Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kamper elektryczny
Autor Wiadomość
orys 
stary wyga


Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Sty 2017
Piwa: 58/13
Skąd: Glasgow
Wysłany: 2021-06-12, 01:35   Kamper elektryczny

Spotkałem wczoraj pierwszego w pełni elektrycznego kampera. W okolicach Achiltibuie na północy Szkocji, pan się zatrzymał zapytac mnie o drogę do pubu, zamieniiliśmy dosłownie kilka zdań przez okna i ktoś nadjechał, więc musieliśmy przestać blokować drogę.

Samochód nowy Vauxhall e-Vivaro, z większym zestawem baterii. Pan sobie go dopiero zaczął przerabiać, ale juz jest mieszkalny (w środku nie widziałem), podnoszony dach miał jak w Maździe Bongo, prawdziwe kamperowe okna po bokach i tak dalej.

Mówi, że reklamują zasięgu ponad 200 mil, dojechał na jednym ładowaniu gdzieś z Fife do Ullapool gdzie podłączył do ładowania i poszedł do restauracji na obiad a następnie ruszył w dalszą drogę. Był już na kilku wyprawach i sobie chwali. Mówi, że nie jeździ zwykle daleko, to jego piewsza tak daleka wyprawa (Achiltibuie jest jakieś 250 mil od Glasgow czy Edynburga).

W sumie w takiej Szkocji, gdzie ładowarki są już nawet na konkretnych zadupiach to jest całkiem dobre rozwiązanie na weekendowe wypady po okolicy. Niech to ma realnego zasięgu ze 180 mil, po bocznych szkockich dróżkach pewnie lepiej niż po autostradzie, bo tam ciągle się zwalnia, hamuje, jakieś górki są...

Co by nie mówić - przyszłość już tu jest.

Niestety żadnych szczegółów technicznych nie zdążyłem zapytać, ale to "historyczny" moment jak dla mnie, bo widze po raz pierwszy w prawdziwym życiu, że są juz ludzie którzy takie sprzęty kupują i jeżdżą.

Widzę, że Vauxhall i oficjalną przeróbkę oferuje, ale ten sam robił widać, bo okna miał kamperowe i z tego co mi się udało zobaczyć to za nim jakieś gołe drewno było...

Niestety nie byłem w stanie dowiedzieć się więcej...
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2021-06-12, 06:20   

:kawka:
Nasuwa się pytanie :bajer waga, a wększośći użytkowników to dotyczy.
Ustawodawca musi pomyśleć o zmianie przepisu.
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Camper Diem 
Kombatant


Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 01 Wrz 2007
Piwa: 49/65
Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
Wysłany: 2021-06-12, 08:03   

Dethleffs zbudował prawdziwego średniej wielkości kampera oklejonego panelami słonecznymi, no ale zasięg poniżej 200 km. Obserwuje postępy (i problemy) w autobusach elektrycznych i nie widzę szybkiego przełożenia na kampery

Comsio napisał/a:
Ustawodawca musi pomyśleć o zmianie przepisu.

nikt nie będzie ingerował w przepisy o DMC
_________________
Camper Diem!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 300/13
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-06-12, 08:42   

Ustawodawca już pomyślał, jeżeli pojazd ma napęd elektryczny, to może ważyć do 4250kg dla kat. B.

Obowiązuje od tego roku.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-06-12, 10:24   

W polskich warunkach nierealne jeszcze z dekadę albo i dwie.
Z powodu ceny auta oraz dostępności miejsc do ładowania.
A co do zasięgów: w poznaniu miejski przewoźnik wyprzedzając przyszłe czasy i obowiązujące normy zainwestował w autobusy całkowicie elektryczne. Początkowo miały być ładowane tylko "raz kiedyś" na stacjach do tego przeznaczonych, kupili jeden czy dwa na próbę i szybko okazało się, że trzeba do każdego zamontować automatyczny pantograf i na każdej większej pętli szyny ładujące nad przystankami.
W przełożeniu na kampery daje to dużą możliwość spania na dziko, z tym, że to bateria będzie decydowała gdzie się zatrzymasz :haha:
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piasek1 
weteran

Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Lis 2020
Piwa: 30/25
Skąd: Piotrków Kujawski
Wysłany: 2021-06-12, 10:57   

Monter napisał/a:
dostępności miejsc do ładowania.

tutaj szczególnie problem gdyż ładowarki mogą być zlokalizowane (co najczęściej ma miejsce) na parkingach galerii handlowych gdzie są spore ograniczenia wysokości pojazdów.
Pozostaje jedynie jazda od kampingu do kampingu i podpinanie się pod sieć elektryczną tam dostępną pytanie: ile wytrzyma taka infrastruktura jak się podepnie kilka tylko takich e-camperów i o ile wzrosną ceny bo to przecież pożera ogromne ilości prądu żeby się naładować.
Koszt budowy infrastruktury w dużej mierze jak zawsze zostanie przerzucony na tych co żyją z takiej branży, Ci skolei dołożą do cen (bo przecież nie z własnej kieszeni) co sumarycznie sprawi ze caravaning stanie się najdroższą formą turystyki
_________________
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 90/172
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-06-12, 12:24   

Piasek1 napisał/a:
.... co sumarycznie sprawi ze caravaning stanie się najdroższą formą turystyki

a kiedyś nie był?

a dodatkowo jakżeż wygodną formą.
Mając żródło zasilania kilkadziesiąt kWh pojemności
i wysokonapięciowe blisko do korzystania z rozwiązań
stosowanych w domu. żadnych przeróbek urządzeń
i podwójnych instalacji na 12V i 230V...

gorzej tylko zimą na dziko, ale to jakiś agregacik na LPG
powoli doładowujący akumulatory i jednocześnie grzejący
lub ogniwo paliwowe które cały czas działając doładowuje ogniwa
i też jako ogrzewanie da się wykorzystać...
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Ostatnio zmieniony przez robba 2021-06-12, 12:40, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wanderer 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Sie 2017
Postawił 8 piw(a)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2021-06-12, 12:30   

Monter napisał/a:
W poznaniu miejski przewoźnik wyprzedzając przyszłe czasy i obowiązujące normy zainwestował w autobusy całkowicie elektryczne...

:shock: Wyprzedził to co najwyżej przysłowiowy Wąchock z transportem furmankowym. W takim stutysięcznym Jaworznie 80% transportu to elektryki. O Chińskim Shenzhen gdzie autobusów jest 18 000 nie wspomnę. :diabelski_usmiech
A swoją drogą produkujemy najwięcej autobusów elektrycznych w Europie - dlaczego by nie kamperów?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Camp77 
zaawansowany


Twój sprzęt: PILOTE Fiat Ducato 1,9 TD, 2000r.
Dołączył: 31 Paź 2010
Piwa: 6/1
Skąd: Warszawa i Białystok
Wysłany: 2021-06-12, 15:26   Elektryczny kamper

Temat intrygujący tylko jak z infrastrukturą ładowania baterii i DMC? Zmieścimy się w 3,5 tony DMC? :roll:
Może elektryczny kamper będzie miał prawo wjazdu do centr miast?
_________________
Jeśli ktoś prosi nas o pomoc, to znaczy że jesteśmy jeszcze coś warci. (Paulo Coelho)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 436/317
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-06-12, 15:37   Re: Elektryczny kamper

Camp77 napisał/a:
Zmieścimy się w 3,5 tony DMC? :roll:


Pięć postów wyżej Cyryl wyjaśnił tę kwestię :shock:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piasek1 
weteran

Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Lis 2020
Piwa: 30/25
Skąd: Piotrków Kujawski
Wysłany: 2021-06-12, 15:57   

robba napisał/a:
a kiedyś nie był?

stał się nią na pewno ostatnimi laty kiedy spowszechniały nowe, młode auta kosztujące krocie ale dopóty były to "rupcie" z lat `80tych czy poczciwe Niewiadówki ciągane za kaszlem - chyba jednak jedna z tańszych form wakacjowania to była. Takie "piętro wyżej" od biwakowania pod namiotami.
Puki co e-kamper jednak dalej więcej problemów jak korzyści:
- masa szybująca w kosmos ograniczająca do niemalże granic tą użyteczną dla właściciela kampera
- zasięg jednak śmieszny żeby nie powiedzieć żaden (te do 250km) w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jeżeli jeszcze jakieś zużycie prądu na postoju to już w ogóle bardziej to obwoźna buda z hamburgerami się robi niż synonim wolności, niezależności,
braku ograniczeń
- cena to już w ogóle w jakichś oparach absurdu
robba napisał/a:
gorzej tylko zimą na dziko, ale to jakiś agregacik na LPG
powoli doładowujący akumulatory i jednocześnie grzejący

tylko to to już bardziej błędne koło przypomina: uciekamy od technologii spalinowych które są "be" po to aby do nich wrócić ?
Elektryczność podbije motoryzację kiedy wdrożą dużo mniejsze, dużo prostsze i duuuużo tańsze baterie będące w stanie zbliżyć zasięg i czas "ładowania" do obecnych napędów spaliowych.
_________________
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-06-12, 18:59   

Piasek1 napisał/a:



Elektryczność podbije motoryzację kiedy wdrożą dużo mniejsze, dużo prostsze i duuuużo tańsze baterie będące w stanie zbliżyć zasięg i czas "ładowania" do obecnych napędów spaliowych.


Baterie już są, przynajmniej teoretycznie .... litowo-szklane.
Patent należy do Johna Goodenough'a współtwórcy technologii Li-Ion, ale zapewne tamta technologia jeszcze się nie zwróciła i na wprowadzenie litowo-szklanych przyjdzie nam jeszcze poczekać .
Gęstość upakowania energii większa 4 razy (czyli zamiast 250km , 1000km zasięgu) i czas ładowania liczony w minutach , więc teoretycznie czas spędzony na stacji ładowania zbliżony do czasu tankowania paliwa.
Wprawdzie nie za bardzo wyobrażam sobie póki co te ładowarki i całą tę infrastrukturę , ale teraz to nie istotne .... przyjdzie czas tych baterii, będą sposoby ich ładowania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 434/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2021-06-12, 20:02   

Piasek1 napisał/a:

robba napisał/a:
gorzej tylko zimą na dziko, ale to jakiś agregacik na LPG
powoli doładowujący akumulatory i jednocześnie grzejący

tylko to to już bardziej błędne koło przypomina: uciekamy od technologii spalinowych które są "be" po to aby do nich wrócić ?


Jest w tym sporo racji ..... ale ja patrzę na to trochę inaczej. Docelowo motoryzacja będzie 100% elektryczna , ale to dopiero wtedy jak , tak jak pisałeś , baterie i sposób ich ładowania dadzą odpowiedni komfort korzystania .
Póki co , w tym czasie przejściowym , jedynym sensownym sposobem na skorzystanie z niewątpliwych zalet napędów elektrycznych , jest technologia hybrydowa.
Do zalet napędów elektrycznych , poza tymi najbardziej znanymi, jak większa sprawność, stały moment obrotowy, itp., zaliczyć można również te wszystkie udogodnienia, ułatwienia i ulgi prawne (możliwość wjazdu do centrów miast, darmowego parkowania, itp.).
Do tej samej grupy zalet na pewno można zaliczyć to wspomniane podniesienie DMC do 4250kg dla kategorii B i o ile w standardowym kamperze elektryku nie przyniesie nam to korzyści , a jedynie zminimalizuje straty ładowności , ze względu na większą masę własną pojazdu, o tyle ja upatruję tutaj pewne możliwości.

Uruchomił mi się tutaj mój gen wynalazcy i zapewne pofantazjuję trochę, ale co to szkodzi .
Pomysł jest mniej więcej taki :
Robimy konwersję kampera na elektryka , czyli wywalamy diesla , zakładamy silnik elektryczny (lub dwa i mamy przy okazji 4x4), sterowanie i wszystkie niezbędne graty, zakładamy baterię w wersji minimalnej (takiej na 20-30km zasięgu jak w hybrydach plug in) i przerejestrowujemy na elektryka. Sama konwersja jak i przerejestrowanie nie jest niczym niezwykłym czy niemożliwym prawnie. W momencie przerejestrowania na elektryka mamy DMC 4250kg , natomiast bilans wagi po wywaleniu diesla i wstawieniu silnika elektrycznego i małej baterii będzie raczej ujemny.
Takim pojazdem możemy wprawdzie podjechać na wycieczkę wokół komina , ale w papierach mamy elektryka i DMC 4250 .
W następnej kolejności wstawiamy spalinowy (benzynowy lub gazowy) agregat o mocy adekwatnej do mocy zastosowanego silnika (silników) elektrycznego, który w praktyce może być 4 razy słabszy jak ten diesel , którego wywaliliśmy.
Otrzymujemy w ten sposób pojazd, który ja nazywam odwróconą hybrydą, a w świetle prawa jest czystym elektrykiem . Zasięg jaki możemy uzyskać będzie zależny od zapotrzebowania agregatu i pojemności zbiornika .
Bilans masy wyjdzie zapewne na zero , albo lekko na plus, ale zyskujemy 750kg do DMC, czyli jak finalnie wzrost ładowności będzie na poziomie 500kg to i tak kosmos .
Zasięg i łatwość tankowania pozostaje nam jak przy dieslu , a status elektryka daje nam cenne uprawnienia .

Może fantazjuję ..... ale czy do końca ? ;)

Technicznie wykonalne , prawnie również. Statusu elektryka nikt nie będzie mógł zakwestionować , bo napęd wyłącznie z silnika elektrycznego . Agregat będzie wyposażeniem dodatkowym , zamontowanym już po rejestracji , a zasięg 20-30km na małej baterii zapewni nam poruszanie się bezszelestnie w miejscach gdzie mogą tylko elektryki. W mieście , podczas kontroli drogowej, przy przeglądzie technicznym, i we wszystkich takich przypadkach , gdzie ewentualny dźwięk silnika spalinowego może komuś nie pasować do zielonych tablic rejestracyjnych , możemy poruszać się wyłącznie na prądzie . W pozostałych przypadkach, które będą w olbrzymiej większości agregat zasila nam bezpośrednio silniki i doładowuje baterie , aby była gotowa na przejecie napędu w przypadku kiedy jest to niezbędne .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-06-12, 20:44   

joko napisał/a:
...
agregat o mocy adekwatnej do mocy zastosowanego silnika (silników) elektrycznego, który w praktyce może być 4 razy słabszy jak ten diesel , którego wywaliliśmy.
Otrzymujemy w ten sposób pojazd, który ja nazywam odwróconą hybrydą, a w świetle prawa jest czystym elektrykiem . Zasięg jaki możemy uzyskać będzie zależny od zapotrzebowania agregatu i pojemności zbiornika ...

Joko to nie przejdzie. Barierą jest fizyka.
Koncepcja wspaniała, fantastyczna lecz gdyby można było zastosować 4 krotnie słabszego diesla do produkcji prądu wykorzystywanego do napędu elektrycznego zbliżonego do typowej trakcji z dieslem pod maską, to już dawno każde auto jeździłoby z agregatem, mniejszym, ekologicznym zapewniającym właściwości współczesnego podmaskowego diesla.
Ja to widzę trochę jak perpetuum mobile. Pojazd do poruszania się potrzebuje pewnej ilości niezbędnej energii i jeśli zastosować takie rozwiązanie, ów pojazd poruszałby się tak, jakby miał pod maską 4 krotnie słabszego diesla. Jechałby... ale jak?
Ilość potrzebnego prądu generowałaby opory prądnicy której 4 krotnie mniejszy diesel nie dałby rady.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piasek1 
weteran

Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Lis 2020
Piwa: 30/25
Skąd: Piotrków Kujawski
Wysłany: 2021-06-12, 21:39   

Prędzej bym się spodziewał Tesli pod maską której rodzimi wynalazcy upakowali radośnie klekoczące 1.9TDI :diabelski_usmiech korzystającego z przywileju zielonych tablic.
Kiedyś czytałem o technologii "ładowania" baterii polegającej na wymianie "elektrolitu" w nich co miałoby się odbywać bardzo podobnie do tankowania paliwa. Jednym zaworem spuszcza rozładowany "elektrolit" a drugim wlewa naładowany i bateria odzyskuje 100% sprawności. Odzyskany płyn podlega regeneracji czyli ładowaniu na stacji paliw i kolejny pojazd może być nim zatankowany.
Od tego już niedaleka droga do użyteczności elektryków jak spalinowych.
_________________
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***