Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytanie o grubość przewodu do separatora aku...
Autor Wiadomość
Hehu 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014
Piwa: 2/13
Skąd: Brzeg
Wysłany: 2021-12-03, 15:03   Pytanie o grubość przewodu do separatora aku...

Witam jakiej grubości zastosować przewód do połączenia akumulatora rozruchowego 100 Ah z pokładowym 105 Ah długość około 5m w przyszłości chce dołożyć drugi aku również 105 Ah?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-12-03, 15:33   

Dałbym 10-16mm2 zapewni to sprawne naładowanie akumulatora zabudowy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2021-12-03, 16:34   

To ma być tylko połączenie równoległe tych akumulatorów czy też będzie jakieś źródło ładowania ?
Brakuje mi tu parametru spodziewanego prądu oraz informacji czy odległość to 5m czy 2.5m i instalacja dwu-przewodowa (co nie sądzę) czy może te 5m to tylko długość przewodu + a - pójdzie masą
Orientacyjnie dla odległości 5m oraz instalacji dwu przewodowej lub plus przewodem a minus masą oraz przewodu Cu np. LGy , napięcie w nominale 12V i dopuszczalny spadek napięcia 3%
przy 20A i 5m wystarczy 10mm2,
przy 30A i 5m wystarczy 16mm2,
przy 50A i 5m potrzebne 25mm2

Aby głowy nie łamać wzorami liczydełko można pobrać https://www.napiecie.sala...abli-przewodow/
Dane w kalkulatorku trzeba wprowadzać w postaci mocy a nie prądu ale też upraszczając można ją obliczyć szybciutko P = U x I
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
Ostatnio zmieniony przez smok_wawelski 2021-12-03, 16:53, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2021-12-03, 16:49   

Wszystko zależy od separatora jaki użyjesz. Jeśli dasz np Oriona dc/dc 30A, to wystarczy 16mm2. Jeśli dasz natomiast np Cyrixa 120, to przewód musi być już 35mm2. Generalnie im grubiej, tym więcej prądu na końcu :mrgreen: Pamiętaj o odpowiednich bezpiecznikach!
Jak Lifepo4 dajesz, to radzę separować Orionem ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-12-03, 22:37   

U mnie przy długości ok 7 m 20mm2 dawał za duże spadki napięcia dla lifepo4, który przez to nie mógł się naładować do końca
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Hehu 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014
Piwa: 2/13
Skąd: Brzeg
Wysłany: 2021-12-03, 23:03   

smok_wawelski napisał/a:
To ma być tylko połączenie równoległe tych akumulatorów czy też będzie jakieś źródło ładowania ?
Brakuje mi tu parametru spodziewanego prądu oraz informacji czy odległość to 5m czy 2.5m i instalacja dwu-przewodowa (co nie sądzę) czy może te 5m to tylko długość przewodu + a - pójdzie masą
Orientacyjnie dla odległości 5m oraz instalacji dwu przewodowej lub plus przewodem a minus masą oraz przewodu Cu np. LGy , napięcie w nominale 12V i dopuszczalny spadek napięcia 3%
przy 20A i 5m wystarczy 10mm2,
przy 30A i 5m wystarczy 16mm2,
przy 50A i 5m potrzebne 25mm2

Aby głowy nie łamać wzorami liczydełko można pobrać https://www.napiecie.sala...abli-przewodow/
Dane w kalkulatorku trzeba wprowadzać w postaci mocy a nie prądu ale też upraszczając można ją obliczyć szybciutko P = U x I

Chce zamontować moduł ładowania akumulatorów firmy Techtron SA-100, 4-5m to długość przewodu+.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
FilipDucato 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Peugeot J5 z 88r.
Dołączył: 20 Maj 2021
Piwa: 2/2
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2022-09-03, 14:51   

A mógłby ktoś proszę wyjaśnić jak się dobiera taki przewód od aku?

W sensie jakie są zasady?

Np. mam aku Green cell AGM 100Ah. Jest napisane na nim, że napięcie to <20A.

Zatem, teoretycznie, wyszukuje się przewód, który wytrzyma min. taki amperaż.

Czyli, teoretycznie 6mm2/12AWG (30A). Więc jak chciałbym połączyć dwa takie aku razem, równolegle, czyli wtedy łączny A byłby <40A, to dobrałbym, dla bezpieczeństwa 16mm2/6AWG (55A)?

Czy to nie jest aż takie proste? Bo zawsze widzę jak ktoś łączy równolegle aku pokładowe, to używają takie grube przewody jak to aku rozruchowych.

Dzięki!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2022-09-04, 23:21   

FilipDucato napisał/a:
A mógłby ktoś proszę wyjaśnić jak się dobiera taki przewód od aku?

W sensie jakie są zasady?

Np. mam aku Green cell AGM 100Ah. Jest napisane na nim, że napięcie to <20A.

Zatem, teoretycznie, wyszukuje się przewód, który wytrzyma min. taki amperaż.

Czyli, teoretycznie 6mm2/12AWG (30A). Więc jak chciałbym połączyć dwa takie aku razem, równolegle, czyli wtedy łączny A byłby <40A, to dobrałbym, dla bezpieczeństwa 16mm2/6AWG (55A)?

Czy to nie jest aż takie proste? Bo zawsze widzę jak ktoś łączy równolegle aku pokładowe, to używają takie grube przewody jak to aku rozruchowych.

Dzięki!

no te zasady to na fizyce kiedys byly

na jesli na tej baterii AGM napisano ze prad 20 A to dotyczy to pradu ladowania i faktycznie
6 mm2 w teorii wystacza (i w praktyce ) w przypadku ladowarki dc/dc i w miare krotkiego przewodu (poczytaj instrukcje do oriona tam powinna byc tabelka -dla 30 A i 5 metrow zaleca chyba 16mm2)

ale juz z separatorem + AGM nie jest tak prosto bo bateria (rozladowana) bedzie brala tyle ile jej da alternator do 50 wezmie 50 da 100 to wezmie 100 a przeciez masz ograniczyc prad ladowania dasz cienszy kable to bateriia dostanie mniej bo kabel bedzie pracowal jako rezystor i sie zacznie grzac etc.

separator jest ok ale do zwyklych kwasiakow i to do +/- 100 Ah
i nie myl warunkow pracy baterii rozruchowej z warunkami pracy baterii hotelowej to dwa systemy walutowe
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 41 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-09-05, 19:41   

Dla tych co nie lubią fizyki - zasada taka że im grubsze przewody tym lepiej. Oczywiście nie ma co 50 mm wkładać do ładowania akumulatora ale jak pisze biker jeśli nie masz ograniczenia z alternatora / np ładowarka dc dc która ogranicza prąd ładowania do 30 A/ alternator faktycznie może ładować i 50 A. Bez odpowiednio grubych przewodów będą straty. Im większa odległość od źródła ładowania tym przewody muszą być grubsze. Przy ładowaniu do 30 A Orion zaleca 5 metrów 12v 16 mm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2022-12-26, 20:48   

Trochę późno ale dorzucę swoje trzy grosze. Przewody dobieramy nie do prądu ładowania, a spodziewanego prądu jaki przepłynie przez przewód. Podam taki scenariusz. Świadomy użytkownik tak nie zrobi, ale kto wie? Mamy ekspres do kawy o mocy powiedzmy 2000W podłączony do przetwornicy. Wstajemy rano i chcemy zrobić kawę. Odpalamy ekspres i przetwornica zaczyna pikać bo po nocy akumulator pusty. Odpalamy silnik żeby doładować akumulator, i wtedy przez przewód i separator płynie praktycznie maksymalny prąd jaki może dać alternator. Jeśli mamy cienki przewód i odpowiednio dobrane bezpieczniki to się właśnie spaliły. Jak nie ma bezpieczników to izolacja na przewodzie zaczyna się topić :P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CustomVan 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer zabudowa CustomVan
Dołączył: 02 Mar 2023
Skąd: Złotoryja
Wysłany: 2023-03-03, 08:38   

Pytanie czy będziesz montował separator czy ładowarkę DC/DC. Jeżeli separator, który jest zwykłym przekaźnikiem i nie ogranicza prądu ładowania to kabel przy tej odległości musi być gruby najlepiej skorzystać ze wzoru i policzyć albo użyć gotowego kalkulatora. Jeżeli zdecydujesz się na ładowarkę DC/DC w tym wypadku zależy to od maksymalnego natężenia jakiem ładuje np. max 20A kabel 10mm będzie ok. Tutaj znajdziesz możesz przezcytać jak zbudować instalację elektryczną w kamperze Pozdrawiam. Poniżej zdjęcie mojej instalacji dla przykładu.

elektryka w kamperze customvan.jpeg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 105,89 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***