Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kamper na podwoziu Forda - uciąg haka
Autor Wiadomość
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/411
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-01-17, 13:22   

Banan napisał/a:
rigg,
rigg napisał/a:
HOME MADE
diagnosta nie dopuści do ruchu :spoko


Dopuści jeśli jest poprawnie wykonany.
_________________
komplet
Ostatnio zmieniony przez Komplecik 2022-01-17, 18:21, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
armar 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Challenger 380
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Sty 2014
Piwa: 1/1
Skąd: oława
Wysłany: 2022-01-17, 13:31   

Banan może w za dużym skrócie chciałem wyjaśnić.Byłem na pierwszym przeglądzie i Pan diagnosta powiedział:Haka to pan tu nigdy nie założysz bo w homologacji dmc pojazdu i dmc zespołu pojazdów wynosi tyle samo 3500 kg,czyli pojazd konstrukcyjnie nie przygotowany do ciągnięcia przyczepy.Byłem u dwóch diagnostów jak coś😉
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2022-01-17, 13:46   

Banan napisał/a:


rigg napisał/a:
HOME MADE


diagnosta nie dopuści do ruchu :spoko


Banan - gdyby ktoś sobie ręcznie kulę haka cudował to i owszem, ale tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy sam hak ma homologację i tabliczkę znamionową, a sam montowany jest do niefabrycznej podkonstrukcji. Zaprawdę powiadam Ci ... nie będzie kłopotów z przeglądem i wbiciem haka, o ile tylko ktoś nie wykona podkonstrukcji w sposób urągający zdrowemu rozsądkowi. Powtórzę: praktycznie wszystkie lawety mają takie same lub zbliżone rozwiązania.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-01-17, 13:47   

Komplecik napisał/a:
Dopuść jeśli jest poprawnie wykonany.

Wiesiu, a tabliczkę znamionową skąd wziąć...? :bajer
armar napisał/a:
Haka to pan tu nigdy nie założysz bo w homologacji dmc pojazdu i dmc zespołu pojazdów wynosi tyle samo 3500 kg

Czyli homologacja DMC pojazdu Cię blokuje i nikt Ci tego nie zalegalizuje.
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-01-17, 13:50   

Rav napisał/a:
tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy sam hak ma homologację i tabliczkę znamionową,

Ooooo, o to właśnie biega - tabliczka :bigok
Tak to masz niewątpliwą rację.
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-01-17, 15:18   

Rav napisał/a:
Armar

1. Homologacji nie zmienisz
2. To, że pojazd wyjeżdża bez haka nie oznacza, że takowego założyć nie możesz - ja nie miałem, a w DR mam dopuszczalne 2.500 kg przyczepy hamowanej i 750 kg bez hamulca (hak oczywiście aktualnie na aucie siedzi)
3. Kluczem jest homologacja - jeśli zawiera satysfakcjonujące parametry - można walczyć (zrobić zdjęcia podwozia i posłać do speca od zabudów - oceni co da się zrobić).


Widać różni producenci różnie podchodzą to homologacji - ja w DR w pozycji F3 mam 4250kg, O1 i O2 po 750kg.

Gdybym miał potrzebę zamontowania haka to zleciłbym usunięcie fabrycznych wsporników i w ich miejsce zamontowanie czegoś mocniejszego - zawsze to kilka kg mniej.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
armar 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Challenger 380
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Sty 2014
Piwa: 1/1
Skąd: oława
Wysłany: 2022-01-17, 15:50   Re: Kamper na podwoziu Forda - uciąg haka

PLopaPL napisał/a:
Witam wszystkich serdecznie,
Rozważamy zakup nowego kampera, padło na Chausson 720 na podwoziu Forda. Mam pytanie do osób, które posiadają kampera dowolnego producenta na podwoziu Forda. Jaki jest uciąg haka przy manualnej i automatycznej skrzyni biegów?

Sprzedawca twierdzi, że przy automacie to jedynie 750 kg. Na dodatek podobno nie ma możliwości doposażenia w hak holowniczy poza fabryką.. Czy ktoś ma kampera Chausson z hakiem?

Reasumując ,w tym konkretnym modelu sprzedający ma pewnie rację. Hak można zamówić tylko w fabryce. Zmieniają konstrukcyjnie tył ramy pojazdu i w homologacji wpisują dmc zespołu pojazdów np.4250kg. Jeśli zamówisz bez haka w fabryce to będzie w homologacji dmc zespołu pojazdów 3500kg i później nie dołożysz haka .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/411
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-01-17, 18:20   

Banan napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Dopuść jeśli jest poprawnie wykonany.

Wiesiu, a tabliczkę znamionową skąd wziąć...? :bajer
.


:szeroki_usmiech Robku jak coś ;) .

Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak.
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-01-17, 20:31   

Komplecik napisał/a:
Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak.

Bez tabliczki? :shock:
Tutaj jest opisana cała procedura i jak to powinno wyglądać.
Cytat:
Tabliczka znamionowa to jeden z najbardziej istotnych elementów w haku holowniczym. Na tabliczce znamionowej znajdują się takie wartości jak uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji europejskiej.

Dobrze wiemy, że co SKP to interpretacja przepisów inna, ale do tego stopnia?
To wiesz, że przy kontroli drogowej, jak nie ma tabliczki na haku, mogą Ci zabrać dowód rejestracyjny? :bajer
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2022-01-17, 20:49   

Banan napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak.

Bez tabliczki? :shock:


Jak homologowany to z pewnością miał nabitą tabliczkę
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Eliocik
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 186/411
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-01-17, 20:55   

Banan napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Ja kupiłem homologowany zaczep/kulę , poprawność wykonania konstrukcji diagnosta sprawdził i zarejestrował hak.

Bez tabliczki? :shock:
Tutaj jest opisana cała procedura i jak to powinno wyglądać.
Cytat:
Tabliczka znamionowa to jeden z najbardziej istotnych elementów w haku holowniczym. Na tabliczce znamionowej znajdują się takie wartości jak uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji europejskiej.

Dobrze wiemy, że co SKP to interpretacja przepisów inna, ale do tego stopnia?
To wiesz, że przy kontroli drogowej, jak nie ma tabliczki na haku, mogą Ci zabrać dowód rejestracyjny? :bajer

Sam hak/kula ma tabliczkę bo to wymienne jest.
Przecież nie polecę i nie dam za 3 kawałki blachy 5 koła jesze nie zgłupiałem
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
blue60 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lut 2011
Piwa: 6/9
Skąd: pl
Wysłany: 2022-01-17, 21:32   

Panowie, Wy piszecie o tabliczkach i wpisach w świadectwach homologacji.
Faktycznie jest 750 kg.
Ale na zdrowy rozsądek to 300 kg to za dużo.Przecież tam jest 2,5 m zwisu poza ramą plastikowego nadwozia.Nie ma do czego przykręcić końcowego ramienia haka.
Tą przestrzeń trzeba by było zabudować solidną ramą, bo ta fabryczna dokręcana część to z lekką przyczepą odleci po 20 kilometrach.Taka konstrukcja musiałaby ważyć 80-100kg.
Kolega ma zamontowany hak do ciągania łódki przez dealera w Rzeszowie i ten się rusza w pionie kilka centymetrów, z jego niewielką przyczepą!!!Już kilka razy jeździł na poprawki mimo, że sam jest profesjonalnym producentem przyczep.Jak się spotkam z nim to wypytam, czy dorobił sobie ramę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
trochę już popisał

Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2022-01-17, 21:59   

Na haku chciałbym mieć z 1500-1800 kg. Od biedy 750 też byloby ok. Hak wykorzystywałby właśnie do lekkiej przyczepki na którą wrzuciłbym motor lub quada

Czy ktoś, bardziej obeznany w rynku, może polecić kampera na z układem podobnym do chausson z uciągiem haka 1500 kg w Zwyż? Koniecznie automat
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-01-17, 22:45   

Już chyba Ci odpowiedzieli na pytanie. Spójrz pod podwozie. Z belki masz wyprowadzone dwa wsporniki na których wisi cały tył. Ja się zastanawiałem czy 60 kg na rowery to wytrzyma a Ty chcesz setki kilogramów na tym wozić i to na przyczepie która wpada w drgania ???? Nie trzeba być mechanikiem tylko w podstawówce na fizykę chodzić. Taki hak i jego przedłużenie to dźwignia. Czym dłuższe ramie tym większa siła działa. Kamper to nie traktor. Nikt przy zdrowym umyśle i minimalnej odpowiedzialności nic Ci takiego nie założy. Nie ma przy tej konstrukcji opcji na hak. To wymaga wspawania się w tylną belkę i założenia profesjonalnych wsporników. Rozbierałem cały tył kampera. Bo mi gość wjechał pod kampera. Zniszczył na szczęście tylko te plastikowe pseudo zderzaki. One są jak wydmuszki jajek. Potem masz już tylną ścianę. Żadnej belki zgniotu czy czegokolwiek !!! Kamper ma tylko przód i zero tyłu więc nie ma do czego dokręcić. Ja bym nie ryzykował ale może ktoś to testował.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2022-01-17, 23:12   

W tym wątku jest dużo, delikatnie mówiąc, nieścisłości. Ponieważ temat haków w kamperach jest mi znany to postaram się przekazać parę informacji.
1. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy jest określona w homologacji, ale uwaga - w homologacji kampera a nie podwozia. Wartość tą możemy też obliczyć z tabliczki znamionowej kampera - podkreślam - kampera a nie podwozia. Na tabliczce znajdziecie nazwę producenta na przykład Laika, Capron dla Carado i Sunlight, Trigano dla Roller Team oraz oprócz innych oznaczeń cztery masy. Pierwsza to DMC kampera a druga to DMC zestawu pojazdów. Odejmując od drugiej masy pierwszą otrzymamy DMC przyczepy którą możemy ciągnąć tym kamperem. Bywają pojazdy w których na tabliczce obie masy są takie same. Oznacza to że takim pojazdem nie pociągniemy przyczepy.
2. W Europie jest tylko kilku producentów haków dedykowanych do kamperów.
3. Belka haka jest mocowana do dodatkowych podłużnic mocowanych do ramy pojazdu w okolicy tylnej osi. To mocowanie jest najważniejszym elementem haka - jest to zestaw przeróżnych blach, wsporników itp. Jest to węzeł konstrukcyjny przenoszący duże siły z kuli haka na konstrukcję podwozia. A podłużnice haka są długi i działają jak dźwignia. Haki tzw. rzemieślnicze w tym miejscu są zazwyczaj delikatnie mówiąc niedopracowane.
4. Hak do kampera waży co najmniej 60 kg.
5. Miejsce mocowania konstrukcji haka do ramy pojazdu często jest już "zajęte" przez konstrukcję belek pod garażem co wymaga dobrania odpowiedniego modelu haka.
6. Większość haków ma dopuszczalną masę przyczepy jaką możemy przy jego pomocy holować określoną w homologacji haka na 2000kg. Nawet jeżeli nasz kamper teoretycznie może ciągnąć przyczepę o masie 2500kg to może zdarzyć się tak że nie znajdziemy haka o takim uciągu pasującego akurat do danego kampera.
7. Można zamówić u niektórych producentów kampera z zamocowanym fabrycznie hakiem ale wtedy na pewno będzie o jedną osobę mniej w homologacji.
8. Do kamperów na podwoziu Al-Ko montuje się tylko belkę haka bez podłużnic.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***