Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zbiorniki i Instalacja Gazu w kamperze
Autor Wiadomość
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2022-02-15, 08:52   Zbiorniki i Instalacja Gazu w kamperze

Chciałbym zwrócić uwagę na artykuł w Polskim Caravaningu dotyczącym przepisów zbiorników i urządzeń gazowych w naszych pojazdach.
https://polskicaravaning.pl/artykuly/instalacja-gazowa-w-kamperze,55889?utm_source=nl_PC_109&utm_medium=nl_PC_109&utm_campaign=Zima_niekoniecznie_zimna_-_Newsletter_PC_nr_2_109_2022&newsletter=146

Po przeczytaniu wniosek jest dość oczywisty, choć przepisy nie precyzyjne.
Montowanie zbiorników gazowych w postaci ciekłej jest niezgodne z homologacją i przepisami.
Obowiązkowe przeglądy i kontrola szczelności instalacji potwierdzona naklejką i odpowiednim dokumentem CO DWA LATA.
I najciekawsze obowiązkiem diagnosty przy przeglądzie pojazdu o przedłużenie DR jest sprawdzenie dokumentacji i nalepki zewnętrznej dopuszczającą instalację do użytkowania.
Czyli przeglądy w stacjach diagnostycznych dodatkowo mogą być utrudnione.
W Niemczech na campingu spotkałem się jak podczas rejestracji sprawdzano naklejkę gazową, co potwierdza że lepiej odwiedzać raz na dwa lata naszych wspólnych znajomych potocznie nazywanych "Gazownikami"
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 321/19
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-02-15, 11:23   

ale w polsce prawo stanowią akty prawne w postaci rozporządzeń i ustaw, a artykuły, to czyjaś opinia.

jestem po rozmowie z diagnostą i sprawa wygląda tak (w Polsce):
podczas przeglądu okresowego diagnosta ma obowiązek sprawdzić instalację LPG służącą wyłącznie do napędu pojazdu.
jeżeli jest to instalacja kamperowa: kuchenka, ogrzewanie, bojler, nie ma takiego obowiązku, niezależnie od tego czy instalacja ta jest zasilana z butli czy ze zbiornika.

dodatkowo gaz LPG jest materiałem niebezpoecznym, a jego przewóz drogowy reguluje umowa ADR.
umowa ADR nie przewiduje dla tej mieszaniny dedykowanego numeru UN oraz nazwy przewozowej. wobec tego klasyfikuje się go jako: UN 1965 WĘGLOWODORY GAZOWE, MIESZANINA SKROPLONA I.N.O.
dla tej substancji małe opakowania mogące być przewozone bez wymogów ADR to 330kg, więc największy zbiornik LPG w samochodzie to 330kg, albo możemy przewozić na raz 30 butli 11kg.
więc przeciętne zbiorniki LPG i butle w ilości jaką przewozimy nie podlega umowie ADR.

oczywiście dla własnego bezpieczeństwa lepiej co jakiś czas (najlepiej wskazany przez fachowców, więc co 2 lata) dokonać sprawdzenia instalacji gazowej, ale obowiązku nie ma.

jak na razie.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 215/143
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2022-02-16, 09:35   

mądrego miło posłuchać :bigok
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-02-16, 11:51   

Cyryl napisał/a:
jeżeli jest to instalacja kamperowa: kuchenka, ogrzewanie, bojler, nie ma takiego obowiązku, niezależnie od tego czy instalacja ta jest zasilana z butli czy ze zbiornika.

Dodajmy jeszcze do tego, że pojazd podlega takim wymogom technicznym, jakie obowiązują w kraju rejestracji. Więc za granicą nikt nie ma prawa się przyczepić do czegokolwiek, co może jest niezgodne z lokalnym prawem, ale zgodne z krajem rejestracji.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 121/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2022-02-16, 14:12   

wyraźnie było napisane że montowanie "zmodyfikowanych" zbiorników z aut osobowych jest nielegalne, choć praktycznie możliwe.
I tłumaczenie że to inst stricte kampingowa i nie podlega jakiejkolwiek kontroli jest błędnym założeniem. y
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-02-16, 14:33   

Papa, nie o to mi chodziło. Jeśli u nas samochód przejdzie przegląd, a co za tym idzie diagnosta nie wnosi zastrzeżeń do zastosowanych rozwiązań, to policja w innym kraju nie może za to ukarać. Bo gdyby policja w każdym kraju zaczęła stosować do aut zagranicznych kierowców wewnętrzne przepisy danego państwa to mielibyśmy niezły bałagan.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2022-02-16, 16:33   

Kazik II napisał/a:
Papa, nie o to mi chodziło. Jeśli u nas samochód przejdzie przegląd, a co za tym idzie diagnosta nie wnosi zastrzeżeń do zastosowanych rozwiązań, to policja w innym kraju nie może za to ukarać. Bo gdyby policja w każdym kraju zaczęła stosować do aut zagranicznych kierowców wewnętrzne przepisy danego państwa to mielibyśmy niezły bałagan.


To zadzwoń do obojętne jakiego przewoźnika promowego i spytaj czy do przewozu kampera wymagany jest dokument potwierdzający szczelność instalacji.

Jak jeździsz "po krzakach" to nie spotkałeś się z pytaniem o naklejkę przeglądu, na wielu campingach takową naklejkę sprawdzają, wycięty jest rok i miesiąc ważności przeglądu instalacji.
Proszę abyś spokojnie przeczytał jeszcze raz artykuł i zwrócił uwagę na podane w nim przepisy i zapoznał się z nimi, może inaczej podejdziesz do tych informacji.
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-02-16, 16:50   

moskit napisał/a:
naklejkę przeglądu, na wielu campingach takową naklejkę sprawdzają,



Jeżdżę troche po Europie i takie naklejki widzę jedynie u Niemców i sporadycznie Anglików no i Polaków.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 90/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-02-16, 20:42   

moskit napisał/a:
To zadzwoń do obojętne jakiego przewoźnika promowego i spytaj czy do przewozu kampera wymagany jest dokument potwierdzający szczelność instalacji.

Ja bym prosił o przeczytanie dokładne i ze zrozumieniem tego co napisałem. Przewoźnik promowy albo właściciel kempingu może mieć swoje widzimisię dotyczące tego, kogo wpuści a kogo nie. Właściciel kempingu nie wlepi nam mandatu, bo mu się nasz kamper nie podoba. Tak samo jak właściciel knajpy może kogoś nie wpuścić, bo mu się jego ubiór nie podoba. Ale policjant nie wlepi mu mandatu za brak krawata. Odnośnie samochodów to reguluje to Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 r., który mówi, że wyposażenie pojazdu za granicą nie musi różnić się od tego jakie jest przewidziane w kraju rejestracji. Przepis ten powinien dawać nam zawsze prawo wyjechania za granicę autem, które spełnia nasze normy krajowe, jest w tym kraju zarejestrowany i ma ważny przegląd techniczny wykonany w kraju rejestracji. Co innego jeśli policja w innym kraju stwierdzi,że nasz pojazd jest po prostu technicznie niesprawny. Ale jeśli mam wymaganą w kraju wysokość bieżnika a nie mieści się w normie niemieckiej to policji niemieckiej nic do tego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robert-4 
stary wyga

Twój sprzęt: Burstner TravelVan T690
Dołączył: 26 Maj 2020
Piwa: 24/37
Skąd: Władysławowo
Wysłany: 2022-02-16, 21:03   

Kazik II napisał/a:
moskit napisał/a:
To zadzwoń do obojętne jakiego przewoźnika promowego i spytaj czy do przewozu kampera wymagany jest dokument potwierdzający szczelność instalacji.

Ja bym prosił o przeczytanie dokładne i ze zrozumieniem tego co napisałem. Przewoźnik promowy albo właściciel kempingu może mieć swoje widzimisię dotyczące tego, kogo wpuści a kogo nie. Właściciel kempingu nie wlepi nam mandatu, bo mu się nasz kamper nie podoba. Tak samo jak właściciel knajpy może kogoś nie wpuścić, bo mu się jego ubiór nie podoba. Ale policjant nie wlepi mu mandatu za brak krawata. Odnośnie samochodów to reguluje to Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 r., który mówi, że wyposażenie pojazdu za granicą nie musi różnić się od tego jakie jest przewidziane w kraju rejestracji. Przepis ten powinien dawać nam zawsze prawo wyjechania za granicę autem, które spełnia nasze normy krajowe, jest w tym kraju zarejestrowany i ma ważny przegląd techniczny wykonany w kraju rejestracji. Co innego jeśli policja w innym kraju stwierdzi,że nasz pojazd jest po prostu technicznie niesprawny. Ale jeśli mam wymaganą w kraju wysokość bieżnika a nie mieści się w normie niemieckiej to policji niemieckiej nic do tego.


Potwierdzam,
był czas, że Austriacy wlepiali mandaty naszym rodakom za wg nich złego wyposażenia apteczki. kto się nie znał - płacił. na narciarskim forum wrzuciłem kiedyś konwencję w kilku językach (sam woziłem niemiecką) i się skończyło. koledzy przestali pisać, że ich kasują. Co innego wjazd na kemping, czy prom.

pozdrawiam
R
_________________
Pozdrawiam
Robert
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 144/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2022-02-17, 07:46   

Promowałem się kilka razy i nikt mi naklejki nie sprawdzał.
Mało tego,zawsze miałem włączoną lodówkę
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-02-17, 08:04   

kimtop napisał/a:
Promowałem się kilka razy i nikt mi naklejki nie sprawdzał.
Mało tego,zawsze miałem włączoną lodówkę


Dokładnie.

Podobnie problem z tablicami na wystajacym bagażniku rowerowym. W Hiszpanii obowiązują 3 czerwone paski a w reszcie europy 5.
:spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 321/19
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-02-17, 08:55   

w Polsce obowiązuje (PoRD Art 61.9.3:

"ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy;"
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
007jędruś 
zaawansowany


Twój sprzęt: Hymer
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Sty 2018
Piwa: 8/21
Skąd: BIA
Wysłany: 2022-02-17, 10:29   

zbyszekwoj napisał/a:


Podobnie problem z tablicami na wystajacym bagażniku rowerowym. W Hiszpanii obowiązują 3 czerwone paski a w reszcie europy 5.
:spoko


We Włoszech też jest inny wzór i wielkość tablicy.
Hiszpanie i Włosi przy kontroli czepiają się tych tablic i wlepiają mandaty.

Reasumując tablice Włoskie i Hiszpańskie mają inne wzory i wielkość niż pozostałe kraje Europy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Robert-4 
stary wyga

Twój sprzęt: Burstner TravelVan T690
Dołączył: 26 Maj 2020
Piwa: 24/37
Skąd: Władysławowo
Wysłany: 2022-02-17, 11:56   

007jędruś napisał/a:
zbyszekwoj napisał/a:


Podobnie problem z tablicami na wystajacym bagażniku rowerowym. W Hiszpanii obowiązują 3 czerwone paski a w reszcie europy 5.
:spoko


We Włoszech też jest inny wzór i wielkość tablicy.
Hiszpanie i Włosi przy kontroli czepiają się tych tablic i wlepiają mandaty.

Reasumując tablice Włoskie i Hiszpańskie mają inne wzory i wielkość niż pozostałe kraje Europy.


Co prawda nie jest to element standardowy samochodu, jednak nadal upierałbym się, a raczej podpierał konwencją.
_________________
Pozdrawiam
Robert
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***