 |
|
wspólna masa akumulatora hotelowego |
Autor |
Wiadomość |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2022-04-13, 21:49 wspólna masa akumulatora hotelowego
|
|
|
Witam,
Jestem początkujący z podłączania prądu, wszystko będzie sprawdzone na końcu przez elektryka.
Instalacje jednak chce wykonać sam i tu mam pytanie o swoją kombinacje alpejską. W aucie mam instalacje 12V, w części hotelowej 24v, po drodze od alternatora ma iść zabezpieczenie akumulatora startowego przed rozładowaniem, 3x step-up inwerter 12-->24 --> akumulator hotelowy. Czy jeżeli masa z silnika i akumulatora jest spięta z budą auta, mogę/ powinienem spiąć minus hotelowy z tą samą budą auta?
Każde linki do dokształcenia jak i sama odpowiedz będą super pomocą z waszej strony |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-04-13, 22:23
|
|
|
Qrde, no...
No... yyyy...
No da się to ogarnąć ale czy jest sens?
Ogrzewanie lata na 12V
Lodówka lata na 12V w trasie
Inne urządzenia latają na 12V
Zazwyczaj wszystkie urządzenia na wyposażeniu kampera są na 12V. Jak to się stało że masz 24V?
Domyślam się że auto techniczne zaadoptowane na kamperowe, jeśli tak to pewnie lepiej wszystko sprowadzić na 12V i na takim napięciu pokładowym egzystować.
Jeśli upierasz się na te 24V na pokładzie, to naświetl uzasadnienie, wtedy inaczej będziemy te instalacje widzieć. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2022-04-14, 11:29
|
|
|
Socale napisał/a: | Qrde, no...
No... yyyy...
No da się to ogarnąć ale czy jest sens?
Ogrzewanie lata na 12V
Lodówka lata na 12V w trasie
Inne urządzenia latają na 12V
Zazwyczaj wszystkie urządzenia na wyposażeniu kampera są na 12V. Jak to się stało że masz 24V?
Domyślam się że auto techniczne zaadoptowane na kamperowe, jeśli tak to pewnie lepiej wszystko sprowadzić na 12V i na takim napięciu pokładowym egzystować.
Jeśli upierasz się na te 24V na pokładzie, to naświetl uzasadnienie, wtedy inaczej będziemy te instalacje widzieć. |
Po poczytaniu przy budowie zdecydowałem się na 24v, z powodu sporego banku energii i dużej ilości paneli słonecznych. Tak zdecydowałem i wszystkie urządzenia już są na 24v, kable są lżejsze a ja oszczędzam wagę gdzie tylko mogę, bo pomysłów mam sporo
ogrzewania faktycznie na 12, lodówka na 230, inne urządzenia na 24v. na przetwornicy step down na 12v mam tylko ogrzewanie i maxfann.
Także wszsytko już jest zakupione, pozostaje pytanie natury technicznej czy możemy spiąć minus 24v układu do budy auta, skoro masa z 12v jest już tam spięta. |
|
|
|
 |
chris_66
weteran
Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2007 Piwa: 16/36 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 2022-04-14, 13:34
|
|
|
o ile tam masz zwykłe odbiorniki prądu bez jakiejś zaawansowanej transmisji danych to logiczne jest spięcie tego wspólną masą |
_________________ Yossarian ani razu nie przyszedł pomóc przy budowie, za to później, gdy klub już ukończono, przychodził bardzo często, i Yossariana przepełniało uczucie niekłamanej dumy, ilekroć spojrzał na nią i pomyślał, że nawet nie kiwnął palcem przy jej wznoszeniu. |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-04-14, 20:27
|
|
|
zela91 napisał/a: | ...
Tak zdecydowałem i wszystkie urządzenia już są na 24v
...
pozostaje pytanie natury technicznej czy możemy spiąć minus 24v układu do budy auta, skoro masa z 12v jest już tam spięta. |
Ok, Twoja decyzja. Mam nadzieję że przeliczyłeś wszystko bo jakkolwiek byś nie liczył bilans użytkowy będzie ujemny.
.
Wspólna masa.
Oczywiście można a nawet trzeba. Na wspólnej masie ciągniesz tylko przewód dodatni i korzystasz z masy pojazdu w pasującym Ci miejscu.
Ale...
Czytajac powyżej Twoje posty, sądzę że kojarzysz tą materię na tyle by nie próbować łączyć z masą potencjału "środkowego" tego który drzemie pomiędzy dwoma akumulatorami 12V w zabudowie.
Zresztą, łatwiej mi narysować:
ryc.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 8 raz(y) 53,79 KB |
|
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
|
 |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2022-04-15, 11:20
|
|
|
Socale napisał/a: | zela91 napisał/a: | ...
Tak zdecydowałem i wszystkie urządzenia już są na 24v
...
pozostaje pytanie natury technicznej czy możemy spiąć minus 24v układu do budy auta, skoro masa z 12v jest już tam spięta. |
Ok, Twoja decyzja. Mam nadzieję że przeliczyłeś wszystko bo jakkolwiek byś nie liczył bilans użytkowy będzie ujemny.
.
Wspólna masa.
Oczywiście można a nawet trzeba. Na wspólnej masie ciągniesz tylko przewód dodatni i korzystasz z masy pojazdu w pasującym Ci miejscu.
Ale...
Czytajac powyżej Twoje posty, sądzę że kojarzysz tą materię na tyle by nie próbować łączyć z masą potencjału "środkowego" tego który drzemie pomiędzy dwoma akumulatorami 12V w zabudowie.
Zresztą, łatwiej mi narysować: |
Jedyne co mnie zabolało to drogie inwertery 12-->24 i zabezpieczenia akumulatora przed rozładowaniem. Wrzucam pierwszy rys układu elektrycznego auta, daj znać jak możesz czy to ma ręcę i nogi.
Pytanie też czy przed inwerterami 24--> 12v i 24-->230 dać bezpieczniki?
0.1 uklad elektryczny.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 22 raz(y) 199,15 KB |
|
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-04-15, 14:16
|
|
|
Dla mnie to nie ma większego sensu. Nic na tym bym nie zyskał, jedynie komplikację układu a co za tym idzie, jego awaryjność. Podwójna przemiana napięcia w górę na 24V i z powroterm w dół na 12V dla odbiorników 12Voltowych juz w ogóle nie ma sensu. Dlaczego bezpieczniki dla instalacji 24V łączysz z masą (szyną ujemną)?
W życiu nie widziałem Alternatora 400A z okablowaniem 70mm2 Pewno w autobusach czy innych wielkoprądowych pojazdach takie są ale w kamperze...
Nawet spawarki takich wymogów nie mają
.
Cóż, niech się uda |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 90/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2022-04-16, 19:48
|
|
|
zela91 napisał/a: | kable są lżejsze a ja oszczędzam wagę gdzie tylko mogę, |
Argument chyba trochę naciągany, bo zaoszczędzisz na tym tyle ile na jednej parze butów mniej w kamperze. A, tak swoją drogą, jak żona karze mi wbić gwóźdź akurat na środku sufitu, to lepiej się jej nie pytać po co, tylko wbijać . Ale wiadomo, jak się baba uprze to i sam diabeł jej nie zatrzyma . Jednak w Twoim przypadku lepiej chyba jednak wziąć do serca opinię kol. Socale; Socale napisał/a: | Mam nadzieję że przeliczyłeś wszystko bo jakkolwiek byś nie liczył bilans użytkowy będzie ujemny. |
|
|
|
|
 |
Camp77
zaawansowany

Twój sprzęt: PILOTE Fiat Ducato 1,9 TD, 2000r.
Dołączył: 31 Paź 2010 Piwa: 6/1 Skąd: Warszawa i Białystok
|
Wysłany: 2022-04-16, 21:03
|
|
|
Kod: | Wspólna masa.
Oczywiście można a nawet trzeba. Na wspólnej masie ciągniesz tylko przewód dodatni i korzystasz z masy pojazdu w pasującym Ci miejscu. |
Mam campera w zabudowie PILOTE. Właśnie "rozgryzam" instalację elektryczną. Okazało się, że akumulator rozruchowy i rozrusznik oraz odbiorniki samochodu mają jedną "masę" a akumulator pokładowy i odbiorniki pokładowe oraz solar mają oddzielną "masę". Skutkiem tego do "minusa" akumulatora pokladowego dołączone jest kilka przewodów a do "plusa" jeden. Obie instalacje są na 12V. Separator akumulatorów działa. Rozmawiałem z kolegami elektronikami i stwierdzili, że tak ma być oraz, że spotykają się z takim rozwiązaniem. Nie wnikałem na razie dlaczego. |
_________________ Jeśli ktoś prosi nas o pomoc, to znaczy że jesteśmy jeszcze coś warci. (Paulo Coelho)
 |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-04-16, 21:54
|
|
|
Camp77 napisał/a: | ...
odbiorniki samochodu mają jedną "masę" a akumulator pokładowy i odbiorniki pokładowe oraz solar mają oddzielną "masę"
...
Rozmawiałem z kolegami elektronikami i stwierdzili, że tak ma być
... |
A czy któryś z kolegów elektroników potrafił uzasadnić dlaczego "tak ma być"? Przedstawił zależności, wady i zalety? Dla mnie to brzmi identycznie jak "ten typ tak ma" a tak mówią ci co nie wiedzą gdzie diabełek z widełkami siedzi i się z psikusów śmieje
Ta masa powinna się łączyć, może się łączyć ale nie musi się łączyć. Widzę płynące prady a za tym zalety łączenia masy i wady odeseparowania. Oczywiście są one mało istotne ale jednak.
Masa jest masą, nasza planeta Ziemia jest jedną wielką masą, uziemieniem, minusem, biegunem ujemnym dla wszelakich prądów. Zaszkodziło to? |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2022-04-17, 02:10
|
|
|
Socale napisał/a: | Camp77 napisał/a: | ...
odbiorniki samochodu mają jedną "masę" a akumulator pokładowy i odbiorniki pokładowe oraz solar mają oddzielną "masę"
...
Rozmawiałem z kolegami elektronikami i stwierdzili, że tak ma być
... |
A czy któryś z kolegów elektroników potrafił uzasadnić dlaczego "tak ma być"? Przedstawił zależności, wady i zalety? Dla mnie to brzmi identycznie jak "ten typ tak ma" a tak mówią ci co nie wiedzą gdzie diabełek z widełkami siedzi i się z psikusów śmieje
Ta masa powinna się łączyć, może się łączyć ale nie musi się łączyć. Widzę płynące prady a za tym zalety łączenia masy i wady odeseparowania. Oczywiście są one mało istotne ale jednak.
Masa jest masą, nasza planeta Ziemia jest jedną wielką masą, uziemieniem, minusem, biegunem ujemnym dla wszelakich prądów. Zaszkodziło to? |
Wojtku nie do końca "masa jest masą" , a już na pewno nie jest nią Ziemia , bo ta co najwyżej jest uziemieniem , a to zupełnie inne rzeczy przecież są
Na początku trzeba uściślić , że mówimy o obwodach prądu stałego , gdzie mamy jednoznacznie określony biegun dodatni i ujemny, a tym samym jednoznacznie określony kierunek przepływu prądu . Masa w takich obwodach to zazwyczaj biegun ujemny, choć nie jest to bezwzględną regułą.
Jeżeli mają to być dwa odrębne i niezależne od siebie obwody (czyli takie , które w żaden sposób ze sobą nie współpracują elektrycznie) , to separacja mas jest wręcz wskazana .
Powodów jest wiele, ale pierwsze które przychodzą mi do głowy to separacja galwaniczna eliminująca możliwość zakłócania się wzajemnie, czy choćby większe zabezpieczenie przed przypadkowym zwarciem . Jeśli np. bieguny ujemne obu obwodów są ze sobą stale połączone to wystarczy przypadkowe zwarcie dodatnich aby nastąpił niekontrolowany przepływ prądu między nimi . Jak plus i minus są osobne to ryzyko jest mniejsze.
Jak masz dwa urządzenia(obwody elektryczne) , które ze sobą współpracują , ale mają odrębne źródła zasilania to masy muszą być połączone, aby zapewnić odpowiednie poziomy sygnałów (poziomy napięć).
Przykładowo Tuner Sat i TV. Każdy ma swój zasilacz, ale sygnał z tunera steruje działaniem TV. Połączenie mas następuje tam poprzez przewód sygnałowy i jest to niezbędne do prawidłowego działania . Jeśli w drugim pokoju (lub innym mieszkaniu) masz taki sam zestaw , to przecież nie łączysz ich mas ze sobą , bo poza tym że nie ma to sensu, to może być powodem zakłóceń czy w skrajnych przypadkach uszkodzeń.
Akumulator rozruchowy z całym obwodem elektrycznym samochodu i jego całym osprzętem elektrycznym i elektronicznym to jeden niezależny układ , a aku zabudowy wraz z całym obwodem zabudowy to drugi. Oba ze sobą nie współpracują , a jedynym przypadkiem kiedy może dojść do ich połączenia jest chęć ładowania aku zabudowy przez alternator samochodu (a tym steruje łacznik akumulatorów , który łaczy masy tylko wtedy )
Zakłócenia czy przepięcia przenoszone mogą być przez masę , więc przy ich połączeniu zakres oddziaływania jest większy . Przykładowo zakłócenia od układu zapłonowego mogą oddziaływać na urządzenia elektryczne w zabudowie, a np. przebicie z przetwornicy 230V zainstalowanej w zabudowie do wspólnej masy obwodu 12V, może uszkodzić elektronikę samochodu. |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2022-04-17, 09:34
|
|
|
W kamperach "fabrycznych" gdzie niemal wszystko jest z drewna, plastyku i styropianu to nie dziwne, że masa odbiorników zabudowy jest ciągnięta do każdego z osobna razem z plusem zasilania i innymi sygnałowymi. Tak jest prościej, inaczej zamiast podwójnych czy wielokrotnych gotowych przewodów w izolacji musieliby kłaść pojedyncze przewody i je dodatkowo zabezpieczać przed przetarciami.
Osobną grupą pojazdów gdzie się stosuje taką separację są pojazdy specjalne, np. cysterny - tam ze względów bezpieczeństwa.
Duże znaczenie może też mieć fakt, iż do zabudowy kampera podłączane jest zewnętrzne zasilanie 230V ze słupka, a przewód takowy posiada biegun PE (uziemienie) - zwykle połączony chyba z masą pojazdu właśnie. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 90/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2022-04-17, 11:40
|
|
|
Z praktycznego punktu widzenia stosowanie "wspólnej masy" w kamperach byłoby wysoce niepraktyczne i w zasadzie bez sensu. Nie da się ciągnąć tej wspólnej masy po nadwoziu kampera, który obecnie najczęściej ma poszycie z laminatów i jest w całości izolatorem. Więc trzeba byłoby do każdego odbiornika prowadzić przewód masowy z ramy. Tylko po co? Odseparowane układy są w tym przypadku prostsze i bezpieczniejsze. |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-04-17, 22:52
|
|
|
Aleście się rozbiegli na różne kierunki postrzegania prądowego świata.
Nie mówimy o masie sygnałów, masie zasilania ze słupka 230V, masie 230V z przetwornic 12/230, zabezpieczeniach PE.
Kolega zadał jasne klarowne pytanie/wątpliwość.
Mowa jest o połączeniu biegunów ujemnych akumulatorów, tego pod maską i tego w zabudowie.
A że kolega część urządzeń ma na 24V, to ostrzegłem by nie łączył wspólnie wszystkich biegunów ujemnych ze sobą wg rysunku.
Buduje coś na blaszaku, to cała buda jest jedną wszechdostępną masą dla wszystkich urządzeń pokładowych. Ja to widzę jasno, bez komplikowania rzeczy prostych. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2022-05-06, 21:18
|
|
|
przeczytałem wszyskie wpisy i mi się bardziej jescze namieszało
w prostych żołnierskich słowach rozumiem, że mogę połączyć do masy samochodu szynę ujemna 24v i to będzie robić za masę.
Dodatkowo mogę w tym samym miejscu uziemić przetwornice i kontroler mppt - z wyjść uziemienia już? |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|