Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wykorzystanie miejsca pod autem
Autor Wiadomość
Gżegżółka 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Wrz 2020
Piwa: 4/6
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-07-21, 23:32   Wykorzystanie miejsca pod autem

W kamperze miejsca zawsze za mało. A pod autem często jest go sporo...i aż się prosi by je wykorzystać.
Zarówno producenci jak i indywidualni budujący nie raz coś tam wkładają.
Ale co?

Ten wątek jest po to by wymieniać przemyślenia i doświadczenia na ten temat.



Na start wymienię te rzeczy które widziałem wkładane pod auto - lub omawiane jako takie.
Ja sam pisząc tu skupiam się na oszczędności miejsca...choć czasem są ważniejsze powody by chcieć coś wrzucić pod auto. Zachęcam do komentarzy!

1. Zbiornik wody szarej
Duży, ciężki kloc. Są nawet dedykowane modele.
Żeby używać zimą można ogrzać i zaizolować:
https://camperpoint.de/forum/index.php?thread/23130-dethleffs-globebus-t11-abwassertank-isolieren-und-beheizen/&pageNo=1
https://toscaner.com/kamperem-przez-swiat/przygotowanie-zbiornika-wody-szarej-czyli-dla-wody-nieczystej/

Ile możemy zyskać wrzucając go pod auto?
Zbiornik o pojemności 100l sam zajmuje około 110l.

2. Zbiornik wody czystej
Prawie zawsze ląduje wewnątrz auta, nie wiem czemu. Rozumiem, że konsekwencje jego zamarznięcia są większe niż przy wodzie szarej....ale zysk z wrzucenia go pod auto równie duży.
Zgaduję, że można go ogrzać i zaizolować tak samo jak ten do wody szarej. Nie widziałem takiej instalacji.

Tutaj zysk jest podobny jak w przypadku zbiorników wody szarej, dla zbiornika o pojemności 100l zysk to około 110l.

3. Zbiornik gazu
Dużo ludzi o tym mówi, mało to robi. :)
Tu jest wątek dotyczący zakładania zbiornika pod auto:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=38900

Zysk? W prostopadłościennej szafce jedna butla 11 kg zajmuje około 50l.

4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś. :)
Jak ktoś nie chce webasto, Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
Pod autem można prowadzić także rury ogrzewania....ale musiały by być izolowane by straty ciepła były małe. Nie wiem, czy takie są dostępne.

Zysk? Truma Combi 4 zajmuje blisko 70l ale zawiera także bojler. Webasto 2kW to około 4.5l.

5. Bojler
Whale ma także bojlery do mocowania pod autem. :)

Zysk? Truma Combi 4 zajmuje blisko 70l ale zawiera także ogrzewanie. Bojler Elgena 6l zajmuje 17.5l.

6. Akumulator
O akumulatorach innych niż litowo-jonowe nic nie wiem, więc się nie wypowiadam. Ale litowo-jonowy aż się prosi by go zamocować pod autem. :)
Widziałem dyskusje na ten temat, ale nie widziałem nikogo kto by to zrobił.
Problem z akumulatorami w najpopularniejszym wariancie, LiFePO4 polega na tym, że choć można je rozładowywać na mrozie, nie można ich wtedy ładować.
Są na to 2 rozwiązania:
Zastosować akumulatory LiFeYPO4 które można ładować nawet do -20. Są dużo droższe...ale powinny się dobrze sprawdzić.
Lub zaizolować i ogrzać. Są dostępne akumulatory z fabrycznie założoną grzałką marki enerblock, lecz bez izolacji. Pisałem do producenta - nie widzą problemu z takim montażem.

Zysk? Akumulator 200 Ah to około 20l.

7. Pamiętam, że widziałem na camperteam blaszaka w którym ktoś zrobił pod autem schowek na krzesełka turystyczne. Nie pamiętam gdzie. :)

8. Niedawno padł pomysł by radiator lodówki upchnąć pod autem....ale to tylko w kamperze letnim bo na dużym mrozie lodówka się wyłączy.

Coś dodać? Coś ująć? :)
Jakieś problemy z tym co napisałem?
Inne przemyślenia? :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-07-22, 00:49   

Fajny temat , bo z gatunku tych które szukają nowej , lepszej koncepcji konstrukcji kampera
Od dawna twierdzę, że pojazd specjalny kempingowy powinien zostać wymyślony i zaprojektowany od nowa , bo koncepcja oparta na dostawce na dostawczaka jest mocno wyeksploatowana i ma więcej wad niż zalet.

Do listy rzeczy, które proponujesz wsadzić pod podwozie dodał bym tyle schowków ile tylko się zmieści (zarówno tych w podłodze , jak i tych dostępnych z zewnątrz).
Z oczywistych powodów większe możliwości w tym zakresie ma zabudowa kamperowa oparta na ramie , od tej oparte o platformę .
Osobiście uważam, że pod podłogą powinna znaleźć się większość sprzętu i wyposażania jakie w kamperach wozimy, bo to poza uzyskaniem większej wolnej przestrzeni w części mieszkalnej , znacząco obniży środek ciężkości kampera.

Do przemyślenia tylko, czy zwykły montaż pod podwoziem , czy jednak wykonanie płaskiej izolowanej osłony na całość , tak aby wszystko co tam trafi pozostało nijako dalej we wnętrzu zabudowy ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 43/23
Skąd: Bielsko Biała :D
Wysłany: 2022-07-22, 08:01   

Najazdy, trapy (tylko przy relatywnie wysokim podwoziu, bo jak sie w piasku zakopiesz, moze okazac sie ze juz ich nie wyciagniesz😜)
Krzeselka planowalem ale w miedzyczasie kupilem te X ktore sa w malej torebce, ale jak stolika mniejszego nie znajde to obecny na bank tam skonczy.
Lewarek
W vanie druga kaseta nie wejdzie, a szkoda.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
moskit
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Mar 2014
Piwa: 117/43
Skąd: Ożarów Maz.
Wysłany: 2022-07-22, 10:56   

Po co wymyślać coś co już jest w seryjnej produkcji od nastu lat mam na myśli Carthago tam te w/w szpeje są pod podłogą i ocieplone
_________________
Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gżegżółka 
zaawansowany

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Wrz 2020
Piwa: 4/6
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-07-22, 11:46   

Szukając o tym carthago trafiłem na to:
https://www.sportsmobilef...-van-20878.html

W sumie prawie 240l :)

user6498_pic36716_1514397821.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 105,99 KB

user6498_pic36712_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 103,77 KB

user6498_pic36715_1514397821.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 104,99 KB

user6498_pic36717_1514397821.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 103,74 KB

user6498_pic36714_1514397821.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 105,46 KB

user6498_pic36713_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 105,06 KB

user6498_pic36708_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 111,03 KB

user6498_pic36711_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 105,71 KB

user6498_pic36709_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 104,53 KB

user6498_pic36710_1514397247.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 107,25 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-07-22, 12:07   

no tak, w starszych kamperach to bardzo przydatne, bo mało schowków i przede wszystkim brak kłopotów z wagą, poprzedni kamper - długość 5,5m i DMC 3,5t, obecny - długość 7,5m i DMC też 3,5t.

w nowszych jak zapełnimy wszystkie standardowe schowki tylko w połowie, to kamper 3,5t zaczyna ważyć prawie 4t.

więc jak zrobię więcej miejsca, a żona się o tym dowie, to auto po załadowaniu może nie ruszyć z miejsca.
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-07-22, 15:15   

Cyryl napisał/a:
no tak, w starszych kamperach to bardzo przydatne, bo mało schowków i przede wszystkim brak kłopotów z wagą, poprzedni kamper - długość 5,5m i DMC 3,5t, obecny - długość 7,5m i DMC też 3,5t.

w nowszych jak zapełnimy wszystkie standardowe schowki tylko w połowie, to kamper 3,5t zaczyna ważyć prawie 4t.

więc jak zrobię więcej miejsca, a żona się o tym dowie, to auto po załadowaniu może nie ruszyć z miejsca.


Ale w tym pomyśle nie chodzi o to, aby było więcej miejsca na nowe graty , tylko o to , aby te graty które już wozimy wylądowały pod podłogą po to , aby w środku zrobiło się więcej miejsca dla ludzi i przy okazji środek ciężkości całego pojazdu powędrował możliwie jak najniżej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-07-22, 15:25   

dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.

w obecnym tyle jest miejsca, że są zapełnione powiedzmy w 60%.

po co więcej miejsca dla ludzi w garażu czy pod łóżkami?
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2022-07-22, 15:30   

Cyryl napisał/a:
dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.

w obecnym tyle jest miejsca, że są zapełnione powiedzmy w 60%.

po co więcej miejsca dla ludzi w garażu czy pod łóżkami?


chociażby po to, żeby zamiast wszystko wciskać to mieć wszystko poukładane.
a narzędzia i sprzęty włożone na swoje miejsca w piankach, które zapobiegają lataniu
podczas jazdy. i żeby wszystko miało swoje miejsce i nie trzeba przekładać.
A poza tym nie wszyscy mają Twojego kampera... chyba że to oferta wypożyczania
z Twojej strony.... :roll:
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-07-22, 15:41   

moskit napisał/a:
Po co wymyślać coś co już jest w seryjnej produkcji od nastu lat mam na myśli Carthago tam te w/w szpeje są pod podłogą i ocieplone


To, że jest wymyślone to wiadomo, tylko nie do końca jestem przekonany że dobrze.
Carthago ma i owszem tych schowków trochę więcej od innych i dużą część osprzętu też ma pod podłogą, tylko że zabudowa jest tak samo spierniczona koncepcyjnie jak w każdym innym .
Efekt finalny taki, że całość nie trzyma wagi (Carthago są chyba najcięższe w swojej klasie) , a większa liczba schowków i zakamarków dodatkowo kusi aby je zapchać (i waga szybuje jeszcze wyżej).

Tak jak napisałem powyżej Cyrylowi, ta przestrzeń pod podłogą powinna być wykorzystana zamiast przestrzeni w zabudowie, a nie dodatkowo poza nią.
Pierwsze co powinno wylecieć z kampera to te koszmarne wiszące szafki , a to co się w nich zazwyczaj wozi powinno wylądować w tych schowkach podłogowych.
Szafki w zabudowie jeśli już to do wysokości blatów.
Przyjrzyjcie się swoim kamperom pod tym kątem i zobaczcie ile macie w nich miejsca , gdzie możecie swobodnie stanąć. Jest to tylko wąski korytarz na środku , bo wszędzie pełno wiszących szafek. O ile więcej przestrzeni i powietrza było by w tej zabudowie, gdyby je wywalić.
Efekt przestrzenny byłby jeszcze lepszy jak przy porównaniu półintegry do integry.
W integrach , które urządzone są w identyczny sposób i w tych samych wymiarach jak półintegry , z przodu jest wyraźnie więcej miejsca, a tam jest tylko więcej powietrza.

Ważna jest też kwestia środka ciężkości i choćby tylko z tego powodu warto bardziej wykorzystać przestrzeń pod podłogą.
Samochody elektryczne dlatego prowadzą się w tak perfekcyjny sposób , bo mają ciężki baterie bardzo nisko. Gdyby miały je zamontowane pod sufitem to nie dało by się nimi jeździć.
Tradycyjny kamper to taka koza na wysokim zawieszeniu , zazwyczaj z kołami osadzonymi za wąsko w stosunku do szerokości zabudowy , a na dodatek duża część ładunku jaki wozi umieszczona jest pod sufitem , albo wręcz na dachu (klimy, antemy, solary, etc.etc.)
Zwykły dostawczak ma podobną konstrukcję , ale ładunek leży w nim na podłodze a nie wisi pod sufitem.

Cyryl napisał/a:
dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.


A to jest najlepszy przykład tego o czym piszę , myślę że komentarza już nie wymaga :bajer
Ostatnio zmieniony przez joko 2022-07-22, 15:54, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2022-07-22, 15:53   

Te schowki pod Carthago zaczepiają o krawężniki.

Zbiornik na wodę we wnętrzu nie zamarza. :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-07-22, 16:33   

Gżegżółka napisał/a:
Szukając o tym carthago trafiłem na to:
https://www.sportsmobilef...-van-20878.html

W sumie prawie 240l :)


Ja myślałem zrobić to trochę inaczej. Takie osobne skrzynki na każdy schowek czy jakieś urządzenie zamontowane pod podłogą to mało ekonomiczny sposób (i pod względem kosztów i pod względem wagi).
Ja bym zamontował pod ramą jedną dużą płaską płytę i zamknął ją po bokach do zabudowy, tak aby powstało coś w rodzaju takiej jednej dużej skrzynki, w środku której znajdzie się rama. Gdyby zrobić to z materiałów od razu izolowanych (sandwich, dubond, blacha aluminiowa oklejona od wewnątrz pianką termiczną, itp.), to cokolwiek w tą przestrzeń tam wsadzimy to będzie miało warunki takie jak w środku w zabudowie (np. zbiorniki , czy akumulatory nie będą potrzebowały dodatkowego ocieplenia czy podgrzewania, oraz dodatkowej obudowy).
Jeśli osłona będzie izolowana termicznie, to podłoga w kamperze już wtedy nie musi i może być cieńsza i lżejsza , a i tak efekt izolacji termicznej będzie lepszy niż przy tradycyjnej podłodze zimowej, bo pomiędzy podłogą a środowiskiem zewnętrznym będziemy mieć jeszcze grubą barierę powietrzną .
Jedynie schowki podłogowe będą wymagać obudowania aby graty w nich trzymane nie latały po całej przestrzeni , ale jeśli wykonane będą w formie wytłoczek plastikowych to będą lekkie i praktyczne. Tak mi teraz przyszło do głowy, że jakby ktoś to robił metodą domową, to może użyć do tego celu powszechnie dostępnych plastikowych pojemników . Inną dobrą metodą na wykonanie takich schowków byłoby uszycie ich z jakichś mocnych tkanin (w formie takich organizerów) , wtedy dodatkowo mamy z głowy problem hałasu, bo nic nam nie lata po metalowej czy plastikowej skrzynce.

Dodatkowymi korzyściami z takiego rozwiązania są np: idealnie płaski i równy spód podwozia (aerodynamika) , oraz ochrona samej ramy przed czynnikami atmosferycznymi (woda , sól)
Ostatnio zmieniony przez joko 2022-07-22, 16:39, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 444/328
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2022-07-22, 16:36   

zbyszekwoj napisał/a:
Te schowki pod Carthago zaczepiają o krawężniki.


Nie zaczepiają. Świetnie się sprawdzają.


zbyszekwoj napisał/a:
Zbiornik na wodę we wnętrzu nie zamarza. :ok


Między podłogami jest dużo niżej, jest większej pojemności i też nie zamarza.



Koncepcja Joko o pozbyciu się wiszących pod sufitem szafek jest interesująca. Jednak nie każdemu podoba się to wizualnie. Dlatego N&B podoba mi się z zewnątrz lecz jeśli chodzi o wnętrze to mam mieszane uczucia 8-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-07-22, 17:01   

LukF napisał/a:

Koncepcja Joko o pozbyciu się wiszących pod sufitem szafek jest interesująca. Jednak nie każdemu podoba się to wizualnie. Dlatego N&B podoba mi się z zewnątrz lecz jeśli chodzi o wnętrze to mam mieszane uczucia 8-)


To jest rzecz gustu oczywiście , a o tym to jak wiadomo ....szaaa :szeroki_usmiech

Niesmann też ma szafki wiszące , wprawdzie mniej i trochę inaczej zaaranżowane , ale są.
Mnie pasuje, ale żeby była jasność, też nie jest to ideał i szczyt marzeń. Jest po prostu najmniej "kamperowy" ze wszystkich kamperów jakie znam.
Ja już gdzieś o tym pisałem, że dla mnie kamper to jednak bardziej samochód niż dom i ideałem wystroju wnętrza jest luksusowa limuzyna , a nie stylowy salon z meblami kalwaryjskimi na wysoki połysk :haha:
Skóra, dobrej jakości tworzywa , aluminium, etc.etc. Ideałem było by , gdyby cała zabudowa była spójna w wystroju z kokpitem samochodu (oczywiście nie kokpitem dostawczaka :-P ), na wzór wystroju luksusowych wersji vanów osobowych ........ ale temat nie o tym i niepotrzebnie robimy off.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 67/68
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2022-07-22, 17:27   

Cytat:
Ja bym zamontował pod ramą jedną dużą płaską płytę

Koncepcja fajna, ale zysk w postaci dodatkowych schowków mały. Mały, gdyż na dobrą sprawę mamy dostępną tylko środkową część podłogi, do reszty dostęp problematyczny, lub żaden.
U mnie po przesunięciu ręcznego powstały trzy puste komory ok. 410x 1100, zapełnione po kolei-zbiornik LPG, zb.szarej, webasto i między nimi a kołem zapasowym aku. zabudowy. Koniec możliwości, pozostały małe przestrzenie po bokach między ramą a blachami boków do których od góry nie ma dojścia, bo stoją szafki, łazienka itd. W trojaczkach i innych z ramą nie poszalejesz. A jeszcze jedno, od spodu podłogi do najniższego punktu (spód zbiornika) jest coś koło 204 cm, odjąć jeszcze wysokość ramy, więc dostęp z boku to tylko cienkie szuflady.
_________________
Moja budowa: http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***