Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Alternator i ładowanie trzech akumulatorów.
Autor Wiadomość
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-14, 10:37   Alternator i ładowanie trzech akumulatorów.

Witam, mam zagadkę, która trochę mi sen z powiek spędza ostatnio:

W moim Sprinterze (2006 2.2 CDI ) padł ostatnio alternator (prawdopodobnie 90A - muszę sprawdzić, ja nie naprawiałem). Auto mam 3 miesiące, uszkodzony alternator jest Boscha, mechanik powiedział, że całkiem możliwe, że jest on od poczatku (nie mam pojęcia tutaj). Oprócz aku kwasowego-rozruchowego mam też 2x 100Ah AGM hotelowe, połączone równolegle, więc razem 200Ah. Pomiędzy te 3 aku wpięty jest separator (standardowo wg. zaleceń na schemacie producenta).

Tutaj jest zagwozdka - Czy jest prawdopodobne, że alternator padł ze względu na przeciążenie (prądowe) - ładując 3 aku na raz (plus cokolwiek potrzeba do pracy samochodu oczywiście). Nie mam pojęcia, czy 90A to jest "mało", "w sam raz", czy raczej "spokojnie wystarczy". Czasem doładowywałem na biegu jałowym podczas budowy kampera (który prawie już skończyłem). Czy może po prostu zbieg okoliczności - i padł "ze starości" już?

Czy potrzebuję większego alternatora, czy 90A spokojnie wystarczy na bezpieczne ładowanie, czy może jest jakiś ogranicznik prądu ładowania, który mógłbym wpiąć tak, by nie przekraczać tych 75% wydajności prądowej alternatora kosztem wolniejszego ładowania (i tak mam też solar)?

Dziękuję i pozdrawiam!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aviator 
zaawansowany


Twój sprzęt: Pilote Explorateur G743 XLC
Nazwa załogi: Ania i Tomek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Sie 2017
Piwa: 20/99
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2022-08-14, 21:14   

W moim sprinterze fabrycznie jest zamontowany akumulator rozruchowy 12V / 100A według VIN kod wyposażenia EE8 do tego są dwa aku zabudowy po 100A ale ładuje je fabryczny alternator 14V / 180A kod M49
Wprawdzie auto trochę nowsze ale tez 2.2 cdi
_________________
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2022-08-15, 17:16   

Gościu przerabia altki nawet do 320 tel. +48 856531431
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-19, 12:04   

Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 5/5
Skąd: kowary
Wysłany: 2022-08-20, 07:05   

kaerha napisał/a:
Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah?

Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-20, 21:41   

cebek napisał/a:
kaerha napisał/a:
Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah?

Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów.


Dzięki!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-22, 09:40   

Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda ;)

Dzięki za pomoc.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2022-08-22, 17:25   

kaerha napisał/a:
Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda ;)

Dzięki za pomoc.

no laduje laduje, co ma nie ladowac pytanie czy wytrzyma przy pustych bateriach 2 godziny obciazenia maksymalnego (jakby by z roku 1980 to by wytrzymal wtedy podawali jeszcze prawdziwe parametry)
BTW masz separator wiec najpierw laduje rozruchowy a dopiero potem nastepne baterie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-28, 21:33   

Zmierzyłem z ciekawości amperomierzem cęgowym. 25A przez 5 min, potem już spadło do 10A przez jakieś 20 min i w dół do 5A i mniej z czasem. Napięcie początkowe na aku = 11.9V.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 426/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2022-08-29, 07:02   

Zabójstwem dla każdego alternatora jest brud, kurz i długotrwała praca przy dużym obciążeniu (włączone światła, rozładowane akumulatory) na niskich obrotach silnika przy mało wydajnej własnej wentylacji.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaerha 
początkujący forumowicz

Dołączył: 09 Kwi 2022
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-08-30, 11:49   

Dziękuję panowie za pomoc i cenne rady! Pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***