|
|
Alternator i ładowanie trzech akumulatorów. |
Autor |
Wiadomość |
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-14, 10:37 Alternator i ładowanie trzech akumulatorów.
|
|
|
Witam, mam zagadkę, która trochę mi sen z powiek spędza ostatnio:
W moim Sprinterze (2006 2.2 CDI ) padł ostatnio alternator (prawdopodobnie 90A - muszę sprawdzić, ja nie naprawiałem). Auto mam 3 miesiące, uszkodzony alternator jest Boscha, mechanik powiedział, że całkiem możliwe, że jest on od poczatku (nie mam pojęcia tutaj). Oprócz aku kwasowego-rozruchowego mam też 2x 100Ah AGM hotelowe, połączone równolegle, więc razem 200Ah. Pomiędzy te 3 aku wpięty jest separator (standardowo wg. zaleceń na schemacie producenta).
Tutaj jest zagwozdka - Czy jest prawdopodobne, że alternator padł ze względu na przeciążenie (prądowe) - ładując 3 aku na raz (plus cokolwiek potrzeba do pracy samochodu oczywiście). Nie mam pojęcia, czy 90A to jest "mało", "w sam raz", czy raczej "spokojnie wystarczy". Czasem doładowywałem na biegu jałowym podczas budowy kampera (który prawie już skończyłem). Czy może po prostu zbieg okoliczności - i padł "ze starości" już?
Czy potrzebuję większego alternatora, czy 90A spokojnie wystarczy na bezpieczne ładowanie, czy może jest jakiś ogranicznik prądu ładowania, który mógłbym wpiąć tak, by nie przekraczać tych 75% wydajności prądowej alternatora kosztem wolniejszego ładowania (i tak mam też solar)?
Dziękuję i pozdrawiam! |
|
|
|
|
aviator
zaawansowany
Twój sprzęt: Pilote Explorateur G743 XLC
Nazwa załogi: Ania i Tomek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 15 Sie 2017 Piwa: 20/99 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 2022-08-14, 21:14
|
|
|
W moim sprinterze fabrycznie jest zamontowany akumulator rozruchowy 12V / 100A według VIN kod wyposażenia EE8 do tego są dwa aku zabudowy po 100A ale ładuje je fabryczny alternator 14V / 180A kod M49
Wprawdzie auto trochę nowsze ale tez 2.2 cdi |
_________________ ( ͡° ͜ʖ ͡°) |
|
|
|
|
andi at
Kombatant
Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy Dołączył: 20 Lis 2008 Piwa: 80/38 Skąd: wieden
|
Wysłany: 2022-08-15, 17:16
|
|
|
Gościu przerabia altki nawet do 320 tel. +48 856531431 |
|
|
|
|
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-19, 12:04
|
|
|
Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah? |
|
|
|
|
cebek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2022-08-20, 07:05
|
|
|
kaerha napisał/a: | Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah? |
Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów. |
|
|
|
|
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-20, 21:41
|
|
|
cebek napisał/a: | kaerha napisał/a: | Dziękuję za odpowiedzi. Sprawdziłem, mam 90A. Zbyt mało na 120Ah+200Ah? |
Miałem w t4 podobny układ i jakoś dawało radę. Kwestia czasu i głębokości rozładowania akumulatorów. |
Dzięki! |
|
|
|
|
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-22, 09:40
|
|
|
Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda
Dzięki za pomoc. |
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2022-08-22, 17:25
|
|
|
kaerha napisał/a: | Wczoraj przetestowałem na "żywym organiźmie", ładuje bez problemu, alt 90A, aku 120Ah rozruchowy plus 2x100Ah AGM przez separator. W tym tygodniu będę miał miernik cęgowy, to pomierzę i podam wartości, może się komuś przyda
Dzięki za pomoc. |
no laduje laduje, co ma nie ladowac pytanie czy wytrzyma przy pustych bateriach 2 godziny obciazenia maksymalnego (jakby by z roku 1980 to by wytrzymal wtedy podawali jeszcze prawdziwe parametry)
BTW masz separator wiec najpierw laduje rozruchowy a dopiero potem nastepne baterie |
|
|
|
|
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-28, 21:33
|
|
|
Zmierzyłem z ciekawości amperomierzem cęgowym. 25A przez 5 min, potem już spadło do 10A przez jakieś 20 min i w dół do 5A i mniej z czasem. Napięcie początkowe na aku = 11.9V. |
|
|
|
|
Świstak
Kombatant
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 2022-08-29, 07:02
|
|
|
Zabójstwem dla każdego alternatora jest brud, kurz i długotrwała praca przy dużym obciążeniu (włączone światła, rozładowane akumulatory) na niskich obrotach silnika przy mało wydajnej własnej wentylacji. |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
|
|
|
|
|
kaerha
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Kwi 2022 Otrzymał 3 piw(a) Skąd: Polska
|
Wysłany: 2022-08-30, 11:49
|
|
|
Dziękuję panowie za pomoc i cenne rady! Pozdrawiam. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|