Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator LiFePo4 czy LTO ?
Autor Wiadomość
kolmen 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018
Piwa: 1/8
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2022-10-23, 10:21   Akumulator LiFePo4 czy LTO ?

LTO czyli litowo-tytanowe
Czy ktokolwiek je porównywał przy wykorzystaniu w kamperze ?
Teoretycznie LTO lepsze, można je ładować nawet e temperaturach ujemnych
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kolmen 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018
Piwa: 1/8
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2022-11-22, 10:07   

Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ?
Świstak , jaka jest Twoja opinia ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-11-22, 10:37   

kolmen napisał/a:
Świstak , jaka jest Twoja opinia ?

Świstak żadko się loguje, zapracowany jest :bajer
kolmen napisał/a:
Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ?

Możesz podać konkretny model? Link jakiś?
Taki co by go można było w kamperze zastosować, jakieś 150-200Ah 8-)
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chemik 
weteran


Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2014
Piwa: 115/19
Skąd: podlaskie
Wysłany: 2022-11-22, 12:55   

witajcie!
link
https://www.sonarsklep.pl...owe-p-2068.html
wystarczy wpisać "akumulatory LTO"
_________________
Chemik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-11-22, 14:08   

chemik napisał/a:
wystarczy wpisać "akumulatory LTO"

Potrafię używać szukajki, ale nie znalazłem 150-200Ah... może kolmen coś znalazł.
Temu z linka jakoś do 150Ah daleko :haha:

Jedno ogniwo 280 złociszy X 5 =1 400PLNów za 40Ah 12V... trochę drogo X4 = 160Ah 12V wychodzi 5 600 złotych...
Czyli z prostego rachunku, lepiej nabyć LiFeYPo4, wychodzi taniej... a też można ładować poniżej zero °C :bigok

Chyba, że kolmen szuka czegoś do zasilenia latarki, to ten się nadaje, ale myślałem, że chodzi o zastosowanie w kamperze :ok
_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Woj-tek 
zaawansowany


Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Cze 2012
Piwa: 5/45
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2022-11-22, 22:09   

Cytat:
a też można ładować poniżej zero °C

Rozwiń jak możesz.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2022-11-22, 22:31   

LiFeYPo4 można ładować poniżej zera.

https://shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP200AHA-LiFeYPO4-3-3V-200Ah-WIDE.html
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-11-22, 22:54   

Woj-tek napisał/a:
Rozwiń jak możesz.

Już mnie w zasadzie wyręczył reaven22 :ok
To taka odmiana akumulatora LiFePo4, trochę droższa, ale za to ma już możliwość ładowania poniżej zera, oznaczona LiFeYPo4. (z naciskiem na Y ;) )
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-11-23, 09:18   

Maciej S., wystarczyło pogrzebać w linku reavena, :chytry jest wszystko opisane TU zakres temperatur jest na wykresie.
Na załączonym obrazku masz dane w skrócie :spoko

WB-LYP40AHA-1.png
Plik ściągnięto 3 raz(y) 136,49 KB

_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-11-23, 11:52   

Albo tu 6 007,34 zł 12V 200AH Winston bateria litowa LiFeYPO4
https://a.aliexpress.com/_EyOQYNj
I taki zakup ma sens gdy ktoś umie to złożyć czyli bms i balanser . Wyjdzie w sumie ponad 6 tysięcy złotych. Pewnie na rynku są też gotowe akumulatory ale ich cena ….. Mnie budowa 200 Ah kosztowała w sumie ze 2500 zł . A tu na wejściu ponad 6 tysięcy. Do tego dostawa i osprzęt wyjdzie z 8500 zł.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-11-23, 12:32   

orkaaa, ale my tu porównujemy LTO v. LiFeYPO4, w obu przypadkach cena jest ostro zaporowa póki co.
LiFePO4 wychodzą najkorzystniej :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
raffa 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
Nazwa załogi: #the_green_vanper
Dołączył: 05 Kwi 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2023-08-09, 14:21   

Ooo, po raz pierwszy na naszych polskich forach widzę kogoś, kto rozważał LTO :)

Mam, polecam. Dwie sztuki po 200 Ah. Cena zaporowa (ale kupione bezpośrednio na Aliexpress i już nie była tak bardzo zaporowa), ale mają swoje zalety w stosunku do LiFePo4 czy nawet LiFeYPo4.

Przede wszystkim można je ładować i rozładowywać prądem 10C. Spawanie to żaden problem, jeśli tylko przetwornica da radę :D No ale spawać nikt w kamperze (raczej) nie zamierza.

Ale ja na przykład zamierzam korzystać z indukcji (nie chcę mieszać gazów ani skracać sobie zasięgu samochodu) i paru innych prądożernych udogodnień. W ramach testów w domu używałem żelazka na pełną moc, opalarki 2kW, szlifierki kątowej. Prace przy samochodzie też zamierzam wykonywać z tych akumulatorów :D I niewykluczone, że będzie w robocie spawarka :D

Poza tym mają dużo dłuższą żywotność niż LiFePo4. Myślę, że prędzej biodegradacji ulegnie cały van :D

No i podobno są najbezpieczniejsze jeśli chodzi o ogniwa litowe. Ale nie testowałem. I nie zamierzam :D

Jeśli ktoś nie potrzebuje wysokiego prądu rozładowania albo bardzo długiej żywotności, to brać LiFePo4.

Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.

No a na kontrolerze ładowania po prostu trzeba ustawić ręcznie odpowiednie wartości.

Bo o tym, że do ładowania takiego potwora potrzebna jest trochę inna elektrownia to pisać nie będę, bo to 'oczywista oczywistość'. Jak ktoś sobie wrzuci 100 Ah, to da radę jakimś normalnym panelem.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
kolmen 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018
Piwa: 1/8
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2023-10-10, 22:21   

raffa napisał/a:
Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.

Możesz rozwinąć ? :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
raffa 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
Nazwa załogi: #the_green_vanper
Dołączył: 05 Kwi 2020
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2023-10-12, 00:38   

Nie wiem, co mam rozwinąć, czy kwestię napięć, czy przeróbek przetwornicy.

Co do napięć:

Napięcia dla poszczególnych typów ogniw wynoszą:

Rozładowania / nominalne / przeładowania:

Dla kwasiaków: 1,8 / 2,1 / 2,5 V.
Dla LiFePo4: 2,5 / 3,2 / 3,65 V.
Dla Li-ion: 2,7 / 3,6 / 4,2 V.
Dla LTO: 1,5 / 2,3 / 2,85 V.


Ogniwa w akumulatorach łączone są szeregowo i równolegle. Połączenie szeregowe odpowiada za napięcie akumulatora, równoległe za jego pojemność.

Dla typowych kwasiaków samochodowych z sześcioma ogniwami napięcia będą wynosić: 10,8 / 12,6 / 15 V.
Dla 4S LiFePo4 będzie to odpowiednio: 10 / 12,8 / 14,6 V.
Dla 3S Li-ion: 8,1 / 10,8 / 12,6 V.
Dla 4S Li-ion: 10,8 / 14,4 / 16,8 V.
Dla 5S LTO: 7,5 / 11,5 / 14,25 V.
Dla 6S LTO: 9 / 13,8 / 17,1 V.

Po rozmowach z producentami / projektantami przetwornic sprzedawanych na rynku wiem, że są one w znacznej większości dostosowane do używania z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co niestety trochę utrudnia korzystanie z nich z innymi typami akumulatorów. Oczywiście można podłączyć taką przetwornicę do każdego typu akumulatora, ale wtedy i tak przetwornica będzie pracować w zakresach przeznaczonych dla 'zwykłych' kwasiaków, co spowoduje stratę części pojemności. Widziałem gdzieś przetwornice przystosowane do akumulatorów litowych - ale znowu albo Li-ion, albo LiFePo4. Więc w tym przypadku napięcia też trochę będą się różnić.

Trzeba więc albo wybrać akumulator w jednej z technologii litowych z najbardziej zbliżonymi napięciami do kwasiaka (np. 4S LiFePo4). Albo kombinować z 'przestrojeniem' przetwornicy. W moim przypadku zostaje to drugie. I jak pisałem wcześniej, dostałem instrukcję, który rezystor wymienić na jaką oporność :) I tak stracę trochę pojemności 'z dołu', ale dzięki temu zmniejszę ryzyko totalnego rozładowania akumulatora.

W kontrolerze mogę sobie ustawić dowolne napięcia, co znacznie ułatwia sprawę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-10-12, 12:51   

Akumulatory LTO mają żywotność 10x większą od LiFePO4 i 100x większą od kwasiaków .
Ilość cykli ładowania (pełnych cykli) na poziomie 30 000 daje nam 100-150 lat codziennego użytkowania ...... a jak ktoś z kamperka korzysta weekend'owo lub sezonowo to jakieś tysiące
Poza tą jedną nikomu do niczego nie potrzebną zaletą są w stosunku do LiFePO4 :

1. droższe

Oczywiście jeśli patrzmy w stosunku do żywotności to są tańsze, ale realnie jest to nie do wykorzystania.

2. cięższe

Jakieś 50%. Przykładowo 4ogniwa 40Ah w LiFePO4 ważą jakieś 4kg , a w LTO do instalacji 12V trzeba ich 5 (lub nawet 6 , bo te 11,5V nominalne to trochę słabo), a to daje około 6 kg (lub ponad 7kg w zestawie 6S)

3. mają napięcia ogniw gorzej pasujące do instalacji 12V

To o czym piszę powyżej . W zestawach 5S mamy nominalne trochę za małe a w 6S trochę za duże.

W moim osobistym odczuciu inwestycja w LTO do zastosowań kamperowych jest w obecnej pozbawiona sensu .
Kupując LiFePO4 , za mniejsze pieniądze dostajemy przy określonej pojemności akumulator znacznie lżejszy (w kamperze argument no.1), a z punktu widzenia użytkowania w kamperze zupełnie nie odbiegający parametrami użytkowymi od LTO.
To co jest zaletą i przewagą LTO nad LiFePO4 (żywotność i prądy ładowania/rozładowania) jest w kamperze zwyczajnie nie do wykorzystania .

Akumulatory LTO są z kolei dobrą opcją do domowych magazaynów energii, bo w tym zastosowaniu większa waga nie przeszkadza a 10x dłuższa żywotność w stosunku do LiFePO4 podnosi znacząco rentowność całej inwestycji.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***