Jakie akumulatory i solary potrzebne do klimatyzacji? |
Autor |
Wiadomość |
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-11-17, 21:34
|
|
|
andrzej627 napisał/a: | Moje rozumowanie jest takie: najpierw szukamy możliwego rozwiązania z punktu widzenia technicznego... |
No... szukamy. Nadal.
Frazesy. Prąd trzeba widzieć o go rozumieć.
Te z miękkim startem po prostu nie wywalają bezpieczników w skrzynkach na kempingach i nie ma odcięcia gdy prąd nie przekracza wartości wyrażonej w A, mimo spadku napięcia w tym momencie nawet do 150V - tu mowa o spadku napięcia podczas rozruchu a taki spadek zauważony przez elektronikę na wyjściu z przetwornicy jest przez nią samą nie do zaakceptowania, więc ona musi odciąć.
Chodzi o energię włąsną a nie ze słabych słupków z prądem... i co? Systemy zabezpieczeń chronią źródła dostarczania oczekiwanej energii dla ich dobra (ochrona aku LiFePo4), w tym przypadku prąd rozruchowy jest albo za wysoki albo zbyt gwałtowny, te parametry są ściśle kontrolowane przez elektronikę.
Jeśli jest zbyt gwałtowny, LiFePo4 wewnątrz odetnie, jeśli jest zbyt wysoki, odetnie się przetwornica.
Jeśli prąd rozruchu jest płynnie narastający i niezbyt wysoki, to wystartuje tylko coś co udaje klimatyzację.
A marketing robi swoje. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
Wysłany: 2022-11-17, 22:11
|
|
|
Socale, a więc bez względu na to jak wielka byłaby pojemność akumulatorów i jak mocna byłaby przetwornica, nie da rady wystartować klimatyzacji (nawet z miękkim startem) bez dostępu do 230V ze słupka. |
_________________ Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
|
|
|
|
|
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2022-11-17, 22:20
|
|
|
andrzej627 napisał/a: | / cut/
Dometic pisze mało konkretnie: |
no wlasnie dlatego ich produktow nie lubie
ale
przeczytaj dokumentacje od freshjeta tam jest o tym zestawie do zasilania z akumulatora w czasie jazdy
ergo
tam musi byc przetwornica i ja bym szedl w tym kierunku , bedzie to fabryczny zestaw
IMO ma to dzialac |
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2022-11-17, 22:44
|
|
|
Za słaby jestem aby cokolwiek teoretycznie omawiać i w dodatku nie chce mi się zbierać danych odnośnie mojej klimy i przetwornicy. W dodatku nie spodziewając się takiej potrzeby nie testowałem mojego, działającego układu. Ale - mam dwa akumulatory LiFePO po 172 Ah. Do tego przetwornicę dużej mocy. Tak aby obsłużyła klimę stacjonarną w aucie. Na luzie używam tego układu ale w poczuciu konieczności oszczędzania energii, po pewnym czasie, po ostudzeniu auta tą klimę wyłączałem po osiągnięciu celu jakim było schłodzenie auta. Na dachu mam 300wat solarów i w ciepłym kraju to wystarcza.
W poprzednim kamperze miałem klimatyzację podłogową Dometic 2000wat i do jej zasilania, poprzez stosowną przetwornicę miałem dwa akumulatory żelowe po 220 Ah każdy. Działało. A, gdy prądu brakowało piszcząca przetwornica zmuszała do wyłączenia klimy. Ale efekt też był niezły.
Czyli da się. Oczywiście zależy wszystko od wymagań użytkownika.
Gdybym montował taki układ to chyba chciałbym taką klimę jaką tu kolega pokazał - zasilaną 12v. I jak najwięcej paneli solarnych, nawet na bocznych ścianach i akumulatorów ile się zmieści.
Na ile godzin pracy uda się taki układ zastosować okaże się w praktyce. Jest tu trochę niewiadomych jak choćby stan nagrzania auta ale po co liczyć teoretycznie?
Modernizacja auta to przyjemność. I jakiś efekt przecież da się osiągnąć.
P.S. W dodatku mam zamontowany https://pl.aliexpress.com/item/32703947698.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.295d1c24aAgBRH&gatewayAdapt=glo2pol
ale zamontowałem nieprawidłowo i pokazywał rozładowywanie podanej pojemności akumulatorów ale nie "widział" ładowania więc od dawna pokazuje zero. Nie mam więc wskazań oceniających zużycie prądu. Może wiosną to poprawię to się czegoś dowiem. |
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-11-17, 23:00
|
|
|
andrzej627 napisał/a: | Socale, a więc bez względu na to jak wielka byłaby pojemność akumulatorów i jak mocna byłaby przetwornica, nie da rady wystartować klimatyzacji (nawet z miękkim startem) bez dostępu do 230V ze słupka. |
Jak opanujesz zapotrzebowanie na ilość amperów przy 230V w chwili odpalania sprężarki, jak opanujesz zapotrzebowanie na nagłość pobierania amperów w piku (gwałtowne zapotrzebowanie rozumiane jest przez elektronikę jako zwarcie więc = odcięcie), to jakaś szansa jest.
Jest to szansa na start sprężarki i jej nominalną pracę w cyklu do jej pierwszego wyłączenia się a po jej wyłączeniu się, potrzebne będzie ponowne dostarczenie nie zakłóconej w parametrach energii startowej przy już dość wydojonych akumulatorach.
.
Ja wiem, google translate tego tekstu z PL na PL nie przetłumaczy a ja nie potrafię pisać jaśniej |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2022-11-18, 09:26
|
|
|
Moje nie mają. |
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
Wysłany: 2022-11-18, 11:04
|
|
|
rakro1 napisał/a: | Moje nie mają. |
Przykra sprawa.
Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge) - wieczorem i rano.
Screenshot_2022-01-18-10-39-46-381_com.lavi.smartbattery.jpg
|
|
Plik ściągnięto 1 raz(y) 164,1 KB |
|
_________________ Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
|
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
Wysłany: 2022-11-18, 11:15
|
|
|
Socale napisał/a: | Jak opanujesz zapotrzebowanie na ilość amperów przy 230V w chwili odpalania sprężarki, jak opanujesz zapotrzebowanie na nagłość pobierania amperów w piku (gwałtowne zapotrzebowanie rozumiane jest przez elektronikę jako zwarcie więc = odcięcie), to jakaś szansa jest. |
Widać, że da się to opanować.
rakro1 napisał/a: | mam dwa akumulatory LiFePO po 172 Ah. Do tego przetwornicę dużej mocy. Tak aby obsłużyła klimę stacjonarną w aucie. Na luzie używam tego układu ale w poczuciu konieczności oszczędzania energii, po pewnym czasie, po ostudzeniu auta tą klimę wyłączałem po osiągnięciu celu jakim było schłodzenie auta. |
|
_________________ Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
|
|
|
|
|
zbyszekwoj
Kombatant
Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Kwi 2013 Piwa: 330/221 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2022-11-18, 13:32
|
|
|
andrzej627 napisał/a: | Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge) |
Ja wolę obserwować laski w toplesach na plaży. |
|
|
|
|
yamah
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Sty 2019 Piwa: 258/106 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2022-11-18, 13:46
|
|
|
zbyszekwoj napisał/a: | andrzej627 napisał/a: | Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge) |
Ja wolę obserwować laski w toplesach na plaży. |
Zbyszek.. |
_________________ Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
|
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
Wysłany: 2022-11-18, 13:59
|
|
|
yamah napisał/a: | u mnie jest jakiś tam Dometic Frez + przetwornica 2500/5000
(...)
99% stajemy poza kempingami.
|
W razie potrzeby włączasz wtedy klimatyzację? |
_________________ Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
|
|
|
|
|
andrzej627
Kombatant
Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 337/144 Skąd: Francja
|
|
|
|
|
yamah
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Sty 2019 Piwa: 258/106 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2022-11-18, 15:30
|
|
|
andrzej627 napisał/a: |
W razie potrzeby włączasz wtedy klimatyzację? |
Nie ryzykuję a w razie potrzeby to mam zawsze parę kroków do morza i tam szukam ukojenia a nocą wentylatory. |
_________________ Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
|
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2022-11-18, 19:02
|
|
|
Napisałem tylko, że się da i u mnie wystarcza. Gdyby brakowało prądu z rozkoszą dołożyłbym i paneli i akumulatorów. Dodatkowym atutem jest dużo mniejsza kubatura Twojego auta, łatwiejsza do schłodzenia.
.... i też wolę to co zbyszekwoj i yamach |
|
|
|
|
|