 |
|
Regulator/korektor siły hamowania |
Autor |
Wiadomość |
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-08-31, 21:41 Regulator/korektor siły hamowania
|
|
|
Witam wszystkich.
Po przejechaniu 3.5 tys. kilometrów, czasami również w górach mam pewne przemyślenia.
Korektor siły hamowania - takie coś co nie pozwala wyprzedzić się własnym samochodem.
Mam korektor siły hamowania przód/tył trzy-przewodowy tzn. jeden przewód dochodzi rozdziela się na dwa koła tył. Nad korektorem jest profil który naciska sprężynę/dźwignię która w zależności od obciążenia zwiększa siłę hamowania. Tak to chyba powinno być w oryginale. Mam poduszki powietrzne napompowane do około 2 MPa - maksymalne w/g naklejki 2,5.
W takiej konfiguracji korektor siły hamowania nigdy nie zadziała, tył jest za wysoko. Nieznacznie, ale jest. Czy wszyscy właściciele poduszek powietrznych na tylną oś przerabiają korektory hamowania? Czy ja mam coś nie tak? A może coś nie kumam za bardzo? Może założyć akcesoryjny ze stałym nastawem np. 60/40? Hamowanie silnikiem zawsze kiedy się da, ale czasami trzeba jednak użyć hamulca.
Takie tam myśli dla zabicia czasu podczas stromych zjazdów... |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2022-08-31, 22:03
|
|
|
Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo. |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2022-09-01, 02:48
|
|
|
Gewehr napisał/a: | Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo. |
Problem dotyczy tylko starszych pojazdów bez ABS. W nowszych pojazdach temat załatwia elektronika. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2022-09-01, 07:13
|
|
|
kaimar napisał/a: | Gewehr napisał/a: | Po montażu poduszek, lub dołożeniu resorów, należy zrobić regulację kolektora. Bez tego, tył nie będzie hamował prawidłowo. |
Problem dotyczy tylko starszych pojazdów bez ABS. W nowszych pojazdach temat załatwia elektronika. |
W nowszych nie ma korektora, więc i problem nie występuje. ABS nie jest wyznacznikiem co do korektora. Są ata z dwuobwodowym korektorem i ABS No ale nie ma co dyskutować nad detalami |
|
|
|
 |
Matheus
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Renault Carrier
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Sty 2013 Otrzymał 18 piw(a) Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2022-09-01, 08:49
|
|
|
pojazdy fabrycznie wyposażone w zawieszenie pneumatyczne posiadają przy korektorze siłownik pneumatyczny połączony z poduszkami który wraz z wzrostem ciśnienia w zawieszeniu zwiększa przepływ przez korektor. Można rozwiązać to w ten sam sposób, wyrzucić sprężynę dołożyć siłownik. Regulacja korektora będzie dodatkowo poprzez zmianę ciśnienia w układzie. |
_________________
Renault Carrier - autobus kamper
eMQbatek
|
|
|
|
|
 |
Malodobry
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Transit Alkowa 1994
Dołączył: 07 Cze 2022 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2022-09-05, 19:29
|
|
|
Dziękuję za odpowiedzi.
Z elektroniki w tym samochodzie jest tylko radio więc regulacje znane ze współczesnych samochodach odpadają. Dokładać zaawansowane sterowniki nie ma sensu.
Jeśli chodzi o regulacje korektora tak jak radzi Gewehr to nie widzę możliwości, za duży skok na zawieszeniu. Na samych piórach jest najniżej, na poduszkach- poza zakresem. Spawanie i dorabianie mocowań korektora diagnosta może już nie zdzierżyć.
Kamperem wyruszamy raczej załadowanym a w moim przypadku ociera się o górne DMC.
Pojadę na stację, zbadam hamulce, wezmę wydruk i spróbuje zablokować korektor w dolnym położeniu tzn. "załadowany". Potem jeszcze raz procedura ze stacją diagnostyczną.
Hamulce w tym samochodzie i tak są słabe więc nic nieodwracalnego nie wykonam.
Ale to dopiero na jesień.
Dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam. |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2022-09-05, 19:37
|
|
|
Jeśli sobie z tym nie poradzisz, to zapraszam do siebie. Amwarsztat.pl Montujemy pneumatykę na codzień i wiemy co trzeba zrobić |
|
|
|
 |
wojtekjanus
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Transit 2,0 tdci
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Cze 2014 Piwa: 12/1
|
Wysłany: 2022-09-05, 23:52
|
|
|
Malodobry napisał/a: |
Hamulce w tym samochodzie i tak są słabe więc nic nieodwracalnego nie wykonam.
. | Rozumiem twój problem z korektorem siły hamowania, ale Transit Mk3/4 i 5 ma inny, podstawowy problem z tylnymi hamulcami, dotyczący wszystkich modeli. Prawie na pewno nałożył się on na problem korektora siły hamowania i skutki są jakie są.
Polega on na złym działaniu samoregulatorów luzu szczęk hamulcowych, ustawiany samoczynnie luz jest zdecydowanie za duży i nawet przy prawidłowym działaniu regulatora siły hamowania tył prawie nie hamuje.
Wada powstaje stosunkowo szybko podczas eksploatacji. Luz szczęk w tych autach jest określony przez luz pazura rozpórki szczęk w odpowiednio większym otworze zębatej zapadki. Podczas eksploatacji luz pazura w otworze mocno się powiększa - szerokość pazura się zmniejsza, otwór się wybija i powiększa - i szczęki przestają ustawiać się na prawidłowych pozycjach.
Osłony hamulców posiadają owalne otwory zaślepione gumkami, przez które można ręcznie (tzn. odpowiedniej wielkości śrubokrętem) ustawić samoregulatory, a więc i szczęki, w prawidłowej pozycji - daję słowo, że efekty są naprawdę zdumiewające.
Jednak aby zrozumieć działanie tego układu i sposobu regulacji, pierwszy raz trzeba to robić przy zdjętych bębnach. Potem poluzować z powrotem szczęki, założyć bębny i ustawić jeszcze raz.
Przy prawidłowym luzie szczęk dźwignia ręcznego hamulca powinna być ustawiona na trzy ząbki. Kiedy podczas eksploatacji ręczny powoli się podnosi i łapie na coraz więcej ząbków, to przy pięciu ząbkach jest już to wskazówka do kolejnej regulacji samoregulatorów. Po ich prawidłowej regulacji dźwignia ręcznego hamulca samoczynnie powróci do ustawienia na trzy ząbki.
Miałem trzy Transity 2,5D i TD - Mk3, Mk4 i Mk5 - we wszystkich występował ten problem... |
_________________ Zgredzik |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|