Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Do czego służy ten dodatkowy wentylator??
Autor Wiadomość
FilipDucato 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Peugeot J5 z 88r.
Dołączył: 20 Maj 2021
Piwa: 2/2
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2023-06-04, 21:22   Do czego służy ten dodatkowy wentylator??

Witam wszystkich,

piszę, gdyż próbuję zrozumieć jak działają wentylatory w naszych kamperach - stare Ducato, Citroen, J5.

Są tam dwa wentylatory chłodnicy. Patrząc przodem do komory silnika, ten Lewy (L) jest tym głównym i on mi działa jak płyn chłodniczy osiąga zbyt wysoką temperaturę. To jest jasne. Aktywowany termowłącznikiem ALE NIE MAM POJĘCIA GDZIE OWY TERMOWŁĄCZNIK JEST. Czy to jest czujnik temperatury tuż przy pompie wody??

Ale ten Prawy (P), mniejszy, nigdy się nie załączył! Pamiętam, że ktoś na forum pisał, że nigdzie nie działa, ale nie mogę tego postu znaleźć.

Przestudiowałem cały schemat elektryczny, wyrywając sobie przy tym włosy z braku zrozumienia.

Otóż ten Prawy wentylator ma, według schematu, osobny bezpiecznik (tak rzeczywiście jest, 12 bodajże) i osobny przekaźnik "dodatkowego" wentylatora (tak jest opisany). Również nie mogę go znaleźć bo wszystko się gubi w mieszaninie wiązki pod deską. Lewy, główny, włącza się czujnikiem T ... chyba. A ten Lewy? Nie mogę tego na schemacie rozczytać.

A ten gruby czujnik w chłodnicy jest termowyłącznikiem.

Ale za chiny nie rozumiem, dlaczego się nie załącza... i do czego służy.

Rok temu kamperek się przegrzał dwa razy jak byłem z żoną w górzystych terenach. Zmotywowało mnie to, żeby zrobić osobny układ do tego wentylatora (skoro i tak nie działa).

Oczywiście z przekaźnikiem. Przewód zasilający od aku do przekaźnika rozrusznika jest bodajże taki "ciutkę grubszy" niż zwykłe motoryzacyjne, pewnie z 2.5mm2, taki też zastosuję do tego wentylatora, aczkolwiek nie jestem elektrykiem i nie wiem czy tak powinno być. 4mm2 wydaje się strasznie grubym przewodem do czegoś takiego... to tylko wentylator.

Sygnałówka będzie wzięta od stacyjki, ponieważ chciałem móc załączać wentylator nawet jak silnik jest wyłączony. W sumie to nie jest aż takie istotne, bo płyn nie jest w obiegu wtedy, ale jakoś takie mam chęci.

Macie jakieś pomysły? Być może u was działa ten wentylator i tylko mi się coś pokićkało.

Zamontował sobie ktoś taki włącznik osobny za pomocą przekaźnika i chce się podzielić wrażeniami?

Chętnie wrzucę tu potem instruktaż jak mi się uda, ale nie jestem pewny co do tych kabli.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MILUŚ 
Kombatant
CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA


Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 02 Gru 2007
Piwa: 179/131
Skąd: Gliwice w przelocie
Wysłany: 2023-06-04, 22:34   Re: Do czego służy ten dodatkowy wentylator??

FilipDucato napisał/a:


Macie jakieś pomysły? Być może u was działa ten wentylator i tylko mi się coś pokićkało.

Zamontował sobie ktoś taki włącznik osobny za pomocą przekaźnika i chce się podzielić wrażeniami?

Chętnie wrzucę tu potem instruktaż jak mi się uda, ale nie jestem pewny co do tych kabli.


Witaj ;

W poprzednim kamperku (Ducato'91 1.9D ) też zrobiłem dodatkowy wyłącznik na desce i przez przekaźnik ; tak Jak Ty planujesz ; włączałem ten drugi wentylator . W górach Rumuni i Bułgarii ; w gorące lato 2013 uratowało mnie to przed przegrzaniem silnika :ok
_________________
Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego

Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
FilipDucato 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Peugeot J5 z 88r.
Dołączył: 20 Maj 2021
Piwa: 2/2
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2023-06-05, 18:21   

No właśnie dzisiaj okazało się, że pękła głowica/uszczelka bo leje się płyn chłodniczy.

Oby nie blok!

Zatem, każdy powinien sobie taki przekaźnik zrobić, bez dwóch zdań.

No cóż, jak trzeba, to trzeba.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 215/481
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2023-06-05, 19:05   

Trzeba mieć w chłodnicy czujnik temperatury z trzema pinami. Jeden to wejście 12 V, drugi wyjście na pierwszy wentylator, trzeci wyjście na drugi wentylator. Zależnie od temperatury układu chłodzenia pracują jeden went albo dwa. Przezorni montują w kabinie układ analogowy i sami decydują kiedy ma co się włączyć.
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 71/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2023-06-05, 23:19   

SlawekEwa napisał/a:
Trzeba mieć w chłodnicy czujnik temperatury z trzema pinami. Jeden to wejście 12 V, drugi wyjście na pierwszy wentylator, trzeci wyjście na drugi wentylator. Zależnie od temperatury układu chłodzenia pracują jeden went albo dwa. Przezorni montują w kabinie układ analogowy i sami decydują kiedy ma co się włączyć.

Stosowałem ten patent w starszych autach (np.Ducato I ) ale nie wiem, bawić się w takie wynalazki w nowocześniejszym aucie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2023-06-07, 22:17   Re: Do czego służy ten dodatkowy wentylator??

FilipDucato napisał/a:
.....

Są tam dwa wentylatory chłodnicy. Patrząc przodem do komory silnika, ten Lewy (L) jest tym głównym i on mi działa jak płyn chłodniczy osiąga zbyt wysoką temperaturę......


czesc,

wg mnie (ale też kilku producentów aut chyba, bo miałem tak w osobówce), te wentylatory powinny pracować razem, a co najwyżej mieć dwie prędkości obrotowe w zależności od temperatury. Dlaczego razem? a chociażby dlatego że jak stosisz lub jedziesz wolno to obieg powietrza może się zamykać w większości wokół chłodnicy przez drugi niedziałąjący wentylator.
Wiec albo zrób najprościej czyli drugi włącza się z pierwszym (może być oddzielny przekażnik.
I zapewne nie wychłodzisz silnika bo jeszcze jest termostat...
albo jak masz czujnik temperatury z dwoma wyjśćiami to możesz zrobić na dwóch przekażnikach układ który przy niższej temperaturze łączy oba wentylatory w szereg
co daje ciszę i mały pobór prądu, a jak osiągnie wyższą temperaturę lub (!) właczysz klimę to załącza oba wentylatory równolegle!

PS załączyłem schemat z Lanosa z klimą. I trzymaj się tego schematu, dlatego, że jest on taki "chytry" że nawet jak padnie jeden z wentylatorów to uruchomienie drugiego stopnia powoduje że wentylatory działają niezależnie i zawsze coś tam będzie dmuchać!
A do tego nawet jak przekażniki powariują to nie będzie zwarcia!

PS2. takie wentylatory mają od 120 do 150W srednio, więc przewód 2,5mm2 w zupełności wystarczy (do 12,5A => 12*12,5=150W. Ale jak Twój went ma juz powyzej to zastosuj 4mm2

wentChuo.JPG
no dobra.... może i na trzech przekażnikach
PS. schemat jest z auta z końca 20tego wieku, żeby było łatwo zaadaptować. teraz to już regulacja obrotów na elektronice
Plik ściągnięto 6 raz(y) 184,26 KB

_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/176
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2023-06-23, 19:12   

jeszcze doprzemyślałem temat :roll:
i do termostatu z jednym wyjściem też można zastosować
ten schemat. Pominąć przekażnik A, a tam gdzie były jego styki zewrzeć.
Wtedy wentylatory pracują cały czas z małą mocą a jak
jednak podniesie się temperatura to aktualny termostat uruchomi
przekażnik B i ster (Hi) i nastąpi praca na "maksa"...

PS. przy podłączaniu należy pamiętać żeby klima też zwierała Hi do masy
zeby od razu wentylatory pracowały na maksa. Niby dodatkowy prąd bierze,
ale na pewno zrekompensuje się to z nawiązką w spadku obciążania silnika
przez kompresor klimatyzacji.

PS. jakby ktoś miał problem obczaić schemat a chciałby coś takiego stworzyć
to niechaj pisze....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***