Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z podłączeniem nowej lodówki
Autor Wiadomość
brombel123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Burstner IXEO634
Dołączył: 19 Kwi 2022
Skąd: Göteborg
Wysłany: 2023-06-23, 09:35   Problem z podłączeniem nowej lodówki

Witam.
Do tej pory używałem lodówki DOMETIC RM8501, która niestety uległa awarii. Kupiłem nową THETFORD N4100. Mam natomiast problem z podłączeniem bo, wtyczki do zasilania 230v są takie same natomiast do 12V z lodówki wychodzi (dodatkowy pomarańczowy przewód oznaczony silnik) z auta mam cztery przewody (dwa grubsze w których pojawia się napięcie po odpaleniu auta i dwa cieńsze w których 12v jest stale.
Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym?




Z góry ślicznie dziękuję za informację 😊

20230622_183004.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 962,22 KB

20230622_183018.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 192,44 KB

20230622_204230.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 371,31 KB

20230622_183152.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 368,81 KB

Ostatnio zmieniony przez brombel123 2023-06-24, 11:57, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 338/458
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2023-06-23, 23:30   

brombel123 napisał/a:
Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym?

Nie panie... pomarańczowy powinien być podłączony do (+) alternatora, to przewód sterujący przekaźnikiem. Po pojawieniu się na nim napięcia z altka, powinien załączyć nam przewody biały(-) i czerwony(+), które powinny być podłączone do aku rozruchowego.
Na czarnym(-) i fioletowym(+) powinno być podłączone napięcie na stałe do zasilania elektroniki, raczej z aku pokładowego.
Gdybyś sobie to zmostkował, po krótkim postoju już byś nie odpalił auta.
:spoko

Edit:
Sprawdź jeszcze, czy na przewodach brązowym i niebieskim z aku jest napięcie przy wyłączonym silniku, jeżeli go niema, uruchom silnik. Gdy pojawi się napięcie przy uruchomionym silniku, możesz wtedy zmostkować pomarańczowy z czerwonym, bo ten przekaźnik sterujący masz prawdopodobnie w komorze silnika.
_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
brombel123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Burstner IXEO634
Dołączył: 19 Kwi 2022
Skąd: Göteborg
Wysłany: 2023-06-24, 11:56   

Banan napisał/a:
brombel123 napisał/a:
Myślicie ze wystarczy zmostkowac pomarańczowy z grubszym czerwonym?

Nie panie... pomarańczowy powinien być podłączony do (+) alternatora, to przewód sterujący przekaźnikiem. Po pojawieniu się na nim napięcia z altka, powinien załączyć nam przewody biały(-) i czerwony(+), które powinny być podłączone do aku rozruchowego.
Na czarnym(-) i fioletowym(+) powinno być podłączone napięcie na stałe do zasilania elektroniki, raczej z aku pokładowego.
Gdybyś sobie to zmostkował, po krótkim postoju już byś nie odpalił auta.
:spoko

Edit:
Sprawdź jeszcze, czy na przewodach brązowym i niebieskim z aku jest napięcie przy wyłączonym silniku, jeżeli go niema, uruchom silnik. Gdy pojawi się napięcie przy uruchomionym silniku, możesz wtedy zmostkować pomarańczowy z czerwonym, bo ten przekaźnik sterujący masz prawdopodobnie w komorze silnika.


... Wszystkie przewody 12v idą do baterii rozruchowej (lodówka na 12v ma pracować tylko w czasie jazdy) i tak jak piszesz dwa cienkie przewody to sterowanie lodówki i tam napięcie jest cały czas, natomiast na grubszym niebieskim i czerwonym napięcie pojawia się po uruchomieniu silnika. Pytałem czy mogę "wziąć" sygnał o odpalonym aucie z grubszego czerwonego przewodu 😊
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 338/458
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2023-06-24, 16:54   

Cytat:
czy mogę "wziąć" sygnał o odpalonym aucie z grubszego czerwonego przewodu 😊

W tym układzie - śmiało 8-)
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
brombel123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Burstner IXEO634
Dołączył: 19 Kwi 2022
Skąd: Göteborg
Wysłany: 2023-07-02, 17:17   

Witam ponownie. Zmostkowalem przewód, na którym pojawia się 12v po odpaleniu z przewodem D+, ale lodówka dalej nie działa w trybie 12v.
Niestety wygląda na to że sytuacja z sygnałem D+ jest trochę bardziej skomplikowana, bo to może być tzw. aktywna masa
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
brombel123 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Burstner IXEO634
Dołączył: 19 Kwi 2022
Skąd: Göteborg
Wysłany: 2023-07-02, 17:19   

Na szwedzkim foru kempingowym znalazłem poniższe informacje... Wklejam tłumaczenie z Google translator:
Kod:
 
W układzie elektrycznym samochodu zwykle znajduje się kabel, który dostarcza sygnał o nazwie D+, który służy do wskazania, kiedy alternator samochodu dostarcza zasilanie/ładuje. W przyczepie kempingowej D+ stosuje się na przykład w bloku elektrycznym do aktywacji przekaźników zasilania lodówki i połączenia akumulatora w salonie z akumulatorem rozruchowym/generatorem, gdy silnik pracuje. Gdy silnik nie pracuje, akumulatory nie są podłączone, więc zużycie energii w części mieszkalnej nie wyczerpuje akumulatora rozruchowego.

Tradycyjnie D+ znajdował się w kablu wychodzącym z alternatora i utrzymywał napięcie około +12 (do 14) woltów, gdy alternator ładował. W nowoczesnych autach z większą ilością elektroniki może to być inaczej podłączone, co może sprawiać problemy tym, którzy np. chcesz zainstalować ładowarkę DC/DC (wzmacniacz ładowania) i podłączyć do niej złącze D+.

W nowszych FIAT-ach, może w X250, ale na pewno w X290, sygnał D+ pochodzi z komputera sterującego samochodu i nie jest to +12 V, ale „aktywna masa”. Gdy ładowanie ma miejsce, sygnał jest uziemiony (tj. do akumulatora -), a gdy ładowanie nie ma miejsca, jest płynny. Czyli odwrotnie niż wcześniej, ale mimo to sygnał nadal nazywa się D+!

Aby „przekonwertować” sygnał na tradycyjny sygnał D+ o napięciu +12 woltów, konstruktor kampera mógł zamontować przekaźnik w skrzynce przyłączeniowej na dole słupka drzwi za siedzeniem pasażera (lub w innym miejscu), który następnie zasila blok elektryczny. Może się również zdarzyć, że konwersja odbywa się wewnętrznie w bloku elektrycznym. Z tym ostatnim mamy do czynienia w naszym aucie, które posiada Schaudt EBL 262-3. W jednym z kontaktów w tym bloku znajdziesz połączenia:

Wejście D+ = w naszym przypadku jest to sygnał z komputera sterującego samochodu, a zatem jest uziemiony, gdy wykryte zostanie ładowanie z generatora.
Punkt D+ = wyjście, sygnał przetworzony w bloku. Czyli + 12 V, gdy wejście D+ jest uziemione*.

Aby wynik był zgodny z oczekiwaniami, osoba, która zamierza podłączyć dowolny sprzęt do D+ w dość nowoczesnym samochodzie, ma wszelkie powody, aby uważać, gdzie odbywa się połączenie!

*) Aby to zadziałało, akumulator rozruchowy musi być nadal podłączony do EBL.

Screenshot_20230702_171230_Xodo.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 131,46 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***