Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Solar i podłączenie do energobloku EBL 20A
Autor Wiadomość
redspider 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD 2001 DETHLEFFS A5431
Dołączył: 29 Sie 2023
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2023-10-19, 16:02   Solar i podłączenie do energobloku EBL 20A

Chciałbym wzbogacić mój kamperek, na przyszły sezon o panel słoneczny i przetwornicę.
Mam w części mieszkalnej jakiś akumulator (chyba zwyklak) o mocy 85Ah i energoblok EBL 20A. W kamperze rozciągnięta jest też instalacja z gniazdkami pod 230v (tak przyjechał z Finlandii). Chciałbym na kolejny sezon dołożyć panel solarny, przetwornicę max 1000 pełnego sinusa ( może nawet mniej). No i pytanie do tych co już mają albo wiedzą i doradzą co kupić i jak spiąć to z moim energoblokiem by działało jak należy? Będę wdzięczny za wszystkie propozycje.

zastanawiałem się nad tym zestawem : https://suntrack.pl/zestawy-do-kampera/2587-zestaw-fotowoltaiczy-do-kampera.html i akumulatorem 200Ah AGM ale nadal pozostaje kwestia podłączenia się tak by wszystko działało poprawnie. Oczywiście uwzględnię każdą propozycję.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mazur 
weteran
Robert Mazur


Twój sprzęt: CI Mizar Garage , Ducato 2.8JTD
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Piwa: 84/106
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-10-19, 20:23   

* Żeby prąd był w gniazdkach 230V , konieczne jest podłączenie do zewnętrznego słupka poprzez gniazdo które masz gdzieś na zewnętrznej ścianie kampera.
* Żeby prąd w gniazdach 230v był z przetwornicy, musisz podłączyć je do przetwornicy,przy czym należy zabezpieczyć układ, żeby nie podłączyć również z zasilania zewnętrznego bo się wszystko sfajczy. To jeden z kilku sposobów , odpowiednie podłączenie tego: automatyczny przełącznik źródła zasilania
* energoblok zostaw tak jak jest i niczego do niego nie podłączaj , nawet jak ma wejście "solar regulator" bo z energobloku "nie wyjdzie" nic więcej co teraz.
* wsadź lepszy, pojemniejszy akumulator w miejsce starego
* przetwornica musi być podłączona bezpośrednio do akumulatora na grubych i możliwie najkrótszych przewodach. Zazwyczaj te dedykowane są razem z przetwornicą.
*regulator do akumulatora, panele do regulatora , dosłownie w takiej kolejności ;) To jest standardowe podłączenie instalacji fotowoltaicznej.

I tyle.
Przykładowy schemat

schemat.jpg
Plik ściągnięto 36 raz(y) 266,93 KB

_________________
Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku.
'Lao Tzu'
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
redspider 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD 2001 DETHLEFFS A5431
Dołączył: 29 Sie 2023
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2023-10-20, 00:24   

Mazur dzięki za info i schemat. Podobnie myślałem zrobić ale nie wiedziałem jak ogarnąć to przełączanie prądu. Aku wleci nowy myślę o 200Ah i jednym solarze 400W. Co do przetwornicy to nadal czytam i myślę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mazur 
weteran
Robert Mazur


Twój sprzęt: CI Mizar Garage , Ducato 2.8JTD
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Kwi 2012
Piwa: 84/106
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-10-20, 08:43   

Nie tylko moja rada, ale kupuj elektrykę patrząc w przyszłość , że będzie ochota na więcej. Bo będzie :ok Tym bardziej, że zestaw solarny planujesz dosyć mocny. Jak są fundusze to zainwestuj w baterię LiFePo4 , to inna bajka, a przede wszystkim waga i rozmiar. W baterii porównywanej wielkością i ciężarem ze zwykłą 90Ah jest u mnie 280Ah. Tylko ta cena...

Co do przetwornicy. Mam już trzecią przetwornicę , każda była mocniejsza. 1500/1000 , 3000/1500 , obecnie AZO 4000/2000 i teraz jest dobrze. Kup mocniejszą bo 1000W odda pewnie realne 600W i nawet przy mniejszym obciążeniu będzie się bardziej grzała, włączała wiatraki chłodzenia, szumiała.
_________________
Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku.
'Lao Tzu'
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-10-20, 13:50   

Święte słowa Mazura też radzę zacząć od elektrycznego apetytu. To podstawa. Potem dopiero kupujesz aku najlepiej lifepo4 co najmniej 200 Ah o dobrych parametrach BSM i dopiero potem myślisz czym co zasilić. 400 wat z solara wymaga regulatora 30 A. Co do przetwornicy to rekomenduje 2000/4000 pełny sinus. Rozwiązuje problem dużych odbiorników suszarka, toster itd. Zawsze trzeba planować na przyszłość bo potem będziesz żałował że kupiłeś np przetwornice 1000/2000 i w zasadzie poza laptopem czy tv nic nie podłączysz. Warto natomiast kupić także malutką przetwornice np 300 która obsłuży laptopa w pracy ciągłej sama nie biorąc dużo prądu .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
redspider 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD 2001 DETHLEFFS A5431
Dołączył: 29 Sie 2023
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2023-11-28, 23:16   

Mazur napisał/a:
Nie tylko moja rada, ale kupuj elektrykę patrząc w przyszłość , że będzie ochota na więcej. Bo będzie :ok Tym bardziej, że zestaw solarny planujesz dosyć mocny. Jak są fundusze to zainwestuj w baterię LiFePo4 , to inna bajka, a przede wszystkim waga i rozmiar. W baterii porównywanej wielkością i ciężarem ze zwykłą 90Ah jest u mnie 280Ah. Tylko ta cena...

Co do przetwornicy. Mam już trzecią przetwornicę , każda była mocniejsza. 1500/1000 , 3000/1500 , obecnie AZO 4000/2000 i teraz jest dobrze. Kup mocniejszą bo 1000W odda pewnie realne 600W i nawet przy mniejszym obciążeniu będzie się bardziej grzała, włączała wiatraki chłodzenia, szumiała.


Temat wrócił, poczytałem pooglądałem i bym wstawił ale o ile mam energobloka jakiego mam w kamperze, podłączam do niego akumulator a dalej to jak kolega powyżej wedle jego schematu i działa. Przy baterii LiFePo4 zaczynają się schody z podłączeniem tego tak by działało jak przy zwykłym akumulatorze, ładowanie podczas jazdy, ładowanie podczas podpięcia do 230V.

A i w tym poście zapytam o jeszcze jedną nurtująca mnie sprawę W energobloku mam przełącznik akumulator żelowy i kwasowy jak kupie AGMa to będzie on działał czy jestem skazany juz na kwasiaka albo żelka?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-11-28, 23:30   

Nie kupuj AGM. Zacznij od paneli solarnych. Rozplanuj ile masz miejsca na dachu i kup takie same, ile wejdzie na dachu. Nie oszczędzaj bo potem nie dokupisz takich samych a inne trudno mądrze połączyć. Panele z Suntrack są super, mam od nich elastyczne 4x150 wat ale są baardzo drodzy. Gdzieś na forum ogłaszali się ze zniżką dla członków CT. Poszukaj bo u mnie to działało.
Kupując panele obmyśl jak je połączyć. Ja, np. mam po dwa szeregowo i wtedy te dwójki równolegle. Do tego dobierzesz regulator ładowania - do prądów, które ma obsłużyć.
Cała reszta potem - czyli króciutkie przewody z regulatora do akumulatora. Jak najgrubsze. I wyłącznik automatyczny na tych przewodach, jak najbliżej akumulatora ( na wypadek przegrzania przewodów, stopienia ich i pożaru.
Ja mam regulator Volta i mógłbym napisać artykuł o jego wyższości nad innymi. Cena super. Serwis super. Ustawianie rodzaju akumulatora itd.
Zacznij od paneli ....
Nie bardzo wypada tu na forum przyznawać się, że nie kupisz aku inny niż LiFePO ale o tym pomyślisz po zakupie jak największej mocy paneli solarnych :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 258/106
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2023-11-29, 13:55   

redspider napisał/a:

Temat wrócił, poczytałem pooglądałem i bym wstawił ale o ile mam energobloka jakiego mam w kamperze, podłączam do niego akumulator a dalej to jak kolega powyżej wedle jego schematu i działa. Przy baterii LiFePo4 zaczynają się schody z podłączeniem tego tak by działało jak przy zwykłym akumulatorze, ładowanie podczas jazdy, ładowanie podczas podpięcia do 230V.
A i w tym poście zapytam o jeszcze jedną nurtująca mnie sprawę W energobloku mam przełącznik akumulator żelowy i kwasowy jak kupie AGMa to będzie on działał czy jestem skazany juz na kwasiaka albo żelka?

Miałem identyczny dylemat i obawy że jak włożę LP4 to kamper wyleci w powietrze :szeroki_usmiech koledzy doradzili aby zamontował w miejsce starego kwasiaka (nie uciekał) i cieszył się :bigok a w energobloku nawet nie wiem co jest ustawione ..kolega Banan doradził abym nawet ładował prostownikiem od Stara 28 :shock: no to ładuje.. od Żuka :!:
Wszyscy ci doradzają..zainwestuj w LP4. Będziesz Pan zadowolony :spoko
_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-29, 15:13   

Tu nie da się oszczędzać że kupisz kwasa i wyjdzie taniej bo …. Nie wyjdzie. Jakość pracy lifepo4 i kwasa to dwa światy.
Jeżeli planujesz przetwornicę czyli poważne odbiorniki to tym bardziej. Nie rozumiem w czym masz problem. Lifepo4 ładuje się jak każdy inny akumulator. Problemem jest tylko inteligentny alternator ale w Twoim przypadku nie ma mowy o inteligentnym.

Jak masz akumulator to do niego dostosowujesz całą resztę : Solary ich moc, regulator solarów do mocy solarów itd. Nie kupuj dziadostwa ….i żadnych cienkich przewodów bo będzie problem. Instalacja na 12v to nie 230 i musi być na grubych przewodach. Z solara do regulatora 6 mm2 a potem może być linka miedziana np 16 mm2.
Od akumulatora do przetwornicy / w zależności od mocy / ja przy swojej 2000/4000 zdublowałem 16mm2.
Solary trzeba rozplanować na dachu. Szkoły są różne ja kupiłem jeden duży 430 wat dzielony fabrycznie bo idealnie wchodził na przód ale można samemu mniejsze kupić i dostosować do wolnej powierzchni dachu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
redspider 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD 2001 DETHLEFFS A5431
Dołączył: 29 Sie 2023
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2023-11-30, 00:25   

rakro1 napisał/a:
Nie bardzo wypada tu na forum przyznawać się, że nie kupisz aku inny niż LiFePO ale o tym pomyślisz po zakupie jak największej mocy paneli solarnych


Panele już zaplanowane i albo będzie 2x380 albo 2x410 w technologii Half Cut, sztywne, polskiej produkcji.

Co do kabli to na nich nie zamierzam oszczędzać i już mam przygotowane te które będą szły przetwornica akumulator 35mm2 reszta tez będzie o właściwej średnicy. Naczytałem się, bazuje tez na waszych podpowiedziach i jedyne z czym się gryzę to z akumulatorami i nie chodzi tu o cenę że kwasowe czy żelowe sa tańsze a o to by spiąć to jak najmniej inwazyjnie z elektryka kampera.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
redspider 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD 2001 DETHLEFFS A5431
Dołączył: 29 Sie 2023
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2023-11-30, 00:31   

orkaaa napisał/a:
Tu nie da się oszczędzać że kupisz kwasa i wyjdzie taniej bo …. Nie wyjdzie. Jakość pracy lifepo4 i kwasa to dwa światy.
Jeżeli planujesz przetwornicę czyli poważne odbiorniki to tym bardziej. Nie rozumiem w czym masz problem. Lifepo4 ładuje się jak każdy inny akumulator. Problemem jest tylko inteligentny alternator ale w Twoim przypadku nie ma mowy o inteligentnym.


Tu nie rozchodzi się o kasę a o to by to wszystko działało bez przerabiania połowy kampera. Chcę by instalacja kampera została wzbogacona o zasilanie z paneli bo uwielbiam spanie na dziko. Ma to zasilać wszystko co jest w kamperze, naładować telefony, latarki, akumulatorki, kamerę, aparat i jakąś drobnicę. Nie będzie ekspresu do kawy, telewizora (a jak już to mały), niestandardowych lodówek, itp. Jedyne co będzie niestandardowe to pompa z filtrami do pobierania wody z jeziora lub rzeki, ale to tez nie jakiś potwór.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-11-30, 16:39   

Wszyscy piszą o instalacji jak najbogatszej bo zastosowanie do darmowego prądu zawsze się znajdzie. Od kilku lat analizuję zakup wypiekacza chleba, elektrycznego oczywiście. Ale lubię jeździć skuterem na zakupy i szkoda miejsca i obciążenia auta. Podobnie Termomix czyli urządzenie do gotowania zupy chociażby. Przy miesięcznych wyjazdach grillowanie czy knajpy są atrakcyjne. Ale na emeryturze, na długich wyjazdach może sięgnę po to co na razie odrzucam.
Skuter też ew. może być elektryczny bo rower wolę klasyczny.
Dlatego planuj z rozmachem, na przyszłość.
LiFePO raczej wpinamy w instalację jak inne akumulatory.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-30, 20:31   

Tu nie chodzi o przerabianie połowy instalacji ale racjonalne przeróbki aby wszystko działało zgodnie z prawami fizyki i Twoimi potrzebami. Kupowałem nowego kampera i ponieważ właśnie w 95 proc jeżdżę na dziko zacząłem go przerabiać.
Mój kwas 100 Ah wymagał zimą codziennego doładowania silnikiem.

Zaczynałem od budowy lifepo4 i wielokrotnych przeróbek. Było super. Potem zainstalowałem dużą przetwornicę 2000/4000 by korzystać z prądu do woli np suszarki.

Aby korzystać z prądu musisz mieć magazyn czyli lifepo4. Cóż ze wsadzisz na dach np 420 wat gdy nie będziesz miał gdzie tego zmagazynować.

Solar jest super gdy jest słońce ale u nas szczególnie jesień, zima, wiosna jego wydajność znacznie spada a Tobie na dziko dalej potrzeba prądu.

Solar z linku jest bardzo dobry. Instalacja w miarę prosta. Kable od solarów 6 mm do regulatora a potem może być miedziana linka 16 mm do akumulatora. Nie ma spadków napięcia i nic się nie grzeje. Warto kupić czerwone i czarne kable - linki bo nie musimy zastanawiać się przy instalacji który to plus a który minus. Jeśli możesz u nich zamówić przewody solar - regulator to przelicz ile metrów potrzeba i niech ci je zacisną. Wówczas nie będziesz musiał kupować zaciskarki i samemu wszystkiego ogarniać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yamah 
weteran


Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sty 2019
Piwa: 258/106
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 2023-11-30, 21:55   

orkaaa napisał/a:

Zaczynałem od budowy lifepo4 i wielokrotnych przeróbek. Było super. .

orkaaa, gdzieś na forum czytałem że montowałeś "bocznik" :idea i widzę że masz wiedzę w tym temacie 8-)
Mam prośbę..doradziłbyś mi jak podłączyć to ustrojstwo do dwóch LP4 (połączone równolegle) co bym czegoś nie sfajczył :roll: w linku sprzedawcy jest instrukcja ale ja nie wierzę skośnookim :chytry

IMG20231121113109.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 1,87 MB

IMG20231121113144.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 1,84 MB

_________________
Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-12-01, 00:27   

Bocznika instalujesz zgodnie z instrukcją. Ja zakładałem TK 15 ale Juntek ma taki sam schemat „ co do zasady „. Ponieważ mogę tylko bazować na schematach Juntka to podłączenie jest prawdopodobnie takie. Sprawdź jeszcze czy podobnie masz w instrukcji !!!

1. Kluczowe urządzenie czyli element z zaciskami wstawiasz pomiędzy minus baterii i minus sumy zasilania. Po prostu wstawiasz to jako element łączący. U mnie to bardzo gruby kabel 2x16 mm. Bardzo ważne jest aby zgodnie z oznaczeniem na jednym zacisku był akumulator minus /oznaczenie GND /a na drugim minus zasilania i odbiorników czyli wszystkie ładowarki / solar, alternator lub dc dc , energoblok i suma odbiorników.
2. Do tego elementu z zaciskami jest także kabelek który w Twoim wypadku idzie do głównego modułu. Na schemacie to zielony kabelek z prawej strony modułu.
3. Teraz kolejne połączenie z głównego modułu to kabelek z lewej strony czerwony łączy się go z plusem akumulatora lub kablem który jest jego zasilaniem.
4. Ostatnie połączenie to kabelek z głównego modułu z lewej strony na schemacie / zielony / który idzie do wyświetlacza.

Przy TK 15 nie ma tego panelu głównego ale zasada połączeń jest taka sama.

Jest także na schematach sugerowane wykorzystanie innych zewnętrznych zasilaczy i schematy połączeń ale tu nie mam wiedzy w jakich sytuacjach można je wykorzystać.

5. Kalibracja. Są dwie metody. Albo rozładowujesz akumulatory do końca odcina BSM i ustawiasz na wyświetlaczu pojemność zero i zaczynasz wtedy ładować / prawdziwy wynik zgodny z faktycznym stanem akumulatora / albo ładujesz na full i ustawiasz pojemność zgodnie z deklarowaną pojemnością akumulatorów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***