|
|
O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4 |
Autor |
Wiadomość |
Grażyna i Zbigniew
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Buerstner IXEO
Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni
Dołączyła: 28 Sie 2022 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kamień Pomorski
|
Wysłany: 2023-11-02, 20:18 O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4
|
|
|
W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .
W połowie sezonu okazało się że jeden z nich utracił napięcie a na wyświetlaczu brak było odczytów . Migała jedynie dioda , która jest jednocześnie przyciskiem zmieniającym odczyt parametrów , napięcie i tem. Nie było reakcji na naciśnięcie .
Po powrocie do domu , kiedy chciałem akumulator wymontować celem jego naprawy , po chwilowym podłączeniu do do ładowarki , okazało się że akumulator się samoczynnie wzbudził i jest naładowany w 100 %
Wcześniej , w kamperze również podłączałem do ładowarki , jednak nie było żadnej reakcji .
Chciałbym się dowiedzieć czy ktoś miał taki przypadek , nie wiem o co chodzi , czy coś z tym akumulatorem robić , naprawiać ?
Akumulator ma dopiero 6 miesięcy. Teoretycznie jest na gwarancji , której nie mam bo sprzedawca mnie ola....
[/b] |
|
|
|
|
marcincin
zaawansowany
Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 45/34 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2023-11-03, 08:38 Re: O co tu chodzi ? Akumulator LiFePO4
|
|
|
Grażyna i Zbigniew napisał/a: | W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .
|
Zacząłbym od sprawdzenia czy BMS'y twoich akumulatorów umożliwaialą ich równoległą pracę? Nie jest to oczywiste - wiele BMS'ów pracy równoległej nie wspiera. |
_________________ Marcincin
|
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-11-03, 12:14
|
|
|
Jeżeli to nie sprawa połączeń i styków/ zwykle jedna z przyczyn braku ładowania to też stawiam na bms. Sprawdź osobno każdy z akumulatorów. Czy w instalacji kampera rozładowuje się i czy ładuje przy różnych źródłach / słupek, alternator / solar. A potem połącz równolegle dwa, i ten sam test. Wówczas będziesz wiedział gdzie jest problem czy to pojedynczy bms czy synchronizacja dwóch bms. |
|
|
|
|
|
Grażyna i Zbigniew
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Buerstner IXEO
Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni
Dołączyła: 28 Sie 2022 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kamień Pomorski
|
Wysłany: 2023-11-19, 12:22
|
|
|
Trochę to trwało ale skorzystałem z rady kol. Orkaaa.
Podłączyłem kolejno najpierw pod sprawny akumulator później pod ten awaryjny zamrażarkę :
1. Akumulator sprawny : - pracował bez przerwy przez 84 godz. do 13 V - ładowanie do 100 % przez 7 godz ładowarką 20 A
2. Akumulator awaryjny : - pracował prawidłowo tylko przez 10 godz. do 84 % , było 13 V , później nagły spadek do 0% , 12, 6 V - ładowanie do 19 % przez 1 godz 0,15 min. prawidłowe , później w ciągu sekundy , nagły wzrost do 100 % , nap. 13,4 V
Następnie przeprowadziłem test za pomocą DL24 :
1. Akumulator sprawny : poj. 130 Ah
2. Akumulator awaryjny 22,4 Ah
Ładowanie podobnie jak poprzednio.
Niestety nie doszedłem do żadnych wniosków dlatego że te sprawy nie są moją mocną stroną, dlatego bardzo proszę o rady i sugestie.
A może zlecić naprawę firmie BatteryLabs |
|
|
|
|
orkaaa
weteran
Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Otrzymał 47 piw(a) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-11-19, 16:51
|
|
|
Problemem akumulatora jest: po pierwsze jakość ogniw. Jeżeli ze 150 Ah masz nagle 130 Ah to: albo tyle było od początku i wszystko jest ok, albo pojemność spadła dramatycznie i to nie wróży nic dobrego dla akumulatora . Warto za rok sprawdzić czy nadal od full naładowania do pełnego rozładowania jest te 130 A. Z moich doświadczeń wynika że na rynku są różne ogniwa i czasami nie osiągają i to znacznie deklarowanej pojemności.
Teraz ten słaby akumulator: mogą być dwie przyczyny. Raczej to nie ogniowa bo też by ładowały do ok 130 Ah. Stawiam na bms lub kiepskie połączenia pomiędzy bms a poszczególnymi celami.
To oczywiście można sprawdzić ale trzeba rozmontować akumulator dostać się do środka i sprawdzić połączenia bms i poszczególnych ogniw. Jeżeli połączenia są ok to stawiam na bms. Trzeba podłączyć inny i sprawdzić czy jest ok. Jeśli nie, to jednak problem ogniw albo ogniwa.
Może to być także problem balansera / jest wbudowany w bms / i nie balansuje ogniw / powinny mieć to samo napięcie / Przy zbyt dużym napięcie na którymś z ogniw bms aby nie spalić kończy ładowanie.
Ja zawsze stosowałem przy budowie dodatkowe balansery bo te z bms mają zwykle słabe parametry balansowania.
Jeśli nie potrafisz sam tego zrobić to możesz dać fachowcom do analizy - ale trzeba to przekalkulować czy ich naprawa się opłaca. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|