Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wybuchy akumulatorów
Autor Wiadomość
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2024-01-22, 22:11   Wybuchy akumulatorów

Czasami wożę ze sobą hulajnogi elektryczne i rowery elektryki(rowery na bagażniku zewnętrznym). Natomiast w tym roku chcę zostawić na jakiś czas kampera w Hiszpani na parkingu strzeżonym niedaleko lotniska. Myślałem aby schować na czas parkowania do garażu rower elektryczny i hulajnogi ale pod wpływem różnych opinii zastanawiam się czy w takim klimacie to jest rozsądne rozwiązanie bo podobno całkiem często zdarzają się zapalenia baterii i w rowerach i w hulajnogach a gdyby to się miało zadziać w kamperze to... lepiej nie myśleć. Ewentualnie może dopytać na tym parkingu i zostawić w jakimś pomieszczeniu technicznym?
Wiem że wielu kolegów ma też takie elektryczne gadżety, ale czy mieliście jakieś sytuacje kryzysowe?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 70/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-01-23, 13:35   

W hulajnogach elektrycznych są baterie na tej samej technologii jak wszędzie gdzie indziej. Kiedyś to się zdarzały takie samozapłony (nawet w pierwszych Dreamlinerach Boeinga. Technologia poszła do przodu, takie niebezpieczeństwo raczej jest już b.mało prawdopodobne. Ale odium zostało rzucone przede wszystkim na hulajnogi elektryczne-nie wiadomo dlaczego akurat na ten sprzęt. I tak już zostało. Nic tak długo się nie trzyma jak mity i uprzedzenia. Obecnie zdarzające się samozapłony hulajnóg biorą się w zasadzie wyłącznie przez używanie niewłaściwych ładowarek.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 11/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2024-01-23, 22:04   

Kazik II dzięki za twoją opinię.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2024-01-24, 00:23   

Istotnie obecnie produkowane baterie litowo-jonowe (Li-Ion) , które są najczęściej stosowane we wszelkiego rodzaju pojazdach elektrycznych (od hulajnogi po samochód) , są już bezpieczne jeśli chodzi o możliwość wystąpienia samozapłonu czy wybuchu , ale jeśli chodzi o bezpieczeństwo przewożenia ich w kamperze to jest kilka "ale".
1. hulajnoga czy rower, może być wyposażony w baterię jeszcze starego typu (zwłaszcza jeśli nie jest nowy )
2. bateria może nie być typu Li-Ion, tylko Li-Po (litowo polimerowa) , a ta jest jest bardzo niestabilna, zwłaszcza jak jest źle ładowana i przechowywana długo w stanie pełnego naładowania
3. bateria Li-Ion nawet nowego typu mocno uszkodzona (przebita, rozerwana) , może być nadal źródłem pożaru

Ponieważ prawdopodobieństwo uszkodzenia baterii w rowerze czy hulajnodze przewożonej w kamperze jest raczej małe , dlatego jedyne realne niebezpieczeństwo może wystąpić w przypadku posiadania starych Li_Ion lub każdych Li-Po.
Baterie Li-Po w rowerach czy hulajnogach są raczej rzadkością , ale występują np. w dronach i wszelkiej maści modelach RC (ze względu na największą ze wszystkich litowych gęstość energetyczną).
Jeśli wozicie w kamperze drona to ja bym większą uwagę zwrócił własnie na jego baterie niż na te w rowerkach.

Jeśli chodzi o baterie litowe to najbezpieczniejsze są LiFePO4. W ich przypadku ani samozapłon , ani ryzyko pożaru nawet po uszkodzeniu nie występuje zupełnie (maja bardzo stabilna chemię)

Nawet jeśli bateria sama z siebie (ze swojej budowy) nie stanowi ryzyka pożaru to trzeba pamiętać , że takie ryzyko występuje zawsze ze względu na zgromadzoną w niej energię.
Wszelkie zwarcia, słaby kontakt elektryczny na złączach , iskrzenie i temu podobne przypadki są niebezpieczne nawet w przypadku starych kwasiaków, ale nie jest to wtedy wada samej baterii, tylko instalacji elektrycznej.

W kamperach stosujemy coraz pojemniejsze akumulatory i używamy coraz więcej mocy, a to przy niskim napięciu instalacji (12V) wymusza przepływ prądów o wysokim natężeniu.
Często instalacja i świadomość zagadnienia użytkownika za tym nie nadążają i robi się niebezpiecznie :-/
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2024-01-24, 07:05   

Zostaw naładowane w 3/4 pojemności. Niech leżą jak najniżej, tak aby było chłodniej i nic im nie będzie. Ważne tylko, aby nie byly naładowane nq 100%.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 70/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-01-24, 11:14   

Tak a propos tego wątku to mam dwie hulajnogi które po sezonie przechowuję w piwnicy. Starałem się aby były w pełni naładowane ale zdaje się że byłem w błędzie. Ale mam pytanie, jeśli je trochę rozładuję, to czy one potem ulegają jakiemuś samorozładowaniu i czy w ogóle przechowywanie takich baterii w stanie rozładowania jest dla nich szkodliwe?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2024-01-24, 11:30   

Nic się nie stanie. No chyba że będziesz je skladował 5 lat. Niektóre aku same się rozładowują do poziomu składowania. Np w dronach. Kazdy co ma dji, zauważył pewnie że jego bateria dosyć szybko traci 20% naładowania, a później już tak trzyma. To jet właśnie dla bezpieczeństwa. W samolocie też ogniwa powinny być rozładowana przynajmniej 20% :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 10/20
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2024-01-24, 14:21   

Tak jak pisze kolega joko w tego typu sprzętach najczęściej stosowane są baterie Li-Ion lub Li-Po

Co do samym baterii Li-Po - głównych powodem ich zapłonu jest:
- uszkodzenie mechaniczne - nawet niewielkie naruszenie jej struktury może powodować zapłon
- rozładowanie poniżej wartości nominalnej

W ich przypadku należy zwracać szczególną uwagę czy bateria nie odkształca się (nie puchnie). Jest to oznaką jej uszkodzenia mechanicznego lub złego użytkowania (np. zbyt głębokie rozładowanie). Taką baterię należy niezwłocznie zutylizować.

Ja osobiście swoje baterie tego typu (używane w replikach AirSoft) w okresie gdy nie są używane przez pewien czas to:
- poddaje procesowi ładowania specjalną ładowarką z opcją "Storage" oraz przechowuję w specjalnych torbach zabezpieczających otoczenie w przypadku zapłonu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 328/457
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2024-01-24, 14:24   

Nikt nie wspomniał, a nie dla wszystkich to oczywiste, by baterie odłączyć od hulajnogi/roweru na czas przechowywania :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 454/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2024-01-24, 15:17   

Banan napisał/a:
Nikt nie wspomniał, a nie dla wszystkich to oczywiste, by baterie odłączyć od hulajnogi/roweru na czas przechowywania :spoko


Jeżeli ma być przechowywana dłużej to dobrym zwyczajem jest ją odłączyć od instalacji , a czy fizycznie od roweru czy hulajnogi to już zależy od konstrukcji . Jeśli jedynym sposobem odłączenia od instalacji jest jej wyjęcie to tak.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 15/60
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2024-01-24, 16:56   

Na długi postój tzn. gdy nie używamy odbiorów bezpośrednio po ładowaniu baterie Li-on, LFP, LIFepo4 i ogólnie litowe przechowujemy naładowane do około 50%. Największy wpływ na degradację baterii litowych ma głębokie rozładowanie+pozostawienie jej na długo w takim stanie oraz naładowanie baterii do 100% I pozostawienie jej na długi okres w bezczynności bez odbiorów !

Oczywiście nic sie nie stanie w nowoczesnym ogniwie ale wiedzieć o tym jak z nią postępować trzeba :spoko
Jest dokładnie tak jak w smartfonie uruchomimy funkcje "ochrona baterii" to zauważyliście , że bateria ładuje się max do 85% !
Najwięcej cykli bateria litowa przeżyje pomiędzy 20-80 % wystarczy zerknąć na karty katalogowe.
Ze wszystkich litowych baterii LIFEPO4 jest najodporniejsza na ładowanie do full.
Oczywiście baterie kwasowe/ także AGM jak by ktoś nie wiedział , przeciwnie:
przechowujemy naładowane do 100% im to nie szkodzi, wręcz przeciwnie :bukiet:
Można także założyć, że każda Lifepo4 która ma BMS, to on opiekuje się bateria i użytkownika niewiele powinno to interesować, a bateria dzięki temu powinna byc idioto-odporna - taka jest idea BMS w teorii, jak widać niektóre BMS jeszcze należy dopracować :haha:
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2024-01-24, 21:55, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 70/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-01-24, 20:27   

No i idąc za radą kolegów postanowiłem nieco rozładować w 2 moich hulajnogach baterie. Włączyłem aby koła kręciły się luzem. Jedna chodzi prawidłowo a druga po spadku napięcia do 39,6V wyłącza się i nie chce się włączyć. W pełni naładowane mają ok.42,0 V. Podłączyłem ładowarkę na ok. 1 minuty. Hulajnoga się włączyła, pokazało napięcie 40,0V. Pochodziła trochę, napięcie spadło znowu do 39,6V i to samo. Wyłączyła się i nie chce włączyć. Dziwne to, bo przecież napięcie 39,6V to norma - więc czemu się wyłącza?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 142/106
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2024-01-24, 20:59   

Uszkodzony jeden pakiet baterii , miałem tak z rowerem . Startował 200 m przestawał wspomagać , napięcie było w normie , po chwili BMS wyrównał napięcia i znowu 200m . Po rozebraniu baterii okazało się że jeden pakiet nie domagał , rower miał przejechane tylko 500km .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 70/7
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2024-01-24, 22:28   

Czy w tych akumulatorach można wymieniać pojedyncze pakiety baterii? Czy one są połączone szeregowo czy równolegle?
I jeszcze jedno pytanie - z tych "lamerskich". Czy jeśli kupię nową baterię o tych samych parametrach i podobnych wymiarach to będę mógł założyć do mojej hulajki? Innymi słowy, czy baterie są dedykowane do określonego modelu i producenta? Z moich hulajnóg raczej niewiele korzystamy, więc to są jakieś tańsze no-nam'y od Chińczyka.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 142/106
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2024-01-25, 19:38   

Można wymienić , ja dałem do serwisu . Do wymiany potrzebna jest zgrzewarka , a na naprawę jednej baterii szkoda kasy na zgrzewarkę . Za wymianę jednego pakietu , założone zostały baterie Sony zapłaciłem 300 zł . Jak bym miał zgrzewarkę było by 100 zł .interesuje cię napięcie , ma być takie same i zbliżony rozmiar żeby się zmieściła . W drugim rowerku jak mi padła , już nie naprawiałem , kupiłem Grenkala o większej pojemności a podobnych wymiarach , rower ma większy zasięg i żwawiej jeżdzi niż na oryginale .W przypadku mojej baterii wymiana całego pakietu ogniw na ogniwa sonny kosztowała by 1000zł .Bateria 10Ah 36V .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***