Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Awaria połączenia elektrycznego między pojazdem i zabudową
Autor Wiadomość
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-16, 19:21   Awaria połączenia elektrycznego między pojazdem i zabudową

Witam forumowiczów,
Mam po zimie problem, a właściwie łańcuszek usterek w moim Peugeot Boxer z zabudową.
Krótko: Po włączeniu silnika nie ma ładowania akumulatora zabudowy, lodówka 3-funkcyjna nie przełącza się na prace z akumulatora (przełączanie automatyczne). Gdy kamper jest podłączony do prądu nie ładuje się akumulator rozruchowy.
Myślę, że któryś przekaźnik jest uszkodzony lub brakuje mu jakiegoś połączenia.
Mam sterownik CBE PC-100 z centralką DS-300, prostownik też oryginalny z CBE.

Na dodatek w pojeździe nie gaśnie mi kontrolka ładowania akumulatora mimo że ładowanie jest - na mierniku napięcia jest ok. 14V. Akumulator jest bez zarzutu i nie traci napięcia. Przejechałem nawet na próbę ok 20 km i nie kontrolka nie zgasła, ale akumulator ma normalne napięcie.

Zdaje się na Wasze doświadczenie w tych tematach.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2024-03-16, 23:03   

Alternator, lub jego wiązka uszkodzona. Brak D+ na EB i przez to problemy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mirek67 
trochę już popisał

Twój sprzęt: KNAUS
Dołączył: 24 Maj 2008
Piwa: 4/3
Skąd: Lublin, Łęczna
Wysłany: 2024-03-16, 23:26   

Witam, jeżeli mogę coś doradzić , przeczytaj forum- kilkadziesiąt wątków- koniecznie :kawka: idź do samochodu weź ze sobą contakt kabel , wszystko spryskaj , a jak trzeba przetrzyj papierkiem, wszystkie dostępne styki, połączenia, a potem napisz, że zrobiłeś wszystko co możliwe
i na pewno ktoś pomoże - wróż Maaciej to tylko w telewizji :spoko :spoko :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-17, 09:00   

Gewehr napisał/a:
Alternator, lub jego wiązka uszkodzona. Brak D+ na EB i przez to problemy.


Dzięki. Co to EB? Czy może być uszkodzony alternator mimo że ładuje? Pytam poważnie na logikę , nie jestem fachowcem.
Już wiem EB = energoblok
Ostatnio zmieniony przez Jarrek 2024-03-17, 09:24, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-17, 09:02   

mirek67 napisał/a:
Witam, jeżeli mogę coś doradzić , przeczytaj forum- kilkadziesiąt wątków- koniecznie :kawka: idź do samochodu weź ze sobą contakt kabel , wszystko spryskaj , a jak trzeba przetrzyj papierkiem, wszystkie dostępne styki, połączenia, a potem napisz, że zrobiłeś wszystko co możliwe
i na pewno ktoś pomoże - wróż Maaciej to tylko w telewizji :spoko :spoko :spoko


Porozłączałem prawie wszystko i przeczyściłem tym sprayem jak proponujesz, ale nie pomogło. Dzięki mimo wszystko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 47 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-03-17, 09:07   

Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-17, 09:23   

orkaaa napisał/a:
Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ?


Do punktu 3 wszystko zrobiłem - porozłączałem aku zabudowy, rozruchowy, EB, solar, podłączałem na nowo i bez zmian. Chyba pozostaje mi elektryk od aut. Dzięki za wskazówki
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 444/328
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2024-03-17, 10:00   

Jarrek napisał/a:
orkaaa napisał/a:
Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ?


Do punktu 3 wszystko zrobiłem - porozłączałem aku zabudowy, rozruchowy, EB, solar, podłączałem na nowo i bez zmian. Chyba pozostaje mi elektryk od aut. Dzięki za wskazówki


Nie napisałeś jaki to rocznik samochodu.
W Ducato i bliźniakach w szerokiej okolicy roczników 2011 na liczniku żarzyła się kontrolka z ładowania alternatora pomimo tego, że alternator ładował prawidłowo. To była awaria/ błąd licznika który wymagał wymiany. Nawet akcja serwisowa na wymianę licznika była.
Oczywiście to nie tłumaczy braku ładowania lodówki. Mówię tylko o kontrolce o której sam wspomniałeś.

Tak jak koledzy pisali: .tzw. D+ czyli napięcie z alternatora nie dochodzi do lodówki i/ lub energobloku.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-17, 11:31   

Rocznik jest właśnie 2011, ale kontrolka się normalnie świeci a nie żarzy, więc zakładam brak tego zasilania D1+, jako przyczynę do sprawdzenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2024-03-17, 16:32   

Jak nie ma gasnącej kontrolki alternatora, to nie ruszy ladowanie i inne w EB (elektroblok).
W Ducato kontrolka świeci się jak jest brak sygnału D+ do body, lub jest uszkodzony sam alternator. To że ładuje, nie jet gwarancją jego prawidłowej pracy. Dobry mechanik znajdzie w czym problem, maksymalnie w 15 minut.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-18, 18:56   

W zasadzie kabelek D+ jest źródłem rozruchu alternatora. Na tym kabelku jest zamontowana w szeregu kontrolka na desce rozdzielczej zasilana plusem ze stacyjki. Kontrolka ta do świecenia potrzebuje minusa z alternatora... i tak jest póki alternator po uruchomieniu nie "wyrówna" swojego napięcia do napięcia akumulatora i na D+ pojawi się +. Żaróweczka zasilana z dwóch stron plusem gaśnie.
Powyższy opis dotyczy starszych rozwiązań nie wiem, jak będzie to u Ciebie?
Jedno jest pewne w zeszłym roku po zimie, tak jak u Ciebie, straciłem ładowanie, a winne były zaśniedziałe styki żarówki - kontrolki. Po wyczyszczeniu ładowanie wróciło.
Dlaczego Twoja żarówka świeci, a alternator się nie wzbudza? Może zaśniedziałe styki kontrolki przewodzą na tyle prąd, że do świecenia małej żaróweczki wystarcza, ale do wzbudzenia alternatora już nie.
To tylko moje przypuszczenia. Pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Bürstner Lyseo T 710
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2024-03-19, 20:53   

Też walczyłem z tym D+ pomimo, że ładowanie miałem kontrolka świeciła. Okazało się, że przewód który szedł do energobloka od D+ przechodził pod mocowaniem fotela gdzie przykręcana jest śruba, izolacja się przerwała i było zwarcie do masy, dlatego kontrolka cały czas świeciła.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-21, 18:46   

Więc tak, mechanik rzeczywiście znalazł przyczynę niegasnącej kontrolki w 15 minut. Jakiś kabelek przy wiązce był przerwany lub przegryziony.

Gorzej z ładowaniem zabudowy - zasilacz/prostownik do akumulatora i EB jest sprawny i daje wszędzie dobre napięcia, bezpieczniki w porządku.
Myślę że jakiś przekaźnik w EB nie przełącza ładowania jakieś włączona stacyjka. Lodówka również nie przełącza się na tryb 12v przy włączonym silniku. Sygnał do przełączenia też powinien iść z EB.
Wniosek- wymiana sterowania EB. Dziękuję za fachowe porady. Przydadzą się na przyszłość.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2024-03-21, 19:04   

Sygnał ma iść do EB, a nie wychodzić z niego. Masz nadal gdzieś brak D+ w elektrobloku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Jarrek 
początkujący forumowicz

Dołączył: 29 Wrz 2023
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2024-03-22, 08:47   

Udało się! Zmotywowaliście mnie.

Kabel +D od stacyjki do EB się wyrwał z wtyczki w EB styk 1, spadł i zaplątał się gdzieś w innych kabelkach. Wszystko działa teraz poprawnie.

Już mogę się brać za pracę doktorską z tego systemu :wyszczerzony:

CBE.jpg
Czerwona linia, to ten przewód
Plik ściągnięto 213 raz(y) 53,65 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***