Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wpięcie instalacji PV do już istniejącej w kamperze.
Autor Wiadomość
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-05-30, 12:07   Wpięcie instalacji PV do już istniejącej w kamperze.

Hej. Zacząłem grzebać w instalacji, by rozkminić, jak wpiąć fotowoltaikę.
Mam prostownik, który doładowuje akku części mieszkalnej i zasila instalację. Wygląda na to , że tak było od nowości ? Ktoś może potwierdzić albo zaprzeczyć ? Ktoś ma McLuisa ? Ktoś ma schemat instalacji ? Rocznik 2004.
Do prostownika dochodzi 230V z gniazda zewnętrznego.
Z drugiej strony odejście na układ/ płytkę , z bezpiecznikami i do instalacji części mieszkalnej
Czy energoblokiem jest układ do którego dochodzą kable 12V z prostownika ?

Pod siedzeniem kierowcy był akku 60 Ah. Do niego podłączone były przewody: jeden czerwony i dwa czarne. Przy załączonym silniku, po zmierzeniu napięcia pomiędzy tymi kablami, pokazuje 13.7V. Nie zmienia się to przy zwiększeniu obrotów silnika.
Natomiast gdy dotknę końcówką miernika do blachy, pod siedzeniem, pokazuje 14.4V i napięcie zwiększa się wraz z obrotami.
Pojawia się też napięcie 13,7V na instalacji 12V części mieszkalnej. Wniosek, alternator zasila instalację mieszkalną.
Przy wyłączonym silniku i po Odłączeniu prostownika i podaniu napięcia z sieci mam 230V na kablu zasilającym prostownik, ale nie mam nic na instalacji 12 V. Czyli całość leci przez ten prostownik. Po podłączeniu prostownika do zasilania 230V, jest napięcie na instalacji cz. mieszkalnej oraz na przewodach pod siedzeniem, do akku części mieszkalnej, ale tylko 13,9V. Gdy mierzę pomiędzy plus a wspomnianą blachą, napięcie jest takie samo.
Takie 13.9V to chyba za mało, by dostatecznie naładować to akku ? Więc był niedoładowany cały czas ?

Gdy mierzę na pinach, na wyjściu z prostownika, to mam różne napięcia na różnych zaciskach. Jak na obrazku. Z górnego pinu, tego od 21,8V idzie cienki przewód do układu z bezpiecznikami.
Trochę dużo informacji, ale chciałem opisać, jak do jest polaczone.
Pytanie: jak wpiąć w to fotowoltaikę? Gdzie ? Co i gdzie odciąć ? Lifepo4 nie może być ładowany z alternatora i z sieci zwykłym prostownikiem. Proszę o rady
P.s.zdjecie że strzałkami pokazuje napięcia mierzone pomiędzy pinami.
P.s.2 w tytule miało być w" w kamperze" oczywiście 😂

Screenshot_2024-05-30-11-03-27-807_com.miui.gallery-edit~2.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 347,86 KB

Screenshot_2024-05-30-12-07-21-275_com.google.android.apps.photos-edit.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 369,66 KB

_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Ostatnio zmieniony przez Banan 2024-08-05, 16:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-05-30, 13:09   

Panel słoneczny łączysz z mppt / tracker , victron lub inne dostosowane mocą do solarów /a potem z mppt bezpośrednio do lifepo4. Plus do plusa minus do minusa. W zależności od mocy na minusie możesz wsadzić bezpiecznik / dostosowany do mocy solara np 30 A lub 50 A.

Kto Ci powiedział że lifepo4 nie możesz ładować z alternatora? Jeżeli masz normalny alternator to jedynem problemem jest bms lifepo4. Nie wiem jaki masz przy bms prąd ładowania. Jeśli to np 100 A to możesz ładować lifepo4 bezpośrednio z alternatora. Jeśli bms / prąd ładowania / ma 50 A to stosujemy dwa rozwiązania albo linka która obniża nam moc np do 40 A albo ładowarkę dc dc np 30 A która wsadzamy pomiędzy alternatorem a lifepo4.

Co do ładowania lifepo4 z sieci 230 v. Zwykle energobloki mają ładowarki zwykle to 10 A i nie ma znaczenia czy ładujemy kwas, grill czy lifepo4. Oczywiście lepiej mieć dedykowaną ale lifepo4 przyjmie prąd z każdej.


Napisz jaki chcesz wsadzić solar jego moc , jaki mppt planujesz i jakie parametry ma Twój bms / prąd ładowania i rozładowania / i pojemność. Od tego zależy jakie rozwiązania zastosować.
Zawsze można sprawdzić eksperymentalnie współpracę alternatora i lifepo4 ale … o tym jak podasz więcej danych technicznych.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-05-30, 17:25   

Liczyłem na to, że gdy procesja się skończy, to ktoś się odezwie 😁😂
A na poważnie, to dzięki za odpowiedź.
orkaaa napisał/a:
Kto Ci powiedział że lifepo4 nie możesz ładować z alternatora?

przeczytałem, że przy dużej baterii alternator może, nie wyrabiać" zagrzeje się i sfajczy.
W ofercie, którą dostałem i wrzuciłem na forum, taka ładowarka kosztuje około 1000 zł zdaje się.
Baterie mam 200Ah, chińczyka. Ile w rzeczywistości to się okaże.
Panel przywiozłem wczoraj:415W
https://onninen.pl/produkt/JA-SOLAR-Panel-fotowoltaiczny-JA-Solar-JAM54S30-415-GR-BF-Czarna-rama-12-lat-gwarancji-JAM54S30-415-GR-BF,542599
MPPT: Easun Power 30 A
https://www.easun-energy....30a-20a-12v-24v

Cytat:
Co do ładowania lifepo4 z sieci 230 v

Również w internetach czytałem, że powinna być dedykowana a przynajmniej impulsowa.
Parametry baterii , przynajmniej w założeniu, są na zdjęciu. Rozmawiałem z gościem który ma taką baterie i mówi że pojemność jest lekko zaniżona.

Byłbym wdzięczny gdybyś podpowiedział, co i jakie parametry na zabezpieczenie pomiędzy solarem a MPPT,
jaki hebel, ile amper i co jeszcze potrzeba ?
Coś jeszcze ?
Aha, mam przetwornice 3000W. 😁
Była w cenie takiej 1800, więc wziąłem.
Ale przewody do niej to chyba 35mm2 ?
Jakie zabezpieczenie ?

Screenshot_2024-05-30-17-15-21-971_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 510,36 KB

_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-05-30, 21:56   

Alternator nie spali się od baterii. Trzeba sprawdzić jakiej mocy podaje prąd. Zwykle jest zapas na tyle duży że spokojnie ładuje baterie. Zwykle problemem jest za duże natężenie które trzeba ograniczać. Twój bms może przyjąć 75 A . Trzeba sprawdzić ile daje alternator czyli w praktyce jakie masz natężenie przy włączonym silniku na oryginalnych przewodach prowadzących do aku zabudowy. Od tego zależy co dalej. Jeżeli mieści się w przedziale max 40-50 A to spoko. Nic nie musisz robić. Jeżeli minimalnie przekracza wstaw z 6 metrów linki miedzianej 6 mm i sprawdź jakie będzie natężenie. Jeśli nadal za wysokie to trzeba wstawić ładowarkę dc dc która obniży natężenie np do 30 A.

Solar i mppt dobrze dobrany. Victrony mają własne zabezpieczenia a tu możesz wsadzić bezpiecznik 50 A albo hebel. Raczej dla zabezpieczenia instalacji niż lifepo4 bo z solara nie uzyskasz więcej niż 30 A. Ważne są przewody od solara do mppt 6 mm2 dedykowany do solara. Od mppt do akumulatora zwykła linka miedziana 16 mm2 . Wówczas straty prądu będą niewielkie a instalacja super bezpieczna.

Przetwornicę podpinasz bezpośrednio do akumulatora. Ja dublowałem przewody 2x16mm2. Łatwiej prowadzić niż 35 mm2. Im krótsze tym lepiej.

Musisz pamiętać że twój bms da max 150 A czyli około 1800w. Tylko takiej mocy możesz podłączyć obciążenie stałe do przetwornicy. Jeżeli będzie większe bms odłączy zasilanie.
Przetwornica powinna mieć swoje bezpieczniki.

Dalej nie rozumiem o jakiej ładowarce piszesz czy 230/12 czy dc dc 12/12. Czyli czy chodzi o ładowanie aku ze sieci 230 v , czy dc dc którą wstawiasz pomiędzy alternator a lifepo4.
Jeżeli chodzi o 230 v to lifepo4 naładuje każda ładowarka. Ja w energobloku ma zwykłą na kwas i żel i ładuje super.

Podaj namiary tej ładowarki i napisz gdzie chcesz ją wstawić.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-02, 17:01   

orkaaa napisał/a:
nie rozumiem o jakiej ładowarce piszesz

https://www.victronenergy...rt-non-isolated
To miałem na myśli.
I , jeśli to nie jest konieczne, to nie chcę tego nigdzie wstawiać.
Prądu alternatora nie zmierzyłem. Nie mam sprzętu.
Na mierniku mam tylko pomiar prądu kleszczami przy napięciu zmiennym. Inny, mały, chiński miernik ma zakres 10 A więc się zjara. Jakaś podpowiedź ?
Te 2x 16mm2 dawałeś do jednej końcówki czy dwie osobne na śrubę ?
Ale jak wspomniałem wcześniej, jest jakiś problem, bo na kablach, które dochodziły do mieszkaniowego akku, nie było 14,5V, tylko 13,7 V. Jakby brakowało masy.
Teraz muszę przedłużyć te kable aż do schowka z tyłu.
Gdybyś mógł coś więcej napisać o co chodzi z tymi 6 m kabla do ograniczenia prądu ?
To hebel, czy bezpiecznik 50 A ? Jaki ? Ten?
https://a.aliexpress.com/_EJzRLOf
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-06-02, 19:40   

Wiele różnych wątków. Po kolei najważniejsze jest określenie prądu z alternatora ile daje natężenia. Bez miernika będzie ciężko. Możemy to też sprawdzić doświadczalnie podłącz w miejsce starego akumulatora ten nowy lifepo4. I teraz znowu pytanie czy ten aku ma jakiś miernik wyświetlacz abyś wiedział czy i kiedy ładuje. Jeżeli prąd będzie za wysoki bms odetnie ładowanie. Jeżeli będzie za niski to nie będzie ładować. I dopiero wówczas trzeba będzie wstawiać np dc dc oriona którą pokazałeś w linku. / ładowanie z alternatora /
Co do ładowanie z prostownika tą sama zasada podłącz i sprawdź.
Przeniesienie akumulatora to nie problem tylko od oryginalnych kabli / alternator , lub zasilacz / prostownik / ciągniesz kable 16mm2 . 16mm2 dajesz na plus i 16 mm2 na minus. Można dublować gdy ciągniemy duże kawałki np 10 metrów.

Ta linka 6 mm2 to patent aby obniżyć prąd ładowania alternatora do np 50 A ale zanim cokolwiek będziesz wsadzał linkę albo dc dc to jednak najpierw test. Czy nowy akumulator będzie się ładował.

Z kolei dublowanie 2x16 mm2 / na plusie i tyle samo na minusie / jest konieczne gdybyś chciał podłączyć do akumulatora przetwornicę dużej mocy np 2000/4000 wówczas te super grube przewody od akumulatora do przetwornicy,
Hebel z linku ok.

Nie wiem czy ten Twój akumulator ma jakieś urządzenie pomiarowe np aplikacja po Bluetooth. Jeśli nie ma to koniecznie kup boczniak TK 15 albo Juntek 150 A lub trochę więcej. Będziesz dokładnie wiedział jakie prądy wchodzą, jaką masz pojemność akumulatora, na ile czasu Ci wystarczy przy danym poborze prądu albo ile czasu musisz ładować aby był pełny. Przy zakupie sprawdź aby miał więcej niż 150 A - to prąd rozładowania Twojego akumulatora czyli max natężenie które możesz używać. W praktyce to 1800 wat czyli pociągnie proste urządzenia kuchenne czy słabszą suszarkę do włosów.

TK15 profesjonalny precyzyjny akumulator Tester pojemności do sprzętu E-bike/deskorolka elektryczna/maszyna czyszcząca
https://a.aliexpress.com/_EH7ilxZ

JUNTEK VAT1300 100V 300A akumulator do pojazdu pojemność monitora kulomb licznik bezprzewodowy amperomierz woltomierz Tester 12V 24V 48V
https://a.aliexpress.com/_EHOIiCP
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-03, 18:07   

Akumulator ma voltomierz i pokazuje poziom naładowania. Czy MPPT nie ma funkcji pomiaru stopnia naładowania baterii ?
Nie chciałem z blutufami, wolę normalne ekrany 🙂
Juntek z linku ma 100A a później 300A. Mam szukać 200A czy tak jest fabrycznie ? Czy też zastosować ten drugi ? Który ma 350 A 😁
Napisałeś "trochę większy", stąd moje dopytywanie.
I jeszcze pytanko odnośnie kabli. Te w środku auta też w czarnym peszlu ? Mam na myśli te przedlużki od akku mieszkalnego do alternatora.

Screenshot_2024-06-03-17-59-56-566_com.google.android.apps.photos.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 1,11 MB

_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Ostatnio zmieniony przez Darson 2024-06-04, 12:44, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-06-03, 19:49   

Nie wiem jaki masz mppt. Ale moje pokazywały napięcie a nas w kamperze interesuje natężenie i pojemność akumulatora a to mierzą tylko tzw boczniki czyli np TK 15 albo bms z funkcją Bluetooth. Ja kupuje TK15 trochę tańsze niż Juntek. Jedyny problem to ustawienie TK 15 bo sposób ustawienia nieco archaiczny. Ale jak się ustawi zero problemów.

Napisałem trochę więcej, ale faktycznie TK 15 przy Twoim bms to 350 A. Można też kupić do niego długi kabel do wyświetlacza i wówczas możesz go wstawić gdzie chcesz. TK15/TF01N/TY01/TY02/TF03K/TR16 linia elektryczny miernik Coulomb wskaźnik naładowania baterii
https://a.aliexpress.com/_EIjVaLH

W środku samochodu nie musi być peszel chyba że kable będą narażone na przetarcie. Inna sprawa jest taka że jak jest kilka kabli to peszel organizuje je i prowadzisz jedną grubszą rurkę a nie ileś kabli które się rozłażą. Można też użyć trytytek.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Knaus
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 144/171
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2024-06-04, 06:48   

Darson napisał/a:
Wpięcie instalacji PV do istniejącej w kamerze.
Kamera to wytrzyma?
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 241/606
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2024-06-04, 09:10   

mischka napisał/a:
Kamera to wytrzyma?

Widzę Michale, że nie wytrzymałeś :haha:
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-04, 12:43   

mischka napisał/a:
Darson napisał/a:
Wpięcie instalacji PV do istniejącej w kamerze.
Kamera to wytrzyma?

very fany, hahaha
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-04, 12:46   

jak się ma porządną kamerę to wytrzyma :diabelski_usmiech
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-04, 12:55   

przyszły uchwyty. Solidnie wyglądają, panel się chowa. Kupiłem z innej aukcji, trochę tańsze.
https://allegro.pl/oferta/zestaw-naroznikow-montazowych-do-paneli-solarnych-14310997110
Będę miał na elektronikę do wentylatorów :wyszczerzony:
I porządnie opisana aukcja, bo w innych jakby się bali podać wymiary wewnętrzne uchwytów.
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-06-04, 15:43   

Widzę że i przelotka przez dach jest. Na kable z solara wystarczy ale przemyśl czy nie warto kupić większej na zapas / może kiedyś jakieś inne kable . Ja wykorzystuje ją do kabli do anteny internetowej/.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 202/130
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: 2024-06-04, 18:09   

Mam 3 przelotki. Dwie extra kiedyś kupiłem na AliExpress. Zakupoholik jestem, niestety 😁
Jeśli więc będę potrzebował, to się dołoży.
Ale jeszcze komment do uchwytów.
Jest tam płaska powierzchnia, którą smarujemy silikonem. Tą cienką ściankę również ? Dookoła, rozumiem.
Trochę lipa, że nie ma płaskiej powierzchni na całości. Trzymałby mocniej.
Nie widzę zagłębień dedykowanych na wkręty, więc trzeba kręcić, gdzie pasuje.
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***