Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamiana ładowarki z CB516 na Victron Blue smart
Autor Wiadomość
PLopaPL 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 720 TP
Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-07-19, 22:17   Zamiana ładowarki z CB516 na Victron Blue smart

Dobry wieczór.
Jakiś czas temu wymieniłem pokładowy akumulator z żelowego na lifepo4. Z akumulatora jestem ogromnie zadowolony. Coś mnie jednak podkusiło i postanowiłem wymienić ładowarkę 230/12 na taką, co obsługuje lifepo4. Wybór padł na victrona bale smart 12/30A. Podczas wymiany zauważyłem, że z CB516 w stronę 12v wychodzą 3 kable - gruby plus i minus oraz cienki biały. W jakieś instrukcji wyczytałem, że jest to kabel sygnałowy do podłączania pod inne urządzenia marki CBE. Pomyślałem, że najwyżej na panelu kontrolnym w kamperze nie pokarze podłączenia do 230. Faktycznie nie pokazuje. Odpalałem dzisiaj kampera i tutaj pojawia się problem.
Na panelu nie pokazuje ładowania akumulatora pokładowego, lodówka nie przełącza się na zasilanie 12v, antena satelitarna nie widzi zapłonu...

Na szybko sprawdziłem, że ja połączę ze sobą wychodzące z ładowarki 230/12 minus z sygnałem to zapala się kontrolka ładowania aku pokładowego, jak podłączę kabel sygnałowy do plusa to pojawia się informacja o podłączeniu kampera do 230.
Kable wychodzące z ładowarki idą do skrzynki bezpiecznikowej CBE DS300-TR2020

Czy ktoś spotkał się z takim problemem, czy można jakoś go rozwiązać? Kamper Chausson z 2022 roku.
Ostatnio zmieniony przez PLopaPL 2024-09-11, 20:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/128
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2024-07-19, 23:22   

Ciężko zrozumieć 2 część:) łączysz +12v z minusem - to nie brzmi dobrze :haha:
Pierwsze to łatwizna. Odpioleś B+ sygnał z alternatora że pracuje silnik ...to takie 12V pojawiajace sie tam gdy ruszy alternator. To oznacza, że eletroblok może dopiąć baterie pokładową do rozruchowej i obie ładowane są oraz lodówka może przełączyć się na 12V a także sygnał, że awaryjnie należy schować antenę jakiś stopień bo ruszasz a zapomniaeś.. chyba proste i logiczne :spoko
B+ z alternatora to odpioles na tym kablu i nie przytykaj go gdzie popadnie! bo coś popsujesz.....
Niepotrzebne ruchy z tą ładowarką wykonałeś... Na lithum trzeba było przestawić switcha tylko i tyle, jak byś poszukał to w tak młodym aucie masz w tej fabrycznej ładowarce typ baterii "litum" u mnie w aucie z 2020 już jest taki wybór na "swich" i nawet fabrycznie DC-DC jest zamontowane także z wyborem rodzaju baterii. Nie masz fabrycznych instrukcji do gratów zabudowy ?
Jak nie znajdziesz do latarka w rękę i nurkujesz oglądając elektroblok, ładowarkę wokół, na pewno będą małe swiche z opis3m na boku jak je poustawiać dla jakiej baterii itd..
Ta pokladowa ładowarka jest spoko i w tych latach ma na bank wybór rodzaju baterii "lithum"na nic lepszego jej nie wymieniłeś....pozatym jak chcesz pozbyć się ładowania fabrycznego ? :idea
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 720 TP
Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-07-20, 01:49   

przemo.d napisał/a:
Ciężko zrozumieć 2 część:) łączysz +12v z minusem - to nie brzmi dobrze :haha:
Pierwsze to łatwizna. Odpioleś B+ sygnał z alternatora że pracuje silnik ...to takie 12V pojawiajace sie tam gdy ruszy alternator. To oznacza, że eletroblok może dopiąć baterie pokładową do rozruchowej i obie ładowane są oraz lodówka może przełączyć się na 12V a także sygnał, że awaryjnie należy schować antenę jakiś stopień bo ruszasz a zapomniaeś.. chyba proste i logiczne :spoko
B+ z alternatora to odpioles na tym kablu i nie przytykaj go gdzie popadnie! bo coś popsujesz.....
Niepotrzebne ruchy z tą ładowarką wykonałeś... Na lithum trzeba było przestawić switcha tylko i tyle, jak byś poszukał to w tak młodym aucie masz w tej fabrycznej ładowarce typ baterii "litum" u mnie w aucie z 2020 już jest taki wybór na "swich" i nawet fabrycznie DC-DC jest zamontowane także z wyborem rodzaju baterii. Nie masz fabrycznych instrukcji do gratów zabudowy ?
Jak nie znajdziesz do latarka w rękę i nurkujesz oglądając elektroblok, ładowarkę wokół, na pewno będą małe swiche z opis3m na boku jak je poustawiać dla jakiej baterii itd..
Ta pokladowa ładowarka jest spoko i w tych latach ma na bank wybór rodzaju baterii "lithum"na nic lepszego jej nie wymieniłeś....pozatym jak chcesz pozbyć się ładowania fabrycznego ? :idea


Źle się wyraziłem, nie połączyłem plusa z minusem, tylko plus do kabla sygnałowego a później minus do tego kabla. Pogrzebałem właśnie w instrukcjach, z ładowarki poza plusem i minusem wychodzi kabel plusowy będący sygnałem o ładowaniu akumulatora z sieci.

Natomiast do elektrobloku zamiast 3 kabli wchodzą już cztery. Czwarty ma kolor zielony i wg instrukcji jest to "+ input Signal contact key engine storting".
Na tym kablu nie mam zasialania po odpaleniu samochodu. Ładowanie odbywa się normalnie, tak przynajmniej wynika ze wskazań ładowarki Redarc DC/DC. Gdy w energobloku podam nie niego plus z innego źródła to sygnał się pojawia i zostaje do zgaszenia samochodu.. Kabel zielony ciągnie się aż pod fotel pasażera gdzie jest kostka i zamienia się w brązowy z żółtym paskiem znikając pod podłogą szoferki. Pytanie gdzie go dalej szukać?? Przez jaki bezpiecznik może to przechodzić?


Co do ładowarki AC/DC, to CB516 wg zapewnień ludzi z forum nie nadaje się do lifepo4, dlatego wymieniłem na inną. DC/DC oraz regulator MPPT mają dedykowany program do lifepo4 - zmieniłem zgodnie z instrukcjami ;)
Ostatnio zmieniony przez PLopaPL 2024-09-11, 20:14, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/128
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2024-07-20, 12:50   

To z alternatora wyłazi takim cienkim kablem i pewnie ma gdzieś bezpiecznik który niechcący Ci się upalił.
B+ to powinno w aucie być wszędzie opisanew bezpiecznikach. A producent to nazwał sobie jak chciał tu musisz szukać. Powodzenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 720 TP
Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-07-20, 21:29   

przemo.d napisał/a:
To z alternatora wyłazi takim cienkim kablem i pewnie ma gdzieś bezpiecznik który niechcący Ci się upalił.
B+ to powinno w aucie być wszędzie opisanew bezpiecznikach. A producent to nazwał sobie jak chciał tu musisz szukać. Powodzenia.


Czy możliwe jest, aby do prawidłowego odczytu odpalenia samochodu przez elektroblok potrzebny był sygnał z ładowarki 230?? Po podpięciu do gniazdka, mimo że na wskaźniku nie pali się kontrolka podpięcia do 230/ładowania aku, lodówka przełącza się na 230.

Kolejne pytanie. Orientuje się ktoś, czy B+ wyprowadzony pod fotel pasażera to inwencja Forda czy chasusson?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
zaawansowany

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/128
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2024-07-21, 11:44   

Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 720 TP
Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-07-23, 22:15   

przemo.d napisał/a:
Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)


Od razu popsułem. Z ostatniego wyjazdu wróciłem z dziwnie słabo naładowanym akumulatorem... Może wtedy już nie działało. Poza tym kilka msc wcześniej przepalał się bezpiecznik w elektrobloku odpowiedzialny za ładowanie drugiego akumulatora. Coś tam chłopaki w serwisie grzebali na przeglądzie.
O lodówkę dopytywałem z ciekawości ;) . Następne pytanie, czy ładowarka Redarc 12/12 jest również podłączona pod elektroblok? Czy działa osobno z pominięciem sterowania z elektor bloku?

Pytanie kolejne, czy sygnał z ładowarki CBE (biały kabel) jest niezbędny do ładowania akumulatora z 230v? Kable z ładowarki idą do elektrobloku i zapewne od niego dopiero w kierunku akumulatora. Pytam, ponieważ w aplikacji od victrona na wyjściu mam pokazane napięcie, natomiast prąd jest zawsze 0.0 A??? Ktoś ma doświadczenie z tą aplikacją?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
PLopaPL 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 720 TP
Dołączył: 03 Gru 2017
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2024-08-27, 21:11   

przemo.d napisał/a:
Nie mieszaj z lodówką.. to osobne urządzenie :spoko ma 230V to wybiera to źródło a jak dostanie D+ to w automacie pracuje z 12V a jak nie ma prądu a ma gaz to gaz. Nie kombinuj za mocno tylko napraw D+ i wszystko wróci do normy . Wypadało by teraz zacząć od źródła... czyli czy po odpaleniu silnika na D+ alternatora pojawią się 12V i podążać dopiero dalej .
We wcześniejszych postach chodzi mi o sygnał D+ bo istnieje wyjście i B+ ale to Ciebie nie dotyczy, tego nie dałeś rady popsuc jeszcze :)


Sprawdziłem alternator, nie ma D+. Na zagranicznym forum wyczytałem, że fordy chyba od 2008 roku nie mają fizycznego D+, alternator współpracuje z CANem, a sygnał pracy silnika idzie masą. Czy ktoś ma wiedzę w tym zakresie? Gdzie szukać dalej braku informacji o odpaleniu silnika w energobloku?

Lodówka również nie działa na 12. Wydaje dźwięk ostrzegawczy o braku zasilania przy włączeniu na 12, automat nie przełącza na te zasilanie
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-08-28, 08:20   

PLopaPL napisał/a:

Co do ładowarki AC/DC, to CB516 wg zapewnień ludzi z forum nie nadaje się do lifepo4, dlatego wymieniłem na inną. DC/DC oraz regulator MPPT mają dedykowany program do lifepo4 - zmieniłem zgodnie z instrukcjami ;)


Od czterech lat moja oryginalna ładowarka CB516 ładuje akumulator LiFePO4 - ładuje akumulator do 95% pojemności - pozostałe 5% jest doładowywane w czasie jazdy w ciągu kilku minut. Uważam, że dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą w naszym przypadku, a ładowanie aku nie na 100% pojemności ze słupka jest nawet zdrowsze dla kondycji aku.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 140/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-08-28, 09:51   

marcincin napisał/a:
...dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą...


Wnoszą możliwość szybszego ładowania jak zainstalujesz ładowarkę 50-100A.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-08-28, 10:22   

krzlac napisał/a:
marcincin napisał/a:
...dedykowane ładowarki dla LiFePO4 nic nie wnoszą...


Wnoszą możliwość szybszego ładowania jak zainstalujesz ładowarkę 50-100A.


Widzę sens takiej ładowarki jeśli chciałbym szybko podładować akumulator mobilny - np do jakiegoś pływadła. Jaki jest sens szybszego ładowania akumulatora na stałe zabudowanego w kamperze (kamperze który jest podpięty do słupka)? Jeśli odpinam się od słupka to zazwyczaj ruszam w drogę i ładuje alternator. Chyba, że ktoś nie ma paneli PV i chce szybko zrobić zapas - ale wtedy wolałbym zainwestować w panale zamiast ładowarkę. Ja osobiście w zmianie ładowarki wymiernych plusów nie widzę - dla mnie szybsze ładowanie ze słupka nic nie wnosi - no może poza dodatkowo wydaną kasą.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 65/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-08-28, 13:11   

Potwierdzam ładowarka oryginalna daje 10 A. Przy normalnej eksploatacji całkowicie wystarcza bo oznacza że w 24 godziny naładujemy każdy !!!!! Nawet pusty akumulator.
Sens czegoś mocniejszego byłby tylko wówczas gdyby nagle z jakiejś przyczyny była potrzeba naładować akumulator powiedzmy 200 Ah w cztery godziny. Tylko że z moich doświadczeń / zimą gdy są największe niedobory prądu / oryginalna ładowarka całkowicie wystarczała i naładowała po jednej nocy akumulator mocno rozładowany. W plenerze korzystam raczej z ładowarki zewnętrznej 10 A aby naładować kolejny lifepo4 do silnika elektrycznego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 140/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-08-28, 17:20   

Używam ładowarki 50A jak stoję na dziko w cieniu i zaczyna np. po 4 dobach brakować prądu.
Wyciągam małą Hondę, podłączam do kampera i przez godzinę pyrkania ładuję 50 Ah, czyli dobowe zapotrzebowanie.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rigg 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 468 NK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Lis 2014
Piwa: 26/14
Skąd: Kaszubowo
Wysłany: 2024-08-28, 22:32   

Pozwolę się przykleić do posta. W moim Benimarze też mam CB516 gdzie jest wybór ładowania aku PB lub GEL czyli kwasiak lub żelowy. Obecnie mam dwa kwasiaki , ale jak umrą będę zmieniał na LifeP04. Zostawić ustawienie na kwas czy zmienić na żel?? Druga sprawa dotyczy Redarc, mam BCDC1240D w instrukcji wyczytałem, że tam również trzeba zmiany wprowadzić; "Aby wybrać profil Li, podłącz przewód POMARAŃCZOWY do przewodu ZIELONEGO (wyjście LED). Spowoduje to ustawienie ładowarki w trybie litowym." Ktoś to rozgryzał?

Screenshot 2024-08-28 at 22-27-54 BCDC Dual Input Instruction Manual-1.pdf.png
Plik ściągnięto 11 raz(y) 373,52 KB

Screenshot 2024-08-28 at 22-31-50 BCDC Dual Input Instruction Manual-1.pdf.png
Plik ściągnięto 3 raz(y) 116,94 KB

Screenshot 2024-08-28 at 22-30-02 BCDC Dual Input Instruction Manual-1.pdf.png
Plik ściągnięto 6 raz(y) 130,12 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-08-29, 13:23   

rigg napisał/a:
Pozwolę się przykleić do posta. W moim Benimarze też mam CB516 gdzie jest wybór ładowania aku PB lub GEL czyli kwasiak lub żelowy. Obecnie mam dwa kwasiaki , ale jak umrą będę zmieniał na LifeP04. Zostawić ustawienie na kwas czy zmienić na żel??


Ja przestawiłem na GEL - napięcia na ustawieniach GEL są bliższe napięć LiFePO4.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***