Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePo4 - połączenie równoległe
Autor Wiadomość
AMIGO 
stary wyga
Banita

Twój sprzęt: Blaszany, samobieżny namiot na kołach
Dołączył: 29 Lis 2009
Piwa: 15/85
Skąd: Było kiedyś DKA
Wysłany: 2025-12-11, 22:32   LiFePo4 - połączenie równoległe

Witam Wieczorkowo

Zima prawie, wieczory długie, więc i pomysły nowe... :idea
Chciałbym zainstalować w swoim ,,skorupiaku'' dwa zestawy 4 x EVE MB31 314 Ah, połączone równolegle w oparciu o JK BMS 7-24S B2A24S30P -300/600 pozostając przy napięciu 12 V
Korzystałem zawzięcie i nadal chętnie korzystam z opcji !Szukaj! ale różne i często sprzeczne opinie na ten temat w rozwianiu wątpliwości nie bardzo pomagają.

Zdecydowałem się więc na założenie nowego tematu z prośbą o sugestie i uwagi dotyczące takiego połączenia.
Chodzi mi głównie o to, w co należy wyposażyć taki magazyn, aby obie baterie ze sobą poprawnie współpracowały. Czy konieczny jest dodatkowy balans lub moduł zewnętrzy między tymi dwoma zestawami, bo o tym też piszą internety? Wystarczy jeden BMS dla wszystkich ogniw , czy każdy zestaw musi mieć swój?

Będę wdzięczny za wszelkie konstruktywne podpowiedzi.

Pozdrawiam :spoko :spoko
_________________
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 274/206
Skąd: Dębica
Wysłany: 2025-12-11, 22:55   

Swego czasu połączyłem równolegle dwa Aku po 172Ah z Greencela, każdy ze swoim oprzyżądowaniem.
Producent nie zalecał ale działa bez problemu już że trzy lata.
Te akumulatory są identyczne jeśli o parametry. To takie w pomarańczowej obudowie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Wczoraj 0:04   

Z użyciem tego BMS'a który masz nie zrobisz baterii 12V.
W jego oznaczeniu (JK BMS 7-24S B2A24S30P -300/600) masz napisane , że obsługuje szeregi od 7 do 24 ogniw . Z jego pomocą mając 8 ogniw zrobisz baterię 8S czyli 24V, 314Ah
Tobie potrzebny jest BMS obsługujący 4S.
Jeśli chcesz zbudować baterię z dwóch banków po 4S to nie musisz mieć dwóch BMS'ów i robić dwóch osobnych akumulatorów i potem łaczyć je równolegle , tylko robisz układ 4S2P i do niego podłaczasz jeden BMS.
W praktyce wyglada to tak , że łączysz pierwsze po dwa ogniwa równolegle (plus do plusa, minus do minusa) i traktujesz je jak jedno , a potem łączysz te 4 pary szeregowo (wspólny plus jednej pary do wspólnego minusa kolejnej).
Odczepy balansera podłączasz tak jak do zwykłego 4S.

Ważne !: pierwsze łącz pary równolegle i koniecznie paruj ogniwa o tym samym napięciu, a dopiero potem łącz to szeregowo.
Jeśli masz ogniwa z jednej partii produkcyjnej kupione naraz w całosci od jednego dostawcy to raczej fanrycznie są jednakowo naładowane (jakieś 60-70%) , ale przed połaczeniem równielogłym trzeba to sprawdzić.
Jeśli są rozbieżności to trzeba to wyrównać przed połaczeniem .
Ładując pojedyncze ogniwa pamiętaj że nie można przekroczyć napięcia 3,65V bo je zniszczysz .

A tak z ciekawości zapytam jaki cel tak dużej baterii ? Chcesz podłączyć odbiorniki dużej mocy , czy po prostu chodzi o to aby te które używałeś do tej pory z mniejszą baterią chodziły dłużej ?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: Wczoraj 12:15   

U mnie dwa aku pracują tylko zimą więc nie zastosowałem opisanego przez Joko rozwiązania tylko dwa osobne niezależne akumulatory połączone równolegle. Działa super. Jest jednak jedna uwaga przy takim połączeniu ważne aby miały podobne parametry czyli prądy ładowania i rozładowania. Bo teoretycznie może się zdarzyć że przy np prądzie z alternatora jeden będzie się ładował a drugi małej pojemności nie, bo bms przy małej pojemności nie puści większego prądu. To oczywiście rozważanie teoretyczne przy założeniu że oba są bardzo rozładowane i nie mamy dc dc który może dawać prąd o określonych parametrach i alternator daje ile może. Dla małego np 100 Ah może to być za dużo. I mamy problem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***