|
|
Obserwatorium i schronisko na Śnieżce |
Autor |
Wiadomość |
48a-ELANKO
weteran dawniej: 48a-ELANKO
Pomógł: 5 razy Dołączył: 30 Sie 2007 Piwa: 125/78
|
Wysłany: 2009-03-18, 09:02 Obserwatorium i schronisko na Śnieżce
|
|
|
Obserwatorium meteorologiczne i schronisko na Śnieżce, kontrowersyjna architektonicznie budowla z lat siedemdziesiątych XX wieku uległa zniszczeniu na skutek uszkodzenia stalowych konstrukcji podtrzymujących charakterystyczne "spodki". Według wstępnych ocen budowla musi być rozebrana.
Aktualnie wejście na Śnieżkę zarówno od strony polskiej jak i Czech jest zamknięte.
Dla tych, którzy nie widzieli tego obiektu załączam dwie fotografie przed katastrofą i dwie sprzed kilku dni, wszystkie wykonane w scenerii zimowej.
(zdjęcia z portali www.jelonka.com i www.karkonosze.pl)
po katastrofie2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 190 raz(y) 175,51 KB |
po katastrofie.jpg
|
|
Plik ściągnięto 204 raz(y) 166,98 KB |
sniezka_schronisko.jpg
|
|
Plik ściągnięto 160 raz(y) 153,48 KB |
sniezka_szczyt.jpg
|
|
Plik ściągnięto 176 raz(y) 233,31 KB |
|
_________________ Ela i Andrzej
|
|
|
|
|
gino
Kombatant
Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy Dołączył: 29 Mar 2008 Piwa: 639/978 Skąd: ta Radość
|
Wysłany: 2009-03-18, 10:37
|
|
|
he...hala w katowicach..to byla za slaba nauczka z brakiem odsniezania.. |
_________________ często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry |
|
|
|
|
bonusik
weteran
Twój sprzęt: Hobby 600...w marzeniach..:))
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Piwa: 10/15 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-03-18, 11:22
|
|
|
Gino...możesz mieć dużo racji z tym śniegiem..
Widać ile go zalegało na galerii ,która się zapadła...do tego jeszcze silne wiatry dopełniły reszty... |
_________________ Nawet cień przyjaciela starczy by uczynić człowieka szczęśliwym. |
|
|
|
|
f68
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007 Piwa: 5/6 Skąd: 3city
|
Wysłany: 2009-03-18, 14:40
|
|
|
szkoda że panowie naukowcy i brać studencka nie pomysleli i nie zabrali w dłoń łopat
moim zdaniem kazdy powinien przejśc słuzbe wojskową i praktyke na budowie zanim zostanie naukowcem
szkoda tak fajnego obiektu bo prezentował się świetnie |
|
|
|
|
Pawcio
Kombatant
Twój sprzęt: Pojazd obozowy Wacek McLouis I
Nazwa załogi: PabemanaTeam
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Wrz 2008 Piwa: 141/471 Skąd: z Nienacka
|
Wysłany: 2009-03-18, 16:48
|
|
|
Troche tego sniegu im nawaliło. Jakby lopatą miał odśnieżać, to do Bożego Narodzenia może się wyrobi... |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-03-18, 20:15
|
|
|
Projektant tego budynku pewnie nie wiedział, że na Śnieżce w zimie jest trochę śniegu. Pewnie myślał, że nazwa pochodzi od Królewny Śnieżki. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
jaca_2009
doświadczony pisarz Jacek
Twój sprzęt: fajny ;)
Dołączył: 02 Paź 2008 Piwa: 5/1 Skąd: Kraków/Zakopane
|
Wysłany: 2009-03-19, 11:19
|
|
|
W skrócie powiem wam tak, z mojego punktu widzenia - a jestem architektem + naukowcem (PK wyd. Architektury )wygląda to na karygodne zaniedbanie.
1. zaniedbanie stanu technicznego budynku (obiekt współczesny w tych warunkach i przy takich zaniedbaniach dużo wcześniej by się rozłożył..)
2. nie odśnieżanie tarasów
3. NIE OBWINIAJMY PROJEKTANTA !!!( o tym niżej)
Jak ktoś ma ochotę, poniżej coś do poczytania a propos norm obciążeń dachów przez śnieg. Obliczenie nośności nie jest prostą sprawą, ale dawniej brało się bardzo duży zapas niestety dziś nie, więc w "przypadku Śniezki" możemy mówić o dwóch punktach które są wyżej.
Miarą postępu w budownictwie jest ekonomiczne projektowanie obiektów, a więc projektowanie na granicy nośności pojedynczych elementów konstrukcyjnych. W efekcie tego nowoczesne budynki nie mają ukrytego zapasu nośności, typowego dla konstrukcji XIX-wiecznych. Nie należy się zatem dziwić, że w okresie zimowym, kiedy to konstrukcje pracują przy niesprzyjających warunkach termicznych, ich obciążenie przez śnieg jest przysłowiowym ostatnim gwoździem do trumny.
W związku z ostatnio dotykającymi nas katastrofami budowlanymi spowodowanymi nadmiarem śniegu Unia Europejska wprowadzila nowelizacje prezpisow i w 2010r zacznie ona obowiązywac w Polsce (Norma PN-EN 1991-1-3:2005 ma być stosowana do marca 2010 r.)W skrócie główne nowości to przede wszystkim: nowa mapa podziału kraju na strefy obciążenia śniegiem z przypisanymi nowymi wartościami charakterystycznymi obciążenia śniegiem oraz nowym współczynnik obciążenia γf. Współczynnik obciążenia został podniesiony do wartości 1,5 z poprzednio zalecanego przez PN- 80/B-02010 wartości 1,4. Obciążenia od śniegu według PN-EN 1991-1-3:2005 są na przeważającym obszarze kraju większe o około 30% względem wartości obciążeń według PN-80/B-02010, a dla niektórych regionów, takich jak np. tereny Pojezierza Kaszubskiego, Powiśla, znaczne obszary Warmii i Mazur, okolice Lublina większe o ponad 70%. Jedynie dla Dolnego Śląska i części Wielkopolski obciążenia nie zostały podniesione. Wymieniony przyrost obciążeń śniegiem wynika przede wszystkim z przyjęcia w nowych przepisach jego wartości jako kwantyl 0,98, (o okresie powrotu 50 lat) z rozkładu Gumela, którym aproksymowano pomiary obciążenia śniegiem z półwiecza 1950/51-1999/2000 ze 115 stacji IMiGW w Polsce.
Niewątpliwym plusem nowej normy PN-EN 1991-1-3:2005 jest także zdecydowanie szersze i bardziej kompleksowe potraktowanie samego zagadnienia śniegu na dachu niż tylko jako prostego obciążenia statycznego. Norma zwraca uwagę na liczne problemy wynikające z pokrywy śnieżnej na dachu. Przykładem tego może być obciążenie nawisem śnieżnym na krawędzi, które to jest nowością w stosunku do PN-80/B- 02010.
To dodatkowe obciążenie stosuje się dla obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenach położonych na wysokościach ponad 800 m n.p.m. Załącznik informacyjny E PN-EN 1991-1-3:2005 zwraca także uwagę na fakt, że ciężar śniegu ulega zmianom i zwykle rośnie wraz czasem zalegania pokrywy śnieżnej i zależy od miejsca, klimatu i wysokości nad poziomem morza. Podaje także orientacyjne średnie ciężary objętościowe śniegu: 1,0 kN/m3 dla świeżego śniegu, 2,0 kN/m3 dla osiadłego śniegu (kilka godzin lub dni po opadach), 2,5-3,5 kN/m3, dla starego śniegu (kilka tygodni lub miesięcy po opadach) i 4,0 kN/m3 dla śniegu mokrego.
Na koniec też w rozdziale 5 normy spotykamy się z uwagą, iż w regionach, gdzie możliwe są opady deszczu zmieniającego się w śnieg, a następnie kolejno topnienie i zamarzanie śniegu należy zwiększyć obciążenie śniegiem dachu, zwłaszcza w przypadkach, gdy śnieg i lód mogą blokować odwodnienie dachu. A sytuacje takie na terenie Polski są nagminne , zwłaszcza na Dolnym Śląsku, gdzie rocznie notowana jest największa liczba przejścia temperatury powietrza przez zero.
Warto przypomnieć, że poprzednia norma PN-EN 1991-1-3:2005 wymaga poprzedzenia operacji odśnieżania obliczeniami układów obciążenia, które przy tym powstają, gdyż mogą okazać się jeszcze bardziej zagrażające bezpieczeństwu budowli.
Dla przykładu ciężar objętościowy śniegu w Katowicach 12 stycznia 1974 wynosił 6,5 kN/m3. co było wiele ponad normę ale nic się nie poskładało. Więc niestety wszystko przed nami , dopiero się zacznie jak stan techniczny budynków nadal będzie zaniedbywany, (szczególnie współczesnych - mam na myśli powstałe w przeciągu ostatnich 15 lat), a płaskie dachy w porę nie będą odśnieżane, z uwzględnieniem zdania powyżej.
części teksu, to cytaty -autor fragmentów- Paweł Licznar
wzorek na snieg.jpg Sk – charakterystyczne obciążenie śniegiem gruntu (o okresie powrotu 50 lat, zgodnie z EN 1990:2002), Sn – obciążenie śniegiem gruntu o okresie powrotu n lat, Pn – roczne prawdopodobieństwo przekroczenia (równoważne w przybliżeniu 1/n, g |
|
Plik ściągnięto 11635 raz(y) 5,19 KB |
|
|
|
|
|
Marek
stary wyga
Dołączył: 24 Sty 2007 Piwa: 1/1 Skąd: Kamieniec Wrocławski
|
Wysłany: 2009-03-19, 11:51
|
|
|
Tak twoje wywody są właściwe. I masz racje. Ja z kolei chcę wam "młodym" przypomnieć ,że w tamtym okresie stal budowlana w szczególności z "naszego bloku" ulegała znacznie szybciej korozji, a łączenie konstrukcji stalowej z aluminiową nawet obecnie jest rzadkie. Uwzględniając powyższe przypadki mamy stan aktualny. Dla takiego obiektu powinna być założona księga eksploatacyjna w której powinny być podane przeglądy obowiązkowe konstrukcji i konserwacji.
Marek
Zajmowałem się zawodowo badaniem geometrycznym odkształceń konstrukcji budowli i ich otoczenia. |
_________________ "Róbmy swoje" |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-03-19, 12:39
|
|
|
Nie no wszystko ładnie. Normy, wyliczenia, badania. Tylko, że chałupa zawaliła się nie od upadku Meteoru Tunguskiego ani niespodziewanego stopnienia lodowca tylko opadów śniegu których można niestety było się spodziewać. Gdyby te spodki stały na Saharze, i zawaliły się na skutek obfitych opadów śniegu rzeczywiście nie byłoby dyskusji. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
jaca_2009
doświadczony pisarz Jacek
Twój sprzęt: fajny ;)
Dołączył: 02 Paź 2008 Piwa: 5/1 Skąd: Kraków/Zakopane
|
Wysłany: 2009-03-19, 12:56
|
|
|
janusz napisał/a: | Nie no wszystko ładnie. Normy, wyliczenia, badania. Tylko, że chałupa zawaliła się nie od upadku Meteoru Tunguskiego ani niespodziewanego stopnienia lodowca tylko opadów śniegu których można niestety było się spodziewać. Gdyby te spodki stały na Saharze, i zawaliły się na skutek obfitych opadów śniegu rzeczywiście nie byłoby dyskusji. |
Właśnie dlatego pisze, ze powodem katastrofy nie była wadliwa konstrukcja, tylko jej złe użytkowanie czyt. zaniedbanie przez lata stanu technicznego, nie odśnieżanie przy krytycznych obciążeniach- wszystko ma swoja wytrzymałość i powyżej pewnej granicy jest bum.
Jakby nikt nie dbał o obiekt poniżej- Zugspitze- to jego płaski dach już dawno by wpadł do środka...
Z resztą dachy kamperków tez niektórzy stępluja na zimę jak nie maja możliwości ich odśnieżenia....
zugspitze.jpg
|
|
Plik ściągnięto 11584 raz(y) 34,46 KB |
|
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2009-03-19, 14:06
|
|
|
jaca_2009,
Ja nie chcę się kłócić ani zwracać uwagi ludziom którzy znają się na takich czy innych sprawach. Nie wnikam czy obiekt był źle eksploatowany czy projekt źle obliczony. Nie wiem nie znam się. Wiem tylko, że zawalił się. Zawalił się bo leżał na nim śnieg którego należało się spodziewać. I te błędy konstrukcyjne, o których piszę, to właśnie, że nie przewidziano, że nikt nie będzie konserwował tarasu i nikt nie będzie usuwał śniegu. Nie wiem gdyby konstrukcja była ażurowa, osłonięta, jakoś podparta. W każdym razie zabezpieczona przed taką destrukcją nie doszło by do katastrofy. Chodzi mi tylko oto, że taka budowla, w takiej technologi, przy takiej kulturze technicznej, warunkach atmosferycznych i wszystkich innych uwarunkowaniach nie powinna stanąć na Śnieżce, bo była do dupy, nie na te warunki.
Po konsultacji dwóch światłych umysłów (rozmawiam z Tadeuszem) doszliśmy do wniosku, że górale wiedzą co robią nie budują swoich domów z płaskimi dachami. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
jaca_2009
doświadczony pisarz Jacek
Twój sprzęt: fajny ;)
Dołączył: 02 Paź 2008 Piwa: 5/1 Skąd: Kraków/Zakopane
|
Wysłany: 2009-03-19, 14:58
|
|
|
zgadzam się z tobą, kultura techniczna to podstawa,
Schronisko zbudowane było w 1966-1974
Realizacja nowego budynku obserwatorium uzyskała wyróżnienie na Światowej Wystawie Architektury w Meksyku
Konstrukcję dysków stanowi stalowa kratownica, oparta centralnie na betonowym fundamencie.
Uszkodzona została konstrukcja wspierająca górny dysk - nastąpiło oderwanie się wsporników od trzonu żelbetowego z jednoczesnym uszkodzeniem obudowy na 2/3 obwodu.
Co do góralskich dachów też masz rację- to czysta praktyka, choć dachy w rożnych strefach maja rożne kąty. Podhale, regionalny styl to zwykle 52 stopnie w Austrii już mniej bo koło 35-45 ale tam śnieg nie ma od razu zjechać tylko trochę izolować. |
|
|
|
|
Pawcio
Kombatant
Twój sprzęt: Pojazd obozowy Wacek McLouis I
Nazwa załogi: PabemanaTeam
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Wrz 2008 Piwa: 141/471 Skąd: z Nienacka
|
Wysłany: 2009-03-21, 07:54
|
|
|
Chłopaki po co tyle nerwów?
Te dyski to wytyczne ówczesnej władzy!
Miały sprawić, aby przybywające ufo czuło się jak wśród swoich!... |
|
|
|
|
BiG Team
Kombatant
Nazwa załogi: Beata I Grzegorz
Pomógł: 2 razy Dołączył: 29 Gru 2007 Piwa: 53/39 Skąd: Karpacz
|
Wysłany: 2009-03-21, 09:36
|
|
|
Pawcio napisał/a: | Miały sprawić, aby przybywające ufo czuło się jak wśród swoich!... |
coś jak nasze forum - tu kazdy z przybywających tak się czuje |
_________________ Najlepsze, co może nas spotkać to ludzie, których kochamy, miejsca, które oglądamy oraz wspomnienia, które nam pozostaną
Beatka i Grześ |
|
|
|
|
prezesuu
weteran 102 dni to nie zbyt wiele
Twój sprzęt: chwilowo bezdomny
Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Lut 2008 Piwa: 22/13 Skąd: Tomaszów Mazowiecki
|
Wysłany: 2009-03-21, 13:32
|
|
|
BiG Team napisał/a: | Pawcio napisał/a:
Miały sprawić, aby przybywające ufo czuło się jak wśród swoich!...
coś jak nasze forum - tu każdy z przybywających tak się czuje | Tylko my nie możemy zapomnieć o "odśnieżaniu". |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|