Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-01-19, 11:40
Tempomat
Autor Wiadomość
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2007-04-16, 13:57   Tempomat

Pochwalę się, jak zwykle. Założyłem sobie do kampera tempomat z opla omegi, kupiony na allegro za około 100 złotych. Miałem trochę kłopotu z dopasowaniem sygnału prędkości, ale już problem opanowany i tempomat działa. Zostałą mi jeszcze kosmetyka w guzikach, bo na razie są prowizoryczne.W dłuższej trasie moge juz zapomnieć o drętwieniu prawej nogi. A tym którzy twierdzą , że tempomat w aucie ze skrzynią manualną nie ma sensu, odpowiem ,że nie mają racji. Mam tempomat w "codziennym" samochodzie ze skrzynią manulaną i spisuje się doskonale. A w czasie wakacji, jeszcze z przyczepą kampingową, doceniłem zalety tego ustrojstwa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2007-04-16, 14:21   

Czy można by troszkę więcej szczegółów :aniolek
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2007-04-17, 22:20   

janusz napisał/a:
Czy można by troszkę więcej szczegółów

Tempomat z Opla, szeroko stosowany w innych autach koncernu GM zarówno europejskich jak i amerykańskich. Jest w jednej obudowie mieści się część mechaniczna w postaci silnika z przekładnią napedzającą linkę , oraz sterownik elektroniczny. Ponieważ w moim Ducato jest elektroniczna pompa wtryskowa i nie ma linki gazu, linką siłownika tempomatu musiałem podczepić do pedału gazu połączonego cięgnem z potencjometrem gazu. Tym samym tempomat musiłem zmieścic pod deską rozdzielczą ,przez co linka tempomatu ma trochę "giętą" drogę. W autach z klasyczną linką gazu jest prościej, całość mieścimy w komorze silnika, a linkę tempomatu montujemy równolegle do linki gazu. Linka wewnątrz tempomatu jest połaćzona z siłownikiem za pomocą miękkiej taśmy . Dzięki temu gdy tempomat jest wyłączony, taśma jest maksymalnie "popuszczona" i tempomat nie przeszkadza w normalnym ruchu linki gazu. Skok linki tempomatu to 41 milimetrów.

Do sterownika doprowadzone są następujące sygnały:
- oczywiście zasilanie po stacyjce
- sygnał naciśnięcia pedału sprzęgła powodujący dezaktywację tempomatu. W moim samochodzie był wyłącznik na pedale sprzęgła
- sygnał naciśnięcia pedału hamulca powodujący deaktywację tempomatu. Tu oczywiście podłączamy wyłącznik świateł stopu.
- z wyłącznik tempomatu +12V (nie mylić z zasilaniem tempomatu)
- z dwóch przycisków sterujących tempomatu:
Przyciski sterujące są dwa :
+/set - naciśnięcie w stanie zdeaktywoanym powoduje ustawienie bieżącej prędkości, a gdy tempomat jest aktywny, zwiększenie ustawionej prędkości o około 1 km/h.
-/res - w stanie zdaktywowanym powoduje powrót do poprzednio ustawionej prędkości ( np. po przyhamowaniu lub zmianie biegu), lub zmniejszenie prędkości o 1 km/h.

Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości. W Oplu sygnał brany jest z ABSu, z prawego przedniego koła. Na 1 obrót koła przypada około 42 impulsów. W moim Ducato znajdował się nadajnik impuslow na wyjściu linki prędkościomierza ze skrzyni biegów, ale dawał tylko 8 impulsów na obrót koła . Kupiłem więc w sklepie internetowym kit AVT z powielaczem częstotliwości (około 20 złotych) i impulsy są mnożone 5 lub 10 razy. Przy monożniku 10 tempomat jest czulszy.
W samochodach ktróre nie posiadają nadajnika impulsów prędkości można załozyć nadajnik stosowany do taksometrów. Podobno można taki kupić w warsztacie montującym taksometry za około 60 złotych.
Tempomat działa bardzo dobrze, na razie na prowizorycznych przyciskach.
Mam nadzieję że nie zanudziłem niezainteresowanych, a dla zainteresowanych mam jeszcze więcej szczegółów pomocnych przy montażu tego ustrojstwa.

foto 050m.jpg
tempomat zabudowany pod deską rozdzielczą
Plik ściągnięto 22765 raz(y) 92,4 KB

foto 054m.jpg
linka po lewej to linka z tempomatu, po prawej cięgno gazu. W dole to pedał gazu, u góru z zieloną naklejką to potencjometr.
Plik ściągnięto 22765 raz(y) 95,26 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 213/480
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2007-04-18, 22:12   

W moim aucie jest zamontowany tempomat ale niestety nie dziala bo u poprzedniego właściciela zniknąl nadajnik impulsow.Mam pytanie czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny?
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-04-18, 22:17   

kaimar napisał/a:
Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości.
dlaczego jest ten sygnał niezbędny , bez niego nie będzie działał czy chodzi o utrzymywanie stałej prędkości na wzniesieniach?
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 213/480
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2007-04-18, 22:27   

Sygnał prędkości jest niezbędny bo bez niego tempomat nie będzie wiedział z jaką predkością chcemy jechać
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2007-04-18, 22:58   

Tak dokładnie to nie z jaką chcemy jechać tylko z jaką jedziemy aktualnie. Elektronika tempomatu porównuje prędkość z jaką jedziemy z tego właśnie czujnika z prędkością jaka jest ustawiona w tempomacie i w zależności od wyniku porównania dodaje lub ujmuje gazu.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2007-04-18, 22:58   

Sławek Dehler napisał/a:
czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny?


Jeżeli jest to tempomat tak zwany uniwersalny, to można w nim ustawić ilość impulsów z nadajnika przypadających na 1 kilometr (lub mili) przebytej drogi. Gdy jest to tempomat dedykowany do konkretnego modelu samochodu, ważne jest by ilość impulsów z nadajnika (impulsatora) była zbliżona do oryginalnego, ale w przypadku kampera, nawet ilość dwukrotnie wyższa nie powoduje złego działania. Zmienia się zakres w jakim działa tempomat - moj działa od około 20 km/h do około 130 km/h zamiast jak w omedze od 40 do 250.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 213/480
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2007-04-19, 19:52   

Postaram się pokombinować coś z nadajnikiem impulsów od TAXI. O efektach dam znać :hammer
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-04-19, 22:42   

czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta ) :roll:
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BoMBowiec 
trochę już popisał


Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007
Postawił 2 piw(a)
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2007-04-20, 01:03   

W USA tempomatow uniwersalnych zatrzesienie zarowno elektronicznych jak i na linke... Szukajcie... Jak znajde dluzsza chwile czasu to poszukam i rzuce jakies linki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2007-04-20, 11:21   

eler1 napisał/a:
czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta )


Tempomaty uniwersalne do samochodów z elektronicznym pedałem gazu produkuje Waeco. Ale ta uniwesalność jest złudna. Do tempomatu z założenia uniwersalnego musisz kupić moduł przeznaczony do danego pojazdu lub raczej grupy pojazdów posiadających taki sam komputer wtrysku. Podobnie jest z sygnałem prędkości, obecnie w większości nowych samochodów sygnał prędkości brany jest z czujników ABS i do licznika przesyłany magistralą CAN. Może się więc okazać , że przy zmianie samochodu na inny model, albo nawet wersję silnikową, będzie trzeba dokupić odpowiednie moduły do nowego samochodu. A jak znam życie, to w tym momencie okaże się , że tempomat który posiadasz, jest już nieprodukowany, w związku tym nie jest możliwe dokupienie do niego modułów do nowszych samochodów.
A swoją drogą w większości współszesnych samochodów dołożenie tempomatu polega na dołożeniu manetki z samymi stykami, bez żadnej elektroniki, oraz na uaktywnieniu odpowiedniej funkcji w komputerze. Przerabiałem to Peugeocie - koszt całkowity około 100 złotych. A co śmieszne, Waeco sprzedaje do tego samego Peugeota tempomat uniwersalny ze wszystkimi modułam za duże pieniądze.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2007-04-24, 18:27   

Tempomacik już jest u mnie teraz prośba, Kaimar może byś tak mógł podesłać opis wyprowadzeń bo z tym zagranicznym mocno językiem mam kłopoty a także po co wyważać otwarte drzwi kiedy już Ty przebrnąłeś przez to, i jeszcze jedno jaki powinien być poziom sygnału z czujnika prędkości. U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić.

PICT3418.JPG
Plik ściągnięto 22623 raz(y) 38,19 KB

_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Ostatnio zmieniony przez janusz 2007-04-24, 19:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paweł P. 
Kombatant


Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 1/2
Skąd: Mała Karawana
Wysłany: 2007-04-24, 18:36   

janusz napisał/a:
U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić.
słyszałem o takim bezprzewodowym: wiesza się kilkanaście puszek po konserwach(po piwie sa nietrwałe) za samochodem na lince max 3m, w kabinie musisz zamontować czujnik nasilenia hałasu taki z dyktafonu i he-ja w góry :bajer :mrgreen:
a, tak na poważnie, to miałem w VW T4 czujnik impulsów z taksometra. Zamontowany był na lince prędkościomierza.
_________________
Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Paweł P. 
Kombatant


Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 1/2
Skąd: Mała Karawana
Wysłany: 2007-04-24, 18:46   

janusz, gdzie kupiłeś to cacko, ja też chce :shock:
_________________
Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***