Przesunięty przez: janusz 2009-01-19, 11:40 |
Tempomat |
Autor |
Wiadomość |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2007-04-16, 13:57 Tempomat
|
|
|
Pochwalę się, jak zwykle. Założyłem sobie do kampera tempomat z opla omegi, kupiony na allegro za około 100 złotych. Miałem trochę kłopotu z dopasowaniem sygnału prędkości, ale już problem opanowany i tempomat działa. Zostałą mi jeszcze kosmetyka w guzikach, bo na razie są prowizoryczne.W dłuższej trasie moge juz zapomnieć o drętwieniu prawej nogi. A tym którzy twierdzą , że tempomat w aucie ze skrzynią manualną nie ma sensu, odpowiem ,że nie mają racji. Mam tempomat w "codziennym" samochodzie ze skrzynią manulaną i spisuje się doskonale. A w czasie wakacji, jeszcze z przyczepą kampingową, doceniłem zalety tego ustrojstwa. |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2007-04-16, 14:21
|
|
|
Czy można by troszkę więcej szczegółów |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2007-04-17, 22:20
|
|
|
janusz napisał/a: | Czy można by troszkę więcej szczegółów |
Tempomat z Opla, szeroko stosowany w innych autach koncernu GM zarówno europejskich jak i amerykańskich. Jest w jednej obudowie mieści się część mechaniczna w postaci silnika z przekładnią napedzającą linkę , oraz sterownik elektroniczny. Ponieważ w moim Ducato jest elektroniczna pompa wtryskowa i nie ma linki gazu, linką siłownika tempomatu musiałem podczepić do pedału gazu połączonego cięgnem z potencjometrem gazu. Tym samym tempomat musiłem zmieścic pod deską rozdzielczą ,przez co linka tempomatu ma trochę "giętą" drogę. W autach z klasyczną linką gazu jest prościej, całość mieścimy w komorze silnika, a linkę tempomatu montujemy równolegle do linki gazu. Linka wewnątrz tempomatu jest połaćzona z siłownikiem za pomocą miękkiej taśmy . Dzięki temu gdy tempomat jest wyłączony, taśma jest maksymalnie "popuszczona" i tempomat nie przeszkadza w normalnym ruchu linki gazu. Skok linki tempomatu to 41 milimetrów.
Do sterownika doprowadzone są następujące sygnały:
- oczywiście zasilanie po stacyjce
- sygnał naciśnięcia pedału sprzęgła powodujący dezaktywację tempomatu. W moim samochodzie był wyłącznik na pedale sprzęgła
- sygnał naciśnięcia pedału hamulca powodujący deaktywację tempomatu. Tu oczywiście podłączamy wyłącznik świateł stopu.
- z wyłącznik tempomatu +12V (nie mylić z zasilaniem tempomatu)
- z dwóch przycisków sterujących tempomatu:
Przyciski sterujące są dwa :
+/set - naciśnięcie w stanie zdeaktywoanym powoduje ustawienie bieżącej prędkości, a gdy tempomat jest aktywny, zwiększenie ustawionej prędkości o około 1 km/h.
-/res - w stanie zdaktywowanym powoduje powrót do poprzednio ustawionej prędkości ( np. po przyhamowaniu lub zmianie biegu), lub zmniejszenie prędkości o 1 km/h.
Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości. W Oplu sygnał brany jest z ABSu, z prawego przedniego koła. Na 1 obrót koła przypada około 42 impulsów. W moim Ducato znajdował się nadajnik impuslow na wyjściu linki prędkościomierza ze skrzyni biegów, ale dawał tylko 8 impulsów na obrót koła . Kupiłem więc w sklepie internetowym kit AVT z powielaczem częstotliwości (około 20 złotych) i impulsy są mnożone 5 lub 10 razy. Przy monożniku 10 tempomat jest czulszy.
W samochodach ktróre nie posiadają nadajnika impulsów prędkości można załozyć nadajnik stosowany do taksometrów. Podobno można taki kupić w warsztacie montującym taksometry za około 60 złotych.
Tempomat działa bardzo dobrze, na razie na prowizorycznych przyciskach.
Mam nadzieję że nie zanudziłem niezainteresowanych, a dla zainteresowanych mam jeszcze więcej szczegółów pomocnych przy montażu tego ustrojstwa.
foto 050m.jpg tempomat zabudowany pod deską rozdzielczą |
 |
Plik ściągnięto 23191 raz(y) 92,4 KB |
foto 054m.jpg linka po lewej to linka z tempomatu, po prawej cięgno gazu. W dole to pedał gazu, u góru z zieloną naklejką to potencjometr. |
 |
Plik ściągnięto 23191 raz(y) 95,26 KB |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2007-04-18, 22:12
|
|
|
W moim aucie jest zamontowany tempomat ale niestety nie dziala bo u poprzedniego właściciela zniknąl nadajnik impulsow.Mam pytanie czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny? |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2007-04-18, 22:17
|
|
|
kaimar napisał/a: | Ostatni sygnał który jest niezbędny a z którym można mieć problem to sygnał prędkości. | dlaczego jest ten sygnał niezbędny , bez niego nie będzie działał czy chodzi o utrzymywanie stałej prędkości na wzniesieniach? |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2007-04-18, 22:27
|
|
|
Sygnał prędkości jest niezbędny bo bez niego tempomat nie będzie wiedział z jaką predkością chcemy jechać |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2007-04-18, 22:58
|
|
|
Tak dokładnie to nie z jaką chcemy jechać tylko z jaką jedziemy aktualnie. Elektronika tempomatu porównuje prędkość z jaką jedziemy z tego właśnie czujnika z prędkością jaka jest ustawiona w tempomacie i w zależności od wyniku porównania dodaje lub ujmuje gazu. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2007-04-18, 22:58
|
|
|
Sławek Dehler napisał/a: | czy każdy nadajnik zamontowany na lince licznika będzie działał z tempomatem VDO czy musi być orginalny? |
Jeżeli jest to tempomat tak zwany uniwersalny, to można w nim ustawić ilość impulsów z nadajnika przypadających na 1 kilometr (lub mili) przebytej drogi. Gdy jest to tempomat dedykowany do konkretnego modelu samochodu, ważne jest by ilość impulsów z nadajnika (impulsatora) była zbliżona do oryginalnego, ale w przypadku kampera, nawet ilość dwukrotnie wyższa nie powoduje złego działania. Zmienia się zakres w jakim działa tempomat - moj działa od około 20 km/h do około 130 km/h zamiast jak w omedze od 40 do 250. |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2007-04-19, 19:52
|
|
|
Postaram się pokombinować coś z nadajnikiem impulsów od TAXI. O efektach dam znać |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2007-04-19, 22:42
|
|
|
czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta ) |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
|
|
|
 |
BoMBowiec
trochę już popisał

Twój sprzęt: 1985 Dodge Ram B250 - Ger/Win Conversion Van
Dołączył: 19 Mar 2007 Postawił 2 piw(a) Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2007-04-20, 01:03
|
|
|
W USA tempomatow uniwersalnych zatrzesienie zarowno elektronicznych jak i na linke... Szukajcie... Jak znajde dluzsza chwile czasu to poszukam i rzuce jakies linki. |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2007-04-20, 11:21
|
|
|
eler1 napisał/a: | czy słyszeliście o tempomata uniwersalnych ( nie na linkę tylko elektroniczny) ? gdzie można takie ustrojstwo kupić ? ( można je przekładać przed sprzedażaą auta ) |
Tempomaty uniwersalne do samochodów z elektronicznym pedałem gazu produkuje Waeco. Ale ta uniwesalność jest złudna. Do tempomatu z założenia uniwersalnego musisz kupić moduł przeznaczony do danego pojazdu lub raczej grupy pojazdów posiadających taki sam komputer wtrysku. Podobnie jest z sygnałem prędkości, obecnie w większości nowych samochodów sygnał prędkości brany jest z czujników ABS i do licznika przesyłany magistralą CAN. Może się więc okazać , że przy zmianie samochodu na inny model, albo nawet wersję silnikową, będzie trzeba dokupić odpowiednie moduły do nowego samochodu. A jak znam życie, to w tym momencie okaże się , że tempomat który posiadasz, jest już nieprodukowany, w związku tym nie jest możliwe dokupienie do niego modułów do nowszych samochodów.
A swoją drogą w większości współszesnych samochodów dołożenie tempomatu polega na dołożeniu manetki z samymi stykami, bez żadnej elektroniki, oraz na uaktywnieniu odpowiedniej funkcji w komputerze. Przerabiałem to Peugeocie - koszt całkowity około 100 złotych. A co śmieszne, Waeco sprzedaje do tego samego Peugeota tempomat uniwersalny ze wszystkimi modułam za duże pieniądze. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2007-04-24, 18:27
|
|
|
Tempomacik już jest u mnie teraz prośba, Kaimar może byś tak mógł podesłać opis wyprowadzeń bo z tym zagranicznym mocno językiem mam kłopoty a także po co wyważać otwarte drzwi kiedy już Ty przebrnąłeś przez to, i jeszcze jedno jaki powinien być poziom sygnału z czujnika prędkości. U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić.
PICT3418.JPG
|
 |
Plik ściągnięto 23049 raz(y) 38,19 KB |
|
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
Ostatnio zmieniony przez janusz 2007-04-24, 19:12, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Paweł P.
Kombatant

Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 1/2 Skąd: Mała Karawana
|
Wysłany: 2007-04-24, 18:36
|
|
|
janusz napisał/a: | U mnie nie ma żadnego nadajnika impulsów więc coś muszę wymyślić. | słyszałem o takim bezprzewodowym: wiesza się kilkanaście puszek po konserwach(po piwie sa nietrwałe) za samochodem na lince max 3m, w kabinie musisz zamontować czujnik nasilenia hałasu taki z dyktafonu i he-ja w góry
a, tak na poważnie, to miałem w VW T4 czujnik impulsów z taksometra. Zamontowany był na lince prędkościomierza. |
_________________ Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda
 |
|
|
|
 |
Paweł P.
Kombatant

Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 1/2 Skąd: Mała Karawana
|
Wysłany: 2007-04-24, 18:46
|
|
|
janusz, gdzie kupiłeś to cacko, ja też chce |
_________________ Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda
 |
|
|
|
 |
|