Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePo4 - czy już nadaje się do użycia w zabudowie?
Autor Wiadomość
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 10:55   LiFePo4 - czy już nadaje się do użycia w zabudowie?

wikipedia napisał/a:
Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (Li-FePO4) – rodzaj akumulatora elektrycznego, który jest żywotniejszym i bezpieczniejszym wariantem akumulatora litowo-jonowego. Stosowane w samochodach hybrydowych i z napędem elektrycznym[...]


Akumulator LiFePo4 ma rozliczne zalety:
  • Dużo niższa waga i mniejsze wymiary od akumulatora kwasowo-ołowiowego (płynnego, AGM oraz żelowego).
  • Większa odporność na szybkie ładowanie (możliwość naładowania do 80% w godzinę).
  • Dużo większa żywotność - 3000 do 6000 cykli głębokiego rozładowania (czyli 10 do 20 lat przy korzystaniu z kampera full-time), po którym nadal ma 80% pojemności znamionowej.
  • Lepsza charakterystyka rozładowania - brak spadku napięcia, co w praktyce oznacza, że 100AH akumulatora LiFePo4 z łatwością zastąpią 200AH ołowiowego.
  • Wyższa sprawność cyklu ładowania. Akumulatory ołowiowe mają sprawność rzędu 60%, litowe osiągają ponad 90%. To efektywnie "zwiększa" nam moc solarów o 50% - ładując solarem 150W (10A) przez 10 godzin akumulator ołowiowy dysponujemy 10*10*0.6 = 60Ah prądu, a z LiFePo4 w tych samych warunkach możemy wyciągnąć 10*10*0.9 = 90Ah.

Jak widać, ta technologia ma same niebagatelne zalety. Wadą zawsze była cena - trzeba było kupić dość drogie akumulatory i do tego system BMS (battery management system - system zarządzania baterią) do zarządzania ładowaniem i rozładowaniem.

Obecnie na rynku konsumenckim pokazały się akumulatory LiFePo4 w cenach 500-600$ za 10Ah/12V, już z BMS. 2000-2500zł za odpowiednik 200Ah, który nam przeżyje kampera, to już zaczyna być dobra inwestycja. Zakładając oczywiście, że produkt utrzyma parametry, bo w tych cenach dostępna jest produkcja chińska. W dodatku są też dostępne regulatory ładowania, które nam taki akumulator obsłużą.

Zatem - czy to już jest odpowiedni moment, by poważnie rozważyć zastosowanie LiFePo4 jako akumulatora pokładowego? Zapraszam do dyskusji.
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Bronek 
Kombatant
Wygląd i Nick potrafią zmylić

Twój sprzęt: dł. 7m
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 434/891
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-06-12, 11:49   

Dodam, że wzorem Joko użytkujemy takowy typ w rowerze.
Jest lekki, pojemny i ponoć bezpieczniejszy, raczej niewybucha przy ładowaniu jak LIPO
Wymagaspecjalnej ładowarki! I tu trzeba dodatkowo modyfikować instalację kampera

I zaleta duża ilość cykli ładowania szacowana na ok 2000. Tak mówiono rok temu. Nieważne 2000 czy 6000, i tak od diabła.

SPRAWNOŚĆ wydaje się wyższa, zasięg roweru o pojemności akumulatora 10 Ah tej technologii jest o 1/3 większa od LiPO o tej samej pojemności,.

Ja jestem gotów do testów. Kwestia kompleksowej "infrastruktury" kamperowej.

Do produkcji chńskiej mam coraz więcej zaufania. Do tej pory nie zauważyłem różnicy za wielkiej w produktach drogich.
Natomiast skuter za 2500 zł rozsypywał sie sukcesywnie... ale jeździł do końca :shock:
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 12:19   

Bronek napisał/a:
Ja jestem gotów do testów. Kwestia kompleksowej "infrastruktury" kamperowej.

BMS załatwia tą sprawę. Bateria akumulatorów LiFePo4 za BMS zachowuje się jak zwykły akumulator - odpowiednim ładowaniem i rozładowywaniem zajmuje się właśnie BMS. Taki w miarę sensowny kosztuje 120$.
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
podróżowania na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: Złomek Domek i Złomek van Dakar
Nazwa załogi: naYerbani
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 222/255
Skąd: szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2016-06-12, 12:22   

Liion 18650 w pakietach rozważam od 2 lat, ale Lifepo są bezpieczniejsze.
Jeśli chodzi o produkcję made in China, to w sumie na co nie popatrzymy to jest made in China. Nawet jeśli jest to super znana marka, to pewnie 9/10 i tak jest napis "made in China".
Tak właśnie się rozglądam i rozmyślam, czy ja mam coś nie "made in China". :shock:
Macintosh - China
młynek do kawy - China
tablet - China
ledy - China
głośniki - China
okna Dometic - ? nie wiem

Wiem, kabina prysznicowa - made in Italy :)
Pytanie tylko czy komponenty do niej to nie made in China :haha:

Dziś żeby mieć 100% pewności, że nie made in China, to trzeba by samemu np. posadzić drzewo, a później z niego coś samemu wystrugać :mrgreen:
_________________
Toscaner :)
Blog toscaner.com
ABC budowy kampera
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: Marakesz
Wysłany: 2016-06-12, 12:38   

Dzisiaj bym nie kupił. Jeszcze za drogie. Za parę lat wyzionie ducha obecny i myślę że wtedy tak.
Trochę optymistycznie liczysz zrównując 10Ah z 200Ah. Ja bym liczył raczej 1:0,5. Czyli jak teraz mam 95Ah, to kupiłbym LiFePO 40-50Ah. Za taki akumulator podejrzanej marki trzeba dać trzykrotność ceny Varta AGM.
Poczekam.

Kupowanie bezfirmowych nie ma sensu. Kupowałem żelówki do UPS i nigdy nie wychodziły one taniej od firmowych. W branży akumulatorów są straszne przekręty.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 12:44   

Johny_Walker napisał/a:
Trochę optymistycznie liczysz zrównując 10Ah z 200Ah.

100 z 200, literówka? Właśnie liczyłem 2:1.
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 12:58   

Johny_Walker napisał/a:
Kupowanie bezfirmowych nie ma sensu. Kupowałem żelówki do UPS i nigdy nie wychodziły one taniej od firmowych. W branży akumulatorów są straszne przekręty.

No dobra, zobaczmy na BTO: http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=49034

Parametry 3,2V i 10Ah. Czyli do 100AH potrzebujemy 40 sztuk (4x10), co daje cenę 1842zł. Z 50Ah zmieścisz się w 1000zł.

Na cylindrycznych ( http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=31801 ) wychodzi drożej - 2960zł.
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Ducato 2,8TD Hymer Camp 594
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 41/23
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-06-12, 13:00   

Z tego co się oriętuję również prąd ładowania tych akumulatorów jest kilkukrotnie wyższy niż standardowego.
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 13:03   

mrsulki napisał/a:
Z tego co się oriętuję również prąd ładowania tych akumulatorów jest kilkukrotnie wyższy niż standardowego.

Masz rację, jednak pisałem również o tym:
koder napisał/a:
Większa odporność na szybkie ładowanie (możliwość naładowania do 80% w godzinę).

:ok
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
podróżowania na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: Złomek Domek i Złomek van Dakar
Nazwa załogi: naYerbani
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 222/255
Skąd: szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2016-06-12, 13:10   

Moim zdaniem warto iść w te akumulatory. Czy to budując, czy kupując nowego. Głupia gazowa lodówka potrafi kosztować np. 5-7 tys. zł.
Klima kolejne tysiące. Koszt porządnych aku Lifepo np. 200Ah w okolicy niecałego tysiąca euro, który zastąpi nam powiedzmy 400Ah ołowiu i będzie działał latami wg mnie jest nie do porównania. Patrzę z mojego punktu widzenia i użytkowania.

Oczywiście jak zawsze, zależy jak ktoś używa kampera. Dla 2-3 tygodniowego użytku w roku i wszystko w kamperze na gaz, to raczej bezsensowny wydatek. :mrgreen:
_________________
Toscaner :)
Blog toscaner.com
ABC budowy kampera
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant
Wygląd i Nick potrafią zmylić

Twój sprzęt: dł. 7m
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 434/891
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-06-12, 13:39   

Jak z gabarytami?
Mnie by urządzała pojemność 150 - 200Ah.

Cena? To na później, bo w ten spsób można uwalić każą futurystyczną dyskusję.

I tu mam trochę inne zdanie niż Toscaner.

Nawet jak używasz rzadko kampera to warto.
"Kup i zapomnij"... Oczywiście dbaj. :!:

A klima? Jak tu piszą zbytek, ekspres, agregat....
Po? .... Kiego...... kamper?
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
podróżowania na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: Złomek Domek i Złomek van Dakar
Nazwa załogi: naYerbani
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 222/255
Skąd: szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2016-06-12, 14:08   

Bronek, ja wyprzedziłem fakty, bo zaraz 98% kamperowiczów napisze "a po cholerę to".
Przeważająca ilość osób cały czas kalkuluje opłaca - nie opłaca. Dla 95% się nie będzie opłacało. Czyli w hipotetycznych 5% będziesz Ty, ja i jeszcze kilka osób. :-P
_________________
Toscaner :)
Blog toscaner.com
ABC budowy kampera
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant
Wygląd i Nick potrafią zmylić

Twój sprzęt: dł. 7m
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 434/891
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-06-12, 14:17   

Elyta :mrgreen:




Albo frajerzy :(


Ps. Tym bardziej, że można obniżyć koszty... zakasując rękawy..
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Czarna Smoczyca (MB w163 4.3v8/272KM)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 164/77
Skąd: Będzin
Wysłany: 2016-06-12, 14:35   

Bronek napisał/a:
Jak z gabarytami?
Mnie by urządzała pojemność 150 - 200Ah.

No to idźmy na całość. LiFePo4 występują w różnych rozmiarach. Przykładowy 200Ah LiFePo4 ma wymiary 239x256x70 i waży 6kg:

Do 12V potrzebujemy 4 sztuki, więc 239x256x280, ale można też zamontować 956x256x70 co chyba łatwiej upakować. Masa to będzie 24kg. Plus elektronika.
_________________

BLOG | Pogaduchy z Koderem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
nikita55 
zaawansowany

Twój sprzęt: tabbert baronesse
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 24/3
Skąd: Niemcy
Wysłany: 2016-06-12, 14:37   

Tysiące camperów jakie w ciągu roku opuszczają nasz servis (95 proc to nówki) i jeszcze nikt z załogi nie montował (lub modernizował) na ten typ akumulatorów.........pewnie jeszcze za drogie są i ludziska muszą się do tego przekonać.......
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***