Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wyspy - porady praktyczne
Autor Wiadomość
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2014-03-16, 23:07   

Tadeusz napisał/a:
Adi napisał/a:
1. Ruch drogowy. O Rondach Tadeusz pisał całkiem niedawano, ale czy poza oczywistą rzeczą, jaką jest ruch po drugiej stronie czy są jeszcze jakieś kruczki, zasady i reguły u nas niespotykane, i dla nas nowe.


Adasiu, generalnie w Uk na drogach jest bardzo bezpiecznie,

[ciach]

Na zdjęciach pokazuję parkowanie w pozornie nieprzyjaznej Anglii. :)

Pozdrawiam. :kwiatek2


Tadeusz, bardzo porządna garść porad dotycząca UK! Przez ten czas, który minął od napisania przez Ciebie tego, posta raczej nic się tam nie zmieniło :)

Mam zamiar również pozwiedzać UK, ale najpierw w planie mam zwiedzić niezwiedzone jeszcze ciekawe miejsca u mnie w Irlandii.
Postaram się opisać ciekawe miejsca na Zielonej Wyspie, które odwiedzę swoim kamperkiem :)

Za te porady :pifko
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tadeusz 
Administrator
CamperPapa


Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 06 Lis 2007
Piwa: 1568/2196
Skąd: Otwock
Wysłany: 2014-03-17, 12:00   

Mavv napisał/a:
Mam zamiar również pozwiedzać UK, ale najpierw w planie mam zwiedzić niezwiedzone jeszcze ciekawe miejsca u mnie w Irlandii.

Postaram się opisać ciekawe miejsca na Zielonej Wyspie, które odwiedzę swoim kamperkiem


Mavv, dziękuję za piwko.

Anglię, Walię i Szkocję znam całkiem nieżle ale w Irlandii nie byłem.

Przy najbliższym pobycie w UK trzeba będzie przeskoczyć na Zieloną Wyspę, a wtedy przydadzą się Twoje porady.

Pozdrawiam. :spoko
_________________
W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-03-17, 12:29   

Siwa pytała jeszcze o parkowanie dla niepełnosprawnych, ale rozumiem ,że sprawni mogą nie znać tematu- może miejscowi?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2014-03-17, 12:38   

zbyszekwoj napisał/a:
Siwa pytała jeszcze o parkowanie dla niepełnosprawnych, ale rozumiem ,że sprawni mogą nie znać tematu- może miejscowi?


Rozumiem, że chodzi o parkowanie na campsite'ach? Bo jeśli chodzi o zwykłe parkingi, gdzie są miejsca dal niepełnosprawnych, to nie widziałem, żeby parkowało tam auto bez oznaczenia (tu w Irlandii jest to taka jakby karta koloru niebieskiego). A, przepraszam, raz byłem świadkiem interwencji policji, bo ktoś nieuprawniony zaparkował na miejscu dla niepełnosprawnych.
Także jeśli macie taką kartę/oznaczenie/cokolwiek uprawniające do parkowania na takich miejscach, to jak najbardziej :bigok
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2014-03-17, 12:41   

Tadeusz napisał/a:
Przy najbliższym pobycie w UK trzeba będzie przeskoczyć na Zieloną Wyspę, a wtedy przydadzą się Twoje porady.


Daj znać, jak będziesz, to może jakiś spot się zorganizuje :)

Spróbuję coś poszukać w otchłani twardego dysku - jakieś fotki + opis. Może sie przyda. Na pewno dzis nie dam rady, bo szykujemy się do dzisiejszej parady na Patryka. A potem na Guinnessa! :pifko
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krimar
Kombatant


Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 07 Lip 2010
Piwa: 58/6
Wysłany: 2014-03-17, 16:05   

No i jeszcze jedno - pieszy ma zawsze czerwone światło, także jeśli kierowca ma zielone to może skręcać w prawo lub lewo wiedząc że ma pierwszeństwo nad pieszym.
Pieszy za to może przechodzić na czerwonym, ale na własne ryzyko i mandatu za to nie dostanie.
Jeśli pieszy chce mieć zielone to wciska guzik i samochody z wszystkich kierunków maja wtedy czerwone, a pieszy może przejść na ukos.
(Oczywiście dotyczy to odpowiedni małych skrzyżowań)
_________________
Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a:

Jest tak jak mówi krimar.

Brat napisał/a:
(...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2014-03-17, 18:09   

krimar napisał/a:
No i jeszcze jedno - pieszy ma zawsze czerwone światło, także jeśli kierowca ma zielone to może skręcać w prawo lub lewo wiedząc że ma pierwszeństwo nad pieszym.
Pieszy za to może przechodzić na czerwonym, ale na własne ryzyko i mandatu za to nie dostanie.
Jeśli pieszy chce mieć zielone to wciska guzik i samochody z wszystkich kierunków maja wtedy czerwone, a pieszy może przejść na ukos.
(Oczywiście dotyczy to odpowiedni małych skrzyżowań)


W Irlandii pieszy to święta krowa. Nawet jak mają czerwone, to w miastach trzeba na nich uważać.
A co do przechodzenie na ukos, to występuje to na wszystkich skrzyżowaniach. Po prostu ruch we wszystkich kierunkach ma czerwone, pieszy ma zielone i łazi wszędzie.

Nie powiem - zdziwiła mnie taka sytuacja za pierwszym razem. Czerwone światło dla pieszych, a oni idą. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby nie to, że obok szedł pieszy patrol policji :O Ot, taka kultura. Pomimo takich zachowań pieszych, do wypadków dochodzi bardzo rzadko. No, ale w Irlandii jeździ się duuużo wolniej przez miasta niż w Polsce. Po prostu kierowcy przestrzegają przepisów.
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Danyxm 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ducato 1991 Knaus Traveller
Dołączył: 24 Sie 2015
Piwa: 2/5
Skąd: Szkocja
Wysłany: 2015-08-28, 23:36   

Dodam od siebie , ze w szkocji wlasnosc prywatna jest bardzo szanowana. Nietaktem jest wjechac na czyjas posiadlosc i dopiero pytac czy mozna.
Przy tym kamperowanie jest popularne i mile widziane, czasami wystarczy mile slowo,usmiech i mozna sobie na czyjejs ziemii kamperowac do woli.
Ale szkocja to piekny i wyludniony kraj, jezdzac zawsze nzjadziecie jakies fajne miejsce do zatrzymania sie. Zazwyczaj jest bardzo jasne oznakowanie dotyczace mozliwosci postoju/noclegu - i warto sie tego trzymac.
Szkocka policja jest bardzo przyjazna - mieszkam tu juz szmat czasu a potrafia mnie do dzis zadziwic swoim podejsciem.

I pamietajcie ze Szkocja to szkocja, anglia to anglia a walia to walia. Szczegolnie highlanderzy sa uczuleni na te roznice. Masa europejczykow myli Anglie z WIelka Brytania, a szczegolnie ostatnio klimaty nacjonalistyczne (w tym i nienawistne w kierunku Anglii) sa bardzo zywe. Przy tym polnoc szkocji jest tradycyjnie bardzo patriotycznie-narodowa. Nie probujcie zrozumiec szkockiego akcentu ani mowic w podobny sposob - szkoci jak chca to mowia tak by ich zrozumiano :)

Bedac na polnocy, warto rozgladac sie za lokalnymi , malymi destylarniami - to jest to czego nigdzie indziej nie sprobujecie - niektorych wstretnych,niektorych wysmienitych gatunkow ichniejszego bimbru :)

I na koniec - szkocji to mistrzowie turystycznego handlu - wbrew pozorom to turystyczny kraj, bardzo szanujacy turystow - i mozna sie zdziwic jak w niektorych wsiach, z zmieniono automatycznie na - opowiadaj jakiejs robia atrakcje turystyczna :)

Parkowanie - wazna sprawa.
Parkowanie jest w miastach bardzo restrykcyjne i lamanie zasad slono moze kosztowac. Nie polecam zostawiania auta w miejscach do tego nie przeznaczonych.

Przy tym wokol miast jest mase obiektow typu "park & ride" ( dookola samego edinburgha jest chyba 5) - sa to parkingi , bezpieczne, gdzie za niewielka oplata mozna zostawic auto na kilka godzin i przesiasc sie do komunikacji miejskiej. Zazwyczaj w cenie parkingu jest bilet calodniowy. Konkretne parkingi trzeba sprawdzic pod wzgledem dostepnosci dla kamperow - bo nigdy tym tematem sie nie interesowalem..

Praktycznie kazde wieksze miasto ma taka "usluge" w ofercie - i uwazam ja za bardzo fajna opcje zwiedzenia miasta :)

Zapraszam do Szkocji zatem i gwarantuje, ze bedziecie zachwycenia. Przynajmniej widokami. Sprawdzcie szczelnosc swoich wozow przed przybyciem w te strony :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2016-12-07, 22:53   

http://40ton.net/kara-doz...lkiej-brytanii/ :mikolaj
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orys 
stary wyga


Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Sty 2017
Piwa: 58/13
Skąd: Glasgow
Wysłany: 2017-02-04, 22:57   

Dzień dobry, jako ktoś od ponad dekady mniej lub bardziej na cały etat jeżdżacy po Wielkiej Brytanii zawodowo, a po drodze mający epizod jako tłumacz dla szkockiej policji specjalizujący się w zagadnieniach związanych z ruchem drogowym myślę, że mogę się przydać :-) Tymbardziej, że widze, że pokutują tu (i w innych związanych z tematem wątkach) rózne nieprawdziwe mity. A ja kiedyś nawet miałem swoją kolumnę w polonijnej gazetce gdzie rozprawiałem się z takimi mitami. To że że mam dzisiaj leniwą sobotę, postanowiłem przysiąść sobie z lampką wina i Wam napisać co i jak.

Jazda po UK

Wbrew pozorom, różnicą jest nie tylko ruch po lewej stronie. Są liczne drobiazgi, które robią znaczącą różnicę.

1. Pierwszeństwo

Tu nie ma czegoś takiego jak pierwszeństwo z prawej. Dlatego wszystkie skrzyżowania mają wyznaczone wymalowanymi na jezdni pasami kto ma komu ustąpić. W przypadku skrzyżowania typu X jest na środku wymalowane "mini rondo" wielkości większej pizzy i wtedy de facto się ustępuje pierwszeństwa z prawej, bo przezież nikt nie będzie na czymś takim w kółko jeździł:

Ale już na skrzyżowaniu typu T zwykle pierwszeństwo mają jadący poprzeczką a ustąpić im muszą dojeżdzający z boku - ale tu też nie ma reguły.

Istotne jest, że często za regulację pierwszeństwa odpowiadjaą tylko znaki poziome, a te mogą być zatarte i niewidoczne. Na szczęscie Brytyjczycy jeżdżą dużo wolniej i spokojniej niż Europejczycy, więc zwykle jak nie wiadomo co jest, to się zdążą jakoś porozumieć gestami albo mruganiem.

2. Linie na jezdni.

Istotną różnicą jest to, że podwojna ciągła na skrzyżowaniu nie oznacza, że nie można na nim skręcić. Po prostu poza miastem ciągłe używane są tylko do ograniczania wyprzedzania a także do sygnalizowania zwężenia jezdni - co jest ważną sprawą dla kamperowców:

Znowu: nie jest to regułą, ale jeśli jedziemy wąską drogą i nagle znika nam środkowa linia przerywana, podczas gdy linie krawędziowe wciaż są, to znaczy, że w tym miejscu pasy ruchu są zbyt wąskie aby się bezpiecznie wyminąć z jadącym na przeciwka.

Ale uwaga, to jest dosć nowa rzecz i nie jest ona regułą, więc to, że pasy są, nie oznacza to, że pasy są wystarczająco szerokie - działa tylko w jedną stroną.

Istotną sprawą są linie przy krawężnikach regulujące parkowanie.
I tak:
- linie pojedyncze białe ciągłe oznaczaja zakaz parkowania.
- linie pojedyncze białe zygzakowane oznaczają zakaz parkowania i zatrzymywania się przy przejściu dla pieszych (ale tylko po ich "wewnętrznej" stronie - jeżeli przy przejściu są zatoki, tak jak np. tutaj:

to w zatokach można parkować.
- linie pojedyncze żółte zygzakowane oznaczają zakaz parkowania przed szkołą - dotyczy to jednak tylko określonych godzin i dni (zwykle podanych na przyczepionych w pobliżu tabliczkach).
- linie pojedyncze żółte ciągłe oznaczają zakaz parkowania w określonych na znajdujących się w pobliżu tabliczkach.
- linie podwójne żółte ciągłe oznaczają zakaz parkowania zawsze.

Uwaga do dwóch poprzednich: można się na takich liniach zatrzymywac, chyba, że jest to zakazane. Zakaz wyraza się poprzecznymi kreskami na krawężniku, poprzecznymi do owych linii. Pojedyncze kreski oznaczają zakaz zatrzymywania się w określonych godzinach, podwójne - zawsze.

Wracając do linii:
- podwójne linie czerwone oznaczają tzw. newralgiczną red route - nie można tam się ani zatrzymywać, ani parkować i auta tam stojące bedą odholowywane w pierwszej kolejności.
- gruba żółta linia (zwykle będąca jednym z krawędzi prostokąta) to przystanek autobusowy. NIe można się zatrzymywać, nie można parkować. (co ciekawe na jakichś bocznych uliczkach czy wioskach są przystanki bez wymalowanych linii i na takich sobie można parkowac - autobus po prostu najwyżej stanie na środku ulicy).
- tzw. yellow box czyli wymalowane na skrzyżówaniach albo przejazdach kolejowych żółte kratki - to jest oznaczenie, że nie można wjeżdżać jeśli po przeciwnej stronie yellow boxa nie ma miejsca na zjechanie ze skrzyżowania. Co ciekawe, jesli nie ma yellow boxa to zwykle można wjeżdżać, bo to oznacza, że cykl świateł wyregulowany jest w taki sposób, że zdążymy zjechać zanim ci z przeciwka bedą mieli zielone
- istnieją też boxy będące dwoma poprzecznymi kreskami z napisem KEEP CLEAR - na nie też nie można wjeżdzać, ale oznaczają one, że ruch poprzeczny nie jest regulowany światłami.

BUS pasy zwykle od pozostałych pasow oddzielane są grubą ciągłą linią, jesli bus pas nie jest aktywny (na znakach zwykle jest to opisane) to można przez nie normalnie przejeżdżać.

Jeśli miejsce parkinowe jest wyznaczone (wyrysowane na jezdni) to znaczy że obowiązują tam jakieś ograniczenia (parkowanie płatne, ograniczenia czasowe itp). Jeśli po prostu nie ma przy krawężniku żadnej linii to znaczy, że można parkować.

Ja wiem, że jak się to czyta, to to sprawia wrażenie wielkiego chaosu, jak pierwszy raz przyejchałem do UK tęz mi się wydawało, że za malowanie pasów na drogach odpowiada jakiś szalony Picasso, ale jak się do tego przyzwyczaić to widac, że to ma sens i jest w miarę logiczne.

3 Różnice w przepisach

Przede wszystkim: pieszych nie obowiązują ŻADNE przepisy. Ustawodawca wychodzi z zalożenia, że nie może wymagać niczego od pieszych, jeśli nie musza oni mieć prawa chodzenia. Dlatego światła i przejścia są dla nich ułatwieniem, a nie obowiązkiem. Z drugiej strony tak długo jak nie będziemy ich rozjeżdżać to nie musimy ich przepuszczać jeśli idą na pałę (choć jest to oczywiście w dobrym tonie) dlatego niczym dziwnym nie jest widok idącego środkiem drogi pieszego czekającego na lukę w pojazdach.

Mogą być przejścia różnego rodzaju - zwykle wyznaczane są metalowymi kołkami wbitymi w asfalt i regulowane światłami, z wyjątkiem TZW Zebra Crossing, z normalną zebrą i migającymi żółtymi kulami. Tu pieszy ma ABSOLUTNIE i ZAWSZE pierwszeństwo.

Kolejną isotną róznicą jest to, że jeśli ja jadę pasem nr 1 a Ty jedziesz pasem nr 3 i chcemy w tym samym czasie wjechać na pas 2 to nie ma powiedziane kto ma pierwszeństwo. Musimy po prosut na siebie uważać, i ktoś musi ustąpić drugiemu.

Jeszcze inną wazną sprawą jest to, że jedyną rzeczą kasującą zakazy, jest znak "koniec zakazu". I nie jest to znak taki jak u nas "koniec wszystkich zakazów" bo ten akurat oznacza "national speed limit" (o tym później). Będzie to ten sam znak z tabliczką END.

Czyli jeśli wjeżdzamy na A9 na rondzie w Perth i widzimy zakaz parkowania, to obowiązuje on daleko, daleko za Inverness (o ile dobrze pamiętam ciągnie się przez 140 mil). I to nie tylko na tej drodze - jak zjedziemy w boczną to o ile nie bedzie znaku "koniec zakazu" to on nas dalej obowiązkuje. Aż do odwołania. Znakiem. Jak bedzie teren zabudowany to też bedą znaki ograniczające prędkosć.

Żeby się nie zapomnieć co jakis czas są tzw. powtarzacze zakazow - czyli znaki o mniejszej średnicy.

4. prędkosć

Tu szczerze mowiąc nie jestem pewien, bo sprawa jest śliska.

Jesli znaki nie mówią inaczej to obowiązuje National Speed Limit czyli:

dla samochodów wynosi 30 w terenie zabudowanym, 60 poza nim i 70 na dwupasmówkach i autostradach.

Ale już ograniczenie prędkości dla aut dostawczych wynosi 30 w zabudowanym, 50 poza, 60 na dwupasmówkach i 70 na autostradach

30mph = 48km/h
50 = 80
60 = 96
79 = 112.

Brytyjskie kampery są rejestrowane jako "motor caravan", polskie jako ciężarowe specjalnego przeznaczenia, więc nie umiem powiedzieć, czy obowiązują Was prędkości dla aut dostawczych czy osobowych. Ja bym jeździł jak osobowym ale się na mnie nie powoływać jakby co :)


5. Policja

Policja jest tu generalnie bardzo uprzejma i pomocna. Tu policjant to nie jest "pan władza" tylko "pan służba". Na mniejsze wykroczenia bardzo często potrafią przymknąć oko, jeśli jakis turysta robi cos głupiego to też raczej pomogą mu się wykaraskać z opresji niż będą walić mandatami.

Natomiast bardzo serio traktowane są poważne wykroczenia.

BARDZO WAŻNA DYGRESJA:

Niech Was ręka boska broni wyprawiać takie głupoty, jakie tu wyczytałem w którymś wątku, że ktoś cofał na autostradzie bo mu coś z kampera odpadło i szukał. Aż mi się włos na głowie zjeżył, bo jest to wyjątkowo bezmyslne zachowanie.

To jest zdjęcie furgonetki serwisu opon na którą najechała ciężarówka:



Kto rozpozna markę? Wbić sobie to zdjęcie do głowy, wydrukować i powiesić na desce rozdzielczej jeśli ktoś miewa takie pomysły i nie robić takich głupot, prosze.

Pamiętajcie jeszcze, że w Wielkiej Brytanii nie ma ograniczenia wysokosci pojazdu. NIczym rzadkim nie są tu tiry z piętrowymi naczepami o wysokości 5.6 metra, a i zwykłe tiry są znacznie wyższe niż te do których przyzwyczailiśmy się w Europie, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie wyglądają.

Ja na część etatu jeżdżę np. tym, i patrząc na to z pewnoscią nie powiedzielibyście, że jest to auto nielegalne w Polsce ze względu na jego wysokość, prawda?


NIe muszę chyba mówić jak bardzo podatne na podmuchy wiatru są takie pojazdy.

Także ten, proszę nie cofać na autostradzie, nie zatrzymywać się na poboczu, nic takiego nie robić. Jeśli ktoś myśli, że mu nic nie będzie, to niech wystarczającą wiadomoscią będzie, że na autostradach wszędzie są kamery automatycznie wykrywające tego rodzaju zachowania a takie coś uznawane jest za "dangerous driving", auto którym popełnia się takie wykroczenie zostaje zajęte na poczet przyszłych kar a jego kierowca, jeśli nie jest zameldowany w UK z automatu idzie do aresztu gdzie czeka na rozprawę sądową.

Tłumaczyłem kiedyś w takiej sprawie, kierowca polskiego busa przegapił zjazd z autostrady i sobie wymyślił, że cofnie. W rezultacie busa odholowano na parking a on wylądował w areszcie. Był to piątek, przesiedział do wtorku (bo poniedziałek był wolny) dostał 2000 funtów kary i dwuletni zakaz poruszania się autem po Wielkiej Brytanii (normalnie by mu odebrano prawo jazdy na rok, ale miał polskie). Poza tym trzeba było jeszcze zapłacić za holowanie i parking no i właściciel firmy musiał przysłać innego kierowcę po auto.



Za Dangerous driving może zostać uznane także spowodowanie wypadku podczas korzystania z komórki czy przekroczenie prędkości o więcej niż 25mph na godzinę.

Absurdem przy całej tej mojej powyższej dygresji jest to, że policja zatrzymując pojazdy na autostradzie często zatrzymuje je na poboczu - to się bierze stąd, że prawie nie ma tu autostradowych parkingów. Ja uwazam, że to jest bez sensu i kilka razy, kiedy policja probowała mnie zatrzymać do kontroli włączałem awaryjne i kontynuowałem jazdę do najbliższego zjazdu z autostrady i stawałem dopiero tam. NIe bójcie się, strzelać do Was nie będą, bo nie mają z czego :) A zapytany dlaczego tak robiłem mowiłem, że dla bezpieczeństwa i nigdy nie miałem problemów z tego powodu.

6. Alkohol.

W Anglii i Walii limit to 0.8 promila, Szkocja parę lat temu obniżyła i tu wynosi on teraz tylko 0.5

PORADY NATURY BARDZIEJ KAMPEROWEJ

Tu mówię od razu - mam zero doświadczenia z jeżdżeniem kamperami po UK, bo takiego pojazdu nie posiadam (jeszcze!) i wakacje spędzam pod namiotem. Natomiast przez lata jeździłem po całym UK ciężarówkami i busami, i nierzadko szukałem miejsca do zatrzymania się na noc. Dlatego o ile nie powiem Wam gdzie się zrzuca nieczystości, bo znam tylko kilka takich miejsc i to raczej tam, gdzie mało z Was zawita (np. terminal promowy na wyspie Eriskay :D ) to wiem, jak jest ze znalezieniem miejsca na parkowanie.

Tu trzeba wspomnieć o tym, że Anglia i w pewnym stopniu Walia to zupełnie inny świat niż Szkocja, dlatego najpierw powiem o tych pierwszych, a potem o Szkocji (gdzie mieszkam). Ale jeszcze bardziej najpierw: autostrady.

Parkingi autostradowe to jest totalna porażka. Nie ma tu zupełnie spotykanych w całej Europie tzw. dzikusów - niewielkich parkingów na których w najlepszym przypadku znajdziemy toaletę. Są to wielkie centra handlowe, pełne fastfoodow i turystów, infrastrutkrura jest zwykle beznadziejna (niczym nadzwyczajnym jest konieczność cofania na miejsce parkingowe - także TIRem), ceny z kosmosu a jedzenie podłe. Unikać za wszelką cenę, chyba, że koniecznie musimy do toalety (która czesto znajdowac się będzie po przeciwnej stronie, co ma nas zmusić przejście koło wszystkich sklepów i stoisk z trzy razy droższym niż gdzie indziej gównem z chin).

Parkowanie na takich parkingach jest darmowe jedynie do dwóch godzin, dawniej były darmowe prysznice, ale teraz spotyka sie to coraz rzadziej.

Jest owszem kilka fajnych - np. Tebay Services przy M6 w Cumbrii ma nawet kemping, ale są to wyjątki.

Jesli chcemy stanąć sobie w spokoju polecam spojrzeć na mapę. Większość z autostrad ma równoległe alternatywne drogi. Obwodnica Londynu od południa prowadzi wzdłuż wijącej się przez miasteczka i wioski A25. Wzdłuż częsci M1 prowadzi A5. Od Birmingham do Manchesteru mozemy pojechać bodaj A38, Gdzieś od Preston w gorę wzdłuć M6 prowadzi mamy najpierw A6 a potem, po wjechaniu do Szkocji prowadząca przez większość czasu niemal tą samą scieżką B709345cośtam cośtam (nie pamiętam, ale trudno jej nie zauwazyc, skoro jest 10 do 50 metrów po lewej).

Takie drogi często mają znacznie mniejszy ruch, są na nich zatoczki a nawet całkiem fajne parkingi, na których można spokonie stanąć i stać do woli za darmo.

W niektórych z nich znajdziecie tabliczki "no overnight parking", ale tabliczki takie, o ile nie jest na nich podana podstawa prawna (drobnym maczkiem napisane że bylaws cośtam cośtam albo że by order of the council, paragrafy i numerki) nie są one zakazem a jedynie uprzejmą prośbą. Można stawać :)

Generalnie te równoległe drogi mogą stanowić sympatyczną alternatywę dla jazdy nudną autostradą, polecam.

Teraz co do parkowania:

Generalnie przepisy są rózne dla kamperów i przyczep kempingowych. Z przyczepami praktycznie można stawać tylko na terenach prywatnych, wyznaczonych miejscach dla Irish Travellers albo kempingach. Kamper to jest pojazd w ktorym tak się może zdarzyć, że kierowca będzie zmęczony i potrzebował odpoczynku, więc w sumie wszędzie można zaparkować. Z naciskiem na zaparkować: jeśli bedziecie stali i pili herbatkę wewnątrz auta problemu nie będzie. Jesli rozstawicie sobie mebelki, parasol, agregat, grilla i doniczki z kaktusem to już jest to uważane za kempingowanie i niedozwolone. Dalsze róznice opiszę osobno:

Anglia, Walia.

Tu w terenach wysoce zurbanizowanych albo turystycznych istnieją ograniczenia. W wielu miejscach nie można stawać na dłużej niż X godzin, nawet leśne parkingi są z parkometrami itd itd. Kiedy jeździłem busem to szukając spokojnego miejsca na nocleg po prostu wcinałem się w jakieś ultra boczne drogi, im węższa tym lepsza i tam się zawsze znajdowała jakaś błotnista zatoczka czy nieużywany wjazd na pole na którym można było stanąć.

W miejscach turystycznych są wyznaczone specjalne strefy do parkowania kamperów, bywa i że za darmo.

Jesli gdzieś jest tabliczka, że teren prywatny, to uszanować - wielu właścicieli ma umowy z firmami zakładającymi blokady na koło, są to bardzo szemrane instytucje, lepiej nie mieć z nimi nic do czynienia.

Wiele parkingów bedzie miało także specjalne belki ograniczające wysokość.

Dobrym miejscem na darmowy postój na nocleg są obszary przemysłowe - industrial estate, business park itp. Wiem, że turysta zwykle raczej unika czegokolwiek co ma w nazwie "industrial" spodziewając się tam syfu i hałasu, ale wiele z nich, szczególnie tych mniejszych, jest siedzibami małych firm i życie po 17:00 w takich miejscach zamiera. Inne to wręcz piękne parki z fontannami i kwietnikami gdzie wśród drzew stoją piękne biurowce, często są nawet stoły i ławki, więc sobie można nawet urządzić piknik :)

Takie miejsca zwykle są monitorowane kamerami, nierzadko także patrolowane przez ochronę, więc o ile się będziecie grzecznie zachowywać i nie wyglądać na tzw. Irish Travellers (czyli, niepoprawnie mówiąc, wędrownych Cyganów) nie powinno się Wam robić problemów.

Jeżeli kiedykolwiek ktoś będzie Was probował przegonić to w dobrym tonie jest przeprosić i odjechać. Ale jeśli ktos Was będzie chciał zmusić - nawet policja - a Wy nie chcecie, to mówicie że kierowca jest zmęczony i musi odpocząć i nic Wam nie zrobią.

Tip od znajomych brytyjskich kempingowców. Oni jak się gdzieś zatrzymują, to biorą worek na śmieci, chwytak i ogarniają śmieci w najbliższym otoczeniu (których na pewno nie będzie brakowac, bo brytyjczycy to straszni syfiarze). To jest takie demonstracyjne dla potencjalnych obserwatorów: patrzcie, my nie jesteśmy Irish Travellers, nie bedziemy tu siedzieć przez tydzień puszczając disco na cały regulator, i nie zostawimy wywrotki śmieci po sobie. Wręcz przeciwnie, śladu po nas nie będzie, a i parę śmieci pozbieramy.

Szkocja

Szkocja to nieco inny kraj z osobnym system prawnym. Prawo pozwala na kempingowanie na dziko, ale nie jest to tak nieuregulowane jak się tu niektórym wydaje:
- kempingowanie to znaczy biwakowanie z małym namiotem. Na jedną, maksymalnie dwie noce. Nie rozstawienie sobie całego majdanu wokół kampera i spędzanie przy nim tygodni.
- kempingowanie ograniczone jest do tzw. dzikich terenów. Czyli takich, które znajdują się w wystarczającej odległości od domostw, żeby nie naruszać prywatności mieszkających w nich ludzi. Zwykle kilkaset m wystarczy, kempingowałem i bliżej, ale są świry takie jak właściciele domku przy latarni morskiej Rua Reidh, którzy znani są z tego, że gonią ludzi nawet z drogi która prowadzi do latarni a ma ponad 7 mil długości, twierdząc, że skoro tylko oni tam mieszkają, to korzystanie z tej drogi narusza ich prywatnosć.
- kempingowanie na dziko ogranicza sie do małych grup. Jesli ktoś już kempinguje, to należy poszukać innego miejsca.
- nieprawdą jest co wyczytałem bodajże w tym wątku, że mozna sobie palić ogniska do woli. Nie można sobie palić "do woli". Prawo mówi "use stove or leave no trace of fire". Czyli ewentualnie, jeśli wytniemy kwadrat darni i ognisko rozpalimy w dziurze a potem je przykryjemy darnią to ewentualnie możemy, rozpalanie ognisk (nawet jeśli już przed nami ktoś rozpalał i jest ślad) jest wykroczeniem. I można za to dostać mandat. (ja osobiście korzystam z czajnika sztormowego, wystarczy, żeby się ogrzać a przy okazji jest wrzątek na herbatę).
- nie można rozbijać się na terenie oznaczonym jako prywatny na którym stoi wyraźny znak zabraniający tego, na terenie ogrodzonym lub w czyichś uprawach.

Teraz dobre wieści:

- to co pisałem o kamperach i przyczepach obowiązuje też w Szkocji. Czyli jesli nie będziemy kamperować - rozstawiać mebelków, wbijać parawanów i bóg wie co jeszcze, możemy stanąć praktycznie wszedzie, choćby i w centrum miasta. Niedaleko mnie regularnie staje facet który ma 7.5t Mercedesa Vario przerobionego na kampera, a mieszkam może nie w centrum, ale wewnątrz Glasgow to na pewno.
- dodatkowo: nie jest wykroczeniem zjechanie z drogi w celu zaparkowania. Czyli mozemy zaparkować na trawiastej łączce tuż przy drodze. Gdzieś nawet jest napisane do ilu metrów można zjechac, nie pamiętam czy półtora czy pieć i nie mogę teraz znaleźć.

Jak już zaparkujemy, to możemy niemalże wszystko. Praktycznie nie istnieją ograniczenia dla pieszych (poza włażeniem do czyjegoś ogródka, na tory kolejowe czy na lotnisko), mozna nawet chodzić po polach uprawnych jeśli się idzie po ich krawedzi (a jeśli sobie tego rolnik nie życzy, to musi wyznaczyć ścieżki).

Anglojęzycznym polecam lekturę tego tekstu który to tłumaczy: http://www.undiscoveredsc...dooraccess.html

Innymi słowy - jak chcemy stanąć, rozłożyć majdan pod wysuwaną markizą i grillować na dworze, to lepiej poszukajmy kempingu albo dogadajmy się z właścicielem terenu.

Jeśli jednak zadowolimy się spedzaniem czasu wewnątrz naszego kampera to możemy stanąć de facto wszedzie.

Choć są miejsca - szczególnie w Highland, parkingi oznaczone znakami takimi jak u nas "miejsce na piknik" i tam wszyscy sobie stają i kempingują jak chcą i nigdy się nikt nie czepia, więc wiecie :) Trzeba pamietac, że Szkocja żyje z turystów, więc się idzie im bardzo na rękę :)

No, to tyle, rozpisałem się, jakby ktos chciał o coś pytać to służę pomocą :)
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2017-02-05, 00:30   

orys, dzieki za kupe bardzo dobrych i praktycznych rad!
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orys 
stary wyga


Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Sty 2017
Piwa: 58/13
Skąd: Glasgow
Wysłany: 2017-02-07, 23:35   

O, a jeszcze przypomniało mi się, że o tym nie napisałem:

Reflektory

Dlaczego nikt nie zakleja reflektorów? Mam tą przyjemnosć że zarabiam jeżdżac jedna z najpopularniejszych wśród turystów dróg i naprawdę wybitnie mi to działa na nerwy. Wyobraźcie sobie, że w sezonie wracacie gdzieś z Ardnamurchan albo Fort William, spędzacie za kółkiem już 7 godzinę a w pracy jesteście 10, zmęczenie powoli się pojawia, dojeżdżacie do A82 nad Loch Lomond, którą to trasą niemalże wszyscy turyści wyjeżdżają z Glasgow na północ i co trzecie auto Wam wali po gałach nieoklejonymi reflektorami to szału można dostać... Szlag by każdego trafił, prawda?

Niektórzy tego nie robią ze zwykłego lenistwa, inni, "bo i tak nikt tego nie sprawdza", wyczytałem tu też gdzieś na forum że to niby "gówno daje" - jest to częściowa prawda. Po pierwsze: zdarza się, że ktoś dostanie mandat za brak tych świateł. Po drugie: owszem, daje, ale jak się to porządnie zrobi. Te "korektory" które można kupic na promie i które rzekomo mają załamywać promień światła faktycznie w większości samochodów niewiele dają - bo one działają tylko jak się ma szkło prostopadłe i niezbyt odległe od odbłyśnika. Jakby ktoś miał ładę 2107 to pewnie by były wyśmienite. A już najbardziej "gówno daje" maksymalne obniżenie reflektorów w dół - jadących z przeciwka nadal oślepiacie a za to sami nic nie widzicie bo sobie świecicie w asfalt tuż przed autem.

Ale zdradzę Wam w tajemnicy sposób budżetowy i prosty - czarna taśma izolacyjna :)

I tu taka uwaga: jakieś inne nalepki nie zdają egzaminu. Ciepło reflektora rozpuszcza klej i na pierwszym postoju okazuje sie, że nasze nalepki przeminęły z wiatrem. Tymczasem taśma ładnie się trzyma (zwykle daję ze dwie nachodzące na siebie warstwy dla pewności) bo jest elastyczna, a jednocześnie z nagrzanego reflektora ładnie schodzi, potem wystarczy przetrzeć mokrą szmatką i nie ma śladu. A takie kupne naklejki jak raz od kogoś dostałem i postanowiłem użyć to potem nie mogłem się pozbyć tego dziadowskiego kleju i mam teraz porysowany reflektor...

No ale dobra, prawdziwe pytanie brzmi: gdzie to przyczepić. Wielu z Was ma tutaj ma starsze auta, tam sprawa jest prosta - na szkle reflektora wyrysowane są odpowiednie linie. Wystarczy zakleić taki rozszerzający się trapezik:



Tu jest narysowane to pole na przykładzie kampera Talbot (czyli brytyjskiej odmiany popularnego tu Peugota / Ducato z wczesnych lat 90-tych), pamietajcie tylko że u Was będzie lustrzane odbicie. Wystarczy więc kawałek taśmy izolacyjnej i gotowe.

Sprawa jest troszkę bardziej skomplikowana w autach nowszych, które mają fikuśne kształty świateł i gładkie szkło (a właściwie plastik) ale i tu nie jest to skomplikowane - powiem tylko, że jak jeździłem busem po Europie to za każdym razem zakładałem taśmę i nigdy nie zajęło mi to dłużej niż kilka minut.

Jak więc się do tego zabrać? Znajdźmy gładką ścianę albo inną powierzchnie i stańmy w takiej odległości, żeby było widać kontur świateł:



Teraz bierzemy coś co bedzie nam dawało troche cienia, ale będzie na patyku, żeby sobie nie zasłaniać ręką - ja np robiłem to wizytówką wsadzoną pod zaczep długopisu albo trzymanym za ostrze śrubokrętem i szukamy miejsca, po zasłonieniu którego znikają te idące do góry trójkaty. Zwykle znajduje się ono niejako "po przekątnej" żarówki. I w tym miejscu musimy nakleić sobie kilka kawałków izolacyjnych.

Przy okazji gmerania w necie znalazłem jak to wygląda w Fiacie Ducato od 2007 w górę, chyba RHD:


I w jego poprzedniku




Muszę powiedzieć, że jestem dość pod wrażeniem, że się komuś tak chciało, bo ja jestem paskudnym leniem i zwykle u mnie to wyglądało tak:

ale od bycia pięknym to ja jestem a nie naklejki na reflektorach, więc się specjalnie nie przejmowałem.
(uwaga: to jest auto brytyjskie, w polskim sprinterze będzie odwrotnie!)

W niektórych autach trzeba się było nakombinować, bo po prostym zaklejeniu tworzyły się jakieś refleksy, ale zwykle parę dodatkowych paseczków wystarczało. Np w Vito którym czasem jeździłem trzeba się było troszkę namęczyć przy lewym reflektorze:


Z tak wykrojonymi reflektorami stojąc przed ścianą nie widzimy tego charakterystycznego kształtu ze zdjęcia powyżej a po prostu jedną płaską linie - i o to właśnie nam chodzi.

Podsumowując więc: to jest żadna robota, a jako ktoś, kto przez niezaklejających świateł bardzo cierpi w pracy, proszę Was abyście te trzy minutki oczekując na prom poświęcili :)
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
BaWa 
weteran


Nazwa załogi: JaroW
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 31 Paź 2008
Piwa: 36/62
Skąd: z kamperlandii
Wysłany: 2017-02-08, 10:29   

Piwo się należy za sporo przydatnych informacji :pifko
_________________
Nie zawsze chce mi się gadać. A jak już mi się nie chce,to zwykle nie odzywam się,dopóki czegoś nie powiem.- P.Coelho
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2017-02-08, 11:47   

Oczywiście piwo się należy, bo sam miałem to opisać, ale nie było czasu, a bardziej planowałem to wrzucić do relacji, tyle, że utknęła we Francji :diabelski_usmiech


Ale kilka drobiazgów:

Cytat:
Brytyjskie kampery są rejestrowane jako "motor caravan",


Szczegół bez znaczenia dla kamperów z polskimi tablicami, ale ja mam motorhome, ale może być też campervan. Znajomy tak ma.
Np. niskie vito nie za bardzo będzie motorhome, jak ktoś to tłumaczył, ale może być campervanem.

Cytat:
W Anglii i Walii limit to 0.8 promila, Szkocja parę lat temu obniżyła i tu wynosi on teraz tylko 0.5


Czy na pewno, bo kilku Szkotów przekonywało mnie, że ponownie obniżyli i teraz jest 0,0
Nie zweryfikowałem tego. Zawsze lepsze 0,5 niż 0,0 :)
Znaczy pytam o stan na dziś, bo już nie wiem.

Cytat:
W niektórych z nich znajdziecie tabliczki "no overnight parking",


W Anglii kamperowcy nie stają, w Szkocji bez ograniczeń. Od nich się tego nauczyłem i w Szkocji żadnych konsekwencji. Stałem ze sto razy na takich zakazach :)
Oczywiście nikt nie rozkłada markizy i krzesełek. Tu większość kamperów nawet nie ma markizy.
Częściej właśnie siedzi się przy ognisku lub takim wielkim "garze" na nóżkach w którym pali się drewno. Typowego kamperowania znanego z Europy czyli tylko pod markizą nie spotyka się na dziko.

Cytat:
Wiem, że turysta zwykle raczej unika czegokolwiek co ma w nazwie "industrial" spodziewając się tam syfu i hałasu


Stałem kilka razy, nawet jak życie zamiera a stoi ciężarówka, to z reguły pracuje jakiś silnik albo agregat. Masakra. Jak nie stoi to potrafi przyjechać w nocy :(
Jak kto lubi :mrgreen:


Z reflektorami nie wnikam, bo działa to w dwie strony. Angole nie naklejają jak jadą do Europy i setki (tysiące?) ich aut oślepia Francuzów, Hiszpanów. Nie chodzi mi o to że oko za oko, ale po prostu przeciętny zjadasz bagietek czy "fajfoklok" nie wiedzą po prostu jak to nakleić. Do tego jak ktoś jedzie na 2-3 dni, to naklei a później odklei, ale jak na kilka miesięcy, to z taką naklejką lub taśmą różnie może być. Na pewno i tak odlezie, albo klej zrobi gorszy syf.

Nie wyobrażam sobie też naklejenia taśmy izolacyjnej na kilka tygodni. 30 lat ich używam i po jakimś czasie klej się syfi, lepi. Ale na kilka dni ok. Tyle, że w Polsce pewnie za taką czarną taśmę izolacyjną "władza" walnęłaby mandat jako ingerencję w fabryczną homologowaną lampę. Czyli w tą stronę ryzyko, no ale tu o jeżdżeniu po UK :spoko

Oczywiście kolejne na razie wirtualne ode mnie :pifko
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/48
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2017-02-08, 13:57   

toscaner napisał/a:
Czy na pewno, bo kilku Szkotów przekonywało mnie, że ponownie obniżyli i teraz jest 0,0
Nie zweryfikowałem tego. Zawsze lepsze 0,5 niż 0,0
Znaczy pytam o stan na dziś, bo już nie wiem.


Właśnie wlazłem na oficjalną stronę UK. jest tam tabelka i według niej w Szkocji można wypic mniej. Tableka poniżej.

Cytat:
There are strict alcohol limits for drivers, but it’s impossible to say exactly how many drinks this equals - it’s different for each person.

The limits in Scotland are different to the rest of the UK.

Level of alcohol in Scotland
Micrograms per 100 millilitres of breath - 22
Milligrammes per 100 millilitres of blood - 50
Milligrammes per 100 millilitres of urine - 67


Level of alcohol England, Wales and Northern Ireland
Micrograms per 100 millilitres of breath - 35
Milligrammes per 100 millilitres of blood - 80
Milligrammes per 100 millilitres of urine - 107



I najciekawsze - jeśli ilość alkoholu w wydychanym powietrzu (lub we krwi bądź w moczu) będzie za duża, to przydielają punkty karne. Ale chyba tylko swoim kierowcom? Bo na nieangielskie prawko nie mogą przywalić punktów?

Cytat:
There are strict drink driving penalties if you are caught over the limit.
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***