Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Wycieraczki i mechanizm Ducato

airgaston - 2009-03-28, 00:29
Temat postu: Wycieraczki i mechanizm Ducato
Witam wszystkich. Od zakupu autka w zeszłym roku miałem problem z wycieraczkami. We wszystkich trzech położeniach pracowały z tą samą prędkością i można było je zatrzymać w dowolnym miejscu. Ogromnie mnie to denerwowało i w końcu postanowiłem to wydłubać, uprzednio odwiedzając serwis fiata. Moduł sterujący pracą wycieraczek jest tuż koło silniczka i solo kosztuje prawie 250PLN. Na razie odpuściłem i rozebrałem swoje. Przyczyna awarii była prozaiczna. Pod przekładnia ślimakową jest pierścień z mimośrodem który rozwiera na chwilę styk i zwiera drugi na przeciwko. A co się okazało u mnie? Na skutek przegrzania styku płynał duży prąd i styk który tkwi w plastikowej obudowie tak sie nagrzał że się ciut przesunął, a wałek podtopionego plastiku unieruchomił styk. Minutka pracy precyzyjną lutownicą i wszystko jest jak dawniej. Ale nasuwa mi się jedna myśl. Sporo z nas ma dość wiekowe auta. Częśc styków z wiekiem śniedzieje. Powoduje to topienie sie styków, plastików i coś naprawdę kiedyś może sie sfajczyć. Postanowiłem doladnie przejrzeć całą elektrykę nie tylko autka ale i zabudowy. Chyba warto. Piszę to jako ciekawostkę i ku przestrodze.
gino - 2009-03-28, 08:24

i tak 3mac...autko na pewno odwdzieczy Ci sie za to, ze sam przy nim robisz.. :bigok

to co..na KOSZELOWKE juz gotowy??

bonusik - 2009-03-28, 11:33

W moim "Franku" miałem awarię podsobego typu... :lol:
Nie mogłem poradzić sobie z brakiem lewego kierunku.Po długich przemysleniach i walce w wolnych chwilach doszedłem do dość banalnej przyczyny... 8-)
Otóż całą przyczyną było kiepka "masa".
Po dokładnym wyczyszczeniu wszystko wróciło do normy.
:spoko

ML - 2009-10-20, 13:17

Podczepię się trochę pod temat - otóż interesuje mnie, czy ktoś próbował zmieniać mechanizm lub rozwiązał sprawę w inny sposób w DUCATO r.prod 2006 (chyba wersja II, choć pewny nie jestem, bo tu tez jest namieszane sporo - ma niebieski znaczek).
W czym rzecz: otóż uważam, że tryby pracy są bardzo ubogie w funkcje, bo albo jest praca ciągła, albo przerywana w jednym trybie, który jest źle dobrany, bo wycieraczki pracują zbyt szybko np. przy mżawce. Dziwi mnie to, bo w fiatach zawsze podziwiałem rozbudowaną funkcjonalność pracy wycieraczek a tu taka kicha. Chciałbym chociaż wprowadzić ustawianie pracy przerywanej, żeby zmieniać czas odstępów. Czy ma ktoś jakieś doświadczenia w zmianach tego typu ?

Pozdrowienia.

kaimar - 2009-10-20, 13:23

ML, określ dokładnie o jaki model Ducato Ci chodzi. Czy ten przed 2006 czy po 2006 czyli najnowszy?
Jeśli jest to wersja przed 2006 to mogę pomóc.

Tadeusz - 2009-10-20, 13:46

bonusik napisał/a:
W moim "Franku" miałem awarię podsobego typu... :lol:
Nie mogłem poradzić sobie z brakiem lewego kierunku.Po długich przemysleniach i walce w wolnych chwilach doszedłem do dość banalnej przyczyny... 8-)
Otóż całą przyczyną było kiepka "masa".
Po dokładnym wyczyszczeniu wszystko wróciło do normy.
:spoko


Jarku, to bardzo częsta przyczyna niedomagań w autkach pełnoletnich. Płytka masowa w Ducato ukryta za akumulatorem potrafi wskutek zaśniedzienia pokiełbasić jednocześnie i kierunkowskazy i wycieraczki. :?

roger - 2009-10-20, 13:53

Tadeusz napisał/a:
Płytka masowa w Ducato ukryta za akumulatorem potrafi wskutek zaśniedzienia pokiełbasić jednocześnie i kierunkowskazy i wycieraczki. :?

....I wiele innych rzeczy również ......... ;)

papamila - 2009-10-20, 14:32

kaimar napisał/a:
po 2006 czyli najnowszy?

w nowym Ducato III mam trójpozycyjny interwał czasowy
+ dwa tryby pracy ciągłej- wolny i szybki

ML - 2009-10-20, 16:19

Nie wiem czy to DUCATO II czy IIa czy III czy też VIII :mrgreen: Nie jest to jednak najnowsza wersja, bo ma niebieski znaczek, inna maskę, inne światła i... tylko jedną opcje pracy wycieraczek w trybie przerywanym, bez możliwości zmiany przerwy czasowej. Fiat w tym wypadku się nie popisał i moim zdaniem niepotrzebnie zaoszczędził.

Pozdrowienia.

lepciak - 2009-10-21, 19:34

ML
Cytat:
czy ktoś próbował zmieniać mechanizm lub rozwiązał sprawę w inny sposób w DUCATO r.

Weź pod lupę schemat Fiata 126p lub Poloneza gdzie znajdziesz dokładnie rozrysowane układy sterowania wycieraczkami. W Ducato wszystko jest podobnie, nawet przekaźniki i wyłączniki są takie same i tak samo działają.

kaimar - 2009-10-21, 21:24

Niestety a może stety, Ducato 2002-2006 to nie jest Polonez czy 126. Trochę inna filozofia sterowania. Teoretycznie prostsza. Do silniczka wycieraczek są doprowadzane z przełącznika pod kierownicą trzy sygnały - I bieg, II bieg, praca przerywana. Przerywacz znajduje sie w silniczku. Jak mi się uda to postaram się zmieścić schemat.
ML - 2009-10-21, 23:11

A czy pasuje silniczek z osprzętem z najnowszej wersji ? Może udałoby się przełożyć ?

Pozdrowienia.

kaimar - 2009-10-21, 23:33

Nie jestem pewien, ale w najnowszej wersji silnikiem wycieraczek steruje body komputer i przełożenie silnika wycieraczek nic nie da. Prosze mnie poprawić jesli sie mylę.
Ale w Ducato 244 można stosunkowo łatwo spróbowac zastosować jakiś zmodyfikowany "przerywacz" (może być zabytkowy do Poloneza itp) dając go w szereg z kablem I biegu.

TomekW - 2009-10-21, 23:42

Lata temu, w starym kanciastym Ducato po liftingu założyłem napęd wycieraczek od Poldka. Pasował bez przeróbek (poza kostką zasilającą) działał bez problemów, chociaż silnik chyba trochę słabszy...
lepciak - 2009-10-25, 19:22

kaimar
Cytat:
Przerywacz znajduje sie w silniczku.

Znajdujący się w silniczku przerywacz to nic innego jak wyłącznik krańcowy powodujący zatrzymanie ramion wycieraczek w ściśle określonym położeniu czyli poziomo tuż nad maską samochodu. Pracę czasową uzyskuje się z elektronicznego przerywacza bardzo prostej konstrukcji. Ducato i Polonez mają swoje korzenie we Fiacie i dlatego dużo rozwiazań technicznych Fiata jest zastosowanych w tych obu markach pojazdów.

kaimar - 2009-10-25, 19:55

Faktycznie, pomyłka. Przerywacz znajduje się w przełączniku pod kierownicą.
roger - 2009-10-26, 10:11

kaimar napisał/a:
Faktycznie, pomyłka. Przerywacz znajduje się w przełączniku pod kierownicą.


No chyba raczej nie ;) .... nie spotkałem się z takim rozwiązaniem. Jeśli mówisz o Ducato 3 generacji to wysterowanie wycieraczkami idzie poprzez BSI i tam realizowana jest funkcja "przerywacza" albo sygnałem wyzwalającym jest impuls z przywołanego przełącznika pod kierownicą nazywanego "COM" albo wyzwolenie idzie z "czujnika deszczu" jeśli pojazd jest w takowy wyposażony a przełącznik COM-u znajduje się w pozycji "auto". ;) . Zatrzymanie wycieraczek w konkretnej pozycji tak jak zawsze realizowane jest krańcówką (stykiem przerwanym) bezpośrednio w silniku wycieraczek.

roger - 2009-10-26, 11:26

Jeśli chodzi o czytanie tych schematów:
1.Oznaczenia przy złączach 4V BA czy np 24V NR - to oznaczenia ilo wtykowe jest złącze (4V cztero; 24V dwudziesto cztero pinowe) dalej jest kolor BA-blanc(biały) NR-noir (czarny)
2. Oznaczenia przy elementach CA00 (stacyjka) 5015(silnik wycieraczek) to oznaczenia elementów
3. Alfanumeryczne oznaczenia przy ponumerowanych (1,2,3....21)pinach złącza to numery przewodów (widoczne na izolacji co jakieś 8 cm na całej długości przewodu np. 145; 97; MCV00; BM43 .....

ML - 2009-10-26, 13:35

Hmmm ... trochę się pogubiłem w tym wszystkim. Który moduł odpowiada za przerywaną pracę w ducato II ?

Pozdrowienia.

roger - 2009-10-26, 14:21

Moduł oznaczony na schemacie CV00, odpowiada w Ducato II za czasową pracę wycieraczek.
kaimar - 2009-10-26, 14:42

roger napisał/a:
Moduł oznaczony na schemacie CV00, odpowiada w Ducato II za czasową pracę wycieraczek.

czyli moduł przełącznika pod kierownicą. :spoko

roger - 2009-10-26, 14:47

Tak w dwójce tak bo nie ma BSI - nie doczytałem tych zagmatwanych postów wcześniej i myślałem że dyskutujecie o III.....
W pierwszym rzucie wkleiłem schematy od III a jak doczytałem dodałem i II-ę ..... ;)

APROPOS schematów wisisz "pifko"..... ;) bo to ty je miałeś wrzucić .... ;)

roger - 2009-10-26, 15:20

ML napisał/a:
A czy pasuje silniczek z osprzętem z najnowszej wersji ? Może udałoby się przełożyć ?

Pozdrowienia.


Jak widzisz na schematach silniczki są takie same tylko sterowanie jest zupełnie inne i samo przełożenie silniczków nie zmieni ci pracy czasowej .....

papamila - 2009-10-27, 11:06

Kaimar i Roger
próbuję Was namówić powrót do tematu z przed kilku miesięcy
Tempomat w Ducato III
połączcie siły, może co z tego będzie?
Wtedy z pewnością nie będzie .........wirtualnie

ML - 2009-10-27, 11:22

roger napisał/a:
Jak widzisz na schematach silniczki są takie same tylko sterowanie jest zupełnie inne i samo przełożenie silniczków nie zmieni ci pracy czasowej .....


Co w takim razie może zmienić tą pracę ?
Wygląda na to, że trzeba by zastąpić lub odpowiednio zmodyfikować ten moduł CV00. Ciekawe czy w Jumperze i Boxerze też tak słabo wycieraczki pracują ?

Pozdrowienia.

roger - 2009-10-27, 11:42

ML napisał/a:
Co w takim razie może zmienić tą pracę ?
Wygląda na to, że trzeba by zastąpić lub odpowiednio zmodyfikować ten moduł CV00. Ciekawe czy w Jumperze i Boxerze też tak słabo wycieraczki pracują ?



....No zmodyfikować CV00 można najprościej młotkiem .... ;) - to elektroniczny sterownik i lepiej w nim nie rzeźbić ale jest Twój i to twoja decyzja ;)
Zarówno Jumper jak i Boxer to bliźniacze konstrukcje Ducato schodzą z tej samej taśmy i na tych samych podzespołach więc i wycieraczki pracują identycznie ....... a czy słabo czy nie to już subiektywne odczucie użytkownika. Ja powiedziałbym ,że nie pracują tak jak Ty byś tego chciał.
Jeśli chcesz myśleć o zmianie interwału czasowego proponuję zastosowanie jakiegoś zewnętrznego modulatorka (przerywacza) wysterowanego np biegiem I wolnym którego będziesz mógł sterować np potencjometrem..... lub montaż "czujnika deszczu" ....wtedy częstotliwość pracy zmienia się w funkcji intensywności jego przysłonięcia (opadu) ....;)

roger - 2009-10-27, 11:49

papamila napisał/a:
Tempomat w Ducato III


Proszę bardzo :
http://www.camperteam.pl/...p=108282#108282

dziwaczek - 2010-09-13, 11:19

A ja mam nadal problem z wycieraczkami - próbowałem go usunąć ale bezskutecznie. Wycieraczki nie wracają w miejsce do "parkowania" tylko zatrzymują się w dowolnym miejscu i tak przeskakują - pierwsze położenie. Dwa następne położenia działają lecz też trzeba "czujnie" wyłączać. Wyciągnąłem moduł sterowania, przylutowałem przeczyściłem i nadal to samo!!!! To dość prosta konstrukcja przekaźnik dioda, tranzystor itp.
Może ktoś ma schemat albo pomysł co z tym zrobić. Czy czasem nie pasuje moduł, może od poloneza albo innego?
Fotki - od strony elementów niestety nie zrobiłem. :roll:

dominik - 2010-09-17, 19:58

winny jest wyłącznik krańcowy w silniku wycieraczek
dziwaczek - 2010-09-17, 21:43

dominik napisał/a:
winny jest wyłącznik krańcowy w silniku wycieraczek


Przepraszam gdzie w silniku wycieraczek? Bo jest tam jedynie ślimak i kółko zębate z krzywką, która przełącza te blaszki na wyżej pokazanym elemencie plastikowym. Pod kółkiem zębatym??

dominik - 2010-09-19, 12:22

właśnie te blaszki to wyłącznik :spoko , regulator daje tylko impuls, a silnik dalej ma napięcie z tego wyłącznika, aż do momentu pełnego obrotu kiedy to te blaszki się rozłączają i silnik się zatrzymuje tylko w jednym położeniu, jeśli się nie zatrzymuje to znaczy że blaszki się nie rozwierają
dziwaczek - 2010-09-19, 20:13

Dzeki za potwierdzenie teori.
Tylko ja już te blaszki wyczyściłem - przylutowałem i nic, nadal nie działa prawidłowo - jeszcze "przedzwonię" obwody może gdzieś jest przerwa. Może się uda. :gwm

airgaston - 2010-09-23, 21:49

Wiesz co miałem ten sam problem. Gdzieś na forum są moje zdjęcia tego typu silnika z krańcowym wyłącznikiem. Styki przez które płynie duży prąd nagrzewają się i plastik się topi i nie styka. To popieprzona konstrukcja. Wymień na silnik po VI 90r. Ma prostrzą i niezawodną konstrukcję. Ja tak zrobiłem i mam święty spokój od zeszłego roku.
dziwaczek - 2010-09-24, 08:37

tez sie przymierzam do wymiany na nowszy. Ale z tym powalcze jeszcze troszke. Styki nie sa powypalane i nic sie nie stopiło. Pamietam ze na forum kiedys to było ald za diabła nie moge tego znalesc. Ale bardziej skłaniam sie do wymiany ns nowszy :-)
MILUŚ - 2012-09-11, 20:52

Przewertowałem forum oraz "mądrą" książkę : "Sam naprawiam.............." i jestem dalej w czarnej d......pie :oops: .Jak zdemontować ten cholerny mechanizm wycieraczek :evil:
Albo go może nie demontować bo problemem jest najniższy przerywany bieg wycieraczek .A właściwie jego brak .Jakieś macie sugestie ? :chytry

:spoko

bonusik - 2012-09-11, 21:14

MILUS napisał/a:
Jak zdemontować ten cholerny mechanizm wycieraczek


Wyjmij koło zapasowe,odkręć chwyt powietrza,po zdemontowaniu ramion wycieraczek musisz odkręcić nakrętki trzymające trzpienie mechanizmu wycieraczek.
Potem "tylko trochę" ekwilibrystyki i dasz radę.... :ok
O ile pamiętam to trzeba prawie cały mechanizm wsunąć pod podszybie i jakoś wychodzi... :roll:
Więcej grzechów nie pamiętam :diabelski_usmiech

leszekk - 2015-03-11, 22:54

Gdzie dokladne mozna znajsc moduł ktory odpowiada za przerywaną pracę wycieraczek Prosba do wlascicieli Ducato II mam rok 2000 .Dziekuje :shock:
Autostoper - 2015-03-31, 17:57

Mam ten sam problem w Ducato I z 1986 Pierwszy bieg wycieraczek nie funkcjonuje, a wycieraczki da pozostałych dwóch biegach nie wracają na pozycję wyjściową tylko zatrzymują się w miejscu w którym były na moment wyłączenia. Z te go co zrozumiałem z tematu, nie warto się z koniem kopać" tylko wymienić silniczek ? Jeżeli dobrze zrozumiałem, czy ktoś mi powie na jaki i gdzie go szukać ?
SlawekEwa - 2015-03-31, 18:01

Wyłącznik krańcowy nawalił w silniku. Czasami wystarczy lekko dogiąć styki.
Autostoper - 2015-03-31, 19:15

Ok, czyli muszę wyjąć jakoś"mechanizm" i spróbować. Tak zrobię jak tylko dotrę do autka. A gdyby to nie pomogło to gdzie takie coś jak "wyłącznik krańcowy" mogę dostać ?
SlawekEwa - 2015-04-01, 07:10

Niestety razem z silnikiem do wycieraczek.
Autostoper - 2015-04-01, 12:42

Ok, czyli muszę kupić silniczek Od Citroena i Peugota będzie pasować ? Autko mam we Francji, dla tego pytam.
Socale - 2015-04-06, 15:33

Nie szukaj, nie kupuj bo to klasyczny defekt, może się też objawić. Naprawisz sam.
Wykręć napęd, to 3 śrubki. Zdejmij ramię.
Rozkręć mechanizm przekładni ślimakowej, tam są blaszki i ścieżki.
Jedna z blaszek na ograniczony tor na bieżni bowiem to właśnie ona odpowiedzialna jest za samopowrót ramion do pozycji startowej.
Wyczyść smar z ich toru ślizgu, odegnij blaszkę by ślizgała się nieco obok dotychczasowego toru, nałóż trochę nowego smaru i wio na deszcz.
Wszystko zrozumiesz co napisałem jak rozbierzesz, zobaczysz i zrobisz tak jak zalecam.

Autostoper - 2015-04-08, 15:48

Tak zrobię, dziękuję
leszekk - 2015-04-26, 22:03

Panowie Ducato 2000rok monoblok wielkie wycieraczki -praca przerywana nie dziala ,szukam tu i tam sprawdzilem w obudowie kierownicy nie znalazlem przekaznika czasowego wycieraczek ,na silniku wycieraczek tez nic niema ,idac po kablach mam 3 przekazniki jeden wiekszy i dwa mniejsze pod schowkien tez jest listwa z przekaznikami .Gdzie szukac prosze o pomoc :roll:
leszekk - 2015-04-27, 08:44

Czy to mozliwe ze mam inny silnik wycieraczek (wiekszy )???? nic mi nie pasuje ze zdjec :roll:
Mavv - 2015-05-13, 21:34

leszekk, nie wiem, czy już uporałes się z wycieraczkami.
Przyznam się, że nie wiem, jak jest w Ducato. Kiedyś miałem problem z przerywanym biegiem wycieraczek w Nissanie Primerze. Musiałem otworzyć obudowę silniczka - tam na jednej stronie były styki - ślizgi, po których po okręgu poruszały się ruchome styki z przekładni. No i te styki-ślizgi były całe uwalone smarem. Wyczyściłem wszystko i działało dobrze.

Fotki:

Przed:



I po:


A nuż w Ducato jest podobnie :)

mrsulki - 2015-05-13, 22:14

Mavv napisał/a:
te styki-ślizgi były całe uwalone smarem

muszą być w smarze, w innym wypadku nie podziałają za długo - po prostu się wytrą.

Mavv - 2015-05-13, 22:25

No to ciekawe.... O wyczyszczeniu smaru dowiedziałem się z forum nissana. Ponoć ta przypadłość jest częsta w Primerach. Zresztą widziałem sam kilkanaście Primer, które miały wycieraczki zatrzymane gdzieś na szybie, niekoniecznie na dole. Wyczyszczenie smaru pomaga. Pomogło i dla mnie.
Może jakaś odrobina wazeliny technicznej po wyczyszczeniu w takim razie?

mrsulki - 2015-05-13, 22:42

Pomaga nie tyle usunięcie smaru tylko poprawienie styku przez podgięcie ślizgów. Jego usunięcie działa przez to że słabo dociskające styki ślizgają się po warstwie smaru a nie po pierścieniu.
leszekk - 2015-05-13, 22:47

Mavv
Dzięki za info, musze poszukać jakiegoś schematu chyba mam wogóle inny silnikni niż fiat z tego co znalazłem to silnik stosowany w autobusach na 24v ,może dlatego że to monoblok i wilkie wycieraczki mam też 3 przekazniki .Pozdrowionka

mrsulki - 2015-05-13, 22:52

leszekk napisał/a:
mam wogóle inny silnikni niż fiat z tego co znalazłem to silnik stosowany w autobusach na 24v

Jeśli to ten ze zdjęć to zwyklas. Styki masz pod tą blachą ze środkowego zdjęcia.

leszekk - 2015-05-13, 23:00

mrsulki
No to chyba dam rade ,oczywiscie wielkie dzieki chlopaki za informacje bo jeżeli by liczyc na mechanika to najprościej wymieniłby wszystko :spoko pozdrawiam

Mavv - 2015-05-13, 23:01

leszekk, dokładnie jak kol. mrsulki pisze - środowe zdjęcie to silniczek wycieraczek. Widoczne cztery śruby od przekładni. Otwórz i zobacz, czy tam masz wszystko w porządku.
Socale - 2015-05-14, 00:01

Leszekk, to co napisałem
http://www.camperteam.pl/...p=496081#496081
zobrazował Mavv = 95% podobieństwa. Nie bój się, prosty zabieg.

leszekk - 2015-05-14, 07:30

Czyli w sobote dzialam ,odezwe się po zabiegu :spoko dziekuję
Mavv - 2015-05-14, 17:35

mrsulki napisał/a:
Pomaga nie tyle usunięcie smaru tylko poprawienie styku przez podgięcie ślizgów. Jego usunięcie działa przez to że słabo dociskające styki ślizgają się po warstwie smaru a nie po pierścieniu.


Właśnie odgrzebałem temat naprawy biegu przerywanego u siebie na dysku:
Cytat:
Zgodnie z zaleceniami wyczytanymi na forum podgiąłem trochę styki w stronę mechanizmu


Tak więc styki na bank też podgiąłem :)

Czekamy na relację Leszku! :pifko

leszekk - 2015-05-16, 15:56

Niestety Panowie ,nic z tego w środku jest tylko plastikowy ślimak ,więc muszę szukać gdzie indziej, pozdrawiam
mrsulki - 2015-05-16, 23:52

leszekk napisał/a:
w środku jest tylko plastikowy ślimak

no i git styki są z jego drugiej strony. Wyjmij go i je podegnij.

leszekk - 2015-05-17, 12:50

Dzieki mrulski
Blaszki podgięte wyczyszczone ale nic dalej dwa biegi chodzą a praca przerywana wogule, ani drgnie ,wygląda jak by niebylo zasilnia na jednym czarnym kablu .
pozdrawiam

Socale - 2015-05-17, 13:02

Lipa.
W takim razie, musisz dokopać się i upewnić, czy włącznik pracy cyklicznej wycieraczek zapina zasilanie dla tego rodzaju pracy.

mrsulki - 2015-05-17, 13:06

Tak jak pisze Socale, przełącznik pod kierownicą, chociaż ja stawiałbym raczej na przekaźnik
leszekk - 2015-05-18, 09:05

Dzieki Panowie za cierpliwość , szukalem tego przełącznika pod kierownicą iiiii niemoge znajść ,rozebrałem kolumne kierownicy prosze o jakies namiary gdzie szukać ,pod schowkiem mam listwę sporo przekazników ale to chyba nie to sprawdzałem na forum ma to wygladać inaczej
mrsulki - 2015-05-18, 10:29

Przełącznik pod kierownicą - czytaj drugi koniec wajchy którą załączasz wycieraczki wychodzi z tego kilka przewodów. Co do przekaźnika jak dziś zdążę to obadam w moim który to i napiszę.
janek50 - 2015-05-18, 16:28

leszekk, a metodą na słuch badałeś który przekaźnik cyka ja właczysz wycieraczki? lub metodą na wyciąg, właczasz wycieraki i wyciągasz po kolei przekaźniki , który zatrzyma pracę ten jest od wycieraczek. Ostatecznie idziesz po kablach wychodzącym z właczania wycieraczek na kolumnie i dochodzisz do odpowiedniego przekaźnika. Ja więcej sposobów nie znam, znaczy jest jeszcze jeden najprostszy odstawiasz kampera do elektryka i masz po problemie, jedynie że zapłacisz za usługę .
dominik - 2015-05-18, 17:49

leszekk napisał/a:
Mavv
Dzięki za info, musze poszukać jakiegoś schematu chyba mam wogóle inny silnikni niż fiat z tego co znalazłem to silnik stosowany w autobusach na 24v ,może dlatego że to monoblok i wilkie wycieraczki mam też 3 przekazniki .Pozdrowionka

ten pierwszy z lewej przekaźnik ma w sobie wyłącznik czasowy i on wysyła impuls na silnik do jednego obrotu ( jednego cyklu)

leszekk - 2015-05-18, 19:34

Wielkie dzięki ( Niech Bóg wam wynagrodzi w dzieciach ) -jak to mówią ,sprawdziłem -cyka ten ze zdjecia DSC05545 duży pod maską czy to o ten chodzi ? :-/ po wyciągnięciu wycieraczki zatrzymują sie byle gdzie (po wyłączeniu manetki )
Pozdrawiam

dominik - 2015-05-19, 23:45

Jeśli tak jest jak piszesz to problem jest w styku przy zębatkach w silniku, nie mają prawa się zatrzymać byle gdzie. Silnik musi zrobić pełen obrót od pozycji wyjściowej do wyjściowej( może się zatrzymać jak to napisałeś "byle gdzie" ale tylko po wyłączeniu stacyjki. Na styku w silniku jest plus i jest on podawany na silnik aż do pozycji wyjściowej, jeśli duży przekaźnik cyka, a silnik nie robi pełnego obrotu to ma przerwę na styku. Jak popatrzysz to na dużej zębatce jest taki wichajster co rozwiera styk. Styk ma być rozwarty tylko w pozycji wyjściowej, jeśli silnik drgnie po sygnale z przekaźnika (tego dużego) to zwiera się ten styk w silniku i podaje plus na silnik aż do pozycji startowej.
leszekk - 2015-05-20, 08:18

dominik,
Dzieki sprawdze w jeszcze raz wszystko ,no chyba że ktoś grzebał i zębatka jest przestawiona czy to możliwe żeby startowało zle ?sprawdze jeszcze przekaznimoże poka ale coś nie łączy ? ,jak pisałem dwa biegi działają a czasowy wogóle
Pozdrawiam :roll:

Socale - 2015-05-20, 10:47

Jak zrozumiesz jak to działa to poradzisz sobie.
Rozebrałeś mechanizm, to nie rozrząd że musi być precyzyjnie. Jedynie ramiona wycieraczek trzeba ustawić w poz spoczynkowej.

Widzisz tam 3 blaszki i bieżnię.
Zewnętrzny fragment bieżni jest bardziej pusty= krótki obwód przewodzenia, natomiast wewnętrzny bardziej pełny = odwrotnie od zewnętrznego.
To właśnie ta konstrukcja odpowiada za prawidłowy powrót wycieraczek na swoje miejsce.
Przerwy w tych bieżniach by silnik zadziałał, chwilowo równolegle zamyka przekaźnik powiedzmy na 1 sekundę, w tym czasie silnik robi część obrotu, styki zapinają obwód na bieżni i silnik dalej się kręci z "własnego obwodu", mimo że przekaźnik już puścił.
Podsumowując, rola przekaźnika do każdego machnięcia wycieraczkami jest "rozruchowa".
Układ elektroniczny steruje przekaźnikiem cyklicznie co kilka sekund, każde cyknięcie to jedno machnięcie. do pracy ciągłej, przekaźnik jest zapięty ciągle, wówczas obwody na bieżni nie mają znaczenia do takiej pracy, jedynie po wyłączeniu silnik kończy obrót aż do przerwy na bieżni.
.
Wykryj w przekaźniku, które styki zamykają w/w obwód , lub najprościej: zewrzyj te styki palcem na sekundę/dwie. Wycieraczki powinny ruszyć.
Bez obaw - nic się nie stanie a wiele nam powie.
Oczywiście stacyjka włączona.

leszekk - 2015-05-20, 21:39

Socale,
Posprawdzalem wszystko jeszcze raz i okazało się żeeee w przekazniku elektromagnez pykał ale nie zwierał plastik sie nadtopił i blokował styki ,wyciołem trochę i wyczyściłem .Alleluja działa (po roku i troche) wklejam zdjęcie może sie komuś przyda .Dziękuje wszystkim za pomoc i podpowiedzi .
Pozdrawiam

Socale - 2015-05-20, 23:04

Cieszymy się że się udało.
Gdybyśmy tutaj nie wierzyli że się uda, pomocy żadnej by nie było, a tak...
Radocha.
<piwo>

dominik - 2015-05-21, 18:04

Super, a już myślałem że trza po księdza ;)
leszekk - 2015-05-21, 19:50

Najlepiej księdza - mechanika specjalność elektryk :wyszczerzony:
dominik - 2015-05-21, 21:38

Księdzem już nie będę, a pozostała reszta się zgadza :wyszczerzony:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group