Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: gino
2015-01-19, 13:37
Ivo - budowa kampera na bazie Iveco Maxi
Autor Wiadomość
piotr1 
Kombatant


Twój sprzęt: blaszak ducato w budowie
Nazwa załogi: ewaipiotr
Dołączył: 06 Wrz 2010
Piwa: 17/18
Skąd: gdańsk i okolice
Wysłany: 2013-10-12, 21:49   

VOLT - było kiedyś piwo o takiej nazwie :haha: :haha: :haha: :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-10-12, 22:24   

kodi napisał/a:
. Zrobiłem parę fotek i tak sobie myślę, że Iveco samo w sobie to piękne auto. Jak na blaszaka ma wzorcową linię.

Pozdr


sama prawda... nic dodać ... :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maszakow 
Kombatant
JAFO? No way ...


Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2009
Piwa: 79/63
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-10-12, 22:40   

kodi napisał/a:
A co zrobić z tymi kablami co schodzą mi się w jednym miejscu. Widziałem jak ktoś zrobił takiego pająka. Jak z tych wszystkich kabli np. te na 230V przejść np. na 1 przewód. Można to łączyć plusami czy minusami?

Plusy do plusów, minusy do minusów. Względnie faza do fazy, neutral do neutrala, a masa ... wiadomo. NIgdy minus do plusa bo się... zdziwisz :)
CO do łączenia - zależy od wykonania.
a) Pająk - typowa łączówka np n a 4 lub 6mm2 - pchasz po 2-3 przewody z jednej strony a łączysz z drugiej. bardzo tanie ale pracochłonne i kijowo wyglądające rozwiązanie.

b) bloki połączeniowe - zwane czasem łącznikami śrubowymi. Stosowane w naszych typowych szafkach z prądem. Ten drugi ma możliwość montażu na szynie co ukulturalnia bałagan w kabelkach



c) pełna profeska - łączówki do osadzania na szynie
składając je ze sobą tworzysz między nimi połączenie. Mozesz złożyć ile chcesz i masz odpowiednią liczbę przyłaczy dla kabli. Dla drugiego bieguna lub sygnału - dokupujesz ściakę działową i .... jedziesz np innym kolorem drugie połaczenie.
Trzeba dobrać sobie odpowiednio wytrzymałe na prąd (są wersje małe i tanie przeznaczone tylko i wyłacznie do krosowania sygnałów sterujących - o bardzo małym prądzie) oraz pod średnicę kabla, czasami jeszcze z możliwoścdią wyboru czy kable z góry wchodzą czy od czoła :szeroki_usmiech .

.
_________________
Pozdrawiam, maszakow
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: 2013-10-13, 10:07   

Dobra... Robimy inaczej. Lista zakupów:
rozdzielnie natynkowe 2 sztuki. Jedna dla instalacji 12 druga dla instalacji 230. http://allegro.pl/rozdzie...3614412129.html
Przekaźniki R15 http://allegro.pl/przekaz...3608364330.html z podstawami do montażu na szynie w rozdzielni http://allegro.pl/gniazdo...572172170.html. Przekaźniki R15 będą różne: jeden z cewką na 12v stałego, drugi z cewką 230V przemiennego
Bezpieczniki automatyczne (eski) w zależności od potrzeb. Jako że kupisz je w każdym warzywniaku poniżej 10 złotych, póki co nie uwzględniamy w liście zakupów
Przetwornica - według upodobań.
Prostownik - dowolny analogowy na 24V.
Największy (do niedawna) ale i najwaźniejszy wydatek - różnicówka 10A/30mA. To on może Ci kiedyś uratować życie... http://allegro.pl/wyl-roz...3622778532.html

Działanie:
Po podpięciu sieci z zewnątrz prąd przechodzi przez róźnicówkę która sprawdza czy gdzieś nie ucieka on do ziemi i trafia do przekaźnika R15. Zasila jago cewkę powodując włączenie. Przekaźnik przełącza styki do których podłączone są wszystkie obciążenia. Teraz obciążenia są spięte z siecią zewnętrzną, nie zaś z przetwornicą. Dzięki temu że mamy 4 pary styków przełączających możemy to zrobić zgodnie ze sztuką, a jednocześnie realizujemy zabezpieczenie przed uruchomieniem lodówki na 230V z przetwornicy. Podobnie z gniazdem przy łazience i zasilaniem prostownika - prąd pojawi się tam tylko gdy mamy sieć zewnętrzną, więc ani suszarka ani prostownik nie ruszą z przetwornicy, bo zwyczajnie w gniazdach tych nie będzi prundu! Dalej przez bezpieczniki typu podwójnego S (ważne, jeśli będziesz stosował dodatkowe zabezpieczenie w instalacji polowej- muszą być podwójne - sprzężone, robi się to kawałkiem drutu ze spinacza biurowego, lub płaci ciężkie pieniądze "fachowcowi") do gniazdek w ścianach, czy gdzie tam chcesz. Dobrze będzie zamontować choć jedną taką parę - może zabezpieczy przetwornicę, choć mocno w to wątpię.....
Gdzie podłączyć przetwornicę, a konkretnie jej wyjście? Ano pod jedną parę styków wspomnianego przekaźnika R15. Kwestia sieci 230V załatwiona całkowicie.

Z instalacją 12V będzie trochę więcej zabawy, a nade wszystko tłumaczenia... Ale spróbujmy.
Do drugiej rozdzielni ciągniesz kilka GRUBYCH kabli.... Od akumulatora rozruchowego, od akumulatora nadwoziowego, od regulatora solarów, od lodówki, od gniazdek zapalniczkowych, od pompki wody... Ciągniesz też cieńsze - od przewodu kontrolnego alternatora, od oświetlenia, od pompki kibelka, od woltomierza cyfrowego lub miernika poziomów wody i co tam jeszcze chcesz podłączyć. Wnikliwy obserwator zauważy zapewne że nie idą tu przewody niskonapięciowe od prostownika 24V - i słusznie, one idą do solarów. Konkretnie do regulatora i są wpięte równolegle z solarami. W tej rozdzielni znajdzie się też drugi przekaźnik R15, ale z cewką 12V. Będzie on sterowany przez przewód kontrolny/sterujący alternatora (załączy się gdy silnik pracuje) i będzie umożliwiał ładowanie akumulatora nadwoziowego z alternatora oraz poda napięcie 12V na lodówkę ale tylko w czasie jazdy.

Czy póki co są jakieś pytania, wątpliwości albo sugestie???
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-10-13, 10:30   

wątpliwości i sugestie są takie , że wszyscy , jak do tej pory , staracie się zrobić idealne COS na miarę XXI wieku czyli nie jest prosto i przyjemnie a to , jak sądzę, jest priorytetem Kodiego ... jeśli się mylę to Kodi popraw , staram się postawić w Twojej , teraźniejszej sytuacji i gdyby nie to , że już to przeszedłem to śmiało mówię , że mało co rozumiesz z tego co tu do tej pory napisano, prawda czy fałsz ?

Powrócę na chwilę do myśli z przed kilku miesięcy ...DAWCA.... on nie tylko daje ale i uczy , daje gotowca ... ale to tylko mała dygresja dla tych którzy będą następni, będą budować następne blaszaki , Ty Kodi idziesz innym , równoległym torem , torem trudniejszym ale nie do ogarnięcia.


Proponuję zacząć od podstaw , prostych podstaw w kamperze , podstaw, które pozwolą na podstawowe działanie sprzętów w kamperze , który ma być kamperem a nie cepką dla której 230 V to być albo nie być . W Kamperze instalacja cepkowa jest niepotrzebna .

Proponuję Kodiemu by zaczął od duuupy strony ,by zamontował wszystkie odbiorniki na 12V , które sobie zaplanował / uwzględniając oczywiście ich małą energochłonność/diody / i odprowadził od nich okablowanie tam gdzie będzie centrum elektryczne , przeważnie bliskie okolice akumulatora zabudowy .

To na początek ... jak już takie manewry ogarnie to polecimy dalej ... bez tych wszystkich schematów, opisów i skrótów co to tylko w głowie mieszają i dołują ...

Kodi , zrobisz ta instalacje sam z małymi podpowiedziami , zobaczysz .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: 2013-10-13, 12:02   

OK. Przekonałeś mnie. Jak będziecie chcieli coś dołożyć lub poprawić to zawsze można rozkręcić zabudowę aby położyć dodatkowe kabelki.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-10-13, 15:05   

ha ha ha ... dlatego na dole trzeba puszczać kanały do przewodów i wsadzać dodatkowe jak trzeba ...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kodi 
weteran

Nazwa załogi: kodin@poczta.onet.pl
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2011
Piwa: 35/9
Skąd: Miszewko, k. 3city
Wysłany: 2013-10-13, 17:03   

Z prądem muszę się skupić to dam znać czy kumam czy nie. Na razie póki co idę do roboty (od jutra), ciemno już od 18.00, w weekend będzie rodzina, więc pomału zamykam sezon. Co prawda jeszcze się nie poddaje, ale przełomów to już nie będzie.

Dzisiaj skończyłem szafkę gazową, bo wczoraj mi się nie podobała, no i zrobiłem wykończenie nad drzwiami.
Rozumiem, że w tej szafce zrobić wentylację. Macie jakieś sposoby na wycinanie takich dużych otworów np. 5-10cm. czy wiertarka i dziurka przy dziurce, czy wyrzynarka?

Wykończenie nad drzwiami zrobione z drewna i obciągnięte tkaniną. Żadnego wkręta nie widać. Piknie.

Szelma - kleiłem na butapren stosunkowo cienką tkaninę. Możesz się wyluzować - żadne wkręty nie będą widoczne. :wyszczerzony:

PA134019a.jpg
Plik ściągnięto 59 raz(y) 85,5 KB

PA134020a.jpg
Plik ściągnięto 68 raz(y) 73,75 KB

PA134026a.jpg
Plik ściągnięto 63 raz(y) 71,53 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kodi 
weteran

Nazwa załogi: kodin@poczta.onet.pl
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2011
Piwa: 35/9
Skąd: Miszewko, k. 3city
Wysłany: 2013-10-13, 18:16   

No name - walczymy z prądem. Może jak się wysilę to coś skumam. Na razie czarna magia, ale nawet jak uczeń mało pojętny to duża rola nauczyciela by go nauczyć. Pytanie czy cierpliwości starczy. 8-)

Świstak nie jest źle - zakupy zrozumiałem. :lol:

a teraz konkrety:

230V
Sieć zewnętrzna - różnicówka - przekaźnik R15 - rozdzielnia z bezpiecznikami i przetwornica.

1. Rozumiem, że do rozdzielni wszystko co ma być na 230V.
2. W przekaźniku są 4 pary styków czyli 8 bolców? Jak to łączyć.
3. Jakie to są bezpieczniki podwójne S. Zwykłe S - wygooglowałem, ale podwójne. O co chodzi z tym spinaczem.
4. Przetwornicę podłączam pod przekaźnik. Jak rozumiem, kiedy nie będzie 230V z sieci to pójdzie sygnał przez przekaźnik by fazę brać z przetwornicy?

12V
1. Wszystkie przewody idą do rozdzielni.
2. Z rozdzielni gdzie idą te przewody?
3. Gdzie podpięty jest regulator?
4. Cewka w którym miejscu - przed regulatorem?
5. Gdzie ma być wpięty prostownik i dlaczego 24V a nie 12V
6. Gdzie ma być podpięta przetwornica. Musi dostać 12V aby przetworzyć na 230V.

Świstak z innej beczki - nie zostało Ci żadnych tych "bajerków" do poziomu wody itp.

Pozdr
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
WINNICZKI 
Kombatant

Twój sprzęt: przyczepka n-126d
Nazwa załogi: Ania i Tomasz
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Paź 2007
Piwa: 76/86
Skąd: Krakow
Wysłany: 2013-10-13, 18:49   

1.Butlę musisz przytroczyć paskiem do szafki inaczej będzie się tłukła jak wściekła.
2.Otwory wiercisz otwornicą w drewnie ,a w blasze wiertarka+wiertło i przecinak.
3.otwory w dnie szafki,co najmniej dwa po fi-80 u mnie w kamperze była wsadzona w te otwory spiro-rura ,zakończona siatką metalowa. Tak aby jakiś mieszkaniec zimą nie miał ochoty zrobić sobie z tej szafki apartamentu(myszki,pajączki itp.) :spoko
_________________
Sympatyk. Nie musisz mieć w życiu wszystkiego. Wystarczy , że masz osobę , która jest dla Ciebie wszystkim.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: 2013-10-13, 19:51   

230V

1. tak
2. nie 8 lecz 12, a do tego jeszcze 2 do zasilania cewki - razem 14. Jak się zdecydujesz - dostaniesz rozpiskę z numerkami końcówek.
3. To dwie zwykłe eski "sklejone" ze sobą bokami, a dzyndzle w są spięte drutem przechodzącym przez oba. Identycznie jak eski trójfazowe.
4. tak. Będziesz musiał tylko włączyć przetwornicę kiedy potrzeba 230V żeby na darmo przez całą noc nie brała prądu z akumulatora. Przetwornice mają to do siebie że nawet kiedy nie ma podłączonych odbiorników 230V, sporo energii zużywają na napędzanie samych siebie.

12V
1 tak.
2. Nigdzie... Tam łączą się z innymi. Jedne dostarczają prąd, inne wyprowadzają go na zewnątrz.
3. Z jednej strony do paneli, z drugiej zaś do bezpieczników rozdzielających i akumulatora. Będzie dokładnie rozrysowane
4. Cewka przekaźnika 12V ma być podpięta do regulatora napięcia ale alternatora nie paneli słonecznych!!!
5. Prostownik wpięty równolegle z panelami słonecznymi, a 24V żeby regulator miał z czego regulować. Proste regulatory są jak zawory na rurze - potrafią tylko zmniejszać przepływ czy też w efekcie ciśnienie (umownie-napięcie). Nie potrafią go podbić, a nawet w idealnych warunkach są tam jakieś straty. Dlatego na wejściu musi być więcej niż chce się mieć na wyjściu - zobacz jakie napięcie jałowe i napięcie robocze mają panele. Gwarantuję że mają duuużo powyżej 12V. Dokładnie ta sama sytuacja będzie z prostownikiem który ma udawać świetnie nasłonecznione panele, tyle że zamiast słońca żródłem energii jest zasilanie sieciowe.
6. Przetwornica będzie podpięta pod swój bezpiecznik w rozdzielni 12V. Bezpieczniki z kolei będą podpięte pod akumulator nadwoziowy przez jeszcze jeden bezpiecznik główny. Jest to typowy układ zabezpieczeń.

Z innej beczki...
Widzę że jakiś egzemplarz mam, ale był robiony na specjalne zamówienie i gada po angielsku. Ma chyba nawet jakieś funkcje sterowania energoblokiem, ale nie pamiętam dokładnie jakie bo było to specjalne zamówienie, a poźniej klient mnie olał i leży sobie egzemplarzyk. Muszę znaleźć program źródłowy i albo wgrać standardowe oprogramowanie, albo przetłumaczyć wszystkie teksty na polski...
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-10-13, 19:55   

12V
1. Wszystkie przewody idą do rozdzielni.
2. Z rozdzielni gdzie idą te przewody?
3. Gdzie podpięty jest regulator?
4. Cewka w którym miejscu - przed regulatorem?
5. Gdzie ma być wpięty prostownik i dlaczego 24V a nie 12V
6. Gdzie ma być podpięta przetwornica. Musi dostać 12V aby przetworzyć na 230V.



ad1 . no idą ... przed rozdzielnią ich "+" powinny przejść przez bezpieczniki .
ad2. co przekaźnika , który odcina wszystko jak masz na to ochotę .
ad3. bezpośrednio pod klemy akumulatora gdzie jego "+" tez przechodzi przez bezpiecznik
ad4. jaka cewka ?
ad5. prostownik bezpośrednio pod akumulator i to 12v ...nie wiem po kiego 24 v wprowadzać do kampera ?
ad6. bezpośrednio pod akumulator i nie daleko od niego na jego oryginalnych przewodach.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
piotr1 
Kombatant


Twój sprzęt: blaszak ducato w budowie
Nazwa załogi: ewaipiotr
Dołączył: 06 Wrz 2010
Piwa: 17/18
Skąd: gdańsk i okolice
Wysłany: 2013-10-13, 20:07   

Ja otwór wentylacyjny pod butlą wycinałem wyrzynarką elektryczną po uprzednim wywierceniu otworów wiertłem. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-10-13, 20:23   

Kodi ... wg zaleceń tych , no wiesz, mądralińskich co przepisy na wszystko mają gotowe, szafka na butle powinna być z dorysowanymi bajerkami .

Dodatkowo butla musi być przymocowana pasem do ściany , szafka powinna być wentylowana czyli z góry otwór ja zasilający , w Ivo mamy akurat z boku kratkę w poszyciu bocznym więc z niej można brac powietrze do szafki ... no i pod butla otwory a raczej kratki wentylacyjne .

Ty zrobiłeś sobie trochę pod górkę bo masz teraz podłogę blaszaną, styropian, płytę zieloną, powietrze i dno szafki ....przez te wszystkie warstwy powinieneś przeprowadzić jedną rurę odprowadzającą ulatniający się gaz ...tak by Ci on nie właził w przestrzeń między blachą i styropianem na przetłoczeniach tej blachy .

a zrobisz jak chcesz .

t_pa134020a_175.jpg
Plik ściągnięto 72 raz(y) 85,59 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kodi 
weteran

Nazwa załogi: kodin@poczta.onet.pl
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lis 2011
Piwa: 35/9
Skąd: Miszewko, k. 3city
Wysłany: 2013-10-13, 21:09   

Winniczek, no name - wiem że muszę to spiąć pasem i zrobić wentylację. I jeszcze kupić uszczelkę na drzwi i zapewne jeszcze oznaczyć szafkę napisem na drzwiach "UWAGA GAZ". ;)

Świstak - te 230V to chyba dam radę.

a 12V:

3. regulator – podpięty do panela, bezpieczników rozdzielających (co to jest? - zwykłe bezpieczniki?) i akumulatora – regulator mam na 2 aku i chciałbym z tego skorzystać.
4. Mówimy o regulatorze napięcia przy alternatorze samochodowym?
5. Jak rozumieć "prostownik wpięty równolegle z panelami słonecznymi". Połączony równolegle czyli „+ do +” i „– do –„ z panelem słonecznym? Czy coś źle rozumuję. Bo jeśli tak to prostownik wchodził by do regulatora solara?
A podłączenie 24V prostownika pod akumulator nie koliduje?

a na ten bajer to się piszę. Pamiętaj o mnie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***