Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ecodriving czyli ekonomiczna jazda
Autor Wiadomość
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2014-09-26, 18:50   

Johny_Walker napisał/a:
W Ducato nie ma silnika HDi.

JTD, HDI, DCI, CDI, TDCI, CRDI, CDTI, CTDI czy TDI. A czym to się rożni? Jeden Wacik. Nawet czesci od jednego do drugiego pasują i produkują osprzęt pewnie 2-3 firmy na świecie. :-P
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2014-09-26, 21:10   

janusz napisał/a:
A czym to się rożni? Jeden Wacik.






Nie da rady rozpoznac fakt. Globalizacja z unifikacja , i sknerstwem..

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2014-10-04, 15:24   

Taki fajny temat, a ucieka na manowce. A ja w międzyczasie zarejestrowałem 16153 odczytów z komputera pokładowego - w jeździe miejskiej i w trasie. Zaraz przygotuję opracowanie.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2014-10-04, 16:00   

O tu proszę:



Na wykresie mamy spalanie (w litrach/godzinę, bo to lepsza metryka do tego pomiaru) w funkcji obrotów silnika, w 5 zakresach stopnia wciśnięcia pedału gazu.

Po pierwsze należy się słowo wyjaśnienia - ze względu na synchroniczną naturę interface rejestrującego dane na powyższym wykresie występują błędy pomiarowe. Wynikają z tego, że interface działa synchronicznie - pyta komputera pokładowego po kolei: obroty, prędkość, spalanie, pozycja gazu, obciążenie silnika; jeden pomiar trwa mniej-więcej 1/5 sekundy, ale w pewnych sytuacjach może okazać się, że spalanie dostajemy o te 2,3/5 sekundy później, niż reszta odczytów. Właśnie z tego powodu robiłem aż tyle pomiarów, żeby te błędy odfiltrować - to te dziwne kropki całkowicie poza głównym trentem.

Mam nadzieję, że reszty pomiarów jest wystarczająco dużo, żeby zobrazować faktyczną charakterystykę spalania silnika.

Teraz ciekawe obserwacje:

1) Linia spalania dla gazu wciśniętego w zakresie 50% - 100% się pokrywa praktycznie wszędzie, gdzie te dane występują. Przeformułowując na bardziej czytelne: samochód przy danych obrotach pali praktycznie tyle samo, nie ważne, czy masz gaz wciśnięty do podłogi, czy do połowy. Wniosek: Nie opłaca się przyśpieszać lekko, samochód spala tyle samo przy pełnym gazie, a przyśpieszenie jest lepsze - czyli manewr krótszy, czyli w końcu - mniej zużytego paliwa na manewr.

2) W okolicy obrotów 1000-1500rpm występuje "dołek" spalania. Przy utrzymywaniu prędkości warto w tym zakresie obrotów utrzymać silnik. Wniosek: utrzymując prędkość wrzucamy max. bieg i lekko operaujemy gazem.

3) Krzywa spalania jest... no... krzywa :) . Powyżej 3000rpm spalanie rośnie wolniej. A ponieważ najlepszą moc/przyśpieszenie mam w zakresie prawie 6000rpm, to opłaca mi się przyśpieszać samochodem "do odcięcia", mimo większego spalania chwilowego krótszy czas manewru to pokrywa. Ten punkt wspiera obserwację z pkt. 1).

Tyle ode mnie. Dane - surowe i obrobione - są do wglądu dla zainteresowanych.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl szczegóły
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Bronek
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2014-10-04, 17:57   

koder napisał/a:
Nie opłaca się przyśpieszać lekko, samochód spala tyle samo przy pełnym gazie, a przyśpieszenie jest lepsze - czyli manewr krótszy, czyli w końcu - mniej zużytego paliwa na manewr.


Koder z całym Wielki naprawdę szacunkiem dla Twojej analityczno/ badawczej natury ,Ale nieprzkonasz ... i dlatego temat zbacza , bo 3-4 osoby mają cierpliwość , by czytać i wierzyć niezbitym faktom . Ale gdy wsiada za kółko ... to co ich powstrzymuje od zastosowania po Twojej analizie, dynamicznego stylu jazdy ??????

Silnik im wyje i auto się psuje . Psuje się ...................!!!!

Pomijając spalanie , tracimy dodatkowe paliwo czekając pod światlami bo:
A. reakcja na zmianę świateł , tragedia - pomijając normalne opóźnienie .
B w/w leciwy sposób ruszania
i kilka samochodów mniej przejeżdża ...Reszta stoi

Wersja drogowa :niestosowania Twojego udokumentowanego sposobu ekonomicznego prawidlowego przyspieszania , to wyprzedzanie podczas jazdy drogowej . Nigdy niemal na maksa, zawsze pseudo oszczędnie .
Skoczyłbyś za gościem , ale ten " muli" bo mu szkoda....

Czyli wszystko wiemy , teoretyczne ........Juz kilkanascie postów wczesniej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2014-10-04, 18:03   

Koder , piszesz o SWOIM samochodzie a nie generalnie bo po pierwsze-

-wiekszosc kamperow to turbo diesle ktorych to APSOLUTNIE nie dotyczy

Po drugie-

Pozostale to diesle bez turbo ktore nie łapią sie na te zasady ze wzgledu na swoje lata lub benzynki proste.

Ile tu widlastych szustek ;)
_________________
----------------------------------------------------------

gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........

--------------------------------------------------------
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2014-10-04, 19:22   

Hoho, bogate założenie! :)

Z tego co ja czytam nasze kochane forum, to większość kamperów to pojazdy z rokiem produkcji między 1970 a 2013, a jeśli chodzi o jednostki napędowe, to z całą pewnością mogę powiedzieć jedynie tyle, że większość je posada ;P

Że dane są z mojego samochodu - to oczywiste, mierzę to co mam. Mam taką hipotezę, że dane te będą zbliżone dla wszystkich jednostek wolnossących. A dla doładowanych - bardziej na moją korzyść. W końcu turbiny nie montuje się po to, żeby pogorszyć efektywność silnika, prawda?

PS. ósemek widlastych :P
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2014-10-04, 19:31   

koder napisał/a:
ósemek widlastych



Raz na pewno :wyszczerzony:

Z turbo tym bardziej powinno się kręcić bo.....nie chce mi się ... ....

A te lepsze to maja nawet dwie turbiny i to po to by ................też mi sie nie chce... :wyszczerzony:

Ps . Dla przykladu ... mialem kiedyś takiego ponoć super HDI Peugeota 307 sw, z turbiną Taaaaakiej trubo dziury to nawet po 12 porodach nie widziałem. Jak mu nie dales od razu pow 3 tys to stal ... bo tak lubił :-/ .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2014-10-04, 19:52   

broniu , jak chcesz tak se pisz.

nie mam w kompie wykresu ale w 2012 robilem w Geko pomiar silnika mojej żony bo cosik mi z mocą nie bylo tak (doszli co , i cacy) no i silnik 1.8 t wypluł 177 KM przy 5200 obr. i 265NM przy 3200 obr.
najciekawsze ze przy 2100 obr, bylo juz z 80% NM i co za tym idzie jaki jest sens krecic pod 3000 albo i wiecej.

nie namawiam nikogo do pilowania na 1500 obr, ale 3000 i wiecej nic , kompletnie nic, nie daje w nowoczesnym silniku DOLADOWANYM :)
_________________
----------------------------------------------------------

gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........

--------------------------------------------------------
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2014-10-04, 20:13   

Majsterku, mam wrażenie, że w okolicach 3000rpm to Ci się zaczyna dopiero turbina budzić i coś robić. Chcesz powiedzieć, że te turbiny to tak z czapy montują i są niepotrzebne?

A i domniemuję, że masz na myśli diesele. Bo doładowane benzyniaki też są. I w nich bardziej.

Odnośnie Twojego pisania o momencie, to przypomnę tego posta oraz następnego i proszę się odnieść do swojego spostrzeżenia w tamtym kontekście.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl szczegóły
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2014-10-04, 20:30   

Tak se pisze....
Bo po co dwie montują???
Ano po to by tak jak pisze Koder nie czekać na one 3tyś. Obrotów...tylko już doładowywać niżej.
Kto nie przeżył turbodziury ,chcąc uciec przed niebezpieczeństwem ten nie wie jak to niemiłe.
Większość turbin działa pow. Tych 3 tyś. To jak ze spoilerami...
Ja tam praktyk jestem ,nie mechanik i wiem ,że mała ekonomiczno-ekologiczna pojemność musi być wspomagana turbiną ..Ale nie ma to jak wyżej wspomniana solidna wolnossąca v ósemka.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2014-10-04, 21:17   

No to fakt, turbo diesle i diesle mają "ciut" inne charakterystyki momentów i mocy w zależności od obrotów itd. od silnika V8 :)
Jeszcze jak turbo diesel to zależy też trochę od turbiny, czy nazwijmy to zwykła czy inny wynalazek z np. zmienną geometrią łopatek itp. itd. Wszystko się przekłada na inne zakresy pracy. Nowoczesne diesle ciągną od tak niskich obrotów, że większym zmartwieniem może być koszt rozwalonego dwumasu, niż ilość spalonych litrów paliwa.

Kiedyś w wolnej chwili podepnę trochę wtyczek i zrobię jakieś pomiary dieslowe.
Dodatkowo planuję zrobić pomiary silnika pracującego na wolnych jako agregatu ładującego 340Ah akumulatorów z pomiarem prądu z alternatora cęgówką. Czyli np. rozładowane aku do ileś i ile litrów paliwa trzeba przepalić żeby je naładować. Czy jakoś tak. Będzie więcej za niż przeciw, to wrzucę wyniki i tu na forum :)
Może się komuś przyda zanim kupi agregat. :bajer
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2014-10-04, 21:24   

Bronek zawsze lepsza by była V8 z 2 x turbo np. ze zmienną geometrią łopatek albo NOS. Pytanie tylko czy w tłokach dziur nie wypali. itd. itp. Przydałyby się mocniejsze.
Przy zmianach ciągle jest następne ogniwo, które też trzeba wzmocnić. później skrzynia, most, hamulce, zawiecha. Na końcu okazuje się, że opony do dupy albo hamulce się "topią". :haha:
Przerabiałem to jak byłem młodszy :haha:
Studnia bez dna. A i tak zawsze się znajdzie ktoś z szybszą furą na zlocie. Jakiś syn polityka albo cuś.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2014-10-04, 21:32   

koder napisał/a:
Majsterku, mam wrażenie, że w okolicach 3000rpm to Ci się zaczyna dopiero turbina budzić i coś robić


Po to zrobiono kierownice strumienia spalin, aby turbinki ładnie ładowały już poniżej 2 krpm, osiągając maksymalne ciśnienie często w już w okolicach 2,5 krpm (utrzymując je już do odcięcia). Wszystko po to by uzyskać maksymalny moment o możliwie płaskim przebiegu jak najniżej.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
silny 
Kombatant
czlonek KBP

Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Piwa: 51/50
Skąd: PSL z nad Warty
Wysłany: 2014-10-04, 22:25   

koder , plisss twoje wrazenie mnie nie interesuje , pisze o wynikach z pomiarow na profi sprzecie a ty mi piszesz ze masz wrazenie, no to o czym my tu mamy.

twoje teoretyzowanie nic nie zmieni bo opierasz sie na starej szkole silnikow niedoladowanych , nijak sie to ma do dzisiejszej wiedzy.

taki silnik 2.3 szczegolnie po programie ma taki ciąg na dole ze zawstydzi widlastą benzyne sromotnie przy podobnych obrotach i krecenie na obrotach nie daje odczucia wyraznego wzrostu mocy bo tj, pisalem 80 procent jest juz kolo 2000 obr.

ecodriving na tym polega w nowoczesnym dieslu , i nie piszemy tu czy cos sie zepsuje bo to nie o tym temat
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***