 |
|
|
Ecodriving czyli ekonomiczna jazda |
| Autor |
Wiadomość |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2014-09-26, 18:50
|
|
|
| Johny_Walker napisał/a: | | W Ducato nie ma silnika HDi. |
JTD, HDI, DCI, CDI, TDCI, CRDI, CDTI, CTDI czy TDI. A czym to się rożni? Jeden Wacik. Nawet czesci od jednego do drugiego pasują i produkują osprzęt pewnie 2-3 firmy na świecie. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2014-09-26, 21:10
|
|
|
| janusz napisał/a: | | A czym to się rożni? Jeden Wacik. |
Nie da rady rozpoznac fakt. Globalizacja z unifikacja , i sknerstwem..
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2014-10-04, 15:24
|
|
|
| Taki fajny temat, a ucieka na manowce. A ja w międzyczasie zarejestrowałem 16153 odczytów z komputera pokładowego - w jeździe miejskiej i w trasie. Zaraz przygotuję opracowanie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2014-10-04, 16:00
|
|
|
O tu proszę:
Na wykresie mamy spalanie (w litrach/godzinę, bo to lepsza metryka do tego pomiaru) w funkcji obrotów silnika, w 5 zakresach stopnia wciśnięcia pedału gazu.
Po pierwsze należy się słowo wyjaśnienia - ze względu na synchroniczną naturę interface rejestrującego dane na powyższym wykresie występują błędy pomiarowe. Wynikają z tego, że interface działa synchronicznie - pyta komputera pokładowego po kolei: obroty, prędkość, spalanie, pozycja gazu, obciążenie silnika; jeden pomiar trwa mniej-więcej 1/5 sekundy, ale w pewnych sytuacjach może okazać się, że spalanie dostajemy o te 2,3/5 sekundy później, niż reszta odczytów. Właśnie z tego powodu robiłem aż tyle pomiarów, żeby te błędy odfiltrować - to te dziwne kropki całkowicie poza głównym trentem.
Mam nadzieję, że reszty pomiarów jest wystarczająco dużo, żeby zobrazować faktyczną charakterystykę spalania silnika.
Teraz ciekawe obserwacje:
1) Linia spalania dla gazu wciśniętego w zakresie 50% - 100% się pokrywa praktycznie wszędzie, gdzie te dane występują. Przeformułowując na bardziej czytelne: samochód przy danych obrotach pali praktycznie tyle samo, nie ważne, czy masz gaz wciśnięty do podłogi, czy do połowy. Wniosek: Nie opłaca się przyśpieszać lekko, samochód spala tyle samo przy pełnym gazie, a przyśpieszenie jest lepsze - czyli manewr krótszy, czyli w końcu - mniej zużytego paliwa na manewr.
2) W okolicy obrotów 1000-1500rpm występuje "dołek" spalania. Przy utrzymywaniu prędkości warto w tym zakresie obrotów utrzymać silnik. Wniosek: utrzymując prędkość wrzucamy max. bieg i lekko operaujemy gazem.
3) Krzywa spalania jest... no... krzywa . Powyżej 3000rpm spalanie rośnie wolniej. A ponieważ najlepszą moc/przyśpieszenie mam w zakresie prawie 6000rpm, to opłaca mi się przyśpieszać samochodem "do odcięcia", mimo większego spalania chwilowego krótszy czas manewru to pokrywa. Ten punkt wspiera obserwację z pkt. 1).
Tyle ode mnie. Dane - surowe i obrobione - są do wglądu dla zainteresowanych. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły Więcej szczegółów |
Wystawiono 1 piw(a): Bronek |
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2014-10-04, 17:57
|
|
|
| koder napisał/a: | Nie opłaca się przyśpieszać lekko, samochód spala tyle samo przy pełnym gazie, a przyśpieszenie jest lepsze - czyli manewr krótszy, czyli w końcu - mniej zużytego paliwa na manewr.
|
Koder z całym Wielki naprawdę szacunkiem dla Twojej analityczno/ badawczej natury ,Ale nieprzkonasz ... i dlatego temat zbacza , bo 3-4 osoby mają cierpliwość , by czytać i wierzyć niezbitym faktom . Ale gdy wsiada za kółko ... to co ich powstrzymuje od zastosowania po Twojej analizie, dynamicznego stylu jazdy ??????
Silnik im wyje i auto się psuje . Psuje się ...................!!!!
Pomijając spalanie , tracimy dodatkowe paliwo czekając pod światlami bo:
A. reakcja na zmianę świateł , tragedia - pomijając normalne opóźnienie .
B w/w leciwy sposób ruszania
i kilka samochodów mniej przejeżdża ...Reszta stoi
Wersja drogowa :niestosowania Twojego udokumentowanego sposobu ekonomicznego prawidlowego przyspieszania , to wyprzedzanie podczas jazdy drogowej . Nigdy niemal na maksa, zawsze pseudo oszczędnie .
Skoczyłbyś za gościem , ale ten " muli" bo mu szkoda....
Czyli wszystko wiemy , teoretyczne ........Juz kilkanascie postów wczesniej |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2014-10-04, 18:03
|
|
|
Koder , piszesz o SWOIM samochodzie a nie generalnie bo po pierwsze-
-wiekszosc kamperow to turbo diesle ktorych to APSOLUTNIE nie dotyczy
Po drugie-
Pozostale to diesle bez turbo ktore nie łapią sie na te zasady ze wzgledu na swoje lata lub benzynki proste.
Ile tu widlastych szustek |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2014-10-04, 19:22
|
|
|
Hoho, bogate założenie!
Z tego co ja czytam nasze kochane forum, to większość kamperów to pojazdy z rokiem produkcji między 1970 a 2013, a jeśli chodzi o jednostki napędowe, to z całą pewnością mogę powiedzieć jedynie tyle, że większość je posada ;P
Że dane są z mojego samochodu - to oczywiste, mierzę to co mam. Mam taką hipotezę, że dane te będą zbliżone dla wszystkich jednostek wolnossących. A dla doładowanych - bardziej na moją korzyść. W końcu turbiny nie montuje się po to, żeby pogorszyć efektywność silnika, prawda?
PS. ósemek widlastych :P |
_________________
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2014-10-04, 19:31
|
|
|
| koder napisał/a: | | ósemek widlastych |
Raz na pewno
Z turbo tym bardziej powinno się kręcić bo.....nie chce mi się ... ....
A te lepsze to maja nawet dwie turbiny i to po to by ................też mi sie nie chce...
Ps . Dla przykladu ... mialem kiedyś takiego ponoć super HDI Peugeota 307 sw, z turbiną Taaaaakiej trubo dziury to nawet po 12 porodach nie widziałem. Jak mu nie dales od razu pow 3 tys to stal ... bo tak lubił . |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2014-10-04, 19:52
|
|
|
broniu , jak chcesz tak se pisz.
nie mam w kompie wykresu ale w 2012 robilem w Geko pomiar silnika mojej żony bo cosik mi z mocą nie bylo tak (doszli co , i cacy) no i silnik 1.8 t wypluł 177 KM przy 5200 obr. i 265NM przy 3200 obr.
najciekawsze ze przy 2100 obr, bylo juz z 80% NM i co za tym idzie jaki jest sens krecic pod 3000 albo i wiecej.
nie namawiam nikogo do pilowania na 1500 obr, ale 3000 i wiecej nic , kompletnie nic, nie daje w nowoczesnym silniku DOLADOWANYM |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2014-10-04, 20:13
|
|
|
Majsterku, mam wrażenie, że w okolicach 3000rpm to Ci się zaczyna dopiero turbina budzić i coś robić. Chcesz powiedzieć, że te turbiny to tak z czapy montują i są niepotrzebne?
A i domniemuję, że masz na myśli diesele. Bo doładowane benzyniaki też są. I w nich bardziej.
Odnośnie Twojego pisania o momencie, to przypomnę tego posta oraz następnego i proszę się odnieść do swojego spostrzeżenia w tamtym kontekście. |
_________________
 |
|
|
|
 |
| Wyświetl szczegóły |
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2014-10-04, 20:30
|
|
|
Tak se pisze....
Bo po co dwie montują???
Ano po to by tak jak pisze Koder nie czekać na one 3tyś. Obrotów...tylko już doładowywać niżej.
Kto nie przeżył turbodziury ,chcąc uciec przed niebezpieczeństwem ten nie wie jak to niemiłe.
Większość turbin działa pow. Tych 3 tyś. To jak ze spoilerami...
Ja tam praktyk jestem ,nie mechanik i wiem ,że mała ekonomiczno-ekologiczna pojemność musi być wspomagana turbiną ..Ale nie ma to jak wyżej wspomniana solidna wolnossąca v ósemka. |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2014-10-04, 21:17
|
|
|
No to fakt, turbo diesle i diesle mają "ciut" inne charakterystyki momentów i mocy w zależności od obrotów itd. od silnika V8
Jeszcze jak turbo diesel to zależy też trochę od turbiny, czy nazwijmy to zwykła czy inny wynalazek z np. zmienną geometrią łopatek itp. itd. Wszystko się przekłada na inne zakresy pracy. Nowoczesne diesle ciągną od tak niskich obrotów, że większym zmartwieniem może być koszt rozwalonego dwumasu, niż ilość spalonych litrów paliwa.
Kiedyś w wolnej chwili podepnę trochę wtyczek i zrobię jakieś pomiary dieslowe.
Dodatkowo planuję zrobić pomiary silnika pracującego na wolnych jako agregatu ładującego 340Ah akumulatorów z pomiarem prądu z alternatora cęgówką. Czyli np. rozładowane aku do ileś i ile litrów paliwa trzeba przepalić żeby je naładować. Czy jakoś tak. Będzie więcej za niż przeciw, to wrzucę wyniki i tu na forum
Może się komuś przyda zanim kupi agregat. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2014-10-04, 21:24
|
|
|
Bronek zawsze lepsza by była V8 z 2 x turbo np. ze zmienną geometrią łopatek albo NOS. Pytanie tylko czy w tłokach dziur nie wypali. itd. itp. Przydałyby się mocniejsze.
Przy zmianach ciągle jest następne ogniwo, które też trzeba wzmocnić. później skrzynia, most, hamulce, zawiecha. Na końcu okazuje się, że opony do dupy albo hamulce się "topią".
Przerabiałem to jak byłem młodszy
Studnia bez dna. A i tak zawsze się znajdzie ktoś z szybszą furą na zlocie. Jakiś syn polityka albo cuś. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Rav
weteran
Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 31 Maj 2014 Piwa: 145/22 Skąd: z prawilnego kraju
|
Wysłany: 2014-10-04, 21:32
|
|
|
| koder napisał/a: | | Majsterku, mam wrażenie, że w okolicach 3000rpm to Ci się zaczyna dopiero turbina budzić i coś robić |
Po to zrobiono kierownice strumienia spalin, aby turbinki ładnie ładowały już poniżej 2 krpm, osiągając maksymalne ciśnienie często w już w okolicach 2,5 krpm (utrzymując je już do odcięcia). Wszystko po to by uzyskać maksymalny moment o możliwie płaskim przebiegu jak najniżej. |
_________________ Byle do przodu |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2014-10-04, 22:25
|
|
|
koder , plisss twoje wrazenie mnie nie interesuje , pisze o wynikach z pomiarow na profi sprzecie a ty mi piszesz ze masz wrazenie, no to o czym my tu mamy.
twoje teoretyzowanie nic nie zmieni bo opierasz sie na starej szkole silnikow niedoladowanych , nijak sie to ma do dzisiejszej wiedzy.
taki silnik 2.3 szczegolnie po programie ma taki ciąg na dole ze zawstydzi widlastą benzyne sromotnie przy podobnych obrotach i krecenie na obrotach nie daje odczucia wyraznego wzrostu mocy bo tj, pisalem 80 procent jest juz kolo 2000 obr.
ecodriving na tym polega w nowoczesnym dieslu , i nie piszemy tu czy cos sie zepsuje bo to nie o tym temat |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|