| 
		Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie) | 
   
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
   
            
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 10:40   Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie)
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Ale problem polega na tym że polecany tu był olej  o API GL-5 który teoretycznie powinien zniszczyć tę skrzynie (jej elementy z metali kolorowych)
 
http://www.camperteam.pl/...p=585803#585803
 
 
Pytanie zlewać ten olej i zastąpić jakimś o podobnej lepkości w 100st c o API GL-4 czy też GL-4/5 czy zostawić?
 
 
 
Czytając forum wielokrotnie czytałem o problemach z skrzyniami w Ducato jak i to aby nalać tam oleju ponad stan, kupiłem więc syntetyczny mannol o API GL-4/5  http://mannol.de/pl/?acti...ebeoel%2075W-90 a następnie zobaczyłem co jest tu polecane TUTELA ZC 75 SYNTH
 
 
Spojrzałem na ich charakterystykę techniczną i szybko zamieniłem mannolla na tutelę bo to zupełnie inna lepkość jak polecana tutela, tyle że zapomniałem popatrzyć na API  tuteli     
 
 
Mannol-> Lepkość w 100 °C =16.5
 
Tutela--> Lepkość w 100 °C = 10.5
 
 
W skrzyni były dwa spusty oleju ?????  z jednego zleciało z ~1,5 litra oleju żółciusieńkiego i przejrzystego jak nówka a z drugiego  z kolei setka czy dwie brudnego ciemnoszarego.
 
 
Nowe uszczelki miedziane po 15 centów, strzykawka 50-siątka do której faktycznie na full wchodziło 70mll + rurka ,kilka minut i wlałem 2  litry tuteli.
 
 
Skrzynia chodzi OK mam wrażenie że lepiej, z 5-piątką czy wstecznym niema żadnego problemu ba ja zmieniam biegi trzymając tę wajchę w 1/3 długości bo tak szybciej i wygodniej i myślę aby jej o ponad połowę nie skrócić. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 CORONAVIRUS  		  
		 
         Kombatant fan SAN ESCOBAR
  
  
                  Twój sprzęt: IVECO DAILY III 
                  Nazwa załogi: BRAK 
                  Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 10:48   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | pasza napisał/a: | 	 		  
 
 
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . | 	  
 
 
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY    | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 10:58   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | BIORCA napisał/a: | 	 		  
 
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY    | 	  
 
 
hmm pomyślę i zasugeruję się też tym że z jednego leciał olej czysty a z drugiego syfiasty,  tym czasem idę uszczelniać okna itp.
 
 
Pozdrawiam. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 20:24   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               No i nic nie wymyśliłem   
 
 
Strzelam brudny po odfiltrowaniu// odpowietrzenie// nadmiarowy oleju // 
 
 
A co do Tuteli ZC 75 SYNTH 
 
http://www.extranetpli.eu...75_stec_ITA.pdf
 
 
Przeprowadziłem małe śledztwo z którego wynika że to stary bardzo olej, kiedyś miał on specyfikację API GL-4 i inną nazwę, był zalecany m.in. do faciorów i alf z lat 90 i końcówki bravo/brava.marea ,seicento itd.
 
 
Zmieniła się nazwa i API skoczyło na GL-5 i było tak że  jedni mieli stare książki z zaleceniem GL-4 a inni nowsze już z GL-5 choć była to ta sama skrzynia, dodatkowo wyczytałem gdzieś że oleje GL-5 które faktycznie niszczą metale kolorowe mają to napisane na etykiecie ?
 
 
Tak że dalej nie wiem co robić z tym olejem bo skrzynia chodzi OK a ja coraz bardziej lubię i szanuję mojego dukacika więc i martwię się o niego. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 yahoda  		  
		 
         weteran
  
  
                  Twój sprzęt: HYMERMOBIL 522 FORD 
                  Nazwa załogi: brave sir Robin 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Paź 2015 Piwa: 71/62 Skąd: Starogard Gd. 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 20:27   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | BIORCA napisał/a: | 	 		   KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY     | 	  
 
 
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają. | 
             
						
				_________________ kamperki z lego: http://www.camperteam.pl/...hlight=lego+kam
 
nasze autko: http://www.camperteam.pl/...ight=hymermobil
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 Gewehr  		  
		 
         weteran
  
  
                  Pomógł: 39 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 226/114 Skąd: AmWarsztat.pl 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 20:31   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | BIORCA napisał/a: | 	 		   	  | pasza napisał/a: | 	 		  
 
 
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . | 	  
 
 
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY    | 	  
 
 
Złośliwiec    | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 Remek  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
                  Twój sprzęt: VW Lt 35 2000r 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lut 2015 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kalisz 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 20:52   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Do udzielenia poprawnej odpowiedzi przyda się rysunek.	 
	 
	
	
	
	
		
	
		Screenshot_2017-11-09-20-48-38.png
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 68 raz(y) 725,17 KB | 
	 
	 
	 
	
		
 | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2017-11-09, 21:34   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | yahoda napisał/a: | 	 		   	  | BIORCA napisał/a: | 	 		   KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY     | 	  
 
 
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają. | 	  
 
 
A ja strzelam najprostsze rozwiązanie (choć to nie tłumaczy dlaczego był czysty i brudny olej) konstrukcja wymusiła dwa spusty aby cały olej można było spuścić z skrzyni? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 Skorpion  		  
		 
         Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
  
  
                  Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne 
                  Nazwa załogi: Skorpion 
                  Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1351 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                                			    Wysłany: 2017-11-09, 21:47   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               FIAT	 
	 
	
	
	
	
		
	
		Autodata Diesel Data.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 35 raz(y) 1,13 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 1.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 94 raz(y) 776,04 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 2.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 69 raz(y) 1,54 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 3.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 54 raz(y) 1,34 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 4.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 57 raz(y) 1,6 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 5.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 48 raz(y) 1,57 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 6.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 68 raz(y) 796,33 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		Fiat Ducato 1982-94.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 41 raz(y) 1,27 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Autodata Diesel Data 1.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 37 raz(y) 1,14 MB | 
	 
	 
	 
	
		
 | 
             
						
				_________________   
 
 
Tadeusz 
 
Byle do przodu
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 Skorpion  		  
		 
         Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
  
  
                  Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne 
                  Nazwa załogi: Skorpion 
                  Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1351 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                                			    Wysłany: 2017-11-09, 21:50   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               FIAT	 
	 
	
	
	
	
		
	
		FIAT DUCATO 7.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 38 raz(y) 1,05 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 8.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 23 raz(y) 927,11 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 9.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 30 raz(y) 804,94 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 10.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 29 raz(y) 797,17 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		FIAT DUCATO 11.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 32 raz(y) 1,1 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Fiat Ducato 1994-.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 34 raz(y) 1,1 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Autodata 1999.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,32 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Autodata 1999-1.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 27 raz(y) 1,22 MB | 
	 
	 
	 
	
		
 | 
             
						
				_________________   
 
 
Tadeusz 
 
Byle do przodu
   | 
			 
									
				| Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2017-11-09, 21:55, w całości zmieniany 1 raz   | 
			 
			          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 Skorpion  		  
		 
         Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
  
  
                  Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne 
                  Nazwa załogi: Skorpion 
                  Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 279/1351 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                                			    Wysłany: 2017-11-09, 21:53   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               FIAT	 
	 
	
	
	
	
		
	
		AUTODATA 1990.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,17 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 1.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 24 raz(y) 1,69 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 2.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 33 raz(y) 1,38 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 3.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 22 raz(y) 1,12 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 4.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 25 raz(y) 1,19 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 5.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 37 raz(y) 1,3 MB | 
	 
	 
	 
		
	
		Einstrllpunkte 6.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 27 raz(y) 942,46 KB | 
	 
	 
	 
		
	
		AUTODATA 1990-1.jpg
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 32 raz(y) 1020,93 KB | 
	 
	 
	 
	
		
 | 
             
						
				_________________   
 
 
Tadeusz 
 
Byle do przodu
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 cosmo-pl  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
                  Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD 
                  Dołączył: 07 Wrz 2018 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2018-09-07, 11:58   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni. 
 
 
Lepkość (oryginalnie to był olej mineralny słabej jakości 80W90) nie ma aż takiego znaczenia w tym modelu. Dobrze jest wlać olej przekrojowy 75W90 i tyle. We francuskiej wersji lali 75W80 we włoskiej 80W90. Jakość - dobry półsyntetyk wystarczy. 
 
 
Jestem na etapie wymiany oleju w swojej skrzynce i nawet nie chce mi się wierzyć jak słaby olej zlałem.. | 
             
									
				|    | 
			 
			          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2018-09-07, 21:42   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | cosmo-pl napisał/a: | 	 		  | Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni. | 	  
 
 
Ok niby masz rację ale jak to się ma do tego co pisałem?
 
Przecież opisałem co piszesz i przeprowadziłem mikro śledztwo https://www.camperteam.pl...p=681463#681463 
 
 
Więc co mam ten olej zlać dać inny? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 cosmo-pl  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
                  Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD 
                  Dołączył: 07 Wrz 2018 Skąd: Warszawa 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2018-09-08, 20:06   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz, ale normatyw API jest raczej precyzyjny w tej kwestii. Jeżeli masz oznaczenie API GL5 to skrzynia i materiały użyte do jej konstrukcji muszą być zgodne, głównie chodzi o wszelkiego rodzaju metale kolorowe, dla których oleje oznaczone jako GL5 mogą być agresywne / korozywne. Dlatego wielu producentów, mających dobre oleje robią oleje kompatybilne wstecz API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi do konstruowania skrzyń, w których producent dopuszczał stosowanie oleju GL4. Z moich informacji wynika, że skrzynię się różnią i różne materiały były stosowane w różnych latach. Jeżeli w Twojej instrukcji jest dozwolone API GL5 to no problem. Jeżeli nie - pozbądź się oleju. 
 
 
Kwestia jeszcze synchronizatorów i ich działania. Otóż stosując olej GL5 zapewnia się super ochronę przekładni, ale nie koniecznie jest ten olej dobry dla synchronizatorów, który mogą być wykonane z delikatniejszego materiału. Wydłuża się więc życie skrzyni i przełożeń, kosztem synchronizatorów, które są bardziej obciążone. Biorąc pod uwagę więcej fosforu i siarki, które przy temperaturze i ciśnieniu dobiorą się do synchronizacji, sam sobie odpowiedz na pytanie co zrobić i czy warto. 
 
 
API GL4/GL5 ma innego typu dodatki i w odpowiedni sposób dobraną ochronę przed zużyciem, tak aby synchronizactory "nie ślizgały się". Tak w skrócie, nie chcę wdawać się w szczegóły. Dla chcących większą dawkę wiedzy polecam periodyk:
 
 
https://www.machinerylubr...il-applications | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      
         
		 pasza  		  
		 
         weteran
  
                  Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2018-09-08, 21:08   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | cosmo-pl napisał/a: | 	 		  Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz........
 
 
API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi .....
 
  | 	  
 
 
Zauważ że ja o tym wiem i jako jedyny zwróciłem WŁAŚNIE na to tu uwagę że polecają tu GL5  który teoretycznie do tych  skrzyń się nie nadaje.
 
 
Producenci oszczędzają ,duzi dadzą ci syfiasty olej z wszystkimi certyfikatami  a mali znacznie lepszy olej z podstawowymi.
 
 
Certyfikaty kosztują "PATRZ CO PISAŁEM" ja przyznaję  ci rację i chyba ten olej zleję choć pytałem się w serwisie fiata  i powiedzieli że jest ok, ale jak pisałem wcześniej mam obawy o których zapomniałem a ty mi przypomniałeś. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
      
         
      | 
         
       |