Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Lodówka 230V + przetwornica DC/AC
Autor Wiadomość
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2018-06-04, 11:49   

sweetek napisał/a:
trzeba odprowadzać ciepło z tyłu lodówki!!


Obecne nowe lodówki jeśli nie mają widocznej chłodnicy z tyłu to grzeją bokami. Chłodnica jest zatopiona w piance na obu bokach. Łatwo sprawdzić bo robią się ciepłe. Wówczas nie powinno się zasłaniać boków płytą, powinna być swobodna cyrkulacja powietrza.

Mam lodówkę jakąś MPM-112-coś , zmieniłem oświetlenie na 12V z paska LED, termostat steruje przekaźnikiem załączającym kompresor oraz załącza przetwornicę IPS. Pobór podczas pracy 4,5A na 12V. Przed wyjazdem Małż zapakowała ją pod kurek nieschłodzonymi rzeczami to kompresor tłukł się prawie 24h do wyłączenia :) potem już załączał się na chwil kilka co godzinkę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Autostoper 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato :D
Dołączył: 12 Gru 2014
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2018-06-06, 18:25   

No to kratki będę zaklejał. Też się do słupka nie podłączam, własny prąd teraz mi wystarcza na wszystko :) Dzięki za informacje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 7/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2020-11-17, 19:34   

Cóż z tego, że temat stary skoro odpowiedni i ciągle na czasie - odkupuję więc i pytam.

Elektryka to nie moja branża ale staram się dokształcać jak mogę, mimo to już na wstępie natrafiłem na niepewność - zapotrzebowanie urządzeń 230V, w tym właśnie lodówki, powinno się chyba liczyć przed przetwornicą czyli de facto jak dla zasilania 12V. Bilans wychodzi wówczas mało optymistycznie ale chyba właśnie prawdziwie. Dobrze myślę?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-11-17, 20:00   

Jeśli lodówka jest na 230V ma moc np P=60W - to w uproszczeniu masz tak

na 230v
P=I x U czyli I = P:U czyli 60W : 230V = 0,26A

na 12v
P=I x U czyli I = P:U czyli 60W : 12V = 5A czyli godzina pracy to 5Ah z aku

gdzie P-moc [W], U-napięcie [V], I-natężenie [A]

To oczywiście duże uproszczenie bowiem przy starcie lodówka pobiera najwięcej w czasie pracy mniej
Kolejna sprawa to straty na przetwarzaniu napięcia w przetwornicy i jej biegu jałowym - stąd Koledzy robią załączanie przetwornicy termostatem aby wyeliminować to co bierze na biegu jałowym

Pierwotnie miała być u mnie lodówka na 230V i przetwornica - przekonały mnie doświadczenia Adama - przy starcie lodówki b. duży pobór prądu a co za tym idzie przetwornica katuje strasznie aku pobierając b. duży prąd w momencie startu lodówki - zdecydowałem lodówka będzie na 12v bez przetwornicy

Zobacz wątek: https://www.camperteam.pl...ghlight=#839147
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 7/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2020-11-17, 21:31   

Przeczytałem, dzięki. To jednak tylko jedna opinia. Z drugiej strony jest np. przypadek Kaszuba - dokładnie odwrotny a również zadowolony. Przetwornice z ecomode nie są już takie bardzo drogie, nie wymagają przerabiania urządzeń i można je też wykorzystać do innych normalnych urządzeń, np. tostera, wiertarki czy zasilacza laptopa. To mnie przekonuje. Nurtowało mnie tylko jak liczyć.

Dalej też mam zagwozdkę - przy liczeniu bilansu i doborze komponentów systemu elektryki spotkałem się w necie z dwoma metodologiami:

1 -bilans liczony wg amperogodzin i do tego dobierany aku a do aku solar który go naładuje

2- bilans liczony wg watogodzin i pod to w pierwszym kroku dobierany solar a aku dopiero do niego jako magazyn.

Która metoda jest właściwa? bo wyniki w postaci optymalnego aku i paneli nie są takie same.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-11-17, 21:44   

Tak własnie rozważałem AZO z ecomode, sporo ludzi ma lodówki na 230V i chwali sobie.
Moim zdaniem właściwszy jest drugi sposób
Mamy założenia ile potrzebujemy na zasilenie tego co i przez jaki czas na dobę chcemy użytkować - to założenie wg mnie jest pierwsze
Do niego należy dobrać komponenty które nam to umożliwią przez założony czas.
Realnie jednak nigdy się dobrze nie dobierze z wyliczeń bo nie przewidzi się pogody więc i tu trzeba przyjąć jakieś założenia pogodowe oraz wynikające z pór roku - zatem należy tu założyć pewien zapas. Kolejną sprawą wg mnie jest doładowywanie alternatorem podczas jazdy - tu z kolei należy przyjąć jaki będziemy prowadzić tryb życia ile stać w jednym miejscu ile jechać
Wszystko bazuje na założeniach i tu widzę decydujący wpływ na ile trafne założenia przyjmiemy.
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojadżer 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017
Piwa: 7/4
Skąd: Warszawa Wilanów
Wysłany: 2020-11-17, 21:50   

Założeń cała masa...
Zatem watogodziny jako podstawa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/73
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2020-11-17, 21:51   

Nic z tych Waszych rozważań nie rozumiem (np. czym sie mają różnić Ah od Wh przy tym samym napięciu w kontekście wyboru akumulatora i solara) ;) ale mały test mojej lodówki podblatowej tutaj wrzucałem:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=30175
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-11-17, 22:00   

Niespecjalnie się różnią wg mnie Radku - po prostu łatwiej liczyć z podanej mocy znamionowej w wacikach i czasu :)

Bardziej chodziło mi o to
Wojadżer napisał/a:
1. ..... dobierany aku a do aku solar który go naładuje
Wojadżer napisał/a:
2. ..... w pierwszym kroku dobierany solar a aku dopiero do niego jako magazyn.


Natomiast przeliczenie końcowe w Twoim wątku Radku mnie zaskakuje - Co to za lodóweczka - jaka pojemność ? W jakich warunkach był robiony Twój pomiar ?
Kolega coldkamper przeliczając Twój test też chyba zakłada wydojenie aku prawie do zera co nie jest najzdrowsze.
coldkamper napisał/a:
......
to wyszło,że akumulator 100 Ah : 15Ah=5-6 dób :spoko


Dla średniej klasy lodówki Ravanson LKK90 producent podaje 103 kWh - oczywiście w warunkach domowych
103 kWh : 365 dni = 282 Wh dobowo i trzeba jeszcze dołożyć straty przetwornicy mamy jak nic koło 300Wh dobowo
Dzieląc przez 13,6v wyjdzie ok 22Ah, dzieląc przez 12,0V wyjdzie 25Ah
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/73
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2020-11-17, 23:14   

smok_wawelski napisał/a:
Natomiast przeliczenie końcowe w Twoim wątku Radku mnie zaskakuje - Co to za lodóweczka - jaka pojemność ? W jakich warunkach był robiony Twój pomiar ?


Mam jakąś wiekową lodówke podblatową (kupiłem 4 lata temu uzywkę za 20-30e) o mocy 60W. Na pewno można kupić bardziej oszczedną.

Pomiar był w kwietniu czyli pewnie koło 20 st w samochodzie. Teraz robiłem ponownie test, bo zmieniłem kwasowe 215Ah na 30Ah Lifepo4 i ... 6 otwarć z wywietrzeniem wnętrza aż do wlączenia się kompresora dało 7 godzin pracy (chodziło mi o sprawdzenie czy na tym akumulatorku pociągnę bez problemu 12h w nocy).
Tylko, że ten akumulator Lifepo4 na pewno nie ma 30Ah, a maksymalnie 15-20Ah, i po tych 7 godzinach problem był z włączeniem kompresora (pik), bo energii w akumulatorze, jeszcze trochę było.

Tak jeszcze gwoli wyjaśnienia - ja nie stoję nigdy dłużej niż 24h, więc zupełnie mi nie zalezy na np "5 dniach stania bez slońca" i do mojego sposobu podróżowania dobieram sobie teraz pojemność baterii.

smok_wawelski napisał/a:

Kolega coldkamper przeliczając Twój test też chyba zakłada wydojenie aku prawie do zera co nie jest najzdrowsze.
coldkamper napisał/a:
......
to wyszło,że akumulator 100 Ah : 15Ah=5-6 dób :spoko



Lifepo4? ;)

smok_wawelski napisał/a:
Dla średniej klasy lodówki Ravanson LKK90 producent podaje 103 kWh - oczywiście w warunkach domowych
103 kWh : 365 dni = 282 Wh dobowo i trzeba jeszcze dołożyć straty przetwornicy mamy jak nic koło 300Wh dobowo
Dzieląc przez 13,6v wyjdzie ok 22Ah, dzieląc przez 12,0V wyjdzie 25Ah


Przy częstym otwieraniu - realne. Oczywiscie minus to co solar wpompuje w ciagu dnia i minus to jak często jeżdzimy i alternator naładuje baterie na full.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-11-17, 23:40   

RadekNet napisał/a:
Lifepo4?
Bardzo mozliwe że z tego kol. liczył, dzięki za informacje - jeszcze czasem biję się z myślami o 230v ale póki co na LiFePo4 nie wyrobie.
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
RadekNet 
weteran


Twój sprzęt: Opel Vivaro
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Piwa: 25/73
Skąd: Sligo IE
Wysłany: 2020-11-18, 10:54   

smok_wawelski napisał/a:
RadekNet napisał/a:
Lifepo4?
Bardzo mozliwe że z tego kol. liczył, dzięki za informacje - jeszcze czasem biję się z myślami o 230v ale póki co na LiFePo4 nie wyrobie.


W temacie Lifepo4 to wczoraj wyjąłem z samochodu 215Ah kwasiaka (jeszcze mnie plecy bolą ;) ) i włożyłem "30Ah" Lifepo4, które kosztowało 50e. Kwasiak był taki duzy, zeby go szybko nie zabić, ale Lifepo4 chce sobie dobrac, tak żeby mieć 24h niezależności, a potem niech odcina prąd (żaden problem odpalić wtedy silnik dla naładowania). Czyli te litówki wcale nie muszą wyjść jakoś bardzo drogo. Zobaczymy w praniu - traktuje to jako eksperyment ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 150/115
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2020-12-24, 11:56   

Wojadżer napisał/a:

Przeczytałem, dzięki. To jednak tylko jedna opinia. Z drugiej strony jest np. przypadek Kaszuba - dokładnie odwrotny a również zadowolony
A przeczytałeś dokładnie co Kaszub napisał , po zmianie regulatora na MPPT przestało brakować , czyli prądu na styk , różnica między PWM a MPPT to tylko kilka % . Ja też myślałem że jest ok. do póki nie dołożyłem kolejnego odbiornika . Wtedy okazało się że nie jest ok. akumulatory wykończone po dwóch sezonach , ale może ja za dużo jeżdżę i tylko na dziko . Teraz przy lodówce 12 V , a użytkuję ostatnio kampera bardzo intensywnie , moje akumulatory mają się bardzo dobrze ,o kosztach przebudowy lodówki napisałem, szkoda pieniędzy na przetwornicę .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***