Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 306/109
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-04-01, 20:06   

robba napisał/a:

najlepiej byłoby zastosować przetwornicę step-up-down.
nie dośc że sprawność byłaby nawet około 80% (to dużo) to napięcie i prąd wyjściowe
byłyby ustawiane dowolnie, niezależnie od napięcia wejściowego.
przykład takiej przetwornicy:
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-zasilacz-step-up-down-dc-dc-13713823305

można by też zastosować najpierw stopien stepup zwiększający a potem stepdown zmniejszajacy, ale.....

ale to nie takie do końca proste. zeby to dobrze zgrać to trzeba byłoby znależć takie moduły które regulowałyby parametry na "plusie" ....
do tego żeby prąd był powyżej 10A to nie znalazłem gotowca (15A max, ale trzeba pamiętać żeby pożył trochę dłużej niż jedno ładowanie to więcej niż 7A bym na nim nie puścił)
więc takie modułu muszą mieć jeszcze możliwość łączenia równoległego w celu zwiększenia prądu ładowania... a to już rzadsze. więc trochę szukania i eksperymentów...
ale do ogarnięcia.

PS. ewentualnie znależć fajny up/down z regulacją na "plusie" i próbować mu zwiększyć prąd dopuszczalny....
powodzenia


Taka przetwornica to była moja pierwsza myśl :haha:
Ale jest z nimi pewien kłopot bo nie nadają się do tego zastosowania. Mam ich kilka step-up-down różnej mocy i każda ma opornik (0,1 ohm) pomiarowy napięcia wyjściowego na ujemnym zacisku więc nie można połączyć "masy" wejścia i wyjścia. Minus auta nie może być minusem zabudowy więc do bani.

Rad nie rad kupiłem Victrona Orion-Tr Smart 12/12-30A Non-isolated i po Świętach powinien być w paczkomacie.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 238/489
Skąd: Kraków
Wysłany: 2024-04-01, 21:27   

Skwarek napisał/a:

Rad nie rad kupiłem Victrona Orion-Tr Smart 12/12-30A Non-isolated i po Świętach powinien być w paczkomacie.

:spoko

Podobno się mocno grzeją i ładowanie spada do 15A a serwis uznaje to za normę, z ciekawości można zadzwonić do serwisu co oni na to, za cenę 30A można mieć 2x20A np. MR20 z wentylatorkiem łożyska kulkowe
;)

Screenshot_20240401_223027.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 107,82 KB

_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mikesz 
zaawansowany


Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2012
Piwa: 13/55
Skąd: Warszawa Praga.poł
Wysłany: 2024-04-04, 15:36   

Skwarek napisał/a:
Sprawdziłem jak działa mój limiter. Działa doskonale, reguluje prąd i ustawiony nie wzrasta mimo wzrostu napięcia zasilania. Czyli stabilizuje prąd a przy 15A oporniki trochę się grzeją. Lecz jest na nim zbyt duży spadek napięcia ~3V wiec chyba nie nadaje się do ładowania akumulatora. Ale zabawa była doskonała :haha:


Na Mosfetach zrób.LDO.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 306/109
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-04-04, 18:10   

Mikesz napisał/a:
Skwarek napisał/a:
Sprawdziłem jak działa mój limiter. Działa doskonale, reguluje prąd i ustawiony nie wzrasta mimo wzrostu napięcia zasilania. Czyli stabilizuje prąd a przy 15A oporniki trochę się grzeją. Lecz jest na nim zbyt duży spadek napięcia ~3V wiec chyba nie nadaje się do ładowania akumulatora. Ale zabawa była doskonała :haha:


Na Mosfetach zrób.LDO.


Też o tym myślałem ale to by były jednak z musu P-mosfety a one też się grzeją bo mają większy opór.

Ale dzisiaj przyjechała ładowarka DC-DC, strasznie wielki klamot, zdziwiłem się ;)

Narzekają, że też się grzeje to dorobiłem wiatraczek sterowany mosfetem i zrobiłem mocowanie ładowarki pod siedzeniem przy akumulatorze rozruchowym ze starej reklamy z dibondu . Tak by móc widzieć jego kontrolkę i by miał dobry przewiew.
Mówiono też, że ogranicza czasem ładowanie do 15A, może to przez słabe chłodzenie automat zmniejsza obciążenie. Dlatego wiatraczek.

:spoko

Jutro już tylko podłączenie kabelków, dziś już za późno. :haha:

DCDC1.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 743,45 KB

DCDC2.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 399,81 KB

DCDC3.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 622,74 KB

_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 453/350
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2024-04-05, 07:48   

Skwarek,
Zamontowałeś ładowarkę do góry nogami bo napisów nie da się przeczytać na ostatnim zdjęciu. Popraw to :bajer bo jak pisałem: dzieła robisz a nie aku :hello
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 306/109
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-04-05, 08:10   

LukF napisał/a:
Skwarek,
Zamontowałeś ładowarkę do góry nogami bo napisów nie da się przeczytać na ostatnim zdjęciu. Popraw to :bajer bo jak pisałem: dzieła robisz a nie aku :hello


LukF jak się domyślasz nie bez powodu jest do góry nogami, chodziło mi o łatwy dostęp do kablowych zacisków.

Dla estetów to może wydrukuję w kolorze te napisy i przykleję właściwie :haha:
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 453/350
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2024-04-05, 08:44   

Skwarek napisał/a:
LukF napisał/a:
Skwarek,
Zamontowałeś ładowarkę do góry nogami bo napisów nie da się przeczytać na ostatnim zdjęciu. Popraw to :bajer bo jak pisałem: dzieła robisz a nie aku :hello


LukF jak się domyślasz nie bez powodu jest do góry nogami, chodziło mi o łatwy dostęp do kablowych zacisków.

Dla estetów to może wydrukuję w kolorze te napisy i przykleję właściwie :haha:


Nie możesz tak tego zostawić, to poważny błąd w sztuce który Tobie się nie zdarza :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 50 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-04-05, 09:40   

Ale wiatraczek super!!! Może i ja założę. U mnie dc dc Orion jest w pobliżu nawiewu ciepłego powietrza. Dodatkowo osłoniłem ładowarkę sklejką na zawiasie aby nie było widać a w razie czego łatwy dostęp. I … nie korzystam już z tej osłony bo zimą podczas jazdy jak ogrzewanie dało czadu / truma diesel / to zaczęła ładowała piszczeć i odliczyła zasilanie.
Ale patent z wiatraczkiem super.

Kiedyś taki malutki wiatraczek wsadziłem do chłodzenia silnika elektrycznego od kajaka bo się przegrzewał i wyłączał prąd. Po zainstalowaniu wiatraczka i zrobieniu kilkunastu dziur w obudowie silnika problem został rozwiązany.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 306/109
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-04-05, 15:03   

orkaaa napisał/a:
Ale wiatraczek super!!! Może i ja założę. U mnie dc dc Orion jest w pobliżu nawiewu ciepłego powietrza. Dodatkowo osłoniłem ładowarkę sklejką na zawiasie aby nie było widać a w razie czego łatwy dostęp. I … nie korzystam już z tej osłony bo zimą podczas jazdy jak ogrzewanie dało czadu / truma diesel / to zaczęła ładowała piszczeć i odliczyła zasilanie.
Ale patent z wiatraczkiem super.

Kiedyś taki malutki wiatraczek wsadziłem do chłodzenia silnika elektrycznego od kajaka bo się przegrzewał i wyłączał prąd. Po zainstalowaniu wiatraczka i zrobieniu kilkunastu dziur w obudowie silnika problem został rozwiązany.


Podłączyłem wszystko, ładowarka działa (przy 99% ładuje 20A bez względu na obroty silnika) i nawet się za bardzo się nie grzeje. Wiatraczek włączył się i kręci się leniwie przy ~ 45C (mogę to regulować).

Można już zamontować fotel bo to już chyba koniec moich zmagań z LIFePO4 ;)

Wiatraczek działa na tej samej zasadzie jak lodówkowy.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2011
Piwa: 238/489
Skąd: Kraków
Wysłany: 2024-04-05, 19:07   

LukF napisał/a:
Skwarek,
Zamontowałeś ładowarkę do góry nogami bo napisów nie da się przeczytać na ostatnim zdjęciu. Popraw to :bajer bo jak pisałem: dzieła robisz a nie aku :hello

Producent czasem zaleca właśnie tak zakładać bo radiator lepiej odprowadza powietrze wentylator to luksus
_________________
komplet
Ostatnio zmieniony przez Komplecik 2024-04-05, 20:16, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 306/109
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-04-05, 19:18   

Komplecik napisał/a:
LukF napisał/a:
Skwarek,
Zamontowałeś ładowarkę do góry nogami bo napisów nie da się przeczytać na ostatnim zdjęciu. Popraw to :bajer bo jak pisałem: dzieła robisz a nie aku :hello

Producent czasem nie zaleca właśnie tak zakładać bo radiator lepiej odprowadza powietrze wentylator to luksus


Gdybym zamocował bokiem to zgoda, utrudnia konwekcję ale tak to bez różnicy, jest to kawał metalu w metalowej obudowie i nic producent pary nie puścił, że tak nie dobrze.

Przecież LukF ciągnie łacha ze mnie, że brzydko zrobiłem bo napisów nie może odczytać ale i tak go lubię.

Gdy siedzę na fotelu i głowę wsadzę między nogami pod fotel to napisy mam w sam raz. :haha:
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2024-04-05, 21:47   

Jakby ktoś potrzebował to mam do sprzedania 2 nowe
orion-tr-smart-12-12-18a-isolated-dc-dc-charger-victron
Można je połączyć równolegle i uzyskać prąd 40A

https://www.olx.pl/d/ofer...olx_pro_listing
Ostatnio zmieniony przez reaven22 2024-04-08, 11:49, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 124/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-04-07, 14:17   

Przyszedł zwrot kasy za Daly 300A i przyszedł JK BMS 300A. JK działa i wskazuje prawidłowo, ale niestety nie daje rady ze startem jałowym mojej przetwornicy. Wyłącza się akumulator, BMS sygnalizuje wysoki chwilowy prąd, odlicza 5 sekund i załącza aku. Niby tak by mogło być, ale urządzenia kamperowe tego nie lubią. Radio trzeba stroić od nowa, przenośną lodówkę kompresorową trzeba załączać powtórnie. Najgorzej jest z pracującym akurat Webasto, bo nie należy odcinać napięcia podczas jego pracy. Może jeszcze coś w ustawieniach? Walczę dalej.

JK BMS.jpg
Plik ściągnięto 17 raz(y) 166,78 KB

_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 93/182
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2024-04-08, 07:13   

Skwarek napisał/a:
Mikesz napisał/a:
....

Na Mosfetach zrób.LDO.


Też o tym myślałem ale to by były jednak z musu P-mosfety a one też się grzeją bo mają większy opór.
......


to na czym miałeś zrobiony swoj DCDC jak nie na mosfetach? :O

krzlac napisał/a:
.... JK działa i wskazuje prawidłowo, ale niestety nie daje rady ze startem jałowym mojej przetwornicy. ......


może na wejściu przetwornicy jakieś duże kondensatory, które podłączone są tak że napięcie jest na nich przy wyłączonej przetwornicy? Oczywiście dobrze byłoby superkondensatory, ale to koszt. chyba ze uda się Tobie wywalczyć ustawieniami
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 124/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-04-08, 15:19   

krzlac napisał/a:
...niestety nie daje rady ze startem jałowym mojej przetwornicy...


Pokonałem problem. Musiałem się dokształcić z elektrotechniki.
Znalazłem parametr odpowiedzialny za mój problem. Na szczęście ustawialny przez BT.
SCP Delay czyli SHORT CIRCUIT PROTECTION DELAY (opóźnienie zabezpieczenia przeciwzwarciowego). Zmieniłem z 1500 μs na 5000 μs. Problem zniknął. Temat uznaje za zakończony. No może jeszcze jakiś ekranik lub kulometr TK?

BMS.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 166,9 KB

_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Ostatnio zmieniony przez krzlac 2024-04-09, 09:41, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***