Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:30 |
zamrazarka |
Autor |
Wiadomość |
Eleb
początkujący forumowicz
Dołączył: 17 Lip 2008
|
Wysłany: 2008-07-17, 17:16 zamrazarka
|
|
|
chcialbym zapytac kolegow lub kolezanki praktykow o nastepujacy temat, chcialbym doposazyc przyczepe kempingowa o zamrazarke, tu jednak mam problem o ile lodowka ma instalacje 12v/230/gaz o tyle nie widzialem takich zamrazarek, przyszlo mi do glowy (zaden sukces intelektualny ) aby doposazyc sie w przetwornice 12v/230v i tu rodzi sie cale mnostwo problemow wynikajacych z braku znajomosci tematu (praktycznych)
1. jakiej wielkosci (moc) powinna miec przetwornica aby wystartowac zamrazarke ze sprezarka (wlasciwie nie wiem ile maja one mocy, strzelalbym ze ok 300W - prosze mnie poprawic)
2. zakladajac ze 300W jaki bede mial realny pobor pradu po stronie pierwotnej (12v) - prosze podac praktycznie jesli ktos wie (orientacyjnie), wiadomo ze zamrazarka nie pracuje ciagle
3. w jaki sposob dopiac sie do instalacji samochodowej zeby ladowac/pobierac prad z alternatora w czasie jazdy (czy w samochodach osobowych - np. ford mondeo 2004) jest dostateczny zapas na alternatorze?
pozdrawiam cieplo wszystkich
ps. dodam ze chodzi o 30 godzin w trasie...na miejscu zakladam ze bede mial prad/agregat/cokolwiek |
|
|
|
 |
DarekK
zaawansowany

Twój sprzęt: IVECO SAFARIWAYS Amerigo Wespucci
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2008 Piwa: 4/9 Skąd: Podlaskie
|
Wysłany: 2008-07-19, 00:41
|
|
|
Według katalogów niezbyt duża zamrażarka w pracy ciągłej zużywa dziennie około 0.5 kwh (odpowiednik poboru mocy 50 Wat przez 10 godzin). Moc agregatu to około 150 Wat (przy napięciu 12V i sprawności przetwornicy ok. 75% daje to pobór prądu około 16A). Takie dodatkowe obciążenie w samochodzie osobowym jest teoretycznie dopuszczalne nawet przy jeździe na światłach, więc teoretycznie wszystko gra. Niestety jak się to ma w praktyce - nie wiem. Z jakiegoś powodu nie słyszałem o montowaniu w camperach chłodziarek sprężarkowych. Jak chcesz mogę spróbować zrobić obwód doświadczalny i opisać co z tego wyszło |
_________________ Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo do zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn.
 |
|
|
|
 |
Krzysztof
trochę już popisał

Twój sprzęt: Citroen C25 Hymer 650
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Sty 2007 Piwa: 2/3 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2008-07-19, 13:39
|
|
|
Od trzech lat mam zamontowaną chłodziarkę sprężarkową 50l (prod.niemiecka bardzo cicha ) zasilaną 230v z sieci lub przetwornicy 1000/2000 w czasie postoju (zasilanie z akumulatora 75Ah) po 7-8 godzinach nie mam problemu z uruchomieniem silnika.
Tyle co do praktyki - jesli wierzyć wskażnikowi przetwornicy to pobór przy starcie 120w praca 90w |
_________________ Grażyna i Krzysztof |
|
|
|
 |
Eleb
początkujący forumowicz
Dołączył: 17 Lip 2008
|
Wysłany: 2008-07-30, 16:06
|
|
|
dziękuję za odpowiedzi, zrezygnowałem z tego pomysłu po przeliczeniu kosztów (pierwszy powod) i faktu iz urzadzenie sprezarkowe chyba powinno odstac chwile po transporcie - drugi powod (wiec jak go uzywac w czasie jazdy? )
pozdrawiam cieplo wszystkich |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-07-30, 18:21
|
|
|
Witam! Eleb napisał/a: | faktu iz urzadzenie sprezarkowe chyba powinno odstac chwile po transporcie | -jezeli kolega przed "postojem" nie dachowal to takiej potrzeby nie widze....Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
RISTEAM
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato Frankia
Nazwa załogi: RISTEAM
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2011 Piwa: 21/8 Skąd: Miechów
|
Wysłany: 2011-11-06, 14:37
|
|
|
Witam szanownych kolegów. Patrząc na tegoroczny wyjazd do Grecji jestem bardzo zadowolony z mojego camperka i praktycznie nic mi nie brakowało, oprócz właśnie sporego zamrażalnika w którym mogły by się zmieścić np: lody w litrowych pojemniczkach takie polskie za 5pln , a nie greckie za 10 ojro , po tygodniowej diecie rybnej ma się ochotę na grubaśnego schaboszczaka także naszego polskiego , czy choćby pierożków takich dobrzutkich domowych a nie szajs z markietu. Dlatego też chciałbym odświeżyć stary temat zamrażarki. Jak szanowne grono wyjadaczów camperteamowych ma u siebie rozwinięty tenże temat
ps: myślałem o połączeniu małego zampażalniczka domowego (http://allegro.pl/nowa-zamrazarka-40-litrow-gz-40-2-lata-gwarancji-i1898834302.html) z przetwornicą (moja ma 300V wiec powinna wystarczyć) czy taki duet ma przyszłość???? |
|
|
|
 |
maszakow
Kombatant JAFO? No way ...

Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Piwa: 79/63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-11-07, 21:00
|
|
|
KOlega wcześniej pisał o małej zamrażarce i przetwornicy 1000/2000W i że jemu to dobrze chodzi. Nic dziwnego - ma DUŻĄ przetwornicę. Prąd rozruchowy silnika sprężarki jest bardzo duży. Nieważne że trwa to milisekundy, ważne że taki milisekundowy prąd może sięgać nawet 10krotnej wartości prądu nominalnego. A elektronika przetwornicy o małej mocy na to zareaguje i odetnie zasilanie.
bardziej obrazowo - to tak jak byś odpalał swojego kamperka posługując się akumulatorem z Daewoo MAtiza.
W twoim przypadku - mam wątpliwości czy wystarczy. pobór mocy 75W przetwornica 300W...jeżeli w szczycie ma 600W powinna dać radę ale jesłi to jest 150/300W - szczerze wątpię.
CHyba że zrobisz dodatkowy układ wspomagający na kondensatorach dużej pojemności - tak jak te boostery do odpalania w zimie. Z czymś takim nie powinno być wtedy problemu. |
_________________ Pozdrawiam, maszakow
 |
|
|
|
 |
RISTEAM
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato Frankia
Nazwa załogi: RISTEAM
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2011 Piwa: 21/8 Skąd: Miechów
|
Wysłany: 2011-11-08, 09:56
|
|
|
Nie jestem elektrykiem, a właściwie to "noga" z tego tematu. Ale załóżmy, że przed wyjazdem autko podłączę na nockę wszystko zamrażam i ruszam w drogę. i tu pojawiają się pytania:
1. czy alternator samochodowy (oryginalny fiatowski) zdoła zasilać przetwornicę?
2. czy przetwornica może chodzić na okrągło przez cały okres wyjazdu (2-3 tygodnie)?
3. na kempingu rozumie nie byłoby problemu z zasilaniem a co na dziko? u mnie jest bateria słoneczna 55W i akumulator pokładowy 75Ah żelowy.
Sorki że tyle pytań ale sądzę, że jakaś dobra dusza poświęci nowicjuszowi kilka chwilek i pomoże w rozwikłaniu takowego dylematu. |
|
|
|
 |
maszakow
Kombatant JAFO? No way ...

Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Piwa: 79/63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-11-08, 19:57
|
|
|
Odpowiem tak jak zadałeś pytanie.
Ad.1 Tak - nie ma żadnego problemu
Ad.2 Normalnie tak chyba że jest kiepskiej jakości.
Ad.3 - kiepsko to widzę - bez zamrażarki będzie OK - ale z zamrażarką nie doładujesz akumulatora, padnie ci po kilku dniach (trzech .. czterech...). Na liczbach to widać - panel ma max moc 55W czyli zakładam że przy typowym oświetleniu daje ok 40W. Ładując czymś takim akumulator 75Ah od umownego zera potrzebowałbyś 24-26h by go naładowac do pełna.
Pobór mocy przez samą zamrażarkę jest 75W. Akumulator będzie oddawał znacznie wiecej energii niż ty będziesz mu w stanie dostarczyć.
Uświadom sobie prosze jedną rzecz - TO czy zamrozisz coś wcześniej czy nie raczej nie ma znaczenia. Kompresor będzie zawsze startował tak samo i będzie w impulsie potrzebował bardzo dużego prądu. Prądu którego mała przetwornica mu nie da bo jej elektronika do tego nie dopuści, jełśi przetwornica jest dobra, ajeśli gorsza i dopuści to grozi to zniszczeniem przetwornicy.
hmm... "noga" z tematu...to obrazowo jeszcze raz Wiesz jaką grubość ma kabel od twojej pralki automatycznej prawda ? No to teraz wyobraź sobie w że pralkę próbujesz podłączyć do prądu kablem telefonicznym. Wystartować jej się może uda, wody nabierze - ale jak właczy grzałkę to twój przewód na pewno się sfajczy - będzie dobrze jak bez pożaru.
pralka=zamrażarka , kabel = przetwornica |
_________________ Pozdrawiam, maszakow
 |
|
|
|
 |
IAAN
weteran

Twój sprzęt: Master 2,8 dti Blaszanka
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Lis 2008 Piwa: 31/9 Skąd: poznań okolica
|
Wysłany: 2011-11-08, 21:03
|
|
|
moje zdanie jest takie zamrażarka mała ok 70 litrów bo taką kupiłem w tym roku o mocy 75 wat nie wystartuje z przetwornicy 300 wat i 500 w i 1000 wat bo takie robiłem próby moja nie chciała tez wystartowac z agregatu 600 wat
jak byś potrzebował taką zamrażalkę to chętnie sprzedam 75 wat w czasie pracy |
|
|
|
 |
yuras
weteran
Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Maj 2010 Piwa: 46/51 Skąd: 16 km od Pekinu
|
Wysłany: 2011-11-08, 21:38
|
|
|
Trzeba wziąć pod uwagę, że taka zamrażarka potrzebuje dziennie około 500W to znaczy
silnik pracuje 6-7 godzin.Zapytałbym sprzedawce o prąd rozruchowy. |
_________________
 |
|
|
|
 |
RISTEAM
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato Frankia
Nazwa załogi: RISTEAM
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2011 Piwa: 21/8 Skąd: Miechów
|
Wysłany: 2011-11-08, 22:32
|
|
|
Ok. wiec jeśli po mojemu rozumować: jeśli zamrażarka np: taka 40l (nie jak kolega pisał 70l) Zużycie energii: 0,52 kW.h/24h, i załóżmy że zestaw zasilający posiadalibyśmy np: akumulator 100 Ah i zgodnie z tym co podaje tabelka powinien wytrzymać ok. 10 godzin pracy (nocnej) natomiast w dzień dochodzi solar i na nowo ładuje nam akumulator (zastanawia mnie tylko jedna kwasje czy solar powinien mieć moc 75W lodówki która będzie pobierała na okrągło tą energie w czasie ładowania + 100W które to bedzie dodatkowo ładowało aku w czasie pracy zamrażalnika????? dobrze to rozumuje????), który trzeba by zmodyfikować i dostawić kolejny panel załóżmy 100W......... czysta teoria gdyż nie potrafię tego dokładnie wyliczyć, to takie połączenie ma sens???
tabelka.JPG tabelka |
 |
Plik ściągnięto 76 raz(y) 68,56 KB |
|
|
|
|
 |
maszakow
Kombatant JAFO? No way ...

Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Piwa: 79/63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-11-08, 22:52
|
|
|
tu jest potwierdzenie tego o czym mówiłem i o czym mówił Irek.
http://www.elektroda.pl/r...51.html#5409760
Risteam - twoja zamrażareczka będzie raczej potrzebowała przetwornicy 1000/2000W do rozruchu.
Rozwiązanie ... Na pewno można jeszcze pomerdać z elektroniką od strony kompresora. Dołożyć większy kondensator rozruchowy + odpowiedni obwód filtrujący - to może wydatnie zmniejszyć to milisekundowe zapotrzebowanie na prąd ze źródła. Albo Coś w rodzaju buforu energetycznego między samym kompresorem (zamrażarką ) a źródłem poboru prądu(gniazdkiem)
TO jest ...hmm.. inaczej...to nie powinno byś trudne do zrealizowania wielkościowo można schować w granicach zamrażarki ... tylko nie wiem jak to zrealizować.
chociaż... teoretycznie .. już wiem...
Tu jest teoretyczne wsparcie dla realizatorów
ale to juz dla lepszych fachowców wymaga ingerencji w elektrykę lodówki więc nie jest to rozwiązanie na nowy sprzęt. (no chyba że kogoś stać na utratę gwarancji ) |
_________________ Pozdrawiam, maszakow
 |
|
|
|
 |
RISTEAM
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato Frankia
Nazwa załogi: RISTEAM
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2011 Piwa: 21/8 Skąd: Miechów
|
Wysłany: 2011-11-08, 23:15
|
|
|
maszakow teraz to już mi pięknie pomieszałeś w główce jeśli chodzi o przetwornicę to już mógłbym ponieść takie koszta (choć jeśli by to wszystko przeliczył i zliczył to nie wiem czy nie byłoby raczej rozsądniej kupić nową większą lodówkę + zamrażalnik z możliwością odpalenia na gaz??????), ale wracając do tematu: rozumie przy starcie zamrażalnik pobiera dużo prądu ale jeśli lodówka będzie zamrożona z trasy przez alternator to startu jako takiego nie będzie tylko cały czas na podtrzymaniu.
Czy jesteś w stanie oczywiście wirtualnie bo nie wiadomo jakie będą warunki słońce, zachmurzenie, upał, noce chłodne czy też gorące te wszystkie zmienne mogą wpłynąć na czas pracy zamrażalnika. Chodzi mi o takie średnie zestawienie osprzętu z zamrażalnikiem o poborze mocy 75W |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 121/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2011-11-08, 23:26
|
|
|
RISTEAM napisał/a: | ale jeśli lodówka będzie zamrożona z trasy przez alternator to startu jako takiego nie będzie tylko cały czas na podtrzymaniu. |
agregat nie pracuje cały czas, za każdym razem kiedy się włączy
niezaleznie -zmrożona czy nie, to zawsze będzie milisekundowo duży prąd na rozruchu. |
|
|
|
 |
|