Przesunięty przez: janusz 2009-10-05, 22:30 |
Podłączenie akumulatora. Pomocy?? |
Autor |
Wiadomość |
gustek020
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2008-08-16, 18:53 Podłączenie akumulatora. Pomocy??
|
|
|
WITAM
Zakupiłem kampera Mitsubishi L300 1983 (mam go ze 3 miesiace) i powoli zaczynam sie wgryzac. Od początku na "budzie" nie miałem akumulatora, niedawno sobie sprawłem i w związku z tym mam pytanie... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc... bardzo prosze o porade jak to podlaczyc. Obawiam sie ze jak zle podlacze i alternator zacznie ladowac to moge zepsuc akumulator.. Jestem w tych sprawach zielony
Z gory dziekuje za odpowiedz
Pozdrawiam
D.R. |
|
|
|
 |
wbobowski
Kombatant moder

Twój sprzęt: Dethleffs Globetrotter I-645 DB Ducato 2,5TDI
Nazwa załogi: Bobosie
Pomógł: 15 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Piwa: 354/135 Skąd: Lublin - Dąbrowica
|
Wysłany: 2008-08-17, 12:46 Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??
|
|
|
gustek020 napisał/a: | ... Jestem w tych sprawach zielony... |
Są tu koledzy, którzy są fachowcami w tej branży. Jak zauważą Twoje pytanie to może otrzymasz cenne uwagi. Ale ja na podstawie koloru z Twojego cytatu radziłbym Ci udać się jednak do elektromechanika i najlepiej takiego, który zna kampery.
Powodzenia |
_________________ Włodek i Ela
Nasze kamperki
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2008-08-17, 13:33
|
|
|
Po pierwsze musisz zlokalizować które jest + a które -. Najprościej podłączyć do tych przewodów jakiś miernik, bez akumulatora i sprawdzić napięcie po uruchomieniu silnika, gdy alternator zacznie ładować. W najprostszym przypadku powinno pojawić się tam napięcie około 14V. Po biegunowości poznasz jak podłączyć akumulator. Jednak wcale tak nie musi być. Mamy za mało danych aby coś poradzić. Możemy jedynie sugerować. Dobre rozwiązanie zasugerował Wbobowski. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-08-17, 14:47 Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??
|
|
|
gustek020 napisał/a: | ... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc... |
Dla oświetlenia wszystko jedno (prawie, bo prawidłowo "─" powinien być na oprawce, a "+" na cynowym "dziubku" na dole żarówki), ale pomylone bieguny nie są tym, co alternatory lubią najbardziej i może być . Jeśli nie masz miernika, możesz spróbować zastąpić go próbnikiem 12V (przyrządzik do sprawdzania obecności napięcia - warto zakupić i mieć na wyposażeniu kamperka) podpinając końcówkę przewodu z "krokodylkiem" do masy auta (do jakiejkolwiek powierzchni metalowej nie zaizolowanej, np. śruby) i dotykając próbnikiem do kabelków - w pierwszej kolejności tych dwóch, bo jeśli są w czerwonej izolacji to raczej będą "+". Zakładam, że akumulator rozruchowy jest podłączony i na krótko możesz uruchomić silnik napędzający alternator (nie lubi pracy baz obciążenia). Jeśli nie masz próbnika to przy odrobinie sprawności manualnej możesz to samo sprawdzić przy użyciu żarówki 12V, stawiając ją "dziubkiem" na masę i dotykając kabelkiem do oprawki - jeśli żarówka zaświeci to jest "+". Musisz tylko trochę uważać by nie dotknąć kabelkiem do masy i nie spowodować zwarcia (pojawią się "iskierki") ale jeśli szybko przerwiesz dotykanie nic wielkiego nie powinno się wydarzyć. Wydaje mi się, że posiadając kampera trzeba się powoli uczyć rozwiązywania prostych problemów - aczkolwiek generalnie są dwie szkoły (już nie będę wymieniał ich nazwy ): próbować samemu lub jechać z byle czym do warsztatu... - to kłopotliwe, że o zbędnym wydawaniu kasy nie wspomnę . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-08-17, 14:56
|
|
|
Witam! Nie wiem jak w kamperze ale w zwyklym autku odwrotne podlaczenie biegunow powoduje zamkniecie obwodu przez alternator...Nawet BARDZO krotka chwila wystarczy zeby narobic szkod.Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
gustek020
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2008-08-17, 16:46 Dziękuję
|
|
|
Dziękuję wszystkim za cenne uwagi:) Jutro zaopatrzę się w miernik, ale pobawię się dopiero w week, bo wyjeżdźam w delegację. Później zamieszczę jeszcze zdjęcia tych "klemów" i jeszcze takiego przełącznika- może on w tym przypadku odgrywa jakąś rolę:) Także jutro postaram się wrzucić te fotki jak mi się uda. Prawda, że trzeba zacząć się uczyć takich podstaw, bo co to za facet który...
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
Dembomen
weteran

Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Mar 2008 Piwa: 23/24 Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2008-08-17, 16:50
|
|
|
Hej!
Zdjęcia by pomogły!,pomuc.
Hej! |
_________________ Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
 |
|
|
|
 |
DarekK
zaawansowany

Twój sprzęt: IVECO SAFARIWAYS Amerigo Wespucci
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2008 Piwa: 4/9 Skąd: Podlaskie
|
Wysłany: 2008-08-18, 00:16
|
|
|
Jeśli na końcach kabli masz klemy - nie powinno być problemu z podłączeniem. Klema + ma większą średnicę od - więc teoretycznie odwrotne podłączenie nie powinno być możliwe (choć Polak potrafi ) |
_________________ Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo do zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn.
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2008-08-18, 00:18
|
|
|
DarekK napisał/a: | (choć Polak potrafi ) |
Teraz już nie tylko Polak. Ostatnio mieliśmy w naprawie samochód Niemca z odwrotnie podłączonym akumulatorem. Wymiana alternatora była tańsza niż naprawa. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
gustek020
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:00
|
|
|
Przesyłąm zdjecie tych klem, o których wyżej..
klemy.JPG Przesyłąm zdjecie tych klem, o których wyżej.. |
 |
Plik ściągnięto 10323 raz(y) 170,92 KB |
|
|
|
|
 |
gustek020
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:05
|
|
|
Witam
Do znawców twmatu, do czego służy ten przełącznik??
Czy do przełączania, który akumulator ma być ładowany podczas jazdy??
Jesli tak, to jaki efekt osiągnę przy ustawieniu przełącznika w pozycji "środkowej, zero".
Bardzo proszę o podpowiedzi i z góry dziękuję.
Po powrocie pobawię się miernikiem:)
przełącznik.JPG Do czego służy ten przełącznik??:) |
 |
Plik ściągnięto 10319 raz(y) 164,17 KB |
|
|
|
|
 |
Dembomen
weteran

Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Mar 2008 Piwa: 23/24 Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:19
|
|
|
Hej!
Przełącznik do sprawdzenia stopnia naładowania aku. auta i socjalki, tak u mnie jest,a w czasie ładowania pokazuje czy ładuje w zależności od przełączenia,kontrolki to pokazują stopień naładowania lub ładowanie.
Hej! |
_________________ Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
 |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:22
|
|
|
Witam! Przy bateri to na 99% tam gdzie dwa brazowe to minus.Ten przelacznik wyglada na wskaznik naladowania bateri ale glowy nie dam.Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:40
|
|
|
Moim zdaniem czarny to masa.
Należy sprawdzić gdzie idą przewody. Ujemny powinien być gdzieś do jakiejś blachy w samochodzie połączony. Spróbuj nałożyć czarny na ujemy biegun akumulatora. Drugi zostaw luzem, do niczego nie podłączaj. Weź jakąś 12 V żarówkę i kawałek przewodu. Dotknij żarówkę tym cynowym czubkiem do drugiego bieguna akumulatora i kawałkiem przewodu oprawkę żarówki z masą samochodu, jakąś metalową częścią podwozia auta. jeżeli przewód to masa, żarówka powinna zaświecić pełnym światłem. Sprawdź drugi przewód tak samo. żarówka nie powinna się zaświecić albo jeżeli włączone są jakieś odbiorniki prądu może słabo się zaświecić. Prościej jest z miernikiem, nawet takim najprostszym cyfrowym za kilkanaście złotych. Można zmierzyć opór elektryczny między masą a tymi przewodami. Tam gdzie jest mały, rzędu ułamków ohma to jest masa czyli minus. Sprawdź jeszcze akumulator samochodowy która klema jest podłączona do masy. na 99% ujemna, ale licho nie śpi niektóre typy mają plus na masie. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-08-18, 12:55
|
|
|
Witam! We wszystkich(prawie) autach jakie mialem to brazowe szlo do masy.Sposob sprawdzenia podany przez kolege powinien watpliwosci rozwiac.Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
|