|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Jeden solar - dwa akumulatory - jeden regulator napięcia
chris_voyager - 2013-03-11, 23:57 Temat postu: Jeden solar - dwa akumulatory - jeden regulator napięcia Witam,
proszę kolegów o sugestie konkretnego modelu regulatora, który podłączony do jednego ogniwa foto indywidulanie do potrzeb będzie pracował z dwoma różnymi akumulatorami.
Przykładowo takie urządzenie:
http://www.modernhome.pl/...9AWIETLACZ.html
Zależy mi na funkcjonalności przynajmniej takiej jak w wyżej opisanym urządzeniu, ale może ktoś już zastosował coś podobnego lub jeszcze ciekawszego?
Pozdrawiam
zbychu - 2013-03-12, 00:23
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=14618 -dobry patent selektor
papamila - 2013-03-12, 07:26
chris_voyager napisał/a: | Witam,
proszę kolegów o sugestie konkretnego modelu regulatora |
mam dokładnie taki regulator,
działa ładuje, reguluje,obsluguje u mnie 2x100Ah (solar 180W)
jestem zadowolny,
kaimar - 2013-03-12, 09:56
papamila napisał/a: | mam dokładnie taki regulator,
działa ładuje, reguluje,obsluguje u mnie 2x100Ah (solar 180W)
jestem zadowolny |
Mam wątpliwości co do poprawnej pracy tego urządzenia z energoblokiem.
Czy urządzenie "przepuszcza" prąd ładowania z energobloku do akumulatorów w czasie pracy na 230V lub w czasie jazdy?
CORONAVIRUS - 2013-03-12, 10:03
w moim mam identyczne jak Papamila
sprawdza się i jest systemem niezależnym od wszelakich energobloków itp ... jedyne co je łączy z innymi systemami zasilania to klemy na aku ...
darboch - 2013-03-12, 10:04
Mariusz, jakie regulatory najczęściej montujesz ? Coś polecasz, coś nie?
kimtop - 2013-03-12, 10:21
kaimar napisał/a: | Mam wątpliwości co do poprawnej pracy tego urządzenia z energoblokiem. |
Na moje oko jest to regulator,który nie współpracuje z energoblokiem,a tworzy niezależny system.
OMEGA - 2013-03-12, 10:25
kimtop napisał/a: |
Na moje oko jest to regulator,który nie współpracuje z energoblokiem,a tworzy niezależny system. |
A czy taki regulator musi współpracować z energoblokiem????
papamila - 2013-03-12, 10:31
Mariusz,
nie wiem czy przepuszcza,
montowane zgodnie z instrukcją montażu od modernhome,
nie jest to podpięte pod energoblok bo tam pozostało gniazdo wolne.
kimtop - 2013-03-12, 11:29
Cytat: | A czy taki regulator musi współpracować z energoblokiem????
_________________ |
Nie
papamila - 2013-03-12, 11:46
mam co prawda gniazdo oznaczone solar w energobloku,
wiecej, na panelu sterowania mam też pozycję solar
jak wyżej napisałem
u mnie funkcjonuje jako układ niezależny
tzn tak go serwisant zamontował, może nie szukal kłopotów
tadek27 - 2013-03-12, 12:02
właśnie rozważam zastosowanie tego regulatora ,ale w żaden sposób nie podłącza się go do energobloku. według schematu jest odrębny układ ze wspólnym przylączem do klem aku. jak to się spisze sprawdzę w praktyce , a widzę że koledzy już tak mają. jestem ciekaw czy doładowywanie drugiego aku(samochodowego) na poziomie 10% wystarczy czy podział ładowania trzeba będzie zmienić? może ktoś już ma to wyczute w użytku.
kaimar - 2013-03-12, 12:12
OMEGA napisał/a: | A czy taki regulator musi współpracować z energoblokiem???? |
Gdy jest jeden akumulator zabudowy, to sprawa jest bardzo prosta - solara przez najprostszy regulator , oczywiście o dobranym prądzie, podłączamy do akumulatora w zasadzie równolegle do energobloku. Mamy wtedy akumulator ładowany z trzech źródeł:
- panel fotowoltaniczny (solar)
- prostownik z energobloku przy podpięciu do 230V
- alternator
Przy dwóch akumulatorach zabudowy sprawa się komplikuje. Oczywiście pomijam tu niezalecane rozwiązanie połączenia akumulatorów kablem na sztywno.
Rozwiązaniem jest selektor opisywany przeze mnie w innym wątku.
Regulator solara na dwa akumulatory też jest ciekawym rozwiązaniem ale nadal mam wątpliwości o prawidłową pracę przy ładowaniu z innych źródeł.
No name napisał/a: | sprawdza się i jest systemem niezależnym od wszelakich energobloków itp ... jedyne co je łączy z innymi systemami zasilania to klemy na aku ... |
To jest prawdą ale przy jednym akumulatorze.
papamila napisał/a: | nie wiem czy przepuszcza,
montowane zgodnie z instrukcją montażu od modernhome, |
Jeżeli układ wygląda tak że dwa akumulatory są podłączone do regulatora, oczywiście każdy na odpowiednie zaciski, to wyjście regulatora powinno być podłączone do do odpowiednich zacisków energobloku. Gdyby tak nie był to nie miałbyś światła w kamperze. Czy "przepuszcza" można sprawdzić wieczorem gdy solar nie będzie dawał prądu ładowania. mierząc napięcia na akumulatorach przed i po uruchomieniu silnika, oraz po podpięciu 230V.
Jestem bardzo ciekaw wyników takiego eksperymentu.
tadek27 - 2013-03-12, 12:31
robi się ciekawie , czekam na doświadczenia bo chcę założyć taki układ.
kaimar - 2013-03-12, 16:18
Miałem teraz trochę więcej czasu i "postudiowałem" instrukcję regulatora jak w pierwszym poście.
Musze wyprostować trochę swoje wywody bo trochę namieszałem - rano pobieżnie spojrzałem na urządzenie i włączyłem się na złe tory myślowe.
Urządzenie ładuje i tylko ładuje dwa akumulatory. Żaden prąd do odbiorników przez niego nie płynie.
W kamperze może ładować równocześnie akumulator rozruchowy i zabudowy. Można go też podłączyć do dwóch akumulatorów zabudowy ale i tak powinien być selektor do obsługi takiego układu. Ale w takim wypadku taniej będzie zastosować "normalny" pojedyńczy kontroler i selektor.
Papamila - jeśli masz dwa aku zabudowy i taki kontroler to jak masz podłączone te akumulatory do energobloku?
Według mnie urządzenie ma sens gdy chcemy podładowywać słońcem akumulator rozruchowy podczas dłuższego postoju. Ale zastosowanie do dwóch akumulatorów zabudowy tylko z przełącznikiem akumulatorów.
tadek27 - 2013-03-12, 16:46
to co piszesz to mnie ucieszyło , gdyż takie są moje założenia co by trochę prądu dostawał aku pod maską.
Potwierdził mi to również w rozmowie telefonicznej inny użytkownik forum.
wielkie dzięki
papamila - 2013-03-12, 17:55
kaimar napisał/a: |
Papamila - jeśli masz dwa aku zabudowy i taki kontroler to jak masz podłączone te akumulatory do energobloku?
Według mnie urządzenie ma sens gdy chcemy podładowywać słońcem akumulator rozruchowy podczas dłuższego postoju. Ale zastosowanie do dwóch akumulatorów zabudowy tylko z przełącznikiem akumulatorów. |
sory, ja też byłem niedokladny w opisie
w aucie mam 1 aku rozruchowy 90Ah i 1 turystyczny 100Ah (stąd dwa)
zamontowalem taki zestaw bo mialem problem z aku rozruchowym- rozladowywal się na dłuższym postoju. Zapewne za sprawą radia z 7" ekranem, kamery cofania, nawigacji
i innych. teraz sprawa załatwiona. Również część oświetlenia (ta szoferkowa zasilana jest z rozruchowego)- stąd pobór prądu i rozladowanie
Dodatkowym czynnikiem był fakt że w moim aucie aku rozruchowy nie jest ladowany przez energoblok na postoju
Ktoś pytał czy 10% udział solara w doładowaniu rozruchowego wystarczy?
mam ustawione 50%rozruch/50%zabudowa, (ale % można definiować samemu)
zresztą regulator po uzyskaniu pełnego naladowania przez jeden akumulator samoczynnie kieruje całą " moc" na drugie aku.
kaimar - 2013-03-12, 18:53
To wszystko jasne
kimtop - 2013-03-12, 19:25
Myślę o dołożeniu drugiego solara i zastosowaniu omawianego regulatora.
Tyle że na zabudowie mam żel a rozruchu kwas.
Czy tu nie będzie problemu?
EwaMarek - 2013-03-12, 19:52
mam dwa takie regulatory
jeden w domu , drugi w kamperze
działają super
są tylko do ładowania wiec trzeba zastosować jakieś zabezpieczenie że by nie rozładować aku, jeśli masz energoblok to nie ma potrzeby
w moim przypadku w domu zastosowałem
http://www.c-system.com.p..._sloneczna.html
polecam działa wysmienicie
CORONAVIRUS - 2013-03-12, 20:53
kimtop napisał/a: | Myślę o dołożeniu drugiego solara i zastosowaniu omawianego regulatora.
Tyle że na zabudowie mam żel a rozruchu kwas.
Czy tu nie będzie problemu? |
funkcja w regulatorze określa rodzaj zastosowanych aku w aucie ... nie ma podziału na jeden taki i taki ... więc chyba to nie przejdzie
kaimar - 2013-03-12, 20:58
kimtop napisał/a: | Tyle że na zabudowie mam żel a rozruchu kwas.
Czy tu nie będzie problemu? |
Według instrukcji nie ma możliwości ustawienia różnych typów akumulatora. Ale ponieważ ustawienie na żelowy kwasowemu nie zrobi krzywdy to powinno wszystko być ok. Gorzej w drugą stronę - ustawienie na kwasowy przy ładowaniu żelowego może zakończyć się małym buum.
kimtop - 2013-03-12, 21:12
kaimar napisał/a: | Ale ponieważ ustawienie na żelowy kwasowemu nie zrobi krzywdy to powinno wszystko być ok. |
Tak właśnie myślałem
Dzięki i pozdrawiam
Andrzej Wielowski - 2013-03-12, 21:36 Temat postu: Re: Jeden solar - dwa akumulatory - jeden regulator napięcia
chris_voyager napisał/a: | Witam,
proszę kolegów o sugestie konkretnego modelu regulatora, który podłączony do jednego ogniwa foto indywidulanie do potrzeb będzie pracował z dwoma różnymi akumulatorami.
Przykładowo takie urządzenie:
http://www.modernhome.pl/...9AWIETLACZ.html
Zależy mi na funkcjonalności przynajmniej takiej jak w wyżej opisanym urządzeniu, ale może ktoś już zastosował coś podobnego lub jeszcze ciekawszego?
Pozdrawiam |
Ja połączyłem akumulator samochodowy seperatorem z akumulatorem socjalnym, wpiołem w ten układ solar i możliwość podłączenia prostownika do ładowania akumulatora socjalnego. Oczywiście w czasie jazdy ładują się dwa akumulatory. W czasie poboru prądu w socjalu akumulator samochodowy rozłancza się przy spadku napięcia 12,8V, pozostawiając prąd do rozruchu silnika. Więcej informacji przekażę telefonicznie.
Pozdrawiam
przemo.d - 2013-03-12, 21:50
kaimar napisał/a: | kimtop napisał/a: | Tyle że na zabudowie mam żel a rozruchu kwas.
Czy tu nie będzie problemu? |
Według instrukcji nie ma możliwości ustawienia różnych typów akumulatora. Ale ponieważ ustawienie na żelowy kwasowemu nie zrobi krzywdy to powinno wszystko być ok. Gorzej w drugą stronę - ustawienie na kwasowy przy ładowaniu żelowego może zakończyć się małym buum. |
Wszystkie akumulatory ładujemy w ten sam sposób przy zachowaniu tych samych ograniczeń, więc te funkcje tych chińskich regulatorów można traktować jako gadżet możecie sobie tam przestawiać co chcecie.....to i tak nie działa
Taki solar 130W może dać max w pełnym słońcu 7A więc o jakim "bum" mówimy-> nie ma się co ośmieszać.
Nawet jak ktoś ma połączone w zabudowie dwa akumulatory to przecież są na pewno równolegle połączone i są zbliżonych pojemności a także stanu technicznego( to bardzo ważne przy połączeniu równoległym!) a więc zwiększona jest tylko pojemność- to odnośnie tych wcześniejszych wypocin co można a co nie.
Jednak to zdecydowanie prawda, że najlepszym rozwiązaniem jest zachować zbliżony pojemnością akumulator zabudowy i rozruchowy bo są łączone równolegle.
Pozdrawiam
marmur - 2013-03-12, 22:37
A ja wbrew wszystkim zainstaluję sobie dwa identyczne, nowe, równolegle połączone akumulatory w części mieszkalnej. Dwa dlatego, żeby jednego z nich od czasu do czasu używać do silnika w pontonie.
Całość będzie zasilana z alternatora w czasie jazdy, 300W solarów na dachu i inteligentnej 5 stopniowej ładowarki przy obecności 230V, podłączonej na sztywno do akumulatorów.
I nie wierzę by było to złe rozwiązanie.
HarryLey4x4 - 2013-03-12, 22:44
no jestem ciekaw czy energoblok połąpie się w każdej sytuacji tzn, załączeń różnych form doładowywania. Czy aby wszystkie elementy dadzą radę się zawczasu rozłączyć.
marmur - 2013-03-12, 22:54
No właśnie tworzę własny energoblok i mam nadzieję, że będzie działał nie gorzej od fabrycznych.
HarryLey4x4 - 2013-03-12, 23:03
ooo, to czekam na efekty , też lubię takie wyzwania. Pytanie tylko ile urządzeń przy tym sfajczysz ;-)
marmur - 2013-03-12, 23:09
Harry, jestem technicznie przygotowany i ręczę za to, że niczego nie zepsuję.
CORONAVIRUS - 2013-03-12, 23:13
zastanawiającym jest fakt , czy ludzie wmówili sobie konieczność posiadania energobloku w kamperze czy też jest on faktycznie koniecznym ...?
Nie mam energobloku w swoim aucie a mimo to wszystko działa , solar ładuje dwa aku , aku po podłączeniu do sieci też jest ładowany , widzę na diodach ile mam wody w zbiorniku , mam centralny wyłącznik całej instalacji , lodówka na 12 v działa po zapaleniu silnika jak i aku pokładowy jest ładowany w trakcie jazdy ... nie kumam zafascynowania tym urządzeniem jako takim ... po co je mieć jeśli bez niego jest tak samo ...
marmur - 2013-03-12, 23:21
Nie ma jednoznacznego urządzenia pod nazwą energoblok. To co posiadasz w swoim kamperku też z powodzeniem można tak nazwać.
kaimar - 2013-03-12, 23:37
No name napisał/a: | zastanawiającym jest fakt , czy ludzie wmówili sobie konieczność posiadania energobloku w kamperze cz też jest on faktycznie koniecznym ...?
Nie mam energobloku w swoim aucie a mimo to wszystko działa , solar ładuje dwa aku , aku po podłączeniu do sieci też jest ładowany , widzę na diodach ile mam wody w zbiorniku , mam centralny wyłącznik całej instalacji , lodówka na 12 v działa po zapaleniu silnika jak i aku pokładowy jest ładowany w trakcie jazdy ... nie kumam zafascynowania tym urządzeniem jako takim ... po co je mieć jeśli bez niego jest tak samo ... |
Wszyskie te funkcje realizuje energoblok - jest to jedno lub dwa ustrojstwa. Ty masz go zrobiony w wersji "rozproszonej".
Niektóre energobloki, są baaardzo prymitywne i faktycznie są skrzynką z paroma przekaźnikami i bezpiecznikami.
Ale są też takie na mikroprocesorze i mogące trochę więcej. Ich cena powoduje że trzeba je traktować z szacunkiem.
chris_voyager - 2013-03-13, 00:12
Dzięki za "wyczerpującą" odpowiedź, szczególnie kolegom, którzy takie urządzonko już mają podpięte. Rzeczywiście zamierzam je zastosować do wariantu z jednym akumulatorem zabudowy i jednym rozruchowym.
Zakładałem, że mozna w nim poza ustawieniem priorytetu ładowania obu baterii ustawić osobno typ każdego z nich (mam żelowy w zabudowie, kwasowy na rozruchu) ale pewnie to nie ma większego znaczenia jeśli okazuje się że tak nie jest.
Jeszcze raz podziękowania.
kimtop - 2013-03-13, 08:12
No name napisał/a: | zastanawiającym jest fakt , czy ludzie wmówili sobie konieczność posiadania energobloku w kamperze czy też jest on faktycznie koniecznym ...? |
Też się nad tym zastanawiałem i doszedłem do wniosku,że... NIE
Dlatego dzisiaj wywalę energoblok i porzeźbię po swojemu coby wszystko działało
kaimar - 2013-03-13, 08:44
przemo.d napisał/a: |
Wszystkie akumulatory ładujemy w ten sam sposób przy zachowaniu tych samych ograniczeń, więc te funkcje tych chińskich regulatorów można traktować jako gadżet możecie sobie tam przestawiać co chcecie.....to i tak nie działa
Taki solar 130W może dać max w pełnym słońcu 7A więc o jakim "bum" mówimy-> nie ma się co ośmieszać.
Nawet jak ktoś ma połączone w zabudowie dwa akumulatory to przecież są na pewno równolegle połączone i są zbliżonych pojemności a także stanu technicznego( to bardzo ważne przy połączeniu równoległym!) a więc zwiększona jest tylko pojemność- to odnośnie tych wcześniejszych wypocin co można a co nie.
Jednak to zdecydowanie prawda, że najlepszym rozwiązaniem jest zachować zbliżony pojemnością akumulator zabudowy i rozruchowy bo są łączone równolegle.
Pozdrawiam |
Sprawdzałem - jest różnica przy różnych ustawieniach regulatora.
Akumulator zabudowy jest ładowany nie tylko przez solar ale też z 230V. Akumulator w kamperze stojącym przez 2 tygodnie w pełnym słońcu w Chorwacji i podłączonym do 230V jest zawsze w pełni naładowany. Ładowanie aku żelowego zbyt dużym napięciem do tego w warunkach wysokiej temperatury spowoduje drastyczne skrócenie żywotności akumulatora. I to jest to "małe bum".
Połączenie równoległe akumulatorów działa poprawnie przy założeniach jakie podałeś. Ale w momencie obniżenia się parametrów czy uszkodzenia jednego z aku , a co nie jest takie rzadkie w kamperach szczególnie przy niskiej jakości samych aku, cały układ dwóch akumulatorów działa źle.
A jak ma przeciętny użytkownik kampera dowiedzić się że jeden z dwóch równolegle połączonych akumulatorów już nie ma "zbliżonego stanu technicznego"?
Jakie ma znaczenie zachowanie podobnej pojemności aku zabudowy i rozruchowego gdy napięcie na każdym z akumulatorów jest kontrolowane przez energoblok i połączenie pomiędzy nimi jest przez niego sterowane?
Jeżeli ma znaczenie, to równoległe łączenie akumulatorów zabudowy np. 2x100Ah jest niewskazane. Czy wtedy nie jest rozwiązaniem połaczenie akumulatorów przez selektor dzięki któremu akumulatory są ładowane pojedyńczo jeden za drugim - wtedy mamy zachowany warunek zbliżonej pojemność aku zabudowy i rozruchowego podczas ładowania?
W mojej opinii warunki eksploatacji akumulatorów w kamperze, zarówno pod kątem technicznym jaki i ludzkim, są trochę inne niż w siłowniach telekomunikacyjnych czy dużych ups-ach.
tadek27 - 2013-03-13, 08:56
Kaimar , ale teraz mi zamieszałeś.
nie wiem czy Cię dobrze rozumiem, jeżeli jestem podpięty pod 230V to podłączenie dwóch aku przez w/w regulator mogę uszkodzić aku pokładowe , i znaczenie ma temperatura
przecież regulator powinien w tej sytuacji (aku camper naładowane) ładować tylko aku samochodu. tak to wynika z wcześniejszych postów
kaimar - 2013-03-13, 09:18
tadek27 napisał/a: | Kaimar , ale teraz mi zamieszałeś.
nie wiem czy Cię dobrze rozumiem, jeżeli jestem podpięty pod 230V to podłączenie dwóch aku przez w/w regulator mogę uszkodzić aku pokładowe , i znaczenie ma temperatura
przecież regulator powinien w tej sytuacji (aku camper naładowane) ładować tylko aku samochodu. tak to wynika z wcześniejszych postów |
Nie, nie. Spokojnie.
Przy zastosowaniu tego regulatora ustawionego na żelowy wszystko powinno być ok.
Dyskusja pomiędzy mną a kolegą przemo.d dotyczy pracy regulatora ustawionego na kwasowy z akumulatorem żelowym.
A co do temperatury to w przypadku akumulatorów żelowych trwałość maleje ze wzrostem temperatury.
tadek27 - 2013-03-13, 11:10
no teraz jestem spokojny , a to bezcenne.
zamawiam zestaw solarny i czekam na wiosnę
przemo.d - 2013-03-13, 12:00
kaimar napisał/a: |
Przy zastosowaniu tego regulatora ustawionego na żelowy wszystko powinno być ok.
Dyskusja pomiędzy mną a kolegą przemo.d dotyczy pracy regulatora ustawionego na kwasowy z akumulatorem żelowym.
A co do temperatury to w przypadku akumulatorów żelowych trwałość maleje ze wzrostem temperatury. |
Ten separator który Kaimar podałeś jest widzę jakimś przyzwoitym urządzeniem wartym zakupu.
Posiadającym przynajmniej parametry prądowe w które można uwierzyć, że to zadziała;)
W akumulatorach wyróżnia się dwa rodzaje pracy jak wspomniałeś praca cykliczna z nap. łądowania ok. 14.5V oraz Stend-By z nap około 14V, w kamperku warunki temperaturowe są kiepskie i praca jest cykliczna nie buforowa.
W elektro-blokach jest na pewno różnica i polega ona na tym, że bateria pracująca w Stend-By żelowa czy AGM (w przykładzie którego użyłeś)ładowarka obniża napięcie na akumulatorze pokładowym do 14.1V przedłużając mu niejako żywotność co prawda jak odpalimy auto i działa alternator i tak kończy się praca Stand-By(oczekiwania).
Jeżeli te Chińskie regulatory rzeczywiście potrafią obniżyć nap. do nap. Stend-by to ok, ja sprawdziłem 2sztuki u kolegów i nie stwierdziłem działania takiej funkcji a regulatory Niemieckie np. STeca nie posiadają takich śmiesznych funkcji a z automatu utrzymują nap w okolicach 14V gdy akumulator jest naładowany a gdy rozładowany nap jest w granicy 14.5V+ prąd jaki można wydusić z solara.
Ja podłączyłem regulator bezpośrednio pod akku pokładowy i elektro-blok samoczynnie dołącza co jakiś czas akumulator rozruchowy( i go doładowuje z solara) czyli w tych elektro-blokach coś jednak steruje nap. poszczególnych baterii i to rozwiązanie polecam.
Pozdrawiam.
kaimar - 2013-03-13, 12:45
Rozwiązań regulatorów na rynki jest bez liku, energobloków też, Niektóre proste jak budowa cepa, niektóre mają przerost formy nad treścią. A z praktyki serwisowej to:
- połączone na "sztywno" akumulator zabudowy z rozruchowym. Bardzo częste szczególnie po wizycie kampera u "klasycznego" elektryla samochodowego
- "nadmuchane" akumulatory żelowe na skutek nieprzełączenia napięcia ładowania na prostowniku czy energobloku. po wymianie akumulatora kawasowego na żelowy.
Wydaje mi się ważne uczulenie użytkowników na sprawę odpowiedniego skonfigurowania urządzeń ładujących w zależności od typu akumulatora a szczególnie możliwości uszkodzenia akumulatora żelowego ładowanego zbyt dużym dla niego napięciem zwłaszcza że te akumulatory są droższe
HarryLey4x4 - 2013-03-13, 17:56
Pytanie takie, czy w ogóle można zastosować akumulator żelowy w aucie, w którym regulator napięcia alternatora nie ma funkcji "ŻELOWY" ??
przemo.d - 2013-03-13, 18:17
HarryLey4x4 napisał/a: | Pytanie takie, czy w ogóle można zastosować akumulator żelowy w aucie, w którym regulator napięcia alternatora nie ma funkcji "ŻELOWY" ?? |
Dobre pytanie;)
Wszystko można tylko wydajesz 2x tyle a w zamian trwałość 2 krotnie nie wzrośnie, lepsze ma parametry od kwasa ale i tak tego nie wykorzystasz..
Prawdziwa bateria żelowa jest bardzo droga a większość ludzi i tak uważa AGM za żela...eh.
Trwałość będzie zdecydowanie odbiegała od zapewnień producenta , ponieważ temperatura szczególnie w lecie zdecydowanie odbiega od 20 stopni) a powyżej 25 jej żywotność spada o połowę, samo ładowanie prądem z alternatora po rozładowaniu także żadnemu akku(czy to kwas, agm czy żel) nie wychodzi na długie życie.
I taki 10-cio letni akumulator AGM dobrej firmy w warunkach np.UPS żyje w klimie i 20 stopniach 10 lat i jeszcze dycha na koniec z pojemnością powyżej 75% a w kamperku pewnie 5lat nie dożyje..więc wybór należy do kupującego
A te energobloki sterują przekaźnikiem dołączając w czasie pracy silnika baterie pokładową równolegle bez jakiejkolwiek kontroli nad prądem ładowania niestety.
Ja często demontuje jeszcze sprawne AGM-y z zasilaczy awaryjnych to pozwalam sobie na zastosowanie w zabudowie czy rozruchu ale sam jak bym miał kupić do kampera i zapłacić akumulator to raczej kwasa zwykłego bym nabył.
Pozdro.
kimtop - 2013-03-13, 18:27
przemo.d napisał/a: | a w kamperku pewnie 5lat nie dożyje. |
Mój ma 7 latek i działa bardzo dobrze
przemo.d - 2013-03-13, 18:37
kimtop napisał/a: | przemo.d napisał/a: | a w kamperku pewnie 5lat nie dożyje. |
Mój ma 7 latek i działa bardzo dobrze |
Jak się dba tak się ma ja mam 8-letnie co Rwew jest w tolerancji producenta;)
HarryLey4x4 - 2013-03-13, 19:39
niestety co do trwałości żelówek mam złe doświadczenia.Mam kilka aut terenowych i w większości są żelowe optimy. Niestety, kilka już wymieniałem na gwarancji a niektóre padły jak muchy zaraz po jej zakończeniu. Obecnie w autach wyprawowych będę wkładać tylko kwasiaki zapewne Varty, a żelowe optimyu tylko do rajdówek, gdzie ich warunki pracynp. częsta praca w przechyłach zmuszają do takiego wyboru.W kamperze tylko kwas, choć obecnie mam chyba żelówkę ze względu na wielkość, której przy tym Ah mogłem tylko znaleźć w żelu.
przemo.d - 2013-03-13, 19:45
HarryLey4x4 napisał/a: | niestety co do trwałości żelówek mam złe doświadczenia.Mam kilka aut terenowych i w większości są żelowe optimy. Niestety, kilka już wymieniałem na gwarancji a niektóre padły jak muchy zaraz po jej zakończeniu. Obecnie w autach wyprawowych będę wkładać tylko kwasiaki zapewne Varty, a żelowe optimyu tylko do rajdówek, gdzie ich warunki pracynp. częsta praca w przechyłach zmuszają do takiego wyboru.W kamperze tylko kwas, choć obecnie mam chyba żelówkę ze względu na wielkość, której przy tym Ah mogłem tylko znaleźć w żelu. |
Spróbuj kiedyś producenta MK Battery może zmienisz zdanie
Pozdro
tadek27 - 2013-03-13, 20:13
OK panowie , ale jak jest z prądem rozruchu w żelówkach .
na stan mojej wiedzy jest on znacznie mniejszy niż aku kwasowego.
czyżby mniejszy prąd , ale wystarczy
HarryLey4x4 - 2013-03-13, 20:58
przemo.d napisał/a: |
Spróbuj kiedyś producenta MK Battery może zmienisz zdanie
Pozdro |
a ma w ofercie akumulatory spiralne ?
chris_voyager - 2013-04-04, 23:02 Temat postu: dwa aku, jeden solar, dualny regulator napięcia - to działa! Podsumowując wątek:
1. zakupiłem model regulatora z zapytania czyli EPIPDB-COM 10A (12/24V)
wraz z miernikiem napięć, prądów i temperatury który jest do niego polecany
2. działa zgodnie z oczekiwaniami, więc mogę go polecić każdemu kto się zastanawia nad podobnym rozwiązaniem
3. dostawca (ModernHome) sprawny logistycznie, rabat CAMPERTEMOWY działa.
Dzięki za opinie PAPAMILA - stawiam piwko
Pozdrówka
gregu - 2014-03-27, 10:01
Moj EPIP20-DB przeladowuje akumulator, energoblok pokazuje ponad 15V na akumulatorach.
zibikruk - 2014-03-27, 10:07
Mam ten sam regulator, pracuje bardzo dobrze i nie przeładowuje akumulatorów.
Widocznie Twój jest uszkodzony.
JaroW - 2014-03-27, 10:09
gregu napisał/a: | Moj EPIP20-DB przeladowuje akumulator, energoblok pokazuje ponad 15V na akumulatorach. |
Witaj
to przestaw na ... inny rodzaj akumulatora i spr wtedy...
bo masz możliwość wyboru typu akumulatora żelowy, szczelny, z płynnym elektrolitem
gregu - 2014-03-27, 10:15
przestawialem, niestety bez skutku.
z tymi chinskimi regulatorami jest niestety loteria...
zastanawiam sie teraz co kupic...
moj zestaw:
- panel XDISC XSOL 144Wp
- dwa akumulatory kwasowe 75Ah podlaczone rownolegle
- oryginalna elektronika Westfalia z ladowaniem podczas jazdy oraz z 230V
planuje przejsc na jeden duzy akumulator zelowy jak mi padna te kwasowki, ale widze, ze na razie jeszcze trzymaja..
przydal by sie prosty regulator bez wyswietlacza - nie bede tam zagladal, ma dzialac..
JaroW - 2014-03-28, 08:40
gregu napisał/a: | Moj EPIP20-DB przeladowuje akumulator, energoblok pokazuje ponad 15V na akumulatorach. |
Witaj
a czy mierzyłeś na klemach akumulatora miernikiem ?
np takim
http://media.toya24.pl/me.../yt-73084_2.jpg
i czy spr czy nie ma przekłamań na energobloku.
gregu - 2014-03-28, 09:25
Energoblok pokazuje tyle ile pokazuje miernik.
Za rada modernhome pomierze jeszcze prady.
W miedzyczasie przyszly mi do glowy jeszcze jedna mysl: regulator mam podpiety bezposrednio do akumulatorow. Te w czasie jazdy ladowane sa z alternatora (13,9 V) oraz z paneli na raz.. moze to powoduje glupienie regulatora?
Trzeba bedzie wrzucic przekaznik odcinajacy i potestowac...
DarKu - 2014-03-31, 19:17
Podepne sie pod temat, potrzebuje pomocy, podczas skladania kampera zostal mi jeden kabel a wlasciwie dwa, jeden nie ma pradu i wychodzi z wskaznika solara ,tak to wyglada, chodzi o ten czerwony kabel bat2
Nie ma na nim pradu, nie sprawdzalem podczas postoju kampera na sloncu, drugi kabel ktory nie wiem gdzie ma byc podpiety idzie z przodu samochodu wiec od przedniego akumulatora lecz jest na nim smieszne napiecie okolo 9 - 9,5 V choc akumulator rozruchowy ma ponad 12V, czy te dwa kable mogly byc ze soba zlaczone??
janusz - 2014-03-31, 19:33
Warto poczytać TU
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=18406
DarKu - 2014-03-31, 22:11
Lekture przeczytalem lecz nie znalazlem tam mojego problemu, nadal nie wiem co z tym kabelkiem
janusz - 2014-03-31, 22:21
Darcyk_2005 napisał/a: | nadal nie wiem co z tym kabelkiem |
Ale przy tak skąpej dokumentacji jaką przedstawiłeś to nikt nie odpowie ci na twoje pytania.
Kiedy tam jest 9V? Przy wyłączonej stacyjce, przy włączonym zapłonie, przy uruchomionym silniku? Czy zmienia się w poszczególnych momentach które napisałem. Ma znaczenie nawet jakim miernikiem to mierzyłeś.
Zbyt mało informacji aby coś radzić na odległość przez internet.
sławek w. - 2014-03-31, 22:43
gregu napisał/a: | W miedzyczasie przyszly mi do glowy jeszcze jedna mysl: regulator mam podpiety bezposrednio do akumulatorow. Te w czasie jazdy ladowane sa z alternatora (13,9 V) oraz z paneli na raz.. moze to powoduje glupienie regulatora?
Trzeba bedzie wrzucic przekaznik odcinajacy i potestowac... |
Podepnę się pod temat. Czytam z zainteresowaniem ten wątek, ponieważ mam taki sam problem. Jeden akumulator rozruchowy i dwa akumulatory pokładowe 2x 77 Ah kwasowe. W czasie jazdy pokładowe ładowane z solara i z alternatora.
Rozruchowy jeżeli ma ktoś sprawny to może i miesiąc stać w głuszy zwłaszcza latem i uruchomi silnik, (pod warunkiem, że nie czerpie z niego prądu) więc po co podłączać ten akumulator pod solar. Wymienione powyżej regulatory zgodnie z opisem można podpiąć pod akumulator pokładowy i rozruchowy, ale jeżeli chce się podłączyć wyłącznie pokładowe, które są spięte równolegle i podłączone do energobloku to jak jest sens regulatora na dwa akumulatory - może wystarczy zwykły (mam taki Solara 8,8). Nadal nie ma zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem. Czy może jest jakiś prosty układ (wykluczam separator za sto kilkadziesiąt Euro), który można zastosować aby były ładowane dwa akumulatory pokładowe z zabezpieczeniem przed głębokim rozładowaniem - gdyby ten regulator EPIPDB-COM 10A (12/24V) spełniał te warunki nie wahałbym się, lecz nie spełnia. Może jakiś przekaźnik, o którym wspomniał kolega gregu. Przydałby by się jakiś schemat w tym temacie, może ktoś coś podpowie
DarKu - 2014-03-31, 23:14
No tak faktycznie masz racje, jutro zaraz z rana sprawdze wszelkie mozliwosci i podam do wiadomosci.
gregu - 2014-04-01, 08:06
sławek w., u mnie o glebokie rozladowanie dba elektronika pokladowa Westfalli odcinajac poszczegolne urzadzenia, najpierw lodowke, potem ogrzewanie i oswietlenie.
Ostatnio jak na zlosc napiecie regulatora oscyluje w okolicy 13-14V. Musze poczekac na slonko wyzej na niebie.
DarKu - 2014-04-01, 14:43
Pogrzebalem troche i w swoich papierach od Kampera znalazlem schemat podlaczenia wskaznika SEC 50 Solar anzeige, moze sie komus przydac wiec wklejam, ale zanim podlacze te dwa kable razem musze dojsc do tego dlaczego na kablu jest tylko 9,5V, mozliwe ze kabel bedzie gdzies uszkodzony i pewnie bede musial go calego wymieniac ew. moze byc za cienki.
|
|