Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Zrób to sam - prysznic grzany przeplywowo 12v

gregu - 2013-08-02, 14:20
Temat postu: prysznic grzany przeplywowo 12v
Przymierzam sie do zastosowania grzalki przeplywowej 12V w mojej californi do ogrzania przeplywowo wody w kranie.. Kran jest wyciagalny przez okno i mozna obrocic glowke wylotu tak by rozpraszala strumien. Sama sluchawka ma swich aktywujacy pompe w zbiorniku.
Nie znalazlem zadnych dedykowanych przeplywowek na 12V. Potrzebuje cos co podgrzeje nieduzy strumien - cos na oko ok. 0,5 l/min o jakies 15-20 stopni. Znalazlem natomiast podgrzewacz do paliwa.. nie wiem niestety jakiej mocy grzalke to moze miec w sobie..
Moze ktos z Was sie z tym spotkal? Jakiej mocy grzalki sie spodziewac?

http://allegro.pl/podgrze...3387114307.html

ew. solidniejszy taki:
http://allegro.pl/bmw-e46...3377395313.html

Wersja elektryczna byly by najlatwiejsza i najwygodniejsza. Mam w busie 140 Ah zapas pradu plus za moment 144W panel solarny..

Plan B to grzanie wody ciecza silnika - to niestety bedzie wymagalo uruchomionego silnika i troche wiekszej rzezby pod autem:

http://allegro.pl/podgrze...3428389986.html

- ten wymienniczek ciepla ciecz-ciecz wydaje sie byc optymalny.

dominik - 2013-08-02, 16:39

elektrycznie gra nie warta świeczki, a z silnika cieczą koszty paliwa, z bojlera nie możesz?
szadok - 2013-08-02, 17:12

gregu, o ile dobrze policzyłem.... przy Twoich założeniach, grzałka musiałaby mieć moc ok. 700W, co daje prąd ok 60A...
Socale - 2013-08-02, 19:39

szadok napisał/a:
gregu, o ile dobrze policzyłem.... przy Twoich założeniach, grzałka musiałaby mieć moc ok. 700W, co daje prąd ok 60A...

A żeby to zobrazować i nadać punkt odniesienia jest to tyle co moc rozrusznika w małym samochodzie (0,8kW)
Tyle wystarczy prądu dla grzałki, ile można zużyć rozrusznikiem. Ot , tak .

gregu - 2013-08-02, 20:11

Chopy, to jak grzeja te przeplywowe grzalki w nowoczesnych dieslach?
Musza miec dobre wymienniki ciepla...

Policzylem i przy roznicy 15 K potrzebna 500W grzala. Sporo na 12 V.. Ponad 40 A
Z drogiej strony czemu nie? Uzywa sie tego max 2-3 minuty i w dodatku nie non stop...
Chodzi o jeden, dwa prysznice na dzien w sytuacji pozacampowej
Teraz by wypadalo grubosc kabla policzyc...ta grzala z bmw ma solidny.

silny - 2013-08-02, 21:35

Gregu , a nie prosciej zrobic cos prosciej :-P

diesle maja na wyjsciu z silnika do nagrzewnicy cos w rodzaju swiec zarowych wkreconych w obudowe i grzejace plyn.

bierzesz 2 swiece zarowe , kawal rury na grubosc weza , gwintujesz otwory i jest . jak za malo ciepla to wiercisz jeszcze jedno miejsce pod swiece albo i 2.

zaleta taka ze grzejesz bezposrednio wode wyplywajaca do prysznica i do tego mozesz regulowac temperature :bigok :spoko

darek 61 - 2013-08-02, 22:07

Kiedyś w ogórku podgrzewałem wodę gazem za pomocą nagrzewnicy.Wodę przepuszczałem przez nagrzewnicę którą kładłem na palniku kuchenki i woda się grzała.
makdrajwer - 2013-08-02, 22:17

Najprościej zrobić dpdatkowy 5 litrowy zbiornik do prysznica i jak przyjdzie potrzeba to wode nagrzejesz w czajniku dolejesz zimnei i wlejesz do tego zbiornika.
gregu - 2013-08-03, 10:03

Dzieki za odzew! Duch Slodowego w narodzie nie ginie ;)
Dodatkowe zbiorniki to dodatkowa waga i koniecznosc zamiany kranu na mieszadlo.
Wiec wcale nie tak prosto.. Pomysl ze swieczkami niezly, ale w zasadzie to podobnie powinny dzialac podlinkowane grzalki, a zakladam, ze pow. wymiany ciepla wieksza w tych dedykowanych czyli sprawniejsze.. bo cala teoria oczywiscie nie uwzglednia sprawnosci wymiennika..tj przyjmuje optymalna.
Niech mi elektryk podpowie czym ew. regulowac moc grzaly? Napieciem? Jakis potencjometr?

piotr1 - 2013-08-03, 11:14

Myślę że ta nagrzewnica przepływowa na prąd nie sprawdzi się. Trzeba szukać innego rozwiązania np. na gaz. lub 5l. truma z grzałką 230v i mocą 300wat, czas nagrzania do 60 stopni 1 h. :spoko
szadok - 2013-08-03, 12:00

gregu, jeśli chcesz koniecznie iść w kierunku podgrzewacza przepływowego, to testowo kup np coś takiego: podgrzewacz audi albo na cztery świece: podgrzewacz laguna
Sprawdź, jaki prąd bierze jedna świeca (z 15A..?) zobaczysz jaka jest wydajność tego ustrojstwa przy określonym poborze prądu.
lista << tu cała lista podgrzewaczy ;)
Zalety: w miarę tanio. Można regulować moc wyłączając poszczególne świece. A jak Ci nie przypasuje sprzedasz dalej (choć chyba podaż na rynku spora :P :) )

gregu - 2013-08-03, 13:21

Szadok, dzieki - konkret i na temat. Fajny pomysl, w dodatku faktycznie pasztetowe ceny.
w tym kierunku pojde. Dzieki!

darek 61 - 2013-08-04, 21:50

gregu, W żadnym camperze fabrycznie nie zastosowano elektrycznego podgrzewania wody,jak myślisz dlaczego?
piotr1 - 2013-08-04, 23:44

darek 61 napisał/a:
gregu, W żadnym camperze fabrycznie nie zastosowano elektrycznego podgrzewania wody,jak myślisz dlaczego?


Popieram :spoko :spoko :spoko

gregu - 2013-08-09, 09:57

ktos musi byc pierwszy ;)
GregSad - 2013-08-09, 10:08

Witaj gregu,

Tak swoją drogą czy koniecznie chcesz rozwalić (a może nie :-P ) elektrykę w swoim Kamperku :diabelski_usmiech

Przypominam o istnieniu bardzo prostego urządzenia. Czarny worek 20 l. z końcówką prysznicową wieszany na zewnątrz, po kilku godzinach w słonku wodę masz nawet gorącą :-P :-P :-P (temat wielokrotnie pokazywany i opisywany na forum. Koszt około 20 zł)

Tylko problem z prysznicem w zimie :haha: :haha: :haha:
Ale to już chyba ogarnie Twoja Truma :-P

szadok - 2013-08-09, 11:01

gregu napisał/a:
ktos musi byc pierwszy ;)

I za to zdanie oraz za odwagę w dłubaniu i realizacji swoich pomysłów piwo :) :pifko
Pisz jak postępy :)
Przy okazji:
Do pomiarów polecam serdecznie:
woltomierz LCD który potrafi mierzyć napięcie z którego jest zasilany,
amperomierz mierzący pobierany prąd poprzez odpowiednio dobrany bocznik np. 80A

Mam u siebie podobny zestaw i sprawdza się super.

gregu - 2013-08-09, 11:04

Szadok, piwko zawsze chetnie :mrgreen:
Ja Tobie stawiam za to, ze jako jedyny albo jeden z niewielu przeczytales o co chodzi autorowi watku... o i Majsterek rowniez czytal i podsunal pomysl z zarowymi swieczkami.
Reszta kolegow komentuje jeden dwa-posty przeczytane powyzej, nie odnoszac sie zupelnie do tego co napisano juz wczesniej. Odradza nie argumentujac inaczej niz tylko 'tak sie nie robi i juz'.

Podgrzewacz z peugeota juz kupilem, 4x200W. Panel fotowoltaiczny na dach elastyczny 144Wh rowniez. Ponoc paczki juz doszly do rodzicow w PL. Przy okazji odbiore.
Zastanawiam sie tylko, czy podlaczac grzalki do akumulatorow zabudowy czy bezposrednio pod alternator i czy nie kapac sie przy wlaczonym silniku. Alternator w mojej Cali ma 120A wiec na wolnych obrotach spokojnie sobie poradzi z wspomnianymi 60A...
Zasilanie grzalki chce zrobic przez przekazniki ktore beda sterowane wlacznikiem w kranie oraz dodatkowym przelacznikiem aktywujacym grzalke. Dodatkowo chce przy wlaczonej grzalce zrobic buzzer ktory zabezpieczy przed nieswiadomym uzyciem grzalki przez domownikow - grzala grzeje buzzer w aucie piszczy.
Nie mam tylko pomyslu na zabezpieczenie przy korzystaniu z grzalki przy pustym zbiorniku wody - mogl bym wybudowac prosty przeplywomierz turbinowy z zaworu pralki przed grzalke (mam takie) ale nie chce tego zbytnio komplikowac. Po prostu nie bedziemy brali prysznica przy prawie pustym zbiorniku.

Dzieki za linki do wskaznikow napiecia i pradu - california ma fajna centralke pokazujaca napiecia na dod. bateriach oraz ich stan naladowania:



ale szukam czegos podobnego do akumulatroa silnika.
Niestety ten podrzucony przez Ciebie jest za duzy by wbudowac go w deske..

GregSad - 2013-08-09, 11:36

Oj gregu, nie obrażaj się :-P

Przeczytałem wszystkie Twoje wypowiedzi. Napisałem tylko, że łatwiej i mniej niebezpiecznie dla Kamperka zastosować worek prysznicowy. I to tyle w temacie. Żadnego oceniania ani tym bardziej krytyki.

Trzymam kciuki, żeby Ci się udało. Na pewno będę śledził dalej wątek - ciekaw jestem jak osiągniesz sukces. Bo czy osiągniesz w to nie wątpię :bigok

Ja nie mam wolnego prądu pomimo 2 solarów - mam dziecko, które lubi wieczorem obejrzeć film, a i ja sam czasem patrzę w TV :-P

gregu - 2013-08-09, 12:27

GregSad, nikt sie nie obraza ;)

Wolimy mowic niz sluchac, to normalne. Sam taki niestety jestem.
Natomiast mam wrazenie, ze efekt sie nasila wraz z postepujaca era nadmiaru informacji=dezinformacji.

Przeciez nie pytalem CZY to robic tylko JAK to zrobic, a polowa odpowiedzi mowi nie rob, bo tak.

Nic to, zobaczymy co wyrzezbie ;)

TV w domu nie mam, tym bardziej na urlopie.

szadok - 2013-08-09, 12:32

gregu napisał/a:

Zastanawiam sie tylko, czy podlaczac grzalki do akumulatorow zabudowy czy bezposrednio pod alternator i czy nie kapac sie przy wlaczonym silniku. Alternator w mojej Cali ma 120A wiec na wolnych obrotach spokojnie sobie poradzi z wspomnianymi 60A...

Jeden przekaźnik 80A i wyłącznik i będziesz mógł sterować do woli :)

gregu napisał/a:
Dodatkowo chce przy wlaczonej grzalce zrobic buzzer ktory zabezpieczy przed nieswiadomym uzyciem grzalki przez domownikow - grzala grzeje buzzer w aucie piszczy.
Nie mam tylko pomyslu na zabezpieczenie przy korzystaniu z grzalki przy pustym zbiorniku wody - mogl bym wybudowac prosty przeplywomierz turbinowy z zaworu pralki przed grzalke (mam takie) ale nie chce tego zbytnio komplikowac. Po prostu nie bedziemy brali prysznica przy prawie pustym zbiorniku.

Jakimś zabezpieczeniem mógłby być termik http://allegro.pl/wylaczn...3406045251.html temperatury są różne, do wyboru. Myślę, że jakieś 60'C byłoby optymalne.
Termik odetnie Ci zasilanie w razie wzrostu temperatury przy braku przepływu. A jako, że może być jakaś bezwładność cieplna to te 60'C wydaje się maksymalną temperaturą.

Ah. Na schemacie podgrzewacz jest jako żarówka :-P :haha: W moim programiku nie ma symbolu grzałki :roll:

gregu - 2013-08-09, 12:48

Chcesz przemocowac tego klixona na zewnatrz obudowy?
Nie wiem na ile sie beda grzaly te swieczki zarowe na zewnatrz...
Ale nieglupi pomysl!

Aha, knuje by to zrobic na dwoch przekaznikach - wlacznik z opcjami 0,1,2 oraz dwa tryby pracy: 3 lub 4 swiece w uzyciu.

szadok - 2013-08-09, 14:26

gregu napisał/a:
Chcesz przemocowac tego klixona na zewnatrz obudowy?


Ja? Myślałem, że Ty majstrujesz :-P
Chyba innego sensownego wyjścia nie ma. Można oczywiście wiercić i zastosować inny kształt (są takie podłużne, płaskie), ale to już większa rzeźba...
Cytat:

Nie wiem na ile sie beda grzaly te swieczki zarowe na zewnatrz...

Też nie wiem. Musiałbyś sprawdzić. Zresztą - jeśli masz zawór zwrotny, to w ogrzewaczu i tak będzie cały czas woda. Więc świeczki wodę, woda obudowę. Termik zadziała. Jeśli zaworka nie masz, to będzie powietrze (lepszy izolator).
W zasadzie świece żarowe grzeją w dieslu powietrze, więc 'suchobieg' im nie powinien zaszkodzić... Natomiast na pewno zaszkodzić może zbyt wysoka temperatura obudowy gdyby podgrzewacz grzał w sposób niekontrolowany (sklejone styki przekaźnika głównego...). Więc tak czy siak warto taki termik przykleić.
Cytat:

Aha, knuje by to zrobic na dwoch przekaznikach - wlacznik z opcjami 0,1,2 oraz dwa tryby pracy: 3 lub 4 swiece w uzyciu.

I słusznie ;) Z tym, że ile świec w użyciu wyjdzie Ci pewnie w praniu... znaczy w myciu :)

gregu - 2013-08-09, 14:44

szadok napisał/a:
Ja? Myślałem, że Ty majstrujesz


jasne ;)

Ale termik raczej nie zabezpieczy przed sklejeniem przekaznika - ma tylko 10A ...
Mozna bedzie jedynie zastosowac go na sterowaniu przekanika, right?

szadok - 2013-08-09, 22:28

gregu napisał/a:
szadok napisał/a:
Ja? Myślałem, że Ty majstrujesz


jasne ;)

Ale termik raczej nie zabezpieczy przed sklejeniem przekaznika - ma tylko 10A ...
Mozna bedzie jedynie zastosowac go na sterowaniu przekanika, right?

Tak, masz rację.
Rozwiązania są dwa:
albo wstawisz termik na sterowanie przekaźnika włączającego (w szereg z wyłącznikiem), albo dasz drugi przekaźnik w szereg przed grzałką, z termikiem który go steruje. Wtedy masz zabezpieczenie drugim przekaźnikiem na wypadek sklejenia styków.
Z jednej strony prąd ok 60A to już prawie spawać idzie, z drugiej strony nie wiem jak często sklejają się styki przekaźnika i czy jest sens się przed tym zabezpieczać :roll: . Praktyk elektryk przydałby się przy tablicy :)

gregu - 2013-08-10, 00:00

Nie wpadajmy w panike, te grzalki grzeja w seryjnych autach - musza miec hardware'owe zabezpieczenie przed brakiem plynu chlodniczego. Swiece zarowe w dieslu podobnie. Dam bezpiecznik topikowy i jak mowisz klixona na sterowaniu przekaznika i bedzie bezpiecznie. Do tego przewymiarowane kable w dodatkowych peszelach. Tyle teorii, jak tylko dorwe w lapki czesci biore sie za rzezbe ;)
darek 61 - 2013-08-10, 08:48

Jeżeli zakładasz że będziesz kąpał się przy włączonym silniku to dlaczego nie zastosować wymiennika ciepła,inną sprawą jest,co powiedzą sąsiedzi na polu namiotowym.
gregu - 2013-08-10, 09:01

Dzieki za uwagi, odpowiadam w kolejnosci
1. Bo nagrzanie wody w ukladzie chlodniczym to min 15 minut czekania
2. Na campingach sa prysznice wspolne, nie ma potrzeby uprawiania partyzantki.

gregu - 2013-08-21, 11:35

pierwsze przymiarki...
darek 61 - 2013-08-21, 14:07

Przy czterech świecach spróbowałbym kombinacji połączeń szeregowo-równoległych,będziesz miał kilka stopni mocy.
gregu - 2013-08-21, 14:31

Rozwin mysl prosze... Najlepiej narysuj ;)
darek 61 - 2013-08-21, 15:33

Nie potrafię rysować na ekranie,ale najprościej by było doprowadzić do każdej świecy przewód (przy założeniu że świece są na 12V),a do obudowy dołączyć przewód masowy(najlepiej plecionka) .Odpowiedni przełącznik,który by łączył jedną,dwie ,trzy,lub cztery świece.Wtedy masz cztery poziomy grzania.
gregu - 2013-08-21, 20:59

Robie dwa poziomy grzania. Na dwoch przekaznikach 40A.
Podlaczenie szeregowe jest slabym pomyslem ;)

darek 61 - 2013-08-21, 21:53

Jeżeli chcesz podnieś temperaturę wody tylko o kilka stopni(aby oszczędzać prąd)połączenie szeregowe może być korzystne.Na twoich zdjęciach właśnie widzę połączenie szeregowe ,chyba że nie podłączyłeś jeszcze masy, ale to jest twój projekt,ty tu rządzisz.
gregu - 2013-08-22, 08:37

Masa na obudowie. Nie spodziewam sie raczej sytuacji w ktorej woda bedzie za goraca ;)
darek 61 - 2013-08-22, 08:57

Mówiąc obudowa nie miałem na myśli tej chromowanej blachy tylko aluminiowy korpus podgrzewacza,i nie ma to nic wspólnego z temperaturą.
gregu - 2013-08-22, 09:08

Obudowa grzalki ma mase. To jest podlaczone rownolegle.
darek 61 - 2013-08-22, 11:24

gregu napisał/a:
Obudowa grzalki ma mase.



Skąd ta masa,przecież nie kupiłeś razem z masą.Obudowa będzie miała masę jak ją podłączysz,a do tego potrzebujesz trzeci przewód.Albo przykręcisz podgrzewacz do karoserii samochodu.

szadok - 2013-08-22, 12:13

gregu, ładna obudowa. Sam robiłeś, czy wykorzystałeś coś gotowego..?
Kiedy testy elektryczno-grzewcze..?
Ciekaw jestem wrażeń :)

gregu - 2013-08-22, 12:33

szadok, obudowa gotowa, od lat czekala na ten projekt ;) - proste pudelko z aluminium. Za moment zamowie dwa przekazniki 40A, switch 3 pozycyjny oraz termoswitch - mysle, ze 70°C przyklejony do obudowy grzalki bedzie dobry.
Zanim zamowie sprawdze jak grzeje wode i jak sie grzeje obudowa, pewnie nie predko, bo przy takiej pogodzie nie chce sie dlubac tylko trzeba gdzies pojechac.
Plus sterujacy przekazniki chce pociagnac z plusa po odpaleniu silnika - tak by grzanie mozliwe bylo tylko przy odpalonym silniku. Pytanie tylko czy podlaczac sie po stronie bateri ktore doladowywane sa z alternatora przez jakis sterownik fabryczny westfalii czy bezpieczniej bezposrednio do alternatora/akumulatora silnika ?
W miedzyczasnie mialem "ciekawa" przygode z przepalajacym sie bezpiecznikiem oswietlenia wnetrza i wzbudzajacym sie alarmem w nocy - kabel lampki przetarl sie po 21 latach miedzy dachem, a podsufitka... Znalezienie tego zabralo mi sporo czasu i sleczenia na ulicy - nie mam garazu do ktorego miesci sie moja california :(

Jacek M - 2013-08-22, 15:55

gregu napisał/a:
termoswitch - mysle, ze 70°C przyklejony do obudowy grzalki bedzie dobry.

Cześć - pierwszy raz się wypowiadam w temacie - myślę, że wyłącznik termiczny na obudowie powinien reagować w dużo niższej temperaturze. Ma zabezpieczyć grzałkę od pracy na sucho? No to: nie ma wody => grzałka grzeje powietrze (dobry izolator) => zewnętrzna powierzchnia dość masywnej obudowy nagrzewa się do 70 st. C => to ile będzie wewnątrz? (zagrzana świecą głowica w dieslu nie jest wyraźnie ciepła na zewnątrz).
Propozycja 1: Bateria termostatyczna do prysznica ma ograniczenie na 38st.C - bo powyżej woda zaczyna być nieprzyjemnie ciepła - im więcej, tym bardziej nieprzyjemnie :?
To wtedy termowyłącznik na +40 - 45 starczy na pewno, żeby nie wyłączał prysznica w trakcie kąpieli. Tym bardziej, że ekscesów temperaturowych przy tych mocach nie należy się spodziewać.
Propozycja 2: świece żarowe są jakoś odłączane, jak się zagrzeją - może uda się zastosować oryginalny system? Ten będzie z pewnością bezpieczny dla świec i nie wyłączy grzania wody przy +35 ;) :spoko

gregu - 2013-08-23, 09:55

Jacek M, dobry pomysl. Sprawdze jednak najpierw do jakiej temperatury grzeje sie obudowa, w koncu 'kubatura' obudowy mala, a swieczki zamontowane sa bezposrednio w niej. Glowica w dieslu jest duuzo wieksza - ma co odbierac cieplo - tu sie spodziewam wyzszych temperatur, choc faktycznie woda przeplywajaca bedzie skutecznie chlodzila.
darek 61 - 2013-08-23, 10:22

Jacek M napisał/a:

Propozycja 2: świece żarowe są jakoś odłączane, jak się zagrzeją - może uda się zastosować oryginalny system? Ten będzie z pewnością bezpieczny dla świec i nie wyłączy grzania wody przy +35 ;) :spoko


W samochodzie świece odłączane są po określonym czasie,a chyba w tym przypadku nie chodzi o to, by po namydleniu leciała zimna woda.

krismen - 2013-08-23, 19:47

Witam.
Czytając temat przyszło mi do głowy takie rozwiązanie :http://xcarlink.pl/51-hot-shot-podgrzewacz-plynu-do-spryskiwaczy.html
ale to spory koszt i zbyt wiele niewiadomych : temperatura,przepływ,czas pracy.Myślę że droga którą wybrałeś do czegoś doprowadzi , tylko trzeba nad tym popracować eksperymentalnie .Co do sterowania temperaturą wody to w sposób płynny wymagało by to dość rozbudowanego układu elektronicznego sterującego tranzystorem mocy , w wersji "skokowej"czyli dołączania kolejnych grzałek jest już prościej ....POWODZENIA
"potrzeba matką wynalazków"

SlawekEwa - 2013-08-23, 21:09

gregu napisał/a:
Sprawdze jednak najpierw do jakiej temperatury grzeje sie obudowa, w koncu 'kubatura' obudowy mala, a swieczki zamontowane sa bezposrednio w niej. Glowica w dieslu jest duuzo wieksza - ma co odbierac cieplo

Np. w Octavii świeczki żarowe 3 sztuki podgrzewają płyn chłodzący.

darek 61 - 2013-08-24, 11:46

Gdyby były duże problemy z tymi prądami proponuje użyć coś takiego,plus odpowiednio długie węże.Wyciągasz z szafki stawiasz na kuchence i masz ciepłą wodę i pełną regulacje.Na pewno działa bo sam coś takiego miałem,godzina pracy i kosztuje niewiele.

http://allegro.pl/nagrzew...3496543929.html

krismen - 2013-08-28, 21:45

A myślałeś nad czym takim jak webasto .
Jacek M - 2013-08-28, 23:46

darek 61 napisał/a:
Jacek M napisał/a:

Propozycja 2: świece żarowe są jakoś odłączane, jak się zagrzeją - może uda się zastosować oryginalny system? Ten będzie z pewnością bezpieczny dla świec i nie wyłączy grzania wody przy +35 ;) :spoko


W samochodzie świece odłączane są po określonym czasie,a chyba w tym przypadku nie chodzi o to, by po namydleniu leciała zimna woda.

Chyba nie w każdym. Czas pierwszego grzania jest dużo dłuższy niż trzeciego.

OldPiernik - 2013-08-29, 07:55

darek 61 napisał/a:
Jacek M napisał/a:

Propozycja 2: świece żarowe są jakoś odłączane, jak się zagrzeją - może uda się zastosować oryginalny system? Ten będzie z pewnością bezpieczny dla świec i nie wyłączy grzania wody przy +35 ;) :spoko


W samochodzie świece odłączane są po określonym czasie,a chyba w tym przypadku nie chodzi o to, by po namydleniu leciała zimna woda.


Większość samochodów ma czujniki temperatury które skracają czas grzania świec kiedy silnik jest ciepły. Czasowo działają tylko świece, które nie mają czujników temperatury lub stosuje się dogrzewanie, czyli po uruchomieniu silnika kontrolka świec gaśnie, ale same świece działają przez chwilę.

Skorpion - 2013-08-29, 08:07

Nie wiem po co wywazac otwarte drzwi. Były kiedyś w sprzedaży wlasnie przepływowe ogrzewacze do wody tylko , ze na 230V może pojsc w ta strone i poszukać takowych i je przerobić.
darek 61 - 2013-08-29, 08:35

Skorpion napisał/a:
Nie wiem po co wywazac otwarte drzwi. Były kiedyś w sprzedaży wlasnie przepływowe ogrzewacze do wody tylko , ze na 230V może pojsc w ta strone i poszukać takowych i je przerobić.


Tylko skąd wziąć to 230V w miejscu gdzie go nie ma.Przerobienie na 12V wydaje mi się trudne

Skorpion - 2013-08-29, 10:31

Jeżeli mamy w kamperku solary to jest taka możliwość by mieć 230V
darek 61 - 2013-08-29, 11:18

chodzi o moc około 4000 W
Skorpion - 2013-08-29, 11:24

no to solary nie daja takiej moce :( :(
janusz - 2013-08-29, 11:36

Cytat:
chodzi o moc około 4000 W

Cytat:
no to solary nie daja takiej moce :( :(

Nic w kamperze nie daje takiej mocy, tyle to spawarka ma :haha:
Takiej mocy to nie da się z żadnego normalnego akumulatora pobrać. Jeśli akumulator przez kilka sekund może oddać 200A to już musi być akumulator dobrej jakości. :spoko

gregu - 2013-08-30, 08:19

w ciekawym kierunku zmierza watek.. 4kW :wyszczerzony:
jak przekupy na rynku... :gwm


a ja nie mam czasu sie zajac tematem..

darek 61 - 2013-08-30, 18:59

gregu napisał/a:
w ciekawym kierunku zmierza watek.. 4kW :wyszczerzony:
.


tak się dziwisz jakbyś się nie znał na prądzie,a przecież się znasz,prawda?


http://allegro.pl/przeply...3485621528.html

mgg - 2014-03-06, 23:24

Jak czytam takie wątki to mi ręce opadają. Spadnijcie na ziemię toż to totalna bzdura. Ogrzewacz przepływowy na 12V o mocy 2kW = 167A przy 4kW = 334A :lol: Kabel o srednicy butelki od piwa :shock: . Mam propozycję, wymyślcie mini elektrownię atomową na przyczepie do kampera to i kamper na parę pójdzie jak amerykański lotniskowiec :spoko
gregu - 2014-03-06, 23:42

W takim razie czytaj uwazniej albo wcale ;)
koder - 2014-03-07, 16:55

Drogi mgg, cienkie butelki do piwa masz. 120mm² (na 300A) to ledwo 1.2cm. Z akumulatora kwasowego 100AH można spokojnie taki prąd przez 10min ciągnąć (do 50% rozładowania), co już wystarcza do wzięcia prysznica. Dla 2kW przez 20 minut. Jak się kto uprze, to wykonalne.
darek 61 - 2014-03-07, 17:47

gregu, zrobi to się pochwali,a może nie? :spoko
MORRIS - 2014-03-23, 21:24

Kiedyś jeżdżąc z przyczepą zrobiłem zewnętrzny prysznic.Parawan na kole ,pionowa rurka wbita w ziemię .Ciepła woda - do wiaderka garnek wody podgrzanej na kuchence uzupełniona zimną .Pompka 12 V/taka z przyczepy/ z rurką zakończoną sitkiem umocowanym do pionowej rury i wrzucona do wiaderka ,wyłącznik na kabelku zasilającym z gniazda zapalniczkii . Wiaderko spokojnie wystarczało na 1 kąpiel.
silny - 2014-03-23, 23:18

Robilem cos ostatnio w trafic/vivaro 1.9 i wpadlo mi w oko ze podgrzewanie wody do nagrzewnicy bylo wspomagane elektrycznie i to takim fajnym patentem ze az sie prosil do grega. Poprostu w aluminiowy korpusik wkreconych kilka jakby swiec zarowych a wejcie i wyjscie na wezu wiec latwe do adaptacji na prysznic
SlawekEwa - 2014-03-24, 07:19

majsterek napisał/a:
wkreconych kilka jakby swiec zarowych

To są świece żarowe.Taki patent mają też samochody z grupy VW z silnikami TDI.

gregu - 2014-03-25, 07:48

majsterek, ale ja dokladnie to adaptuje ;)
http://www.camperteam.pl/...p=367596#367596

Dzieki chopy za motywacje, trzeba wrocic do tematu i na ten sezon zamknac projekt.
Ja juz sezon kamperowy otworzylem w zeszly weekend, wielkie ognicho inauguracyjne nad jeziorem zrobione ;)

liluniek - 2014-03-25, 21:04

Witam. Moja rada nie jest rewelacyjna ale prosta, nie wymagajaca prawie żadnych nakładów. Otóż kiedyś miałem awarię boilera gazowego, więc aby umyć chociaż dwoje maluchów, które ze mną podróżowały, zakupiłem w sklepie akwarystycznym grzałkę do podgrzewania akwarium, którą zanurzyłem w zbiorniku. Przy niezbyt dużej ilości wody w zbiorniku, po kilku godzinach grzania, temperatura wody pozwalała na obmycie umorusanych szkrabów. Do dzisiaj wożę tą grzałkę, bo nigdy nie wiadomo, kiedy znowu może sie przydać. Pozdrawiam.
Bronek - 2014-03-26, 06:14

Grzałki stosowałem w przyczepie Plastikowe z termostatem 75 lub 100 watowe Do kąpieli. Moze nie, ale do mycia rąk i garnków Ok
gregu - 2014-03-26, 10:36

koder napisał/a:
Drogi mgg, cienkie butelki do piwa masz. 120mm² (na 300A) to ledwo 1.2cm. Z akumulatora kwasowego 100AH można spokojnie taki prąd przez 10min ciągnąć (do 50% rozładowania), co już wystarcza do wzięcia prysznica. Dla 2kW przez 20 minut. Jak się kto uprze, to wykonalne.


Koder, koledzy, jakiej grubosci kabel do tych 60A polecicie? Wg moich szacunkow miedziane 8 mm2 na te max 600W przy 12V powinno wystarczac.. Nie bede mial duzych odleglosci, szacuje jakis metr dlugosci kabla.

koder - 2014-03-26, 11:04

Ja bym wziął 35mm² albo nawet 50mm². Można cieńsze, nawet od 10mm², ale to raczej na krótsze odcinki. Im cieńszy kabel, tym więcej mocy się będzie na nim wydzielało (bardziej się będzie grzał). Dla 5m i 10mm² to 5W, dla 35 - 1,7W.

Jak daleko planujesz ciągnąć kabel?

gregu - 2014-03-26, 11:12

Jak pisalem: dluzyszych odcinkow niz metr nie bedzie.
Wyczytalem gdzies, ze 1mm2 to max 8A. Tu mam 50A nominalnie przy wszystkich swiecach wlaczonych, czyli 6.25mm2 wiec jak dam powiedzmy dyche to chyba styknie.
Mase zrobie z 28 mm2 bo taki akurat mam, problem polega na tym, ze ciezko bedzie zrobic konektory do przekaznikow na kablu grubszym niz 10mm2...

koder - 2014-03-26, 11:23

No 10mm² to jest tak na styk (do bodaj 67A przy 12V), ja wziąłbym grubsze, choćby 16 - bo to w końcu linka, jak pęknie Ci kilka żył będzie się grzało, a w samochodzie jest dość wibracji. Do przekaźnika takie kable zamocujesz bez problemu na pętlę i śrubę, większe przekaźniki są już z mocowaniem śrubowym.

No chyba że każdą świecę osobno podepniesz? Wtedy 10mm to z zapasem.

gregu - 2014-03-26, 11:30

Fabrycznie sa po dwie na kablu ok 5mm2.
Myslalem o takim przekazniku z taka stopa:
http://www.conrad.de/ce/d...-VDC25-A-Max-14
http://www.conrad.de/ce/d...t=detview1&rb=1

nie bardzo widze inne takie przekazniki do auta.. a ten konaktor ma limitowana srednice kabla, niestety nie pisza max wymiaru kabla.

koder - 2014-03-26, 12:45

No ale fabrycznie też krócej chyba grzeją, nie 10 minut ciągiem? Ja myślałem o takim przekaźniku:
.

Można też spokojnie wziąść linkę 10 i 2 przekaźniki, jak masz tańsze do 30A. W niczym nie przeszkodzi, a potencjalnie można sobie zrobić 2 biegi grzania.

EDIT: po przemyśleniu, układ na 2 przekaźniki to stanowczo lepszy pomysł.

gregu - 2014-03-26, 13:13

Tak wlasnie zrobilem, jesienia kupilem 2x40A ktore wlasnie odnalazlem i chcialem o tym napisac ;)
Zabezpieczenie na dwoch topikowych 30A wystarczy chyba...

koder - 2014-03-26, 13:20

To jeszcze dodam, że jak chcesz podgrzewać wodę o 20 stopni potrzebujesz przepływu ok. 0.5l/min.
gregu - 2014-03-26, 14:13

Na 'oko' mam tam 0,5-1 l/min.
Na szczescie jest mozliwosc zdlawienia przeplywu w samej sluchawce.
Szukam teraz switcha on/off/on z kontrolka na 12V i za cholere nie moge znalezc..
Jeszcze lepiej by bylo gdyby byl bryzgoodporny..

koder - 2014-03-26, 14:23

http://www.conrad.pl/Prze...A_17385_0216200 ?
gregu - 2014-03-26, 15:58

Gdyby jeszcze byl trzypozycyjny byloby git.
Ale chyba takiego nie znajde.

gregu - 2014-03-26, 17:13

kupilem trzypozycyjny bez info swietlnej, ale wrzuce w uklad grzalek buzzer by wiedziec kiedy sa pod napieciem i nie zostawic wlaczonych
silny - 2014-03-26, 20:48

A po co 3 pozycje , nie dwie?
koder - 2014-03-26, 20:55

No pewnie 1-0-2, do dwóch "biegów".
gregu - 2014-03-26, 21:36

Dokladnie tak ;)
jury - 2014-04-05, 15:36

Kiedyś, dawno temu kiedy nawet przyczepy się nie widziało na kempingach , a co dopiero mówić o kamperach biwakowaliśmy na dziko na mazurach nad samym jeziorem. Był zimny sierpień i o kąpieli w jeziorze trzeba było zapomnieć robiliśmy sobie prysznic z ciepłą wodą.
Woda pompowana z jeziora pompką elektryczną do mycia samochodu doprowadzona była do wężownicy miedzianej nawiniętej na rurkę od piecyka zamocowaną pionowo na nakręcany na butlę promienniku gazowym, takim do ogrzewania namiotu.
Cała rodzinka się wykąpała w bardzo ciepłej wodzie i jeszcze sąsiadom udostępnialiśmy ten patent.
Jeździliśmy potem z przyczepą i patent jeździł z nami.

darek 61 - 2014-04-06, 12:14

jury, ja do tego używałem nagrzewnicy samochodowej.Używanie prądu do podgrzewania to chyba porażka.Ale może nie mam racji i gregu, pokaże że jest inaczej,już pewnie nie długo,bo sezon właściwie się zaczął
gregu - 2014-04-08, 20:01

darek 61 napisał/a:
jury, ja do tego używałem nagrzewnicy samochodowej.Używanie prądu do podgrzewania to chyba porażka.Ale może nie mam racji i gregu, pokaże że jest inaczej,już pewnie nie długo,bo sezon właściwie się zaczął


no wlasnie.. weekendy wyjazdowe, w tygodniu naprawy wazniejszych rzeczy.. ale dojdziemy i do prysznica ;)

sator - 2014-04-15, 22:17

sama idea nie jest nowa i czesto wypróbowywana w off-roadzie. Sam miałem starszą wersje w swoim Landku.
Od zawsze :) inspiracją w tym temacie był gośc o nicku Discotheque :box que, wczesniej zwany skądinąd Bocianem :)

http://landklinika.pl/ind...cuda&Itemid=127

Kiedyś na wypadzie do Rumuni zdecydowana część uczestników deklarowała korzystanie z potoków górskich jako bezpośredniego źródła wody do kąpieli. Tyle że po pierwszej wizycie w potoku w górach gdzie woda miała z 5-7stopni synapsy przestawały przewodzić i 99,9% ludzi dryfowało, grzejąc twardo wodę na kuchenkach do samiutkiego końca wypadu :) - stąd pomysł na prysznic.

Cały system składa się z 3 głównych elementów - sterownika, zbiornika i pompki wody.

Za pomocą prostego sterownika elektronicznego dostępnego jako gotowy moduł można ustawic sobie dowolną temperaturę wody z dokładnością do jednego stopnia Celsjusza.

To zaczynamy


Mała kropeczka w prawym dolnym rogu informuje nas że działa pompka przetłaczająca wodę w zbiorniku poprzez wymiennik ciepła zainstalowany na przewodach od nagrzewnicy.

Zasada działania jest prosta:

- włączam sterownik i ustawiam za pomocą przycisków plus-minus dowolną temperaturę np. 38 stopni, sterownik załącza pompkę która tłoczy wodę przez wymiennik w kółko tak długo aż cała woda w zbiorniku nagrzeje sie do zadanej temperatury. W zbiorniku jest czujnik temperatury od sterownika i w momencie osiągnięcia zadanej temp. wyłącza pompkę.


Oto wymiennik czyli źródło ciepła czyli zwykly podgrzewacz oleju napędowego.




Sam prysznic to zamocowana pod maska zwykła lanca od opryskiwacza ogrodowego, wystarczy jeden ruch reki aby ja wysunac. Zadnego rozkladania, skladania, skrecania. Stajemy, otwieramy maske, wysuwamy lance od spryskiwacza i kapiel gotowa. Mały trik polega na wyjęciu z końcówki spryskiwacza małek płytki "trubulencyjnej" i włożeniu jej odwrotnie. Dzięki temu mamy rozsądny strumień wody i jednocześnie niezłe ciśnienie.

Podgrzanie w ten sposób wody nie zajmuje więcej niż 10 minut przy nagrzanym silniku nawet zimą.

W tle 16 litrowy zbiornik wody z nierdzewki, zdjęcie jest stare więc brakuje na nim wielu elementów jak np. jachtowego wlewu paliwa. Widać zmienione miejsce zbiornika wyrównawczego o czym napisze niżej. Obok zbiornika wody idealnie przypasowal zbiornik spryskiwaczy od Peugeota 405 (na starej fotce zamocowany na drut, aktualnie już tak jak powinien).





Sama zmiana lokalizacji zbiornika wyrównawczego jest dosyć prosta. Wystarczy dorobic tylko płaską blachę a oba węże pasują doskonale i bez naprężeń.

Na fotce dorobiona blacha pod zbiornik + oryginalna blacha



Dzieki relokacji zbiorniczka wyrównawczego uzyskałem miejsce pod zbiornik na wodę o pojemności 16 litrów i dosyć prostym kształcie 50x20x10-25cm co jest całkowicie wystarczające do 3 kąpieli








Podsumujmy koszt:

- wymiennik - 60zl zrodlo Allegro
- sterownik - 55al - zrodlo allegro
- pompka x2 - 40zl zrodlo Allegro
- mocowanie wymiennika - koszt, jeden opilek w oku - zrodlo hand made
- weze - 2,45zl/m - zrodlo Castorama
- zbiornik z nierdzewki - według znajomości
- jachtowy korek wlewu - 28zl



- satysfakcja - bezcenna

gregu - 2014-04-16, 08:44

tez fajny patent. ale chyba sprawdzi sie lepiej w landku niz w cali.
u mnie priorytetem jest intergacja z tym co juz w aucie siedzi i minimalne podniesienie masy.
dodatkowy zbiornik z woda odpada. za blisko jestem juz DMC by wkladac kolejne ciezary.

sator - 2014-04-16, 09:13

gregu napisał/a:

u mnie priorytetem jest intergacja z tym co juz w aucie siedzi i minimalne podniesienie masy.
dodatkowy zbiornik z woda odpada. za blisko jestem juz DMC by wkladac kolejne ciezary.


więc zamiast małego dodatkowego wykorzystaj istniejacy.
W landku nie ma zbiornika wogóle, stąd konieczność jego dołożenia.
W off-roadzie raczej stosouje się kanistry z woda niż stałe zbiorniki.

gregu - 2014-04-16, 10:02

Musial bym polozyc z 8 metrow rurek do najblizszego puntu z ciecza chlodnicza oraz ten patent dziala przy rozgrzanym silniku. W landku pewnie tez bym podobnie rzezbil.
Moj pogrzewacz juz gotowy, czeka na montaz i testy.

sator - 2014-04-16, 10:03

gregu napisał/a:

Moj pogrzewacz juz gotowy, czeka na montaz i testy.


to się podziel :)

gregu - 2014-04-16, 10:07

Jasna sprawa ;) jak tylko skoncze i przetestuje nie omieszkam zraportowac ;)
gregu - 2014-05-10, 09:44

Pierwsze testy w aucie mam za soba, podgrzewacz zgodnie z oczekiwaniami podgrzewa ;)
Zrobilem wresje z dwoma poziomami grzania - 2 i 4 grzalki, dzis musze jeszcze zamontowac switch.

Tak jak pisalem w zalozeniach, pogrzewacz ma podgrzewac wode o kilka stopni i tak dziala.
Nie nalezy spodziewac sie goracej wody z kranu bo nie o to chodzilo.
W tej chwili woda w zbiorniku ma jakies 15°C, podgrzana nie wiecej niz 30°C.
Termy gazowe, boilery na 230V oczywiscie beda wydajniejsze, ale i rozmiarami duzo wieksze.
W mojej Californi znalazlem idealne miejsce na mala podgrzewajaca skrzyneczke, tuz pod lodowka. Sama skrzyneczka nie nagrzewa sie praktycznie wcale, cale cieplo idzie w plyn wiec nie bedzie efektu podgrzewania lodowki od spodu i dodatkowych strat.

Fotka miejsca montazu ponizej, na to idzie panel szafki wiec calosc bedzie niewidoczna.

Spodziewam sie, ze latem przy wyzszych temeraturach powietrza, temperatura wody w kranie zblizy sie jeszcze bardziej do przyjemnej - prysznicowej.

gregu - 2014-05-10, 19:16

Projekt skonczony, autor zadowolony ;)
Dzieki wspierajacym za wsparcie ;)

Kompi - 2016-03-07, 14:40

....
MAWI - 2016-03-07, 17:39

Ale to chyba na 230v. :shock:
Bronek - 2016-03-07, 17:44

Przepływ akwaryjny... Chyba mizerny
Niemniej, nawet jak 230 to z dwa w ciągu ustawić, może podgrzeje? .. Tylko empirycznie, trzeba sprawdzić.
Jest to sposób na wykorzystanie prądu ze słupka, by nie wywaliło bezpieczników na kempingu.

Przepływowe, domowe to sporo KW.

Fordek - 2016-03-07, 18:03

Dawno temu gdy miałem przyczepę do zbiornika z czysta woda wrzucałem grzałkę 200 W akwariową - bez automatyki - gdy zapomniałem wyłączyć - wodę miałem w zbiorniku naprawdę cieplutką .Teraz są grzałki automatyczne -grzeją wodę tak do około 34 stopni -bo w akwarium więcej nie trzeba . Myślę ,że taka grzałka 200-300 W do zbiornika będzie najlepsza.
Bronek - 2016-03-07, 19:04

Też miałem, i to plastikowe z termostatem.

W ciśnieniowej wątpliwe zastosowanie, kibel itd.

krzlac - 2016-03-07, 19:40

Fordek napisał/a:
taka grzałka 200-300 W do zbiornika będzie najlepsza.


Myślę, że to zła droga. Raz, że nie będzie już zimnej, a dwa że ciepła woda szybciej się "psuje". Taka temperatura bardzo "pasuje" wielu bakteriom.

toscaner - 2016-03-08, 01:00

gregu napisał/a:

W tej chwili woda w zbiorniku ma jakies 15°C, podgrzana nie wiecej niz 30°C.


Dobrze, że nie tankujesz w Szkocji. Potrafi w niektórych miejscach mieć +3C :ok
A spotkałem i zamarznięte krany na kość.
Z drugiej strony we Włoszech latem spotykałem wodę nawet +24c do +28C w kranach, ale w górach dla odmiany potrafiła mieć nawet latem tylko +5C.
Ale ważne, że grzeje. :mrgreen:

gregu - 2016-03-08, 10:55

Lato w krajach srodziemnomorskich - zimna woda ma ponad 30°C.
Wtedy nie trzeba podgrzewac ;)

W miedzyczasie zmienilem californie na inna, za dwa tygodnie urlop, okaze sie czy brakuje cieplej wody czy nie.

tu opcja dla leniwych:


manamanam - 2018-09-16, 16:21

Odświeżę trochę wątek.
Znalazłem coś takiego
https://allegro.pl/przeplywowy-gazowy-podgrzewacz-wody-przenosny-12kw-i7153003766.html

500 zł trochę dużo ale jednak jest wygoda.
Testował już ktoś coś takiego?

zapewne taki podgrzewacz
https://warmtec.pl/item/150-przeplywowy-podgrzewacz-wody-ecosink-5-kw

nie ma szans przy użyciu akumulatora i przetwornicy, zgadza się?
aku ładowany panelem 100W

Bronek - 2018-09-16, 17:24

:bylo
manamanam - 2018-09-16, 17:31

Bronek napisał/a:
:bylo

już wiem Bronek, że było.
Taki gąszcz jest na tym forum, że jakbym miał wszystko przeczytać to nie starczy czasu na jazdę kamperem.
Widzę, że jesteś z Kołobrzegu.
Napisz na prv jeżeli chcesz dać się zaprosić na piwo w ramach koleżeńskiego wprowadzenia do świata karawaningu.
Chciałbym podpytać o kilka spraw.
Pozdrawiam

KACPERKI 2 - 2018-09-16, 17:50

manamanam napisał/a:
Znalazłem coś takiego


było było - ten zupełnie nie może być bo nie ma opcji założenia komina.

Czy ktoś to testował? Tak ja od ponad 2 lat tyle że z kominem. Obecnie w kolejnym kamperze. I masz do mnie 10 min jazdy :ok

KACPERKI 2 - 2018-09-16, 17:52

manamanam napisał/a:
500 zł trochę dużo ale jednak jest wygoda.


Wybacz ale to chyba najtańsza z działających opcji... Tyle ze z wyjściem na komin to 700 zł co i tak jest świetną ceną


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group