Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FORD - Ford Transit Instalacja 12V 230V dodatkowy akumulator

pyciu123 - 2015-01-19, 21:58
Temat postu: Ford Transit Instalacja 12V 230V dodatkowy akumulator
Witam,jestem nowy na forum i proszę mi wybaczyć jeżeli coś wpisałem w zły wątek Jak już wspomniałem wcześniej w niedalekim czasie zamierzam stać się właścicielem Forda transita i przerobić go na campera (a raczej sleep van-a)O mechanikę się nie martwię bo nie jestem z nią na bakier. Ocieplić i wygłuszyć dzięki wam też dam radę. Rozplanowałem sobie jak urządzę część mieszkalna(bez przepychu :wyszczerzony: łóżko przy tylnych drzwiach, pod nim miejsce na bagaże , na bocznej ścianie szafka na kuchenkę turystyczna i przybory kuchenne oraz szafka zlewozmywak i kran z pompką ręczną)To wszystko powinienem sam lub z lekką pomocą znajomych zrobić.Tylko ta nieszczęsna elektryka spędza mi sen z powiek.
A więc jak w temacie myślę o zakupie drugiego akumulatora.

1)72Ah, 680 A prąd rozruchowy czy taka bateria jako druga będzie dobra ?http://www.okazje.info.pl/okazja/motoryzacja/varta-72ah-680a-plus-p-blue-dynamic.html

Wyczytałem że w sytuacji założenia drugiego akumulatora powinienem założyć Moduł ładowania dodatkowego akumulatora - Separator SLA

2)pada tam pytanie 12V - 40A czy 12V - 150A jeżeli drodzy forumowicze byli by tak uprzejmi i weszli na ten link aby podpowiedzieć który powinienem w przyszłości wybrać :
http://techtron.pl/p2523,...arator-sla.html

3) jakiej grubości plusowy kabel powinienem kupić (jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego) aby połączyć akumulatory.

Po założeniu Moduł ładowania dodatkowego akumulatora i podłączeniu drugiego akumulatora planuję pociągnąć od niego oświetlenie górne tzn w suficie około 5 lampek tego typu :
http://www.ebay.co.uk/itm...=item2ed5bce96c

Oraz dwie lampki na wysokości głowy do czytania ;) tego typu
http://www.ebay.co.uk/itm...=item35e32e47df

A w szoferce jeszcze jedną taką
http://www.ebay.co.uk/itm...=item1c3c1cc8cc

4) Czy od akumulatora dodatkowego powinienem pociągnąć gruby plusowy kabel(załóżmy taki sam jaki użyliśmy pomiędzy akumulatorem startowym a dodatkowym) do puszki z bezpiecznikami samochodowymi ,a stamtąd już cieńszymi kablami(proszę o podpowiedź jakich użyć) do lampek.
4a) Czy te 5 lampek w suficie może być połączone równolegle i mieć tylko jeden włącznik?
Puszczam jeden kabel plusowy ze skrzynki bezpieczników i łączę z plusem tych 5 lampek a minus od lampki przykręcam do masy(czyli blachy auta)?
Jakiego bezpiecznika użyć do takiego oświetlenia ?

Następnie trójnik samochodowy 12V do podłączenia ładowarek i chłodziarki ,takowy trójnik posiada dwa kable +i-

5)Czy dobrze rozumiem że + ciągnę z puszki bezpieczników a minus przykręcam do masy auta (blachy) no i jakiego bezpiecznika użyć?

Kolejną rzeczą jaką myślę zakupić i podłączyć to inverter:
http://www.ebay.co.uk/itm...=item3f25095b1b

6)Chciałbym podłączyć go bezpośrednio pod klemy wspomnianego akumulatora dodatkowego na stałe. Ma on swoje zabezpieczenia i wyłącznik tak więc nie powinno to być problemem :)

To by było na tyle w kwestii instalacji 12V

Chcę do Vana doprowadzić też instalację 230V nic skomplikowanego
Gniazdo zasilające zewnętrzne

7)czy jest jakieś jedno uniwersalne na całą europe

podejrzewam że 3 żyłowy kabel wchodzący do puszki z bezpiecznikiem
8)proszę o poradę jaki to bezpiecznik, najlepiej proszę wkleić link

dalej kabel łączący z listwą gniazdek 230V

To by było na tyle w kwestii 230V :idea

9)To już ostatnie nurtujące mnie pytanie ,do listwy 230V chcę podpiąć prostownik do ładowania akumulatora dodatkowego w czasie postoju.Czy w czasie ładowania muszę odpiąć klemy ze wszystkimi urządzeniami ,czy mogę założyć krokodyle prostownika gdy cały osprzęt jest podpięty :gwm

Będę wdzięczny jeżeli ktoś to przeczyta i pofatyguje się o odpowiedź.
Wszystkie podpowiedzi i sugestje bardzo mile widziane . :spoko

cebek - 2015-01-19, 23:14

Możesz założyć separator sla 40 . Ja tak mam w vw t4. Ja mam 40 A i do tego bezpiecznik 30 A i nigdy nie miałem problemów. Można taniej na przekaźniku jak w orginale vw ale mi SLA40 lepiej pasuje bo podłączając prostownik do akumulatora silnikowego ładuję obydwa.
nikita55 - 2015-01-19, 23:33

A więc zanim doczytałem do końca to już zapomniałem o czym pisałeś na początku :mrgreen:
Co do separatora akumulatora jest w opisie , że do około 80 ah wystarczy 40A.
:idea
Co do reszty chciałbym ci sprecyzować jak to jest w nowoczesnych kamperach choć wersji może być tysiące.
:shock:
Po pierwsze to nie jest tak , że pociągniesz sobie 2,3 obwody na 12v i ok. Normalny pojazd tego typu potrzebuje w zależności od wersji od 10 do 20 obwodów. :-P
Są do tego specjalne energobloki itd...
Oczywiście w prosty sposób można sobie coś samemu zrobić mniej skomplikowanego.
Z akumulatora startowego poprzez bezpiecznik i separator podłączasz akumulator zabudowy.Do niego na stałę podłącza się specjalną >>>nie taką z lidla>>>tylko z prawdziwego zdarzenia ładowarkę ,która przy podłączeniu do 230v automatycznie ładuje tę baterię.Jak wspomniałeś ,że chcesz podłączyć też przetwornicę z 12v na 230v to w zależności od jej mocy może ona zasilać 1 lub np. wszystkie gniazda na 230v, przy czym odległość od akumulatora pokładowego nie może być większa niż dwa metry....kable musisz dać bardzo gróbe i duży bezp. jest to w dokumentacji przetwornicy.....
Wtyczka 230v jest standardowa.Potem kablem zasilającym idziesz do skrzynki głównej na 230v gdzie montujesz bezpiecznik 16A z różnicówką jest to jeden podwójny moduł działający jak bezp. i różnicówka w jednym.Dalej dokładasz np dwa bezp. 16a moduł podwójny i jeden jest to np zasilanie wszystkich gniazd 230v , a drugi idzie bezp. do klimatyzacji dachowej np...
Z klem akumulatora zabudowy a nie z masy pojazdu robisz centralkę 12v oczywiście wszystko z bezp. i tam rozdzielasz na obwody. Dla przykładu w małym aucie to 10A oświetlenie, 15A schodki elektryczne,20A dwa gniazda 12v np tv itd,,,zasilanie solara w zależności od wielkości,10A pompka wody itd...
Lodówka na 12v może tylko działać podczas uruchomionego silnika z alternatora i było już z ilustracjami opisane jak to zrobić.
Jest to tylko przykład jak można się do tego zabrać , ale przedewszystkim trzeba sobie rozplanować wszystko i narysować schemat z opisem. :idea
Mam nadzieję , że choć w części przyda się ten skromny opis do óźniejszych twoich prac. :spoko

chemik - 2015-01-20, 07:20

proponowałbym Ci zamontować większy akumulator - ok. 120Ah - i większy separator - zawsze potem okazuje się, że potrzeba więcej prądu ( zawsze dochodzi coś,,) , ja zamontowałem w kamperze Fordzie Transit poza 75Ah jeszcze 120 Ah i lodówka może chodzić na postoju w nocy na prąd. ( nie na full , ale zawsze,
A przekrój kabli - o ile wiem - 1mm2 - max. 10A
I unikaj prądozjadliwych oświetleni - (halogeny)- raczej diody LED - są bardzo jasne. Podobne lampki do czytania mają diody LED i są jasne
Pozdrowienia i miłej budowy :spoko

toscaner - 2015-01-20, 09:48

Cytat:
kable musisz dać bardzo gróbe i duży bezp. jest to w dokumentacji przetwornicy.....


To już lepiej użyć oryginalnych kabli. Kolega nie zaczął jeszcze budowy, więc zaprojektowanie umiejscowienia przetwornicy tak, aby nie zmieniać kabli nie będzie problemem. Kable 230V można już dowolnie długie dać.

72Ah na same lampki wydaje się z ogromnym zapasem, ale nie wiemy co pyciu123 chce zasilać przetwornicą. Jeśli np. tylko laptopa, to też wystarczy, ale jeśli wymagania są większe i przetwornica ma mieć np 1000-2000W to 72Ah zdecydowanie za mały.

Zasada 1 mm2 - 10 A ok, ale dla kabli prądu przemiennego. Dla prądu stałego i to jeszcze przy długościach np. 5 - 10 m. to już będą spadki. Szkoda "tracić prunda na grzanie miedzi". Zalecam grubsze.

cebek - 2015-01-20, 10:09

chemik napisał/a:
proponowałbym Ci zamontować większy akumulator - ok. 120Ah - i większy separator - zawsze potem okazuje się, że potrzeba więcej prądu ( zawsze dochodzi coś,,) , ja zamontowałem w kamperze Fordzie Transit poza 75Ah jeszcze 120 Ah i lodówka może chodzić na postoju w nocy na prąd. ( nie na full , ale zawsze,
A przekrój kabli - o ile wiem - 1mm2 - max. 10A
I unikaj prądozjadliwych oświetleni - (halogeny)- raczej diody LED - są bardzo jasne. Podobne lampki do czytania mają diody LED i są jasne
Pozdrowienia i miłej budowy :spoko

Separator SLA dobiera się do prądu ładowania alternatora a nie pojemności akumulatora, więc nie ma sensu kupować większego. No chyba że kolega ma zamiar w transicie zamontować jakiś super mocny alternator to wtedy trzeba myśleć o mocniejszym separatorze. W viciaku miałem alternator 120A , akumulator zabudowy raz wydoiłem tak że diody nie chciały świecić a i tak po odpaleniu auta akumulator się doładował i nie spaliło bezpiecznika 30A na zabezpieczeniu.

chemik - 2015-01-20, 10:45

Oparłem się na instrukcji fabrycznej separatora
Cytat:
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji

dla SLA40 do 70Ah
dla SLA80 do 150Ah
dla SLA150 do 250Ah
:spoko

toscaner - 2015-01-20, 11:07

chemik napisał/a:
Oparłem się na instrukcji fabrycznej separatora
Cytat:
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji

dla SLA40 do 70Ah
dla SLA80 do 150Ah
dla SLA150 do 250Ah
:spoko


Ehhh te instrukcje. :mrgreen:
Ktoś je pisze, ktoś czyta. Ale jaki związek ma w tym wypadku pojemność akumulatora? Chyba tylko taki, że małej pojemności jest tani, a dużej droższy. Duży kupi ten co ma więcej $, a więc cyferkami skusimy go do kupna większego separatora?

Jasne, że to od prądu, który będzie płynął trzeba dobrać przekaźnik, czy separator w tym wypadku, a nie pojemności aku.
Mam np. 250Ah aku zabudowy, ale alternator miałbym 70A i wg instrukcji mam brać SLA150?
Po co?

cebek - 2015-01-20, 11:14

Rzeczywiście tak producent zaleca, ale czym to jest powodowane to nie mam pojęcia:P Na logikę to można podłączyć akumulatory nawet powiedzmy 500AH i ładować je prądem 40A .To tak jakby napisali że do tego samego silnika w zależności od pojemności baku trzeba dawać różnej wielkości przewody paliwowe :)
toscaner - 2015-01-20, 11:18

W UK, Irlandii stosuje się RTFI dopiero jak wszystko inne zawiedzie. :mrgreen:
cebek - 2015-01-20, 11:36

A wracając do tematu 230V to ja zrezygnowałem z rozciągania takiej instalacji ( z racji ilości miejsca). Do laptopa dokupiłem zasilacz samochodowy który wpinam do gniazdka 12V telefony tablety tak samo (teraz wszystkie te urządzenia mają takie same ładowarki). Jedynie jak jedziemy na wyjazd gdzie będą potrzebne wiertarki to zabieram przetwornicę żeby można było ładować akumulatory do wiertarek. Znacznie upraszcza to budowę instalacji :P
Po prostu zadaj sobie pytanie czy będziesz jeździł na campingi i na stałe podłączał się tam do prądu czy raczej na dziko i wtedy instalacji 230 V raczej nie wykorzystasz.

toscaner - 2015-01-20, 13:21

Jeśli chodzi o używanie 230V "na dziko", to żaden problem. Kwestia zbudowania odpowiedniej instalacji z magazynem energii.
Ja na dziko nawet spawarkę, krótko, bo krótko ale mogę użyć. A urządzenia jak kątówka, odkurzacz Zelmera, suszarka do włosów, maszynka do mielenia mięsa, robot kuchenny, mikser, czy lodówka, która u mnie pracuje całą dobę tylko na 230V, to bez najmniejszego problemu.
Na stałe mam lodówkę, drukarkę i jeszcze parę drobiazgów na 230V ...nawet jak kamperek stoi pod domem. Net np. ciągnę z kampera przez Wifi. :)

230V na stałe bez najmniejszego problemu, ale... nie z 72Ah. :-/
Przy takim aku to mija się z celem. No i przydałyby się panele.

Może... niech pyciu123 się pochwali jakie ma plany z tym inwerterem, bo my tu zgadujemy, doradzamy ile gniazdek, a okaże się, że żona będzie chciała w łazience mieć prąd do suszarki i na nic nasze rady czy jedno czy 10 gniazdek. :mrgreen:
Albo okaże się, że to tylko do laptopa.

cebek - 2015-01-20, 15:18

toscaner napisał/a:
Jeśli chodzi o używanie 230V "na dziko", to żaden problem. Kwestia zbudowania odpowiedniej instalacji z magazynem energii.
Ja na dziko nawet spawarkę, krótko, bo krótko ale mogę użyć. A urządzenia jak kątówka, odkurzacz Zelmera, suszarka do włosów, maszynka do mielenia mięsa, robot kuchenny, mikser, czy lodówka, która u mnie pracuje całą dobę tylko na 230V, to bez najmniejszego problemu.
Na stałe mam lodówkę, drukarkę i jeszcze parę drobiazgów na 230V ...nawet jak kamperek stoi pod domem. Net np. ciągnę z kampera przez Wifi. :)

230V na stałe bez najmniejszego problemu, ale... nie z 72Ah. :-/
Przy takim aku to mija się z celem. No i przydałyby się panele.

Może... niech pyciu123 się pochwali jakie ma plany z tym inwerterem, bo my tu zgadujemy, doradzamy ile gniazdek, a okaże się, że żona będzie chciała w łazience mieć prąd do suszarki i na nic nasze rady czy jedno czy 10 gniazdek. :mrgreen:
Albo okaże się, że to tylko do laptopa.

Dokładnie. Dlatego napisałem o 12v ładowarce do laptopa. Wychodzi dużo prościej i taniej niż inwerter i cała dodatkowa instalacja 230v .

toscaner - 2015-01-20, 15:44

Masz w 99% rację. :spoko

Ale, gdy ktoś używa np. Macintosh'a?
Przerobiłem temat jakiś czas temu. Oryginalnych zasilaczy do maca na 12V nie było, gdy szukałem. Może teraz są. Zostawało druciarstwo, albo noname'y za 99-199zł, a gdy trzeba 3 szt. to już... :-/
Taniej i bezpieczniej dla sprzętu zastosować przetwornicę.
Ale to wyjątek. Ja zawsze muszę inaczej. :mrgreen:

Ostatecznie pracuję nad alternatywnym rozwiązaniem, aby nie robić strat na podwójnym przetwarzaniu napięcia, ale to akurat już całkowity OT.

cebek - 2015-01-20, 15:51

Przy akumulatorze 72AH podwójne przetwarzanie napięcia wbrew pozorom ma spore znaczenie. Spadek napięcia jaki spowoduje podłączenie przetwornicy nie pozwoli korzystać z laptopa tak długo jak z 12V zasilacza. To akurat przerobiłem gdy w pierwszym odruchu uniwersalności kupiłem przetwornicę 600w . Jak masz sporo prądu w akumulatorach i najlepiej solar do tego który uzupełnia braki na bieżąco to taki problem można pominąć. Wniosek jest jeden. Trzeba przemyśleć swoje potrzeby i do tego dostosować instalację :P
wlodo - 2015-01-20, 15:53

toscaner, A nie chciało by się tobie założyć taki temat: :idea
np: Instalacja 12V I 230V w kamperze z dostawczego
Wielu zabudowuje,i wielu ma z tym problem,np.ja :oops:
Koledzy w swych opisach traktują temat raczej powierzchownie.Trudno wywnioskować jak i z jakich podzespołów zbudować np:inst.ładowania aku.pokładoweg i rozruchowego.
Może by można stworzyć jakiś w miarę uniwersalny podstawowy energoblok który jest możliwy do zbudowania w każdym aucie.
Ja nawet jak pojadę do el.samochodowego,to mu dokładnie nie wytłumaczę co w tym aucie ma być.
Co chwila wznawiane są dyskusję,jaki akumulator,jakie ładowarki,jakie przetwornice...itd
Rozsypane to wszystko po różnych wątkach :gwm szału można dostać.
Między tym jeszcze inne głupotki,i...robią się godziny prawie bezowocnego szukania.

Myślę,że tematyczne wątki były by super. :mrgreen:

toscaner - 2015-01-20, 16:09

Cebek, dokładnie o tym wspomniałem. Podwójne straty, ale... :wyszczerzony:
zawsze trzeba brać poprawkę na to, że ktoś woli szybciej rozładować akumulator, niż uwalić lapa za 10 tysi chińską ładowarką.
Inny aspekt sprawy z mac'kami jest taki, że bateria bez włączania zasilacza (i przetwornicy) trzyma np. 6-7 godzin, a jak odchodzę od lapa to i 8-9 h, więc można dłuuugo bez kabli. :mrgreen:
My tu gadu gadu, a nadal nie wiemy nic o planach założyciela tematu.

Mały OT, bo mnie na wspominki wzięło. :haha:
Pierwszą przetwornicę zbudowałem sam prawie 25 lat temu i miałem w tamtych czasach już gniazdko z ówcześnie 220V w samochodzie. Wyprułem w desce dziurę, żeby gniazdko było pod ręką. ...I na widoku. :haha:
Mocą dupy nie urywała, ale np. lutownicę mogłem używać i dodawać kolejne elektroniczne wynalazki w aucie. :-P
Miny sąsiadów, jak siedziałem w aucie z browarem i sobie coś lutowałem bezcenne.
To były czasy.

cebek - 2015-01-20, 16:15

Toscaner, czemu śmieszne czasy? Niedawno też się tak bawiłem, tylko przetwornica miała moc 200W i była podłączana do gniazdka zapalniczki. W Rumunii tak naprawiałem nadepniętą gruszkę CB i parę innych drobiazgów :P
toscaner - 2015-01-20, 16:27

wlodo napisał/a:
toscaner, A nie chciało by się tobie założyć taki temat: :idea
np: Instalacja 12V I 230V w kamperze z dostawczego
Wielu zabudowuje,i wielu ma z tym problem,np.ja :oops:
Koledzy w swych opisach traktują temat raczej powierzchownie.Trudno wywnioskować jak i z jakich podzespołów zbudować np:inst.ładowania aku.pokładoweg i rozruchowego.
Może by można stworzyć jakiś w miarę uniwersalny podstawowy energoblok który jest możliwy do zbudowania w każdym aucie.
Ja nawet jak pojadę do el.samochodowego,to mu dokładnie nie wytłumaczę co w tym aucie ma być.
Co chwila wznawiane są dyskusję,jaki akumulator,jakie ładowarki,jakie przetwornice...itd
Rozsypane to wszystko po różnych wątkach :gwm szału można dostać.
Między tym jeszcze inne głupotki,i...robią się godziny prawie bezowocnego szukania.

Myślę,że tematyczne wątki były by super. :mrgreen:


No właśnie to jest zaleta tego forum, że tematy się rozjeżdżają. :mrgreen:
Jest trochę merytorycznie, trochę wesoło, a przy okazji człowiek się wielu innych rzeczy dowie. :)
Np. szuka paneli, a dowie się, że ma za słaby alternator itp. :)

A tak na dobrą sprawę raczej jest to niewykonalne żeby jednym projektem wszystkim dogodzić.
Jedyne co mogę, to wrzucić kiedyś schemat mojej elektrowni, ale... to jak ją narysuję, bo cały schemat jest w głowie do dziś i nadal robię modyfikacje i dodaję kolejne pierdoły. A gdzie tu do chwili, gdy podepnę pod to jakiś sterujący komputerek? Atmegę czy cuś.
Fajnie byłoby "gadać" z kamperem i żeby np. wysłał mi sms na plażę, że piwo w lodówce właśnie osiągnęło idealną dla mnie temperaturę do spożycia. :mrgreen:
Nie mówię nie, bo to tylko trochę więcej kabli. :-P


Cebek, śmieszne, bo to tu mowa o aucie rodem z PRL około 25 lat temu, które miało białe gniazdko wbudowane w czarną deskę rozdzielczą. Fotek niestety brak. :)
Raczej nie było wielu aut z wbudowanym gniazdkiem 220V w desce w tamtych czasach.

pyciu123 - 2015-01-20, 17:47

Dziękuję pięknie za wszystkie odpowiedzi robi mi się troszkę jaśniej w główce :idea:

Moje założenie jest takie że raczej będę starał się jeździć na dziko ,naturę mamy taką że nie wysiedzimy z żoną w jednym miejscu dłużej niż dwa dni.
(Lecz jednak podłączenie do 230v na wszelki wielki zastosuję choćby dla samej ładowarki akumulatora, zawsze lepiej mieć niż potem żałować )

Podłączenie instalacji elektrycznej na 230V wytłumaczył mi pięknie kolega nikita55 dziękuję.

Chciałbym za znaczyć że zależy mi na jak najprostszej instalacji elektrycznej 12V bez energo bloków i innych bajerów,chcę tylko ; dodatkowy akumulator , separator , przetwornica, oświetlenie , ładowarka dodatkowej baterii.

Przetwornica jaką zamierzam użyć nie musi mieć jakiejś ogromnej mocy ,wykorzystywana będzie do laptopa ,suszarki lub czajniczka .Oczywiście wszystko to nie będzie używane w jednym czasie. Preferuję minimalizm nie zamierzam brać ze sobą na wakacje tv dvd dekoderów itp ,zamierzam się od tego odciąć:) .Tak jak wspomniał kolega toscaner nie zacząłem jeszcze budowy i już teraz wiem ,że przetwornica będzie znajdować się blisko akumulatora dodatkowego 


1) Przetwornica podłączona wprost do akumulatora (inverter) w takim przypadku musiała by być 1000W ? (czy pociągnie suszarkę , czajnik 700W)

2) Czy do takiej mocy przetwornicy jak ta powyżej wystarczy wspomniany akumulator 72Ah, 680 A prądu rozruchowego oraz Separator Sla 40 (wyczytałem że Ford Transit oryginalnie ma alternator o mocy 105A)

Wydaje mi się że kolega cebek udzielił już odpowiedzi na to pytanie ale wolę się upewnić

Ponawiam pytania na jaki nie otrzymałem odpowiedzi ;

3) jakiej grubości plusowy kabel powinienem kupić aby połączyć akumulator startowy z dodatkowym.Oraz jaki bezpiecznik 30A?
(jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego)

4) Czy od akumulatora dodatkowego powinienem pociągnąć gruby plusowy kabel(załóżmy taki sam jaki użyliśmy pomiędzy akumulatorem startowym a dodatkowym) do puszki z bezpiecznikami samochodowymi ,a stamtąd już cieńszymi kablami do lampek. (jeżeli można prosić o link do jakiegoś sklepu lub allegro co bym miał 100% pewność i nie kupił złego)


4a) Czy te 5 lampek w suficie może być połączone równolegle i mieć tylko jeden włącznik?
Puszczam jeden kabel plusowy ze skrzynki bezpieczników i łączę z plusem tych 5 lampek a minus od lampki przykręcam do masy(czyli blachy auta)?
Jakiego bezpiecznika użyć do takiego oświetlenia ?

Resztę oświetlenia też zrobię LED tak jak podpowiedział mi chemik

Jszcze przychodzi mi do głowy pytanie odnośnie ładowarki do dodatkowego akumulatora nikita55 pisał że to nie ma być Lidlowski czy możecie mi podpowiedzieć jaki?
:spoko

toscaner - 2015-01-20, 18:25

pyciu123 napisał/a:
suszarki lub czajniczka


No to odpada małej mocy. I do suszarki, to już pełny sinus = droższa wersja. Ja mam dwie na pokładzie. Ale właśnie pełny sinus. Suszarka ma z reguły 1000-1200W lub okolice. Jak będzie małą np 600W, to suszenie włosów zajmie 2x więcej czasu i finalnie prądu z aku wyssie tyle samo, plus taki, że starczy mniejsza przetwornica. Ale żeby to pracowało, to przetwornica niestety musi zapewnić tą moc. Najlepiej odczytaj moc z naklejki na suszarce i ją tu podaj, będzie wiadomo ile potrzeba. Moja ma taką 1200W.
Czajnik elektryczny zasilamy z przetwornicy to w ogóle nieporozumienie.
Aku 71Ah, to ciut mało na takie obciążenia.
Separator 40A spokojnie, i tak chcesz dać bezpiecznik 30A. Alternator ładuje też rozruchowy i zasila trochę rzeczy pod maską.
Kabel dla 30A, jako, że będzie miał kilka metrów daj z zapasem. Np. 10mm2 i dobrze skręcić.
Lampki i wszystko w kamperze zasil z tego drugiego aku, a nie z bezpieczników w aucie, bo ci rozładują rozruchowy.
Lampki równolegle jeśli będą na 12V i zapomnij już o tej skrzynce bezpieczników z samochodu.
Bezpiecznik do oświetlenia zależy od tego jakiej mocy żarówki chcesz użyć.


Najważniejsze:

Ogólnie zasada jest taka, że po to stosujesz drugi akumulator i separator, żeby odseparować całą instalację domku (inwerter, światła i wszystko co tam chcesz, laptopy, suszarki) od instalacji samochodu i jego akumulatora (ten pod maską - najczęściej).
Inaczej będziesz rozładowywał oba akumulatory i stając na dziko może się kiedyś okazać, że oba akumulatory rozładowane. Ten pod maską na dziko to "świętość". Zapomnij o podłączaniu tam czegokolwiek poza kablem ładującym aku zabudowy przez separator.
Btw, ja nawet radio samochodowe mam podłączone pod zabudowę.

vIrek - 2015-01-20, 18:29

Pyciu, jeżeli Twoim celem jest posiadanie caper vana, a nie jego samodzielna budowa to mam do sprzedania dokładnie to o co Ci chodzi.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=20514

cebek - 2015-01-20, 18:45

To może ja powiem jak mam to zrobione. Z akumulatora silnikowego idzie kabel bodajże 6mm2 pod siedzenie kierowcy gdzie mam zamontowany separator. Oczywiście przy samym akumulatorze mam bezpiecznik 30A z oprawką( http://allegro.pl/listing...s0-default-0113 ) . Z separatora idzie kabelek do dodatkowej skrzynki bezpieczników ( http://allegro.pl/skrzynk...4937453748.html )gdzie pierwszy bezpiecznik 30A jest połączony z akumulatorem zabudowy, i po jego wyjęciu znika prąd w zabudowie. Od tego bezpiecznika zasilane są pozostałe bezpieczniki od których idą przewody 2,5mm2 do lampek i pomniejszych gniazdek porozmieszczanych w różnych częściach auta. Jak potrzebuję podłączyć prostownik żeby podładować akumulatory to wpinam go pod maską do akumulatora silnikowego i ładuję tak obydwa akumulatory. Jak potrzebuję podpiąć przetwornicę (to bardzo rzadko mi się zdarza) to wpinam ją żabkami do akumulatora pokładowego który jest pod siedzeniem kierowcy. A i mam jeszcze zamontowany voltomierz z przełącznikiem więc szybko mogę sprawdzić jakie mam napięcie na obu akumulatorach.
pyciu123 - 2015-01-20, 19:13

vIrek napisał/a:
Pyciu, jeżeli Twoim celem jest posiadanie caper vana, a nie jego samodzielna budowa to mam do sprzedania dokładnie to o co Ci chodzi.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=20514


Dziękuję piękny ale po pierwsze kierownica po drugiej stronie ,po drugie chcę go zrobić sam

pyciu123 - 2015-01-20, 19:31

toscaner napisał/a:
Lampki i wszystko w kamperze zasil z tego drugiego aku, a nie z bezpieczników w aucie, bo ci rozładują rozruchowy.


Przepraszam źle złożyłem zdanie: chcę od dodatkowego akumulatora puścić gruby czerwony kabel ( jak pisałeś 10mm2 )do puszki z bezpiecznikami założonej przeze mnie w zabudowie auta a z niej puścić cieńsze kabelki do oświetlenia czy trójnika na zapalniczki (2,5mm2 tak jak to zrobił Cebek) 8-)

Toscaner dziękuję za pomysł z radiem wykożystam :idea

toscaner - 2015-01-20, 19:47

W takiej opcji to już ok. Postaraj się wszystko co planujesz używać na postoju, a będzie zasilane prądem mieć podłączone do akumulatora zabudowy.
Gdybyś w planach miał zakup panela solarnego na dach, to można by było też to w tej chwili przewidzieć i przygotować instalację, ale o tym nic nie wspominałeś. Mogłoby to ułatwić w pewnym stopniu temat zabezpieczeń.

nikita55 - 2015-01-20, 22:29

W mojej pierwszej odpowiedzi napisałem ci kolego co i jak. Ale jeszcze raz.
Żeby prawidłowo działała przetwornica i miała zapas to najlepiej mieć dwa akumulatory 80 AH.
Są bardzo dobre przetwornice np. Waeco które dają 1500w ,a w szczytowej chwilowej drugie tyle 3000w. Czyli ,żona suszy włosy, a ty włączyłeś czajnik na dwie minuty bo zapomniałeś...itd lub mniejsze. Przykład do takiej przetwornicy dla porównania idzie minus kabel 35mm ,plus 35mm,bezpiecznik 125A ,uziemienie <to oddzielny żółtozielony kabel który idzie najczęściej do karoserii , ale też do skrzynki bezp.230V>
Takie większe przetwornice nie mogą być ..dopinane.. na krokodylki tak jak ktoś pisał.
Co do podziału..twojej.. nowej skrzynki 12v.Owszem przy akumulatorze zabudowy dajesz głóny bezpiecznik np.50A ,później idziesz dalej kablem najlepiej 10mmlub16mm do swojaj skrzyneczki i tam dzielisz np. 6 sekcji z bezpiecznikami. Jeżeli idziesz dalej na oświetlenie w tym te 5 lampek z jednego włącznika np. to bezpiecznik dajesz 10A kabel 1,5mm. Jak dalej idziesz na np. 12v gniazda lub gniazdo to bezp. 20A i kabel 2,5mm. itd ...
Przykład obwodów z energobloku><
Piec 10A,główne światło schodki ele 25A,solar15A,ośw 1 10A,ośw2 10A,tv 10A,pompka 5A,ładowarka dodatkowa 20A, rezerwa 15A,rezerwa25A.
Co do ładowarki to np... CB-516 ..widziałem na allegro..wystarcza na 2x80AH kwasiak,AGM,GEL.

cebek - 2015-01-20, 22:36

Pisałem o przetwornicy podpinanej na żabki ale chodziło mi o zasilenie laptopa czy innej ładowarki o mocy ok 200W a nie 1500W :P
Fakt mało precyzyjnie się wyraziłem :) A z ładowarek to polecam takie coś lub odpowiedniki większej mocy: http://www.akumulatory-ze...ml#.VL7PNUeG-Sp
Używam jej w domku nie podłączonym do sieci elektrycznej i sprawdza się. Cena niższa niż odpowiedniki w sklepach camperowych a jest całkowicie bezobsługowa i dba o to by nie przeładować akumulatora a naładować go w miarę szybko.

toscaner - 2015-01-20, 23:34

nikita55 napisał/a:
idzie minus kabel 35mm ,plus 35mm,bezpiecznik 125A


Dla wyjaśnienia w tym miejscu, koledze chodzi o 35 mm2, czyli przekrój kabla, nie średnicę 35mm.
Czasem tak się pisze dla uproszczenia, albo mówi, gdy spotyka się dwóch elektryków. :spoko
35mm2 to kabel o średnicy niecałe 7mm. Czyli nie taki znowu gruby. :)
Jeśli faktycznie chcesz ten elektryczny czajnik, suszarkę, to takie 1500W sinus minimum, ale oprócz Waeco są inne tańsze firmy.
Wszystko zależy od budżetu jaki przewidujesz włożyć. Bo tym się nie chwaliłeś.
Masz już ogólny zarys planu zabudowy?

Z ciekawości, daleko od Lincoln?

nikita55 - 2015-01-21, 01:22

Oczywiście ,że 35mm2 :lol: może z rospędu dla mnie.... :evil:
Tu w warsztacie do przetwornicy grubszy dawałem już tylko 50mm2 z bezpiecznikiem 250A...
Ale jak robiło się szklany biurowiec to faktycznie jedna żyła 240mm2 to dopiero jest grubość :gwm :gwm :gwm

pyciu123 - 2015-01-21, 20:44

Myślę panowie, że z tym czajnikiem dam sobie spokój i wodę grzać będziemy na kuchence turystycznej :-P .
Co do suszarki to kupimy 600W - rozumiem że wtedy przetwornica 1200w i akumulator 72ah wystarczy :gwm

toscaner napisał/a:
Jak będzie małą np 600W, to suszenie włosów zajmie 2x więcej czasu i finalnie prądu z aku wyssie tyle samo, plus taki, że starczy mniejsza przetwornica.


Żona w wakacje będzie miała dużo czasu na suszenie włosów :lol: i odpali się silnik na ten czas suszenia

Czy wtedy ten pomysł styknie?

Mam nadzieję że uda mi w weekend, to usiądę poczytam postaram się ustalić budżet i może narysować mój pierwszy w życiu układ elektryczny :)

Poraz kolejny dziękuję za odpowiedzi i podpowiezi :)

toscaner - 2015-01-21, 22:05

Rozpisałem kiedyś w moim temacie pobory prądów przez różne urządzenia. Generalnie zalecałbym jednak więcej Ah niż te 72, bo jednak będzie on pracował "góra-dół". Fakt, na dokładnie 72Ah, 11 letniej włączałem i farelkę 2000W, ale po 20 sekundach przetwornica robiła "piiii". Napięcie aku zdychało.
No ale 11 lat to 11 lat. Na tych w zabudowie co mam "piii" ne występuje. :mrgreen:

Ok suszarka.
Taka 600W to u mnie testowo działa na 400/800 pełny sinus, spadek jak pamiętam do 198V. No ale szkoda męczyć. Na 1500/3000W spadku może 0,1V pobór prądu w okolicach 50A. Suszenie włosów mojej kobiecie suszarką na 1200W zajmuje ok. 3-4 min, na 600W już ok. 7-8 min. Pomiary ze stoperem. Przypadek?
Tu kolega Koder mi wyjaśnił dlaczego tak się dziwnie czas podwajał.

Testowo dałem jej suszarkę 200W na 12V to po minucie rzuciła nią we mnie. Tak to wyglądało.


Wracamy do poboru prądu. 50A przez 8 min to już trochę dużo dla 72Ah. W teorii to ok jego 10% pojemności. A w praktyce jest to C/1,5 i cieniutko to widzę. Bez odpalonego silnika może nie pociągnąć tych 8 min. Przydałby się wykres z charakterystyką rozładowywania takim prądem, ale nie chce mi się rysować żeby to zobaczyć. Może później.
Odpalenie silnika powinno zapewnić część potrzebnego prądu. Tu bym mógł zmierzyć cęgówką ile tych A poleci do zabudowy.
Osobiście celowałbym przy takich potrzebach w przetwornicę min 600/1200W do 800/1600W z zastrzeżeniem pełny sinus. Najlepiej 1000/2000W sinus dla zapewnienia małego zapasu na coś jeszcze. Dla spokojnego snu wrzuciłbym ze 100Ah albo jak już masz 72Ah kupione to dokupiłbym drugi taki sam i równolegle. To da 144Ah. Ja mam 3 szt równolegle, razem 240Ah i się sprawdza pięknie.


Pomyślałbym też nad opcją panela i regulatora, choćby PWM.
Nawet jeśli dziś nie planujesz panela. Co to daje?
Nie chcesz inwestować 1000zeta w energobloki i planujesz prostą instalację.

Zrobiłbym to tak:
Prąd od alternatora przez separator do aku zabudowy i dalej...
do aku zabudowy podpinasz krótkimi kablami przetwornicę (dobrze by było przez bezpiecznik, ale przetwornice mają wbudowany i tak) i oczywiście równolegle przez drugi bezpiecznik wspomniany regulator PWM (dziś to koszt np. 100zł). Dobrze by było na min 20A. 10A trochę mało na odbiorniki.
Co to daje?
W przyszłości pod regulator dosłownie 2-ma kablami możesz podpiąć panel i prądzik za free, ale teraz całą swoją instalację zabudowy podajesz na wyjście regulatora (musi być z wyjściem na odbiorniki, a nie na 2 aku).
Moim zdaniem to bardzo ułatwi budowę całej elektroniki, bo regulatory PWM zabezpieczą Ci instalację przed zwarciem czy innymi problemami jak np. niekontrolowane rozładowanie akumulatora zabudowy. Dodatkowo opuszczając "domek" możesz jednym przyciskiem odciąć cały prąd w instalacji.
Przetwornica jak już wspomniałeś zdaje się gdzieś sam ma oczywiście zabezpieczenie. W ten sposób aku będą chronione przed rozładowaniem poniżej krytycznego poziomu napięcia, a dodatkowo w razie zwarcia czy innego problemu regulator odetnie prąd na wyjście odbiorników. Takie ekstra zabezpieczenie.
Oczywiście na wyjściu regulatora zrobisz sobie już podział na odbiorniki, światła itp. i możesz to zrobić przez mniejsze bezpieczniki. Np. ja na całe oświetlenie mam bezpiecznik rzędu 6A, a lubię jasność. Na gniazda zapalniczkowe nie musisz dawać po 20A, bo nie będziesz do nich zapalniczki, czy kolejnej przetwornicy podłączał, a raczej jakieś ładowarki itp. Nawet 60-100W zasilacz do laptopa to prąd rzędu 5-8A, więc jak dasz po 10A to będzie ok. One i tak nie przepalają się przy 10,1A



No dobra rozpisałem się, bo miałem chwilę czasu. Coś tam może się przyda. Jak chcesz, to wypisz mi listę tego co chcesz mieć na prąd, to skrobnę Ci jakiś prosty schemat instalacji, a jak będę w okolicach Lincoln (przewiduję kwiecień albo maj), to wypijemy browarka, a jak nie zdążysz z kablami, to Ci po podłączam wszystko.

pyciu123 - 2015-01-22, 15:01

toscaner napisał/a:
Pomyślałbym też nad opcją panela i regulatora, choćby PWM.


Jest to bardzo dobry pomysł ,trzeba uwzględnić to w planach

[quote="toscaner"]Jak chcesz, to wypisz mi listę tego co chcesz mieć na prąd, to skrobnę Ci jakiś prosty schemat instalacji

Toscaner jeżeli był byś uprzejmy zrobić ten schemat będę wdzięczny. Na pewno zaoszczędzi mi to wiele czasu i nerwów (ponieważ raz w życiu rysowałem schemat z baterią wyłącznikiem i żarówka) :wyszczerzony: a również i wam drodzy forumowicze (w poprawianiu moich wypocin)

[quote="toscaner"]a jak będę w okolicach Lincoln (przewiduję kwiecień albo maj), to wypijemy browarka, a jak nie zdążysz z kablami, to Ci po podłączam wszystko.[/quote

Planuję kupno Vana na Kwiecień/maj tak więc mogę nie zdążyć ,ale nawet mi w głowie fatygować Cię na wakacjach do podłączania elektryki.Piwko spotkanie jak najbardziej.
Widzę że na lepsze forum jak to trafić nie mogłem :pifko

Postaram się jak najszybciej zrobić listę rzeczy POZDRAWIAM

toscaner - 2015-01-22, 16:59

E, naszymi wakacjami się nie przejmuj. Mamy ich więcej niż "normalnie".
W sumie to my już jesteśmy na wakacjach od jakiegoś czasu... yyy... kilka lat. :spoko

Czasem pracujemy, jeśli można tak nazwać, bo każde z nas robi co lubi. A, że przy okazji jest z tego jakaś kasa... :)
Dlatego zbudowałem mini biuro w kamperze, żeby trochę popracować, gdyby np. lało.
Mamy 2 biurka, wifi, drukarka, fax, linie telefoniczne (numery: włoski, angielski, polski) i całe potrzebne zaplecze.

Wolę to, niż jak niektórzy frustraci, fotografować ludzi na parkingach i z nich szydzić na jakiś blogach pompując ego "idealnego" turysty. :haha:
No ale każdy robi, co lubi. :bigok

BTW, mieszkam (też) jakoś z 80-90 mil od Ciebie. :spoko
Dlatego rzuciłem hasło. :mrgreen:

pyciu123 - 2015-01-22, 18:07

Dobrze jest robić to co się lubi .Może ja nie jestem na wakacjach od kilku lat, ale też należe do grona tych co robią to co lubią(jak narazie)
Jestem kierowcą i jeszcze mi to nie zbrzydło :)
Ponadto jestem tak zakręcony że chce sobie zbudować kampera i na wakacjach jeździć :kawka:

toscaner - 2015-01-22, 18:14

Budowa kampera (i nie tylko) to świetna zabawa dla tych co lubią coś budować. Takie większe klocki lego technic. Tylko trzeba je sobie samemu wystrugać. Taka zabawa nie może się nie podobać. :mrgreen:
pyciu123 - 2015-01-22, 22:40

No to teraz tak naprawdę potrzeby potrzebne ,minimalizm kompletny .
Instalacja 12V
1)Akumulator dodatkowy
2)Separator
3)Przetwornica 1200W
4)Oświetlenie sufitu szoferki
2 lampy led włącznik w oprawce
Oświetlenie zabudowy
1 lampa led nad kuchenka wł w oprawce
3 lampy led nad łózkiem ,włącznik przy łózku
1 lampka nad wejściem wł przy bocznych drzwiach
(Małe Wembley ale lubię jak jest jasno ,wszystkich na raz uzywać nie będę)
5)Okno dachowe z wentylatorem
6)Trójnik na 12V do którego będzie podłączana chłodziarka ,oraz ładowarki tel.
7)Radio samochodowe
Instalacja 230V
Listwa z 4 gniazdkami
Prostownik do baterii dodatkowej( podłączony wprost do niej)

Pytania które się nasuwają
1)Jak to wszystko pochwytać w całość zeby nie zrobić zwarcia :lol:
2)gdzie dać bezpieczniki i jakiej wielkośći
3)Ile Ah bateria do przetwornicy 1200W(co by pociągnąć nieszczęsną suszarkę 600W)
4)Separator SLA 40A?

toscaner - 2015-01-22, 22:51

Chwilę zajęło, ale znalazłem. Kodi miał też problem z elektryką i koledzy z forum ładnie go poprowadzili przez budowę. Odszukałem w jego temacie rozmowy o tym. Prześledź sobie, zawsze to większe rozeznanie i chociaż zobaczysz co w trawie piszczy i czy coś ogarniasz. Może trochę więcej kabelków, ale sam przyznał na końcu, że przez internet z kolegami też się da. :)

Tu się mniej więcej zaczyna.
http://www.camperteam.pl/...p=378930#378930

pyciu123 - 2015-01-23, 16:58

toscaner napisał/a:
Pomyślałbym też nad opcją panela i regulatora, choćby PWM.

Zapomniałem o tym
toscaner napisał/a:
Tu się mniej więcej zaczyna.
http://www.camperteam.pl/...p=378930#378930

Dzięki za link i czekam na schemat bo te energo bloki to nie moja półka-ale warto poczytać :mrgreen:

pyciu123 - 2015-01-24, 12:12

SPROSTOWANIE 8-)
To się porobiło ,kolega ma w garażu takie cudeńko
https://www.youtube.com/watch?v=m18Q-dzJcHg
i oddać chce tak więc sprawa z suszarką rozwiązana ;)
Instalacja 12V

1)Akumulator dodatkowy (72Ah - 120Ah)
2)Separator o taki znalazłem

http://www.ebay.co.uk/itm...=item3cdab0c751

3)Przetwornica 600W (do ładowania komórki ,lapcia i innych elektronicznych pierdół starczy)

4)Oświetlenie sufitu szoferki
2 lampy led włącznik w oprawce
Oświetlenie zabudowy
1 lampa led nad kuchenka wł w oprawce
3 lampy led nad łózkiem ,włącznik przy łózku
1 lampka nad wejściem wł przy bocznych drzwiach
(Małe Wembley ale lubię jak jest jasno ,wszystkich na raz uzywać nie będę)

5)Okno dachowe z wentylatorem

6)Trójnik na 12V do którego będzie podłączana chłodziarka ,oraz ładowarki tel.

7)Radio samochodowe

8)panel regulatora PWM.

http://allegro.pl/regulat...5000566178.html

Instalacja 230V

Listwa z 4 gniazdkami
Prostownik do baterii dodatkowej( podłączony wprost do niej)

Pytania które się nasuwają
1)Jak to wszystko pochwytać w całość zeby nie zrobić zwarcia
2)gdzie dać bezpiecznik (puszkę z bezpiecznikami)i i jakiej wielkośći
3)Ile Ah bateria do przetwornicy 600W (przeważnie będzie pod nią podłączony laptop i jakies ładowarki)

toscaner - 2015-01-24, 14:13

Znaczy odpalasz agregat na czas suszenia włosów? :wyszczerzony:
nikita55 - 2015-01-24, 14:42

Ten ..separator.. baterii to chyba jest zwykły przekaźnik 100A. :shock:
Ty potrzebujesz raczej coś takiego....
Z tego co wiem to sb-150 automatycznie ładuje akumulator pokładowy przy uruchomionym silniku.W przypadku podłączenia 230v najpierw priorytetem jest pokładowy ...ponieważ jest używany na kempingu...a gdy jest wpełni naładowany , automatycznie zaczyna ładować też rozruchowy. Ten mój jest nowy i sprawny ,lecz nie mam do niego schematu podłączenia i tak sobie leży , a do cepki mi się nie przyda... :haha:

nikita55 - 2015-01-24, 14:49

Jak masz tylko jedną baterię pokładową , to naprzykład w Ducato pod fotelem pasażera seryjnie montują bat. 80AH ,ładowarkę i EBL. Ty zamiast tego EBL możesz tanim kosztem kupić dużą puszkę ...czytaj naprawdę dużą.....wycinasz w deklu ładny otwór z pleksji robisz przeźroczysty dekielek na zawiaskach,,,,,,
W środku montujesz podstawki pod bezpieczniki...łączy się je ze sobą.....i obok ze dwie listwy montażowe ...żeby rozejść się minusami. :idea

nikita55 - 2015-01-24, 14:52

toscaner napisał/a:
Znaczy odpalasz agregat na czas suszenia włosów? :wyszczerzony:

Kiedyś miałem taki agregat .... :haha:
i w lato jak chciałem go zapalić , ale on miewał humory :-/ ...czytaj uruchomić....to się tyle namachałem ,że włosy by mi wyzchły bez suszarki.... :spoko

toscaner - 2015-01-24, 17:11

Ja nie lubię, głośne to, jazgotu robi. Odpalać to kamperując na dziko? Wynosić podłączać, ciągnąć za sznurek, a tu żona się złości, że już chce suszyć. A jeszcze niektóre kobiety min 2x dziennie zabawy z fryzurą.
pyciu123 - 2015-01-25, 17:29

Całe szczęście moja zona nie ma takich potrzeb w trasie :)
toscaner napisał/a:
A jeszcze niektóre kobiety min 2x dziennie zabawy z fryzurą.

pyciu123 - 2015-01-25, 18:00

[quote="nikita55"]Ten ..separator.. baterii to chyba jest zwykły przekaźnik 100A. :shock:

This allows your vehicles charging circuit to charge your leisure battery while your engine is running and to isolate both your main starter battery and your leisure battery(s) when your engine is stopped. This will ensure your starter battery does not get drained and you will always be able to start your vehicle.

nikita55 - 2015-01-25, 18:20

Trochę rozumiem po angielsku ale jak by było po niemiecku lub polsku to :szeroki_usmiech
Ze schematu wynika,że jest to zwykły przekaźnik 100A,który podaje prąd po przekręceniu stacyjki i to rozwiązanie jest dobre , żeby pod niego podłączyć lodówkę na 12v ,która powinna chodzić tylko przy uruchomionym silniku. Jeśli się nie mylę to plus alternatora na stałe jest podłączony do akku rozruchowego i jeżeli ,przekręcisz stacyjkę w poz. 1 ...silnik jeszcze nie chodzi.......to akumulatory się połączą i ..zapalał byś.... tak jak by z dwóch na raz a przeważnie aku zabudowy nie lubi tego :kawka:

koder - 2015-01-25, 18:37

Jeżeli chodzi o to urządzenie na fotkach, to jest to prawdopodobnie przekaźnik z układem sprawdzającym napięcie. Jeśli rozruchowym jest powyżej 14V to spina akumulatory. Na akumulatorze więcej niż 14V jest tylko w sytuacji pracującego alternatora (więc i silnika).
nikita55 - 2015-01-25, 18:46

Jeśli chodzi o SB(150) to jestem tego pewien............ale kolega ..pycio... miał chyba co innego :szeroki_usmiech
cebek - 2015-01-25, 18:56

W vw przekaźnik wpina się nie w plus po stacyjce tylko w kontrolkę wzbudzenia alternatora.
To eliminuje problem rozruchu z dwóch akumulatorów


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group