|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - solar na bagazniku
jestem47 - 2017-07-30, 20:39 Temat postu: solar na bagazniku panowie, bo paniom nie w głowie takie głupoty
Chcę zamontować panel fotowoltaiczny na bagażniku dachowym
Zajmie mi całą powierzchnię, proszę o opinię tudzież o jakieś wskazówki w temacie
koder - 2017-07-30, 20:44
Na początek proponuję ten wątek.
jestem47 - 2017-07-30, 21:24
no duże dzięki, będę miał lekturę na dłuższy czas i zobaczę jak to się ma do mojego prostego projektu na dwóch poprzecznych wspornikach
jestem47 - 2017-07-31, 14:09
Wątek przeczytany, właściwie to tylko komary mnie zaintrygowały i oczywiście owiewka Zachowanie sie solara na dachu jak piszesz przy prędkości nawet 140 nieodczuwalne, to dobrze Zakładam że u mnie będzie problem z tą owiewką brak miejsca po długości a powinna ona być jeszcze trochę z przodu myślę że tak 10 cm. No i zawieszenie tego solara?
Mam cztery otwory gwintowane na dachu i chcę zrobić poprzeczki po szerokości , przymocować je na śruby i na wierzch dopiero zamocować panel. Te relingi powinny dawać mi prześwit miedzy dachem powiedzmy 3-4cm.Tylko jest może problem z homologacją tych poprzeczek Chcę je zrobić z kształtowników o profilu prostokątnym 50 x 20 x2 stalowych z kątownikami na końcach,oczywiście spawanych Taką mam koncepcję. Jakieś uwagi?
sweetek - 2017-07-31, 14:47
a nie lepiej te kątowniki aluminiowe zrobić?
izola - 2017-07-31, 19:00
powiem ci jak ja rozwiązałam - to co chciałam:
mój solar giętki jedzie od 3 lat na płaskownikach poprzecznych zamocowanych do szyn dachowych relingowach, by nie stukał mi o dach- jak gnam ... podkleiłam te płaskowniki grubym filcem ca. 6mm- tak by przepływ wody był...działa nic nie stuka filc się trzyma!( sama się dziwię)- jak wyjadę z garażu fotę zrobię i wstawię.
Całą konstrukcje trzymałam prawie na styk z dachem - bo myślałam - tak jest lepiej.
Ten giętki solar przykleiłam sikaflexem do tych płaslowników, gdzie solar miał dziury wzmocniłam dodatkowo śrubami , do szyn relingowych mocowałam śrubami tzw. młotkowymi ( własnej konstrukcji) a przyjazny je pospawał...
Alu płaskowniki mam chyba 45 mmx2,5 ( ale sprawdzę bo skleroza działa)
...wysokość auta przez to mocowanie pozostała w granicy 2m , i o to mi chodziło
jestem47 - 2017-08-01, 22:18
chcę nabyć taki oto akumulator, muszę mieć dużo prądu http://www.modernhome.pl/...-12V-120Ah.html proszę o opinie
izola - 2017-08-01, 22:25
ile jest dużo prądu?
ja mam pod siedzeniem pasażera hyba tylko 100Ah - większy gabarytowo nie pasuje...
wirefree - 2017-08-10, 22:15
Nie oplaca sie, za te 950zeta mozesz miec 400Ah w miare firmowych kwasiakach , zelowy wymaga tez extra ladowarki a zyje niewiele dluzej od kwasiaka.
Roberto - 2017-08-11, 07:45
Za około 400-450 zł kupisz dobry aku 100Ah głębokiego rozładowania.
Podjedź do firmy PHU NORD na Grunwaldzką (budynek na tyłach NOMI i STATOIL).
Ja tam kupowałem swoje akumulatory i jestem zadowolony
jestem47 - 2017-08-18, 19:49 Temat postu: solar na bagazniku Witam koledzy , cały tydzień chłonąłem wiedzę w temacie solar- accu Większość odradza podłączanie prądożernych urządzeń , ale są też grupy użytkowników stosujących ten wariant z powodzeniem i to nie tylko u nas ale i na forum karawningu. Proszę o parę sugestii Panel 200
W taki mi wejdzie na dach nic ponadto akumulator do niego i teraz opcje jeden duży dobry,-jaki ? czy dwa kwasiaki Oczywiście będą w środku , kłopot z wentylacją , przeczytałem cały wątek o LiFe Po4 pomysłów, sugestii "wchodzę w tą nowość ,zostaje na żelowych " ogrom
wiedzy Ja nie myślę o LiFePo ale temat tak się rozbujał że przy okazji łyknąłem wiedzy co niemiara A jednak Wasze zdanie było by pomocne. Regulator odpowiedni do tych urządzeń muszę nabyć.
dzięki "Roberto" za ten namiar firmy PHU NORD może uda się spotkać i przekonać mnie do tego wyboru
wirefree - 2017-08-19, 00:14
Ci co sa za to wszelkien masci naganiacze z sklepikow internetowych, w praktyce tylko kwasiak i pamietaj ze jak nie ma slonca nie ma pradu z panela. Regulator tylko MPPT
koder - 2017-08-19, 09:47
wirefree napisał/a: | Ci co sa za to wszelkien masci naganiacze z sklepikow internetowych |
To o tyle durne stwierdzenie, że nie ma za bardzo sklepów internetowych w Polsce oferujących duże LiFePO4.
jestem47 - 2017-08-22, 20:06 Temat postu: solar na bagazniku proszę kolegów czy panel solarny możne być zamontowany na dachu bez połączenia na razie z regulatorem ładowania i akumulatorem pokładowym?
koder - 2017-08-22, 20:26
jestem47 napisał/a: | czy panel solarny możne być zamontowany na dachu bez połączenia |
Tak.
jestem47 - 2017-08-22, 22:44 Temat postu: solar na bagazniku koder przed chwilą poczytałem sobie twoje inicjacje odnośnie ciepła z roku 2011-10-18,
tam ciekawie przedstawiłeś nocki w aucie i zasugerowałeś podgrzewanie cytuję " W tej sytuacji ciekawym rozwiązaniem wydaje mi się jednak promiennik gazowy - nie do ogrzewania, ale wstępnego nagrzania samochodu przed noclegiem. Obawiam się nawet, że będzie miał zbyt dużą moc na moje potrzeby, będę musiał wypróbować jakąś na żywo. " Czy możesz coś więcej napisać o tym eksperymencie
koder - 2017-08-23, 08:32
jestem47 napisał/a: | koder przed chwilą poczytałem sobie twoje inicjacje odnośnie ciepła z roku 2011-10-18,
tam ciekawie przedstawiłeś nocki w aucie i zasugerowałeś podgrzewanie cytuję " W tej sytuacji ciekawym rozwiązaniem wydaje mi się jednak promiennik gazowy - nie do ogrzewania, ale wstępnego nagrzania samochodu przed noclegiem. Obawiam się nawet, że będzie miał zbyt dużą moc na moje potrzeby, będę musiał wypróbować jakąś na żywo. " Czy możesz coś więcej napisać o tym eksperymencie |
To trzeba było tam w temacie napisać
Praktyka wykazała, że w moich wyjazdach ogrzewanie najczęściej nie jest żadnym problemem. Gdy w nocy mam temperaturę powyżej 20°C to w samochodzie w nocy mam za gorąco i stosuję dodatkową wentylację mechaniczną. Pomiędzy gdzieś 15°C a 20°C jest "akurat", nie muszę ani grzać, ani chłodzić. To w sumie pokrywa większość moich wyjazdów, bo jeździmy tam gdzie jest ciepło, wtedy gdy jest ciepło.
Przy temperaturach (na zewnątrz, w nocy) między 5°C a 15°C trzeba już wejść do śpiwora lub zastosować ogrzewanie. Praktyka wykazała, że przy gabarytach mojej Smoczycy najlepiej sprawdzają się termodynamiczne akumulatory ciepła. Wożę na pokładzie 3 sztuki po 100Wh każdy i jeżeli zapowiada się chłodniejsza noc, to przed położeniem się spać ładuję je wieczorkiem (palnikiem gazowym) i umieszczam w strategicznych miejscach w łóżku. Co prawda 300Wh to nie jest jakaś ogromny magazyn energii, ale daje radę oddać po ~40W przez całą noc, w strategicznie dobranych punktach łóżka, a ładowanie jest szybkie i wygodne. Na niespodziewane przypadki mam jeszcze akumulatory przemiany fazowej, które można włączyć w nocy.
A po ludzku: wożę termofory 1.5l, do których na zimniejsze wieczory zagrzewam wodę w czajniku na przenośnej kuchence gazowej. Na niespodziewane ochłodzenia mam ogrzewacze chemiczne (takie do rąk).
Świstak - 2017-08-23, 12:14
A ja zimą nażrę się wieczorem grochówki i też mam całą noc ciepło. Rano tylko nie wolno otwartego ognia używać przed wietrzeniem auta. No i w śpiworze po jednym sezonie "oczka" w materiale lecą....
jestem47 - 2017-08-23, 20:05 Temat postu: solar na bagazniku a jak ta zima długa to co robisz żresz grochówkę codziennie czy sprowadzasz panienki?
jestem47 - 2017-08-30, 21:07 Temat postu: solar na bagazniku Panowie , czy ja mogę połączyć dwa accu równolegle ale miejsca mam tylko możliwe na układ szeregowy?
robba - 2017-08-30, 21:35 Temat postu: Re: solar na bagazniku
jestem47 napisał/a: | Panowie , czy ja mogę połączyć dwa accu równolegle ale miejsca mam tylko możliwe na układ szeregowy? |
ale jak chcesz połączyć równolegle jak miejsce masz tylko na szeregowo?
a tak poważnie to przybliż o co pytasz. mogą być zdjęcia lub odręczne rysunki.
Unikaj gestów
jestem47 - 2017-08-30, 22:35
mam z tyłu pojazdu 22- centymetrowy pasek o długonosi 1.20m gdzie chcę zmieścić dwa accu i inwerter i jak widać równolegle sie nie da
jestem47 - 2017-08-30, 22:43
znam zasady połączeń ale pytam czy można to jakoś że tak powiem nagiąć
duende - 2017-08-31, 08:59
Wkładasz 2 akumulatory w szeregu tam gdzie pasują i tak jak Ci pasują i łączysz je równolegle...
To jak rozmieścisz urządzenia, nie ma wpływu na to jak je połączysz, tylko ewentualnie na estetykę, funkcjonalność i ilość zużytego materiału.
We wnęce 22x120cm 2 aku zajmą ok 75cm, jest okazja na manewr, aby wyważyć odpowiednio auto. Przetwornicę wrzucasz tam gdzie zostało miejsce. Można ją nawet umieścić pomiędzy akumulatory.
Jak chcesz połączyć 2 różne pojemnościowo i wiekowo akumulatory, to koledzy Ci odradzą.
Zaleca się łączyć 2,3,4 itd o tej samej pojemności tego samego typu, najlepiej aby były tej samej marki, a ideał to z tej samej serii produkcyjnej, w przeciwnym razie mogą podbierać sobie prąd, nierówno się ładować itd.
Co do bezpieczników to między akumulatorami min 35A (tutaj są różne opinie http://www.camperteam.pl/...r=asc&start=225 35-250A, a niektórzy w ogóle nie dają), a między aku i przetwornicą to zależy właśnie od przetwornicy i jaki max prąd popłynie przez kabelki - koledzy mnie poprawią
W innym wątku pytasz o kable do połączenia 2 akumulatorów zabudowy: zazwyczaj 35mm2 wystarcza, to są krótkie odcinki i można 50mm2, koszt niewiele większy. Jeśli kabel po zdjęciu izolacji nie wchodzi do oczka, to można wyskubać kilka drucików. Ważne jest jaki to kabel, to znaczy ile miedzi jest w miedzi, te chińskie mają jej mniej (czytaj są tańsze), może się okazać, że jest tylko miedziowany i jak poskubiesz drucik będzie srebrny, może lepiej kable od polskich producentów np w hurtowni elektrycznej, nie w markecie, popytasz w hurtowni Pan/i ci wytłumaczy skąd taka różnica w cenie
jestem47 - 2017-08-31, 16:49
teraz napisałeś to co mnie nurtowało , oczywiście chodziło mi o taki układ jak na Twoim rysunku ,żadne tam łączenie różnych pojemności A przetwornica między akumulatorami to dobry pomysł tylko chciałbym jakiś możne schemat i jak to łączyć z regulatorem a jeszcze jakaś możliwość odłączania tego inwertera od akumulatorów Chcę dać dwa kwasiaki i odprowadzić z każdego wężykiem gazy Mam na końcach tych 1,2m otwory po zaczepach z lewej i prawej do trzymania bagażu i je wykorzystam Myślę ze otwory po M8 będą wystarczające Jeszcze nie bardzo widzę jak oba akumulatory podłączone będą do kontrolera? Wszystko to jest w aucie a śpię przy tych właśnie urządzeniach, głowa z tyłu Trzeba chyba powklejać zdjęcia
dzięki duende
duende - 2017-08-31, 18:21
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?
jestem47 - 2017-08-31, 19:15
powiem tak, przeczytałem to co napisałeś i narysowałeś i niby wszystko jasne .....ale nie do końca Dzięki za zainteresowanie i pomoc, biorę się za czytanie -Świstaka- Energoblok
jestem47 - 2017-09-02, 21:50
przedstawiam moją zabudowę i miejsce na 2 akumulatory + przetwornica. Powyżej blatu chcę umieścić regulator , z góry będzie poprowadzony przewód od panela Jakoś nie widzę żeby zaraz tworzyć jakiś energoblok Schemat wydaje się prosty ale te zabezpieczenia, jakie bezpieczniki,wyłączniki co i jak przed czym? Pewnie są jakieś regulatory do ładowania z solara dwóch akumulatorów.Liczę na pomoc w tym temacie.
jestem47 - 2017-09-15, 14:11 Temat postu: solar na bagazniku koder kiedyś poruszył temat dwóch aku trakcyjnych Trojana 6V razem 225AH obecnie 710zł szt
U mnie miejsce jest wysokości tez nie brakuje. Zastanawiam się czy to możliwy wariant czy lepiej poprzestać na dwóch kwasiakach 100AH wychodzi taniej a i tak muszę odprowadzać wentylację pod podłogę Co o tym sądzicie? Znowuż koledzy przestrzegają że tylko accu w technologii VRLA
toscaner praktyk opowiada sie za zwykłymi, wiadomo sam mam wybór. Panel zakładam że 200W mi wejdzie na dach Czy te trakcyjne maja jakąś wyczuwalną przewagę na innymi
Roberto - 2017-09-15, 14:58
A pomyślałeś co będzie jak Ci w trasie szlag trafi jeden aku
Przy szeregowych dwóch 6V nic nie zrobisz, a mając równolegle dwa 12-voltowe wyczepisz uszkodzony i jedziesz dalej...
zbiegusek - 2017-09-15, 20:30
Trakcyjne mają tę przewagę, że można je ciut głębiej rozładować, a przede wszystkim wytrzymują zdecydowanie więcej cykli rozładowanie/ładowanie.
jestem47 - 2018-02-03, 13:45 Temat postu: solar na bagażniku Witam kolegów i proszę o radę, planuję zakup baterii solarnych ( miejsce do montażu 1600 x 900mm )
mam do wyboru
a. - https://www.ledats.pl/pl/...ystaliczny.html
b. - https://modernhome.pl/product-pol-4214-Monokrystaliczna-bateria-sloneczna-ASOL168-168W-12V.html
c. - http://allegro.pl/nowy-pa...7064086239.html
a może zaryzykować i nabyć ten ,ostatecznie nie duże pieniądze https://www.olx.pl/oferta...html#b6e157e903 po sezonie się okaże.
posiadam KONTROLER ŁADOWANIA Tracer 2210A 12V/24V 20A MPPT
A może jakieś inne propozycje . Pozdrawiam
Roberto - 2018-02-03, 15:33
Skoro masz kontroler MPPT to szukaj panela na 24V.
Dopiero wtedy wykorzystasz w pełni ten kontroler
jestem47 - 2018-02-03, 21:47
A co myślą koledzy na takie dictum Roberto, gdzieś na forum już czytałem o przechodzeniu na 24V. ale tematu nie zgłębiałem i co z akumulatorem i w ogóle z resztą Znowu mam szperać żeby to ogarnąć?
xbartman - 2018-02-03, 22:51
Źle zrozumiałeś, nie chodzi o przechodzenie na 24V. Chodzi o panel na 24V. Jeszcze lepiej na 36V lub więcej, jak ten, do którego link wstawiłeś https://www.olx.pl/oferta...html#b6e157e903 .
|
|