Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - Energoblok najprościej - dyskusja

Świstak - 2018-03-13, 15:05
Temat postu: Energoblok najprościej - dyskusja
Tu będzie prowadzona dyskusja o problemach poruszonych w wątku :
Energoblok - tym razem najprościej jak się da. https://www.camperteam.pl...p=710810#710810

Flag - 2018-03-13, 20:21

Ja wczoraj zacząłem budowac nowy elektroblok, po roku użytkowania wiem co bym chciał, nie wiedziałem tego podczas budowy auta. Urzadzenie bedzie dosyć rozbudowane, kazdy obwod osobno podłaczony z mozliwoscia przepięcia, 5-6 przekaznikow do sterowania urzadzeniami, narazie calosc analogowa, ale z mozliwoscia rozbudowy o jakies cyfrowe sterowniki. Calosc instalacji i wszytskie odbiorniki tylko na 12V. Jest jakis darmowy program do narysowania schematu ideowego ?
Świstak - 2018-03-13, 20:37

https://www.digikey.com/schemeit/project/

https://www.schematics.com/

Bronek - 2018-03-13, 22:19

Do wywalenia jak przeczytasz , bo może nie doczytałem.
Ad w tym https://www.camperteam.pl...pic.php?t=29870
. Dorzucił bym przełacznik napięć za przetwornicą , by przy 230v ze słupka automatycznie przeskoczylp na to zasilanie .

Świstak - 2018-03-13, 22:22

Ta przetwornica ma już wbudowany automatyczny przełącznik. To w sumie taki ciut przerośnięty UPS
PiotrAs - 2018-03-15, 09:28

A dlaczemu Tracer 4210A nie będzie prawidłowo pracował w tej instalacji?


Pozdro
PiotrAs

Świstak - 2018-03-15, 11:52

Ponieważ ma zwarte wszystkie plusy, a regulacja, pomiary i rozłączanie odbywa się w minusach. Rozwiązanie które można stosować w systemach całkowicie autonomicznych lub w sytuacji gdy na 100% żadne obciążenie nie będzie miało minusa zwartego do masy. Albo gdy nie będziemy korzystać z wyjścia regulatora do zasilania obciążeń. Albo gdy akumulator nadwoziowy i rozruchowy nie będą ze sobą w żaden sposób połączone. Albo gdy zabudowujemy Syrenkę Bosto, ale wtedy i tak trzeba by parę rzeczy zmienić, bo Syrenki miały plus na masie....

Opcjonalnie można wykorzystać wszystkie funkcje regulatora jeżeli wykonamy dla wszystkich odbiorników instalację dwu przewodową (pociągniemy + i - z regulatora), nie będziemy korzystać z masy samochodu jako (-) do podłączania odbiorników oraz będziemy mieć gwarancję że żaden z odbiorników nie ma masy na obudowie przykręconej do części metalowej karoserii (radio, lampki)

PiotrAs - 2018-03-15, 13:41

Hmmm... to mnie zmartwiłeś bo miałem takiego kupionego 3210A montować. Jakieś pośrednie rozwiązanie żebym mógł go bezpiecznie zastosować?
Świstak - 2018-03-15, 19:36

Panel kontrolny z wyłącznikami, kontrolkami i bezpiecznikami - przewód czerwony podłączyć nie do wyjscia (+) regulatora solarów, ale przez bezpiecznik 20-30A (w obudowie montowanej na przewód) do klemy (+) akumulatora nadwoziowego. Listwę zaciskową (masową) podłączamy nie do wyjścia (-) regulatora solarnego, ale bezpośrednio do klemy (-) akumulatora nadwoziowego. Będzie działać, ale nie będziesz miał na wyświetlaczu informacji o prądzie jaki pobierają odbiorniki i (co gorsze) stracisz zabezpieczenie elektroniczne przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora.


Brodacz77 - 2018-03-15, 19:48

Świstak napisał/a:
Będzie działać, ale nie będziesz miał na wyświetlaczu informacji o prądzie jaki pobierają odbiorniki.

Obrazek


Dokładnie tak mam u siebie, moja świadoma decyzja. I nawet Tracer 30A.

Plus przy przerabianiu - nie ingerowałem wogóle w oryginalną instalację kampera - enegroblok miał nawet fabryczne wyjście do ładowania z solara.

PiotrAs - 2018-03-16, 09:26

@Świstak dzięki za podpowiedź. Właśnie w przyszłym tygodniu będę "bawił" się w elektryka.


Pozdro
PiotrAs

Flag - 2018-03-16, 09:32

Może masz jakiś sprawdzony sposób jak bezpiecznie łaczyć przewody 6-8mm ( na przewodzie) bez kostki. Cieńsze łatwo polutować a tu już gorzej to wygląda bo zanim je nagrzejesz to pali sie izolacja. Chce połączyć dwa przewody do przekaźnika a on juz ma zarobione w gnieździe końcówki i przewody 20cm.
wirefree - 2018-03-16, 09:37

Zlaczki wago i ewentualnie mozesz zacisnac tulejke na przewodzie jesli to linka


Flag - 2018-03-16, 10:31

wirefree napisał/a:
Zlaczki wago i ewentualnie mozesz zacisnac tulejke na przewodzie jesli to linka

Obrazek


Ja wyżej pisałem - bez kostki :) ale widzisz pomysł z tulejami jest dobry, jest tuleja łacząca dwa przewody? Mam tylko tuleje koncowe.

duende - 2018-03-16, 11:08

Flag napisał/a:
jest tuleja łacząca dwa przewody?

Termokurczliwe łączniki dwustronne, a na grubsze przewody koszulka osobno

Flag - 2018-03-16, 11:14

duende napisał/a:
Flag napisał/a:
jest tuleja łacząca dwa przewody?

Termokurczliwe łączniki dwustronne


tak dzięki :) już znalazłem ładne miedziane. Kolejny problem rozwiązany :)

Świstak - 2018-03-16, 12:30

Te termokurczliwe łączniki dwustronne są bardzo dobrym rozwiązaniem. Zapewniają hermetyczne, lutowane połączenie wykonane w warunkach polowych przy użyciu zwykłej zapalniczki. Warto mieć takich kilka sztuk w apteczce technicznej "na czarną godzinę". Używam ich rzadko ze względu na cenę - sztuka kosztuje ponad 2 złote.




Flag - 2018-03-16, 14:04

tak, do malych srednic to jest dobre, ale jak złożysz 2x8mm to juz się robi miotła :)
Matheus - 2018-03-25, 17:11

pytanie które nie daje mi spokoju, nie zaleca się aby regulator (z solarami) był odłączony od akumulatora.
Rozumiem, że bezpiecznik od regulatora jeśli się przepali to przy okazji może uszkodzić regulator ponieważ traci połączenie z akumulatorem tak?

DK-Tadeusz - 2018-03-25, 17:33

Świstak napisał/a:
. Używam ich rzadko ze względu na cenę - sztuka kosztuje ponad 2 złote.



A tu masz 60 stk. za 25,-

https://www.ebay.com/itm/...872.m2749.l2649

Mirekl61 - 2018-03-25, 18:40

Matheus napisał/a:
pytanie które nie daje mi spokoju, nie zaleca się aby regulator (z solarami) był odłączony od akumulatora.
Rozumiem, że bezpiecznik od regulatora jeśli się przepali to przy okazji może uszkodzić regulator ponieważ traci połączenie z akumulatorem tak?

Tak ale kamper nie spłonie.

Matheus - 2018-03-25, 19:00

wystarczająca odpowiedz, w sumie tak zakładałem ale lepiej się upewnić.
:wyszczerzony:

Flag - 2018-03-25, 19:29

to jeszcze mam pytanie o prostsze rozwiązanie niż zwykły przekaźnik. Zawór gazu mam na na 12V, trzeba podac 12V aby wlaczyc gaz przy samej butli. Obecnie mam to na przekaźniku podtrzymującym zasilanie po wcisnieciu włącznika dzwonkowego, podanie napiecia z alternatora powoduje wylaczenie obwodu ( w czasie jazdy mam pewnosc ze gaz jest wylaczony) Wadą tego rozwiązania jest to że przy włączonym gazu cewka elektrozaworu i cewka przekaźnika żrą prąd. Wiadomo w lecie to nie ma znaczenia, ale zimą na dziko kazdy amper sie liczy :) Elektrozawór zostaje ale jak zrobic to sterowanie bez przekażnika i z automatycznym odlaczeniem podczas jazdy. (ponowne wlaczeni TYLKOpo ponownym wcisnieciu guzika)
janusz - 2018-03-25, 19:46

Flag,
Są przekaźniki bistabilne. Przekaźnik po przełączeniu pozostaje w pozycji w którą został przełączony bez konieczności zasilania. Są takie które mają dwie cewki, jedna załącz druga wyłącz albo takie które reagują na polaryzację prądu sterującego.

Świstak - 2018-03-26, 00:30

http://allegro.pl/przekaz...7083685291.html

Wykorzystaj układ połączenia z dwoma cewkami (SET i RESET)

Dokumentacja: str. 10

https://www.tme.eu/pl/Doc...mech_eng_tq.pdf

robba - 2018-03-26, 19:32

Matheus napisał/a:
pytanie które nie daje mi spokoju, nie zaleca się aby regulator (z solarami) był odłączony od akumulatora.
Rozumiem, że bezpiecznik od regulatora jeśli się przepali to przy okazji może uszkodzić regulator ponieważ traci połączenie z akumulatorem tak?


zapewne jak się spali to znaczy że regulator już nie żył...
Chyba że zamierzasz dać za mały bezpiecznik... ;)
Ale jakby dać zabezpieczenie S dwupolowe, i na jednym polu podłączyć solary
a na drugim podłączyć za regulatorem to wyrzucenie któregokolwiek spowoduje
wyłączenie też drugiego...



Świstak napisał/a:
http://allegro.pl/przekaznik-bistabilny-p-12-tq2-12v-2styki-przel-m-i7083685291.html
Wykorzystaj układ połączenia z dwoma cewkami (SET i RESET)
Dokumentacja: str. 10
https://www.tme.eu/pl/Doc...mech_eng_tq.pdf

przekażnik w porównaniu do cewki elektrozaworu gazowego to raczej niewiele pobiera...
Tu chyba chodziło jak zastąpić elektromagnes zaworu... ?
Czy się mylę?

Flag - 2018-03-26, 23:17

robba napisał/a:

przekażnik w porównaniu do cewki elektrozaworu gazowego to raczej niewiele pobiera...
Tu chyba chodziło jak zastąpić elektromagnes zaworu... ?
Czy się mylę?


chodziło o przekaźnik, wiem że mało ale zawsze coś, z cewki elektrozaworu raczej nie zrezygnuje.

robba - 2018-03-27, 19:27

Flag napisał/a:
...
chodziło o przekaźnik, wiem że mało ale zawsze coś, z cewki elektrozaworu raczej nie zrezygnuje.

to dużo więcej zyskasz zmieniając uzwojenie cewki elektrozaworu na podwójne...
trochę więcej podłączeń

trochę tu.
https://www.camperteam.pl...ht=zaw%F3r+gazu

generalnie zawór przez chwilę musi pobrać więcej, póżniej to już mu spokojnie 2 do 3 Watów starczą...
zaoszczędzisz dużo więcej niż na samym przekażniku

DigitalNomad - 2018-07-16, 15:03

Widziałem parę forumowiczów używało klimatyzator FRAL FSC03. Pytanie, czy ktoś może testował czy taki klimatyzator wystartuje właśnie z poleconej przetwornicy: PowerSinus 2000 lub 3000?
Wiem, że bodajże reaven22, startuje taki klimatyzator z IPS-1400, ale przerabiał elektronike (oddzielne zasilanie do niej), bo inaczej nie działało.

Drugie pytanie, zakładając, że chciałbym mieć 3 moduły po ~270W, jest jakiś polecany regulator który to obsłuży? Można by przerobić instalację na 24V i tak wszystko byłoby zasilane w aucie z 230V, tylko wtedy stracił bym ładowanie z alternatora, jeżeli tam jest 12V? Chyba, że są jakieś separatory aku z możliwością spięcia 12/24V?

Dzięki Świstak za temat !

Darek Szczecin - 2018-07-16, 16:19

[quote="DigitalNomad"]Widziałem parę forumowiczów używało klimatyzator FRAL FSC03. Pytanie, czy ktoś może testował czy taki klimatyzator wystartuje właśnie z poleconej przetwornicy: PowerSinus 2000 lub 3000?

Mam Frala i staruje na prawie każdej normalnej przetwornicy, na PowerSinus 2000 odpalisz 3 takie klimatyzacje na raz i jeszcze coś też ruszy. :spoko

DigitalNomad - 2018-07-18, 17:30

Jakie napięcie odcięcia aku można ustawić dla Power Sinusa 2000?

Instrukcja
http://voltpolska.pl/pl/i...d_attachment=32

Odczytałem, że najwyżej da się ustawić odcięcie na 11.5V, a z tego co kojarze w standardowym aku, nawet głębokiego rozładowania (np Tuborg Hobby 100h), bezpieczniej byłoby ustawić 11.8V. Jak to faktycznie jest?

Świstak - 2018-07-20, 10:25

Przy przetwornicach dużej mocy należy wziąć pod uwagę spadki napięć na słupkach, klemach, stykach zabezpieczeniach i kablach, Pewnie właśnie dlatego projektanci dali możliwość ustawienia niższego napięcia, Przy dużym obciążeniu napięcie na wejści przetwornicy może być nawet 0,2-0,3V niższe niż na płytach wewnątrz akumulatora....
Gardobond - 2021-09-06, 20:36

Cze na wyjściu 230 z przetwornicy nie powinna być zastosowana druga różnicówka?
robba - 2021-09-07, 23:00

Gardobond napisał/a:
Cze na wyjściu 230 z przetwornicy nie powinna być zastosowana druga różnicówka?


a przed czym miałaby zabezpieczyć?
różnicówka wyrzuca jak jest prąd upływu.
Jak się podłączysz do zera i fazy to porazi Cię ale różnicówka nie wyskoczy
bo nie będzie prądu upływu (dokąd miałoby upłynąc?).
Chyba że jeden z przewodów wyjściowych podłączysz do uziemienia przed różnicówką,
i stworzysz sztuczne uziemienie.....
Tylko właśnie po co?

Gardobond - 2021-09-12, 15:54

W przypadku przebicia na karoserie i np dotknięcia auta stojąc na trawce?
robba - 2021-09-12, 21:20

Gardobond napisał/a:
W przypadku przebicia na karoserie i np dotknięcia auta stojąc na trawce?

jeśli jesteś przypięty do słupka to masz różnicówkę przed słupkiem która zadziała.
(zakładam że elektryk lub "elektryk" podłączył poprawnie instalację).
Jak masz pracującą przetwornicę, to nawet jak się przebije na masę jeden
z przewodów to skąd ma się wziąć przepływ prądu?
Skąd druga strona zasilania na Tobie? W sieci jest bo Neutral jest uziemiany.
Chyba że uziemiasz "neutral" po zaparkowaniu.... :diabelski_usmiech
ale wtedy możesz już założyć różnicówkę. :diabelski_usmiech

Gardobond - 2021-09-16, 09:33

Przypadek gdzie mamy 230v z przetwornicy.
Jeżeli będzie przebicie i człowiek będzie sobie stał na trawce (czyli będzie uziemiony) to roznicowka włożona za przetwornica zadziała czy nie?

Banan - 2021-09-16, 10:54

Różnicówkę podpina się pod L i N, powinna zadziałać.
reaven22 - 2021-09-16, 11:56

Gardobond napisał/a:
Przypadek gdzie mamy 230v z przetwornicy.
Jeżeli będzie przebicie i człowiek będzie sobie stał na trawce (czyli będzie uziemiony) to roznicowka włożona za przetwornica zadziała czy nie?


Człowiek może i uziemiony (0.5l też zazwyczaj uziemia człowieka) :) ale karoseria nie, nie widzę tu zamkniętego obwodu który mógłby spowodować zadziałanie różnicówki.

Poza tym różnicówka nie chroni przed bezpośrednim porażeniem. Różnicówka ma wybić przy uszkodzonym sprzęcie czy uszkodzonej izolacji zabezpieczając przed pojawieniem się napięcia na obudowie urządzenia i tym samym przed groźbą porażenia.

Zupełnie inną kwestią jest zasada działania i potrzeba stosowania róznicówek.
Nie wchodząc w szczegóły różnicówka za przetwornicą nie ma sensu i nic nie wniesie.

robba - 2021-09-16, 15:35

Gardobond napisał/a:
Przypadek gdzie mamy 230v z przetwornicy.
Jeżeli będzie przebicie i człowiek będzie sobie stał na trawce (czyli będzie uziemiony) to roznicowka włożona za przetwornica zadziała czy nie?

Nie.

Banan - 2021-09-20, 09:39

robba napisał/a:
Nie.

Z I Prawa Kirchhoffa - TAK :mrgreen:

robba - 2021-09-20, 13:20

Banan napisał/a:
robba napisał/a:
Nie.

Z I Prawa Kirchhoffa - TAK :mrgreen:



Prawo Kirchoffa tak. tylko samo prawo nam niczego nie rozwiązuje.

Założenie: zasilamy z przetwornicy ( bez dostepu do gniazdka ) urządzenia 230V.
---------- za przetwornicą mamy różnicówkę którą podłączamy N do jednej, L do drugiej żyły

Przypadek 1: osobnik dotyka wyjścia z L a drugą ręką do czegoś metalowego.
Analiza: osobnik nie zamyka obwodu ponieważ przetwornica nie zasila metalowych części
--------- wobec czego prąd wynosi zero (0)!
Reakcja: ponieważ nie ma różnicy prądów (tu prawo Kirchoffa można użyć, choć niepotrzebne) więc
--------- różnicówka nie wyrzuci!

Przypadek 2: osobnik dotyka wyjścia z N a drugą ręką do czegoś metalowego.
Analiza: osobnik nie zamyka obwodu ponieważ przetwornica nie zasila metalowych części
--------- wobec czego prąd wynosi zero (0)!
Reakcja: ponieważ nie ma różnicy prądów więc różnicówka nie wyrzuci!

Przypadek 3: osobnik dotyka wyjścia z N a drugą ręką do wyjścia L
Analiza: osobnik zamyka obwód elektryczny i płynie prąd.
--------- ale prąd wejściowy jest równy wejściowemu, więc zgodnie ze wspomnianym prawem
--------- prąd na L jest równy prąd N - bo nie mamy rozgałęzienia!
Reakcja: osobnik zostaje porażony a różnicówka nie wyrzuci, ponieważ nie różnią się prądy!

jeśli są inne przypadki których nie rozpatrzyłem to piszcie......
PS. dla ułatwienia dodam, że jeśli się odseparujesz od podłoża i dotkniesz
jednocześnie L i N w domu to różnicówka też nie wyłączy.

Gardobond - 2021-09-24, 21:31

Przypadek 4: osobnik dotyka wyjścia z L stojąc na w kałuży.
Analiza: obwód nie zostaje zamknięty ale roznicówka odnotowuje różnicę prądów które odpłyneły via stopy osobnika do ziemi.
Czy źle myśle?
Z lenistwa jeszcze tego nie sprawdziłem. Oczywiście nie na osobniku a np filecie z kurczaka.

robba - 2021-09-25, 22:30

Gardobond napisał/a:
Przypadek 4: osobnik dotyka wyjścia z L stojąc na w kałuży.
Analiza: obwód nie zostaje zamknięty ale roznicówka odnotowuje różnicę prądów które odpłyneły via stopy osobnika do ziemi.
Czy źle myśle?
Z lenistwa jeszcze tego nie sprawdziłem. Oczywiście nie na osobniku a np filecie z kurczaka.

Ten obwód nie jest zamknięty. a skoro nie jest to różnicówka żadnego prądu nie odnotuje,
choćby dlatego że żaden nie będzie płynąć.
przetwornica jest żródłem separowanym jak transformator separujący.
Więc jeśli nie jesteś podłączony do ziemi to jedynie umownie możesz sobie
nazwać jeden kabelek N a drugi L.
Jak masz prąd z sieci to N jest co któryś słup uziemiane (bednarka do ziemi).

hatatitla - 2021-10-03, 10:17

Witam ! Mam pytanie. Kupiłem kampera z zabudową Tabbert rok 1994. W zabudowie jest zamontowany energoblak, a - jest poprowadzony na masę. Jak w instalację wpiąć regulator ładowania. Nie jestem elektrykiem, a usłyszałem już wiele rad od elektryków, każda inna, i mam w głowie "bigos". Najprostsza jaką usłyszałem to podłączyć regulator do akumulatora nie podłączając nic pod zasilania odbiorników.
robba - 2021-10-04, 08:41

hatatitla napisał/a:
Witam ! Mam pytanie. Kupiłem kampera z zabudową Tabbert rok 1994. W zabudowie jest zamontowany energoblak, a - jest poprowadzony na masę. Jak w instalację wpiąć regulator ładowania. Nie jestem elektrykiem, a usłyszałem już wiele rad od elektryków, każda inna, i mam w głowie "bigos". Najprostsza jaką usłyszałem to podłączyć regulator do akumulatora nie podłączając nic pod zasilania odbiorników.

co masz na myśli pisząc regulator ładowania?
tzw. ładowarkę?
JAk ma zabezpieczenie przeciwzwarciowe, ograniczenie prądu to myślę że
można podłączyć bezpośrednio do aku. Jakie masz aku?
Niestety, autorytatywnie się nie wypowiem, jako że nie wiem jak
zbudowany jest u Ciebie energoblok.

Bim - 2021-10-04, 10:07

Z solara pewnie ma na myśli

Podłącz do akumulatora i bez kombinacji

hatatitla - 2021-10-04, 14:54

Problem w tym, że ja też nie wiem jak zbudowany jest energoblok. Aku był 60Ah, ale ja chce dać 230Ah, solar 375W, regulator ładowania 30A. Po przeliczeniu zapotrzebowania taki zestaw powinien mi wystarczyć, z zapasem.
Banan - 2021-10-04, 15:05

hatatitla napisał/a:
Problem w tym, że ja też nie wiem jak zbudowany jest energoblok.

Musiałbyś podać typ tego urządzenia i byłoby wszystko jasne.

Część ludków, nawet jak ma energoblok dostosowany pod solary, stosuje rozwiązanie proponowane powyżej przez Bim'a, najmniej kłopotliwe. Jedyny minus, to to, że nie ładuje aku rozruchowego, ale to raczej najmniejszy problem :spoko

Bim - 2021-10-04, 15:43

hatatitla napisał/a:
Nie jestem elektrykiem, a usłyszałem już wiele rad od elektryków, każda inna, i mam w głowie "bigos". Najprostsza jaką usłyszałem to podłączyć regulator do akumulatora


Nie wiemy co ty tam będziesz podłączł do tego aku czy masz zamiar pracowac zdalnie w pochmurne dni itp itd.

To wróżenie z fusów
Ja ma 320 solar 100 aku i mi wystarcza w zupełności nie podłączam się do 230 inni mają elektrownie i im mało jak zajdzie słoneczko :spoko

hatatitla - 2021-10-04, 17:25

:spoko Tak myślałem, że rozwiązania proste są zawsze najlepsze. Obawiałem się tylko tego, że - jest na masie. Gdzieś czytałem, że wtedy nie można wpinać w taką instalację solara. Jeśli chodzi o aku to obawiam się kilku dni deszczowych i już brak prądu. Przewiduję lodówkę 12V, czajnik 12V, telewizor 12 :pifko V, laptop no i oczywiście oświetlenie. W pogodne dni TV, laptop leżą odłogiem, ale w deszczowe zawsze ciągnie się więcej prądu. Dlatego taki aku przewidziałem. Rozumiem, że - na masie to nie problem. Wpiąć regulator do aku i śmigamy.
hatatitla - 2021-10-04, 17:28

Zapomniałem dodać, że jak się dogrzebię do energobloku / totalnie zagruzowany/ to podam jego symbol.
hatatitla - 2021-11-23, 05:13

Witam ! Energoblok to Elektrover sorgung EVS 19/12
Banan - 2022-02-07, 15:47

hatatitla napisał/a:
Problem w tym, że ja też nie wiem jak zbudowany jest energoblok.

W załączniku masz schemat swojego energobloku.
Z niego wynika, że obsługuje akumulatory do 120Ah, nie obsługuje też solarów, więc możesz je podpiąć bezpośrednio pod aku. :spoko

hatatitla - 2022-02-07, 16:11

Dzięki ! Mam nadzieję, że aku 230 Ah przy podpięciu bezpośrednio solara da radę. :spoko
robba - 2022-02-07, 17:34

hatatitla napisał/a:
Dzięki ! Mam nadzieję, że aku 230 Ah przy podpięciu bezpośrednio solara da radę. :spoko

sądząc po schemacie który kolega dołączył wygląda że códuf tam nie ma i
spokojnie możesz (a nawet jest to najlepsza opcja) dołączyć kontroler solarów
bezpośrednio do aku (oczywiście przez bezpieczniki, ale o tym chyba nie zapomnisz? ;)

hatatitla - 2022-02-08, 14:27

Zamontowałem wyłącznik przed regulatorem ładowania na "+" i między regulatorem a aku bezpiecznik 30A. Mam nadzieję, że to będzie O.K. Zaznaczam, że elektrykiem nie jestem więc moje myślenie może być błędne. :?
robba - 2022-02-08, 18:07

hatatitla napisał/a:
Zamontowałem wyłącznik przed regulatorem ładowania na "+" i między regulatorem a aku bezpiecznik 30A. Mam nadzieję, że to będzie O.K. Zaznaczam, że elektrykiem nie jestem więc moje myślenie może być błędne. :?

ten wyłącznik to pomiędzy solarami a aku jak rozumiem?
bo odłaczyć aku od regulatora nie można... tzn wszystko można
jak ma się za dużo pieniędzy.

hatatitla - 2022-02-09, 18:51

Dokładnie wyłącznik jest między solarem, a regulatorem. Zastanawiam się tylko co zrobić żeby w razie jak wyleci bezpiecznik między regulatorem, a aku - odłączyć solar od regulatora.
SZEJK - 2022-02-09, 20:43
Temat postu: schemat
Taki ciekawy temat ,to podepnę się:

Mój przyjaciel ma problem z ładowaniem aku zabudowy, podaje mały prąd.
W energobloku jest 4 regulacje i nie wiadomo która, może ktoś z szanownych kolegów dysponuje schematem.
Pacjent to Hobby 600 (jak by inaczej) na dukato II generacji 1994r. typ energobloku CBC - Ho7/8

Proszę o pomoc :spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group