| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Prostownik
tolo61 - 2019-08-19, 10:45 Temat postu: Prostownik Witam
Tak jak w temacie
Myślałem że zastosuję taki jaki miałem w poprzednim kamperku ale niestety importer nie posiada i miec nie bedzie natomiast na alledrogo brak
Miałem Blow 30A i takiego szukam / razy trzy /
Może coś ktoś wie , może inny równie dobry / do kwasiaka /
jarosiniak - 2019-08-21, 21:40
tolo61, też szukam "bezobsługowego" prostownika do większych pojemności, mój stary automatyczny ma tylko 4A i w osobówce jeszcze się sprawdzał, ale pojemności 100Ah i więcej nie daje rady naładować przez cały dzień.
Zastanawiam się nad: https://www.polskieprzetw...products_id/112
Może ktoś posiada i wie, czy ten wentylator jest podpięty "na sztywno" i pracuje cały czas?
EDIT: Support odpowiedział, że jest podpięty na stałe.
maszakow - 2019-08-23, 21:21
dawno temu ale było.
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=17431
tolo61 - 2019-08-24, 00:26
Maszakow
Dzieki serdeczne za podpowiedz
A co sadzisz o tym, który jest powyżej w poście Jarosiniaka?
papamila - 2019-08-24, 13:12 Temat postu: prostownik ostatnio taki kupiłem
https://www.speckable.pl/...0A.html?ref=qq1
parametyry fajne, dużo opcji, w automacie to prawie trupa (4,5V) postawi na nogi,
ma funkcję automatycznego wznawiania ładowania gdy spadnie napięcie na akumulatorze
oraz samodzielnego wznawiania ładowania (jeśli konieczne) po zaniku napięcia 230V
jeden minus- jak aku jest mocniej rozładowane to wentylator jest niemiłosiernie głośny
Woj-tek - 2019-08-24, 20:17
| papamila napisał/a: | | samodzielnego wznawiania ładowania (jeśli konieczne) po zaniku napięcia 230V |
Ale tylko 2A
papamila - 2019-08-25, 08:00
| Woj-tek napisał/a: | | papamila napisał/a: | | samodzielnego wznawiania ładowania (jeśli konieczne) po zaniku napięcia 230V |
Ale tylko 2A |
zasada pierwsza -nie szkodzić,
zawsze możesz sam zmienic nastawy
Woj-tek - 2019-08-26, 07:25
papamila, | Cytat: | zasada pierwsza -nie szkodzić,
zawsze możesz sam zmienic nastawy |
Niby tak, ale jest to uciążliwe po każdym załączeniu do 230 V przestawiać na 10A jak się ma akumulatory powyżej 100 Ah
maszakow - 2019-08-29, 21:24
Woj-tek, Zależy co i jak szybko chcesz osiągnąć. Ładowanie małym prądem wydłuża żywotność aku, nie zabije ich więc jak masz tydzień na ich naładowanie ... korzystaj. Urządzenie nie ma pamięci nastaw bo pewnie nie ma chętnych żeby zabulić 100 PLN więcej za taki feature. Natomiast powiedz jak często ci się zdarza zanik napięcia kiedy ładujesz aku ?? W miejscu garażowania prawie wcale ...
tolo61, co sądzę ... ZA DUŻY jak na camperowe potrzeby chyba że ktoś przeszczepił akumulatornię z podwodniaka na swój pokład no trochę przebarwiłem ale mało kto ma ponad 200Ah na pokładzie.
10-12A w zupełności wystarczy na nasze autka. Zapewne są mniejsze -> tańsze wersje.
Mi osobiście nie za bardzo odpowiada bo to de facto zwykły prostownik z inteligentnym sterowaniem.
Tego typu prostowniki mają jeden problem - próg napięciowy od którego jest w stanie ładować aku.
Ten od Papamili - pracuje od 4,5V - super.
MArketowe z reguły od 7,5 - 8V co oznacza że jak utrupisz aku ... zdarza się ale tak można określić rozładowanie aku do tej wartości... poniżej tej wartości - to twój wydatek na extra prostownik pójdzie na marne.
Tu nie podali tego parametru .. A POWINNI - podejrzewam ze trzyma tak jak te wszystkie rynkowe wersje.
NO i nie ma odsiarczania a w naszym światku to raczej przydatna funkcja.
Sam (dawno temu) w końcu kupiłem Schumachera SCI 10 ( miesiąc nad nim myślałem) i jestem zadowolony.
onionskin - 2019-08-30, 07:58
Jako że o automatyce: można też "zautomatyzować" nawet starocia na selenowym prostowniku takim przykładowo modułem:
| Cytat: | Moduł sterowania ładowarką 12V
Moduł umożliwia automatyczne sterowanie ładowarką. Gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustawionego zakresu to moduł włączy ładowarkę a gdy napięcie akumulatora będzie wynosić powyżej ustawionego limitu to moduł ją wyłączy. |
https://allegro.pl/oferta/modul-sterowania-ladowarka-12v-7159699391
Drako - 2019-12-08, 23:22
Czesc
Podpinając się pod temat- szkoda spamować kolejnym wątkiem.
Czy sprawdzaliście może jaki jest faktyczny czas ladowania akumlatora 100ah przez prostowniki camperowe ( ja mam taki / załącznik)
Oczywiscie algorytm mozna spróbować teoretyczny zrobić, ale chodzi o praktykę.
Wskaźniki w camperze są bardzo "orientacyjnie" i nie wiem jak długo camper musi być podłączony do prądu .
Pytani niby głupie, ale bardzo praktyczne
Suliki - 2019-12-09, 10:20
Cześć
Głupich pytań to nie ma , są tylko głupie...
z tego zdjęcia nie wiele można zobaczyć ale tam chyba jest napisane Electronic sa.... co raczej oznacza, że jest to bezpieczna ładowarka ( dostosowująca prąd ładowania do stanu akumulatora ) i nie masz się czym martwić - sama sobie daje radę z prądem i czasem ładowania.
Pozdrawiam
Drako - 2019-12-09, 10:45
Tak się zastanawiam jak to monitorować- ( wskaznik oryginalny jest bardzo ogolny) np. po calonocnym postoju na dziko , na ile musze się podłączyć do gniazdka ( lub jechać samochodem) aby przetrwać kolejna noc
Suliki - 2019-12-09, 11:03
to potrzebujesz jakikolwiek woltomierz ( voltomierz ) pokazujący stan akumulatora pokładowego ( np taki wtykany w gniazdo zapalniczki ) . Informacja o napięciu akumulatora da ci informację w jakim jest stanie naładowania, ale ile jeszcze pociągnie to zależy do czego go używasz na co dzień, Jak masz express do kawy to ....kiepsko to widzę. Załóż sobie panel słoneczny ( 200W minimum ) i nie będziesz się przejmował za bardzo. Generalnie czas ładowanie akumulatora zależy od prądu ładowania i dla akumulatora 100Ah może trwać dobre kilka godzin. Pisze dość ogólnie aby łatwo było zrozumieć więc proszę nie ...
Zakładając, że akumulator jest sprawny, masz wszystko na LEDach, nie używasz żelazka, expresu, nie masz lodówki kompresorowej tylko gazową, a używasz tylko radia, oświetlenie, wodę w kranie itp to 100Ah powinno wystarczyć na kilka dni bez problemu. Potem kilka godzin jazdy albo słupek. Woltomierz prawdę ci powie...
Suliki - 2019-12-09, 11:07
koledzy pewnie wiedzą co to jest warte ale takie coś na pewno pomoże jak nie masz wskaźnika bardziej dokładnego ( musi być podłączone do gniazda zapalniczki zabudow, a nie auta - chyba że chcesz pomierzyć akumulator rozruchowy )
https://allegro.pl/oferta/woltomierz-miernik-tester-samochodowy-12v-24v-7361336205?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=YmM4NWI3OGEtNzk2NS00OGRjLTkzYzUtZmU2ODNiYjcyZTI4AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e37c3039-7853-4eae-bb6a-bc338fcfb554
amples - 2019-12-09, 11:10
| Drako napisał/a: | | się zastanawiam jak to monitorować- ( | Tutaj masz
urządzenie które nie tylko będzie cie informować o stanie bateria ( prąd ładowania-rozładowywania ,liczy ile pobrałeś czy wpompowałeś),
również możne odłączać - podłączać w zależności od ustawień i stanu baterii.
| Suliki napisał/a: | | Woltomierz prawdę ci powie... | Woltomierz powie ci jakie jest napięcie w instalacji , a to nie określi dokładnego do stanu akumulatora , jego pojemności itd.
Socale - 2019-12-09, 11:36
| Drako napisał/a: | ...
jaki jest faktyczny czas ladowania akumlatora 100ah przez prostowniki camperowe
...
Wskaźniki w camperze są bardzo "orientacyjnie" i nie wiem jak długo camper musi być podłączony do prądu .
... |
Czas i "siła" ładowania są zależne od stopnia rozładowania akumulatora i wydajności prostownika.
Jeśli chcesz wiedzieć jak to jest w Twoim kamperze, to naładuj akumulatory, wyjedź w dzicz i normalnie bez zbytnich oszczędności eksploatuj bez doładowywania tak długo aż zaświeci się jakaś sygnalizacja/alarm o rozładowanym akumulatorze. Weekend raczej Ci nie wystarczy więc pojedź na jakiś długi lub symulacja pod domem. W zapasie oczywiście jeden mały aku żeby nie obudzić się z ręką w nocniku.
.
Jak już będziesz miał wyczerpany akumulator, podłącz kampera do prądu by go naładować.
Co godzinę kontroluj napięcie miernikiem, jak osiągnie 13,8-14,0V odłącz prąd, wyłącz zasilanie pokładu i po godzinie zmierz napięcie, jeśli będzie 13,0-13,8V to możesz uznać za naładowany.
.
Wskaźniki są wystarczająco precyzyjne ale trzeba umieć je interpretować.
Zapodaj foto Twoich wskaźników, to Ci opiszę jak to czytać.
Suliki - 2019-12-09, 12:21
Aples - oczywiście twoja propozycja monitorowania akumulatora jest lepsza. ale woltomierz za 8 PLN też się sprawdzi ( o ile nic innego nie ma w aucie ). Większość energobloków jest oparta na woltomierzu i przy odrobinie doświadczenia z naszym akumulatorem wiemy na czym stoimy.
Drako - 2019-12-09, 12:48
| Socale napisał/a: |
.
Wskaźniki są wystarczająco precyzyjne ale trzeba umieć je interpretować.
Zapodaj foto Twoich wskaźników, to Ci opiszę jak to czytać. |
dzieki
tak musze zrobić
Na dniach wysyłam campera do elektryka , to go poproszę też aby mi jakiś precyzyjniejszy miernik założył na stałe. Narazie czuje, że w moim wypadku gospodarka prądowa to troche "wróżenie z fusów" bo ten oryginalny wskaznik na panelu po kilkunastu minutach pokazuje prawie full. W co nie wierze
Taki miernik jak ten z ALliexpres mozna gdzies w PL kupic ?
amples - 2019-12-09, 15:05
| Drako napisał/a: | | Taki miernik jak ten z ALliexpres mozna gdzies w PL kupic ? | Nie spotkałem ,
zamówiłem na ali 11,11 a 25.11 miałem w rekach (jeszcze nie zamontowany-testowany)
Socale - 2019-12-09, 19:52
| Drako napisał/a: |
...
ten oryginalny wskaznik na panelu po kilkunastu minutach pokazuje prawie full.
... |
O właśnie, m.in. takie zachowania i interpretacje. Cza umić, niestety.
Artur.Dell - 2019-12-11, 07:33
| amples napisał/a: | | Drako napisał/a: | | się zastanawiam jak to monitorować- ( | Tutaj masz
urządzenie które nie tylko będzie cie informować o stanie bateria ( prąd ładowania-rozładowywania ,liczy ile pobrałeś czy wpompowałeś),
również możne odłączać - podłączać w zależności od ustawień i stanu baterii.
| Suliki napisał/a: | | Woltomierz prawdę ci powie... | Woltomierz powie ci jakie jest napięcie w instalacji , a to nie określi dokładnego do stanu akumulatora , jego pojemności itd. |
Bardzo ciekawe rozwiązanie. Zaraz kupuję.
Suliki - 2019-12-11, 08:51
Fajne, dużo informacji, tylko proszę pamiętać,że raczej nie mierzy pojemności akumulatora, tą wartość się ustawia. Więc aby wskazania coś nam dały trzeba wiedzieć w jakim jest stanie nasz akumulator ( ile tak naprawdę ma pojemności ). Dla nowego można założyć 100% ale dla używanego to już trzeba pomierzyć za pomocą specjalistycznego miernika ( w serwisach akumulatorów ) . Ta wartość będzie się zmieniała wraz ze starzeniem się akumulatora i powinna być korygowana na tym wskaźniku o ile chcemy wiedzieć na ile nam naprawdę prądu styknie
Ale fajne !
Artur.Dell - 2019-12-11, 09:05
| Suliki napisał/a: | Fajne, dużo informacji, tylko proszę pamiętać,że raczej nie mierzy pojemności akumulatora, tą wartość się ustawia. Więc aby wskazania coś nam dały trzeba wiedzieć w jakim jest stanie nasz akumulator ( ile tak naprawdę ma pojemności ). Dla nowego można założyć 100% ale dla używanego to już trzeba pomierzyć za pomocą specjalistycznego miernika ( w serwisach akumulatorów ) . Ta wartość będzie się zmieniała wraz ze starzeniem się akumulatora i powinna być korygowana na tym wskaźniku o ile chcemy wiedzieć na ile nam naprawdę prądu styknie
Ale fajne ! |
Obecnie mam akumulator o nominalnej pojemności 110Ah.
Latem zrobiłem eksperyment i wyszło mi że po odbiorze ok. 57 A napięcie spadło do poziomu 10.5V.
Można zatem uznać, że rzeczywista pojemność wynosi 50% nominalnej.
amples - 2019-12-11, 09:19
| Suliki napisał/a: | | nie mierzy pojemności akumulatora, tą wartość się ustawia. | Jaki problem , do czego ci jakieś specjalistyczne urządzenia .
Naładowany na ful aku poddajemy rozładowaniu i odczytujemy ile energii pobraliśmy , mamy rzeczywista pojemność aku
Artur.Dell - 2019-12-11, 09:31
| amples napisał/a: | | Suliki napisał/a: | | nie mierzy pojemności akumulatora, tą wartość się ustawia. | Jaki problem , do czego ci jakieś specjalistyczne urządzenia .
Naładowany na ful aku poddajemy rozładowaniu i odczytujemy ile energii pobraliśmy , mamy rzeczywista pojemność aku |
Problemu w zasadzie nie ma. Zaciekawiła mnie możliwość śledzenia na żywo ilości i wartości prądu ładowania i prądu pobieranego.
amples - 2019-12-11, 09:37
A mnie dodatkowo możliwość ochrony aku przed zbyt wysokim (ładowanie) i niskim napięciem (rozładowywaniem) i max prądem
Suliki - 2019-12-11, 11:19
jedni sobie pomierzą inni do prądu się nie dotykają . Oczywiście można podłączyć znany odbiornik, woltomierz i amperomierz ale dla nie prądowi muszą się udać do specjalisty
Socale - 2019-12-11, 21:20
| Artur.Dell napisał/a: |
...
zrobiłem eksperyment i wyszło mi że po odbiorze ok. 57 A napięcie spadło do poziomu 10.5V.
... |
Nie podałeś w jakim czasie, bo jeśli podczas całych wakacji to głęboko zazdroszczę
Czas, podaj koniecznie czas.
.
.
.
| Suliki napisał/a: | | jedni sobie pomierzą inni do prądu się nie dotykają . Oczywiście można podłączyć znany odbiornik, woltomierz i amperomierz ale dla nie prądowi muszą się udać do specjalisty |
Niekoniecznie. Test dla laików.
Jak to zrobić?
- Łatwo, tak jak ja: https://www.camperteam.pl...pic.php?t=20521
Artur.Dell - 2019-12-11, 21:53
| Socale napisał/a: | | Artur.Dell napisał/a: |
...
zrobiłem eksperyment i wyszło mi że po odbiorze ok. 57 A napięcie spadło do poziomu 10.5V.
... |
Nie podałeś w jakim czasie, bo jeśli podczas całych wakacji to głęboko zazdroszczę
Czas, podaj koniecznie czas.
.
.
.
| Suliki napisał/a: | | jedni sobie pomierzą inni do prądu się nie dotykają . Oczywiście można podłączyć znany odbiornik, woltomierz i amperomierz ale dla nie prądowi muszą się udać do specjalisty |
Niekoniecznie. Test dla laików.
Jak to zrobić?
- Łatwo, tak jak ja: https://www.camperteam.pl...pic.php?t=20521 |
Test trwał około 8 godzin. Podłączyłem odbiorniki o znanym poborze prądu i co godzinę odczytywalem napięcie. Po owych 8-miu godzinach doszedłem do napięcia 10.5V.
dudusie34 - 2019-12-11, 21:59
witam. można też tak. np. 12 V x 45 Ah x 0,8 x 0,9 : 500 w = 0,76 h. czyli ok. 45 minut.
pozdrawiam.
chemik - 2019-12-11, 22:20
Pojemność nominalna akumulatorów jest podawana dla prądu rozładowania C20 , czyli dla aku 100 Ah jest to prąd 100A/ 20 = 5A.
Czyli teoretycznie 5A x 20 h = 100 Ah.
Im większy prąd rozładowania, to rzeczywista pojemność aku spada.
przy prądzie 1A pojemność może okazać się około 10% większa niż na nalepce.
Dla aku 100 Ah ( nominalnie) proponuję żarówkę świateł drogowych - złączyć na " długie" i mierzyć czas do spadku 10.5V - pobór prądu w granicach 5A. Po wyłączeniu i tak woltomierz pokaże napięcie większe od 10,5 V. (choć niewiele)
Rzeczywista pojemność nawet nowego aku to około 80% wartości nominalnej.
Nie potrzeba żadnego specjalistycznego sprzętu.
chemik - 2019-12-11, 22:27
odnoście odsiarczania i "podnoszenia" padłego aku.
Nowoczesne prostowniki "inteligente" często nie wykrywają mocno rozładowanego aku. i jest problem.
Pomaga - prosty prostownik ( ze strychu ) bez elektroniki - on ma to wszystko w .... w gniazdku!
ładuje i już
Odsiarczanie :
najlepiej zastosować prostownik zmontowany z jakiegoś trafo i z jednej diody - otrzymuje się prąd jednopołowkowy z przerwą - czyli 50 górek z "płaskim napięciem " - taki prąd odsiarcza elektrody.
Proces nie gwarantuje super rezultatu, ale można nim od czasu do czasu "popieścić" aku. Dobrze im to zrobi
Miłego wieczoru!
|
|