Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Test do porównania akumulatorów.
Autor Wiadomość
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2015-01-13, 20:27   Test do porównania akumulatorów.

Vitaycie.
(((Najpierw proszę dokładnie przeczytać i zrozumieć ideę.
Tabelka wyników Waszych pomiarów na dole tego posta.
)))

Do rzeczy:

Zrobiłem mały test nowego akumulatora po częściowym rozładowaniu pod względem zdolności rozruchowej .
Jest to Niemiecki Cartechnik 80Ah ale nie o markę chodzi lecz o fizykochemiczne zachowanie baterii a szczególnie o jego deklarowaną pojemność.

Wynik porównania Waszego z moim, pomoże w decyzji czy chcecie zwrócić/wymienić bo jest wyraźnie gorszy czy zachować bo jest podobnie albo lepiej.
Jest na to 14 dni od zakupu na wykonanie porównania.

Warunek:
Nowego aku nie zakładamy na klemy. Pojemność powinna być taka sama: 80Ah
Jeśli inna, to trzeba umiejętnie to policzyć.
Obciążenie żarówką powinno być 120W (około10A) by można było w miarę rzetelnie wyniki porównać.

Jak to zrobić?
Łatwo, tak jak ja:

1 Zakupione akumulatory, mimo gotowości do pracy nie podłączałem pod klemy w aucie. Doładowałem prostownikiem aby uzupełnić ewentualny regałowy ubytek energii.
Temperatura otoczenia to skromnie ogrzewany garaż, około 10st.

2 Po doładowaniu rozłączyłem i zostawiłem na 12h by napięcie się ustabilizowało.

3 Nazajutrz zmierzyłem napięcie na biegunach: 12,82V bez obciążenia.

4 O godz 12.30 podłączyłem zmostkowaną żarówkę (o łącznej mocy 120W dla łatwości obliczeń) i pozostawiłem równiutko na 5h - zegar w telefonie widać na foto.
Po podłączeniu żarówki napięcie natychmiast spada, już po minucie 12,6V
teoretyczne obciążenie 10A

6 Mija równiutko 5h stałego obciążenia, napięcie spadło do 11,46V z podłączoną nadal żarówką.

7 Odłączenie żarówki i napięcie potencjału rośnie, zmierzone po kilku sekundach 11,75V, po minucie powolutku nadal rośnie, z czasem urosło i stanęło na 11,96V

Teraz możecie postępować identycznie i porównać stan Waszych nowych baterii w odniesieniu do mojego, przyjmijmy że z prawdziwymi parametrami.
Po co ten zabieg?
A po to byś w prosty sposób dowiedział się, czy Twój zakupiony akumulator 80Ah to fikcja czy prawda.
Bez porównania ciężko jest to stwierdzić.
Jeszcze raz powtórzę co ważne:
Test należy zrobić w identyczny sposób.

SDC11620.JPG
Żarówka HB5, ale mogą być inne aby w sumie było 120W
Plik ściągnięto 33 raz(y) 126,66 KB

SDC11623.JPG
Kupiony, doładowany profilaktycznie.
Pomiar po 12h
Plik ściągnięto 49 raz(y) 190,71 KB

SDC11627.JPG
START. Podłączone obciążenie 120W na 5h.
Plik ściągnięto 39 raz(y) 215,35 KB

SDC11632.JPG
STOP. Po 5h odłączona żarówka.
Plik ściągnięto 51 raz(y) 180,78 KB

SDC11633.JPG
Po odłączeniu żarówki napięcie urosło ostatecznie do 11,96V
Plik ściągnięto 41 raz(y) 178,11 KB

Tabelka.jpg
Plik ściągnięto 83 raz(y) 121,27 KB

_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Ostatnio zmieniony przez Socale 2015-01-25, 22:11, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2015-01-13, 20:29   

Testowanego akumulatora nie podłączałem ponownie pod prostownik zostawiłem go na drugi dzień by...
Na następny dzień zabrałem testowany akumulator i pojechałem do kamperka spróbować czy będzie miał jeszcze zdolność rozruchową.

Kamper ponad 2 miesiące nie odpalany, 3 próby bo paliwo zeszło w dół.
Ręcznie dopompowałem paliwo do pompy i ostatkiem sił akumulatora odpalił !!!

Silnik 2,5TD - to akurat nie jest wyznacznikiem bowiem są różne silniki, różne oleje, różne sprawności, różne opory.

Na tym mogę zakończyć, tematu nie ma co drążyć, mam nadzieję że wszystko jest zrozumiałe.
Ciekawe kto pierwszy poda swoje wyniki.

Teraz zapodam go na CT.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
majsterus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Ahorn 610, T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: wielkopolskie
Wysłany: 2015-01-13, 22:17   

To coś jest z silnikiem nie tak...albo paliwo się cofa, albo wtryski leją, albo świece.
Mam Pługa J5 2,5TD, narąbane nie wiem ile ma, pewnie pod pół bańki- jeździł jako plandeka w DE...
Pali na tryk, nie ważne czy stoi dzień czy pół roku. Do tego ma słabszą kompresję na jednym cylindrze co objawia się puszczaniem dymka zanim się nagrzeje.
Ale piszę serio, Akumulator stara 100Ah, grzeje świece i przekręcam kluczyk, nawet 2,4D VW tak nie zapala jak ten dzikus. Ale ja też zregenerowałem 4 wtryski, aby usunąć kopcenie, jednak to nie była wina wtrysków.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-13, 22:41   

Cytat:
7 Odłączenie żarówki i napięcie potencjału rośnie, zmierzone po kilku sekundach 11,75V, po minucie powolutku nadal rośnie, z czasem urosło i stanęło na 11,96V


Po jakim czasie to 11,96V ?
No i jakie było napięcie na aku następnego dnia chwilę przed podpięciem do odpalenia?


Tak pytam z ciekawości, bo w jednym, najstarszym aucie mam aku, który ma 12 lat (tyle co auto, od nowości nie wymieniałem) i napięcie na poziomie 11,9V ...niestety, ale nawet przy toskińskich -4C odpalał nadal od tyku. Teraz mamy cieplej, więc nadal nie wymieniam. Może dobije do 13 lat. :haha:
Dodam, że ma napisane 80Ah. Ile teraz? Kto wie? :-P

W kamperze w zabudowie mam 3 x 80Ah, ale mają już prawie rok, więc nie wiem czy, gdybym wziął jeden do testów, żeby porównać, to byłby to wiarygodny test. Może niebawem. Lenia załapałem. Tylko kominek i wino ostatnio. :haha:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2015-01-13, 23:48   

Aby test był rzetelny obciążenie powinno być min. 10 godzinne a najlepiej 20 godzinne. 120 W to trochę dużo i miał prawo mieć mniejszą pojemność.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-14, 00:21   

Johny no masz rację. Ale kolega zrobił testy jakie zrobił. Różne testy można zrobić.

BTW testowałem ostatnio 2 akumulatory rozładowując je żarówką 21W i w drugiej serii 5W. Z w pełni naładowanych do spadku napięcia do 10,5V. No ale tu parametry pomiarów i pojemności były inne, więc nie nadawały się do porównania. Konkretnie był to stary aku 90Ah i nówka ale jakiś włoski szmelc 62Ah.
Niestety w 3 seriach pomiarów okazało się, że stara trochę już padnięta i rozładowana kilka razy niemal do zera 90-tka pod każdym względem wymiata nową włoską 62-ke.
Wiem, inne pojemności, ale ta 90-tka ma z 5-6 lat i stała jakiś czas z poziomem może 3-4V. Raczej trochę pojemności jej zdechło przez te lata.

Podsumowując moje pomiary nijak nie były przydatne, więc jedynie porównałem jedną z moich 80tek, która pomimo, że stara, kręci nadal prawie jak wściekła.

Co do pojemności i pomiaru.
Z tego co pamiętam, to producenci podają pojemność właśnie w oparciu o pomiar czasu rozładowując w pełni naładowane aku do napięcia 10,5V obciążeniem 20W. Ale jako, że daaawno o tym było, to trzeba by to zweryfikować. Ale jakoś tak.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janek50 
stary wyga

Twój sprzęt: na razie w planach
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Cze 2014
Piwa: 11/8
Skąd: Żory
Wysłany: 2015-01-14, 00:34   

Socale, ja miałem problem 2 lata temu z moim z Ducato 2,8 d, jak tylko się ochłodziło tak pod 0 stopni , a jak było już minus 10 to kaplica, wtryski ok, świece ok, aku NOWY , a ledwie co kręcił, podjechałem do elektryka i co się okazało , zawalony rozrusznik olejem i tym wszystkim co łapał na ten olej, po wyczyszczeniu przy minus 15 stopniach po zagrzaniu świec odpalał po 3 sekundach kręcenia. Więc może sprawdź rozrusznik .Wystarczy że będą wytarte tulejki na bendixie a już są opory i problemy z kręceniem rozrusznika.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2015-01-14, 00:49   

janek50 napisał/a:
Socale, ja miałem problem 2 lata temu z moim z Ducato 2,8 d, jak tylko się ochłodziło tak pod 0 stopni , a jak było już minus 10 to kaplica, wtryski ok, świece ok, aku NOWY , a ledwie co kręcił, podjechałem do elektryka i co się okazało , zawalony rozrusznik olejem i tym wszystkim co łapał na ten olej, po wyczyszczeniu przy minus 15 stopniach po zagrzaniu świec odpalał po 3 sekundach kręcenia. Więc może sprawdź rozrusznik .Wystarczy że będą wytarte tulejki na bendixie a już są opory i problemy z kręceniem rozrusznika.


Widać wszyscy czytają posty ze zrozumieniem :haha:
Nie zapomnij sprawdzić świec żarowych przed następnym testem akumulatorów :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janek50 
stary wyga

Twój sprzęt: na razie w planach
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Cze 2014
Piwa: 11/8
Skąd: Żory
Wysłany: 2015-01-14, 01:38   

od tego sa przyrządy do sprawdzania sprawności akumulatora , a nie jakieś testy z żaróweczką. Jaka jest data produkcji tego aku , ile stał na półce , miesiąc ?, 3 miesiące? pół roku , czy rok?

ja nie robię żadnych testów aku, bo mi go po prostu szkoda, wiem tylko ze musi byc naładowany i wtedy nie mam problemów w zimie.
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-14, 07:49   

Janek50, to już było.

Co taki tester ma? Najczęściej opornicę i znanej oporności i jakiś "wskazywacz", bo najczęściej nie jest to nawet woltomierz. A Socale czego użył? Żarówki (opornica o znanej oporności) i woltomierza. Aha i zegarka. :-P

Zdaje się, że autorowi tematu chodziło o jakiś sposób porównania akumulatorów o tej samej pojemności. W pomyśle z testerem, każdy musiałby mieć identyczny tester. Czy nie tak?
Poza tym co taki tester pokazałby przy kupionym przez Socale akumulatorze "nówka sztuka"?
A żarówką i woltomierzem taki test może wykonać każdy nawet w Australii i porównać wyniki dzięki forum.

A finalnie 10A przez 5h to prosto licząc wypompowane 50Ah z akumulatora 80Ah. Jakie tu ma teraz znaczenie czy stał na półce dzień czy miesiąc?
Na dobrą sprawę, Socale odpalał silnik upraszczając ledwo "30tką". I to diesla ze świecami żarowymi, które przed zakręceniem też coś wydarły z akumulatora. Świeca żarowa - opornik o też znanej (niektórym) oporności. I też dałoby się oszacować ile kolejnych Ah poszło w pi.du przed finalnym zakręceniem.
Moim zdaniem akumulator jest w porządku.
Teraz go tylko naładować i cieszyć się.

Nie wnikam teraz w szczegóły czy można było do tego samochodu kupić np. 100Ah, czy alternator ma 70A, 90A czy więcej. Bo to już odbiega od głównego tematu.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-01-14, 08:35   


Wszystko się zgadza. :bigok
_________________
Ostatnio zmieniony przez koder 2015-01-14, 10:50, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl szczegóły
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-14, 10:39   

Bardzo ładnie.
Mi tylko brakuje kawałka po lewej rozładowując małym prądem, aby zejść do poziomu, przy którym przetwornica/energoblok (powiedzmy 10,5V - 10,8V w zależności od ustawień i modelu) odetnie całkowicie prunda dla odbiorników.
Ale to sobie sam "dorysuję", bo tu o rozruchowym, a mi się przyda o "domkowym". :mrgreen:
Koder daj jeszcze tą ładowania, bo ja znam, a może się komuś przyda. :-P

Edit: zrobiłeś edit i dodałeś. :mrgreen:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Ostatnio zmieniony przez toscaner 2015-01-14, 11:07, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2015-01-14, 10:44   

toscaner napisał/a:

...
Po jakim czasie to 11,96V ?
No i jakie było napięcie na aku następnego dnia chwilę przed podpięciem do odpalenia?
...


Ten pomiar i wynik był nazajutrz, tuż przed odpalaniem bez podpiętych klem.


toscaner napisał/a:

...
A Socale czego użył? Żarówki (opornica o znanej oporności) i woltomierza. Aha i zegarka. :-P

Zdaje się, że autorowi tematu chodziło o jakiś sposób porównania akumulatorów o tej samej pojemności. W pomyśle z testerem, każdy musiałby mieć identyczny tester.
...
żarówką i woltomierzem taki test może wykonać każdy nawet w Australii i porównać wyniki dzięki forum.

A finalnie 10A przez 5h to prosto licząc wypompowane 50Ah z akumulatora 80Ah.
...
Na dobrą sprawę, Socale odpalał silnik upraszczając ledwo "30tką"
...

Toscaner, ARTYSTYCZNIE zrozumiałeś cel i uniwersalność tego testu. Dzięki.
<piwo>
Każdy znajdzie 120W obciążenia, każdy znajdzie miernik, każdy znajdzie zegarek.
Nic więcej do porównania ze swoim nowo zakupionym (gorszy/zwrot<>lepszy/zostaje) nie trzeba.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2015-01-14, 10:58   

koder napisał/a:

...
Wszystko się zgadza.

Koder przydatne wykresy.
Rozumiem że C to pojemność .
Mamy identyczny bilans pomocno-piwny.
Zatem stawiam z przyjemnością.
:)
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 238/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-01-14, 11:05   

E to 11,96V to spoko. Mój rozruchowy w jednym aucie to dętka, ale i tak lepszy od tego małego, nowego, włoskiego. Jak postoi z tydzień, to sam od siebie ma 11,9V. :haha:
Ale nadal pali od tyku. Włoski 2x wymienialiśmy i po 2 tyg też nie odpala. Już nie chce nam się 3ci raz wymieniać. Aku kupiony we włoskiej sieciówce Risparmio. Przydaje się teraz jako zapas do UPS'a w domu. Sam ups ma zaledwie 7Ah, więc taki klocek to duży zapas. :-P

A w osobówce czasem wrzucam za szybę panel 10W, gdy samochód ma stać np. miesiąc, bo wyjeżdżamy innym. Taki panel, nawet jak nie ma słońca to trzyma okolice 12,2-12,4V. Latem 12,6-13,3V max dobijało w pełniutkim słońcu. Zero regulatorów. Przy takiej mocy panela przetestowałem przez 1,5 roku, że nie ma sensu. A aku palił przy -4C i tak od tyku.
Panel 10W to był koszt 60zł, nowy aku tutaj to ok. 120 ojro (~10x więcej).
Czekam aż padnie całkiem, to kupię nowy. :haha:
Aktualnie więc mam 2 auta na prąd ze słońca. :haha: :haha: :haha:

Całe szczęście, że akumulatory zabudowy w kamperze mam przytargane z Polski, bo na takim włoskim gównie jak to przykładowe kupiliśmy, to bym pewnie nie zrobił nawet testów prądowych z przetwornicą, bo by wcześniej padły. :haha: :haha: :haha:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***