Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Zbiornik LPG

pilocik - 2009-07-22, 21:05
Temat postu: Zbiornik LPG
Kto ma jaki zbiornik do LPG/ jaka pojemność/Za tydzień zakładam instalację do mojego kamperka Peugeota J5, i chcę się dowiedzieć kto ma i jakiej wielkości.
MAREKH - 2009-07-22, 22:09

W moim Fiacie Ducato założyłem 50 l. od BMW,sprowadzonego z Niemiec.Zrobiłem to na wiosnę.instalacja miała dwa lata.Wygoda niesamowita, zatankowałem za 30 zeta i w sumie lodówka, kuchenka i wiosną ogrzewanie chodziło około dwóch tygodni.Jestem przed urlopem,i dopiero po,będę mógł stwierdzić na ile cała butla wystarczy.
pozdrowienia :spoko

eler1 - 2009-07-23, 15:39

Adi napisał/a:
Zysk spory, bo butla 11 kg kosztuje (gaz w butli) 40 zł, a jak ktoś ma mniejsze to jeszcze drożej, bo 3 zł za 1 kg gazu.
Poza wygodą oszczędności też będziesz miał.
jaki zysk policz 11kgx2=22litry po 1,9zł = 41,8zł za butlę
:spoko

StasioiJola - 2009-07-23, 16:43

Tak czy siak - napewno gaz tankowany z dystrybutora do butli wychodzi taniej jak gotowa butla 11-kilogramowa.
JaWa - 2009-07-24, 14:54

Adi napisał/a:
Jak się gdzieś pomyliłem w obliczeniach dajcie znać, bo sam już zgłupiałem :-)

Do tego trzeba dodać różnicę w akcyzie, którą trzeba odprowadzić do skarbówki, inaczej popełniamy przestępstwo skarbowe :haha:

SlawekEwa - 2009-07-26, 11:52

A czy da się zatankować zbiornik 50l, gazem w ilości 50l, bo jak miałem auto na gaz to wchodziło 20% mniej :?:
airgaston - 2009-07-26, 12:35

Da się :rip
Ale jak zrobi się cieplej a w butli nie będziesz miał przestrzeni parowej (ciecz się nie spręża) wzrośnie ciśnienie i będziesz miał bombową rozrywkę :kosa:
Dlatego na stacjach nie wolno napełniać butli 11kg bo byli tacy co lali gaz po brzegi. Wolno max 80%.

ROBRE - 2009-07-26, 22:16

a moze tak?
pilocik - 2009-07-26, 22:26

To jest eleganciaro :spoko
ROBRE - 2009-07-27, 22:52

w makaronach jest samoobsluga.... przewaznie :szeroki_usmiech
TomekW - 2009-07-28, 09:53

ROBRE napisał/a:
w makaronach jest samoobsluga.... przewaznie :szeroki_usmiech

U nas podobno docelowo też ma być.

roger - 2009-07-28, 11:37

Tak czytam te wasze wyliczenia i pozwolę sobie na mała ale istotną uwagę. Pomijając już "taniej drożej" podstawowym błędem popełnianym przez kolegów jest błąd przeliczeniowy objętość / waga !!!
Butla 11kg to nie jest 11litrów gazu.
Nie zagłębiając się w temperaturę i stosunek propanu do butanu w mieszaninie, tak żeby było prościej można przyjąć że :

Gęstość gazu w stanie ciekłym wynosi ok 0,52kg/l. Zatem 1kg gazu to 1,923l !!!!
butla 11kg to 21,23 litra gazu płynnego zakładając że napełniamy ją w 100%.


I w oparciu o to róbcie kalkulację oraz bilans zysków i strat .
Średnia cena LPG w Polsce to 2PLN zatem butla tankowana z dystrybutora to koszt ponad 42PLN a jej wymiana od 36PLN do 45PLN zależnie od regionu kraju i dostawcy.


PS
Gaz z dystrybutora LPG jest droższy bo musi być droższy ze względu na różnice fiskalne, ale użytkowanie takiej (tego typu bo modyfikacje sa niezbędne) instalacji w kamperze jest zdecydowanie wygodniejsze od tradycyjnych butli.
1. Bezproblemowe zaopatrzenie w gaz poza granicami kraju
2. Dotankowanie w razie potrzeby lub na wszelki wypadek
3. Zbiornik pod podłogą i więcej miejsca na bagaż
4. Pojemnośc takich zbiorników jest większa
5. Wielozawór zabezpiecza zbiornik i pozwala na otwarcie dopływu gazu bez konieczności wyjścia z samochodu , niestety cewka jest stale zasilana 12V w czasie otwarcia i to dodatkowy odbiornik prądu

;) Pozdrawiam

roger - 2009-07-28, 12:26

Adi napisał/a:
eler1 napisał/a:
Adi napisał/a:
Zysk spory, bo butla 11 kg kosztuje (gaz w butli) 40 zł, a jak ktoś ma mniejsze to jeszcze drożej, bo 3 zł za 1 kg gazu.
Poza wygodą oszczędności też będziesz miał.
jaki zysk policz 11kgx2=22litry po 1,9zł = 41,8zł za butlę
:spoko


Eler1 nie wiem jak to policzyłeś, bo wg cennika MAREKH 1 litr gazu kosztuje 0,6 zł (50 litrów za 30 zł to 30/50 = 0,6), czyli 11 kg to 22 litry x 0,6 zł = 13,2 (3 x taniej od pełnej butli nawymianę, i 5 x taniej od gazu na wagę do butli turystycznych).
Jak się gdzieś pomyliłem w obliczeniach dajcie znać, bo sam już zgłupiałem :-) :spoko



Do tych wyliczeń się odniosłem ;)
Skoro za 1kg gazu płaciłeś 3PLN to jego litr kosztował z dystrybutora 1,56 a już dawno nie widziałem takich cen.
to ceny min /max w podziale na regiony (brutto)
2009-07-21 Białystok 1,84 1,94
2009-07-21 Bydgoszcz 1,89 2,03
2009-07-21 Gdańsk 1,83 2,04
2009-07-21 Katowice 1,85 1,99
2009-07-21 Kielce 1,89 1,97
2009-07-21 Kraków 1,79 2,09
2009-07-21 Łódź 1,81 1,96
2009-07-21 Lublin 1,80 1,99
2009-07-21 Olsztyn 1,89 2,07
2009-07-21 Opole 1,97 2,03
2009-07-21 Poznań 1,80 1,99
2009-07-21 Rzeszów 1,90 1,99
2009-07-21 Szczecin 1,79 2,07
2009-07-21 Warszawa 1,86 2,07
2009-07-21 Wrocław 1,85 2,05
2009-07-21 Zielona Góra 1,89 1,99

roger - 2009-07-28, 12:38

Uzupełniłem poprzedni post o aktualne ceny i Twoje wyliczenie. Moje są w oparciu o ceny z dnia dzisiejszego. I jakbyś tego nie liczył zawsze gaz z dystrybutora wyjdzie drożej. Tam gdzie LPG jest tańszy tam i wymiana butli jest tańsza.
Dziabong - 2009-07-28, 15:46

Gdyby było inaczej to dlaczego przelewają gaz z butli 11 kg do dużych na stacjach LPG i tankują potem auta? ( podpatrzone w TV )
roger - 2009-07-28, 16:08

Dziabong napisał/a:
Gdyby było inaczej to dlaczego przelewają gaz z butli 11 kg do dużych na stacjach LPG i tankują potem auta?


;) bo lubią ryzyko i lubią się troszkę rozerwać ... ;)


A tak na poważnie koledzy już sama wysokość akcyzy dyskryminuje LPG z dystrybutora jako tańszy nie wiem ile to jest teraz Rozporządzenie Ministerstwa Finansów okreslało wysokość akcyzy gazu stosowanego do zasilania samochodów na poziomie 39gr z litra a gaz do użytku domowego (opałowy i butle) nie był objęty akcyzą.

Zaradek - 2009-07-28, 16:12

ROBRE napisał/a:
w makaronach jest samoobsluga.... przewaznie :szeroki_usmiech


Na wszystkich których tankowałem to jegomość mi tankował gaz. Natomiast nabijanie butli widziałem tu nagminnie. Lekko uchylony bagażnik i wąż z dystrybutora ginący w środku :wyszczerzony:

KrzysF - 2010-02-09, 20:17

To ja odświeżę stary wątek, który jakby nie było dotyczy zbiornika LPG, zadając kilka pytań od siebie.
Zamierzam założyć LPG do swojego wiekowego kamperka. Mam silnik benzynowy 2,3. Mam trzy pytania.

1. Widziałem kampera, w którym instalacje zasilania gazem silnika i pozostałych sprzętów (Truma, kuchenka, etc.) były połączone. Dwie butle jednocześnie tankowane na stacji. Czy spotkaliście się z takim rozwiązaniem i co o tym myślicie? (Mój znajomy gazownik kręci nosem :) )
2. Jaki duży zbiornik polecacie?
3. Co w ogóle myślicie o przerabianiu na gaz takiego starego (32 lata) silnika? Wiem, że wątek się przewijał ale mimo to pytam. Ponoć silniki MB nie lubią gazu.

Wiem, że to w dziale "Nadwozia i zabudowy" ale nie chciałem zakładać nowego wątku :) Zresztą częściowo związane jest to z nadwoziem.

eler1 - 2010-02-09, 20:39

KrzysF napisał/a:
1. Widziałem kampera, w którym instalacje zasilania gazem silnika i pozostałych sprzętów (Truma, kuchenka, etc.) były połączone. Dwie butle jednocześnie tankowane na stacji. Czy spotkaliście się z takim rozwiązaniem i co o tym myślicie? (Mój znajomy gazownik kręci nosem :) )
Twój gazownik ma rację że kręci nosem gdyż do zasilnia silnika jest potrzebny gaz płynny z dołu zbiornika, a do zasilnia urządzeń w kamperze jest potrzebny gaz lotny z góry zbiornika
KrzysF napisał/a:
2. Jaki duży zbiornik polecacie?
90 -105 l minimum to 60l przy spalaniu 20l na 100km masz jakieś 270km zasięgu co w polsce niestanowi problemu ale za granicą bywa różnie
KrzysF napisał/a:
3. Co w ogóle myślicie o przerabianiu na gaz takiego starego (32 lata) silnika? Wiem, że wątek się przewijał ale mimo to pytam. Ponoć silniki MB nie lubią gazu.
Większość samochodów nie lubi gazu a chodzą "martes" ładnych parę tysięcy zrobił takim kamperkiem i sobie chwalił :spoko
SlawekEwa - 2010-02-09, 20:59

eler1 napisał/a:
Twój gazownik ma rację że kręci nosem gdyż do zasilnia silnika jest potrzebny gaz płynny z dołu zbiornika, a do zasilnia urządzeń w kamperze jest potrzebny gaz lotny z góry zbiornika

Polak potrafi 2w1 :roll:

TomekW - 2010-02-09, 21:06

eler1 napisał/a:
Większość samochodów nie lubi gazu a chodzą "martes" ładnych parę tysięcy zrobił takim kamperkiem i sobie chwalił :spoko


KrzysF, proponuję żebyś uderzył do Martesa osobiście - ja przypominam sobie, że mówił coś dokładnie odwrotnego :shock:

ARCADARKA - 2010-02-09, 21:14

Mój Fordzik 2 literki ,mam założony zbiornik lpg 140 litrów pali mi około 20 l / 100km głowica żeliwna i nie mam żadnych problemów , w zimowe dni osłaniam chłodnicę i nie przepala jeśli chodzi o Marcina Ludwika on ma chyba zbiornik 45 litów i to jest problem ,za mały zbiornik ,narzekał że za dużo mu palił, ale po regulacji silnika wszystko ok, nie wiem jak teraz
WINNICZKI - 2010-02-09, 21:16

TomekW, co słychać z filmami? :spoko
eler1 - 2010-02-09, 21:27

Arcadarka martes dołożył drugi zbiornik, a co do problemów to regulacja głowicy pomogła, ale wiadomo każdy sprzęt trzeba remontować wymieniać świece przy gazie trzy razy częściej. Co do zadowolenia to chodziło mi o koszty jazdy wychodzi jak diesel a cisza jak w benzynie :spoko
janusz - 2010-02-09, 21:28

WINNICZKI napisał/a:
TomekW, co słychać z filmami? :spoko

O zbiornikach LPG?

WINNICZKI - 2010-02-09, 21:46

Taak,dokładnie o to pytałem :haha: :haha: :spoko :spoko
TomekW - 2010-02-09, 22:32

... tymi na YouTube? To naprawdę nie ja... :diabelski_usmiech

A na serio - nieźle. Szczegóły piszę na priva, żeby znowu nie offtopiczyć.

KrzysF - 2010-02-09, 23:00

Dzięki za odpowiedzi. Popytam jeszcze Martesa. Jeśli się zdecyduję to założę butlę 110 litrów - walcowa 315mm x 1540mm ze STAKO. Największa średnica jaka wchodzi do tylnego bagażnika i najdłuższa jaką produkują.
Mam jeszcze trochę czasu na przemyślenia bo instalację będę zakładał jak śniegi zejdą. Gazownikowi nie chce się marznąć - kamper nie mieści się w garażu. Jeszcze raz dzięki :spoko

Adampio - 2010-02-24, 15:36

MSZ opinia o rzekomej szkodliwości LPG wynika głownie z braku regulacji instalacji i bardzo dużej liczby oktanowej gazu, przez co nie słychac typowego dla benzyniakow ostrzegawczego dzwonienia. Może byc jeszcze problem z nieutwardzonymi gniazdami zaworowymi z czasów tylko benzyny ołowiowej ale na to są dwie rady: wymienic gniazda na "bezolowiowe" albo cześciej sprawdzać luzy zaworowe.
Co do świec to ja wymieniam raz w roku, razem z olejem, bo koszt swiec jest symboliczny (no chyba że ktos ma silnik dziesięciocylindrowy to wychodzi nieco drożej :) )

sławek w. - 2010-06-29, 21:18

Zamontowałem zbiornik pod samochodem, jednakże potrzebuję pilnie pomocy (niedługo urlop) w zdobyciu przejściówki wielozawór/reduktor, kupić się tego nie da a dorobić nie wiem co i gdzie. Reduktor chcę zamontować obok wielozaworu a dalej gumowym przewodem niskociśnieniowym. Generalnie gazownicy z którymi rozmawiałem robią duże oczy na takie podłączenie i długo trzeba tłumaczyć, że frakcja musi być gazowa i dlatego trzeba rurkę ustawić do góry a nie do dołu.
roger - 2010-06-29, 21:33

Taką końcówkę trzeba dorobić ... ;) każdy tokarz to zrobi to nie prom kosmiczny ... reduktor zamontuj w środku samochodu tam gdzie była butla , miejsce wietrzone i bezpieczne .... rurki od zbiornika masz miedziane czy stalowe ? .... jak miedziane na "beczki" daj tulejki ....
tolo61 - 2010-07-29, 21:25

Witam
Założyłem przed sezonem butlę 53l LPG do zasilania odbiorników gazowych.
Tj, ogrzewaniem, lodówka ,kuchenka.
Rurka pobierająca gaz z dna została ucięta , aby pobierać gaz lotny.
Zatankowałem do pełna.
Do tej pory mam jeszcze gaz .
Ok 5 tygodni stałego korzystania z lodówki/ w czasie jazdy też / z kuchenki bez ograniczeń i okazjonalnie z ogrzewania.
Zamontowaną mam butlę w miejscu butli gazowych.
Tankowanie / nie chciałem aby wiercili w poszyciu / mam w momencie otwarcia ,drzwiczek schowka na butle.
Rurka miedziana doprowadzona do reduktora. Następnie tak jak w oryginale.
Wąż gazowy do rurek stalowych.
Redukcję z rurki miedzianej do reduktora dorabiali mi w Poznaniu.
Jednocześnie mam w tym całym ustrojstwie takie :spoko redukcje, że mogę w dowolnym momencie dołączyć butlę2-3- 5-11l odłączając butlę dużą .
Pozdrawiam

IAAN - 2010-07-29, 21:56

a ja w swoim orginalny zbiornik stacjonarny do gazu 62 litry typu holenderskiego 13 lat po legalizacji wymieniłem na nówkę sztukę też typu holenderskiego (ciężko zdobyc coś takiego w polsce gaziarze rozkładają ręce proponując zbiorniki typowo do samochodów tłumacząc się że nie ma na instalacje holęderską w polsce legalizacji ) ale 70 litrowy robił mi to zakład montujący instalacje gazowe do samochodów i zrobił zle okazało się ze orginał zbiornik był czerwony i chyba raczej do kampera cena nowego przeszło 600 euro i tam była zaznaczona góra zbiornika a nowy był typu samochodowego bez oznaczenia góry i gazownik założył go tak że poierał gaz z dołu czyli płyn na szcęście przed zalaniem gazu sprawdziłem i trzeba było obrócic zbiornik dogóry nogami obyło się bez przeróbek w dalszej części instalacji trzeba było też odwrócic pływak by zamykal podczas napełnienia zbiornik
płacilem coś ok 400 zł

Dembomen - 2010-07-29, 22:17

Hej!
Irek, mam pytanie, a jak zimą, urządzenia działają poprawnie na gazie ?
Hej!

silny - 2017-12-05, 06:39

Zbiornik nowy 300 , zawory 150 , pytanie ile wezmą monterzy. Teoretycznie twój zbiornik nie musi mieć homologacji bo nie służy do napędu więc jeśli kupisz na szrocie za 50 dych z zaworami to też nic złego.

I zrób to na wężach Faro , nie na miedzi!

sławek w. - 2017-12-05, 08:15
Temat postu: lpg
Moje zamówienie wyglądało tak, montowałem sam więc musisz doliczyć koszt montażu, zabrakło mi paru metrów przewodu.
gryz3k - 2017-12-05, 08:28

Alan napisał/a:
Odświeżam temat....tyle się naczytałem na temat LPG, ale wszytko dosyć stare i pewnie mało już aktualne?
Czy może ktoś polecić miejsce, gdzie dokonam montażu i podłączenia zbiornika na LPG (zamiast obecnych butli 2 x 5 kg) do mojego nowego nabytku fiat ducato blaszak? Najlepiej okolice Warszawy.
Ani się na tym nie znam, ani nie chcę tego poznawać. Wolę zlecić sprawę fachowcom!
A tak w ogóle nigdzie nie doszukałem się "ile cała instalacja kosztuje"? :spoko


Gadałem o temacie z gazownikiem przy Patriotów /na terenie Fali między Miedzeszynem a Falenicą tam gdzie myjnia itp./ Moje plany się zmieniły ale wyglądało na to, że wiedział jak ogarnąć temat.

tolo61 - 2017-12-05, 10:28

Hej Jako ze uzytkuje od ladnych paru lat tego typu zbiorniki w swoich wynalazkach chce podzielic sie tym co najwazniejsze Nie chce niczego innego Wygoda wygoda wygoda Raz zatankowany wiosna mi wystarcza na caly sezon Ogrzewanie kuchenka lodowka grill zewnetrzny bojler Obecnie zbiornik 60 l Niestety nikt mi nie powiedzial a ja sam nawet o tym nie pomyslalem... filtr gazu ... teraz wiem i chce byscie Wy tez o tym wiedzieli MUSI byc filtr gazu Mnie to kosztowalo trzy reduktory po ok 70 zl sztuka oraz dwa zawory elektromagnetyczne do ogrzewania Truma 2400 po ok 500 zl sztuka / w tym modelu sa cholernie czule na jakosc i zanieczyszczenie gazu/ Minusem jest wygospodarowanie miejsca reszta jak dla mnie tylko plusy .
silny - 2017-12-05, 10:55

święte słowa , zapomniałem o tym a w Jumperze miałem :oops: :roll:
Roberto - 2017-12-05, 11:24

Ja się przymierzam do tematu...
Jakiś czas temu wyjąłem koło zapasowe spod auta i wożę w garażu.
Dostęp do zapasu był skomplikowany, jednakże na butlę gazową miejsce w sam raz :ok
Nawet byłem już w tej sprawie u gazownika.
Obejrzał i stwierdził, że to dobre miejsce :!:

andi at - 2017-12-05, 14:03

Alan tu wszystko kupisz do montażu i nawet redukcje do tankowania na Europe
Gościu przy tel. jest kumaty :spoko
https://www.agsiedlik.pl/

Koszt około 600-700 zł.

Roberto i co tam za zbiornik będziesz wkładał . Tez już myślę o zamawianiu całej instalacji
Koledzy doradźcie jaki zbiornik i gdzie ?

Roberto - 2017-12-05, 17:45

andi at napisał/a:

Roberto i co tam za zbiornik będziesz wkładał ?


Myślałem zbiorniku toroidalnym, podobnym do tych jakie wkłada się w osobówkach w miejsce koła zapasowego :chytry
Na aukcjach znalazłem takowe również w wersji "zewnętrznej" - mają wyjście na zewnątrz i mocowania, aczkolwiek skoro wielkość jest taka sama jak koło, więc idealnie będzie pasować w oryginalny kosz :bajer

Pojemność 60 litrów (użytkowa 48 litrów) - w zupełności wystarczy :ok

drwoy - 2017-12-05, 18:38

Mam zbiornik 40 litrów czyli 32 do zużycia. Super sprawa na wyjazdach dalekich. Odpada problem wymiany butli, przejściówek i innych.
Niestety jak kolwiek była by duża butla zawsze bedzie mało. Jestem w Austrii i zużyłem cała butle w niecały tydzien, przy temperaturach kilkanaście stopni na minusie. Jest tu problem z dostępnością autogazu, Austriacy nie zawracają sobie głowy przeróbkami. Na stacjach odsyłają do Niemiec.
Podsumowując, jestem zadowolony z takiego rozwiązania i polecam.

andi at - 2017-12-05, 20:58

Tez myślę o takim ale ja nie mam kosza . Jak wejdzie pomiędzy ramę to reszta pikuś
Myślę o doprowadzeniu na elastycznym przewodzie

Derys - 2017-12-05, 21:09

Mi do Boxera L3H2 montował frólik, / Paweł/ z Jędrzejowa. Ma doświadczenie, robi to bezpieczne. Pozdrawiam
kisielak - 2017-12-05, 21:19

a ma ktoś takie rozwiązanie jak na stronie 1 zademonstrował ROBRE. . Nie powiem, wygodne bez specjalnych przeróbek można zamontować jedynie gniazdo na zewnątrz i zostawić zwykłą 11 kg butlę . Można jedynie wstawić zawór bezpieczeństwa na wypadek niekontrolowanego wzrostu ciśnienia.
Socale - 2017-12-05, 22:33

Alan napisał/a:

Ciekawy jestem, gdzie udało Ci się umiejscowić ten zbiornik, w Ducato?

A to widział:
Ducato2 http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=24244
W obecnym też będę wstawiał bo mam już po gwarancji, również miejsce podobne, bodaj 1 poprzeczka bliżej przedniej osi, dużo miejsca, gdzieś miałem fotkę ale nie mam.
Uzyskam świetnie wentylowany box po 2 butlach 11kG na brudne graty - tego mi potrzeba. Będzie miejsce na lewarek, narzędzia, gaśnicę śniegową 6kG, silnik i zbiornik do pływadła itp. Albo... przeniosę tam klimę, opcjonalnie.
.
Nie odważę się wstawiać filtra przed reduktorem ze względu na ciśnienie. Do reduktora będę robił bez żadnych złącz a za reduktorem nie ma sensu. Filtr wg mnie zbędny, stosuje ktoś między zwykłą butlą a reduktorem? Niech ktoś powie że w butli 11kG jest czysto ;)
Zużycie 1 zbiornik gazu /sezon to nie ten przemiał co w osobówce.

amples - 2017-12-05, 23:20

Socale napisał/a:
Niech ktoś powie że w butli 11kG jest czysto

Nie raz wylewałem z pustej bez gazu , śmierdzący , rdzawy płyn .

silny - 2017-12-06, 06:50

Pamiętaj o przewodach elastycznych , nie miedż :!:
Skwarek - 2017-12-06, 07:49

silny napisał/a:
Pamiętaj o przewodach elastycznych , nie miedż :!:


A dlaczego ma nie mieć "miedź"?

:spoko

amples - 2017-12-06, 08:39

No właśnie dlaczego Faro ,
po za tym że faro łatwiej się profiluje,skręca (idioto-odporne)

Socale - 2017-12-06, 10:35

amples napisał/a:
No właśnie dlaczego Faro ,
...

Metale podczas rezonansów najnormalniej pękają, rozszczelniają. Miedź też bo miękka jest.
Owszem stosuje się, ale trzeba tak umocować i w takich punktach, żeby rezonanse wykluczyć, więc robią to fabryki albo ludzie którzy rozumieją to zagadnienie.
Faro tego tak bardzo nie wymaga i łatwo się kształtuje.

amples - 2017-12-06, 10:57

Socale napisał/a:
odczas rezonansów pękają, rozszczelniają. Miedź też bo miękka jest

Przypadkiem nie miałeś jakiegoś rezonansu w głowie ?
Dla amatorów faro jest lepsze ze względu na łatwość montażu ,
ale miedz jest trwalsza .
Podpal sobie kawałek Faro to zobaczysz jak się ładnie topi jak reklamówka z biedronki .

Socale - 2017-12-06, 11:13

amples napisał/a:
...
Przypadkiem nie miałeś jakiegoś rezonansu w głowie ?
...

Miałem, jak mnie Ewa czajnikiem w łeb za niewiedzę zdzieliła.
:)
Rezonans mechaniczny: http://sciaga.pl/tekst/75...ans_mechaniczny

Skwarek - 2017-12-06, 11:16

No więc właśnie chyba te rezonanse to przesada. Miedź jest w fabrycznej plastikowej otoczce doskonale tłumiącej drgania, a często prowadzi się je jeszcze w peszelkach. Stalowe gołe przewody hamulcowe są bardziej podatne na drgania i jakoś prędzej przerdzewieją niż pękną od drgań.
Przewód miedziany jest bardziej odporny, trudniej jednak go uszkodzić, przegrzać, załamać itp. Sztywniejszy, więc nie potrzeba jakichś ekstra mocowań np: reduktora czy innej armatury. Miedź ma więcej zalet niż wad.

Mam na myśli przewód prawidłowo umocowany i ukształtowany.

:spoko

Comsio - 2017-12-06, 16:44

Montowalem miedz w osłonie plastycznej, wyjście z trujnika lodówki, do grila już 4 sezony jest :ok
CORONAVIRUS - 2017-12-06, 16:52

Comsio napisał/a:
, wyjście z trujnika


jak wygląda taki "trujnik" ?

Flag - 2017-12-06, 16:58

BIORCA napisał/a:
Comsio napisał/a:
, wyjście z trujnika


jak wygląda taki "trujnik" ?


chyba tak : trujnik

SlawekEwa - 2017-12-06, 17:01

BIORCA napisał/a:
jak wygląda taki "trujnik" ?

tak :dyskusja:

silny - 2017-12-06, 17:05

faro dla tego żeby wykluczyć drgania zbiornika względem zabudowy , nie zawsze jest to połączenie idealne.

nie widzę wad faro oprócz łatwopalności ale co to za argument :roll: jeśli pali się rurka to znaczy że kamper też :ok :haha:

jest dość znacznie idiotoodporna i po latach powiem że to jest to :!:nie widziałem awarii faro nawet opartej o elementy zawieszenia i teraz dajmy tam miedziankę :roll:

CORONAVIRUS - 2017-12-06, 17:06

Flag napisał/a:
BIORCA napisał/a:
Comsio napisał/a:
, wyjście z trujnika


jak wygląda taki "trujnik" ?


chyba tak : trujnik


i do niego Comsio podłączył ...teraz rozumiem, dzięki :)

silny - 2017-12-06, 17:11

dość ostatnio delikatniejesz lub po prostu SKS :diabelski_usmiech bo rok do tyłu byłoby inaczej


:-P

trójnik miedziany występuje w wersji fi 6 , 8 oraz faro 6 i 8 :idea

CORONAVIRUS - 2017-12-06, 17:16

silny napisał/a:
dość ostatnio delikatniejesz lub po prostu SKS :diabelski_usmiech bo rok do tyłu byłoby inaczej


:-P

trójnik miedziany występuje w wersji fi 6 , 8 oraz faro 6 i 8 :idea


...a to Comsia to jest fi ile ???

zbyszekwoj - 2017-12-06, 17:18

BIORCA napisał/a:
Comsio napisał/a:
, wyjście z trujnika


jak wygląda taki "trujnik" ?



Wiadomo , że gas jest trujący, to trujnik truje. :upss

robba - 2017-12-06, 17:24

Socale napisał/a:
...Nie odważę się wstawiać filtra przed reduktorem ze względu na ciśnienie. Do reduktora będę robił bez żadnych złącz a za reduktorem nie ma sensu. ...

chyba troszkę przesadzasz. W każdym samochodzie jest przed reduktorem i jakoś wytrzymuje ciśnienie.

CORONAVIRUS - 2017-12-06, 17:28

robba napisał/a:
Socale napisał/a:
...Nie odważę się wstawiać filtra przed reduktorem ze względu na ciśnienie. Do reduktora będę robił bez żadnych złącz a za reduktorem nie ma sensu. ...

chyba troszkę przesadzasz. W każdym samochodzie jest przed reduktorem i jakoś wytrzymuje ciśnienie.


Też mam przed reduktorem filtr ale to inny typ , ciśnieniowy do frakcji płynnej , sprawdza się z frakcją lotną też od 3 lat .

Comsio - 2017-12-06, 19:07

Ale wy jesteście :mikolaj
Comsio - 2017-12-06, 19:11

Ale wy jesteście nie kumate :bajer :mikolaj to miałem na myśli http://beszamel.se.pl/jak...i-piataki,4104/
robba - 2017-12-06, 19:13

Comsio napisał/a:
Ale wy jesteście nie kumate :bajer :mikolaj miałem to na myśli. miod-pitny-trunek-naszych-dziadkow-i-jego-lecznicze-w


Aaaaa, teraz rozumiem... właśnie degustujesz... :diabelski_usmiech

Socale - 2017-12-06, 20:58

BIORCA napisał/a:
robba napisał/a:
Socale napisał/a:
...Nie odważę się wstawiać filtra przed reduktorem ze względu na ciśnienie. Do reduktora będę robił bez żadnych złącz a za reduktorem nie ma sensu. ...

chyba troszkę przesadzasz. W każdym samochodzie jest przed reduktorem i jakoś wytrzymuje ciśnienie.


Też mam przed reduktorem filtr ale to inny typ , ciśnieniowy do frakcji płynnej , sprawdza się z frakcją lotną też od 3 lat .

Sądziłem że mowa była o filtrze takim jak za parownikiem się stosuje w istocie do lotnej.

tolo61 - 2017-12-06, 22:26

Hej
Tak apropo to gaz w kamperze powinien być prowadzony rurkami STALOWYMI ... nie miedzianymi czy też faro...
U mnie mam ....wszystkie trzy wersje :oops:
Wybór miejsca świadomy bo kamperujemy zimą, a w zamocowanym pod autem były by problemy z zamarzaniem gazu . Tu są wyeliminowane
Oczywiście są w podłodze dwa otwory średnicy 120 mm ..gdyby ktoś się pytał :-P
Ktoś się pytał gdzie mam zbiornik gazu...
Tutaj :-P

robba - 2017-12-07, 01:05

tolo61 napisał/a:
Hej
Tak apropo to gaz w kamperze powinien być prowadzony rurkami STALOWYMI ... nie miedzianymi czy też faro...

ale "bo tak" czy jest może jakiś powód?

robba - 2018-02-05, 09:40

siakieś nowe rurki się pojawiły zamiast faro.
http://www.phjacus.pl/N88...-DN8-p3458.html
dlatego ponawiam pytanie, dlaczego
tolo61 napisał/a:
... gaz w kamperze powinien być prowadzony rurkami STALOWYMI ... nie miedzianymi czy też faro...


silny napisał/a:
a czym od faro się różni :?: bo nie widzę :-/

pewno ceną...
Ale bardziej mi chodzi o to dlaczego ich nie stosować

silny - 2018-02-05, 13:31

a czym od faro się różni :?: bo nie widzę :-/
tolo61 - 2018-02-05, 18:34

Hej
Będąc u Duniego po klamoty dowiedziałem się że nie można prowadzić gazu w przyczepie lub kamperze rurami miedzianymi lub faro . Kupiłem zatem stalowe
Dlaczego ??? nie wiem Piszę tylko o tym co słyszałem W przepisy się nie zagłębiałem bo próbując coś znaleźć na ten temat poległem .
Poprowadziłem u siebie stalowymi i częściowo faro bo wygodniej .
Skoro są do gazu to dlaczego nie
:spoko

Socale - 2018-02-05, 20:05

Tolo, ja ostatnio też wstawiałem zbiornik lecz pod podłogą. Bedzie dogrzewany nadmuchem ale nie o tym chciałem.
Tankowanie i pobór zrobiłem na faro ale podłączyłem się do istniejącej instalacji stalowej też jeszcze pod podłogą. Nad podłogą jest fabrycznie nie tykane.
.
U Ciebie widzę że ułożyłeś zbiornik w/zaworem do góry, czy skorygowałeś rurkę poboru i pływaka - ten ma wpływ na tankowanie, a dokładniej zamyka tankowanie w okolicach 80% napełnienia.
Zapewne o tym wiesz , ale tak tylko podsunę byś nie zapomniał o tych istotnych szczegółach.

Kosmita - 2020-04-05, 12:24

Mam pytanie w temacie zbiorników. Czy po upływie 10lat wymieniacie swoje tak jak robi się w osobówkach?
Temat LPG był wałkowany na okrągło, ale odpowiedzi/wypowiedzi na ten temat nie znalazłem.

Socale - 2020-04-05, 14:57

W żadnym z 3 moich kamperów zbiornika nie wymieniałem bo nie doczekałem.
Gdybym doczekał, wymieniłbym w pasującej mi chwili tylko dla spokojności pod skalpem bo cena raz na 10 lat jest zauważalna z pułapu przeciętnej dniówki.
Diagności tych instalacji nie weryfikują gdyż nie służą do napędu pojazdu.

smok_wawelski - 2020-04-05, 20:37

Kosmita napisał/a:
Czy po upływie 10lat wymieniacie swoje tak jak robi się w osobówkach?
Zbiornik LPG niezależnie gdzie i jak jest zamontowany jest urządzeniem poddozorowym - z mocy prawa i przepisów o dozorze technicznym niezależnie od tego czy stanowi on zbiornik paliwa dla silnika czy zbiornik dla ogrzewania czy kuchenki w kamperze lub przyczepie. Każdy zbiornik cisnieniowy w tym zbiornik LPG zamontowany jako zbiornik do pogrzewania w kamperze ma określona tzw. legalizacje pierwotna od producenta - po upływie terminu tej legalizacji nie może być legalnie użytkowany.
W przypadku zbiorników przewoźnych - samochodowych po 10 latach następuje rewizja TDT lub wymiana. Jeżeli rewizja TDT daje wynik pozytywny zbiornik może być używany dalej. Inspektor DT podczas wykonywania rewizji zbiornika może zalecić dodatkowe badania w celu sprawdzenia jego stanu - nie spotkałem sie aby miało to miejsce przy rewizji zbiorników samochodowych. TDT w protokole z rewizji określa czas dalszego użytkowania zwykle jest to 5 lat lub wynik negatywny, w przypadku wyniku negatywnego zbiornik nie może być użytkowany.
Żaden inny organ o ile nie posiada upoważnienia/uznania odpowiedniego DT nie jest uprawniony do przeprowadzania rewizji zbiorników ciśnieniowych ani wykonywania ich badań w tym zbiorników LPG podlegających dozorowi technicznemu z mocy prawa.
Przepisy szczegółowe określają co jest zbiornikiem ciśnieniowym a co nie - każdy zbiornik LPG jest zbiornikiem podlegającym okresowym rewizjom.
Diagnosta SKP nie ma uprawnień do dokonywania rewizji zbiornika - sprawdza tylko czy zbiornik ma aktualna ważność potwierdzona legalizacja pierwotną lub przedłużona rewizją TDT

Kosmita - 2020-04-05, 21:04

Znalazłem na stronie firmy specjalizującej się w obsłudze zbiorników LPG, że wykonują legalizacje takowych i jeśli stan techniczny na to pozwala mogą mieć one przedłużoną legalizacje na kolejne 10 lat. Zbiornik LPG może być wg nich wykorzystywany do 20 lat.
Pytam bo noszę się z zamiarem zakupu kampera, w którym jest instalacja LPG do zasilania zabudowy i chyba 10 lat ma już przekroczone.

smok_wawelski - 2020-04-05, 21:12

Może tak być - jeżeli DT udzielił im uznania na tę czynność - Czy f-ma ma uznanie można sprawdzić w DT -
Podobnie jest z badaniami - aby labo w którym pracuje mogło wykonywać badania zbiorników i nie tylko mamy uznanie i UDT i ASME inaczej moglibyśmy badać jedynie płoty a nie zbiorniki, kotły w elektrowniach, turbiny dźwigi itp.... :)
Realnie przy zbiornikach LPG samochodowych wygląda to tak że f-ma demontuje i przyjeżdża inspektor DT załatwiając kilka zbiorników na raz - godzina czynności dozorowych jednak trochę kosztuje :) .
Czas tak jak pisałem - nie ma nigdzie powiedziane - to inspektor DT określa czas do następnej rewizji moze to być zarówno 1rok jak i 10lat - zwykle jest to 5lat byc może że max. to 20lat - nie wiem bo obecnie nie badam takich zbiorników.
Pisze celowo DT a nie TDT bo nie wszystkie zbiorniki podlegają TDT
Na co dzień współpracuję z DT obecnie mam do czynienia z duzo większymi zbiornikami ale moje info możesz traktować poważnie.

edycja to tylko zauważone literówki - treść nie zmieniona

andi at - 2020-04-05, 21:29

Podsumowując to.Stać cie na kampera to na nowy zbiornik też do własnego bezpieczeństwa :spoko
smok_wawelski - 2020-04-05, 21:31

Też miałem edytnać i to dopisać
Oprócz przepisów DT - wskazana przecież jest zdrowa logika i sprawdzanie w jakim stanie jest zbiornik i szkoda zabawy z DT jeśli widać na oko ze zgnity.
Nie chciałbym podważać kompetencji DT ale w sumie sama rewizja bez przeprowadzenia badań wg mnie jest kontrowersyjna. A sorry przecież nie bez badań bo przecieź bo podczas rewizji jest wykonywane badanie VT i próba ciśnieniowa wiec może bez badań nieniszczących będzie właściwszym stwierdzeniem. I wsio cacy tylko koszt tych badań byłby większy od ceny zbiornika - wiec ma to sens w badaniu zbiorników ale nie samochodowych LPG.
Widziałem w swojej praktyce zawodowej zbiorniki zeżarte i wytrzymujące próbę ciśnieniowa oraz przechodzące badanie LT ale co będzie jutro gdy ruda zje jeszcze trochę ?

Socale - 2020-04-05, 21:33

Krzysiu, bardzo wyczerpująco rozwiałeś wątpliwości.
Jestem z Ciebie dumny <piwo>
Dla zgodności z Prawem i własnej spokojności warto po prostu kupić nowy identyczny lub inny lepiej pasujący/większy ect zbiornik.
Dla określenia podaje się średnicę i pojemność a długość wychodzi sama z wyliczeń. np 27cm/55litrów to zbiornik akurat mój aktualnie zamontowany.

Rysiu78 - 2020-04-05, 21:36

Mi przedłużyli ważność butli LPG o 7 lat.
smok_wawelski - 2020-04-05, 21:48

Zero problemów mam to w paluchu - dzięki za uznanie Wojtek, oj napatrzyłem sie napatrzyłem na różne wynalazki :)
Pół życia w pracy związanej z cisnieniówką poddozorową i badaniami NDT - robi swoje :)
Teraz to nawet "kampera" mam w NDT :) mobilne labo też jest :) zal tyłek ściska że taka baza tyra w NDT a ja marna puszkę muszę klecić :)
Na focie Poronin badanie gazociagu było - badania jak badania ale jak fajnie sobie Hiluxem od gazowników po Dunajcu pojeździłem bo "kampera" trza było na drugim brzegu zostawić nie dałby rady - sama radocha była :)

Milki - 2020-04-09, 21:22

Nabyłem kampera z zewnętrzną cylindryczną butlą holenderską. Zasila lodówkę i Trumę 6002. Pewnie ma już powyżej 10 lat a i tak nie ma do niej papierów...
Poszukałem więc zbiornik zewnętrzny cylindryczny (wrzucam przykładowy link)
https://allegro.pl/oferta/gzwm-60-300-60l-butla-cylindryczna-bez-ramki-2020-8932057115

Ale podobno to nie rozwiąże mi sprawy bo zawory mam jakieś holenderskie i nie będą pasować a po za tym nie będzie dobrze bo ten zbiornik jest przeznaczony do pobierania fazy ciekłej a ja potrzebuję gazową (?)...
Przerabiał ktoś ten temat i może ktoś podpowiedzieć jak to ogarnąć?

Dodam że system jest zrobiony tak że z butli gaz zasila rozdzielacz do którego jest też przyłącze zwykłej butli 11 kg. Zatem bez problemu mogę korzystać z jednego lub drugiego zasilania. Być może zrobiono tak aby zimą ogrzewać propanem z butli 11 kg?

amples - 2020-04-09, 21:55

Milki napisał/a:
bo zawory mam jakieś holenderskie i nie będą pasować a po za tym nie będzie dobrze bo ten zbiornik jest przeznaczony do pobierania fazy ciekłej a ja potrzebuję gazową

Nie butla decyduje o tym , jaką fazę pobierasz . :spoko

Socale - 2020-04-10, 22:07

Milki napisał/a:
Nabyłem kampera z zewnętrzną cylindryczną butlą holenderską.
...
Pewnie ma już powyżej 10 lat a i tak nie ma do niej papierów...
Poszukałem więc zbiornik zewnętrzny cylindryczny
...
to nie rozwiąże mi sprawy bo zawory mam jakieś holenderskie i nie będą pasować a po za tym nie będzie dobrze bo ten zbiornik jest przeznaczony do pobierania fazy ciekłej a ja potrzebuję gazową (?)...
Przerabiał ktoś ten temat i może ktoś podpowiedzieć jak to ogarnąć?
...

Holenderski system, to kilka różnych zaworów z osobna. Jeden od tankowania, jeden od pobierania, jeden od bezpieczeństwa i każdy jeden od czego innego.
W PL i zbiorniku jaki zakupiłeś stosuje się wielo zawór, czyli wszystkie te holenderskie są zawarte w jednym.
Ten temat znam od podszewki, jak będziesz się nudził to zapraszam do lektury ze zdjęciami:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=33842

Milki - 2020-04-12, 21:18

Socale napisał/a:

Ten temat znam od podszewki, jak będziesz się nudził to zapraszam do lektury ze zdjęciami:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=33842

Wybacz kolego ale przebrnąłem przez pierwsze 3 strony miałkiej prowadzącej do nikąd puki co dyskusji na temat dozoru i homologacji i obawiam się że będę jednym z tych którzy jeżdżą ze starym nielegalizowanym zbiornikiem bo boją się że trafią na ........ gdy będą chcieli to zalegalizować....
Beton to mało powiedziane. Skąd się tacy biorą?
Jak tylko jest jakakolwiek szansa zablokować człowieka który chce coś zrobić, zmienić, osiągnąć to tak będą utrudniać aż to pier.. i wyemigruje albo szlak jasny go trafi...
Oczywiście wszystko to w trosce o jego dobro i zdrowie itd.
Kolejnych 30 stron po prostu mogę nerwowo nie wytrzymać tym bardziej że aktualne pomysły Policji czerpiącej pełnymi garściami z działań jej poprzedniczki już wystarczająco doprowadzają do wkur....
Reasumując bez czytania pozostałych stron zgaduję:
Potrzebuję kompletny zbiornik i wielozawór i zmodernizować to tak aby czerpało fazę gazową a nie ciekłą.
Czyli wystarczy mi pierwsza strona wspomnianego wątku.
Jeżeli jest coś jeszcze to proszę ewentualnie o krótkie dwa zdania.
Jak nie to kiedyś doczytam albo z lokalnym gazownikiem ustalę bo przecież ręce opadają.


Tym niemniej dziękuję za odzew :)

Suliki - 2020-04-13, 12:51

Tak, to jest to co potrzebujesz, ja jeszcze wstawiłem filtr od wózka widłowego za 90 PLN na wyjściu . Nie mam problemu z zapchanymi dyszami . Jak chcesz więcej info pisz na prywatnego.
waldirs - 2020-11-05, 23:28

WITAM
W zamontowanym gazie w kamperku mam nierozwiązany problem kontroli ilości gazu.
Ślęczę już któryś dzień nad poszukiwaniem rozwiązania i się okazuje, że nie jest to prosty problem.
Chodzi mi o dwa problemy:
1. z uwagi na dość duży pobór prądu (ok. 11 W) chciałbym wyłączyć elektrozawór, bo przypuszczam, że w tej instalacji nie jest mi potrzebny; mam po drodze 3 zawory więc jest w miarę bezpiecznie;
2. drugi problem istotniejszy to jak wykonać taką instalację, aby wewnątrz mieć kontrolę poziomu gazu w butli cylindrycznej 70 l. zamontowanej pod kamperem. Mam tam wielozawór Tomasetto i czujnik PW3. Wskazówka się porusza zgodnie z położeniem pływaka ale z dwóch przewodów nic nie wychodzi - ani Ohmy, ani nie ma różnicy napięcia przy przyłożeniu +12 V przy poruszaniu magnesem z drugiej strony (strzałka się przestawia).
Zakupiłem taki wskaźnik procentowy z łodzi od gazu sterowany 0 - 90 Ohm, ale chyba musze zmienić czujnik.
Jakie macie Koledzy rozwiązania w tym temacie?

Pozdrawiam

Suliki - 2020-11-06, 09:37

Cześć

Elektrozawór - jest na forum kilka propozycji jak w prosty sposób zmniejszyć pobór prądu elektrozaworu, poszukaj. Mam tak zrobione i jest OK.

Opisałem też kiedyś czujnik który śledzi położenie wskazówki na zaworze ( magnetycznie ) i prosty układ który przekłada to na wskaźnik ledowy. Jest trochę zabawy z pierwszym ustawieniem ale potem działało bezproblemowo. Też jest gdzieś w moim postach. Jak znajdę to podeślę

waldirs - 2020-11-06, 12:25

Suliki napisał/a:
Cześć

Elektrozawór - jest na forum kilka propozycji jak w prosty sposób zmniejszyć pobór prądu elektrozaworu, poszukaj. Mam tak zrobione i jest OK.

Dzięki Kolego.
Ale zastanawiam się jaki praktyczny sens ma działanie tego elektrozaworu w przypadku gdy za nim w wielozaworze jest zawór ręczny, dalej za monoreduktorem mam zawór oraz trzeci jest na rozdzielaczu do urządzeń. To jest nowy kamper z lodówką przełączaną automatycznie (w czasie jazdy z 12 V), nowoczesna Thruma chyba też ew. gdy ustawiona niższa temperatura na piecu niż ogrzewanie samochodowe to też się nie włączy ... więc ???
Czy może jest jakieś inne zagrozenie o którym nie wiem?
Zamierzam zdemontować z zaworu tłoczek.

Pozdrawiam

Suliki - 2020-11-06, 13:03

Cześć

Elektrozawór na butli odcina gaz w najbezpieczniejszym miejscu... jak go zdemontujesz to w przypadku jakiegoś uszkodzenia instalacji od butli do pierwszego zaworu cały gaz butli wycieknie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group