Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Czy podłączenie 230 V ładuje obie baterie?

Kazik II - 2007-05-01, 21:42
Temat postu: Czy podłączenie 230 V ładuje obie baterie?
Pytanie jak w temacie - może trochę dyletanckie. Rozładowałem akumulator główny-rozruchowy - myślę sobie drobnostka, podłączyłem 230 V do gniazda i poszedłem spać. Na drugi dzień się zdziwiłem, bo rozrusznik ani ani. Dopiero musiałem podłączyć zewnetrzny prostownik aby naładować. Instalacja elektryczna jest oryginalna - Hymer alkowa 1990r, wiem że bateria pomocnicza na pewno jest ładowana. Czy w oryginalnej instalacji wbudowany prostownik ładuje również baterię główną?
janusz - 2007-05-02, 15:57

Nie ładuje.
Fabryka która buduje nadwozia stara się nie ingerować w instalacje będące wyposażeniem podwozia. To jakby dwie osobne sprawy. Chodzi przede wszystkim o sprawy serwisu i gwarancji na samochód, bo jest to sprawa wytwórni samochodów (podwozi) . Nadwozie szczególnie kempingowe to inna sprawa i kto inny to serwisuje i robi obsługę gwarancyjną.

Jerzy - 2007-05-02, 20:14

Kazik II napisał/a:
Czy w oryginalnej instalacji wbudowany prostownik ładuje również baterię główną?


Niektóre zasilacze, wbudowane w instalację samochodu - ładują, np. takie, jak ten na zdjęciu.

Przy średnio rozładowanych akumulatorach (jeden rozruchowy - samochodu i dwa żelowe - kampera), przez ok. 2 godziny od podłączenia 230 V ładowane są tylko akumulatory żelowe. Później, po zwiększeniu oporności wewnętrznej ładowanych akumulatorów żelowych, zaczyna być równocześnie ładowany akumulator rozruchowy.

Dodano:

Zapomniałem napisać, że wszystkie akumulatory ładowane są również z drugiej strony, tzn. z alternatora. Będące funkcją napięcia prądy ładowania, ustawiane są automatycznie dla każdej baterii odzielnie.

Sygnał napięcia wzbudzenia alternatora (D+) ma zabezpieczać urządzenie w czasie pracy silnika przy podłączonym zasilaniu zewnętrznym 230 V, jednakże z powodów o których dżentelmeni nie mówią, przeprowadzanie tego eksperymentu nie jest zalecane...

Pozdrawiam, Jerzy

bszary - 2007-05-20, 18:34

Ja mam w moim kamperze `87 oryginalny przełącznik do ładowania akumulatora rozruchowego lub wewnętrznego. Znajduje się on w zestawie wyłączników nad kuchenką gazową. Oczywiście na postoju po podłączeniu 230V. Jeżeli któryś z nich jest zbyt mocno rozładowany to wtedy świeci pulsacyjnie dioda ostrzegawcza.
kazbar - 2007-05-21, 08:49

Ja zamontowałem sobie na stałe taki zwykły "supermarketowy" prostowniczek. Rozciąłem jeden z przewodów (+) i przykręciłem przełącznik od lampki nocnej. Prostowniczek ładuje mi oba akumulatory na raz (mam zamontowane jeden nad drugim za siedzeniem kierowcy). Jeden kabelek podłączyłem do minusa dolnej baterii a drugi do plusa górnej.
Gdy podłączę się do prądu, to robię pstryk przełącznikiem i nie tylko mam ładowanie ale też 12V z prostownika na wszystkie urządzenia. Elektrykiem nie jestem ale skoro do tej pory mój kamper się jeszcze nie zapalił a akumulatory nie rozładowały to znaczy że chyba mi się udało.

EwaMarek - 2007-06-20, 16:12

ładują się oba akumulatory

ja w swoim kamperze mam sterowanie na stycznikach i po podłaczeniu 230v układ sam się załącza na akumulatory. Podobnie jest przy ładowaniu z alternatora. uklad steruje samoczynnie ładując akumulator samochody i części mieszkalnej.

jak kupiłem autko to nie działał ten układ poprawnie, szkopy go omineły monyując jeden stycznik taki dziwny bo wpięte są dwa akumulatory i masa wzależności jak jest większe napięcie na jednym to się załącaa i łduje drugi - tak mi się wydaje.

cos takiego możesz założyć.

Marek

Mirekaszub - 2007-10-22, 15:12

Witam,

Jak widać jestem początkującym kamperfanem ( nie mylić z pancerwagen) chociaż już zaliczyłem „Smoka”.
Mam nastepujacy problem i proszę o pomoc.
Mam 3 akumulatory: oświetlenie części mieszkalnej i rozruchowy pod maską oraz żelowy ładowany solarem.
Nie ma energobloku.


1. Ładowanie obydwu akumulatorów ( oświetlenie części mieszkalnej i rozruchowego zamontowanych pod maską) gdy podłaczone 220V. Jak to zrealizować gdyż teraz ładowany jest tylko ten do oświetlenie a chciałbym doładowywać również zimą rozruchowy
2. Podłączenie akumulatora żelowego ( ładowanego przez solar ) aby oświetlał część mieszkalną razem z akumulatorem zamontowanym pod maską lub w zastępstwie gdy ten zwykły ma słabe napięcie. Teraz akumulator żelowy od solara nie jest podłaczony do żadnych odbiorów. Poprzedni właściciel uzywał go prawdopodobnie tylko do TV. Jak to zrobić aby w czasie jazdy nie ładował się żelowy gdyż prawdopodobnie nie można a i chyba nie trzeba ładować go alternatorym gdy ładowany jest z solara.

hubert - 2007-10-22, 21:44

Punkt 1. jest raczej łatwy do osiągnięcia.
Nie łączyłbym obydwu akumulatorów na czas ładowania z sieci. Mogłoby to doprowadzić do przepływu znacznego prądu wyrównawczego przy nierówno rozładowanych akumulatorach.
Moje rady:
1a. Chyba najprostsze rozwiązanie to drugi prostownik - wtedy każdy z akumulatorów będzie się swobodnie ładował w tym samym czasie
1b. Kombinacja z jednym prostownikiem - czyli albo ręczny przełącznik pozwalający wybrać, który akumulator ma być ładowany (ja tak mam, podobnie jak bszary) albo jakaś automatyka która odwali brudną robotę za Ciebie. Piszesz, że nie masz elektrobloku w swoim aucie. Wydaje mi się to dziwne, ale może po prostu ktoś postanowił coś "ulepszyć" ;)
Elektroblok ma dużo bardziej skomplikowaną nazwę niż budowę - schemat znajdziesz na przykład tutaj:
http://www.camperteam.pl/forum/download.php?id=593
zobacz też na
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=102 i tutaj:
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=95

Zainteresuj się też wspomnianym przez bodajże Jaśka urządzeniem Sterling-marine lub podobnymi. To właśnie nic innego jak zaawansowany elektroblok z całkiem fajnymi dodatkami. możesz też zerknąć tutaj: http://marcleleisure.co.u...ator-Regulators

Gdzieś w sieci ktoś opisywał jak podłączyć tego sterlinga i zamieścił przy tym masę fajnych schemató, niestety nie mogę teraz znaleźć, ale może jeszcze mi się przypomni.

co do punktu 2 - Jeśli chcesz, żeby ten żelowy tylko oddawał energię i nie ładował się, może wystarczyłoby połączyć aku żelowy i pokładowy przez diodę? Wtedy, gdy napięcie na aku pokładowym spadnie o około 1v, dioda się "odblokuje" i prąd popłynie. Wadą tego rozwiązania jest to, że może dojść do sytuacji w której jeden akumulator będzie ładował drugi. Można także dać dwie diody - przy każdym z akumulatorów.
Wydaje mi się, że widziałem też regulatory ładowania które rozwiązywały ten problem. Spróbuj zerknąć gdzieś na strony firm sprzedających regulatory ładowania do baterii słonecznych.

Mirekaszub - 2007-10-22, 22:18

Dziękuję za pomoc.
Muszę przemyśleć Twoje rady dotyczące pkt.1
Co do pkt.2 to jak najbardziej chciałbym aby aku żelowy był ładowany z solarów. Mam regulator pomiedzy solarami i aku ale jak podłaczyć ten aku do oświetlenia tak aby oświetlać budę aku żelowym i/lub kwasowym. A może 2 żelowe ale wtedy nie można by było ładować alternatorem ?

hubert - 2007-10-23, 01:02

Myślę, że mogłoby to wyglądać mniej więcej tak:

(sorki za jakość - to odręczne dzieło zrobiłem w paincie, bo akurat nie mam nic lepszego pod ręką :) )
CC - regulator ładowania podłączony do pominiętych na rysunku solarów
B1 - bateria "pokładowa" czyli zasilająca część mieszkalną
B2 - bateria żelowa mająca wspomagać zasilanie części mieszkalnej

Tak długo, jak długo B1 jest naładowany, światło jest zasilane z niego. Gdy osłabnie a jego napięcie spadnie o około 0,5-0,7 V (spadek napięcia na diodzie krzemowej, takiej najzwyklejszej) dioda zacznie przewodzić i popłynie prąd z B2. Jego część zostanie zmagazynowana w B1, a część zasili "światło". Gdy B2 osłabnie, dioda ponownie ulegnie zatkaniu i pracę podejmie B1 i tak dalej aż do wyczerpania.
Ponieważ akumulatory żelowe są wrażliwe na duże prądy, warto rozważyć włączenie w szereg z diodą jakiejś formy zabezpieczenia, uniemożliwiającego nadmierny pobór prądu. Może to być np. bezpiecznik samochodowy albo jakiś prosty układ który odetnie dopływ prądu przy zbyt dużym poborze.

Aha - jeszcze jedno. Dioda w tym układzie odcina dopływ prądu do aku B2 od strony pojazdu czyli masz to czego chciałeś - ładowanie wyłącznie z paneli słonecznych

Mirekaszub - 2007-10-23, 11:19

Nareszcie robi mi się jaśniej nie tylko w kamperze ale i w głowie.
Dziękuję serdecznie za pomoc bo to, przynajmnie na razie, rozwiązuje moje problemy i pytania.
Ponieważ mój "skarb" będzie stał pod chmurką rozumiem że wszystkie aku powienienem przenieśc w ciepełko a jedynie np. raz na miesiąc odpalić silnik ??

EwaMarek - 2007-12-17, 17:06

proszę o parametry tej diody w schemacie
Jerzy - 2007-12-17, 17:18

Mirosław Baska napisał/a:
Ponieważ mój "skarb" będzie stał pod chmurką rozumiem że wszystkie aku powienienem przenieśc w ciepełko

Dopóki będziesz utrzymywał baterie w stanie naładowanym - nie jest to konieczne.

Mirekaszub - 2007-12-17, 17:29

Dziekuję.
Jerzy - 2007-12-17, 17:38

...here you are!
hubert - 2008-01-02, 11:52

Hej
Trochę mnie nie było, ale to przez permanentne problemy z czasem a właściwie jego brakiem :)
W temacie diody: gdy pisałem tan post, myslałem o najzwyklejszej krzemowej diodzie prostującej np. 1N4001 ( http://www.onsemi.com/pub/Collateral/1N4001-D.PDF ) która jest bardzo popularna a przez to dostępna i tania. Ma ona jednak dwie wady - po pierwsze nie zaleca się dla niej prądów większych niż 1A a po drugie przy takim prądzie spadek napięcia wynosi ponad 1,1V (widać to na wykresach i w tabelach w załączonej karcie aplikacyjnej - parametr Vf).
Do zasilaczy produkuje się specjalne diody o niskim spadku napięcia np. AN836(http://www.st.com/stonlin...ure/an/4354.pdf).
Znalazłem też na allegro coś takiego:
http://allegro.pl/item288...t_kod0126_.html (karta katalogowa: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/1N5820-D.PDF ) co wydaje sie być wystarczające (spadek napiecia 0,37V przy 1A).

Mam nadzieję, że udało mi się pomóc, w razie pytań służę dalszą pomocą, choć niestety z elektroniką mam coraz mniej wspólnego, a jak wiadomo - nie używane -zanika ;)

wmaker - 2008-03-19, 08:12

hubert napisał/a:
Elektroblok ma dużo bardziej skomplikowaną nazwę niż budowę - schemat znajdziesz na przykład tutaj:
http://www.camperteam.pl/forum/download.php?id=593


niestety ww. link do schematu nie działa, może administrator lub któryś kolega pomogą w rozwiązaniu zagadki ELEKTROBLOKU? :idea

hubert - 2008-03-19, 18:22

Hej
link u mnie zadziałał. Ściągnąłem i podesłałem Ci na PW.
Jakby co, to daj znać
H.

Jerzy - 2008-03-19, 19:39

hubert napisał/a:
Ściągnąłem i podesłałem Ci na PW

Możesz do mnie też wysłać - nie mogę sobie poradzić z tym martwym linkiem...
- Jerzy

hubert - 2008-03-19, 23:37

Moze jeszcze raz spróbuję go zamieścić. Dodatkowo założyłem Chomika z którego mozna ten plik ściągnąć. Jest dostępny pod adresem:
http://chomikuj.pl/kamper
W zasadzie, to może nie byłoby złym pomysłem udostepnienie tego chomika adminom/moderatorom forum (albo ja mogę być jego adminem) żeby można było gromadzić tam co ciekawsze pliki.
Pozdrawiam
H.

wmaker - 2008-03-20, 10:44

żeby zadziałał link trzeba skorzystać z menu kontekstowego "zapisz plik/element docelowy jako"

DZIĘKUJĘ Hubert :bigok

macco - 2008-06-26, 14:02

witam koledzy.. wysylam wam linka przyda sie w tym temace
http://www.intelle.pl/
ja zakupilem u nich separator bezstratny na 2 akumulatory do 95A z panelem kontrolnym do ładowania w czasie jazdy, a na postoju bede uzywal ładowarke WAECO PerfectCharge startowy laduje pradem podtrzymujacym 1A s a hotelowy 15A
Pozdrawiam

AUTOJUR - 2008-09-16, 19:22

Po podłączeniu 220V ładują się oba akumulatory tak jest w moim
wbobowski - 2008-09-16, 23:38

AUTOJUR napisał/a:
Po podłączeniu 220V ładują się oba akumulatory tak jest w moim

W moim też oba.

janusz - 2008-09-16, 23:42

W moim nie, tylko pokładowy. Musiałem dorobić łącznik.
prezesuu - 2008-09-16, 23:58

W moim też obydwa, ale najpierw pokładowe.
kimtop - 2008-09-17, 02:08

W moich obydwu kamperach ładowane są wszystkie akumulatory
rafalcho - 2008-09-17, 11:58

A u mnie po podłączeniu do 220V ładowane są 2 akumulatory kempingowe, natopiast jest jeszcze zainstalowany przy siedzeniu prostownik do ładowania akumulatora rozruchowego.

:spoko

gino - 2008-09-17, 13:23

u mnie po podlaczeniu 220v laduje oba akumulatory..moge to na bierzaco obserwowac..na wskazniku /ladowania/naladowania
mam dwa przyciski..ktorymi sprawdzam jeden badz drugi akumulator...w trakcie ladownia pokazuje na obydwu aku niecale 14v a bez podlaczonego ladowania pokazuje aktualne napiecie czyli od 12v w dol..w miare rozladowania....

w czasie jazdy, tez laduje obydwa...



John10 - 2019-05-18, 09:37

Z pewnością nie jest możliwe jednoczesne ładowanie dwóch baterii, ale można użyć konwertera do zmiany pozycji.

Usunięto link.

amples - 2019-05-18, 11:25

John10 napisał/a:
użyć konwertera do zmiany pozycji. https://www.allicdt

Spadaj na drzewo małpy dupc.yć , tam możesz zmieniać pozycje :haha:
:zastrzelic

SlawekEwa - 2019-05-20, 07:17

amples napisał/a:
Spadaj

Tadeusz link reklamowy usunął, a Ty co masz udział u John10? :haha:

amples - 2019-05-20, 07:26

SlawekEwa napisał/a:
masz udział u John10?
Zacytowany fragment linku prowadzi do nikąd ,
Ty jak to ty , szukasz dziury w całym :haha:

SlawekEwa - 2019-05-20, 07:38

amples napisał/a:
Ty jak to ty , szukasz dziury w całym

Twoja szkoła "miszczu" :chytry

amples - 2019-05-20, 08:01

SlawekEwa napisał/a:
Twoja szkoła
Twój przytyk był bez pokrycia ,
inaczej " "strzał w próżnię " :diabelski_usmiech

Janusszr - 2019-06-02, 22:49

Mam 12Ah akumulatorek do echosondy. Da się to jakoś ładować wykorzystując instalację elektryczną kampera?
dziwaczek - 2019-06-03, 08:11

Janusszr napisał/a:
Mam 12Ah akumulatorek do echosondy. Da się to jakoś ładować wykorzystując instalację elektryczną kampera?

Najprosciej to podpiąć ładowarkę co do niego jest fabrycznie do przetwornicy 230V lub przerobić jakiś regulator np. taki od solara.

amples - 2019-06-03, 09:04

dziwaczek napisał/a:
przerobić jakiś regulator np. taki od solara

Nie tak ,
potrzebny mu ogranicznik pradowo napięciowy
ustawia max. napięcie i prąd :spoko

dziwaczek - 2019-06-03, 13:55

Dość ogólnie napisałem - fakt :spoko

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group