|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - ladowanie aku rozruchowego z solarów zabudowy
silny - 2016-05-22, 08:37 Temat postu: ladowanie aku rozruchowego z solarów zabudowy Rozmyślam nad podładowywaniem aku rozruchowego z solara ktory zasila aku zabudowy.
Czy jedynym sposobem jest wymiana regulatora na taki obsługujący osobne akumulatory
na zabudowie , mimo regulatora PWM mam nadmiar energi i aż się prosi dać prąd konserwacyjny na rozruchowy, tylko jak .
może ktoś ma prosty patent jakaś dioda , oporniczek
Bydgoszczu - 2016-05-22, 08:57
A może ręcznie przełączać?
http://www.tme.eu/pl/deta...ric/c1561alaaa/
silny - 2016-05-22, 09:17
raczej coś co będzie samodzielnie dbało o ladowanie , żeby nie pstrykać .
koder - 2016-05-22, 09:24
silny napisał/a: | Czy jedynym sposobem jest wymiana regulatora na taki obsługujący osobne akumulatory |
Drugim powszechnie stosowanym sposobem jest zamontowanie drugiego regulatora, do akumulatora rozruchowego.
silny - 2016-05-22, 09:40
nie słyszałem o takim rozwiązaniu , znasz kogoś kto tak ma podłączone na logike nie ladujemy wtedy nadmiaru a rownomiernie
koder - 2016-05-22, 09:45
silny napisał/a: | na logike nie ladujemy wtedy nadmiaru a rownomiernie |
"Zdrowy rozsądek to ta część umysłu, która podpowiada nam, że ziemia jest płaska"
Owszem, równomiernie. Jednak zwykle akumulator rozruchowy po dojechaniu na miejscówkę jest naładowany do pełna (jeśli nie, to trzeba naprawić alternator), więc tak na prawdę jest tylko podtrzymywany przez swój regulator, większość prądu idzie do akumulatora zabudowy.
Skwarek - 2016-05-22, 10:38
Powinien być separator akumulatorów. SLA
to trochę wyjaśnia
http://www.kulinski.navsi...art.php?id=2152
silny - 2016-05-22, 11:37
na ostatnim zdjęciu jest poważna pomyłka w schemacie -
-solar jest podłączony do regulatora razem z ladowaniem alternatora
w temacie nie inwestowania bez sensu to najlepszym rozwiązaniem będzie regulator solara za kilka dyszek podpięty do istniejącej baterii tylko nie wiem czy tak można -zdublowany odbiór.
2 inne sposoby do 100-150 zł
-solar 10-20 w z regulatorem
-opisany wcześniej separator
mało jeżdze i dla tego te kombinacje żeby dbać o aku rozruchowe
Johny_Walker - 2016-05-23, 07:11 Temat postu: Re: ladowanie aku rozruchowego z solarów zabudowy
silny napisał/a: | Rozmyślam nad podładowywaniem aku rozruchowego z solara ktory zasila aku zabudowy.
Czy jedynym sposobem jest wymiana regulatora na taki obsługujący osobne akumulatory
na zabudowie , mimo regulatora PWM |
Nowy regulator MPPT obsługujący dwa akumulatory to 400zł. Tutaj opisuję temat:
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=24274
Ładowarka baterii startowej z baterii zabudowy. Schaudt LR03 ładuje startowy prądem 2A. Proste podłączenie pomiędzy plusy obu akumulatorów i koszt ok. 100-200 zł.
koder napisał/a: |
Drugim powszechnie stosowanym sposobem jest zamontowanie drugiego regulatora, do akumulatora rozruchowego. |
Na tym samym solarze? Co na to pierwszy regulator? PWM zapewne będzie to tolerował lepiej niż MPPT.
koder - 2016-05-23, 07:43
Johny_Walker napisał/a: | Na tym samym solarze? Co na to pierwszy regulator? PWM zapewne będzie to tolerował lepiej niż MPPT. |
Na tym samym solarze. MPPT powinien sobie skompensować obciążenie drugiego regulatora przez zmniejszenie pobieranego prądu, tak, żeby wrócić na punkt mocy maksymalnej.
silny - 2016-05-23, 21:11
czy może wypowiedzieć się ktoś kto ma dwa { 2 ) regulatory na jednym (1) solarze, bo nie wiedziałem o ładowarce z zabudowy .
w tym stanie wiedzy ( albo jej braku ) Dzony ma najlepszy pomysł
McGali - 2016-05-25, 10:00
silny napisał/a: | czy może wypowiedzieć się ktoś kto ma dwa { 2 ) regulatory na jednym (1) solarze, bo nie wiedziałem o ładowarce z zabudowy .
w tym stanie wiedzy ( albo jej braku ) Dzony ma najlepszy pomysł |
Najlepszym rozwiązaniem /według mnie/ jest separator /np Scheibera - bardzo polecane przez kempingowców/. Separator nie ma wpływu na przełączanie zasilania regulatora solarnego - tak niezdrowego w przypadku zastosowania przełącznika akumulatorów. Regulator zawsze ładuje akumulator który jest aktualnie podpięty do niego. W chwili przełączenia solar podaje napięcie na regulator bez akumulatora. Co do dwóch regulatorów to ładowanie akumulatorów odbywa się jednocześnie i praktycznie jednakowym prądem /odpada przełączanie zasilania regulatora/. Dobrym lecz drogim rozwiązaniem jest zastosowanie regulatora obsługującego 2 akumulatory. I jeszcze coś dorzucę W 90% w samochodach kempingowych jest zamontowany separator akumulatora pokładowego w obwodzie ładowania alternatora i sprytne go wykorzystanie /przełączanie np po zgaszeniu silnika/ będzie skutkowało ładowaniem 2 akumulatorów przez solar.
silny - 2016-05-25, 22:20
zaryzykowałem , kupiłem MPPT na zabudowe a tego wstawie na rozruchowy z tego samego solara , jak nie rozwale czegoś to fajnie , jak rozwale to i tak napisze
koder - 2016-05-26, 12:25
silny napisał/a: | zaryzykowałem , kupiłem MPPT na zabudowe a tego wstawie na rozruchowy z tego samego solara , jak nie rozwale czegoś to fajnie , jak rozwale to i tak napisze |
Jaki MPPT?
silny - 2016-05-26, 13:07
http://allegro.pl/regulat...5588118893.html
taki , ale chyba zostałem nabity
Johny_Walker - 2016-05-26, 13:26
Regulator PWM za 70 zł, wyświetlacz za 30 i chwyt marketingowy za 80. Pożar kampera gratis.
Dołożyłbyś 250 zł i miałbyś MPPT Votronic z wyjściem na dwa akumulatory.
Załóż spór Allegro.
koder - 2016-05-27, 22:28
silny napisał/a: | taki , ale chyba zostałem nabity |
Owszem tak. Tracer albo wspomniany przez JW Votronic (nie dowolny, są też PWM).
silny - 2016-05-27, 22:57
nic to , ogólnie luz , nie potrzebuje mega mocy , napisze jak wyszło jak znajde czas poddłączyć .
SlawekEwa - 2016-05-28, 06:39
Johny_Walker napisał/a: | Pożar kampera gratis. |
Z jakiej przyczyny ten pożar ? Dlatego, że PWM, czy z innego powodu.
Czy znanane są Ci są przypadki spalenia kampera właśnie z powodu tego regulatora?
silny - 2016-05-28, 06:56
Dzony ma skrajne oceny , idealista taki
w poniedziałek chyba będę miał czas zrobić wielkie bum .pokłuciłem się z żoną więc nie będzie marudzić że póżno wracam
Johny_Walker - 2016-05-28, 06:57
Nie ufam niemarkowym urządzeniom. Zwłaszcza jeśli występują dodatkowe czynniki ryzyka: praca ciągła, brak nadzoru, instalacja w niewidocznym miejscu, utrudnione chłodzenie, duże prądy, materiały łatwopalne w pobliżu. A przede wszystkim dlatego, że producent (i sprzedawca) jest oszustem, bo na obudowie umieścił fałszywą informację. Zakładam że oszukał także na chłodzeniu i bezpieczeństwie.
Znane są powszechnie przypadki pożarów domów wywołanych kiepskimi zasilaczami impulsowymi - cztery z wymienionych czynników ryzyka na raz.
Dlatego polecam markowego Tracera. Nie śmiać się. Chińczycy mają swoje marki. Mają także chińskie podróby chińskich marek. Sam kupiłem taką podróbę w Polsce, a potem oryginał z Chin.
Nie karm oszusta. Załóż spór na Allegro. Pełny zwrot kasy wraz z kosztami wysyłki. Donos na policję. Ja tak robię jeśli sprzedawca jest bezczelny.
http://www.airforums.com/...fire-79027.html
Bronek - 2016-05-28, 07:19
Spór na Allegro to warto założyć po uprzedniej odmowie przyjęcia zwrotu.
Towar niezgodny z opisem itd... Itp
Ostatnio kupiłem mobilny modem Huawei, niby nowy na gwarancji okazyjnie z dwie stówy mniej, ale okazało się że ktoś już go używał, krótko ale jednak.
Mail do sprzedawcy, samo wspomnienie o sporze na Allegro to bezproblemowo dwie opcje mi zaproponował, zwrot kasy lub stówa na moje konto.
Allegro daleko w tyle za cywilizacją, lecz jako tako. Trzeba zgłaszać na Policję co jest upierdliwe.
Wszystkie moje spory i reklamacje w ciągu mego życia zakupowego w internecie, na różnych portalach, sklepach, itp zakończyły się pomyślnie dla mnie.
Było ich kilka, więc warto dochdzić swoich praw.
To jednocześnie podnosi standardy.
Świstak - 2016-05-28, 07:36
Ten układ może pracować poprawnie. Robiłem doświadczenia z dwoma regulatorami MPPT Tracera podpiętymi do dwóch paneli słonecznych ten układ się nie sprawdzał. Regulatory wzajemnie zakłócały swoją pracę próbkując ile maksymalnie można obciążyć panel. PWM obciąża ile może nie przekraczając napięcia granicznego akumulatora. Impulsy obciążające panel mogą zakłócić pracę regulatora MPPT, ale jest to mało prawdopodobne i zależne od zastosowanego regulatora..
Johny_Walker - 2016-05-28, 08:41
Świstak napisał/a: | słonecznych ten układ się nie sprawdzał. Regulatory wzajemnie zakłócały swoją pracę próbkując ile maksymalnie można obciążyć panel. PWM obciąża ile może nie .. |
Dwa Tracery kosztują więcej od Votronica, więc to bez sensu.
MPPT testuje, jak nazwa wskazuje punkt maksymalnej mocy i jeśli drugi robi to samo, to ten punkt wypada w innym miejscu.
PWM to strata 30% energii i konieczność stosowania solarów o określonym napięciu. MPPT to dowolny panel w szerokim zakresie napięć. Np. 50 V Votronic lub 100V Tracer.
Świstak - 2016-05-28, 08:58
Masz całkowitą rację, tyle że u mnie były inne instalacje (12V i 24V) - stąd konieczność stosowania dwóch regulatorów.
Najprościej i najszybciej zrealizujesz to zadanie stosując taki układ http://www.ecosolar.pl/cy...120a-p-448.html .
O jakimkolwiek układzie ograniczenia prądu ładowania już nawet boję się wspominać....
Innym rozwiązaniem jest prymitywny czujnik napięcia akumulatora nadwoziowego ustawiony na 14,4V sterujący przekaźnikiem przełączającym wyjście regulatora: A1 lub A2 choć w przypadku regulatora MPPT bałbym się przełączać akumulatory w czasie pracy regulatora. Pozostaje więc znowu dołączanie, a nie przełączanie akumulatora nadwoziowego i znowu problem dużych prądów. Faktem jest że (jak napisał Mariusz) akumulator nadwoziowy powinien być naładowany po jeździe, tak więc różnica napięć i płynący prąd w takiej sytuacji powinien być niewielki. Opisane postępowanie to jedna z funkcji realizowana przez pokazany powyżej układ Cyrix.. Drugą jest łączenie obwodów gdy pracuje alternator.
silny - 2016-05-28, 18:51
dobrze , piszecie swoje a ja pisałem że
MALO JEŹDŻE więce niedoładowany rozruchowy cierpi kiedy zabudowa pławi się w energii........
nie chce /nie lubie /mam to w nosie/ podoba mi się podnoszenie stadardów ale nie chce mi sie działać / mimo mojej hytrości to są tak niewielki pieniądze że moge o tym za minute zapomnieć / nie potrzebuje % więcej energii bo i tak mimo że założyłem anteny do netu i tv to nie załoźyłem netu i tv
podłącze to napisze czy dymi się czy nie
silny - 2016-05-29, 19:17
No to nie mogłem wytrzymać i podłączyłem dzisiaj. Nie dymi się
Nawet ok. Biorąc pod uwagę fakt że nie potrzebuje mnóstwa energii elektrycznej to super.
silny - 2016-05-29, 21:04
teraz na spokojnie , bo wtedy pisałem z telefonu.
działa , może właśnie dla tego że to PWM-y a mie MPPT. zmieżchało więc prądy mierzone były nie wielki ale wszystko zagrało zgodnie z oczekiwaniami .
rozruchowy był osłabiony więc zaczoł ssać energie , na zabudowe poszło w tym momencie mniej ale z kolei były pełne.
tak jakby podzieliły się zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem .po długiej trasie będzie odwrotnie , to rozruchowy będzie nietknięty a z zabudowy będziemy korzystać zmuszając reg. zabudowy do pompowania prądu do aku.
raczej ma to sens
silny - 2016-06-02, 20:32
witam , po kilku dniach obserwacji następujące wnioski , wyszło lepiej niz oczekiwałem , polecam to rozwiązania mało jeżdzącym .
po obciążeniu aku zabudowy webastem , przetwornicą z wkrętarką 230 v i co tam miałem prąd poszedł tam gdzie miał czyli doładony rozruchowy brał 0.1A a całość szła na zabudowe
podobne testy z odpalonym silnikiem i z podpiętym prądem sieciowym 230 V nie wykazały błędów/kolizji.
najlepsze że wszystkie akumulatory pławią się w energii
willi7 - 2016-06-02, 21:29
a czy można prosić o prosty (odręczny) schemat ?
SlawekEwa - 2016-06-02, 21:43
silny napisał/a: | zaryzykowałem , kupiłem MPPT na zabudowe a tego wstawie na rozruchowy z tego samego solara , jak nie rozwale czegoś to fajnie , jak rozwale to i tak napisze |
Dostałeś polską instrukcję do tego regulatora?
silny - 2016-06-03, 05:27
tak ,i to tam niestety doczytałem że to jest taki zakamuflowany PWM .
instrukcje po polsku dają ale to bez znaczenia bo tyle wart co te za 6-8 dych.
tyle tylko co wyświetlacz daje troche informacji
silny - 2016-06-03, 05:32
a schemat chyba prosty , kable idące od solara dałem w kostke a z kostki na 2 regulatory , z rgulatorów jedna linia do aku zabudowy , druga do aku silnika i wszystko sie pięknie ładuje
koder - 2016-06-03, 07:38
silny napisał/a: | z rgulatorów jedna linia do aku zabudowy , druga do aku silnika i wszystko sie pięknie ładuje |
A nie mówiłem
silny - 2016-06-03, 22:06
no ale chyba nie liczysz na piwo
gdybyś wtedy przyznał że nie wiedziałeś to byś dziś dostał 4ro pak , ale manipulować ze wstydu że co
że się człowiek myli albo nie wie też mi wstyd . ważne że
działa ,
jam to , nie chwaląc się uczynił
silny - 2016-06-03, 22:12
aaacha , jeszcze taka wyliczanka .przypadkiem zaobserwowane
po 5 wstałem , ablucja, tron , marsz w gatkach do ogródka po szczypiorek i sałate na kanapki i achtung, achtung - 30 minut temu powrót.
kiedy kamperować
alrek - 2016-06-11, 13:01
A ja mam pytanie na poziomie przedszkola, więc proszę się głośno nie śmiać.
Mam kampera z 95 roku, jakiś energoblok tam jest, plątanina kabli bo 4 właściciel i każdy sobie coś przerabiał, solaryjne na dachu podłączone do regulatora (sterownika?) I kable które dalej od tego sterownika nigdzie nie idą. I teraz to śmieszne pytanie:
Czy te kable od sterownika można bezpośrednio z akurat zabudowy połączyć? Prosto pod klemy?
alrek - 2016-06-11, 13:25
Przepraszam za te błędy, ale telefon mi szaleje
Johny_Walker - 2016-06-11, 15:21
Pytasz czy plątaninę kabli można gdzieś podłączyć? Pewnie że można. Wszystko można. Najwyżej się kamper spali.
alrek - 2016-06-12, 10:00
To może uściślę .....
Ta plątanina nie stanowi meritum sprawy... ma już 21 lat i dzielnie służy. ..
Pytanie dotyczy dwóch przewodów fi 6mm2, czarny i czerwony, wychodzących z regulatora solarów z zacisków oznaczonych "aku". Chcę te przewody podłączyć bezpośrednio do klem akumulatora zabudowy. Z pominięciem energobloku.
Bronek - 2016-06-12, 10:16
I tak ma być.
Z tym, że pierwej odłącz jeden przewód od solara by otworzyć obwód.
Potem podłącz akumulator do regulatora, dobrze z bezpiecznikiem np 20a blisko klemy dodatniej
I na koniec z powrotem podłącz, odłączony kabel z solara do regulatora
I Ok
To procedura uniwersalna. Obojętnie jaki masz solar, regulator i aku.
No może bezpieczniki inne, ale to nieistotne, na ogół
Miłego użytkowania
Ps. Na pocieszenie powiem, że u mnie fabrycznie też była plątanina.
Z lekka posprzątałem
alrek - 2016-06-12, 11:26
Dziękuję za bardzo merytoryczną odpowiedź.
I za życzenia też
Do zobaczenia na szlaku
leon35 - 2016-10-04, 21:26
Witam kolegów. Proszę o pomoc. Mam kontroler ładowania Tracer 1210A 12V/24V 10A MPPT i solar 130W oraz aku 100ah Jenox głębokieko rozładowania.
http://www.modernhome.pl/...-1210A-10A.html
Chciałem zapytać kogoś kto posiada taki kontroler jak ustawić aby działał optymalnie. Obecnie mam ustawiony na aku kwasowy ale symbol akumulatora na wyswietlaczu w dzień pokazuje mi ful naładowanie a w nocy tylko jedną kostkę tak jakby był rozładowany. Napięcie akumulatora na wyświetlaczu pokazuje mi 12,9V czyli naładowany. Jak podepnę ładowarkę to przełącza się i pokazuje że akumulator naładowany. Czy kontroler należy jakoś kalibrować do aku?.
Zgodnie z instrukcją symbol akumulatora pokazuje stan naładowania akumulatora. Akumulator jest nowy ale na starym pokazywało dokładnie tak samo.
Bronek - 2016-10-04, 21:43
"Kalibruje" się sam o ile zachowazz kolejność połączenia (patrz wyżej).
Obsesja pojęcia "głębokiego rozładowznia, niewiele mówi jaki masz akumulator.
Tyle razy już było
Masz tam pewnie przynajmniej trzy opcje
Zalany kwasem Acid czy jakoś tak
Bezobsługowy SEL?
Żel..... Gel
Twój jaki?
Ustaw sel i krzywdy nie zrobisz.
A inne ekrany co pokazują
Soc jaki masz. Itd.
Coś pewnie zżera energię potajemnie.
leon35 - 2016-10-05, 08:51
Teraz mam aku Jenoxa kwasowy mokry głębokiego rozładowania a poprzednio miałem kwasowy 100Ah rozruchowy. Sterownik mam ustawiony na mokry (Fld). Co może zjadać prąd to tylko sam sterownik bo odpływ jest odłączony. Dzisiaj sprawdzę wszystkie parametry które są wyświetlane i
chemik - 2016-10-05, 11:51
Czytałem o tych problemach i dlatego wiem, im mniej coś skomplikowanego, tym lepiej działa. Dlatego z regulatora MPPT przewody podłączone są do klem akumulatorów pokładowych. Ładowane są one tez przez energoblok podczas jazdy lub podczas stania przy słupku. ( w tym roku prawie nie stałem). Ponieważ radio podłączone jest do rozruchowego, bezczelnie poprowadziłem grube kable od pokładowych do rozruchowego na "łapki". Jak trzeba, przypinam je do klem rozruchowego i wtedy całość jest ładowana z solarów. Zero problemów. Brak sterowników i innych tego rodzaju dupereli. Rozgraniczenie akumulatorów pokładowych i rozruchowego wzięło się z czasów dawnych i obawy przed całkowitym rozładowaniem rozruchowego, a więc unieruchomieniem pojazdu. I tak już zostało. Pojawienia się aku żelowych i innych wynalazków, dalej wymusiło rozgraniczenie. Do rozruchu potrzebny jest normalny kwasiak o dużym pradzie, a nie jakiś żel. I dlatego kłopoty. Mam pokładowe Jenoxy, (Hobby) , z nich też można uruchomić silnik awaryjnie. Mam obecnie pokładowych 480 Ah + rozruchowego 80Ah=560 Ah. Zawsze mam prąd na rozruch.
Im prościej, tym lepiej!
docent1773 - 2016-10-06, 12:05
leon35 napisał/a: | Witam kolegów. Proszę o pomoc. Mam kontroler ładowania Tracer 1210A 12V/24V 10A MPPT i solar 130W oraz aku 100ah Jenox głębokieko rozładowania.
http://www.modernhome.pl/...-1210A-10A.html
Chciałem zapytać kogoś kto posiada taki kontroler jak ustawić aby działał optymalnie. Obecnie mam ustawiony na aku kwasowy ale symbol akumulatora na wyswietlaczu w dzień pokazuje mi ful naładowanie a w nocy tylko jedną kostkę tak jakby był rozładowany. Napięcie akumulatora na wyświetlaczu pokazuje mi 12,9V czyli naładowany. Jak podepnę ładowarkę to przełącza się i pokazuje że akumulator naładowany. Czy kontroler należy jakoś kalibrować do aku?.
Zgodnie z instrukcją symbol akumulatora pokazuje stan naładowania akumulatora. Akumulator jest nowy ale na starym pokazywało dokładnie tak samo. |
Śpieszę z wytłumaczeniem.
Z akumulatorami jest tak, że jeśli podłączymy do akumulatora odbiorniki, to na akumulatorze od razu napięcie lekko spadnie. Nie oznacza to, że momentalnie go rozładowaliśmy. Analogicznie jak podłączysz ładowarkę do akumulatora, to ona zaburzy odczyt napięcia regulatora i dlatego regulator stwierdzi, że aku naładowany. Jak odepniesz ładowarkę to napięcie lekko spadnie.
Co do regulatorów to działają praktycznie bezobsługowo (przynajmniej takie podstawowe, jak Twój). Niewiele można i trzeba w nich ustawiać.
silny - 2016-10-06, 22:25
wpisik po czasie pewnie się przyda ....
a więc na jednym solarze 130 W wszystko działa jak należy . fakt że nie jesteśmy fultajmersami napewno nie jest bez znaczenia .
zainstalowałem anteny do netu , tv i nigdy nie założyłem odbiorników
prądu jest pod dostatkiem polecam , dwa regulatory na jeden solar się sprawdziły , pracuje toto od pół roku bez problemu - nie licząc jednej akcji w sarbinowiegdy puścił 7.5 Abezpiecznik na rozruchowy. dałem 10A i do dziś spokój.
troche pojezdziliśmy i super
leon35 - 2016-10-07, 09:56
U mnie też działa wszystko super i prądu nie brakuje. Pięć tygodni tylko na aku i solar dał radę. Ale zastanawia mnie jedno w sterowniku. W dzień podczas ładowania symbol akumulatora pokazuje full naładowania jak na rys. Wieczorem pokazuje już tylko jedną kostkę tak jakby akumulator był rozładowany. Pomiary wykazują że akumulator jest naładowany na max.
W instrukcji ikona akumulatora oznaczona jest jako pojemność akumulatora, ładowanie.
I zastanawia mnie czy ikona akumulatora pokazuje stan ładowania czy stan naładowania akumulatora.
Bronek - 2016-10-07, 10:49
Ja olewam wskazania wyświetlacza regulatora, jego kreseczki..
Bardziej interesuje mnie napięcie i wskazania z niezależnego miernika oraz EB z jego diodkami..
Niestety samo wskazanie naładowania pełnego mnie nie cieszy. Ewidentnie spada pojemność z upływem czasu. Tym samym nie ma gwarancji, że full akumulator wieczorem, wystarczy do rana..
leon35 - 2016-10-07, 11:47
Prądu nie brakowało. Pięć tygodni bez wpinania do sieci 230V. Ładowane 2 telefony, 2 papierosy, maszynka do strzyżenia, radio, tablet, laptop z przetwornicy pracował, i oczywiście TV kilka godzin dziennie. Niezależny wskaźnik stanu akumulatora wpięty pod akumulator pokazywał w nocy że napięcie na aku spadało 12,35 do 11,8 (żółta dioda).
Poprzedni aku (rozruchowy) był z auta i ja durny zasugerowałem się wskazaniami kontrolera i wymieniłem na nowy głębokiego rozładowania. I tu zonk, kontroler pokazuje dokładnie to samo. Myślałem że może straty na przewodach od aku do sterownika to powodują, ale przewody 1,5m długości i grubości 6mm nie powodują takich strat.
krzychu34 - 2016-10-08, 20:31
Witam, jestem zarówno świeżym forumowiczem, jak i camperowiczem, pierwszy kamper zakupiony pod koniec sierpnia, jeden trzydniowy wyjazd i przyszedł czas na "pogrzebanie" tu i tam. W zasadzie wszystko co ma działać to działa... i dobrze , ale zastanawia mnie ładowanie akumulatorów zabudowy i rozruchowego z solara. Zastanawiam się nad rozwiązaniem kolegi Silnego i dokupienie regulatora
http://allegro.pl/20a-reg...6373755021.html
Ale póki co opiszę stan dzisiejszy i moje obserwacje
A więc były na zabudowie dwa aku kwasowe po 80 Ah każdy, kondycja ich była dosyć słaba, więc zamontowałem 2x 90 Ah agm (chyba tak się to nazywa bo żele to raczej nie są). Akumulatory nie są nowe, pochodzą z zapasowych źródeł prądu, testowałem je żarówką 21W i po 10 godzinach świecenia pomiar na podłączonej żarówce to ponad 12v każdy. Czyli akumulatory są ok, posiadam jeden panel, nie wiem jakiej mocy, wymiary około 1x0,5 metra (4x11 mniejszych paneli), regulator REUSOLAR PPT1-130W
mam zdjęcie ale jakoś nie mogę go wstawić
Podłączyłem pod wejście z solara i pod wyjście na akumulatory dwa niezależne voltomierze, zauważyłem że wskazania różnią się o 0,3V, czyli po stronie solara jest o tyle więcej. Przykładowo w pochmurny dzień po stronie solara 11,6v, po stronie aku 11,3v. Gdy załączyłem oświetlenie spadło odpowiednio na 11,0 i 10,7. Po włączeniu kolejnych światełek dalszy spadek ale różnica 0,3v nadal. Czy to jest ok? wydaje mi się że spadek powinien nastąpić tylko po stronie aku, a solara nie.
Podobnie przy podłączeniu kampera pod 220v, po załączeniu odbiorników wskazania spadają zarówno po stronie aku jak i solara. Czy ktoś może robił takie testy i rozwieje moje wątpliwości?
amples - 2016-10-08, 21:27
Sprzedający kłamie to nie jest mppt tylko zwykłe pwm ,nie warte tych pieniędzy ,max do 100zł , inni już wspominali ,szkoda forsy.
krzychu34 napisał/a: | ładowanie akumulatorów zabudowy i rozruchowego z solara ..wymiary około 1x0,5 metra... | Solar max 60w mały do aku zabudowy a ty chcesz dopinac 3-ci .
krzychu34 - 2016-10-08, 23:00
Te wymiary to tak "na oko", policzyłem te małe panele, jest ich 44, czy można jakoś sprawdzić moc solara? Nic nie jest na nim napisane, chyba że pod spodem lub ramką, gdzie szukać ewentualnego cechowania? Jak rozróżnić na aukcjach MPPT od PWM?
silny - 2016-10-09, 05:30
PWM za 5-6 dych wystarczy , reszta to marnowanie kasy dla kilku Amper na dzień -no chyba że cały czas siedzisz w kamperku i oglądasz TV
Bronek - 2016-10-09, 06:28
Jakby tu delikatnie napisać.....
Pogląd mylny moim zdaniem tak około o 10 do 30 procent. A to już sporo.
Odwieczny mentalny dylemat , po co kupować nowe jak stare tańsze tańsze i też jakoś działa.
Po co Centralne Ogrzewanie jak lepiej i taniej se ognisko rozpalić
Ulubiony mój przykład z automatyczną skrzynią biegów ( miałem automaty już w latach 80tych) :" Panie więcej pali i się psuje".
Pamiętam czasy jak Polacy poduszki wymontowywali, bo w Powiecie mówiono, że wybuchają.
Nie zgadzam się z tym pwm,bo tu ludzie walczą o każdy wat, ledy tv niskowatowe itd. ...
Kasa? Taniej jest to fakt i to jedyny argument i go szanuję, gdyż może być dla niektórych istotny.
Za ok 200-zł więcej warto MPPT do kamperowych celów! Tak myślę.
To kwestia wyboru, ale optymalnie jednak mppt.
Temat wałkowany w 2013r. Np tu i w kilku wątkach jeszcze.
http://www.camperteam.pl/...7331a69e727c2cb
Trochę teorii, ale wybór zależy od Ciebie.
Gdy stoisz w słońcu i tak jak silny pisze nieoglądasz TV za wiele... Wsio rawno.
Cytat: | RegulatoryPWM używają technologii podobnej do nowoczesnych ładowarek baterii. Gdy napięcie baterii osiąga wyznaczony limit, algorytm PWM powoli redukuje prąd ładowania aby zapobiec przegrzaniu się baterii, w tym samym czasie próbując dostarczyć maksymalną ilość energii do baterii w jak najkrótszym czasie. PWM działa na zasadzie ładowania pulsacyjnego. Zamiast ciągłego dostarczania energii do akumulatora, wysyła on krótkie serie wysokiego napięcia. Regulator sprawdza poziom naładowania baterii i określa jak długa powinna być wysłana seria napięcia. W przypadku naładowanego akumulatora, regulator wysyła krótki sygnał co parę sekund, zaś w przypadku rozładowanej baterii, sygnał jest długi i niemalże ciągły.
Regulatory MPPT (maximum power point tracking) - regulatory śledzące maksymalne napięcie. Ten typ regulatorów również pracuje w trybie PWM. W odróżnieniu od tradycyjnych regulatorów pracujących wyłączenie z dedykowanymi do danego systemu bateriami słonecznymi, regulator MPPT obsługuje dowolne baterie słoneczne o napięciu nawet do 150V. Przy minimalnych stratach energii może ładować nawet banki akumulatorów o niskim napięciu 12V. Regulatory typu pozwalają na dostarczenie 10-30% więcej energii do akumulatora. Są jednak droższe od standardowych
MPPT to zaawansowany układ śledzenia maksymalnego punktu mocy (MPPT od ang. Maximum Power Point Tracking), który może zwiększyć ilość uzyskanej energi
Zadaniem układu MPPT jest „śledzenie” tego punktu i jak najszybsze dopasowanie się do nowej jego wartości. Tak naprawdę to sprawność i szybkość działania układu MPPT gwarantuje największe wartości przetworzonej energii, dlatego jest on tak istotny.
|
silny - 2016-10-09, 08:33
co ty Bronek pieprzysz o jakimś ognisku , mppt napewno lepszy ale dla tych co liczą ampery -grosz do grosz. dla większości to bez znaczenia bo i tak nie zużywają tego co im słońce naładowało
krzychu34 - 2016-10-09, 09:58
No dobra, różnica pomiędzy PWM i MPPT jest oczywista, ale dalej nie wiem jak na aukcjach rozróżnić co chcą nam sprzedać. W linku który wrzuciłem wczoraj sprzedawca twierdzi że to regulator MPPT, a kolega amples pisze że to zwykłe PWM???
amples - 2016-10-09, 10:27
Na oko laik nie jest w stanie stwierdzić , pozostanie mu szukać opinii , filmików w necie , tu masz : http://www.ledats.pl/pl/m...v-10a-mppt.html to jest chyba najtańszy firmowy mppt.
SlawekEwa - 2016-10-09, 10:33
amples napisał/a: | to jest chyba najtańszy firmowy mppt. |
Skąd ta pewność,że to jest mppt, a sprzedawca tego wcześniejszego
amples napisał/a: | Sprzedający kłamie to nie jest mppt tylko zwykłe pwm |
i kto mówi prawdę ?
toscaner - 2016-10-09, 10:45
Oczywiście amples ma rację i jest to realnie PWM. Te regulatory tanie MPPT to oszustwo. Ponoć mają jakieś tam przetworniczki ale do drobnych miliamperów, żeby mogli napisać, że to MPPT (bo ma).
Jedyny problem, że powyżej pracuje jako PWM.
Miałem to z tej serii przez pół roku i wywaliłem. Kupiłem Tracera MPPT.
Sprzedawca w sumie nie kłamie, tylko naciąga fakty, albo nie ma pojęcia i czyta co chińczyk napisał na obudowie.
Ogólnie jak ktoś chce PWM z ekranikiem (przy prądach w kamperze) i te duże prądy w niskiej cenie to można brać. Do Tracera musiałem dokupić ekranik a i tak pokazuje połowę tego co miał ten chiński "MPPT". No i Chinol 30A ciągnął do 38A i dopiero wtedy się wyłączał.
A taka to różnica pomiędzy 30A "MPPT a 20A Tracera, bo zrobiłem fotki podczas wymiany i teraz specjalnie dla was poszukałem. W tym wypadku rozmiar ma znaczenie, bo radiator swoje zajmuje:
amples - 2016-10-09, 10:46
SlawekEwa napisał/a: | Skąd ta pewność,że to jest mppt, a sprzedawca tego wcześniejszego |
Tu masz środek https://www.youtube.com/watch?v=zTBrktPQdCM ma trafo a ten https://www.youtube.com/watch?v=tbmaG4f8f_w nie , Mppt ma przetwornicę (trafo) , pwm tylko tranzystory.
SlawekEwa - 2016-10-09, 10:49
amples napisał/a: | Tu masz |
przekonałeś mnie
Bronek - 2016-10-09, 10:56
silny napisał/a: | co ty Bronek pieprzysz o jakimś ognisku , mppt napewno lepszy ale dla tych co liczą ampery -grosz do grosz. dla większości to bez znaczenia bo i tak nie zużywają tego co im słońce naładowało |
Generalnie to masz rację, szczególnie gdy po kempingach z prundem się szlajają.
Ale.... nigdy nie wiadomo. Szymek koniec cywilizacji głosi i.... MPPT staje się niezbędne by przetrwać.
Pwm jest bo ludzie jeszcze to kupują, ale to taka korba w tramwaju,
Ognisko może być symbolem rodziny w niedzielę gdy zamkną hypermarkety.
U mnie przestarzałej technologi,
A u Szymnka, to przyszłość ludzkości, jako jedyne źródło energii.
O tym piepszyłem z rana Bo lepiej, być pięknym, młodym i bogatym.
krzychu34 - 2016-10-09, 11:13
Dzięki, teraz już mam trochę jaśniej w głowie , dobrze jak młody (szkoda że tylko stażem tutaj) może się czegoś nauczyć... Pomimo aury wlazłem na dach i zmierzyłem swój panel ma 45x120cm, jaka to może być moc? Dodam że ma 44 mniejsze panele.
koder - 2016-10-09, 11:34
krzychu34 napisał/a: | Pomimo aury wlazłem na dach i zmierzyłem swój panel ma 45x120cm, jaka to może być moc? |
Typowa sprawność panela to ~20%. Słońce emituje średnio 1kW/m². Oczekiwałbym 90-120W.
amples - 2016-10-09, 11:39
krzychu34 napisał/a: | Dodam że ma 44 mniejsze panele. |
Ogniwa zazwyczaj mają ok. 0,5v napięcie ok.21-22v pod obciążeniem powinno być 17-18v.
Prąd jest zależny nie tylko od powierzchni ale również od producenta (jakość) tak na oko 3,5do4A
toscaner - 2016-10-09, 12:28
koder napisał/a: | krzychu34 napisał/a: | Pomimo aury wlazłem na dach i zmierzyłem swój panel ma 45x120cm, jaka to może być moc? |
Typowa sprawność panela to ~20%. Słońce emituje średnio 1kW/m². Oczekiwałbym 90-120W. |
Ojoj, Aż 20%?
Ale Mariusz mocy to mniej z tego wymiaru. 130W (moje) to nie pamiętam co do 1cm, ale prawie 140cm x prawie 70cm. 140W, który chcę kupić to jakoś 148cm x 70 kilka cm
Te 45cm x 120cm to by mi pasowało z max 80W. Może nawet 70W. Przecież trochę ramki tam jest.
Latem powinno dawać jakieś 3,5A - 4A dla 70W, 4 - 4,5A dla 80W. To już w najlepszym razie. Czyli j.w.
krzychu34 - 2016-10-09, 12:35
Doświadczeń ciąg dalszy Wypiąłem solar z regulatora i podpiąłem voltomierz, pogoda bez słońca, ale nie pada i jest jasno, wskazanie 24,3V bez obciążenia, czy ten parametr mówi coś więcej o moim panelu?
toscaner - 2016-10-09, 12:49
Ważniejsze ile A płynie do aku.
krzychu34 - 2016-10-09, 12:58
Niestety nie posiadam w domu miernika, podpięte mam 2 voltomierze takie
http://allegro.pl/voltomi...6544449769.html
dodatkowo teraz zauważyłem że jeden z akumulatorów jest wyraźnie ciepły i ma tylko 11V, pomimo że zabudowa była podpięta od 3 dni pod 220V. Wypiąłem ten akumulator i podpiąłem zabudowę pod 220V, automatycznie voltomierz pokazał 14,0V (wcześniej przy 2 aku było 12,4 na podłączonym prostowniku zabudowy). Przypuszczam zwarcie w tym akumulatorze, spróbuję naładować go prostownikiem zewnętrznym i zobaczymy... na razie zostaję przy jednym aku i będę obserwował napięcia po podłączeniu solara.
koder - 2016-10-09, 13:55
toscaner napisał/a: | Ojoj, Aż 20%?
Ale Mariusz mocy to mniej z tego wymiaru. |
Rekord świata to 46%, ale typowy współczesny panel ma gdzieś 20% (no, pewnie z 17-18%):
Oczywiście ten konkretny może mieć mniej. Z dostępnymi danymi to taka zgadywanka.
toscaner - 2016-10-09, 21:41
Mariusz, jak zwykle teorie i wyniki w laboratorium. Lubię wykresy jak Ty, ale jestem też praktykiem. Teraz jako praktyk mam 2m2 paneli na dachu (1,96m2). W Polsce ponoć 1kW z metra, czyli 2kW, w IT musi więcej. 2kW to przy 20% jakieś 400W. Nie wiedzieć czemu mam 260W. Już dupa. Ale ok.
260W hura, to przez napięcie 14V i powinno być 18,6A. Tyle nigdy nie widziałem nawet prostopadle. Przeciętny max to 13A-13,5A. Czyli znów lipa i oszukany jestem.
Max 13A x 14V = 182W. A mam 260W. Podobno. I MPPT Tracera, które ponoć ma przetwornicę. Powinno se coś tam przetwarzać.
Wiem można to tłumaczyć, że oni inaczej liczą. Że to, sro. Ale max co wyciągam panelami to ok. 180W z 2m2. Czyli max z metra kwadratowego w IT to 90W. To jest realny max.
To gdzie te 20%? Bo mi tu 9% wychodzi, a z reguły mniej.
toscaner - 2016-10-09, 21:46
I chyba przestane polecać Tracera
Padł mi ekranik i pokazuje gówno
http://www.camperteam.pl/...p=604326#604326
Bronek - 2016-10-09, 21:52
A ja polecam.. Napisałem Ci w cytowanym wątku co podejrzewam.
U mnie raz przy montażu był taki multimedialny odczyt, jak niedocisąłem złącza rj. Coś małe rączki krzywo wtyczkę odlały.
Ten wyświetlacz zgadzam się, to porażka. Ale też do niczego niepitrzebny.
koder - 2016-10-10, 21:54
toscaner napisał/a: | Mariusz, jak zwykle teorie i wyniki w laboratorium. Lubię wykresy jak Ty, ale jestem też praktykiem. Teraz jako praktyk mam 2m2 paneli na dachu (1,96m2). W Polsce ponoć 1kW z metra, czyli 2kW, w IT musi więcej. 2kW to przy 20% jakieś 400W. |
No ale pytanie było o moc znamionową. Mój panel (polikryształ, 155x90cm) ma znamionowo 210W przy 1,39m². To daje 15.5% do 9% jeszcze daleko - co się jako-tako pokrywa z wykresem na okres produkcji (polikryształ to granatowe kwadraty). Monokryształy w tych warunkach mają lepsze parametry.
A że w praktyce się tyle zwykle nie uzyska - normalne. Moc znamionowa jest podawana przy prostopadłej radiacji 1000W/m² i temperaturze 25°C, czego w normalnej sytuacji nie uzyskasz żadnym sposobem. No chyba że w słoneczny dzień zimowy, podnosząc panel prostopadle.
Bronek - 2016-10-10, 22:25
Prościej zapierniczańć zygzakiem od zwrotnika do zwrotnika.. I to z odpowiednią prędkością
Nie mogłem się powstrzymać
Trzeba by szmatą przetrzeć. I schładzać.
toscaner - 2016-10-11, 00:31
Ja to nawet na weekend nie tylko panele ale i dach umyłem i jeszcze boki. Teraz nie wstyd patrzeć nawet z pięterka
Z panelami niestety te moce są mocno naciągane i racja jak zwykle u każdego po trochu. Wiosną 2015 w IT widywałem przebłyski do 16-17A. Ale to przebłyski. Ledwo fotki zdążyłem pstryknąć. I temp i kąt ok, ale nadal brakowało. Te przebłyski to raczej z chmurek, które wtedy były. Nawet z kimś rozmawiałem o tym, że chyba działały jako soczewki albo cuś.
Przeciętny max to niestety 13-13,5A z 260W. Czy to w IT czy Szkocji, czyli jest jakaś rozpiętość na globusie i trochę zanotowanych danych.
20A to bym może miewał z ok. 400W. Czyli ok 3m2.
Oczywiście nie liczyłem powierzchni wafli tylko panel, więc odrobina białego do odjęcia, więc sprawność + te kilka %.
Licząc przebłyski i tylko wafle pewnie też wyjdzie z 15%. Do 20% czy 40% wciąż trochę daleko.
Raczej 20% nikt nie ma. Przyjmować by raczej trzeba było max 14-16% jako realne. A jako takie użytkowe to pewnie 9-12%. Czyli to co wyciągniemy w praktyce. I to by mnie akurat interesowało. Co mi z % na wykresach, jak na ekranie tego nie mam.
A praktycznie Ampery mnie interesują a nie w tabelce.
Bronek - 2016-10-11, 07:35
Jest ten magiczny SOC z jego korekcją temperatury, nawet go swego czasu starałem się zrozumieć.
W praktyce nic nie wnosi.
W ogóle jedynie napięcie i jego spadek podczas obciążenia jest dla mnie jakimś wskaźnikiem, że lada moment zacznie prądu brakować.
Obecny stan, zwalam na akumulator, bo po prostu było ok 3x lepiej gdy był nowy, i w moim "stylu" bytowania w miarę optymalnie.
Nic mi szybsze ładowanie nie da, powiedzmy niewiele, gdy w po zmierzchu zaszaleję z prądem.
toscaner - 2016-10-11, 07:47
Tu masz rację. Akumulator pojemnością musi odpowiadać dobowemu zużyciu prądu. Z małym poślizgiem można mniejszy zakładając, że będzie słońce i nam trochę podratuje braki w pojemności.
To akumulator daje prunda na tą kawkę, a nie panele. On jest magazynem energii. Ja np. jestem rozrzutny z prądem i mi 240Ah było mało to podwoiłem. Teraz komfort.
Ale i tak najwięcej żre laptop
Muszę go wypie...yć i zamienić na coś ekonomicznego. Stary Mac i żre więcej niż lodówka.
Teraz panele to nawet na niego samego nie wyrabiają.
serwan - 2016-10-11, 08:15
silny napisał/a: | a schemat chyba prosty , kable idące od solara dałem w kostke a z kostki na 2 regulatory , z rgulatorów jedna linia do aku zabudowy , druga do aku silnika i wszystko sie pięknie ładuje |
hej,
to ja jeszcze dopytam - regulator do rozruchowego jest podłączony non-stop? nawet kiedy silnik pracuje i jest ładowany przez alternator?
pytam bo analogiczny schemat można próbować odnieść do akumulatora zabudowy i ładowania przez 230v - nie ma przeciwwskazań żeby regulator był non-stop podłączony (i solar do regulatora oczywiście też) w tym samym czasie kiedy aku jest ładowany z 230v?
zdaję sobie sprawę że regulator podaje prąd ładowania tylko do określonego napięcia które jest przekraczane przy ładowaniu aku z innego źródła; z drugiej strony jakoś niechęć czuję do ładowania jednego aku przez dwa różne źródła - toto działa / tak ma działać?
pozdrawiam
serwan
Bronek - 2016-10-11, 08:46
serwan napisał/a: | jakoś niechęć czuję do ładowania jednego aku przez dwa różne źródła |
Niepotrzebnie , bo nawet w standardowym podłączeniu akumulator zabudowy np może być ładowany z trzech źródeł . Alternator, ładowarka z gdy ze słupka 230v, i regulator solara . I jak odpalisz silnik , będąc podłączony do słupka w pełnym słońcu . Nic się nie stanie.
jedynie nie zaleca się odpalana auta gdy jest podłączone pod 230v , ale na ogół nic się nie dzieje .
Ad Toscaner.
miałem opory przed tabletem . I laptopa używam teraz tylko do drukowania. Bo aktualnie korzystam z Androida , do którego się przekonuję , ja miłośnik windowsa ....
Pomimo posiadania różnych modeli . Korzystam najchętniej z Tabletu o formacie 4x3 8 cali z gsm , GPS . To już 3 rok długo jak na takie urządzenie . Jedynie aparat ma badziewiaty . Natomiast GPS i ekran ok . To stare Prestigio Quad czy jakoś tak . za raptem ???? 5 stów ???
I pomimo posiadania wypaśnych nowych itd z nim mi do twarzy najbardziej.
10h bez ładowania lub na długim kabelku zwykłej ładowarki .
obecnie na routerze mobilnym , ale wsadzenie karty router z niego masz router do laptopa . Zresztą co Ci będę gadał .... Nie wożę już lapka . Ten tablet robi nawet za nawigację itd.
Mam 5" 7 " 10 " w formacie 16x9 i jednak ten 8" najlepiej pasuje do WC.
Tylko ten MAC ???
Nie wiem.... Ale Ipod I Pad to dla mnie lipa nad lipami. Nigdy więcej
koder - 2016-10-11, 16:34
toscaner napisał/a: | Raczej 20% nikt nie ma. Przyjmować by raczej trzeba było max 14-16% jako realne. A jako takie użytkowe to pewnie 9-12%. Czyli to co wyciągniemy w praktyce. I to by mnie akurat interesowało. Co mi z % na wykresach, jak na ekranie tego nie mam. |
Z mocą znamionową paneli to jak ze średnim spalaniem podanym przez producenta. Nie jest po to, żeby zobaczyć "ile ja będę palił", ale po to, żeby porównać różne modele. Warunki są znormalizowane po to, żeby można było mieć porównanie. A norma zakłada jakieś tam warunki, których nie masz.
Jakbyś ustawił się gdzieś na południu i solary by słońce śledziły i jeszcze byś je chłodził, to pewnie ze swoich 260W wyciągnąłbyś nawet więcej. A że warunki faktyczne inne, to i wyniki inne.
silny - 2016-10-11, 23:12
serwan - śmiga toto jak należy , nie odłączyłem nigdy, za to kiedy bym nie zajżał to zawsze pełniutkie aku-14.4v - tyle zaprogramowałem.
Nie , zdecydowanie nie widze problemów
mam wysoką wiate i sporo światła tam wpaduje , zobaczymy co będzie zimą , czy wyprodukują choć prąd konserwacyjny tak żeby nie ładować
docent1773 - 2016-10-12, 14:52
Znamionowa moc się przydaje tak jak napisał Koder, do porównywania. Da się na jej podstawie wyliczyć średni, szacowany uzysk prądu. Np. 100W średnio dziennie na wiosne i jesień da ok 25Ah. W lecie 50% więcej, w zimie 50% mniej. 260Ah powinno na wiosne/jesień dać około 65Ah dziennie.
Generalnie z bateriami fajny jest ten patent, że można zamontować sobie mniej i potem dorzucać kolejne jeśli jest za mało. Nie trzeba od razu zabudowywać wszystkiego;)
toscaner - 2016-10-12, 15:14
Mariusz, ehhh. Ja jak kupuję pół litra to chcę mieć pół litra a nie 0,3. Wat to wat. Litr to litr. Proste.
Świstak - 2016-10-12, 18:02
Ciepły akumulator i niższe napięcie to zwarta cela. Przy podłączeniu równoległym uszkodzony akumulator bardzo szybko rozładowuje ten sprawny zamieniając jego energię na ciepło i elektrolizę wody w uszkodzonym. Jak najszybciej pozbądź się uszkodzonego akumulatora i póki co korzystaj tylko z tego sprawnego. Docelowo lepiej założyć jeden duży niż łączyć równolegle kilka mniejszych.
Co do mocy paneli to faktycznie są spore rozbieżności między tym co na tabliczce, a tym co w praktyce. Mam w tej chwili na dachu 6 x 170W mono z regulatorem Tracera MPPT 40A. Stoję na plaży w Italii i naljlepszy wynik jaki odnotowałem to około 22A przy 28,4V. Faktem jest że to październik, stoję tyłem do słońca co jeszcze pogarsza kąt padania. Dodatkowo panele kupiłem z drugiej ręki, więc konstrukcja nie najnowsza, a i sprawność spadła na skutek długotrwałej pracy przy wysokich temperaturach (wada paneli mono) gdzieś tam w elektrowni solarnej.
silny - 2016-10-16, 08:44
wątki wam sie pomyliły
darek 61 - 2016-10-21, 11:48
U mnie zastosowałem przekaźnik napięciowy+ zwykły przekaźnik zwierający akumulatory.Po drodze dioda+ żarówka.Przekaźnik nastawiony na 13V,układ pracuje przeszło rok,skutków ubocznych nie zanotowałem.Akumulator rozruchowy 100A/h,zabudowy 45A/h.
silny - 2016-10-21, 21:49
cwane , nie powiem , ale nie doładowuje bardziej tego który potrzebuje , jest twój system bardziej komunistyczny- każdemu po równo
silny - 2017-07-10, 15:30
odświeżę temat.
może ktoś ma na zbyciu jakiś mały panel elastyczny na sprzedanie
próbowałem w hymerze stworzyć układ doładowujący ale skończyło się na spaleniu orginalnego ragulatora hymera
okazało się że mimo kilkunastu lat nie jest on tak staroświecki i działa na zasadzie MTTP a nie PWM , no i niestety
na szczęście tylko mosfet się upalił ale było nie ciekawie
hymerowy regler działał w iny spos€b niż PWM, robiły sobie pod górke . wniosek taki że 2 regulatory PWM mogą ze sobą współpracować - bo miałem i działały - a mieszany system niestety nie.
tak więc - kupię jakiś tani panel elastyczny małej mocy w celach zasilania konserwacyjnego aku silnika - mało jeżdzę , auto stoi jako zabaweczka .
może komuś wala się taki panel 30-50 W , chętnie odkupię za rozsądne pieniądze
lub ktoś ma informację gdzie nabyć , mogą być używane lub z jakiegoś flomarktu
będę wdzięczny za namiary
serwan - 2017-07-10, 16:05
aż zapytam - czemu chcesz osobny panel (i obwód) dla zasilania akumulatora rozruchowego? jakie są powody żeby oba akumulatory nie były zasilane z jednego panela/regulatora?
pozdrawiam
serwan
silny - 2017-07-10, 18:16
A jak je odseparować , te akumulatory
duende - 2017-07-10, 19:17
U mnie (i nie tylko) jest zrobione tak: ładowanie na żądanie przez bajpas, ale na przekaźniku 100A nie na separatorze i przez PWM, idea myślę, że podobna
http://www.camperteam.pl/...er=asc&start=45
kynios1 - 2017-07-10, 20:41
Wstaw sobie to:
http://www.ecosolar.pl/cy...120a-p-448.html
i zapomnisz o wszystkim , mam u siebie i jest super , ładuje w obie strony , czyli jak ładujesz z alternatora to po wzroście napięcia dołącza aku pokładowe do aku rozruchowego , jak ładujesz z solara aku pokładowe i napięcie przekroczy dany próg to dołączy aku rozruchowe .Pozdrawiam
silny - 2017-07-11, 05:07
Wszystkie rady fajne ale może ktoś ma/wie gdzie dostanę mały elastyczny solar w rozsądnych pieniądzach
wołodia - 2017-08-30, 13:44
Witam
Zachciało mi się powiększyć elektrownie w kamperze, pojechałem do firmy specjalizującej sie w remontach kamperów zakupiłem panel z montażem, na rysunku jest schemat jak mi to zamontowano, dodam że dwie instalacje działają razem ,,,
Moje pytanie czy to ma sens ????????????
serwan - 2017-08-30, 16:30
wołodia napisał/a: | Witam
Zachciało mi się powiększyć elektrownie w kamperze, pojechałem do firmy specjalizującej sie w remontach kamperów zakupiłem panel z montażem, na rysunku jest schemat jak mi to zamontowano, dodam że dwie instalacje działają razem ,,,
Moje pytanie czy to ma sens ???????????? |
w zasadzie powinno, pyanie czy uzyskasz efekt taki jaki zakładasz (więcej pradu / szybsze ładowanie); to co budzi moje wątpliwości to:
- użycie dwóch regulatorów; każdy z nich będzie traktował akumulator jakby miał go na wyłączność, w efekcie będą się nawzajem oszukiwać fałszując swoje odczyty napięcia; przykładowo regulator 1 uzna że napięcie akumulatora to 11v i będzie go ładował podnosząc napięcie obwodu do powiedzmy 14v; w tym czasie drugi regulator próbkując napięcie uzna że.. nie musi ładować akumulatora, bo ten jest naładowany; w efekcie może się zdarzyć że mając dwa panele i dwa regulatory będziesz miał i tak tylko tyle prądu ile Ci da jeden panel/regulator (drugi w czasie ładowania akumulatora przez pierwszy uzna że akumulator jest już naładowany)
- z drugiej strony, jeżeli powyższe teoretyzowanie się nie sprawdzi (regulatory nie próbkują, nie przejmują się istniejącym napięciem, ładują..) to pytanie czy nie dojdzie do sytuacji kiedy natężenie z obu paneli nie przekroczy przez dłuższy czas 12A i nie zagotuje akumulatora
pozdrawiam
serwan
silny - 2017-08-30, 18:02
Nic się takiego jak piszesz nie stanie - przykład - solar ładuje cały czas a ty odpalasz samochód
amples - 2017-08-30, 18:31
serwan napisał/a: | nie przekroczy przez dłuższy czas 12A i nie zagotuje akumulatora |
Zagotuje wtedy jeśli regulator będzie podawał prąd powyżej zalecanego napięcia około 14.4 V ,(około 15 V będzie gotować)
Po to jest regulator aby pilnować tej granicy napięcia akumulatora a mądrzejsze regulatory sterują także prądem .
serwan - 2017-08-30, 18:42
silny napisał/a: | Nic się takiego jak piszesz nie stanie - przykład - solar ładuje cały czas a ty odpalasz samochód |
rozwiń prosz - nie widzę zależności między ładowaniem a odpalaniem..
serwan - 2017-08-30, 18:46
amples napisał/a: | serwan napisał/a: | nie przekroczy przez dłuższy czas 12A i nie zagotuje akumulatora |
Zagotuje wtedy jeśli regulator będzie podawał prąd powyżej zalecanego napięcia około 14.4 V ,(około 15 V będzie gotować)
Po to jest regulator aby pilnować tej granicy napięcia akumulatora a mądrzejsze regulatory sterują także prądem . |
no nie. zaszkodzić akumulatorowi (potocznie 'zagotować') możesz nie tylko podając za duże napięcie, ale też za duże natężenie; przerysowując - jeżeli podasz natężenie rzędu 100a dla ładowanego akumulatora, to on nie będzie miał szans 'przerobić' tego prądu w reakcji chemicznej; nie wiem czy wybuchnie, czy się spali, czy powstanie jakieś przepięcie w ogniwach - ale na pewno się uszkodzi
amples - 2017-08-30, 20:01
serwan napisał/a: | jeżeli podasz natężenie rzędu 100a dla ładowanego akumulatora, to on nie będzie miał szans 'przerobić' | Alternatory jest w stanie dać 100 i więcej amper w nim nie masz regulacji natężenia prądu tylko napięcia 14.4 v .
O tym ile z tych 100 A przyjmie akumulator decyduje on sam a konkretnie stan jego rozładowania , im bardziej rozładowany tym większy prąd przyjmie .
Np. do częściowo rozładowanego aku możesz podłączyć źródłu prądu o napięciu 14.4 i wydajności 500- 1000-i więcej A
a akumulator przyjmie tylko to na co pozwala jego wewnętrzna oporność , im bardziej naładowany tym większa oporność a amperaż mniejszy.
Regulacja prądu potrzebna jest gdy aku jest mocno rozładowany a many żrudło o dużej wydajności prądowej.
aku ma wtedy małą oporność , tym samym jest w stanie przyjąć bardo duży prąd a to mu nie służy.
serwan - 2017-08-31, 01:15
amples napisał/a: | serwan napisał/a: | jeżeli podasz natężenie rzędu 100a dla ładowanego akumulatora, to on nie będzie miał szans 'przerobić' | Alternatory jest w stanie dać 100 i więcej amper w nim nie masz regulacji natężenia prądu tylko napięcia 14.4 v .
O tym ile z tych 100 A przyjmie akumulator decyduje on sam a konkretnie stan jego rozładowania , im bardziej rozładowany tym większy prąd przyjmie .
Np. do częściowo rozładowanego aku możesz podłączyć źródłu prądu o napięciu 14.4 i wydajności 500- 1000-i więcej A
a akumulator przyjmie tylko to na co pozwala jego wewnętrzna oporność , im bardziej naładowany tym większa oporność a amperaż mniejszy.
Regulacja prądu potrzebna jest gdy aku jest mocno rozładowany a many żrudło o dużej wydajności prądowej.
aku ma wtedy małą oporność , tym samym jest w stanie przyjąć bardo duży prąd a to mu nie służy. |
nie zgodzę się; czym innym jest wyrównanie straty prądu w akumulatorze po rozruchu - wtedy przez sekundę-dwie w obwodzie może się pokazać wysokie natężenie prądu które 'trafi' w akumulator z alternatora i go nie zniszczy (gdzieś w sieci jest piekny artykuł człowieka który robił pomiary zachowania prądu w obwodzie w trakcie rozruchu silnika, jak znajdę to wkleję); rzecz w tym że przypadek który omawiamy to długotrwały prąd ładowania z regulatorów, a to są dwie różne rzeczy; proces ładowania z regulatorów można porównać do ładowania z prostownika, i nie należy przekraczać dla prądu ładowania 1/10 amperażu akumulatora.
spróbuj podać na akumulator 120ah prąd ładowania o natężeniu 100a przez godzinę - akumulator/kamper/garaż nie przeżyje dłużej niż parę minut. moja uwaga dotycząca (ewentualnego) zsumowania prądów z dwóch regulatorów dotyczy właśnie takiego ryzyka - jakie jest maksymalne natężenie prądu jakie oba regulatory mogą uzyskać i jak bardzo przekroczy współczynnik 1/10; nie sądzę żeby dla dwóch paneli wskazanych (100w + 150w) sumaryczne natężenie przekroczyło 12a, ale co do zasady ryzyko (długotrwałego) ładowania akumulatorów prądem ponad 1/10 istnieje i warto o nim wspomnieć; nieco przerysowując - gdyby kiedyś ktoś komuś zrobił instalację jak w przykładzie, przy czym wyposażoną np. w 5 paneli i 5 regulatorów, i doszłoby do sytuacji w której wszystkie 5 równocześnie podaje na jeden akumulator ~7a prądu, to zrobi nam się ładowanie akumulatora 120ah prądem 35a. je*nie szybciej niż w ciągu godziny..
Bronek - 2017-08-31, 05:59
Rozważcie sobie do tego sytuację, normalną.
Solar ze swoim regulatorem
Słupek 230 ze swoją ładowarką
Czasem też, co niezgodne z zasadami... odpalony silnik.
A wszystko próbuje naładować akumulator budy, bo rozruchowy jest już full.
A my do tego robimy kawę i to bez sensu korzystając z przetwornicy . Taki ekspresik z 1400 wat.
Też ponoć niezaleca się stosowania przetwornicy z włączonym regulatorem
Ciężka robota dla akumulatora.
Wszystkie te przypadki przeżyłem na AGmie, trzy lata wytrzymał katorgę. To raczej robota dla kwasiaka. Żelowego nie widzę w takim użytkowaniu.
Ad 2 solry z regulatorami, moim zdaniem będzie OK.
silny - 2017-08-31, 07:09
Napisałem o odpalaniu silnika bo to kolejne wielkie źródło energii i jakoś regulatory współpracują
wołodia - 2017-08-31, 09:20
To czy takie rozwiązanie jest możliwe ?????
nie znam innych parametrów starego solara, ani nazwy czy modelu, ma tylko napis 100W i boję się że solary mogą "gadać" innymi językami, a regulator szlak trafi
regulator
http://center-camp.pl/pl/...solara-10A/3603
solar nowy z tego zestawu
http://center-camp.pl/pl/...i-moc-150W/1960
serwan - 2017-08-31, 09:51
moim zdaniem w skrócie:
1) prawie na pewno nie wybuchnie , ale
2) nie liczyłbym na to że efekt (ilość prądu, szybkość ładowania..) będzie taka jak byś chciał; moim zdaniem ładowanie będzie nadal takie samo jak gdybyś miał tylko jeden panel/regulator
pozdrawiam
serwan
toscaner - 2017-08-31, 10:11
Wołodia musisz zmierzyć napięcie na panelu tym 100W bez podłączonego regulatora. Zacznij od tego, bo możesz mieć np. 24V i wtedy na pewno nie będą gadać.
Jeśli 12V czyli napięcie w słońcu od 18-22V (takie powinno być dla 12V) to możesz drugi też 12V podłączyć równolegle, ale nie ma wtedy sensu inwestować pieniędzy w MPPT, bo pomijalny zysk.
Już lepiej drugi 100W, bo wyjdzie taniej i w szereg z mppt. Wyższe napięcie MPPT przerobi na prąd nawet jak będzie słońce nisko czy chmurki.
A jeszcze lepiej zamiast nowego 150W, dać podobne kolejne 2 po 100W i w szereg z MPPT. Jeszcze wyższe napięcie (pod obciążeniem ok. 40-50V) które MPPT świetnie przerobi na większy prąd.
Ja aktualnie mam 4 w szeregu dobrane parametrami z tracer epever 40A. Nawet gdy pada to idzie ok. 3-6A do aku
wlodo - 2017-08-31, 10:51
Podepnę się z pytaniem,bo w temacie. Mam na dachu 435 W, 2x 120 kwasiaki, regulator MPPT TRACER 30A.
Gdybym obkleił bok busa panelami elastycznymi to jak należy je w takim zestawieniu podłączyć ?
amples - 2017-08-31, 11:18
serwan napisał/a: |
spróbuj podać na akumulator 120ah prąd ładowania o natężeniu 100a przez godzinę - akumulator/kamper/garaż nie przeżyje dłużej niż parę minut. |
Zrozum żeby podać 100a na akumulator musi być odpowiednia różnica napięcia , a regulatory zazwyczaj nie przekraczają 14.5v
Gdy akumulator ma napięcie np. 14v a podaż mu 14.4v obojętnie o jak wielkiej wydajności to i tak popłynie do niego parę amperów a żeby go zmusić do tych twoich 100A to byś musiał zwiększyć napięcie do 16-18v.
wołodia - 2017-08-31, 11:19
toscaner napisał/a: |
A jeszcze lepiej zamiast nowego 150W, dać podobne kolejne 2 po 100W i w szereg z MPPT. Jeszcze wyższe napięcie (pod obciążeniem ok. 40-50V) które MPPT świetnie przerobi na większy prąd.
Ja aktualnie mam 4 w szeregu dobrane parametrami z tracer epever 40A. Nawet gdy pada to idzie ok. 3-6A do aku |
Tylko że ja już mam przyklejony ten 150W a ten 100W na pewno jest 12V
toscaner - 2017-08-31, 21:02
Aha, no to 150W przyklejony na 12V da ok. 8A, ten 100W to będzie ok. 5,5A. Razem 13,5A
Bez problemu możesz połączyć panele ze sobą tyle, że równolegle, czyli plusy paneli do wejścia plus w regulatorze. W takiej opcji regulator PWM. I ten co podałeś VS1024A to jest regulator PWM, tyle, że na 10A. Tu na starcie z obu paneli popłynie latem te 13-14, a może nawet 15A. Czyli podany regulator jest za mały.
Ale taka konfiguracja będzie najkorzystniejsza mając już te panele.
wołodia - 2017-08-31, 22:05
toscaner napisał/a: | Aha, no to 150W przyklejony na 12V da ok. 8A, ten 100W to będzie ok. 5,5A. Razem 13,5A
Bez problemu możesz połączyć panele ze sobą tyle, że równolegle, czyli plusy paneli do wejścia plus w regulatorze. W takiej opcji regulator PWM. I ten co podałeś VS1024A to jest regulator PWM, tyle, że na 10A. Tu na starcie z obu paneli popłynie latem te 13-14, a może nawet 15A. Czyli podany regulator jest za mały.
Ale taka konfiguracja będzie najkorzystniejsza mając już te panele. |
a jak kupię MPPT ???
toscaner - 2017-08-31, 22:14
To i tak praktycznie nie skorzysta się z dobrodziejstw MPPT. MPPT ma sens gdy na panelach jest większe napięcie. Ja np. w słońcu mam np. 75V i niski prąd, np. 3A, a do akumulatorów już idzie kilkanaście amper.
Nie zalecam łączenia paneli 150W i 100W w szeregu. Już lepiej by było jeśli 150W jest przyklejony to wymienić ten 100W, na drugi 150W i wtedy obie 150tki dać w szereg i MPPT. Zysk będzie zauważalny.
skrzychu - 2017-10-13, 11:52
A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany...
Brodacz77 - 2017-10-13, 12:15
skrzychu napisał/a: | A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany... |
Aku zabudowy będzie naładowany do 14,4V - takie jest max napięcie ładowania z regulatora.
Aku samochodu będzie ładowany do napięcia 14,4V - 0,7V spadku na diodzie = 13,7V - tyle będzie szło, lepsze to niż nic ale chyba nie o to chodzi.
skrzychu - 2017-10-13, 12:59
Brodacz77 napisał/a: | skrzychu napisał/a: | A wracając do meritum, dlaczego nie połączyć aku rozruchowego z aku zabudowy kablem z wlutowaną diodą? Zalatwia to separację aku rozruchowego - nie rozładujemy go w/w ekspresem do kawy, i zawsze bedzie naładowany... |
Aku zabudowy będzie naładowany do 14,4V - takie jest max napięcie ładowania z regulatora.
Aku samochodu będzie ładowany do napięcia 14,4V - 0,7V spadku na diodzie = 13,7V - tyle będzie szło, lepsze to niż nic ale chyba nie o to chodzi. |
Zgadzam się, że rozwiązanie szału nie robi ale inwestycja rzędu kilku złotych, a autko zawsze odpali. Napięcie spoczynkowe aku to jakies 12,6 - 12,8V, wiec cos sie zawsze doladuje...
amples - 2017-10-13, 13:07
Brodacz77 napisał/a: | 0,7V spadku na diodzie |
Na diodzie schottky są mniejsze spadki ,
Można również zastosować :
http://jiggerjuice.info/e...iode.html#type3
DigitalNomad - 2019-11-06, 20:48
Odgrzeje kotleta, ale nie udało mi się ze zrozumieniem przejrzeć całości.
Mam Cyrixa 120A, co by się stało jak bym podłączył regulator Tracer 40A do aku rozruchowego zamiast aku pokładowych?
Czy to ma prawo zadziałać?
Teoretycznie podczas ładowania ładowały by się wszystkie aku na raz (bo Cyrix po wykryciu napięcia ładowania by zwarł aku). Podczas obciążenia i rozładowywania aku pokładowych w pewnym momencie przy spadku napięcia z wszystkich aku równolegle Cyrix odseparował by aku rozruchowe, napięcie by pewnie wzrosło do poziomu kiedy Cyrix znów zwarł by aku i tak w kółko.
Jak nie ma słońca, to aku zawsze były by odseparowane, czyli nie rozładujemy rozruchu.
Wszystko brzmi dobrze, ale czy czegoś nie pominąłem? :D
Kuba75 - 2019-11-13, 21:09
Jedyny problem jaki widzę, to moment rozruchu rozrusznikiem i bardzo duży pobierany prąd z aku rozruchowego i spadek napięcia na nim. Jak zareaguje regulator solara?
Ale jak czytam opis Cyrixa, to on wyrównuje potencjały kiedy JEDEN z akumulatorów osiągnie zadane napięcie, czyli aku rozruchowy podczas ładowania alternatorem podczas jazdy będzie doładowywał aku pokładowy i odwrotnie, pokładowy ładowany z solara/słupka doładuje przez Cyrixa rozruchowy. Dobrze myślę?
reaven22 - 2019-11-13, 22:14
Kuba75 napisał/a: | Ale jak czytam opis Cyrixa, to on wyrównuje potencjały kiedy JEDEN z akumulatorów osiągnie zadane napięcie, czyli aku rozruchowy podczas ładowania alternatorem podczas jazdy będzie doładowywał aku pokładowy i odwrotnie, pokładowy ładowany z solara/słupka doładuje przez Cyrixa rozruchowy. Dobrze myślę? |
Dobrze myślisz.
reaven22 - 2019-11-13, 22:18
DigitalNomad napisał/a: | Odgrzeje kotleta, ale nie udało mi się ze zrozumieniem przejrzeć całości.
Mam Cyrixa 120A, co by się stało jak bym podłączył regulator Tracer 40A do aku rozruchowego zamiast aku pokładowych?
Czy to ma prawo zadziałać? |
Cyrix działa w obie strony.
Jak podepniesz tracera pod zabudowę to i tak po naładowaniu zabudowy cyrix puści prąd na rozruchowy.
Janusszr - 2020-05-25, 18:31
Jaki jest priorytet ładowania ze słupka? Jaka kolejność? Rozruchowy akumulator, czy zabudowy?
Kuba75 - 2020-05-25, 19:05
Ładowarka ze słupka podobnie, naładuje Ci zabudowę a Cyrix podepnie do ładowania rozruchowy, gdy aku zabudowy będzie wystarczająco naładowany.
Docelowo naładujesz oba. Najpierw zabudowa potem rozruchowy.
Janusszr - 2020-05-25, 19:37
Dzięki serdeczne.
Rozruchowy jest ładowany również z alternatora. Czy niczego nie uszkodzę, jak podłączę do rozruchowego zewnętrzny prostownik? Bez odłączania tego akumulatora od instalacji?
Pytam, bo zabudowa ma napięcie 14,3V, a rozruchowy 12,2V. Kamper od kilku godzin jest podłączony pod 230V. Rozruchowy rozładowałem przez nieuwagę. Nie wyłączyłem ładowarki od kamery cofania. Trwało to trochę. Może trzeba poczekać? Zobaczę jutro.
dziwaczek - 2020-05-25, 20:12
Prąd ładowania przy podpięciu na 230V jest inny dla rozruchowego - mały i dla pokładowego duży (ma priorytet) - u mnie tak jest i jest to duża różnica. Jest to opisane w instrukcji od kamperka i tak jest faktycznie. Przy ładowaniu z alternatora jest odwrotnie priorytetem jest rozruchowy.
Janusszr - 2020-05-25, 20:48
Właśnie. Tak ładuje jakby chciał a mógł. Mam już 12,3V. Jak do jutra bateria nie będzie naładowana, to podłączę zewnętrzną ładowarkę. Na chłopski rozum nie powinno nic się zepsuć.
PS.
Po nocy jest 12,4V. Akumulator 80Ah. Strasznie wolno idzie to ładowanie. Takie ładowanie raczej konserwujące akumulator. Po odpaleniu silnika napięcie na zaciskach podnosi się do 14,40V.
Gdyby nie Twój post Dziwaczku, to byłbym mocno zmartwiony
dziwaczek - 2020-05-26, 11:54
Dokładnie tak jest - prąd konserwujący, dziś postaram się wrzucić jak to jest w instrukcji obsługi. Po odpaleniu silnika masz dobre napięcie - jest oki!!!
Po za tym ten silnikowy jest już naładowany - ma starczyć na rozruch i tyle - taka jego rola.
yamah - 2020-05-26, 17:41
Janusszr napisał/a: | Właśnie. Tak ładuje jakby chciał a mógł. Mam już 12,3V. Jak do jutra bateria nie będzie naładowana, to podłączę zewnętrzną ładowarkę. Na chłopski rozum nie powinno nic się zepsuć.
Po nocy jest 12,4V. Akumulator 80Ah. Strasznie wolno idzie to ładowanie. |
Spróbuj go wybudzić tzn. włącz jakieś odbiorniki na zabudowie...też mam podobnie ale z chwilą gdy włącze np. dmuchawę okapu kuchennego po 2 min widzę na wskaźniku fuul i dałem sobie spokój z kontrolą
dziwaczek - 2020-05-26, 18:47
Znalazłem z mojego kamperka - z niemieckiego
- pokładowy 10-18A
- silnikowy max 2A
Janusszr - 2020-05-26, 21:24
Dziękuję Wam.
Niepotrzebnie się martwiłem. W końcu się naładował.
Robiłem przegląd techniczny miesiąc temu. Ładowarkę od kamery cofania wpiąłem w "gniazdko zapalniczkowe" w którym zawsze jest napięcie. I po miesiącu ssania prądu przez ładowarkę, silnika nie dało się odpalić. Akumulator już nie dał rady kręcić rozrusznikiem.
|
|