Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

PEUGEOT - rozmiar felg

IAAN - 2010-12-19, 21:40
Temat postu: rozmiar felg
prosze o odpowiedz
czy koła 14 cali z peugota z 1986 r można przełożyc bezproblemu na peugota z 1988r z kołami 16 calowymi czy będą pasowac roztawy otworów na piastach czy nie
chciałbym zdjąc 16 calowe i w to miejsce przykręcic 14 calowe( z zimówkami na przywiezienie auta z niemiec ) pasują czy nie
jaki wymiar mają koła 14 cali pomiędzy srubami może będa pasowac jakies np 15 cali z vw

airgaston - 2010-12-19, 22:20

14 calówki mają rozstaw 5 x 118 i 16 od maxa też taki sam. Różnią się tylko ET. Większe 16mają szerszy rozstaw o ile pamiętam ze 20mm (mniejsze odsadzenie) Mówię oczywiście od modelu do 94roku. Wiem że do modelu z 14calowymi kołami można założyć 16. Czy w drugą stronę się da? Oto jest pytanie. Może pożycz jedno kółko i sprawdź.
sprawdziłem
16calówka to felga 5,5J 16H1 5x118 x 72,2 ET50
14calówka to felga 6J 14H1 5 x 118 x 71,1 ET ?? nie mogę przeczytać

airgaston - 2010-12-19, 22:24

Zdaje się że modele z 16 mialy większe zaciski i 14 może nie wejść. Ale głowy nie dam. Ja mam 14calowe i 16 zakladam bez problemu. Moze ktoś kto ma 16 będzie pewien. Tylko teraz część kamperów zimuje i może być kopot z organoleptycznym sprawdzeniem.
aroo59 - 2011-04-24, 23:33

Polecam poczytać a obawa zniknie. http://www.alcar.pl/6672_PL.0
Mutek - 2011-04-25, 06:01

Peugeot 16"ma na pewno wieksze zaciski hamulcowe i 15" a tym bardziej 14" nie wejdą [przrabiałem ten temat ]

Zibi

WINNICZKI - 2011-04-25, 13:49

A odwrotnie mając koła 14" rozstaw śrub pasuje przy 16"?
eMKa - 2011-04-25, 15:28

Wszystkie modele do 94 mają taki sam rozstaw śrub, ale jak wcześniej koledzy pisali sa dwa rodzaje zacisków. Duże zaciski miał tylko model 18 tzw.maxi . Maxi to znaczy maxi ładowność, nie mylić z gabarytami.
duże zaciski
18 to 18 q ładowności (1800 kg) w papierach zaniżone do dmc 3500
małe zaciski
14 to 14 q ładowności
10 to 10 q ładowności

aroo59 - 2011-08-21, 10:30

Trzeba też widzieć, że auto na fabrycznych kołach 14" ma skrzynię biegów z innymi przełożeniami.
Aimeiz - 2011-10-29, 07:57

Hej.
Jakie rozmiary felg powinien mieć Peugeot 290 z 1991r - Adria o DMZ 3100Kg?
Czy Peugeot 290 to to samo co J5?
Na kołach które ma założone jest napisane:
FA6 France GT C 24 CL 1 2988 MICHELIN 6JK14H
Z tego 6JK14H widać że szerokość 6 cali, profil typu J, średnica 14 CALI, Ale skąd wziąć EI i rozstaw śrub, średnica otworu centrującego, położenie szpilek?
Jak się to nie zgadza to felga nie będzie pasować.

Gdzie to można znaleźć?

Felgi o podobnym oznaczeniu mam w Ducato z 1989r, tylko to mniejszy samochów o DMZ 2990kg tam widzę na felgach 6JKx14H1, ale również nie widzę pozostałych, dosyć jednak ważnych wymiarów?

Znalazłem w internecie felgi za przystępną cenę, z wyglądu wyglądają na dobre i ponoić zdjęte z J5, tylko że oznaczenie mają ponoć 61423 i nie wiem czy będą dobre.
Chcę sobie złożyć zimowe koła.

Podobno na podstawie numeru nadwozia, na jakiejś stronie internetowej można określić dokładnie rodzaj felg.

Proszę o pomoc.

Marek_Kacz - 2012-12-21, 17:00

Przymierzam się do przejścia z felg 14" na 16".
Proszę praktyków o poradę - jaka wielkość opon będzie optymalna dla wolnossącego silnika 2,5D?
Konkretnie chodzi mi o to, że na oponach 185/80R14 przy prędkości już rzędu 80km/h silnik pracuje na nieprzyjemnie w uchu brzmiących wysokich obrotach.
Myślę o zwiększeniu obwodu opony o 10 - 15% by znacząco obniżyć obroty silnika uzyskując tę samą prędkość podróżną.
Obucie posiadanych 14" nawet w pełny profil 205 takiego wzrostu obwodu - a co za tym idzie przyrostu predkosci - nie daje.
No i jeszcze nie przymierzałem, więc nie wiem jakiej wielkości gumy 14" zmieszczą się pod nadkolami.
Z pewnością ktoś już ten temat przerabiał więc mogę chyba liczyć na konkretną poradę.

Zaznaczam, że nigdy i nigdzie mi się nie spieszy, ale czasem utrudnianie przez swą powolność życia tym zapracowanym chłopakom z TIR-ów powoduje pewien dyskomfort...

papamila - 2012-12-21, 19:42

Marek_Kacz napisał/a:
Myślę o zwiększeniu obwodu opony o 10 - 15% by znacząco obniżyć obroty silnika uzyskując tę samą prędkość podróżną.

po takim zabiegu błędne wskazania licznika to drobiazg
gorzej będzie z mocą silnika- auto nie bedzie sprawnie ruszać,
bedzie mu brakowało mocy, nie bedzie przyspieszać
taki zabieg jest mozliwy, owszem ale trzeba by się podeprzeć czipem
co w Twoim aucie jest niemożliwe

A tak poza tematem, wspomniałeś że zamierzasz trochę oszczędzić na samodzielnym montażu poduszek a za oszczędnosci nabyć solar- dobry skuteczny solar (min 100W) z regulatorem i zestawem montażowym to wydatek min 1200zl, mniejszych solarków się nie kalkuluje zakladać, to musi byś wydajne.
I jak juz tak majsterkujesz sobie i modernizujesz to weż wagę i ołówek do ręki
i zbilansuj ile auto waży (faktycznie), ile waży załoga, co zamierzasz wozić
i jak to się ma do DMC auta
:spoko

BODEK - 2012-12-22, 00:13

Papamila ma w pełni rację, ponadto większe koła nie wchodzą na miejsce zapasu.
Wymiana opon 14" na powyżej 185, również nie mieści się w orginalnym luku.

Marek_Kacz - 2012-12-22, 02:21

papamila napisał/a:
(...)gorzej będzie z mocą silnika- auto nie bedzie sprawnie ruszać,
bedzie mu brakowało mocy, nie bedzie przyspieszać

No właśnie...
Mam nadzieję, że ktoś już to testował i doradzi na jakie gumy można przejść by przyspieszyć (zmniejszyć choć cokolwiek obroty silnika a co za tym idzie ryk w kabinie) a jednocześnie mieć jakieś tam w miarę zadowalające właściwości trakcyjne. Niestety, tego motoru podkręcić się nie da :gwm .
Może bez zmian felg wystarczy "przezuć" auto na pełnoprofilowe (80) 205?
To byłoby jakby nie patrzeć już o dwa skoki w górę...

BODEK napisał/a:
Wymiana opon 14" na powyżej 185, również nie mieści się w orginalnym luku.

Myślę, że to akurat nie byłoby największym problemem, bo na dojazd w razie awarii te nawet kilkadziesiąt km. do serwisu oponiarskiego można pozostawić w schowku 14" z oponą 185. Przechył tyłu o te kilka cm. to nic wielkiego a i mechanizm różnicowy na skrzyni te pare kilometrów raz na kilka lat też chyba wytrzyma.

papamila napisał/a:
(...)dobry skuteczny solar (min 100W) z regulatorem i zestawem montażowym to wydatek min 1200zl, mniejszych solarków się nie kalkuluje zakladać, to musi byś wydajne.

Z solarami miałem już trochę do czynienia, bo do jednej łódki w pokład wmontowałem solarny szyberdach od Audi (40W) w w drugiej łódce umieściłem 2x15W i ładują mi akumulatory do silniczka elektrycznego aż miło.
Solar na kempinga myślę, że nadałby się chociazby taki:
http://allegro.pl/panel-s...2890055241.html
Do niego regulator napięcia chociażby w tym stylu:
http://allegro.pl/regulat...2869783088.html
i musi funkcjonować stosunkowo tanim kosztem.
Oczywiście, trzeba by od spodu wzmocnić płytkę światłoczułą chociażby wklejając usztywniającą wszystko sklejkę i zamontować na dachu w ten sposób by porócz mocowań na obrzeżach także dodatkowo podeprzeć środek.

papamila napisał/a:
(...)weż wagę i ołówek do ręki
i zbilansuj ile auto waży (faktycznie), ile waży załoga, co zamierzasz wozić
i jak to się ma do DMC auta

W papierach jest, że masa własna to 2565 a DMC to tylko 2810.
Tym bardziej, że jest zarejestrowany na 6 osób.
A tak na marginesie - masa własna to ciężar gotowego do trasy auta + pasażerowie?

Może uda mi się w ramach teraz przerejestrowywania "podciągnąć" DMC do rozsądnej liczby?
Chociażby po to, żeby mieć solidny margines i w sytuacji wyjątkowego "dociążenia"
Pozdrawiam. :spoko

papamila - 2012-12-22, 09:33

Marek_Kacz,
ruszyłeś na forum kilka tematow,
od foteli, przez poduszki,solary, wygłuszenie i zmianę felg
Zadałeś pytania jak mniemam z uwagi na chęć otrzymania dobrych uwag
więc staramy się pomóc
jeśli użytkownik radzi o "wygłuszeniu" to przyjmij to do wiadomosci bo jak sam prosiłeś
o uwagi od praktyków, często wielokrotnych, a nie atakuj czy miał taki samochód- miał
A tego solara to chcesz mieć do pracy czy do mania? Może atrapę kup- będzie taniej
pokazujesz 130W - ale nie zwracasz uwagi że to polikryształ o dużo mniejszej sprawności.
Zmienisz koła i nie ruszysz bez przypalenia sprzęgła, złapiesz kapcia i zanim dojedziesz do stacji to mech różnicowy się rozleci- naprawdę chcesz to sprwdzać na własnej skórze?
Wyśmiewasz wagę foteli a w następnym zdaniu wyłazi szydło z worka
Marek_Kacz napisał/a:
masa własna to 2565 a DMC to tylko 2810.
jest zarejestrowany na 6 osób.

I tu jest Twój największy problem -RÓŻNICA =245kg
ile ważysz? ...bo ja grubo ubrany połowę tego :chytry

może bieglejsi koledzy podrzucą linki do tematów co Cię interesują
albo przeleć forum w poszukiwaniu odpowiedzi bo dyskusji i faktów było na forum mnóstwo i na każdy z wskazanych tematów
:mikolaj

kimtop - 2012-12-22, 12:32

Marek_Kacz napisał/a:
Może uda mi się w ramach teraz przerejestrowywania "podciągnąć" DMC do rozsądnej liczby?

Zapomnij.

Jedź najpierw na wagę po zatankowaniu paliwa i wody.
Obawiam się ,że kuż przekroczysz te 2810.

Marek_Kacz - 2012-12-22, 15:14

Wyluzuj., papamila...
Musisz szukać zaczepki gdy nie ma po temu powodów?
Jestem tu by na luziku podyskutować o interesujacych mnie sprawach a nie by się handryczyć.
papamila napisał/a:
(...)jeśli użytkownik radzi o "wygłuszeniu" to przyjmij to do wiadomosci bo jak sam prosiłeś o uwagi od praktyków, często wielokrotnych, a nie atakuj czy miał taki samochód- miał.

Wydaje mi się, że trzeba duuuuużo złej woli by tak odczytać moją odpowiedź na rozsądne i rzeczowe wypowiedzi Kolegów:
[quote="Marek_Kacz w odpowiedzi na wpisy Kolegów"Dzięki wszystkim za solidną porcję rozsadnych rad.
Z pewnością wiosną jak się zabiorę do zaplanowanych modyfikacji to wykorzystam znakomitą większość z nich.

Jak zaznaczyłem - bedę wyjmował silnik (szumi łożysko na sprzęgle, montaż wspomagania...) i wtedy chcę też od strony silnika wygłuszyć ścianę i może podłogę pod kabiną.
Może ktoś już to robił?
Jakich materiałów użyć?
Są jakieś specjalne maty czy pozostaje gruba warstwa pasty głuszacej?
Może coś głuszącego a na wierzch mata z włókna szklanego i żywica?[/quote]
A że pogłębiam temat i poddaję pod rozwagę swój pomysł o wygłuszeniu także od strony silnika?
A nie wolno?

papamila napisał/a:
A tego solara to chcesz mieć do pracy czy do mania? Może atrapę kup- będzie taniej pokazujesz 130W - ale nie zwracasz uwagi że to polikryształ o dużo mniejszej sprawności.

No to - w razie gdyby nawet (w co watpię, bo różnica w sprawności takich urządzeń jest jednak niewielka sprawność 12- 15% dla monokrystalicznego i 10- 14% dla polikrystalicznego) zapotrzebowanie na prąd było wieksze niż ta przykładowo pokazana bateria byłaby w stanie zaspokoić - zamontuję większą np. 160W albo skompletuję zestaw z dwu po 100W i będę miał tyle pradu, że z pewnością wystarczy.
Nawet Tobie jak będzie trzeba będę mógł podać"lejce" jakbyś nie miał z czego odpalić...
I z pewnością nie zapłacę kilka tysiaków za zestaw mający porównywalne albo i nawet gorsze parametry tylko dlatego by się chwalić znajomym jego ceną, marką i metką "CAMPING"...

papamila napisał/a:
Zmienisz koła i nie ruszysz bez przypalenia sprzęgła, złapiesz kapcia i zanim dojedziesz do stacji to mech różnicowy się rozleci- naprawdę chcesz to sprwdzać na własnej skórze?

Dlatego właśnie - jak pewnie nie doczytałeś - proszę o poradę tych co to WYPRAKTYKOWALI a nie tych co to TEORETYCZNIE WSZYSTKO WIEDZĄ NAJLEPIEJ by doradzili jakiej wielkości kapcie optymalnie podniosą przy tym motorku szybkość nie wpływając w mocno negatywny sposób na pozostałe parametry zmieniające się siłą rzeczy po takiej modyfikacji.
Może tego nie wiesz, ale mechanizm różnicowy nie jest aż taki delikatny, bo pracuje na wszystkich zakrętach przez setki tysiecy kilometrów a poza tym - jeśli odległość do przejechania byłaby znaczna albo różnice w obwodzie kół duże - można w takim przypadku (jeśli ma się większego pecha i kapeć jest na kołach napędzanych) raz na kilka lat pofatygować się i zapas wrzucić - w przypadku J5 na tył -, kółko z tyłu na przód i ...heja do stacji.
Pewnie przechył na tyle też będzie Ci przeszkadzał...

papamila napisał/a:
Wyśmiewasz wagę foteli

Chyba nadinterpretacja i czepianie się...
A przecież zamieściłem "uśmieszka".
A że foteli zamochodowych nie nosi sie na plecach...
Chyba przyznasz, że to twierdzenie jest prawdziwe.

papamila napisał/a:
(...) a w następnym zdaniu wyłazi szydło z worka
Marek_Kacz napisał/a:
masa własna to 2565 a DMC to tylko 2810.
jest zarejestrowany na 6 osób.

I tu jest Twój największy problem -RÓŻNICA =245kg
ile ważysz? ...bo ja grubo ubrany połowę tego :chytry

Nareszcie trafiłeś na coś, co Cię ucieszyło...
Prawie jak ten zawsze ponury zięć, co to zaśmiał się tylko raz w życiu...
Jak teściowa w pralce Frani wkręciła sobie cycka w wyżymaczke. Lewego cycka...
Fakt - jest to problem z którym nie borykają się właściciele wielkich samochodów.
Jednak dla mnie nie będzie on zbyt uciążliwy - planuję dłuższe wyjazdy dwuosobowe a na kilkuosobowe wędkarskie wyprawy z łódką na haku nie zabiera się masy sprzętu.

papamila napisał/a:
(...)może bieglejsi koledzy podrzucą linki do tematów co Cię interesują
albo przeleć forum w poszukiwaniu odpowiedzi bo dyskusji i faktów było na forum mnóstwo i na każdy z wskazanych tematów

Najbardziej to zawsze lubiłem i nadal lubię zasiadających na wszystkich forach "starych bywalców" odsyłających wszystkich pytających - zamiast po ludzku odpowiedzieć lub się nie wtrącać - do archiwów :spoko ...
Zauważ, że na tym forum w dziale omawiajacym sprawy techniczne Peugeota J5 Takie tematy jak te które poruszyłem albo nie istniały albo nie poruszano zagadnień o które pytam.
Potrzebuję konkretnych informacji o konkretnych problemach występujących w konkretnej marce auta i dlatego szukam ich w dziale "Peugeot" (bo takie auto nabyłem) a nie tam gdzie ludzie dyskutują o podobnych problemach ale wystęoujących w zupełnie innych pojazdach.
Chyba - tak na dobry poczatek :wyszczerzony: - jasno się wyraziłem.

Mimo wszystko ciepło pozdrawiam :spoko

gino - 2012-12-22, 15:35

Marek_Kacz napisał/a:
Najbardziej to zawsze lubiłem i nadal lubię zasiadających na wszystkich forach "starych bywalców" odsyłających wszystkich pytających - zamiast po ludzku odpowiedzieć lub się nie wtrącać - do archiwów :spoko ...

chyba słusznie prawią tacy ''starzy bywalcy''
więc po co ''fochy'' :-P
pamiętaj ze j5 poza silnikiem..to także ducato I i citroen C25...

koła
http://www.camperteam.pl/...?t=3479&start=0
wyciszenie
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=514
solary
http://www.camperteam.pl/...highlight=solar
obrotnica samoróbka
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=11537

co do foteli, nic nie wklejam, bo to dość indywidualna sprawa
podpowiem tylko, że fotele z A8 sa b.duże
i jeśli masz za swoim foelem ścianę lub chociaż jej fragment, uniemożliwiający przesuniecię fotela do tyłu będziesz siedział brzuchem w kierownicy

Marek_Kacz - 2012-12-22, 15:50

Dzięki, gino :wyszczerzony: !
Akurat do Ciebie te moje uwagi w żaden sposób nie sa adresowane.
Na podstawie dotychgczasowej lektury forum Ciebie akurat uważam za kompetentnego fachowca-praktyka.
No i się nie przeliczyłem - włączając się do dyskusji wrzucasz odpowiedź konkretną, kompetentną i bez rozpowszechnionej a nie podpartej często rzetelną wiedza ironii.
Pozdrawiam :spoko

Tadeusz - 2012-12-22, 16:22

Na poniższych dwu stronach masz spis zagadnień, a przy każdym z nich dziesiątki linków do stron naszego forum. Kopalnia wiedzy. :ok
Marku, życzę miłej lektury. :spoko

http://www.camperteam.pl/forum/viewforum.php?f=262

http://www.camperteam.pl/forum/viewforum.php?f=265

MAWI - 2012-12-22, 16:41

Marek_Kacz napisał/a:
duuuuużo złej woli

Jak poznasz osobiście kolegów wcześniej wymienianych ,np. Papamila czy No name.To uwierzysz ,że To super koledzy i doświadczeni fachowcy .Można się od nich wiele nauczyć.Warunek ,że chcesz się nauczyć ,a nie z góry zakładać ,że się ktoś czepia.NO NAME (Adaś ) zawodowo montuje takie poduch o które pytałeś ,To się od niego ucz ,(zapraszał Cię na PW)a nie kombinuj po swojemu. Jak powiedział by nasz forumowy przyjaciel ARKADARKA ,że przeróbki są do du..ki.Nie szukaj w mojej wypowiedzi( jak również w wypowiedziach kolegów )zbędnego jadu bo go tam nie ma .Jak ich poznasz to uwierzysz ,że mam racje. :spoko :spoko :spoko

Marek_Kacz - 2012-12-22, 19:58

Nie mam powodu, by wątpić, że tak nie jest.
Jak to się mawia: pożyjemy-poznamy się blizej-zobaczymy :wyszczerzony: .

Może i jestem trochę nadwrażliwy, ale zawsze wolałem na zadane rzeczowe pytanie udzielać i otrzymywać równie rzeczową odpowiedź i to tonem normalnym a nie takim bardziej protekcjonalnym.
O samochodach tak w ogóle to cokolwiek wiem - ten kamper jest moim już chyba 16 samochodem w życiu.
W tym trzy dostawcze: Żuk, LT 28 i MB 207.
Z mechaniką i blacharka bawiłem się - co prawda tak bardziej amatorsko - jeszcze w czsach, gdy kleiło się palnikiem acetylenowym rdzę a szpachlowało takie cuda wieloma warstwami szpachlu nitrowego. Albo i cyną.
W latach 80-tych do Wołgi samodzielnie wstawiałem sobie starawy silnik Merca 200D a więc trochę drażni mnie taka ironiczna wszechwiedza...

Nic to - nadmiernie drobiazgowy i obrażalski to ja nie jestem.
Ponoć każde docieranie jest trochę zgrzytliwe... :spoko

gino - 2012-12-22, 20:09

no to witamy nowego z pasją do...starego :ok
to fajna pasja :)

papamila - 2012-12-22, 23:29

Marek_Kacz napisał/a:
wolałem na zadane rzeczowe pytanie otrzymywać równie rzeczową odpowiedź i to tonem normalnym a nie takim bardziej protekcjonalnym.

Marek_Kacz napisał/a:
ten kamper jest moim już chyba 16 samochodem w życiu.

a którym kamperem?
miałem 56 samochodów w tym 9 kamperów (dostawczych z 15)
Marek_Kacz napisał/a:
Z mechaniką i blacharka bawiłem się

a ja tym sie zawodowo parałem
Marek_Kacz napisał/a:
więc trochę drażni mnie taka ironiczna wszechwiedza...

trudno ,
chciałem ci oszczędzić rozczarowań a pośrednio czasu i pieniażków
Marek_Kacz napisał/a:

Najbardziej lubię zasiadających na wszystkich forach "starych bywalców" odsyłających wszystkich pytających

czy potrafisz zrozumieć że nie każdy "stary bywalec" jest biegły w wyszukiwaniu archiwalnych tematów z forum (stad prośba do kolegów, co też niezwłocznie uczynili)

z mojej kamperowej praktyki:
solar poli 260W dawał dużo mniej pradu niz 100W mono

ale wolnoć tomku w swoim domku
Wesosłych Świat dla Ciebie i rodzinki :mikolaj
i powodzenia w modernizacjach
:spoko

Tröy Deströy - 2012-12-23, 05:35

Marek_Kacz napisał/a:
...

Nic to - nadmiernie drobiazgowy i obrażalski to ja nie jestem.
Ponoć każde docieranie jest trochę zgrzytliwe... :spoko


Hehe :ok .
Bywam na wielu forach i uwierz jest to nieliczne forum gdzie ,,starzy wyjadacze,, pomagają ,dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą :ok
Wesołych :mikolaj :spoko

Marek_Kacz - 2012-12-23, 08:28

papamila napisał/a:
(...)a którym kamperem?
miałem 56 samochodów w tym 9 kamperów (dostawczych z 15)

Kamperem to pierwszym.
I dlatego pytam, bo jakbym miał doświadczenie w eksploatacji takich pojazdów to ja bym był tym co udziela konkretnych odpowiedzi pytającym nowicjuszom.
Flota pojazdów imponująca ;) . No i nie mam podstaw by Ci nie wierzyć.
Jednak jeśli wszystkie je eksploatowałeś to czy masz jeszcze czas pomieszkać tak normalnie, w mieszkaniu ;) ?

papamila napisał/a:
z mojej kamperowej praktyki:
solar poli 260W dawał dużo mniej pradu niż 100W mono

Tu to chyba cokolwiek zalewasz...
Przyznaj, że dla podbudowania swoich racji "troszeczkę" poszedłeś po bandzie :wyszczerzony: ...
Jeśli sprawność ogniw mono jest podawana (takie dane wypluł mi Wujek Google) jako 12 - 15% a poli 10 - 14% to taka różnica w sprawności mogłaby skutkować względną porównywalnością panelu mono 100W do poli nie większego niż 110-120W.
Chociaż mogę się mylić, bo matematyka nigdy nie była moją najmocniejszą stroną.


Również Wesołych Świat Ci życzę :mikolaj

Tröy Deströy napisał/a:
Bywam na wielu forach i uwierz jest to nieliczne forum gdzie ,,starzy wyjadacze,, pomagają ,dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą :ok
Wesołych :mikolaj :spoko

No to mamy szczęście, że akurat tu zakotwiczyliśmy.
Jeśli wszędzie jest tylko gorzej to brrrr... ciarki mi po plecach chodzą na myśl co by było gdybym tam trafił ;) .

Pozdrawiam i Wasołych Świąt życzę :mikolaj !

papamila - 2012-12-23, 11:00

Marek_Kacz napisał/a:
papamila napisał/a:
z mojej kamperowej praktyki:
solar poli 260W dawał dużo mniej pradu niż 100W mono


przeczytałeś dokładnie co ja napisałem a Ty zacytowałeś?- dla ułatwienia wytłusciłem
to jeszcze raz ale łopatą:
miałem solar poli 260W (2x130) i baterie 200Ah(4x50) i nie dawał rady nawet przy długim dniu doładować wszystkiego do pełna,
obecne moje zestawy to 130W +80Ah i 180W + 120Ah i nigdy nie brakło pradu
ładuje nawet pod lampą- tyle z praktyki
a Ty mi tu z madrością wujka googla wyjeżdzasz.
Ty naprawdę odporny jesteś na wiedzę,
z uporem maniaka swoje,
a po drodze jeszcze wyszydzasz
Marek_Kacz napisał/a:
czy masz jeszcze czas pomieszkać tak normalnie, w mieszkaniu ;)

tu trafiłeś mnie bezbłednie :zastrzelic
spędzamy w kamperze mnóstwo czasu, dużo wiecej niż mógłbyś sobie wyobrazic

ale co tam,
umówmy sie ( dobra whisky bedzie akuratna?)
zdaj relację co zrobiłeś z zamierzonych
1. zrób to wyciszenie
2. załóż te fotele od audi
3. zmień koła
4. załóż poduszki
5. popraw to DMC
......a na koniec napiszesz jak sie to skończyło? praktycznie bo koszty to twoja sprawa

bo ja ci mogę to już (z własnej praktyki) napisać:
ad 1. efekt mizerny w stosunku do kosztów
ad2. wygląd będzie super, wygody dalej nie będzie (np:brak podłokietników albo nie da się obrócić)
ad3. auto sprawnie nie pojedzie- brak mocy - wyjaśniałem
ad4. jak resory masz do d. to żadne poduszki nie pomogą
ad.5 nic z tym nie zrobisz i zawsze będziesz winien

sorry ze tak szarpnąłem z innego Twojego postu
Marek_Kacz napisał/a:
sam ośmiela się planować samodzielnie wykonać roboty za najwyżej pół ceny i nie chce przez to dać się walnąć po rogach


na koniec świateczne pytanie:
klientów też wozisz po kosztach paliwa? :haha:

:mikolaj

Marek_Kacz - 2012-12-23, 13:26

papamila napisał/a:
przeczytałeś dokładnie co ja napisałem a Ty zacytowałeś?- dla ułatwienia wytłusciłem
to jeszcze raz ale łopatą:
miałem solar poli 260W (2x130) i baterie 200Ah(4x50) i nie dawał rady nawet przy długim dniu doładować wszystkiego do pełna,
obecne moje zestawy to 130W +80Ah i 180W + 120Ah i nigdy nie brakło pradu
ładuje nawet pod lampą- tyle z praktyki
a Ty mi tu z madrością wujka googla wyjeżdzasz.
Ty naprawdę odporny jesteś na wiedzę,

Może i masz rację z tą odpornością więc może jeszcze raz wytłumacz bo nadal nie chwytam dowcipu...
No bo z tego co ja umiem policzyć, to poprzednio miałeś solary 260W i nie bardzo wystarczały na doładowywanie 200Ah baterii.
Obecnie masz solary w sumie 310W i już potrafią doładować te same w sumie 200Ah baterie.
I tu się z Tobą zgadzam, że solary o większej mocy lepiej spełnią zakładane zadanie.
Ale Ty ten wywód przedstawiasz jako dowód na znaczącą wyższość mono nad poli!!!
Gdyby było odwrotnie, że najpierw miałeś 310 poli i Ci nie starczało a teraz masz 260 mono i teraz jest już ok. to by było coś a tak?
Teraz może jeszcze udowodnij tak z rozpędu wyższość świąt Wielkiej Nocy nad świętami Bożego Narodzenia...

papamila napisał/a:
a po drodze jeszcze wyszydzasz (...) tu trafiłeś mnie bezbłednie :zastrzelic

Jeśli również boleśnie to przepraszam i oświadczam, że niezamierzenie oraz niechcący :kwiatki:


papamila napisał/a:
umówmy sie ( dobra whisky bedzie akuratna?)
zdaj relację co zrobiłeś z zamierzonych......a na koniec napiszesz jak sie to skończyło? praktycznie bo koszty to twoja sprawa
bo ja ci mogę to już (z własnej praktyki) napisać:
ad 1. efekt mizerny w stosunku do kosztów
ad2. wygląd będzie super, wygody dalej nie będzie (np:brak podłokietników albo nie da się obrócić)
ad3. auto sprawnie nie pojedzie- brak mocy - wyjaśniałem
ad4. jak resory masz do d. to żadne poduszki nie pomogą
ad.5 nic z tym nie zrobisz i zawsze będziesz winien

Dobra whisky nigdy nie jest zła :wyszczerzony:
I to dwie butelki, bo jak jako strona przegrana postawisz to przecież nie obieszkam dostawić do niej drugą :wyszczerzony:

Co do pozostałych moich zamierzeń i oczekiwanych rezultatów:

ad.1. Nie spodziewam się wyciszenia na poziomie osobowego benzyniaka z wyższej półki, ale jesli zmniejszę jazgot nawet tylko o 50 -60% w stosunku do tego co teraz jest to i tak będę zadowolony. Wiem, że wyżej tyłka się nie podskoczy, ale jesli choć trochę można poprawić komfort to czemu nie.

ad.2. Na wyglądzie to aż tak mi nie zależy choć nie będzie źle jeśli się poprawi. Wiem dokładnie, że nowy złoty ząbek charakteru zdartej panience lekkich obyczajów charakteru nie zmieni więc przez analogię i tu nie oczekuję spektakularnej odmiany... Natomiast co do wygody przesuwania tyłka po śliskiej skórze, pełnej regulacji we wszystkich możliwych poziomach, wygody siedzenia i nie odparzania tyłka na orginalnej skórze to się przez ostatnie kilka lat do takich foteli przekonałem i chcę tak mieć i w kamperze. Obrotu i podłokietników i tak teraz nie mam a więc jeśli nie uda się obrotu wymyśleć to tylko podłokietniki przymocuję sobie choćby do drzwi a i tak poprawię sobie komfort.

ad.3. Już się zdecydowałem, że nie będę zmieniał felg a tylko "przezuję" (i tak trzeba wymienić kapcie) z obecnych 185/80 na 195/80, 205/80 lub 215/80. Jakoś nie otrzymałem żadnej stanowczej odpowiedzi który z tych wyborów jest słuszny więc dokonam go sam metodą prób bezpośrednich. Zestaw który mi się sprawdzi w kilkukilometrowych próbach zastosuję i musi być pod moja miarę. Jakby się okazało, że jedynie na fabrycznycm zestawie jest do przyjęcia to dopiero wtedy pokajam się i publicznie to tu (jeśli do tego czasu jeszcze nie zostanę zbanowany, co subtelnie zasugerował majsterek...) oświadczę.

ad.4. Jak resory okażą się (jeszcze ich nie obmacywałem) do d to w zależności co im będzie dolegać podklepię, wymienię złamane pióro, dołożę dodatkowe pióra, wymienię strzemiączka i tuleje(niepotrzebne skreslić) i wtedy wraz z poduchami zmontuję tak odswieżony zestaw.

ad.4. Wiem, że najprawdopodobniej taka operacja się nie uda, jednak spytać i spróbować zawsze można, koszty postawienia jakiejś tam flachy - choćby nawet nic c tego nie wyszło - nie będą nie do udźwignięcia (tym bardziej że w opróżnianiu będę pomagał ;) ) a więc co mi zależy. A jak się nie uda to przecież samobójstwa z rozpaczy nie popełnię...

papamila napisał/a:
na koniec świateczne pytanie:
klientów też wozisz po kosztach paliwa? :haha:

Dla ścisłości - woziłem bo od dwu lat jestem dowolnie dysponującym swoim czasem emerytem.
A woziłem za stawki obejmujące koszty eksploatacji i zysk.
Z tym że ten zysk był zawsze godziwy a nigdy nie paskarski.
Tak nie chwaląc się to w Olecku od 2000r wprowadziłem takniskie choć oczywiście opłacalne dla taksówkarzy stawki, że tu nikt z mieszkańców nie boi się dzwonić po taksówkę a przyjezdni otwierają oczy z pozytywnego zdziwienia.
Dzięki temu, że taksówkarze w Olecku czerpią małą łyżeczką to nikt z pasażerów pod nogi im nie pluje a już samo to, że w 17-tysięcznym miasteczku (cała gmina to 24 tysiące) z tej działalności utrzymuje się (dzięki częstym zjazdom przy niskich I UCZCIWIE STOSOWANYCH stawkach) aż ponad 50 taksówek świadczy chyba o słuszności takiego podejścia do pasażera...
Nadal myślisz, że Twoje :haha: jest na miejscu w kontekście usług taksówkatskich w Olecku?

:mikolaj

gino - 2012-12-23, 13:55

Marek_Kacz napisał/a:
No bo z tego co ja umiem policzyć, to poprzednio miałeś solary 260W i nie bardzo wystarczały na doładowywanie 200Ah baterii. Obecnie masz solary w sumie 310W i już potrafią doładować te same w sumie 200Ah baterie.

potrafią, bo są to dwa zestawy w dwóch różnych kamperkach ,lub dwa zestawy, osobno łądujące dwa różne akumulatory, tak to zrozumiałem..

przy wyborze solarów, bardziej zwracaj uwagę ile dają amperów..a nie ile wat
aby aku zabudowy faktycznie ładować,a nie tylko lekko podładowywać, powinny dawać minimum 8amper
i mniej więćej tyle daja solary 130watowe

absolutne minimum..to ok 4amper, ale to ma sens stosowania, tylko wtedy, gdy mało używasz akumulator zabudowy.. lub jest to aku 50Ah :-P


zalecany przelicznik prądu ładowania/pojemność akuakumulatora{Ah} to 1/10
czyli 100Ah aku, powinien być ładowany 10amperkami

Marek_Kacz - 2012-12-23, 14:24

Na łódce wmontowałem sobie w pokład solarny szyberdach od Audi 40W ale teraz nie powiem ile amper.
Ładuje mi akumulator 140Ah wg instrukcji przystosowany do ładowania małymi prądami..
Po wyładowaniu kiedyś większym pływaniem akumulatora do ok 10,5 V na pełne doładowanie przy mocnym nasłonecznieniu potrzebował 3 dni.

Tadeusz - 2012-12-23, 14:31

Marek_Kacz napisał/a:
Na łódce wmontowałem sobie w pokład solarny szyberdach od Audi 40W ale teraz nie powiem ile amper.


Nie musisz nam mówić ile amper.

Moc jest iloczynem napięcia i natężenia, zatem 40W / 12V = 3,3A :) :spoko

gino - 2012-12-23, 14:47

ja stawiam na jakieś 2- 2,5 ampera
gdyż napięcie samego panela to ok 17-17,5v....nie 12v

12v jest dopiero po podłączniu regulatora napięcia :spoko

Marek_Kacz - 2012-12-23, 14:55

Fakt.
Nieprecyzyjnie się wyraziłem. :wyszczerzony:
Nie miałem doświadczenia i dałem (bo był tani) regler chyba 5 czy 6 A.
Na ładowaniwe starcza, ale wrzucenie już nawet drugiego biegu na silniczku powoduje wyłączenie zasilania.
Dlatego by "wysysać" prąd z akumulatora muszę stosować samochodowe "lejce".

gino - 2012-12-23, 15:04

wystarczy dać mocniejszy solar stosując przy wyborze wcześniej wymieniony przelicznik
tego nie da sie oszukać...

a ładowanie akumulatora 3dni..sensu niema
zwłaszcza przy wyjazdach weekendowych
:spoko

Marek_Kacz - 2012-12-23, 15:18

OK. Masz rację.
Jednak to rozwiązanie na łódce mi się sprawdza.
Łódka jest naprawdę duuuuuża, jest całe lato na wodzie (i słońcu), pływam co któryś dzień po kilkaset m do 2 km. w porywach a więc o ładowaniu aku z nieodłącznym wyjmowaniem go w takim wypadku z łódki lub - co gorsza - wyciąganiem całej łodzi na lawetę mogę zapomnieć.
Przy takim zastosowaniu i przy takiej eksploatacji nawet taki mały całkiem dobrze się sprawdza.
Tamto mocne rozładowanie to była sytuacja awaryjna gdy to musiałem na siłę przepłynąć ok. 6km jednorazowo przy sporym w dodatku wietrze.

papamila - 2012-12-23, 20:38

Marek_Kacz napisał/a:
jeszcze raz wytłumacz bo nadal nie chwytam dowcipu...
No bo z tego co ja umiem policzyć, to poprzednio miałeś solary 260W i nie bardzo wystarczały na doładowywanie 200Ah baterii.
Obecnie masz solary w sumie 310W i już potrafią doładować te same w sumie 200Ah baterie.

Proszę bardzo bo faktycznie może byłem nieprecyzyjny, napisałem skrótem
na jednym aucie (starszym) miałem ogniwa polikrtystaliczne mocy 2x130W a w zabudowie 4szt akumulatorow żelowych 50Ah- i ten zestaw słabo sobie dawał radę
tzn. nie do końca potrafił naładować owe baterie zabudowy.
obecnie w jednym aucie mam ogniwa monokrystaliczne o mocy 130W a w zabudowie akumulator 80Ah głębokiego rozładowania
a w drugim aucie mam ogniwo monokrystaliczne 180W w połaczeniu z akumulatorem 120Ah, również typu marine
i przy ogniwach monokrystalicznych pomimo mniejszej nominalnej mocy solarów
prądu mi nie brakło, a odbiorników mam relatywnie dużo.
I to tyle z używania praktycznego bo google ma swoje

a tak na marginesie:
wspomnialem o orientacyjnej cenie za kompletny zestaw solar, dobry regulator na dwa akumulatory i uchwyty montażowe, kable oraz przejsciówkę dachową (razem ok 1200zł)
A kolega w odpowiedzi przytacza aukcję i cenę samego panela za 500zł i zaraz mu wychodzi kilka setek zł różnicy i kładzie je na karb pośredników i marki "kamping"
zapomina że prezentowany przez niego tani panel jak sam napisałeś trzeba by jakoś wzmocnić, usztywnić. trzeba dorobić uchwyty montażowe, przejść bezpiecznie kablami przez dach itp, po to wszystko trzeba jechać, poszukać, dodatkowe koszty, przesyłki
a suma sumarum będzie gorzej i drożej.
Nauczony wcześniej, na podobnych własnych błędach nauczyłem się cenić
urządzenia dedykowane i specjalistyczne, znasz przysłowie "kto tanio buduje to 2 razy buduje"- podobnie jest z kamperami i jego wyposażeniem-od lat producenci ulepszają, poprawiaja, mają sprawdzone rozwiazania poczawszy od praktyczności, użytych materiałów, po wagę(ciężar) którą Ty lekceważysz- (jak sciągną cię na wagę przestaniesz się uśmiechac- gwarantuję)
W tle pozostaje kwestia bezpieczeństwa po tych wszystkich przeróbkach, i można by tak jeszcze kilka wątków pociągnąć ........
Na koniec jeszcze finanse o które tak zażarcie walczysz z pośrednikami
(absolutnie nie zaglądam Ci do kieszeni) ale znowu z mojej praktyki
uprzedzając Twoje pytanie, tak,
przerabiałem fotele, wygłuszałem kabinę, zmieniałem koła na większe
wiem doskonale ile kosztowały mnie te przeróbki, jaki dały mizerny efekt jakościowy,

a tera trzeba już ubierać choinkę :mikolaj

Tadeusz - 2012-12-23, 20:53

papamila napisał/a:
a tera trzeba już ubierać choinkę


Jarku, ja już ubrałem. :ok

gino - 2012-12-24, 07:23

Tadeusz napisał/a:
papamila napisał/a:
a tera trzeba już ubierać choinkę


Jarku, ja już ubrałem. :ok

a lampki solarne na nich macie ?? :chytry

:haha:

wesołych świąt rebiatka :mikolaj

Marek_Kacz - 2012-12-26, 17:53

Sorki, papamila, ale ja też poszedłem "na skróty" i - mimo iż tak naprawdę to zrozumiałem że obecnie dysponujesz dwoma niezależnymi systemami pozyskiwania prądu ze słoneczka naszego ukochanego 130W/80Ah i 180W/120Ah - pozwoliłem sobie zsumować zarówno moc paneli jak i pojemność akumulatorów.
Co - moim zdaniem - nie wypacza dalszego sensu mego wywodu, że zalewasz próbując tym przykładem wykazać znaczącą wyższość ogniw mono nad poli, gdyż zarówno w rozbiciu na dwa niezależne systemy czy też traktując "wszystkie oba" jako całość dostosowana do tej sytuacji zasada zachowania energii zostaje - tak mi się przynajmniej wydaje - nadal zachowana.
W rozbiciu na detale - żeby było jaśniej - wychodzi, że na każdą Ah obecnie stosowanego akumulatora 80Ah przypada Ci: 130W : 80Ah = 1,625W na tę każdą Ah a w przypadku każdej Ah siedzącej w tym drugim: 180W : 120Ah = 1,5W.
W przypadku poprzedniego zestawu na każdą Twoją Ah w tamtym akumulatorze o pojemności 200Ah, na każdą z jego 200 "cząstek" pracowało: 230W : 200Ah = 1,15W.
Przyznasz, że różnica dość istotna...
Więc cóż dziwnego, że wtedy miałeś trudności z doładowaniem a obecnie takich trudności już nie masz.
Nadal będę się upierał, że tak naprawdę to znacząco zwiększyłeś moc „elektrowni” więc otrzymujesz od słoneczka naszego ukochanego więcej prądu!
I tak przecież musi być! „Praw fizyki Pan nie zmienisz…”
Mimo iż twierdzisz::
papamila napisał/a:
(...)przy ogniwach monokrystalicznych pomimo mniejszej nominalnej mocy solarów prądu mi nie brakło

Naprawdę nie zauważasz, że nie korzystasz obecnie - jak usiłujesz twierdzić - z mniejszej nominalnej mocy solarów a wręcz znacząco ją zwiększyłeś? W sumie o 50W?

Oczywiście - biorąc pod uwagę tę niewielką w gruncie rzeczy a tak marketingowo rozdmuchiwaną przez producentów i dystrybutorów różnicę w sprawności tych porównywalnych przecież ogniw - nie twierdzę, że po to by uzyskać ten sam a tak Cię obecnie satysfakcjonujący efekt w przypadku zastosowania ( jak w pierwotnym zestawie ) znowu paneli poli musiałbyś skorzystać z paneli o powierzchni czynnej po kilkanaście/dziesiąt cm2 większych.
Jako że sprawność poli jest ciut mniejsza więc o tego samego „ciuta” musi być większa powierzchnia czynna by tę samą moc generować.
No bo Wat jest równy Watowi a przecież i w tych i w tamtych bateriach nominalna moc jest mierzona w takich samych warunkach więc… Wat Watowi Watem jest! Chyba…

Nie sprawdzałem różnic w cenach za "przeliczeniowe" Waty w poszczególnych grupach, ale czy to by nie wyszło nawet sporo taniej?
I to by chyba było na tyle w tym temacie...

papamila napisał/a:
(...)wspomnialem o orientacyjnej cenie za kompletny zestaw solar, dobry regulator na dwa akumulatory i uchwyty montażowe, kable oraz przejsciówkę dachową (razem ok 1200zł)
A kolega w odpowiedzi przytacza aukcję i cenę samego panela za 500zł i zaraz mu wychodzi kilka setek zł różnicy i kładzie je na karb pośredników i marki "kamping"

Mógłbyś może podać kontakt na firmę, która taki zestaw w takiej cenie oferuje?
Oczywiście z panelem i regulatorem znacząco lepszymi od tych które można bez problemów kupić na wolnym rynku a całość w cenie porównywalnej do sumy cen składowych samodzielnie skompletowanego zestawu
Bo ja znalazłem takie "specjalistyczne" oferty:

Od 60W bezużytecznego w tym wypadku badziewia:
http://allegro.pl/bateria...2890304611.html

po już z biedą satysfakcjonujący mnie 140W:
http://allegro.pl/bateria...2890122061.html

Nadal masz ochotę upierać się, że należy dawać się walić po rogach "fachmajstrom" a zdrowy rozsądek włożyć wraz z niepotrzebnym mózgiem do słoika z formaliną?
Bo to już nawet chyba - o ile umiem liczyć - nie pojedyncze setki...

papamila napisał/a:
(...) zapomina że prezentowany przez niego tani panel jak sam napisałeś trzeba by jakoś wzmocnić, usztywnić. trzeba dorobić uchwyty montażowe, przejść bezpiecznie kablami przez dach itp, po to wszystko trzeba jechać, poszukać, dodatkowe koszty, przesyłki
a suma sumarum będzie gorzej i drożej.

Nauczony doświadczeniem po prostu WIEM, że taki nawet najtańszy już jest wystarczająco usztywniony solidną ramą aluminiową do zainstalowania stacjonarnego a do jego montażu w amatorskich warunkach nie trzeba mieć dziesięcioleci doświadczeń warsztatowych.
Jednak cała płyta jest cienka i przez to prawdopodobnie dość krucha a więc - biorąc pod uwagę pozycję poziomą tak dużej powierzchni i warunki eksploatacyjne - uważam, że należy ją wzmocnić (np. wklejając od spodu cienka płytę z laminatu poliestrowo-szklanego, może nawet lepiej położyć warstwę maty szklanej i zalaminować żywicą, może wkleić cienką, zaimpregnowana sklejkę wodoodporna...) a montując na dachu dodatkowo w kilku punktach "podeprzeć" jakimiś tam "słupkami" by wyeliminować mogące doprowadzić do uszkodzenia ogniw lub połączeń między nimi dość mocne przecież podczas jazdy drgania.
Zaręczam, że w kwestii tak ważnej a wręcz obsesyjnej dla Ciebie jak ciężar takiego ustrojstwa to i tak wyjdzie lżejsze a już z pewnością nie cięższe niż, powiedzmy, panel skonstruowany na bazie kilkumilimetrowej płyty ze szkła hartowanego w środku którego umieszczane są elementy fotoelektryczne czyli rozwiązanie stosowane w panelach z tzw. "wyższej półki".
Nie wiem jak Tobie i innym tu się udzielającym, ale dla mnie zaoszczędzona różnica w szeleszczących papierkach która dzięki swojej pracy i zaangażowaniu szarych komórek może zostać w mojej kieszeni po zamontowaniu sobie samodzielnie tak wyśmiewanego przez Ciebie "wynalazku" a tym co musiałbym wypłacić za "markowy" a porównywalny przecież w swej funkcjonalności sprzęt jest na tyle znacząca, że przeważa przy podejmowaniu decyzji...
Co tam zresztą będę dużo gadał - powyżej wstawiłem przecież linki do zestawów z cenami.

papamila napisał/a:
(...)przerabiałem fotele, wygłuszałem kabinę, zmieniałem koła na większe
wiem doskonale ile kosztowały mnie te przeróbki, jaki dały mizerny efekt jakościowy,

I tak trzeba było od razu!
Oczywiście + konkretne opisanie efektów tych prób i błędów do czego jakoś nie zawsze możesz się zmusić!
A Ty teraz: WIEM ALE NIE POWIEM.
Przecież o tym traktowały moje wszystkie pytania!
Zamiast popełniać błędy wprowadzając swoje często teoretyczne pomysły w życie wolałem zasięgnąć porady ludzi, którzy już to robili i mają doświadczenia. I to jest chyba normalne, zdrowe podejście do tematu.
Liczyłem na KONKRETY na podstawie znajomości których w niedalekiej przyszłości podejmę czasem nawet dość kosztowne decyzje a spotkałem się - szczególnie ze strony (jak myślę) na szczęście tylko niektórych formowych autorytetów - z prześmiewczością, ironią, małostkowym cwaniactwem, manią wyższości i sygnalizowanej (bo przecież nie ujawnianej...) wszechwiedzy.
Że o "subtelnie" kamuflowanych obelgach czy (jak w przypadku majsterka) sugestii, żem chamski facet jest i że długo tu miejsca nie zagrzeję nawet nie wspomnę ...

No i to już chyba byłoby wszystko w temacie...

papamila - 2012-12-26, 18:56

http://www.modernhome.pl/...ingowe-291.html
Marek_Kacz - 2012-12-27, 04:33

Te prezentowane zestawy z tej firmy w zasadzie faktycznie są OK.
Skompletowana całość, w jednym miejscu, dostarczona w komplecie i narzut w kwotach 100 do 300 zł są - szczególnie dla zapracowanych i ciągle spieszących się - jak najbardziej do przyjęcia.
Tylko ten dopisek w ofercie "Brak w magazynie" trochę niepokoi.
Nie okaże się czsem, że niestety "już w tej cenie nie mamy ale za to..."

Chociaż ja - emeryt z niczym nieograniczinym czasem wolnym i sporymi (oczywiście żeby znowu nie było, że się przechwalam...) zdolnościami manualnymi oraz potrzebnymi narządziami - jak już będę z wiosny takie coś instalował to skompletuję instalacje nawet 200W mieszcząc się w tysiącu PLN.
Nawet wliczając w to spore piwko wypite podczas prac montażowych...

Jednak jak się przyglądam budowie tych proponowanych przez nich soloarów (taka sama jak w tych solarach ktore zamontowałem sobie do łódki cienkawa płaszczyzna fotoaktywna i rama aluminiowa) to nie wykluczam wcale konieczności - tak na wszelki wypadek - dokonania przed montażem wzmocnienia ich od spodu wklejeniem czegoś albo zalaminowaniem.
Chociaż może to nie być konieczne, bo przed chwilą znalazłem opis takiej 130-tki i tam piszą o zalaminowaniu wiec może już to jest fabrycznie robione w panelach o dużej powierzchni.
Ja montowałem takie maleństwa 2x15W i tam nic takiego nie było.
Poza tym też tak na wszelki wypadek podczas montażu pomyślałbym o tym, by w środkowych częściach jednak tę płaszczyznę dodatkowo "podeprzeć"...
Jakieś słupki nie dotykające płaszczyzny, na nie nałożyć stożki z silikonu i na to położyć solar na swoich zamontowanych wcześniej, będących jak widać w komplecie narożnikach...

Bo chyba przyznasz, że tamte, zalinkowane wcześniej "specjalistyczne" zestawy z etykietką "CAMPER" to trochę jakby szaleństwo cenowe nastawione na baaaaardzo zamożnych szpanerów.

Pozdarawiam.
:spoko

papamila - 2012-12-27, 09:27

znowu wyłazi z Ciebie malkontent i sknerus
najpierw zalinkowałeś sam najprostszy mały panel za 600zł
potem wyśmiewasz cenę 1200zł za komplet z mocnym solarem
a na koniec linkujesz ekstraklasę-
to chore, trzymaj się jednego i zejdż na ziemię
Marek_Kacz napisał/a:
przyznasz, że tamte, zalinkowane wcześniej "specjalistyczne" zestawy z etykietką "CAMPER" to trochę jakby szaleństwo cenowe nastawione na baaaaardzo zamożnych szpanerów.

nie nie przyznam[/b] :szeroki_usmiech
EBAC oferuje faktycznie inne ogniwa, to już XXII wiek
i cena nie jest ustalana na podstawie słowa "Kamper" a wyznacznikiem jest jakość

rower możesz kupic za 300zł, 1000zł i 12.000zł a nawet 25.000zł
:chytry

kimtop - 2012-12-27, 15:26

papamila napisał/a:
rower możesz kupic za 300zł, 1000zł i 12.000zł a nawet 25.000zł



Po co kupować?

Można samemu zrobić :diabelski_usmiech

BiG Team - 2012-12-27, 19:14

kimtop napisał/a:
papamila napisał/a:
rower możesz kupic za 300zł, 1000zł i 12.000zł a nawet 25.000zł



Po co kupować?

Można samemu zrobić :diabelski_usmiech

Po co robić, można "pożyczyć" :haha:

Misio - 2012-12-27, 19:17

Aaaa, tam. Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)
SlawekEwa - 2012-12-27, 20:41

Misio napisał/a:
Aaaa, tam. Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)

E tam rozmiar :-P jurny ma być :lol:

Misio - 2012-12-27, 20:53

SlawekEwa napisał/a:
Misio napisał/a:
Aaaa, tam. Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)

E tam rozmiar :-P jurny ma być :lol:


Oj ma być, ma być! :lol:

Tadeusz - 2012-12-27, 20:57

Misio napisał/a:
Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)

SlawekEwa napisał/a:

E tam rozmiar :-P jurny ma być :lol:


Czy Wy rozmawiacie o felgach?

SlawekEwa - 2012-12-27, 21:08

Tadeusz napisał/a:
Czy Wy rozmawiacie o felgach?

Mam 15 cali i nie zmieniam, żeby lepiej "jeżdzić" wymieniłem silnik :haha:

WINNICZKI - 2012-12-27, 22:57

SlawekEwa napisał/a:
Aaaa, tam. Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)

E tam rozmiar :-P jurny ma być :lol: [/quote]
SlawekEwa napisał/a:
Mam 15 cali i
Tadeusz napisał/a:
Czy Wy rozmawiacie o felgach?
:shock: :shock: Jak nic przechwalają się :oops: :oops: :haha: :haha: :spoko
Misio - 2012-12-28, 20:55

Tadeusz napisał/a:
Misio napisał/a:
Mój Kotek zawsze mówi że " rozmiar ma znaczenie". ;)

SlawekEwa napisał/a:

E tam rozmiar :-P jurny ma być :lol:


Czy Wy rozmawiacie o felgach?


Tak Tadziu, o felgach. Głównie chodzi oto, czy na dużą felgę wciąga się gumkę tak samo jak na małą. :opps:

Bydgoszczu - 2013-11-21, 10:29

Halo, przepraszam, czy możemy na chwilę wrócić do tematu felg? :ok
Chciałbym w tym sezonie zimowo-remontowym odnowić felgi (stalówki 14"). Te które mam, maja kolor srebrny, ale widziałem również stare kamperki na takich jasno-szarych felgach. Jaki kolor miały felgi montowane do pierwszych j5/c25?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group