Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Rzetelne informacje techniczne bez bajerowania - Kategorie prawa jazdy w kraju i poza granicami, opłaty...

Świstak - 2017-07-17, 14:42
Temat postu: Kategorie prawa jazdy w kraju i poza granicami, opłaty...
Pierwotny wątek zawierający dyskusję na tematy opisane niżej został przeniesiony tutaj: http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=27957

Zbiór obowiązujących aktów prawnych i źródła informacji:

Prawo o ruchu drogowym w Polsce:

http://isap.sejm.gov.pl/D...=WDU19970980602

Kategorie prawa jazdy wraz z opisem jakimi pojazdami (dla określonej kategorii) można kierować w Polsce, a jakimi poza jej granicami. Informacje również dotyczą przyczep.

http://mib.gov.pl/2-kategorie_prawa_jazdy.htm

Konwencja Wiedeńska o ruchu międzynarodowym:

https://www.gddkia.gov.pl...a_wiedenska.pdf

Interpretacja relacji przepisów krajowych i konwencji

https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwencja_wiede%C5%84ska_o_ruchu_drogowym

Informacja o opłatach za przejazdy pojazdów ciężkich po polskich drogach

https://www.viatoll.pl/pl...-elektronicznej

Świstak - 2017-07-17, 14:49

Podsumowanie kwestii poruszanych w innych wątkach:

1. Jaki samochód na prawo jazdy B?
- pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (na przykład samochód osobowy), z wyjątkiem autobusu i motocykla,
- zespół pojazdów - powyższy pojazd połączony z lekką przyczepą (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg) również w krajach objętych konwencją
- pojazd z kategorii AM,
- jeśli zdasz dodatkowy egzamin praktyczny i masz dodatkowy wpis w prawie jazdy - zespół pojazdów złożony z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy ponad 750 kg. Jednak łączna dopuszczalna masa całkowita całego zespołu nie może przekroczyć 4250 kg a rzeczywista masa przyczepy musi być mniejsza niż rzeczywista masa samochodu. Jeżeli zestaw ma być cięższy - potrzebne jest B+E
- ciągnik rolniczy - tylko w Polsce,
- pojazd wolnobieżny (na przykład walec) - tylko w Polsce
- zespół pojazdów złożony z ciągnika rolniczego oraz lekkiej przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg) - tylko w Polsce,
- zespół pojazdów złożony z pojazdu wolnobieżnego oraz lekkiej przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg) - tylko w Polsce,
- jeśli masz prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat - motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg - tylko w Polsce,

2. Kategoria B+E prawa jazdy uprawnia do kierowania:
- zespołem pojazdów składającym się z pojazdu określonego w kategorii B (dmc do 3,5 tony) oraz przyczepy, której rzeczywista masa całkowita nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego
- zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą (przyczepami) tylko w Polsce

2a. Jak zdobyć kategorię E?
- należy ukończyć kurs teoria+praktyka i zdać egzamin teoria + praktyka.


3.. Kiedy należy posiadać Viatoll w Polsce?
- Kiedy dopuszczalna masa całkowita pojazdu wpisana w dowód rejestracyjny przekracza 3500 kg lub kiedy suma DMC pojazdu i holowanej przez niego przyczepy przekroczy 3500 kg, UWAGA - dotyczy dopuszczalnej masy całkowitej wpisanej w dowodzie, a nie masy rzeczywistej - tak więc pusta laweta ma DMC ze 2 tony przy masie własnej (rzeczywistej gdy jest pusta) 0,4 tony
- Kiedy ilość osób wpisana w dowód jest większa niż 9 (autobus)


4. W których państwach obowiązuje konwencja?

Republika Południowej Afryki
Republika Albanii
Republika Austrii
Wspólnota Bahamów
Królestwo Bahrajnu
Republika Białorusi
Królestwo Belgii
Bośnia i Hercegowina
Federacyjna Republika Brazylii
Republika Bułgarii
Republika Chorwacji
Republika Czeska
Królestwo Danii
Republika Estońska
Republika Filipin
Republika Finlandii
Republika Francuska
Republika Grecka
Gruzja
Kooperacyjna Republika Gujany
Islamska Republika Iranu
Państwo Izrael
Serbia i Czarnogóra
Republika Kazachstanu
Demokratyczna Republika Konga
Republika Kuby
Państwo Kuwejt
Republika Litewska
Wielkie Księstwo Luksemburga
Republika Łotewska
Była Jugosłowiańska Republika Macedonii
Królestwo Marokańskie
Republika Mołdowy
Księstwo Monako
Mongolia
Republika Federalna Niemiec
Republika Nigru
Królestwo Norwegii
Islamska Republika Pakistanu
Federacja Rosyjska
Rumunia
Republika San Marino
Republika Senegalu
Republika Seszeli
Republika Słowacka
Republika Słowenii
Konfederacja Szwajcarska
Królestwo Szwecji
Republika Środkowoafrykańska
Republika Tadżykistanu
Republika Tunezyjska
Turkmenistan
Ukraina
Wschodnia Republika Urugwaju
Republika Uzbekistanu
Republika Węgierska
Republika Włoska
Republika Wybrzeża Kości Słoniowej
Republika Zimbabwe

Szczegóły: załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 kwietnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (Dz. U z 2006, nr 73 poz. 514)
oraz http://www.unece.org/tran...RT1968.html[/b]

SlawekEwa - 2017-07-17, 20:54

To już w tej Rumunii nie ma ciekawszych rzeczy do roboty niż klupanie na forum o przepisach :haha:
sqbik - 2017-07-18, 23:05

trzeba tutaj dodać, że nie wszyscy policjanci znają dokładnie te przepisy, ale w KWP wydział RD powiedzieli żeby w razie " awarii" nie przyjmować mandatu. Niestety po kilku latach jazdy z przyczepą spotkałem kilku takich "asów" którzy twierdzili że do przyczepy pow 750 kg (kempingowej) potrzeba kategorii B+E. Nigdy z tego powodu nie zapłaciłem.
PiotrAs - 2017-08-10, 09:28

Dla tych co są wzrokowcami:

Den-tal - 2017-08-28, 22:14

Z tym Krolestwem Szwecji to nie jest do konca prawda.Otoz prawnie biorac nie ma nic tam takiego jak "KAMPER". W przepisach cos takiego nazywa sie "Samochod osobowy klasy 2"( Samochody osobowe klasy 1 to zwykle osobowki).W zwiazku z tym kategria prawa jazdy "B" upowaznia do prowadzenia kamperow powyzej 3,5t o ile dostalo sie to prawo jazdy przed 1997 rokiem.Jednym slowem nawet 12 tonowy kamper moze byc zarejestrowany jako "Samochod osobowy klasy 2" i ciagnac po autostradzie ile znaki pozwalaja. Schody natomiast zaczynaja sie na parkingach (a jest ich coraz wiecej) gdzie jest oznakowane "Personbilar klass1.Tego lata musialem tlumaczyc kilku Holendrom i Niemcom dlaczego dostali mandaty a 700 SKr.Zreszta podobnie jak Szwedzi musza sie tlumaczyc w Niemczech,Norwegi i nawt Polsce dlaczego prowadza"ciezarowki" z kategoria "B".
moskit - 2019-07-09, 09:49

Kilka zdań na temat co nam daje prawo jazdy kat B co możemy prowadzić 2019
https://www.auto-swiat.pl...ochodem/mv13ggk

orys - 2019-07-10, 15:21

moskit napisał/a:
Kilka zdań na temat co nam daje prawo jazdy kat B co możemy prowadzić 2019
https://www.auto-swiat.pl...ochodem/mv13ggk


Warto jednak pamiętać, że to są przepisy krajowe.

Jeśli mam polskie prawo jazdy kat. B to mogę jeździć lekkim motocyklem, ale po Polsce. Żeby takim samym jeździć u mnie w Szkocji to już musiałbym mieć A1. I w drugą stronę - w UK ktoś, kto zrobił prawko przed 1998 rokiem może jeździć cięzarówkami do 7.5t. Ale to działa tylko jeśli robiłeś prawko w UK.

Po prostu - inne kraje uznają nasze prawa jazdy ale tylko w tym zakresie, który jest znormalizowany - czyli w takim, w jakim obowiązują standardowe kategorie.

Dlatego głupio jest to trochę zrobione - jeśli prawko jazdy kat B pozwala na jeżdżenie lekkimi motocyklami, to powinno się po prostu wbijać ludziom do prawka A1 i spokój byłby. Tak jak to robi np. UK, gdzie prawo jazdy zrobione przed 1998 rokiem z automatu ma na sobie kategorie A1 B, C1 i D1.

Bronek - 2019-07-10, 15:34

Tak wygląda nowe prawko B. Synowa odebrała niedawno.

Cytat:
Kategoria AM – zastąpi ona kartę motorowerową. Uprawnia do kierowania motorowerem oraz czterokołowcem lekkim ('''''''') Posiadanie jakiejkolwiek innej kategorii oczywiście uprawnia do prowadzenia pojazdów AM.


Czyli ??? po kiego jest ??? Dla kogo ???

Cytat:
Kategoria B1 – Według nowego prawa, na poruszanie się pełnowymiarowymi quadami, czyli czterokołowcami pozwala dopiero kategoria B1 i można się o nią starać już w wieku 16 lat.


Zawsze to ładniej wygląda , takie wypełnione rubryczki ale ??? Twórczość urzednicza nie zna granic.

Skorpion - 2019-07-10, 16:44

Tak u mnie
orys - 2019-07-11, 18:12

Bronek: no widzisz, i o tym mówię. A1 nie ma. Czyli motocyklem do 125cc można sobie jeździć w Polsce, ale za granicą już nie.

To jest istotna wiadomość np. dla tych, którzy wożą ze sobą skutery...

A kategoria AM jest dla kogo? Dla 14-latków, którzy zadnej innej jeszcze nie mogą mieć.

jsaluga - 2019-07-12, 07:13

orys napisał/a:
moskit napisał/a:
Kilka zdań na temat co nam daje prawo jazdy kat B co możemy prowadzić 2019
https://www.auto-swiat.pl...ochodem/mv13ggk


Warto jednak pamiętać, że to są przepisy krajowe.

Jeśli mam polskie prawo jazdy kat. B to mogę jeździć lekkim motocyklem, ale po Polsce. Żeby takim samym jeździć u mnie w Szkocji to już musiałbym mieć A1. I w drugą stronę - w UK ktoś, kto zrobił prawko przed 1998 rokiem może jeździć cięzarówkami do 7.5t. Ale to działa tylko jeśli robiłeś prawko w UK.

Po prostu - inne kraje uznają nasze prawa jazdy ale tylko w tym zakresie, który jest znormalizowany - czyli w takim, w jakim obowiązują standardowe kategorie.

Dlatego głupio jest to trochę zrobione - jeśli prawko jazdy kat B pozwala na jeżdżenie lekkimi motocyklami, to powinno się po prostu wbijać ludziom do prawka A1 i spokój byłby. Tak jak to robi np. UK, gdzie prawo jazdy zrobione przed 1998 rokiem z automatu ma na sobie kategorie A1 B, C1 i D1.


Jeżeli byłoby tak jak piszesz, to Niemcy nie mogliby jeździć swoimi "autobusami" po europie.

robba - 2019-07-16, 23:27

może odrobinę nie w temacie, ale wypatrzyłem 3 kropki, więc sobie pozwalam. :
moze się przyda i mam nadzieję, że prawdziwe dane:
https://www.auto-swiat.pl...4b5b46#slajd-12

orys - 2019-07-17, 13:35

jsaluga napisał/a:
Jeżeli byłoby tak jak piszesz, to Niemcy nie mogliby jeździć swoimi "autobusami" po europie.


No i nie mogą. Jakiś czas temu policja w Szkocji złapała takiego za jazdę bez uprawnień, bo nie miał C1.

RadekNet - 2019-07-17, 22:30

jsaluga napisał/a:
orys napisał/a:
moskit napisał/a:
Kilka zdań na temat co nam daje prawo jazdy kat B co możemy prowadzić 2019
https://www.auto-swiat.pl...ochodem/mv13ggk


Warto jednak pamiętać, że to są przepisy krajowe.

Jeśli mam polskie prawo jazdy kat. B to mogę jeździć lekkim motocyklem, ale po Polsce. Żeby takim samym jeździć u mnie w Szkocji to już musiałbym mieć A1. I w drugą stronę - w UK ktoś, kto zrobił prawko przed 1998 rokiem może jeździć cięzarówkami do 7.5t. Ale to działa tylko jeśli robiłeś prawko w UK.

Po prostu - inne kraje uznają nasze prawa jazdy ale tylko w tym zakresie, który jest znormalizowany - czyli w takim, w jakim obowiązują standardowe kategorie.

Dlatego głupio jest to trochę zrobione - jeśli prawko jazdy kat B pozwala na jeżdżenie lekkimi motocyklami, to powinno się po prostu wbijać ludziom do prawka A1 i spokój byłby. Tak jak to robi np. UK, gdzie prawo jazdy zrobione przed 1998 rokiem z automatu ma na sobie kategorie A1 B, C1 i D1.


Jeżeli byłoby tak jak piszesz, to Niemcy nie mogliby jeździć swoimi "autobusami" po europie.


Wystarczy spojżeć do Ustawy i mamy czarno na białym, że Orys mówi prawdę.

Art. 6.
3. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawo jazdy:
4) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika
nieprzekraczającej 125 cm3
, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy
kategorii B od co najmniej 3 lat.

jsaluga - 2019-07-18, 07:33

Nie analizowałem prawa i nie próbuję negować Waszej wiedzy w tym temacie. Ale autobusy Niemców rozsiane po europie nasuwają myśl, że jest jakaś norma Unijna ponad prawami krajowymi w tym temacie. Czy Niemcy jeżdżą na grandę?
Argo - 2019-07-18, 08:03

jsaluga napisał/a:
Nie analizowałem prawa i nie próbuję negować Waszej wiedzy w tym temacie. Ale autobusy Niemców rozsiane po europie nasuwają myśl, że jest jakaś norma Unijna ponad prawami krajowymi w tym temacie. Czy Niemcy jeżdżą na grandę?

Jest taka norma (kategoria) pod oznaczeniem C1, którą Niemcy dostają bez problemu.

moskit - 2019-07-18, 13:15

dlatego w DE większość kamperów ma DMC 4250
Jeżeli mają DMC 3500 to jest DMC zgodne z typem pojazdu a nie życzeniowe jak w PL .
DMC 3500 a rzeczywista masa pojazd 3380 i zostaje 120 kg na kierowcę i dwie klaty browaru.
Moja agentka ubezpieczeniowa opowiedziała historię z lutego 2019 jej klienta w skrócie bus DMC 3500 po kolizji laweta z wagą wynik 3780 rezultat rażące naruszenie warunków umowy wynik odszkodowanie "0" jeden pojazd skasowany , towar skasowany drugi pojazd naprawiane na koszt klienta suma do zapłaty 195 000 zł

orys - 2019-07-18, 14:51

jsaluga napisał/a:
Nie analizowałem prawa i nie próbuję negować Waszej wiedzy w tym temacie. Ale autobusy Niemców rozsiane po europie nasuwają myśl, że jest jakaś norma Unijna ponad prawami krajowymi w tym temacie. Czy Niemcy jeżdżą na grandę?


Nie wiem, czy jeżdżą na grandę, czy mają C1. Jeden nie miał, policja go w Szkocji zatrzymała i potem szukał na lokalnym forum dla kierowców ciężarówek kogoś z prawkiem, żeby mu odstawić auto na prom do Newcastle, stąd znam ten przypadek...

Świstak - 2019-10-01, 07:21

Dawniej niemieckie prawo jazdy B dawało możliwość prowadzenia pojazdów do 7,5 tony i ciągników rolniczych z przyczepami. Jako że nie można odbierać nikomu uprawnień już nabytych, starsi kierowcy podczas wymiany dokumentów dostali niejako gratis B, C1 i T. U nas podobna sytuacja dotyczy E: jeżeli zrobimy E do C to gratisowo dostaniemy E do B oraz E do D.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group