Tuning celem zmniejszenia zużycia paliwa Fiat Ducato 2.3JTD |
Autor |
Wiadomość |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 17:29 Tuning celem zmniejszenia zużycia paliwa Fiat Ducato 2.3JTD
|
|
|
Jako że siedzę już lata w tuningowaniu aut (15 lat prowadzenia Vtech-u - kto zna ten wie), to siadłem nad nowo nabytym Dethleffsem/Ducato. To 2.3 JTD z 2005.
Na razie zadziałałem tak - wpiąłem sobie czujnik zużycia paliwa (przepływomierz na listwie niskiego ciśnienia) i logger żeby zebrać dane, ile realnie taka szafa żre w funkcji prędkości i dlaczego. :D
Następnie zacząłem dumać nad programem silnika, który w firmie przeczytałem i właściwie ręce mi opadły, bo program jest taki samiusieńki jak dla zwykłego dostawczaka.
Ktokolwiek umie myśleć, to szybko zrozumie, że camper przy małych prędkościach jest niczym więcej, jak dostawczakiem, ale przy większych to już Czarna Perła kapitana Sparrow'a i sposób sterowania powinien być inny. A nie jest.
A jaki powinien być?
Otóż powinien przewidywać, że pojazd podlega dużo większemu obciążeniu statycznemu (bo za takie przyjmujemy żagiel wsteczny w postaci budy) i automatycznie oczekujemy wyższej sprawności silnika przy dużych obciążeniach a mniejszych prędkościach.
Niestety chyba w Fiacie nikt nie ma campera.
Ustrugałem swoją koncepcję sterowania, póki co na hamowni wypadła dobrze (ze 117 KM ma teraz 142). Optymalizację przeprowadziłem dla celowanej prędkości podróżnej 120 km/h (jeździcie szybciej? Ja się jakoś boję bo kiwa tym wiatr bardzo).
Urwałem ok. 0,9 litra na setkę (no niecałe, wyszło 0,86 na trasie niecałych 1000 km). To be continued.
Jedno co mnie zmartwiło - wryłem się w świat camperów jako nuworysz, jakoś prawie tego nam w firmie nie zlecają (poza p.Strassburgerem, pozdrawiam :D ) - i od razu negatywne zdziwko. Producenci podwozi/camperów używają programów do dostawczaków.
Kto wróci nam za paliwo? |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2013-03-26, 17:46
|
|
|
jak sprawdziłeś że "urwałeś" owe 0,86l/100
że to nie oszczędniejsza jazda a efekt tuningu
post poprawiłem bo niesłusznie sądzilem ze 2,3 to od 2006 |
Ostatnio zmieniony przez papamila 2013-03-26, 18:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
gino
Kombatant

Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy Dołączył: 29 Mar 2008 Piwa: 639/978 Skąd: ta Radość
|
Wysłany: 2013-03-26, 17:53
|
|
|
papamila napisał/a: | były takie? (2,3) w tym roku? |
były Jarku..o ile pamietam 110KM
Piro...podoba mi sie Twoje podejscie do tematu..
|
_________________ często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry |
|
|
|
 |
koko
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2013-03-26, 18:01
|
|
|
loguję się bo się wachum |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
 |
tadek27
zaawansowany

Twój sprzęt: adria coral 660 SP
Pomógł: 2 razy Dołączył: 25 Paź 2008 Piwa: 2/3 Skąd: Świecie
|
Wysłany: 2013-03-26, 18:06
|
|
|
od FL w 2002 roku montowany . o ile pamiętam początkowe miały problem z alternatorami które zmieniały moc wraz z obciążeniem . |
_________________ Pozdrawiam
tadek
 |
|
|
|
 |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 18:50
|
|
|
papamila napisał/a: | jak sprawdziłeś że "urwałeś" owe 0,86l/100
że to nie oszczędniejsza jazda a efekt tuningu |
Och, ja stosuję zawsze metody dość brutalne matematycznie:
1. montuję przepływomierz paliwa na listwie zasilania i przepływomierz paliwa na listwie zwrotnej (na niskim ciśnieniu).
2. średnie obciążenie wyznaczam bezpośrednio z danych sterownika - matematykę w postaci wymierzenia położenia gazu * obroty (z badziewną ale obecną korektą na opór dynamiczny w wyniku prędkości) biorę ze sterownika, dokładniej ze złącza OBD.
3. mamy taki produkt dla skuterów wodnych, który loguje nawet na tydzień wszystko i zaadaptowałem go sobie do Fiata. |
Ostatnio zmieniony przez Piro 2013-05-06, 16:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 18:53
|
|
|
gino napisał/a: | Piro...podoba mi sie Twoje podejscie do tematu..
|
Ja mam takie ponuro syntetyczne podejście do tematu. Pytanie jest proste. Albo coś robi na 100% albo dlaczego musiałem za to zapłacić 100%... |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 275/603 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:05
|
|
|
Piro nie ukrywam że po Twoim wpisie pojawił się uśmiech u mnie na twarzy, jestem właśnie na etapie podnieśienia komfortu podróżowania ,nawet wstępnie rozpytywałem u Was o zmianę oprogramowania, tyle że moja Grandusia 2,3 nie zmieści się na Waszą hamownię, mam wysoką alkowę ,będę chętnie obserwował temat a może coś z tego wyjdzie
Pozdrawiam |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:09
|
|
|
Och, przecież jak już dopracuję gotowca to ci go wgram. |
Ostatnio zmieniony przez Piro 2013-05-06, 16:06, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
pabloarmando
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Jeep
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Lut 2011 Piwa: 6/6 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:12
|
|
|
Mam 2.3 JTD 110 KM. Też z Alkową - zapraszam do Zielonej Góry |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 275/603 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:13
|
|
|
Nie chodzi o darmo lecz o miłą jazdę kamperkiem |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
StasioiJola
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Bürstner
Nazwa załogi: StasioiJola
Pomógł: 12 razy Dołączył: 25 Lip 2008 Piwa: 81/283 Skąd: Gąbin
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:16
|
|
|
No- bardzo ładnie to się zapowiada !!! Brawo Piro . Przy tych cenach paliwa nawet oszczędności rzędu 0.2- 0,4 l/100km to już jest sukces . Ciekawi mnie czy do starszego 115KM TDi można by cos zrobić??? czekamy na dalsze postępy !! |
_________________
 |
|
|
|
 |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:17
|
|
|
pabloarmando - daj mi 2 tyg. żebym miał pewność, że dopracowałem 2.3 JTD i wpadnę i ci to wgram.
BTW - inne silniki jakieś macie? Zapraszajcie. Chwila jazdy z dziwnym ustrojstwem od nas wpiętym we wtyczkę diagnostyczną i mogę coś naprawdę ciekawego przygotować.
Mam dużo danych z silników Forda, Fiata, Iveco czy Mercedesa. Tyle, że zawsze to były dostawczaki. A to nie to samo, chociaż jak widzę przynajmniej na przykładzie Fiata, to w camperach robi soft od dostawczaków. Co może nie wydaje się dziwne dla ludzi nierozumiejących problemu - ale dla mnie jest to mocno dziwne. |
|
|
|
 |
Piro
trochę już popisał
Twój sprzęt: RollerTeam Granduca 798
Dołączył: 22 Mar 2013 Piwa: 12/2 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:21
|
|
|
StasioiJola - na chłopski rozum to jakieś OMC dobre protezy to mamy do każdego silnika, każdego producenta. Przecież modyfikujemy jakieś 30-50 aut dziennie w sieci sprzedaży.
Tyle, że camperów nie ma, albo ja zrobiłem jakiś błąd i nie kazałem mi zgłaszać camperów jako osobną kategorię (no tak - zrobiłem ten błąd, w naszym sofcie dla dealerów nie ma takiej kategorii, choć nawet można wybrać sobie kombajn i chyba nawet rozrzutnik do gnoju )
Kupiłem pierwszy w życiu kamper. A6771 od Dethleffsa, 2005. Od kolegi, kierowcy rajdowego (bo w końcu od kogo miałem kupić robiąc w tym fachu :D). Zadziwiło mnie negatywnie to, że producent nie szanuje użytkowników, wciskając sterowanie silnikiem niedopasowane do oporu czołowego pojazdu. I stąd mój post.
Robię małą krucjatę, to pewne. Campery mają mało palić i zapieprzać. Tylko za wiatr boczny i pomysły mojej Żony nie odpowiadam :D |
|
|
|
 |
Andrzej 73
Kombatant lawendowy

Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 276/77 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2013-03-26, 19:22
|
|
|
Może jest coś do mojego 2.8 JTD , szukam kogoś do wgrania mapy silnika na zwiększenie mocy.
|
_________________ Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee |
|
|
|
 |
|