Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Propan - butan czy propan?
Autor Wiadomość
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-06-13, 01:00   Propan - butan czy propan?

Przeprowadziłem testy lodówki pracującej w cyklu dobowym kolejno na propan – butan Shell, następnie propan Shell i propan BP, przy tych samych parametrach zasilania (ciśnienie 50 mbarów) oraz w porównywalnych warunkach: włączanie pustej lodówki (całkowicie rozmrożonej) wieczorem w temperaturze otoczenia około +27 º C malejącej w nocy do około +20º C rano i rosnącej w ciągu dnia nawet do +30º C (symulacja sytuacji występujących w realu podczas postoju na nocleg i zwiedzanie na trasie) lodówka nie była w tym czasie otwierana . Pomiar temperatury w lodówce był zdalnie przekazywany przez czujnik umieszczony w zamrażalniku: najbardziej interesująca była ilość godzin pracy (h) do osiągnięcia temperatury 0º w zamrażalniku i wartość najniższej temperatury w ciągu doby. Wcześniej wyczyściłem palnik według procedury opisanej przez Jerzego: http://www.camperteam.pl/...er=asc&start=15 z którym byłem w kontakcie telefonicznym podczas przeprowadzania kolejnych testów dobowych. Wyniki są zaskakujące:
- propan – butan Shell: zredukowanie temperatury +27,6º C do 0º C nastąpiło w nocy po 4 h, najniższa temperatura -7,4º C po 12h pracy lodówki;
- propan Shell: zredukowanie temperatury +26,2º C do 0º C nastąpiło rano po 12 h, najniższa temperatura -1,6º C po 15,5h pracy lodówki;
- propan BP: temperatura +27,2º C została zredukowana przed południem do +2,2 º C (nie przekroczyła 0º C ) po 13,5h pracy lodówki, w dzień temperatura w zamrażalniku wzrosła do prawie 3º C i była utrzymywana na tym poziomie do wieczora.

We wszystkich testach pracy lodówki na gazie występowała duża bezwładność – lodówka rozpoczynała chłodzenie po 0,5 – 1,5 h od włączenia. Zastrzegam, że wyniki powyższe zostały uzyskane w ekstremalnych warunkach (temperatury jak w krajach śródziemnomorskich) i nie muszą się potwierdzić w temperaturach typowych dla polskiego lata. Może inni Kamperowcy mają doświadczenia w tej materii i zechcą się nimi podzielić? Zamierzam kontynuować obserwacje pracy lodówki podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp - wyniki przedstawię po powrocie :spoko .
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
f68 
weteran


Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007
Piwa: 5/6
Skąd: 3city
Wysłany: 2008-06-13, 03:27   

gratuluje kolego kawał dobrej roboty
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 120/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2008-06-13, 08:44   

z zestawienia widać że najlepsza okazała się mieszanka propan-butan,
co jest o tyle dziwne że czysty propan teoretycznie powinien być paliwem
bardziej wydajnym, o wiekszej wartości energetycznej :?

Kamperfan napisał/a:
wyniki przedstawię

mamy nadzieję że w czasie spotkania
Kamperfan napisał/a:
podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp


Ufając Twoim wyniki, podpinam butlę propan-butan
i flaszkę ładuję do zamrażalnika :wyszczerzony:

Najwyżej będziesz pił ciepłą :-P

Powodzenia na trasie i do rychłego spotkania w ....Norwegii :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wmaker 
stary wyga


Twój sprzęt: bezdomny :|
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 27 Wrz 2007
Piwa: 5/20
Skąd: świętokrzyskie
Wysłany: 2008-06-15, 21:13   

Ponieważ każdy z gazów ma inną kaloryczność,do jego optymalnego spalania potrzebna jest inna ilosc powietrza (tlenu). W domowym sprzęcie (kuchenka, piec) wymienia się dysze gazowe dostosowane do danego rodzaju gazu i prawdopodobnie z powodu tych standardowych dysz propan-butran spisuje się najlepiej.

Sprawę dokładniej może wyjaśni nam MirekMat?
_________________
Non omne licitum honestum
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jerzy 
weteran

Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2007
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa Miedzeszyn
Wysłany: 2008-06-15, 22:29   

Kamperfan napisał/a:
Zamierzam kontynuować obserwacje pracy lodówki podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp - wyniki przedstawię po powrocie

Wygląda na to, że szykuje się nam mała rewolucja w spojrzeniu na temat gazu do zasilania lodówek...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-21, 12:57   

Podczas wyprawy na Nordkapp miałem do dyspozycji dwie butle: jedną z propan-butanem (Shell) i drugą z propanem (BP). Zaobserwowałem niewielki spadek efektu chłodzenia lodówki: przy temperaturze w zamrażalniku na poziomie -9 st. C po przełączeniu zasilania propan-butanem na propan temperatura w zamrażalniku wzrosła o 2÷3 st. C. Potwierdza to wyniki poprzednio przeprowadzonych testów: mieszanina propan-butan jest bardziej efektywna (mimo niższej wartości kalorycznej) niż czysty propan. Zastrzegam, że na obecnym etapie nie można tych wyników uogólniać na wszystkie odbiorniki gazowe - istotny wpływ na ich sprawność mogą mieć inne czynniki, np. konstrukcja palnika, stan techniczny i warunki pracy urządzeń, etc. Pożądane jest potwierdzenie uzyskanych rezultatów przez innych użytkowników i wtedy przyjdzie czas na uogólnione wnioski. Ze swej strony zamierzam, za radą Jerzego, przeprowadzić pomiary czasu zagotowania określonej ilości wody na kuchence gazowej i przy okazji sprawdzić efektywność palnika przy zasilaniu propan-butanem a następnie propanem.
Poniżej podaję charakterystykę (źródło: http://www.e-petrol.pl/in...asciwosci.html)
Propan-Butan C3H8+C4H10
Temperatura wrzenia (w zależności od proporcji mieszanki): - 20& st. C (dla mieszanki 30% propanu, 70% butanu)
Niższe ciśnienie - niższa zdolność odparowywania
Przeznaczony do użytku w pomieszczeniach
Cięższy od powietrza.
Propan C3H8
Wysoka wartość kaloryczna
Temperatura wrzenia: -42 st. C
Temperatura zamarzania: -187 st. C
Wartość opałowa górna: na kilogram - 13,8 kWh (49,8 MJ)
Wartość opałowa dolna: na kilogram - 12,8 kWh (46,1 MJ)
Wysokie ciśnienie - większa zdolność odparowywania
Łatwy w magazynowaniu na zewnątrz
Cięższy od powietrza.
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-07-21, 13:59   

Witam! Wszedzie(nawet samochody) latem stosuje sie propan-butan(mieszanina "B") a zima propan ze wzgledu na preznosc par..Warunki spalania oczywiscie zmieniaja sie.Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MOPAR 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Matrix
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 4/7
Skąd: Poznań
Wysłany: 2008-07-23, 00:30   

Dziś odwiedziłem 4 stacje Bp w poszukiwaniu 2 butli BP gas light oto wyniki :

na 3 stacjach nie było pełnych butli !
natomiast na jednej stacji były butle ale niestety obsługa nie mogła znaleźć kwitów :evil: do wynajmu. Masakra i mam nadzieje że tylko w Polsce są takie problemy ponieważ zdecydowałem się na te butle ze względu na ich dostępność w Europie.
_________________
OFF ROAD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-07-23, 00:34   

Witam! Jezeli chcesz byc niezalezny to zrob sobie koncowki do butli.Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
prezesuu 
weteran
102 dni to nie zbyt wiele


Twój sprzęt: chwilowo bezdomny
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Lut 2008
Piwa: 22/13
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Wysłany: 2008-07-23, 18:15   

Też miałem problem z zakupem tych butli. Zadzwoniłem do centrali w Krakowie. Po interwencji przywiózł mi regionalny dystrybutor do firmy. Pozostało mi tylko zakupić adaptory 513 i po sprawie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 144/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2008-07-23, 19:08   

prezesuu napisał/a:
Też miałem problem z zakupem tych butli.
A ja swoje mam ze stacji w Tomaszowie :haha:
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-07-30, 19:46   

Zgodnie z zapowiedzią przeprowadziłem test gotowania wody na kuchence w kamperze zasilanej propan-butanem a następnie propanem. Mierzyłem czas osiągnięcia temperatury wrzenia (pomiar termometrem o odpowiedniej skali) w próbce wody 1 litr gotowanej w naczyniu otwartym. Temperatura początkowa wody była jednakowa: 19 °C, temperatura otoczenia 25°C. Dopływ gazu również identyczny - pokrętło otwarte o 1/4 obrotu. Przy zasilaniu mieszaniną propan-butan (z butli stalowej Shell) temperatura wody 100 °C została osiągnięta po 13' 34", natomiast po przełączeniu na propan (z butli kompozytowej BP) czas ten był dłuższy i wyniósł 15' 52". Wyniki te potwierdzają wnioski z poprzednich testów i obserwacji: mieszanina propan-butan jest bardziej efektywna niż "czysty" propan, zarówno w zasilaniu lodówki jak i kuchenki gazowej w kamperze.
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Camper Diem 
Kombatant


Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 01 Wrz 2007
Piwa: 49/65
Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
Wysłany: 2008-07-31, 12:03   

Kamperfan, super robota :kciukgora
widać nie ma się co na siłę pchać w kompozyt z BP i lepiej unikać poza sezonem zimowym propanu
_________________
Camper Diem!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2008-07-31, 18:21   

Jeszcze, żeby analiza była pełna, trzeba by zmierzyć czy przypadkiem mniejsza kaloryczność czystego propanu nie jest przypadkiem spowodowana inną gęstością gazu. Czy powodem mniejszej ilości uwolnionej energii nie jest przypadkiem mniejsze zużycie czystego propanu. Nie chcę tu niczego sugerować ale może do mieszanki powinny być inne dysze a do czystego inne.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2008-07-31, 18:30   

janusz napisał/a:
Jeszcze, żeby analiza była pełna, trzeba by zmierzyć czy przypadkiem mniejsza kaloryczność czystego propanu nie jest przypadkiem spowodowana inną gęstością gazu. Czy powodem mniejszej ilości uwolnionej energii nie jest przypadkiem mniejsze zużycie czystego propanu. Nie chcę tu niczego sugerować ale może do mieszanki powinny być inne dysze a do czystego inne.
a może to wina reduktora bo do prapanu jest 37 a w kamperach do propan-butan jest 30 i 50 mbarów trzeba więc porównać ilość zużytego gaza do ilości wytwożonej energii :spoko
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***