Propan - butan czy propan? |
Autor |
Wiadomość |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-06-13, 01:00 Propan - butan czy propan?
|
|
|
Przeprowadziłem testy lodówki pracującej w cyklu dobowym kolejno na propan – butan Shell, następnie propan Shell i propan BP, przy tych samych parametrach zasilania (ciśnienie 50 mbarów) oraz w porównywalnych warunkach: włączanie pustej lodówki (całkowicie rozmrożonej) wieczorem w temperaturze otoczenia około +27 º C malejącej w nocy do około +20º C rano i rosnącej w ciągu dnia nawet do +30º C (symulacja sytuacji występujących w realu podczas postoju na nocleg i zwiedzanie na trasie) lodówka nie była w tym czasie otwierana . Pomiar temperatury w lodówce był zdalnie przekazywany przez czujnik umieszczony w zamrażalniku: najbardziej interesująca była ilość godzin pracy (h) do osiągnięcia temperatury 0º w zamrażalniku i wartość najniższej temperatury w ciągu doby. Wcześniej wyczyściłem palnik według procedury opisanej przez Jerzego: http://www.camperteam.pl/...er=asc&start=15 z którym byłem w kontakcie telefonicznym podczas przeprowadzania kolejnych testów dobowych. Wyniki są zaskakujące:
- propan – butan Shell: zredukowanie temperatury +27,6º C do 0º C nastąpiło w nocy po 4 h, najniższa temperatura -7,4º C po 12h pracy lodówki;
- propan Shell: zredukowanie temperatury +26,2º C do 0º C nastąpiło rano po 12 h, najniższa temperatura -1,6º C po 15,5h pracy lodówki;
- propan BP: temperatura +27,2º C została zredukowana przed południem do +2,2 º C (nie przekroczyła 0º C ) po 13,5h pracy lodówki, w dzień temperatura w zamrażalniku wzrosła do prawie 3º C i była utrzymywana na tym poziomie do wieczora.
We wszystkich testach pracy lodówki na gazie występowała duża bezwładność – lodówka rozpoczynała chłodzenie po 0,5 – 1,5 h od włączenia. Zastrzegam, że wyniki powyższe zostały uzyskane w ekstremalnych warunkach (temperatury jak w krajach śródziemnomorskich) i nie muszą się potwierdzić w temperaturach typowych dla polskiego lata. Może inni Kamperowcy mają doświadczenia w tej materii i zechcą się nimi podzielić? Zamierzam kontynuować obserwacje pracy lodówki podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp - wyniki przedstawię po powrocie . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
f68
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007 Piwa: 5/6 Skąd: 3city
|
Wysłany: 2008-06-13, 03:27
|
|
|
gratuluje kolego kawał dobrej roboty |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2008-06-13, 08:44
|
|
|
z zestawienia widać że najlepsza okazała się mieszanka propan-butan,
co jest o tyle dziwne że czysty propan teoretycznie powinien być paliwem
bardziej wydajnym, o wiekszej wartości energetycznej
Kamperfan napisał/a: | wyniki przedstawię |
mamy nadzieję że w czasie spotkania
Kamperfan napisał/a: | podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp |
Ufając Twoim wyniki, podpinam butlę propan-butan
i flaszkę ładuję do zamrażalnika
Najwyżej będziesz pił ciepłą
Powodzenia na trasie i do rychłego spotkania w ....Norwegii |
|
|
|
 |
wmaker
stary wyga

Twój sprzęt: bezdomny :|
Pomógł: 5 razy Dołączył: 27 Wrz 2007 Piwa: 5/20 Skąd: świętokrzyskie
|
Wysłany: 2008-06-15, 21:13
|
|
|
Ponieważ każdy z gazów ma inną kaloryczność,do jego optymalnego spalania potrzebna jest inna ilosc powietrza (tlenu). W domowym sprzęcie (kuchenka, piec) wymienia się dysze gazowe dostosowane do danego rodzaju gazu i prawdopodobnie z powodu tych standardowych dysz propan-butran spisuje się najlepiej.
Sprawę dokładniej może wyjaśni nam MirekMat? |
_________________ Non omne licitum honestum |
|
|
|
 |
Jerzy
weteran
Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2007 Otrzymał 6 piw(a) Skąd: Warszawa Miedzeszyn
|
Wysłany: 2008-06-15, 22:29
|
|
|
Kamperfan napisał/a: | Zamierzam kontynuować obserwacje pracy lodówki podczas zbliżającej się wyprawy na Nordkapp - wyniki przedstawię po powrocie |
Wygląda na to, że szykuje się nam mała rewolucja w spojrzeniu na temat gazu do zasilania lodówek... |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-07-21, 12:57
|
|
|
Podczas wyprawy na Nordkapp miałem do dyspozycji dwie butle: jedną z propan-butanem (Shell) i drugą z propanem (BP). Zaobserwowałem niewielki spadek efektu chłodzenia lodówki: przy temperaturze w zamrażalniku na poziomie -9 st. C po przełączeniu zasilania propan-butanem na propan temperatura w zamrażalniku wzrosła o 2÷3 st. C. Potwierdza to wyniki poprzednio przeprowadzonych testów: mieszanina propan-butan jest bardziej efektywna (mimo niższej wartości kalorycznej) niż czysty propan. Zastrzegam, że na obecnym etapie nie można tych wyników uogólniać na wszystkie odbiorniki gazowe - istotny wpływ na ich sprawność mogą mieć inne czynniki, np. konstrukcja palnika, stan techniczny i warunki pracy urządzeń, etc. Pożądane jest potwierdzenie uzyskanych rezultatów przez innych użytkowników i wtedy przyjdzie czas na uogólnione wnioski. Ze swej strony zamierzam, za radą Jerzego, przeprowadzić pomiary czasu zagotowania określonej ilości wody na kuchence gazowej i przy okazji sprawdzić efektywność palnika przy zasilaniu propan-butanem a następnie propanem.
Poniżej podaję charakterystykę (źródło: http://www.e-petrol.pl/in...asciwosci.html)
Propan-Butan C3H8+C4H10
Temperatura wrzenia (w zależności od proporcji mieszanki): - 20& st. C (dla mieszanki 30% propanu, 70% butanu)
Niższe ciśnienie - niższa zdolność odparowywania
Przeznaczony do użytku w pomieszczeniach
Cięższy od powietrza.
Propan C3H8
Wysoka wartość kaloryczna
Temperatura wrzenia: -42 st. C
Temperatura zamarzania: -187 st. C
Wartość opałowa górna: na kilogram - 13,8 kWh (49,8 MJ)
Wartość opałowa dolna: na kilogram - 12,8 kWh (46,1 MJ)
Wysokie ciśnienie - większa zdolność odparowywania
Łatwy w magazynowaniu na zewnątrz
Cięższy od powietrza. |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-07-21, 13:59
|
|
|
Witam! Wszedzie(nawet samochody) latem stosuje sie propan-butan(mieszanina "B") a zima propan ze wzgledu na preznosc par..Warunki spalania oczywiscie zmieniaja sie.Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
MOPAR
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Matrix
Pomógł: 2 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 4/7 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2008-07-23, 00:30
|
|
|
Dziś odwiedziłem 4 stacje Bp w poszukiwaniu 2 butli BP gas light oto wyniki :
na 3 stacjach nie było pełnych butli !
natomiast na jednej stacji były butle ale niestety obsługa nie mogła znaleźć kwitów do wynajmu. Masakra i mam nadzieje że tylko w Polsce są takie problemy ponieważ zdecydowałem się na te butle ze względu na ich dostępność w Europie. |
_________________ OFF ROAD |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-07-23, 00:34
|
|
|
Witam! Jezeli chcesz byc niezalezny to zrob sobie koncowki do butli.Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
prezesuu
weteran 102 dni to nie zbyt wiele

Twój sprzęt: chwilowo bezdomny
Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Lut 2008 Piwa: 22/13 Skąd: Tomaszów Mazowiecki
|
Wysłany: 2008-07-23, 18:15
|
|
|
Też miałem problem z zakupem tych butli. Zadzwoniłem do centrali w Krakowie. Po interwencji przywiózł mi regionalny dystrybutor do firmy. Pozostało mi tylko zakupić adaptory 513 i po sprawie. |
|
|
|
 |
kimtop
Kombatant
Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Piwa: 144/44 Skąd: Opoczno
|
Wysłany: 2008-07-23, 19:08
|
|
|
prezesuu napisał/a: | Też miałem problem z zakupem tych butli. | A ja swoje mam ze stacji w Tomaszowie |
_________________ Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu
Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko. |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-07-30, 19:46
|
|
|
Zgodnie z zapowiedzią przeprowadziłem test gotowania wody na kuchence w kamperze zasilanej propan-butanem a następnie propanem. Mierzyłem czas osiągnięcia temperatury wrzenia (pomiar termometrem o odpowiedniej skali) w próbce wody 1 litr gotowanej w naczyniu otwartym. Temperatura początkowa wody była jednakowa: 19 °C, temperatura otoczenia 25°C. Dopływ gazu również identyczny - pokrętło otwarte o 1/4 obrotu. Przy zasilaniu mieszaniną propan-butan (z butli stalowej Shell) temperatura wody 100 °C została osiągnięta po 13' 34", natomiast po przełączeniu na propan (z butli kompozytowej BP) czas ten był dłuższy i wyniósł 15' 52". Wyniki te potwierdzają wnioski z poprzednich testów i obserwacji: mieszanina propan-butan jest bardziej efektywna niż "czysty" propan, zarówno w zasilaniu lodówki jak i kuchenki gazowej w kamperze. |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
Camper Diem
Kombatant

Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy Dołączył: 01 Wrz 2007 Piwa: 49/65 Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
|
Wysłany: 2008-07-31, 12:03
|
|
|
Kamperfan, super robota
widać nie ma się co na siłę pchać w kompozyt z BP i lepiej unikać poza sezonem zimowym propanu |
_________________ Camper Diem! |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2008-07-31, 18:21
|
|
|
Jeszcze, żeby analiza była pełna, trzeba by zmierzyć czy przypadkiem mniejsza kaloryczność czystego propanu nie jest przypadkiem spowodowana inną gęstością gazu. Czy powodem mniejszej ilości uwolnionej energii nie jest przypadkiem mniejsze zużycie czystego propanu. Nie chcę tu niczego sugerować ale może do mieszanki powinny być inne dysze a do czystego inne. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
eler1
Kombatant

Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2008-07-31, 18:30
|
|
|
janusz napisał/a: | Jeszcze, żeby analiza była pełna, trzeba by zmierzyć czy przypadkiem mniejsza kaloryczność czystego propanu nie jest przypadkiem spowodowana inną gęstością gazu. Czy powodem mniejszej ilości uwolnionej energii nie jest przypadkiem mniejsze zużycie czystego propanu. Nie chcę tu niczego sugerować ale może do mieszanki powinny być inne dysze a do czystego inne. | a może to wina reduktora bo do prapanu jest 37 a w kamperach do propan-butan jest 30 i 50 mbarów trzeba więc porównać ilość zużytego gaza do ilości wytwożonej energii |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
 |
|
|
|
 |
|