Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:30
Podłączenie akumulatora. Pomocy??
Autor Wiadomość
gustek020
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2008-08-16, 18:53   Podłączenie akumulatora. Pomocy??

WITAM

Zakupiłem kampera Mitsubishi L300 1983 (mam go ze 3 miesiace) i powoli zaczynam sie wgryzac. Od początku na "budzie" nie miałem akumulatora, niedawno sobie sprawłem i w związku z tym mam pytanie... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc... bardzo prosze o porade jak to podlaczyc. Obawiam sie ze jak zle podlacze i alternator zacznie ladowac to moge zepsuc akumulator.. Jestem w tych sprawach zielony

Z gory dziekuje za odpowiedz
Pozdrawiam
D.R.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wbobowski 
Kombatant
moder


Twój sprzęt: Dethleffs Globetrotter I-645 DB Ducato 2,5TDI
Nazwa załogi: Bobosie
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Piwa: 354/135
Skąd: Lublin - Dąbrowica
Wysłany: 2008-08-17, 12:46   Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??

gustek020 napisał/a:
... Jestem w tych sprawach zielony...


Są tu koledzy, którzy są fachowcami w tej branży. Jak zauważą Twoje pytanie to może otrzymasz cenne uwagi. Ale ja na podstawie koloru z Twojego cytatu radziłbym Ci udać się jednak do elektromechanika i najlepiej takiego, który zna kampery.
Powodzenia
_________________
Włodek i Ela

Nasze kamperki
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2008-08-17, 13:33   

Po pierwsze musisz zlokalizować które jest + a które -. Najprościej podłączyć do tych przewodów jakiś miernik, bez akumulatora i sprawdzić napięcie po uruchomieniu silnika, gdy alternator zacznie ładować. W najprostszym przypadku powinno pojawić się tam napięcie około 14V. Po biegunowości poznasz jak podłączyć akumulator. Jednak wcale tak nie musi być. Mamy za mało danych aby coś poradzić. Możemy jedynie sugerować. Dobre rozwiązanie zasugerował Wbobowski.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kamperfan 
stary wyga


Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Piwa: 8/3
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-17, 14:47   Re: Podłączenie akumulatora. Pomocy??

gustek020 napisał/a:
... Po podłączeniu klemy do + (takiej do której są przyczepione 2 kabelki , z tego co sie zdazylem zorientowac to taka kleme podpina sie do +) i drugiej do - oswietlenie zaczyna swiecic. Niby jest wszystko ok, ale jak zmienie kolejność podlaczennia tj. kleme z dwoma kabelkami podlacze do - a ta druga do + to tez swieci?????
Wydaje mi sie ze nie powinnoa tak byc...

Dla oświetlenia wszystko jedno (prawie, bo prawidłowo "─" powinien być na oprawce, a "+" na cynowym "dziubku" na dole żarówki), ale pomylone bieguny nie są tym, co alternatory lubią najbardziej i może być :placze . Jeśli nie masz miernika, możesz spróbować zastąpić go próbnikiem 12V (przyrządzik do sprawdzania obecności napięcia - warto zakupić i mieć na wyposażeniu kamperka) podpinając końcówkę przewodu z "krokodylkiem" do masy auta (do jakiejkolwiek powierzchni metalowej nie zaizolowanej, np. śruby) i dotykając próbnikiem do kabelków - w pierwszej kolejności tych dwóch, bo jeśli są w czerwonej izolacji to raczej będą "+". Zakładam, że akumulator rozruchowy jest podłączony i na krótko możesz uruchomić silnik napędzający alternator (nie lubi pracy baz obciążenia). Jeśli nie masz próbnika to przy odrobinie sprawności manualnej możesz to samo sprawdzić przy użyciu żarówki 12V, stawiając ją "dziubkiem" na masę i dotykając kabelkiem do oprawki - jeśli żarówka zaświeci to jest "+". Musisz tylko trochę uważać by nie dotknąć kabelkiem do masy i nie spowodować zwarcia (pojawią się "iskierki") ale jeśli szybko przerwiesz dotykanie nic wielkiego nie powinno się wydarzyć. Wydaje mi się, że posiadając kampera trzeba się powoli uczyć rozwiązywania prostych problemów - aczkolwiek generalnie są dwie szkoły (już nie będę wymieniał ich nazwy :szeroki_usmiech ): próbować samemu lub jechać z byle czym do warsztatu... - to kłopotliwe, że o zbędnym wydawaniu kasy nie wspomnę :gwm .
_________________
Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-08-17, 14:56   

Witam! Nie wiem jak w kamperze ale w zwyklym autku odwrotne podlaczenie biegunow powoduje zamkniecie obwodu przez alternator...Nawet BARDZO krotka chwila wystarczy zeby narobic szkod.Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gustek020
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2008-08-17, 16:46   Dziękuję

Dziękuję wszystkim za cenne uwagi:) Jutro zaopatrzę się w miernik, ale pobawię się dopiero w week, bo wyjeżdźam w delegację. Później zamieszczę jeszcze zdjęcia tych "klemów" i jeszcze takiego przełącznika- może on w tym przypadku odgrywa jakąś rolę:) Także jutro postaram się wrzucić te fotki jak mi się uda. Prawda, że trzeba zacząć się uczyć takich podstaw, bo co to za facet który... :idea
Pozdrawiam :idea :idea :idea :idea
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Dembomen 
weteran


Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Mar 2008
Piwa: 23/24
Skąd: Ełk
Wysłany: 2008-08-17, 16:50   

Hej!
Zdjęcia by pomogły!,pomuc.
Hej!
_________________
Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DarekK 
zaawansowany


Twój sprzęt: IVECO SAFARIWAYS Amerigo Wespucci
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 23 Cze 2008
Piwa: 4/9
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2008-08-18, 00:16   

Jeśli na końcach kabli masz klemy - nie powinno być problemu z podłączeniem. Klema + ma większą średnicę od - więc teoretycznie odwrotne podłączenie nie powinno być możliwe (choć Polak potrafi :) )
_________________
Powyższa wypowiedź to moja opinia w dniu dzisiejszym. Nie może ona służyć przeciwko mnie ani dziś ani w dniach następnych. Zastrzegam sobie prawo do zmiany poglądów bez ostrzeżenia i podawania przyczyn.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2008-08-18, 00:18   

DarekK napisał/a:
(choć Polak potrafi :) )

Teraz już nie tylko Polak. Ostatnio mieliśmy w naprawie samochód Niemca z odwrotnie podłączonym akumulatorem. :haha: Wymiana alternatora była tańsza niż naprawa.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gustek020
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2008-08-18, 12:00   

Przesyłąm zdjecie tych klem, o których wyżej..

klemy.JPG
Przesyłąm zdjecie tych klem, o których wyżej..
Plik ściągnięto 10324 raz(y) 170,92 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gustek020
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Mitsubischi L300 "Hymer"
Nazwa załogi: Kobyłka
Dołączył: 13 Cze 2008
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2008-08-18, 12:05   

Witam

Do znawców twmatu, do czego służy ten przełącznik??
Czy do przełączania, który akumulator ma być ładowany podczas jazdy??
Jesli tak, to jaki efekt osiągnę przy ustawieniu przełącznika w pozycji "środkowej, zero".
Bardzo proszę o podpowiedzi i z góry dziękuję.

Po powrocie pobawię się miernikiem:)

przełącznik.JPG
Do czego służy ten przełącznik??:)
Plik ściągnięto 10320 raz(y) 164,17 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Dembomen 
weteran


Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Mar 2008
Piwa: 23/24
Skąd: Ełk
Wysłany: 2008-08-18, 12:19   

Hej!

Przełącznik do sprawdzenia stopnia naładowania aku. auta i socjalki, tak u mnie jest,a w czasie ładowania pokazuje czy ładuje w zależności od przełączenia,kontrolki to pokazują stopień naładowania lub ładowanie.

Hej!
_________________
Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-08-18, 12:22   

Witam! Przy bateri to na 99% tam gdzie dwa brazowe to minus.Ten przelacznik wyglada na wskaznik naladowania bateri ale glowy nie dam.Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2008-08-18, 12:40   

Moim zdaniem czarny to masa.
Należy sprawdzić gdzie idą przewody. Ujemny powinien być gdzieś do jakiejś blachy w samochodzie połączony. Spróbuj nałożyć czarny na ujemy biegun akumulatora. Drugi zostaw luzem, do niczego nie podłączaj. Weź jakąś 12 V żarówkę i kawałek przewodu. Dotknij żarówkę tym cynowym czubkiem do drugiego bieguna akumulatora i kawałkiem przewodu oprawkę żarówki z masą samochodu, jakąś metalową częścią podwozia auta. jeżeli przewód to masa, żarówka powinna zaświecić pełnym światłem. Sprawdź drugi przewód tak samo. żarówka nie powinna się zaświecić albo jeżeli włączone są jakieś odbiorniki prądu może słabo się zaświecić. Prościej jest z miernikiem, nawet takim najprostszym cyfrowym za kilkanaście złotych. Można zmierzyć opór elektryczny między masą a tymi przewodami. Tam gdzie jest mały, rzędu ułamków ohma to jest masa czyli minus. Sprawdź jeszcze akumulator samochodowy która klema jest podłączona do masy. na 99% ujemna, ale licho nie śpi niektóre typy mają plus na masie.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
stefan 
weteran


Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Wrz 2007
Piwa: 2/4
Skąd: okolice Duesseldorfu
Wysłany: 2008-08-18, 12:55   

Witam! We wszystkich(prawie) autach jakie mialem to brazowe szlo do masy.Sposob sprawdzenia podany przez kolege powinien watpliwosci rozwiac.Pozdrawiam.Stefan.
_________________
Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***