Przesunięty przez: janusz 2010-04-23, 12:03 |
Dodatkowe ogrzewanie kampera |
Autor |
Wiadomość |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-18, 13:52 Dodatkowe ogrzewanie kampera
|
|
|
Zima idzie i czas pomyśleć o dogrzewaniu kampera wyposażonego standardowo w ogrzewanie gazowe. Generalnie, naturalne systemy ogrzewania dzielą się na grzanie "od wewnątrz", np. podczas biesiady w kamperze lub "od zewnątrz", np. poprzez dogrzewanie się od żony pod pierzyną. Jeśli się dobrze zaangażujemy, to ogrzewanie sztuczne (gazowe, elektryczne) może być w ogóle zbędne - zwłaszcza, jeśli mamy prawie zimę (na niby) z temperaturą 0 st. C na zewnątrz kampera. Ale jak już chcemy pojechać kamperem na narty - to dobre warunki śniegowe są przeważnie przy temperaturach ujemnych i wtedy (zwłaszcza nocą i gdy wieje mroźny wiatr) musimy mieć dodatkowe ogrzewanie, by rano wstać na narty jeszcze trochę ciepłym. W warunkach normalnej zimy zużywa się na ogrzewanie, termę i kuchenkę dość dużą ilość gazu - przyjmijmy przeciętnie 3 kg/dobę, tj. 2 butle 11 kg wystarczy teoretycznie na około 7 dni, a wyjazdy narciarskie łącznie z dojazdem i trasą powrotną - to minimum 10 dni, a najlepiej 2 tygodnie. W praktyce, zapas gazu może się wcześniej wyczerpać, jeśli weźmiemy pod uwagę znane zjawisko trudności z wykorzystaniem "do dna" butli z mieszaniną propan-butan. Korzystniejsze jest stosowanie w niskich temperaturach "czystego" propanu dostępnego np.w zielonych butlach kompozytowych na stacjach benzynowych BP i czasami w niebieskich butlach stalowych na stacjach Shell. Można oczywiście próbować wymienić czy doładować butle na miejscu, ale jeśli założyliśmy (słusznie) że przyjechaliśmy na narty - to szkoda na to czasu. Dlatego wykorzystujemy wszystkie dostępne źródła ciepła - naturalne i sztuczne, oszczędzając gaz na postoje i noclegi na trasie.
W swoim kamperze zastosowałem dodatkowe ogrzewanie elektryczne (230V) tzw. listwowe. Rozwiązanie to jest wygodne i bezpieczne: równomiernie rozprowadza ciepło po kamperze podobnie jak c.o. gazowe lecz nie hałasuje i przede wszystkim daje większe poczucie bezpieczeństwa w porównaniu z przenośnymi grzejnikami elektrycznymi i gazowymi. Grzejników z "otwartym ogniem" z oczywistych względów nigdy bym nie pozostawił włączonego bez dozoru na 7 godzin (po pójściu na narty) a przy obiadokolacji w regionalnej knajpie - nawet jeszcze dłuższej nieobecności w kamperze. Powodzenia! |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-18, 13:54 Ogrzewanie listwowe
|
|
|
Ogrzewanie elektryczne listwowe (230V) służy do bezpiecznego, cichego (brak wentylatora) i równomiernego ogrzewania całej powierzchni (kubatury) kampera - nie tylko w okresie zimowym. Grzejniki są estetyczne i zajmują niewiele miejsca (grubość ok. 1 cm), umieszcza się je na stałe bezpośrednio na ścianach - w miejscach, gdzie także w lecie zbiera się wilgoć. Listwy grzewcze o różnej długości i mocy dostępne są na rynku polskim, m. in. firmy "Owel" ( www.owel.pl ). W swoim kamperze rozmieściłem 10 listew (moc zainstalowana 840W) - w tym 8 o długości 60cm i mocy 90W: w kabinie (najbardziej "przewiewnej") po dwie na bocznych elementach konstrukcyjnych siedzeń kierowcy i pasażera i jedną na dolnym "progu" poprzecznym pomiędzy siedzeniami oraz po jednej listwie pod stołem, w szafce i obok zbiornika wody pod siedzeniem, następne 2 listwy o długości 40cm i mocy 60W w łazience w miejscach osłoniętych od zalewania wodą z umywalki i natrysku. Montaż nie jest łatwy, zwłaszcza w trudno dostępnych wnękach kampera. Kable muszą być trwale i bezpiecznie zamocowane, instalację należy dodatkowo zabezpieczyć wyłącznikiem różnicowym. Wyłącznik i termostat z umieściłem na ściance wewnętrznej - należy uważać, bo nawet w pozycji "0" (grzanie wyłączone) na stykach listew jest napięcie!!! Dlatego obudowy z tworzywa osłaniające styki na końcach listew dodatkowo zabezpieczyłem przed zsunięciem pod wpływem drgań podczas jazdy kampera. Ogrzewanie to używam zarówno zimą (alternatywa lub uzupełnienie ogrzewania gazowego), jak i w pozostałej części sezonu - zwłaszcza w chłodniejsze dni o podwyższonej wilgotności. Powodzenia! |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-10-18, 14:15
|
|
|
Witam! Kamperfan napisał/a: | jeśli weźmiemy pod uwagę znane zjawisko trudności z wykorzystaniem "do dna" butli z mieszaniną propan-butan. Korzystniejsze jest stosowanie w niskich temperaturach "czystego" propanu dostępnego np.w zielonych butlach kompozytowych na stacjach benzynowych BP i czasami w niebieskich butlach stalowych na stacjach Shell. | -w okresie zimowym w normalnych(samochodowych) dystrybutorach powinien byc tylko propan.Wystarczy tam(za granica nie robia problemow) wlasnie uzupelnic butle. Kamperfan napisał/a: | Grzejników z "otwartym ogniem" z oczywistych względów nigdy bym nie pozostawił włączonego bez dozoru | - w moim aucie jest elektryczny zawor odcinajacy doplyw gazu.Wlasnie mysle o rozbudowie tego ukladu o kilka 'gadzetow".Ponadto troszke bledny tok rozumowania.Wole(?) zeby sie cos stalo podczas mojej nieobecnosci jak w czasie snu np. Kamperfan napisał/a: | podobnie jak c.o. gazowe lecz nie hałasuje | -wlasciciele "zabytkowych" aut tego problemu nie maja.Starsze ogrzewania bez wentylatora tez dzialaja.W lazience ponadto czegos takiego NIGDY bym nie zalozyl! Sama idea takiego sposobu uzupelnienia tradycyjnego ogrzewania jest niezla.Sadze jednak ze"moc zainstalowana" jest niewspolmiernie mala w stosunku do potrzeb kampera zima.No chyba ze kolega mysli o "dziennym" uzupelnieniu tylko. Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-18, 14:42
|
|
|
Próby wymiany butli, np. w Austrii, we Włoszech były nieudane w poprzednich latach - czyżby coś się zmieniło
A ja wolę, żeby się nic nie stało ani podczas nieobecności, ani np. snu
Nikogo nie namawiam do montowania listwy w łazience - bo muszą być odpowiednio zabezpieczone. Producent nie dopuszcza montażu w miejscach narażonych na zalewanie wodą. Moc zainstalowaną dostosowujemy do własnych potrzeb - naszej załodze 840W wystarcza na dogrzewanie dzienne i nocne. :-| |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
stefan
weteran

Twój sprzęt: Peugeot Tabbert 510
Nazwa załogi: Majka i Stefan
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Wrz 2007 Piwa: 2/4 Skąd: okolice Duesseldorfu
|
Wysłany: 2008-10-18, 14:52
|
|
|
Witam! Kamperfan napisał/a: | Próby wymiany butli, np. w Austrii, we Włoszech były nieudane w poprzednich latach | -calkiem mozliwe ze niewiele sie zmienilo.Ja mam ze soba ZAWSZE komplet "redukcji" pozwalajacych zatankowac z kazdego dystrybutora. Cytat: | Nikogo nie namawiam do montowania listwy w łazience - bo muszą być odpowiednio zabezpieczone. | -zabezpieczenia moga okazac sie bardzo niewystarczajace.Ponadto czlowiek jak jest mokry(prosze nie mylic pojec z "nasaczony") znacznie lepiej "przewodzi". Kamperfan napisał/a: | naszej załodze 840W wystarcza na dogrzewanie | -to duzo zalezy od szczelnosci auta.Sadze ze w starszych autach(moje) zbyt malo. Pozdrawiam.Stefan. |
_________________ Psy szczekaja karawana idzie dalej. majkaistefan@googlemail.com
 |
|
|
|
 |
Dembomen
weteran

Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Mar 2008 Piwa: 23/24 Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2008-10-18, 17:56
|
|
|
Hej!
Kamperfan napisał/a: | W swoim kamperze rozmieściłem 10 listew (moc zainstalowana 840W) - w tym 8 o długości 60cm i mocy 90W: |
Ciekawe rozwiązanie, możesz dać jakieś fotki?
Hej! |
_________________ Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
 |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 15:19
|
|
|
Z fotkami jest problem, ale zapraszam do odwiedzin (wcześniej proszę o kontakt mailowy) przy okazji pobytu w Warszafce . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
bonusik
weteran

Twój sprzęt: Hobby 600...w marzeniach..:))
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Piwa: 10/15 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 18:31
|
|
|
Kamperfan....nie omieszkam looknąć przy okazji odwiedzin na Instalatorów...
Wybieram się do Was na mały przeglądzik mojego "Franka"
Pozdrowionka.. |
_________________ Nawet cień przyjaciela starczy by uczynić człowieka szczęśliwym. |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 18:36
|
|
|
Małe nieporozumienie - na Instalatorów to Mirek&Sławek (też zapraszają), a ja ze swoim kamperkiem mieszkam na Mokotowie (wcześniej proszę kontakt na maila). Zapraszam . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
bonusik
weteran

Twój sprzęt: Hobby 600...w marzeniach..:))
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Piwa: 10/15 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 18:39
|
|
|
Pomyłka....no cóż,zdarza się w najlepszej rodzinie...
Z tyn ogrzewaniem miałeś świetny pomysł,jak znajdę chwilkę i Ty będziesz miał czas to z chęcią obejrzę... |
_________________ Nawet cień przyjaciela starczy by uczynić człowieka szczęśliwym. |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 18:43
|
|
|
Podam Ci na pw nr telefonu. Do zobaczenia . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
bonusik
weteran

Twój sprzęt: Hobby 600...w marzeniach..:))
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Mar 2008 Piwa: 10/15 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 18:45
|
|
|
Jak tylko się uporam z szybą alkowy to odezwę się i umówimy się na oglądanie |
_________________ Nawet cień przyjaciela starczy by uczynić człowieka szczęśliwym. |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2008-10-19, 19:48
|
|
|
A ja w Osówce testowałem, na razie tylko kawałek pod stolikiem, elektryczne ogrzewanie podłogowe, w postaci folii grzejnej o grubości 0,3 mm ułożonej pod dywanikiem i zasilanej 230V. Odcinek folii szerokości 60cm (kupowana na metry) o długości też 60 cm pobiera około 30 W. Wydajność 90 W/m2. Podłoga była przyjemnie ciepła i dlatego postanowiłem zrobić takie ogrzewanie w całym kamperze. |
|
|
|
 |
Dembomen
weteran

Twój sprzęt: KOMEDIA Fiat-Detleffs Globetrotter 2,5D 1989
Nazwa załogi: Dembomenki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Mar 2008 Piwa: 23/24 Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2008-10-19, 20:01
|
|
|
Hej!
kaimar napisał/a: | Podłoga była przyjemnie ciepła |
Jakieś fotki?? popierające !!
Hej! |
_________________ Misiek
Świat jest piękny,tylko my go psujemy!
 |
|
|
|
 |
Kamperfan
stary wyga

Twój sprzęt: PILOTE /Ford Transit
Nazwa załogi: Kamperfani (Kamperfanka i Kamperfan)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 03 Lis 2007 Piwa: 8/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2008-10-19, 20:14
|
|
|
Mariusz, czy są dostępne maty o wyższej mocy niż 90 W/m2? W mniejszych kamperach niezabudowanej powierzchni podłogi nie jest za dużo, a np. 5 m2 to zaledwie 450 W . |
_________________ Prawa autorskie zastrzeżone zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. |
|
|
|
 |
|