 |
|
|
Solar sztywny (na szkle), min 90x90cm |
| Autor |
Wiadomość |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2015-06-01, 10:51
|
|
|
| koder napisał/a: | | ale nie ma wtedy logiki ładowania z regulatora (programu, który ma przedłużyć żywotność akumulatora przez optymalne ładowanie), |
Samochodowy alternator też nie ma logiki ładowania ani zadniej inteligencji i akumulatory po 8 lat wytrzymują. Moim zdaniem zbytek formy nad treścią.
| koder napisał/a: | | nie ma zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem. |
Żeby regulator solara miał zabezpieczać przed rozładowaniem akumulatora musiałby być głównym sterownikiem systemu elektrycznego kampera. To przez niego musiałyby płynąć wszystkie prądy pobierane przez zabudowę. Przecież generalnie (standardowo) tak nie jest. Prądy płyną przez energoblok albo i nawet czasami bezpośrednio z akumulatora z ominięciem energobloku. W prostym fabrycznym energobloku to i czasami nawet takiego zabezpieczenia nie ma. Piszę to na podstawie organoleptycznego badania energobloku Callira który mam w swoim aucie. Tam nic nie ma oprócz modułu zasilacza impulsowego i płytki dystrybucji napięć. Jest jeszcze przekaźnik ładowania akumulatora pokładowego z alternatora. W drugą stronę też nic nie ma. Zasilacz nie ładuje aku. samochodowego.
Pewnie wypasione energobloki potrafią dużo więcej ale w starych autach nie ma takich urządzeń elektroniczno-cyfrowych. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-06-01, 10:57
|
|
|
| Janusz masz dużo racji, ale mamy 2015 i jak ktoś dziś buduje, to może wykorzystać to co już dostępne pod ręką. Jeśli pakujemy 50 tys w budowę, to wsadzenie "zabezpieczacza" przed rozładowaniem jest tylko kroplą w morzu. U mnie np. mam tak zrobione, że są układy z różnymi priorytetami i przy np. sporym spadku nie będę miał muzyki, ale lodówka i net będą działały. Na koniec zostają systemy zabezpieczeń, ale to się nie stanie, bo mam panele i nawet zimą przetestowane - przeżyliśmy. Tylko raz odcięło prąd lodówce ok. 6 tej rano 8go dnia bez słońca i akurat miałem awarię alternatora. Czyli niedużym kosztem można fajnie "pokleić" druciki. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-06-01, 11:11
|
|
|
Gdy ja robiłem instalację u siebie, skorzystałem z tych zabezpieczeń w regulatorze PWM. Jak ktoś konstruuje nowego kampera, to też mu się taka informacja raczej przyda. Przy odkładaniu solara do kampera fabrycznego... no trzeba się zastanowić. Prawdopodobnie puszczenie prawie wszystkiego (oprócz przetwornicy) przez regulator jest jednak dobrym pomysłem.
| janusz napisał/a: | | amochodowy alternator też nie ma logiki ładowania ani zadniej inteligencji i akumulatory po 8 lat wytrzymują. Moim zdaniem zbytek formy nad treścią. |
Ale alternator nie pracuje po 12h dziennie codziennie. Przy dużym solarze można sobie przeładować akumulator, jeśli damy zwykłą przetwornicę ustawioną na 14.4V. Jeśli damy zaś np. na 13.8V, to ładowanie będzie wolniejsze. No i w końcu - nie widziałem w rozsądnej cenie przetwornicy DC/DC na np. 30A. |
_________________
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:05
|
|
|
| koder napisał/a: | | Ale alternator nie pracuje po 12h dziennie codziennie. |
W tirze albo w aucie u przedstawiciela handlowego?
Nie chcę się kłócić bo przecież nie o to chodzi.
| toscaner napisał/a: | | ale mamy 2015 i jak ktoś dziś buduje |
To montuje energooszczędne odbiorniki prądu. Ledy światełka, ledy telewizory, ledy wibratory i spłuczki oraz inne duperele.
Znowu z doświadczeń organoleptycznych wiem, że kampery pobierają średnio 100W mocy. I jest to obliczone praktycznie bo zasilaliśmy już i po 170 kamperów naraz i rozliczaliśmy prąd według licznika.
Wracamy trochę do tematu 1,3kW solar w kamperze.
Podstawowe pytanie, po co? Spawarki wozicie w samochodach?
Prąd ze słonecznej Italii chcecie dostarczać do Polski?
Bardzo dobry temat i bardzo podoba mi się po to żeby poteoretyzować - co by tu jeszcze na prąd przerobić.
| koder napisał/a: | | nie widziałem w rozsądnej cenie przetwornicy DC/DC na np. 30A. |
Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować? |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
Tamtam
zaawansowany
Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Lut 2015 Piwa: 20/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:19
|
|
|
| sq1fyz napisał/a: | Chłopaki nie kłucić sie proszę, szukam porady ponieważ nie znam sie na tym a nie chce wydawać kasy w błoto
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale panel najlepiej aby miał jak największy prąd (A) a napięcie max 30v??? |
Nie zamierzam się kłócić.
1. Wg mnie masz dwa ograniczenia: finansowe i pojemnościowe. Nie chcesz przepłacać i masz aku AGM 100 Ah. Jeśli zamontujesz duży panel to prąd przez niego produkowany nie będziesz miał gdzie zgromadzić.
Mój solar 130W produkuje średnio ok 80W od godziny 10tej do 16tej. Z tym że w godzinach szczytu widziałem jak produkował 102W, 107W, ale średnią przyjmuje ok 80W, bo czasem jest to 77W, czasem 70W a czasem 107W
Jesli nie chcesz wydać za dużo to postaw sobie najpierw jeden panel na dachu o mocy na którą będzie Cie stać, zobacz czy Ci wystarczy. Jeśli nie wystarczy to postaw drugi - można je połączyć razem do tego samego regulatora.
2. Jak wykorzystujesz swojego kampera: są to wyjazdy na wakacje, czy też długie wielotygodniowe (wielomiesięczne) wyprawy w głusze. Jeśli to pierwsze to zastanów się nad propozycją z pkt1 jeśli to drugie to musisz wyłożyć większe pieniądze na solara (solary) i akku.
Może są to prawdy oczywiste dla niektórych, ale czasem warto je przypomnieć, bo dyskusje zacząłeś od tego że nie chcesz przepłacać.
Pozdrawiam |
| Ostatnio zmieniony przez Tamtam 2015-06-01, 12:30, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:24
|
|
|
| Tamtam napisał/a: | | ...panel na dachu o pojemności na którą będzie Cie stać, zobacz czy Ci wystarczy. |
Ta pojemność chyba w litrach?
Ale masz rację w jednym, dopasowuje się wszystko pod konkretny styl użytkowania. Inaczej na wakacje 2 tyg i na kemping, a inaczej na wielomiesięczne kamperowanie na dziko. Albo siedzi się później po ciemku, jak 9/10 kamperów koło nas, bo bez słupka brakuje im prądu. Wczoraj jeden coś o świeczce gadał. Wyśmialiśmy. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:30
|
|
|
| janusz napisał/a: | | Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować? |
Mowa była o solarze 250W, bo takie są teraz w miarę tanie. Przez "w miarę tanie" mamy na myśli - w cenie solara ~100W. Jeśli w jednej cenie można ten i ten, to mieć chyba większy.
A 250/12=20.83, a warto mieć zapas, żeby przetwornicy nie spalić.
EDIT: | toscaner napisał/a: | | Ta pojemność chyba w litrach? |
No mój ma prawie 60l i to było jedno z kluczowych kryteriów do konstrukcji solarboxa. Moc miała drugorzędne znaczenie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Tamtam
zaawansowany
Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Lut 2015 Piwa: 20/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:33
|
|
|
| koder napisał/a: | | janusz napisał/a: | | Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować? |
Mowa była o solarze 250W, bo takie są teraz w miarę tanie. Przez "w miarę tanie" mamy na myśli - w cenie solara ~100W. Jeśli w jednej cenie można ten i ten, to mieć chyba większy.
A 250/12=20.83, a warto mieć zapas, żeby przetwornicy nie spalić. |
Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa. |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:39
|
|
|
| Tamtam napisał/a: | | Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa. |
...dlatego była mowa o zastosowaniu przetwornicy DC/DC, o której napisałem tam właśnie, że wersji 30A nie widziałem.
A solara 210W/12V kupiłem za 350zł, jest o tym w niniejszym wątku (tutaj). |
_________________
 |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
 |
Tamtam
zaawansowany
Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Lut 2015 Piwa: 20/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2015-06-01, 12:55
|
|
|
| koder napisał/a: | | Tamtam napisał/a: | | Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa. |
...dlatego była mowa o zastosowaniu przetwornicy DC/DC, o której napisałem tam właśnie, że wersji 30A nie widziałem.
A solara 210W/12V kupiłem za 350zł, jest o tym w niniejszym wątku (tutaj). |
Zgadzam się. Dlatego lepszym (tańszym rozwiązaniem) jest solar na 12V bez regulatora MPPT a z PWM. Reszta kasy np: na piwo, albo na drugi akku i regulator dual PWM |
|
|
|
 |
Szalony
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Peugeot Boxer 3.0 2008r. 195KM
Nazwa załogi: Szalona ekipa zamkowozu :)
Dołączył: 02 Wrz 2014 Piwa: 5/3 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2015-06-01, 21:46
|
|
|
Dziekuje wszystkim za uwagi i porady
Mam nadzieje ze spotkam sie przynajmniej z nie którymi w Krasiejowie na zlocie i bede mógł jeszcze porozmawiac na "wizji"
Na chwile obecna mam maly generator 850W i go woże
Ale myśle i przymierzam sie do cichego zasilania
Dośc hałasów już |
_________________ https://www.facebook.com/...62691017168608/ |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|