 |
|
Budowa domka ze Złomka. Relacje z budów kamper +poradnik ABC |
Autor |
Wiadomość |
IAAN
weteran

Twój sprzęt: Master 2,8 dti Blaszanka
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Lis 2008 Piwa: 31/9 Skąd: poznań okolica
|
Wysłany: 2015-03-11, 09:12
|
|
|
Też tak miałem na pewno nie szczelna od tyłu tam gdzie kabel albo od przodu tam gdzie szybka .Ja swoją rozebrałem szybkę wkleiłem od nowa ,a tył posmarowałem silikonem i teraz nie paruje |
|
|
|
 |
Rubitek
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hobby AK620 na Fiat Ducato 1991 2.5D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 2/2 Skąd: Kościan WLKP.
|
Wysłany: 2015-03-11, 23:03
|
|
|
Toscaner, przeczytałem twój opis od początku, gratuluje wytrwałości i efektu końcowego.
Mam pytanie o ogrzewanie - jak sterujesz wydajnością, mocą webasta?
Jaki model wodnego założyłeś? WB50 czy coś nowszego?
Jak mi wiadomo wodne nie ma regulacji mocy grzania, płyn dobije Ci do 65-70 stopni, to w nocy nagrzeje Ci się w aucie za mocno.
Założyłeś jakąś automatykę sterującą elektrozaworem, czy najprościej czasowo włączasz webasto?
Od roku mam największego Transita 2.0TDDI 100KM, z przystosowaniem do jazdy dla 9 osób, a spania dla 4. Mam mały aneks kuchenny, ocieplenie alufoxem, stolik, składane siedzenia z materacami, z tyłu rozkładane łóżko. Auto używam na wyjazdy "trasowe" oraz na weekendowe wypady, dlatego bardziej jest optymalne dla moich potrzeb niż Hobby z alkową 1991 rok na Fiacie Ducato 2.5 D 75 KM.
Do pełni szczęścia brakuje ogrzewania. W zeszłym roku raz użyłem farelki na 230V - zasilanie z sieci.
Mam dwie opcje - suche webasto zamontować przy tylnym lewym nadkolu wewnątrz auta - wtedy mam regulację mocy grzania i dmuchania, ale "puszkę" na podłodze
albo pod podwoziem wpiąć mokre tak jak u Ciebie i wykorzystać oryginalną nagrzewnicę w tylnej części nadwozia z oryginalnym nadmuchem na lewej ścianie auta. To rozwiązanie jest chyba tańsze w zakupie, minus że prąd z pokładowego aku 100Ah pobiera webasto i dodatkowo wiatrak nadmuchu forda /muszę zmierzyć jaka moc pobiera/, zrobiłbym drugie zasilanie ze sterowaniem mocą nadmuchu. Regulację ciepło zimno mam w oryginale /sterowanie w podsufitce szoferki/. Z prądem nie powinienem mieć problemu, na dwie noc ena dziko starczy mi 100Ah, na dłużej stać będę na cywilizowanych kempingach z prądem 230V.
A może założyć tylko dogrzewacz plus jakąś pompkę cieczy?
Dziękuję za poradę. |
_________________ pozdr.
Robert |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-03-12, 08:52
|
|
|
Ja mam webasto mokre 5kW. Nie pamiętam jaki model.
Z suchym nie mam doświadczenia, po za tym nie ogrzałoby mi wody w bojlerze.
To, że temperatura czynnika ma 65C nie ma znaczenia, przecież on oddaje ciepło poprzez grzejniki do wnętrza kampera. Termostat u mnie "mierzy" temperaturę powietrza jaką mam w kamperze i wyłącza albo włącza sterowanie webasto. Ja zastosowałem małe nagrzewnice na przód i tył auta. Nadmuchy włączają się dopiero, gdy temp. czynnika ma jakąś sensowną temperaturę. Nie dmucha zimnym. Tak po prostu. Zwykły termostat na bimetalu. Jest to tymczasowe, bo już ostrzę sobie ząbki na arduino.
Znaczy termostat sprawdza się rewelacyjnie. Ustawiam sobie na powiedzmy 22C i zapominam o sprawie. Na początku nie miałem go wyskalowanego i jak za dużo ustawiłem, to webasto spokojnie nagrzewało mi kampera wewnątrz do ponad 30C. Gdzie temperatura zewn. była np. -3C. Przy niższych nie miałem okazji robić testów, ale jeden kolega z forum wyliczył mi trochę ciekawych rzeczy na podstawie robionych pomiarów (krzywe ogrzewania, wychładzania). Ja się nie znam. Wiem, że przy np. 0C - 4C (takie temp. nocami potrafią być w Toskanii) ja w kamperze chodzę na bosaka w samym podkoszulku z krótkim rękawkiem, co jest niemożliwe we włoskim domu. Zimą we włoskim domu chodzi się w swetrach i butach, bo podłogi są masakrycznie zimne, a tych ich murów nie idzie dogrzać za chiny ile by się nie grzało. Za to w kamperze mam podłogówkę i temperatura jest równomierna. Takie porównanie. Jest po prostu cieplutko.
Rozważam oczywiście to arduino. Dałbym czujniki temperatury na zew., wewnątrz, przy suficie, podłodze, w bojlerze i jakiś program sterowałby tym wszystkim. Ale z każdym dniem coraz bardziej zastanawiam się nad sensem, bo zwykły mechaniczny termostat sprawdza się bardzo dobrze.
Pamiętaj jeszcze o jednej rzeczy....
Izolacja. Jak się okazało po obliczeniach (te krzywe) i w praktyce, to webasto u mnie wcale nie pracuje jak szalone, żeby było ciepło. Np. aby utrzymać te np. 22C, przy temperaturze w nocy +6C potrafi się włączyć np. tylko 1-2x przez całą noc. A w dzień nie włącza się w ogóle!!
W tej chwili w kamperze mamy 24,5C. Na zewnątrz jest +7C.
temp.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 41 raz(y) 128,12 KB |
|
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
 |
Rubitek
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hobby AK620 na Fiat Ducato 1991 2.5D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 2/2 Skąd: Kościan WLKP.
|
Wysłany: 2015-03-14, 21:18
|
|
|
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
dzisiaj zrobiłem pomiary, i wentylator od tylnej nagrzewnicy pobiera 5,5 A, plus mokre webasto 37W to za duży pobór mocy jak dla mnie. Mam aku głębokiego rozładowania 100Ah, plus ładowarkę elektroniczną. Liczyłem że wentylator będzie miał mniejszą moc, wtedy założył bym w komorze silnika mokre, a poprzez wbudowane kanały leciało by ciepłe powietrze na "pace" z tylnej nagrzewnicy.
Suche to tylko maks 29 W, dlatego muszę założyć Air Top 2000. Założę je równolegle przy tylnym lewym nadkolu wewnątrz auta, i wylot skieruje rurą spiro fi 60 mm w oryginalny kanał nadmuchowy, tak by powietrze grzało auto równomiernie na całej długości. W bagażniku będzie zabierało trochę miejsca, ale trudno moc elektryczna mokrego jest zbyt duża. Z drugiej strony montaż suchego jest dużo łatwiejszy. |
_________________ pozdr.
Robert |
|
|
|
 |
Rubitek
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Hobby AK620 na Fiat Ducato 1991 2.5D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 2/2 Skąd: Kościan WLKP.
|
Wysłany: 2015-03-14, 21:26
|
|
|
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
dzisiaj zrobiłem pomiary, i wentylator od tylnej nagrzewnicy pobiera 5,5 A, plus mokre webasto 37W to za duży pobór mocy jak dla mnie. Mam aku głębokiego rozładowania 100Ah, plus ładowarkę elektroniczną. Liczyłem że wentylator będzie miał mniejszą moc, wtedy założył bym w komorze silnika mokre, a poprzez wbudowane kanały leciało by ciepłe powietrze na "pace" z tylnej nagrzewnicy.
Suche to tylko maks 29 W, dlatego muszę założyć Air Top 2000. Założę je równolegle przy tylnym lewym nadkolu wewnątrz auta, i wylot skieruje rurą spiro fi 60 mm w oryginalny kanał nadmuchowy, tak by powietrze grzało auto równomiernie na całej długości. W bagażniku będzie zabierało trochę miejsca, ale trudno moc elektryczna mokrego jest zbyt duża. Z drugiej strony montaż suchego jest dużo łatwiejszy. |
_________________ pozdr.
Robert |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-04-22, 16:23
|
|
|
Pomimo, że mam dwie przetwornice: 400/800 i 1500/300W czysty sinus, to pokusiło mnie żeby kupić ostatnio polecanego Volt'a 1500/3000W też czysty sinus.
Czemu mnie pokusiło? Mały prąd jałowy. Moja ta duża ma 1,8A, Volt ponoć poniżej 0,8A. To teoretycznie 24Ah/dobę prądu ekstra. Teoretycznie.
Teraz mam dwie pełny sinus 1500/3000W. Na testy. I tak:
Chinol:
Ogólnie większy kloc, cięższa, ale kawał aluminium, za to płytka mniejsza, 2 ciche wentylatory. Daje radę zasilać urządzenia 2kW. Bez znaczenia silniki, farelkę itd.
Jałowego 1,7A - 1,8A, ale mam to w dupie, bo mam panele. Pod obciążeniem lodówki 60W przetwornica cicha, kolejne kilka urządzeń do ok. 400W i nadal cisza jak w grobowcu. Czyli tak jak lubię. Dopiero przy większych mocach zaczynają przyśpieszać wentylatory. Obciążenie samą lodówką kompresorową to prąd z aku 6,8A. Pomiar cęgówką.
Volt:
Mała, zgrabna, ładniejszy design, lżejsza, płyta w środku odrobinę większa od chinola, ale aluminium poskąpili okrutnie.
Znaczy radiatory są, ale małe i każdy ma wentylatorek jak w laptopie.
Prąd jałowy faktycznie 0,74A - 0,77A, więc dla tej mocy bajka. Plus dla Volta.
Pod obciążeniem tej samej lodówki 60W pobór o dziwo 7,1A i lekki szum. Tak, tak jeden z wentylatorków już szumi przy zasilaniu samej tylko lodówki. Cicho, ale mnie wku... Inni ponoć nie słyszą.
Włączam kolejne urządzenia jak np. lutownica itd. szumek z każdym następnym narasta.
No i wg filmu model ten nie da większej mocy, jak pamiętam, niż ~ok. 1700W, bo się wyłącza. Plus dla chinola.
Podsumowując dodam, że wewnątrz chinol ma po 4 kable od zacisków, a Volt tylko po 2. Przekrój ten sam.
Chyba wolę mojego chinola, ale nie podam modelu, bo pewnie co roku jest to inna marka.
Jego wada to ten wyższy jałowy, ale u mnie są panele, a i tak dużą przetwornicę urządzenia włączają sobie same, więc problem jałowego nie występuje, a do zasilania drobnicy jest drugi, mały chinol z jałowym 280mA. Też nigdy na jałowym nie pracuje, bo ma co zasilać. Jeszcze jedną wadą mogłaby być wielkość i waga, ale jak widać to co powiększa chińczyka, to kawał aluminiowego bloku, którego w Volcie niestety poskąpili.
No i Volt w takim razie na sprzedaż, albo poleży na zapas.
Fotki, bo oczywiście rozebrałem obie
chinol.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 6459 raz(y) 84,17 KB |
volt.JPG
|
 |
Plik ściągnięto 6459 raz(y) 107,98 KB |
porownanie.JPG
|
 |
Plik ściągnięto 4689 raz(y) 227,41 KB |
|
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Johny_Walker
Kombatant

Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-04-22, 16:40
|
|
|
Volt to też chinol
Taka przetwornica 2000W może brać 160A. To oznacza konieczność bardzo grubych (25-40mm2) i krótkich przewodów do akumulatora oraz baterii akumulatorów o łącznej pojemności >200Ah. |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-04-22, 16:59
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Volt to też chinol
Taka przetwornica 2000W może brać 160A. To oznacza konieczność bardzo grubych (25-40mm2) i krótkich przewodów do akumulatora oraz baterii akumulatorów o łącznej pojemności >200Ah. |
Masz rację. Jak wszystko dziś.
Te ajfony też chinole. Wszystko. Tylko niektóre rzeczy są mniej żółte inne bardziej.
Kable poniżej 25 mm2 to nieporozumienie do tych mocy.
Ciekawostką jest to, że chinol obciążany dużymi urządzeniami dociągał ponad 200A
A na Volt jest napis prąd max 123A
No i kable zasilające Volt'a trochę cieńsze od tych, które były w komplecie z chinolem.
prad max.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 6440 raz(y) 108,38 KB |
|
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2015-04-23, 09:36
|
|
|
Toscaner powiedzi mi co Ty masz dokładnie za chinola i gdzie kupiłeś, jetem właśnie na etapie szukania jakieś przetwornicy, chyba, że Ty bedziesz sprzedawał bo chyba elektrowni z kampera nie robisz |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-04-23, 13:10
|
|
|
Volt też chinol. Nazwałem tak dla odróżnienia.
Apple też wszystko ma "made in china".
Ale obawiam się nie kupisz już nigdzie, bo nie znalazłem ani na ebay, ani allegro tego wynalazku.
Pewnie teraz ma jakąś inną naklejkę. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-06-26, 22:42
|
|
|
Planowaliśmy być w Polsce na kilku zlotach, a po tych wizytach chciałem dopiero umieścić fotki. No ale nie wyszło. Kilka osób jednak się upominało, więc wstawiam kilka fotek jak złomek naprawdę wygląda.
Fotki pstryknięte na szybko, na prośbę tych co nie widzieli.
Po niemal pół roku użytkowania kamperka pojawiły się już nawet jakieś drobne obicia.
Nie mam tylko kratek do nawiewów. Nigdy ich nie było, bo w makaroni nieosiągalne w potrzebnym mi rozmiarze. Te co by ewentualnie pasowały w cenie ze złota. Kupię będąc w Polsce za 1/20 ceny.
Bez kratek nawet lepiej grzało w zimie.
Ok fotki:
tosca125.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 220 raz(y) 54,54 KB |
tosca126.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 183 raz(y) 54,5 KB |
tosca127.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 66 raz(y) 64,8 KB |
tosca128.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 47 raz(y) 67,03 KB |
tosca129.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 53 raz(y) 78,79 KB |
tosca130.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 61 raz(y) 57,16 KB |
tosca131.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 50 raz(y) 51,99 KB |
tosca132.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 46 raz(y) 63,7 KB |
|
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-06-26, 22:45
|
|
|
Niektórzy z CT widzieli na żywo, inni w czasie budowy.
A tu jeszcze kilka fotek, więcej może innym razem:
tosca133.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 47 raz(y) 60,15 KB |
tosca134.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 58 raz(y) 52,79 KB |
tosca135.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 46 raz(y) 59,08 KB |
tosca136.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 50 raz(y) 69,73 KB |
tosca137.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 46 raz(y) 65,69 KB |
tosca138.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 33 raz(y) 68,43 KB |
tosca139.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 47 raz(y) 65,85 KB |
tosca140.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 50 raz(y) 69,46 KB |
|
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
WINNICZKI
Kombatant
Twój sprzęt: przyczepka n-126d
Nazwa załogi: Ania i Tomasz
Pomógł: 7 razy Dołączył: 30 Paź 2007 Piwa: 76/84 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2015-06-26, 22:52
|
|
|
REWELACJA, a ta tapeta,imitująca cegłę całość nie przypomina kamperka,tylko wnętrze mieszkania.Stawiam piwo za wykonanie i pomysłowość |
_________________ Sympatyk. Nie musisz mieć w życiu wszystkiego. Wystarczy , że masz osobę , która jest dla Ciebie wszystkim.
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|